Gerucht: Apple werkt aan 4-inch 'iPhone 5se' met iPhone 6-hardware

Apple werkt mogelijk aan een 4-inch-smartphone met dezelfde chips als de iPhone 6. Het toestel moet een upgrade-optie worden voor Apple-smartphonegebruikers die liever met een scherm van een dergelijk formaat werken en dus niet een iPhone kunnen nemen die nieuwer is dan de iPhone 5.

Bronnen van 9to5Mac melden dat de nieuwe, kleinere iPhone de benaming '5se' mee zou krijgen. Het toestel krijgt de afgeronde zijkanten van de iPhone 6 en 6s mee. Aan de binnenkant zitten dezelfde A8 en M8-chips die Apple gebruikt in de iPhone 6. Daarnaast zou de smartphone dezelfde 8-megapixelcamera aan de achterkant hebben als bij de iPhone 6 en evenzo dezelfde 1,2-megapixelcamera aan de voorkant. Verder krijgt de iPhone 5se onder andere ondersteuning voor grotere panoramafoto's, autofocus bij video-opnames, ac-wifi en een nfc-chip voor Apple Pay.

Volgens de anonieme bronnen van 9to5Mac zal de iPhone 5se geen 3D Touch-functionaliteit hebben. De smartphone zou mogelijk de iPhone 5s op de markt vervangen en ook de prijs van dat toestel overnemen. In Nederland en België ligt die prijs op 509 euro voor het 16GB-model en 559 euro voor 32GB. In maart zou het toestel officieel onthuld worden en uiterlijk in april op de markt verschijnen. Beeldmateriaal van de nieuwe iPhone hebben de bronnen van de site niet geleverd.

Bronnen van 9to5Mac melden ook aan de site dat Apple werkt aan nieuwe modellen van zijn Apple Watch, die ook in maart onthuld moeten worden. Het zou gaan om nieuwe horlogebanden in verschillende kleuren en gemaakt van nieuwe materialen. Mogelijk introduceert Apple dan ook WatchOS 2.2, dat nu in developer beta is. De nieuwe versie van het besturingssysteem ondersteunt in ieder geval het verbinden van meerdere Apple Watches met een enkele iPhone en extra Apple Maps-functies. Mogelijk houdt Apple een persconferentie in maart om nieuwe zaken als de iPhone 5se, nieuwe Apple Watches en iOS 9.3 officieel te tonen, aldus 9to5Mac.

Update, 09:53: alinea over Apple Watch toegevoegd.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

23-01-2016 • 09:30

353

Reacties (353)

353
282
86
0
0
15
Wijzig sortering
Die geruchten zijn er al een tijdje en ik hoop dat het er echt zal gaan komen. Tevens heb ik afgelopen zomer ook veel berichten en screenshots voorbij zien komen van een mini Samsung S6 en mini HTC One met high-end specificaties (Snapdragon 808, Helio X10, etc) helaas zijn die telefoons er nog steeds niet. De enige spelers die nu nog snelle kleine smartphones uitbrengen zijn Sony en Sharp.

Als liefhebber van kleine telefoons, wil ik geen concessies doen op het gebied van snelheid, software support en goede specificaties. Daardoor zijn we in Europa momenteel alleen maar aangewezen op de Sony Xperia Compact serie.

De kans is klein dat ik deze Apple zal aanschaffen, maar ik hoop dat deze telefoon echt zal gaan uitkomen. Apple is erg goed om het wiel een nieuw design te geven, waardoor de productgroep weer zeer populair kan worden. Ik heb vertrouwen in de marketing van Apple, zodat de focus ook weer op compacte high-end smartphones kan komen.
Samsung en HTC zullen vooral tegen het probleem van batterijduur aanlopen. Als je geen volle dag kan halen op een lading dan heb je een toestel dat je maar zeer moeilijk kunt verkopen. High end hardware en een kleine batterij zijn vaak geen goede combinatie (al helpt het kleinere scherm wel natuurlijk).

Apple heeft hier al een voordeel omdat hun hardware relatief sneller en zuiniger is dan de concurentie. Ze kunnen de hardware dus al trager laten lopen om zo nog meer winst te behalen.
Apple heeft hier al een voordeel omdat hun hardware relatief sneller en zuiniger is dan de concurentie. Ze kunnen de hardware dus al trager laten lopen om zo nog meer winst te behalen.
Is dat nog steeds de wereld niet uit? Apple gebruikt een kleinere batterij waardoor het resultaat hetzefde is...

Vrijwel alle fabrikanten vinden het goed genoeg als jij de dag (net aan) door komt, ook Apple. Te onderbouwen met de review van tweakers zelf:
reviews: Apple iPhone 6s en 6s Plus: nog beter, nog duurder
het zijn niet de fabrikanten die het 'goed genoeg' moeten vinden. de eindklant moet tevreden zijn en de fabrikant moet zich aanpassen aan de wens van de klant. ik zit ook in de IT en als mijn klant niet tevreden is met een geleverd systeem moeten wij ons aanpassen en een ander leveren.
Als de telefoon 8mm dik is ipv 6mm, dan is de telefoon niet erg dik, maar kan het (net als Sony), een prima accu huisvesten. Als je er ook een Amoled scherm in zet met 720p/1080p, dan is het daarmee ook redelijk zuinig te noemen.

Het kan allemaal wel, want dat hebben andere fabrikanten bewezen, maar ze lijken het niet aan te durven. Mogelijk komt het doordat dergelijke kleine krachtpatsers vooral in Europa interessant zijn en deze markt is wellicht te klein.
Laatste tijd wint Android toch steeds vaker de accu tests. Ondanks de grotere iPhones (dus ook meer capaciteit).
Dat klopt niet de batterijen van iphones worden kleiner... En die van android meestal groter
Het gaat om het eind effect. Daarnaast hoor ik van de meeste dat ze iedere dag of om de dag opladen. Of het nu Apple, Samsung of iets anders is.

Behalve de Nokia 3210 gebruikers... Maar als ik mijn Motorola als een 3210 zou gebruiken zou die ook makkelijk een week volhouden.
Precies !!
Het boeit geen ruk wat voor batterij er in zit. Men wil de hele dag doorkomen en de rest geloven we wel.
Dat een Iphone een kleinere accu heeft en er dus zuiniger mee omspringt om hetzelfde doel te bereiken zal in de praktijk echt vrijwel NIEMAND boeien.

Iedere smartphone dient gewoon iedere dag geladen te worden, of je nou 10%, 35% of 40% aan het einde van de dag overhoud.

Samsung met name scoort de laatste jaren best goed, zeker gezien de voorsprong op zaken zoals het scherm (op eenzame hoogte), de beste camera's doorgaans en de vele (niet altijd zinvolle) gimmicks.
z3 compact hier haal vaak 2 dagen op een accu.

Een kleiner scherm met minder pixels(wat je toch niet meer merkt) plus dezelfde grote batterij geeft gewoon winst en een betere ervaring.
Anoniem: 583079 @BarnET24 januari 2016 11:14
Hangt er van af hoe je je telefoon gebruikt natuurlijk. Ik haal ook soms 2 dagen met een iPhone6, ik denk dat de meeste telefoons met een laag idle verbruik dat halen, bij gematigd gebruik.
Om de batterijduur van een telefoon te kunnen evalueren moet je echt genormaliseerde omstandigheden hebben. Nu is het ook zo dat veel benchmarks geen realistische omstandigheden simuleren, maar het geeft een beter idee dan persoonlijke indrukken.
Meer dan een intensieve dag boeit de meeste gebruikers ook niets. bijna iedereen hangt 'm elke nacht aan de lader.

Ik hoop dat dit toestel er snel komt alsmede meerdere kleine goede modellen. Ik verwacht alleen niet dat er veel zullen komen want de vraag is gewoon laag...

Wel fijn als door deze nieuwe de 5S eindelijk eens betaalbaar zal worden 2dehands...
"Meer dan een intensieve dag boeit de meeste gebruikers ook niets. bijna iedereen hangt 'm elke nacht aan de lader. "

Klopt het probleem is dat een hoop telefoons dat gewoon niet halen. Zeker na een jaar terwijl je er toch vaak 2 jaar aan vast zit.

Ik hoop ook op meer goede kleine modellen. Sony is de enige op Android gebied tegenwoordig. En de Iphone 5s is natuurlijk nog steeds een kanjer op dat gebied.

De 5s kost nu nog 499,- nieuw (32gb minder doe ik het niet voor)
we komen er nog wel. zeker een goed toestel helaas met gedateerde camera.
Apple doet gelukkig ook niet mee met die idiote resolutie race.
Die Iphone 6 zit gewoon op 750p wat prime is voor het formaat van die telefoon.
De batterij van de Samsung Galaxy S6 is juist klein en dat is wel de grootste concurrent van Apple.
Hoezo grotere iPhones met meer capaciteit? Samsung maakt ze al veel langer in groter formaat met verwisselbare batterij. Tevens heb je ook nog de Nexus 6, OnePlus, Huawei 6" modellen etc.
Ik had toch echt gehoopt op een 4" zonder concessie op hardware. Snap dat de accu kleiner is waar ook scherm kleiner is dus snap dat ik hem misschien vaker zal moeten laden. Maar laad mijn telefoon liever savonds op dus of hij het anderhalve dag uit houd boeit me niet. Hoe moeilijk is het om een niet geupgrade telefoon te maken maar een nieuwe. Vind het maar niks de nieuwe trend groter=beter
Anoniem: 583079 @atmoz_nl24 januari 2016 12:04
Een A8 is nog steeds een beest van een processor, dus dat is alvast niet echt een concessie. Het zou mij overigens niet verwonderen dat de A8 in de 4" iPhone wat zal worden teruggeklokt om, met een iets kleinere batterij dan een iPhone6, een gelijkaardige batterijduur te hebben.
Waarom zou ik een A8 willen als de A10 sneller en zuinigere processor uit is? Waarom terug schroeven 4" zal ook minder energie nodig hebben
Anoniem: 583079 @atmoz_nl25 januari 2016 19:21
De A10 is nog niet echt in massaproductie vrees ik (en zal uiteraard eerst voorbehouden zijn voor de telefoons van >700€). De 4" telefoon is wellicht wel reeds in productie.
Ikzelf ben niet geïnteresseerd in een goedkoper model. Ze zullen de 6s goedkoper maken dus lijkt me genoeg voor de mensen die het minder interesseert maar geen 2de hands nemen. Waarom kan een 4" niet een premium model meer zijn? Omdat het scherm kleiner is moet de prijs dat ook zijn. Heb nu ook 6s vind het formaat nogsteeds niks en heb echt geen kleine handen
Anoniem: 583079 @atmoz_nl26 januari 2016 13:38
Er zijn geruchten dat er toch een A9 zou inzitten, veel meer premium kan een SoC in dat geval op dit moment niet meer zijn.
Het feit dat er gekozen wordt voor (redelijk) gedateerde hardware, geeft m.i. aan dat de kleinere telefoons juist niet high-end mogen zijn van Apple. Niet alleen Apple denkt er overigens zo over, want voor zover ik weet, was tot een aantal jaren geleden alleen Sony op de markt met een kleinere high-end telefoon en we weten allemaal hoe het daarmee is afgelopen... Jammer, maar begrijpelijk, want "de markt" lijkt er om te roepen: "Kijk mij eens lopen met m'n grote dure telefoon.". Zelf zou ik direct mijn huidige 5 inch telefoon inruilen voor een 4 inch variant, indien die over de laatste hardware (al dan niet van Apple, want ik heb geen voorkeur voor een OS) beschikt. Vijf inch vind ik namelijk niet praktisch werken, bij een telefoon.
Anoniem: 583079 @John Duh23 januari 2016 11:24
Een telefoon met de internals van een iPhone6 is wel degelijk - by any measure - high end. Ik ben er ook vrij zeker van dat deze telefoon beter zal verkopen dan ongeveer elke Android telefoon, van minder dan 5 inch. Zelfs al zijn maar 20% van de verkochte iPhones dit kleinere model, dan zullen het er nog tientallen miljoenen zijn.

Het probleem van bvb Sony is dat Sony telefoon hardware niet echt als high end wordt gezien, en de software al evenmin. Dan lukt het natuurlijk niet om een kleine high-end telefoon tot een succes te maken.
Waarom je over verkoopaantallen begint en van mening bent dat een bedrijf als Sony geen high-end telefoons zou kunnen maken, weet ik niet en wil ik waarschijnlijk ook niet weten, maar als er een nieuwe telefoon wordt uitgebracht met hardware van 2 modellen geleden, noem ik dat gedateerd. Ja, ook als het om appels gaat...zucht...
Anoniem: 583079 @John Duh23 januari 2016 12:27
Ik zeg niet dat Sony geen high-end telefoon kan maken, ik schrijf dat ze geen succesvolle kleine high-end telefoon kunnen maken omdat hun telefoons qua hardware de perceptie tegen hebben (en misschien wel meer dan dat, er zijn veel klachten over robuustheid/betrouwbaarheid) en qua software Android.

Als er een A8 processor in de iPhone 4" komt, is dat trouwens nog altijd een betere processor dan de Qualcomm 810 die in veel huidige high-end telefoons zit - er is algemene overeenstemming dat deze processor niet het niveau haalt van de Apple en Samsung high end processoren. De A8 is overigens nog maar een maand of 15 op de markt en men mag gerust stellen dat Apple bijna een jaar voorloopt op zijn concurrenten qua processor.
De Sony Xperia z3 compact is toch anders een aardig succesje met een uitstekende batterij duur
Door Apple hard- en software met de concurrentie te vergelijken probeer je recht te praten wat krom is. Het zou hetzelfde zijn als de iPhone 7 qua hardware gelijk zou zijn aan de 6. Dat is op dat moment gedateerde hardware, ook als scherm kleiner wordt gemaakt. Dat kun je moeilijk ontkennen.
Anoniem: 583079 @John Duh23 januari 2016 13:16
Nee, ik begrijp niet wat er krom zou zijn aan het uitbrengen van een goedkopere telefoon met een high-end processor?
Hoeveel telefoons worden er overigens verkocht met processoren die minder dan 6 maand op de markt zijn?
Los daarvan wordt deze telefoon verkocht met up-to-date software: dat kan je ook van veel andere telefoons niet zeggen...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 23 juli 2024 08:44]

Nu begin je weer over verkoopaantallen en je gaat speculeren over de prijs i.c.m. software, terwijl dat niets te maken heeft met de leeftijd van hardware. Ik wil geen punt maken hoor, maar na deze post ga ik niet meer op jouw eventuele reactie reageren. No offence, by the way 😊
Anoniem: 583079 @John Duh23 januari 2016 17:32
Ik heb het niet over verkoopaantallen, maar over het feit dat een processor die 15 maanden op de markt is, geen "oude" processor is, zeker niet gezien de voorsprong die Apple heeft op Qualcomm en zelfs enigszins op Samsung.
Uiteindelijk gaat het tenslotte over de gebruikerservaring, en dan heeft zo'n A8 power zat.
Nou vooruit, ik ga nog één keer terug komen op dit geruchtje (want meer is het niet, omdat alle felle reacties hier). Wat ik alleen maar wil zeggen is het volgende: Op het moment dat ik een nieuwe telefoon koop, wil ik kunnen beschikken over de nieuwste hardware. Prijs is voor mij totaal niet relevant, formaat wel. Dus nee, in dit geval zou ik geen genoegen nemen met een A8. Is dat nu echt zo vreemd?
Het jammere is alleen dat het 'nieuwste van het nieuwste' al niet meer van toepassing is, zodra je de winkel uitloopt. De ontwikkelingen gaan érg snel, dus dan zou je bijna 4x per jaar moeten vervangen om 'bij' te blijven.

Omdat de techniek zo snel ontwikkelt, is een SoC die 1,5 jaar oud is, al bijna bejaard. Neemt echter niet weg dat hij nogsteeds met de allerbesten mee kan.
Klopt, maar dat geldt voor veel producten. Niet alleen electronica is snel "verouderd", maar hetzelfde is waar voor bijvoorbeeld auto's en daar gaat het om serieus geld.
15 maanden oud staat gelijk aan fossiel. Voor jou is het misschien voldoende. Dat kun je echter niet projecteren op de rest van de wereld. De ontwikkelingen gaan nu eenmaal snel.
Ik denk niet dat je 3 processoren kan opnoemen (die niet van Apple zijn) en duidelijk de A8 overklassen. Dus het blijft wel degelijk een high-end SoC naar de normen van vandaag. Tov van de middenklasse SoCs in Android apparaten is het zelfs een monster.
De i3, de i5 en de i7.
Overtuigd?

De smartphonewereld gebruikt maar een handvol processoren, waarvan een deel mid-end is. Beetje flauw om te vragen om drie concurrenten, vind je niet?
Dat zijn geen SOC's, om over energieverbruik nog maar te zwijgen :P
We hebben het wel over 8)7 smartphones
Nog steeds een beetje flauw om om drie concurrenten te vragen, nietwaar? |:(
Ik vraag zelfs geen 3 concurrenten, ik vraag 3 concurrerende processormodellen. Je vindt ze niet makkelijk natuurlijk, dat was dan ook mijn punt.
De A8 in de iPhone 6 is nog sneller dan de nieuwste Android toestellen van recent.
Nee, dat is gewoon niet waar. :)
Je hebt gelijk dat het een high-end chip is, maar die snelheid is pertinent onwaar.
Zit ik met mijn statement zo ver ernaast dan?

Kijk maar..

http://www.anandtech.com/...d-iphone-6s-plus-review/6

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 23 juli 2024 08:44]

Ja, heb je de BaseMark resultaten eens goed bekeken? :)
Dan staat de A8 (iPhone 6) gewoon samen met de Android flagships van het jaar ervoor; en de huidige Android flagships staan er allemaal boven... Derhalve is "de A8 is sneller dan de nieuwste Android toestellen" dus alles behalve waar.

Tenzij je doelt op die browser prestaties, maar dat vind ik niet bepaald representatief voor overall performance. :X
Enkel de BaseMark resultaten in die tabellen zijn boeiend om te zien hoe de CPU zich houdt ten opzichte van andere telefoons.
Choose your benchmarks. Uiteindelijk telt real-world performance: http://www.cultofandroid....ung-note-5-in-speed-test/
Klopt. Real-world performance telt het hardst mee! Feit blijft echter dat niemand voor de hobby tussen 20 apps blijft wisselen. Daarnaast blijft het feit dat het onderwerp van deze discussie, over snelheid van hardware gaat. Overall hardware wint high-end android het momenteel gewoon. Wanneer de nieuwe Apple's uit zijn, zal dit opnieuw gereviewd moeten worden.

Overigens is een Android vergelijken met IPhone op basis van switchen tussen apps natuurlijk appels met peren vergelijken. Ze hebben beide een totaal andere manier van apps suspenden.
Of high-end Android het wint van Apple qua SoC performance is overigens betwistbaar: de A9 is duidelijk superieur aan de SD 810 en Samsung haalt het met hun beste Soc niet in de GPU-benchmarks en in de CPU-benchmarks alleen omdat ze heel veel cores in hun SoCs stoppen.
Het blijft wel boeiend om volgen overigens en het gaat uiteindelijk meer om prestige en publiciteit dan om iets anders: zelfs de SD810 is een hele mooie SoC om in een telefoon te hebben.
Waarom scrollt het startscherm van mijn Oneplus 2 vloeiend, terwijl het scherm van de iPhone 6S met 64 GB geheugen, die twee keer zo duur is, hakkelt?

Ik dacht dat het aan mij lag, het kon immers niet waar zijn: de hele wereld beweert dat de iPhone 6 zo vloeiend werkt.
Toen heb ik met de hoge-snelheidsfunctie van een smartphone het scrollen van de beide telefoons opgenomen.
Wat blijkt? De iphone neemt gewoon in het begin van het scrollen grote stappen, dus het lijkt alsof deze snappier werkt.
De stapjes die de Oneplus 2 zijn allemaal even groot. Daardoor hakkelt deze niet.
Uhm... Je komt in deze reactie niet echt over als heel intelligent. Dit is een site speciaal gericht op hardware en tech, en jij zegt dat je er geen mening over mag hebben omdat ''de wereld in brand staat''? Wat kom je hier eigenlijk doen terwijl de wereld in brand staat? Ga de wereld redden in plaats van de morele politie te spelen in wat onschuldige reacties op internet. Wat een held ben jij zeg.

O ja, succes met de hele wereld duidelijk te maken dat ze zich nergens anders druk om mogen maken, behalve om jou en je wereld die in brand staat. Want anders wordt meneer Harmen boos. Ga lekker fietsen joh.
Bron mbt Sony?
Jouw mening Is niet de algemene mening. Het feit dat Sony niet evenveel verkoopt als Apple zegt niks over premium etc. Wat de boer niet kent, dat blieft ie niet.

Samsung gebruikers zweren bij Samsung zelfs al laten ze in 2 jaar tijd 3X het toestel opsturen. Sony is een premium merk met uitstekende software.
Anoniem: 40104 @Kiswum23 januari 2016 13:23
De kans is klein dat ik deze Apple zal aanschaffen, maar ik hoop dat deze telefoon echt zal gaan uitkomen. Apple is erg goed om het wiel een nieuw design te geven, waardoor de productgroep weer zeer populair kan worden. Ik heb vertrouwen in de marketing van Apple, zodat de focus ook weer op compacte high-end smartphones kan komen.
Het formaat van de iPhone 5(s) is gewoon nog steeds heel populair. Ik heb er laatst 2 verkocht vanwege upgrades naar de 6s en beide zijn verkocht aan mensen die een "nieuwere" 5s wilden omdat hun oude stuk was gegaan en ze geen 6(s) wilden vanwege het logge en lompe formaat. Ik begrijp het precies, ik vind de 6(s) ook te groot en zou graag terug gaan naar het 5(s) formaat.

Het principe van de mini-tablet waar men tegenwoordig mee belt is volstrekt absurd en ik heb nooit begrepen waarom die enorme Samsung telefoons populair zijn geworden. In dit geval is het fijn om te zien dat Apple een keer luistert naar haar klanten en dit formaat nieuw leven in blaast. Nou heb ik niets aan een iPhone 5se gezien ik al een iPhone 6s heb betere specificaties maar als er bij de launch van de iPhone 7 een model met het oude formaat komt, koop ik die.
ik heb nooit begrepen waarom die enorme Samsung telefoons populair zijn geworden.
Waarschijnlijk omdat je er nooit echt mee gewerkt hebt en je niet heel veel verschillende zaken met je telefoon doet.

Ik moest er vroeger ook niet aan denken een grootte telefoon te gebruiken tot dat ik me er toch een keer aan waagde en geen haar op me hoofd die er nu nog aan denkt een kleinere telefoon te nemen

uiteraard is het ook mogelijk dat het gewoon echt niks voor je is, maar het is vrij simpel om te begrijpen waarom grootte telefoon populair zijn
Anoniem: 135756 @Sinester23 januari 2016 16:00
Het is andersom ook simpel om te bedenken waarom formaat 5s populair is. Ik wil ook geen 6. Heb een 5s. Dat is geen kwestie van wennen maar van persoonlijke voorkeur. De 5s kan ik bedienen met 1 hand. De 6 niet. De 5s past in mn broekzak. De 6 niet. Ik vind de 5s er ook gewoon mooier uitzien, meer "apple" de 6 vind ik meer samensmelten met andere smartphones. Had ook een samsung kunnen zijn. Zojuist mn abonnement kunnen verlengen met smart only en geen nieuwe telefoon. Geen behoefte aan. De 5s bevalt er prima en de 6 heeft voor mij geen meerwaarde.
Geef mij maar een iPhone met schermformaat als de 6(s), maar dan kleiner bezels, met name boven (onder zal moeilijk kleiner te maken zijn, in verband met de homeknop).

Dan mag hij van mij 2 mm. dikker, ten behoeve van een gelijkwaardige of grotere accu.

Ik denk dat daar de optimalisatie slag ligt. Zeker voor Apple.
Je vindt hem er meer "Apple" uitzien? En dat is?
Anoniem: 135756 @Justin_23 januari 2016 19:01
Uniek(er) als apple ontwerp. Zie ook de regel eronder
Dit geld voor de meesten. De meeste users wilden geen koelkast.
Sinds de Iphone 6 zijn ze niet aan te slepen en de meesten aan ECHT NIET meer terug naar <4.7-5 inch !

Je moet je ook afvragen wat je hebt aan al die megapixels, dikke cpu's, 4K en weet ik wat als je op een klein scherm moet te gaan zitten priegelen.

Natuurlijk zijn er mensen die wel terug willen maar die club is erg klein.
Er ook nog steeds mensen die geloven in een 3310, wil niet zeggen dat het ook per definitie beter is.

Als je een smartphone gebruikt waar deze voor bedoeld is dan is het Iphone 6 formaat echt een verbetering en zal nog lang de standaard blijven.

En ja, Samsung kwam er mee, al jaren ervoor en uiteindelijk vinden de meesten dat een prima formaat.
[...]
Het formaat van de iPhone 5(s) is gewoon nog steeds heel populair. Ik heb er laatst 2 verkocht vanwege upgrades naar de 6s en beide zijn verkocht aan mensen die een "nieuwere" 5s wilden omdat hun oude stuk was gegaan en ze geen 6(s) wilden vanwege het logge en lompe formaat. Ik begrijp het precies, ik vind de 6(s) ook te groot en zou graag terug gaan naar het 5(s) formaat.
Ik durf te zeggen dat de meeste consumenten niet meer terugwillen naar een compact toestel als ze eenmaal een grotere gebruikt hebben. Een groter scherm met hogere resolutie is vele malen fijner met browsen etc. De enige reden die ik kan verzinnen is vanwege de prijs dat een kleiner toestel toch nog interessant kan zijn (immers oudere hardware) dus minder high-end.
Zelfs Apple brengt het niet uit als een highend model, anders zouden het specs zijn uit hun 6S serie maar ze gaan niet brood stelen bij zichzelf natuurlijk.
Meizu Pro5 mini, daar wacht ik met smart op: 4.7" amoled, helio x20 voor een nette prijs

Wordt verwacht ergens begin dit jaar, doe maar dan (prijsindicatie €369 oid)
Als liefhebber van kleine telefoons, wil ik geen concessies doen op het gebied van snelheid, software support en goede specificaties. Daardoor zijn we in Europa momenteel alleen maar aangewezen op de Sony Xperia Compact serie.
Mja, het is dan toch wel weer jammer dat ze uitgaan van de hardware van de iPhone 6, niet de 6S. Ook al zouden ze deze iPhone 5SE op relatief korte termijn uitbrengen, dan heb je het toch wel weer over techniek van anderhalf jaar geleden. En eerlijk gezegd zou het met niet verbazen als deze telefoon pas wordt uitgebracht op hetzelfde moment als de iPhone 7, en dan zit je dus met 2 jaar oude hardware. Echt high-end kun je het dan ook weer niet noemen.

Sterker nog: ik krijg dan toch echt de indruk dat Apple ook bewust kiest voor mindere specs ten opzicht van hun top model. Nu zal dat vast ook een marketing-reden hebben; mensen die geven om de nieuwe hardware zullen dan alsnog geneigd zijn het topmodel te kiezen in plaats van het "budgetmodel". (al vind ik persoonlijk > € 500,- nog steeds een high-end prijs).
Anoniem: 583079 @Tjolk25 januari 2016 19:19
Het lijkt me dat er nu stilaan zò frequent geruchten opduiken, dat een launch inderdaad dichtbij is. Naar het schijnt zou de massaproductie begonnen zijn.
Het is blijkbaar nog niet duidelijk of het een A8 of een A9 zal worden. Een A8 is een potente processor die niet moet onderdoen voor ongeveer gelijk welke andere high-end processor, maar het zou inderdaad mooier zijn als Apple er een A9 zou in plaatsen. In dat geval vermoed ik dat hij iets lager zal geklokt zijn om qua batterijduur niet te moeten onderdoen voor de iPhone6(s) - en een significant betere batterijduur te krijgen dan de 5s. Prijs wordt mogelijks 509€, wat ik persoonlijk naar Apple normen behoorlijk scherp zou vinden, zeker als daar een A9 zou in zitten, gezien de iPhone6 met een oudere Soc (639€) dan relatief duur begint te lijken.
Hopelijk dan zonder camera bump van de 6(s) series. Maar klinkt beter dan de 5C, alhoewel dat (met prijsdalingen) alsnog een prima toestel is.

edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Narc op 23 juli 2024 08:44]

Het rondfrezen van de randen is een kleine verandering voor Apple, het rond maken van het glas een iets grotere maar ook niet bijzonder... De dikte van de 5s is als het goed is toereikend voor de camera van de 6. Althans als ik huidige 5s en 6 naast elkaar leg in elk geval.

Het lijkt mij een mooie toevoeging die door veel mensen gewaardeerd zal worden, met name de mensen met een kleinere hand of portemonnee (want wees eerlijk de 6 en 6s zijn erg duur en de 5s is momenteel voor velen wel betaalbaar, of in elk geval betaalbaarder).
Toch wel apart dat ze voor de iPhone "5se" gaan en niet voor de 6C als benaming. Misschien volgt deze nog? of is dit een onderliggende marketingsstrategie die wij nog moeten ontdekken?

Heel mooi dat ze dit beschikbaar stellen voor mensen die een Iphone 6 en zeker de 6 Plus te groot vinden. De Iphone 5s is met z'n 4inch scherm een telefoon met een heel handzaam formaat. Wel hoop ik dat ze de resolutie van het scherm iets omhoog krikken. 640 x 1136 mag wel op z'n minst een 720p schermpje worden.

[Reactie gewijzigd door David_NL op 23 juli 2024 08:44]

De C werd uitgelegd als Crap of Cheap op veel plaatsen door het plastic en lage prijs, ik denk dat ze daarom die letter voorlopig vermijden.

Overigens vind ik de 5c als toestel prima functioneren. Onze afdelingstelefoon voor standby diensten is een 5c.
De 5C is een toestel dat prettig in de hand ligt. Wat je van een 5S (of 5) niet kan zeggen.
Mee eens. De 5 is een onhandig vierkant blok. Met een veel te klein scherm, dat ook.
Anoniem: 727139 23 januari 2016 13:41
Waarom zijn er altijd zoveel mensen boos op de prijzen van apple maar hoor je niemand klagen over bedrijven die luxe auto's of meubels maken? Er zijn mensen die makkelijk 3000 euro voor een bank neertellen terwijl je ook een mooie voor 50 euro in de kringloopwinkel kan kopen. Oprechte vraag...
Omdat er tot voor kort geen echte alternatieven waren (nu begint Windows 10 te komen) voor een veilige telefoon (ik doel op het dramatische Android updatebeleid) die goed integreert met je andere apparaten. En een telefoon is anno nu vrij essentieel in het leven. Voor luxe meubels en auto's zijn meer dan voldoende uitstekende alternatieven, voor mobiele OS'en eigenlijk niet. Het is dus extreem frustrerend voor de technisch bewuste man/vrouw die rond probeert te komen van een normaal salaris, vandaar die vele opmerkingen erover en ook over hun beleid om Macs nog steeds te leveren met ouderwetse onderdelen (5400RPM) en slechte repareerbaarheid en upgradebaarheid tegen een toch zeer hoge prijs.

Het is een beetje hetzelfde als hoe Microsoft in de jaren 90 en begin jaren 00 hun monopolie uitmolk op het gebied van de desktop OS'en en hoe ze dat met Office deden totdat er serieuze alternatieven kwamen.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 23 juli 2024 08:44]

De prijs rechtvaardigd de aankoop niet imo. Kan je beter een 6 nemen.

Heb het gevoel dat het een flop wordt zoals destijds dat was met de 5c.
Anoniem: 583079 @M0otje23 januari 2016 11:01
De verkoop van de 5c was wel degelijk erg goed: ik durf wedden dat je geen 5 telefoons kunt opnoemen die beter verkochten in dezelfde periode.
Als het geen flop was, waarom trok Apple de 5c dan terug wegens "tegenvallende verkopen"?
Dat heeft Apple nooit gezegd. Daarnaast is de 5c twee jaar lang verkocht geweest.
De 5c is natuurlijk geen succes. Anders zou Apple hem niet stilletjes hebben laten vallen zonder opvolger. Kleurtjes en plastic vallen blijkbaar niet in de doelgroep van Apple. Beetje laat achtergekomen. En budget was hij ook al niet gezien de prijs. En 8gb was een lachtertje, evenals 16gb hedendaags dat terzijde... Dus ene vreemd model.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 23 juli 2024 08:44]

Nee, tuurlijk heb ik dat verzonnen... de media liegen allemaal.
https://www.allaboutphone...or-tegenvallende-verkoop/
http://www.gsmhelpdesk.nl...pt-slecht-door-hoge-prijs
http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/18894
Iedereen koos juist massaal voor de 5s en de 5c verkocht zelfs minder goed dan de 4s:
http://recode.net/2014/01...o-sales-of-the-iphone-5s/

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 08:44]

Nergens staat daar dat Apple de verkoop van de 5c heeft gestaakt wegens tegenvallende verkopen. Tevens citeerde jij de uitspraak "tegenvallende verkopen", maar nergens is de bron van dat citaat te vinden. Stick to the facts.
Apple heeft de 5c niet teruggetrokken "wegens tegenvallende verkopen", dat heb jij of iemand anders verzonnen.

De iPhone 5c is uit het gamma verdwenen omdat hij twee jaar te koop was, dat is vrij lang naar Apple's normen. Apple heeft daarmee bovendien zijn volledige gamma devices op 64bit CPUs gebracht. In 2015 zijn alle 32-bit CPUs (devices met A6 met name) uit het gamma verdwenen.
Nee, tuurlijk heb ik dat verzonnen... de media liegen allemaal.
https://www.allaboutphone...or-tegenvallende-verkoop/
http://www.gsmhelpdesk.nl...pt-slecht-door-hoge-prijs
http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/18894
Iedereen koos juist massaal voor de 5s en de 5c verkocht zelfs minder goed dan de 4s:
http://recode.net/2014/01...o-sales-of-the-iphone-5s/

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 08:44]

De media houden van spectaculaire uitspraken. De 5s en de 4s waren mainstream modellen, de 5c was een "bijmodel", zoals vandaag de 5s, het is een model dat een gamma vervolledigt.

Niemand kan weten of Apple al of niet "ontgoocheld was", de enige feiten zijn dat dit één van de best verkopende telefoon modellen ooit is geweest - niet veel telefoons verkopen 25 miljoen exemplaren.
Het één sluit het ander niet uit.
Als de verwachtingen (van apple zelf) hoger waren dan is het wel degelijk een flop, daar hebben verkoopcijfers van andere fabrikanten niks mee te maken...

Zo kan je ook een succes behalen zonder net zo veel te verkopen als Apple :) 1 a 2 miljoen toestellen die One Plus verkocht (de One) was voor hun ook gewoon een succes...

Succes hoef je niet tegen andere weg te zetten, tenzij het een wedstrijd is, maar dat is het niet, je moet jezelf overtreffen, dat is succes!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:44]

Er zijn zo'n 25 miljoen exemplaren van de iPhone 5c verkocht, dat is niet bepaald weinig. Ik denk dat mensen die het een "flop" noemen helemaal niet beseffen hoeveel exemplaren van dit model verkocht zijn.
Het gaat niet om wat wij veel vinden, dat is het punt, dus nee herhalen dat het voor ons simpele zielen een hoog getal is gaat je niet helpen mij overtuigen :)
De 5C was niet echt een flop. Voor de consumenten die veel met hun toestel doen en deze ook intensief gebruiken was het inderdaad niet eens een keus maar voor de consumenten die een makkelijk te gebruiken toestel wouden hebben, deze weinig gebruikten en wat perse een iphone moest zijn was het een ideaal toestel.

Zoiets verwacht ik ook van dit toestel alleen natuurlijk wel wat betere specs en ik hoop dat dit niet weer een 8GB variant wordt maar minimaal 16gb.\

Edit: betreft je opmerking dat je beter een 6 kunt kopen ben ik het helemaal mee eens. Gewoon even doorsparen.

[Reactie gewijzigd door Biogi op 23 juli 2024 08:44]

Onzin ... De 5C was helemaal niet een optie voor mensen die hem niet intensief gebruikten want daar was de prijs ook niet naar.
Het was GEEN budget iphone, en zelfs mega duur te noemen gezien de specs en de debiele opslag waar je niks mee kon.
Mensen die het een top ding vonden hadden ook met een 4 of 4S kunnen blijven spelen.

Nee sorry het was een flop.
Dat er wellicht toch aardig wat verkocht van werden is leuk en financieel geen flop (hoge winstmarge !) maar qua specs en prijs en tijdsgeest was het een waardeloos ding.
Vergeet niet dat ALLES van Apple verkoopt, hoe zinloos dan ook.
Voor iemand als mijn vrouw die een iPhone wil om wat te bellen, navigeren, WhatsApp gebruiken, eens iets op te zoeken op internet en heel af en toe een fotootje maken om te kunnen doorsturen, volstaat een iPhone 5C uitstekend en is het de beste iPhone die ze kon kopen. Ze is er zeer tevreden over en ik moet haar weinig of nooit met iets helpen want iOS is netjes overzichtelijk en ze raakt nooit verloren in de GUI.
Niet alle gebruikers hebben een high-end telefoon nodig qua hardware: voor hen volstaat modale hardware (met overigens high-end software).
Het blijft een verschrikkelijk duur ding voor iets wat er imho niet uit ziet. En al helemaal als er nauwelijks gebruik van gemaakt wordt.
Een Motorola G is dan een veel betere keuze. Scheelt een factor 3 in de prijs.
Mijn zoon heeft een Motorola G, de iPhone5c was niet drie maal duurder, maar 1.5 maal duurder. Know your facts!
Prijs-Kwaliteit hangt het er maar van af wat je wil. Sommige mensen verkiezen nu eenmaal iOS.
De 5c kostte in het begin 530 euro, en nu 350 euro.

De G kostte in het begin 200 euro, en nu 138 euro.

Ik zit er dichter bij met mijn factor 3 dan jij met je factor 1,5.

Know your facts! :+
Moto G is 235 euro (versie met 2GB RAM, wat echt wel een minimum is voor Android). iPhone 5c is officieel niet meer te koop, was toen 350 euro inderdaad.
Precies .... Touchwiz spook verhalen allemaal ... Draait prima.
Prima met 1GB? Als Touchwizz zelfs met 4GB niet echt lekker loopt, dan kan dat niet zo prima zijn.
Gelul !! Touchwiz loopt al jaren als een trein ... De S4, S5 hebben 2Gb en draaien prima.
Laat staan de recentere modellen.

Touchwiz verhalen zijn hetzelfde als de Alfa Romeo roest praatjes op verjaardagfeestjes, a;;emaal gebaseerd op een lange tijd geleden.

Dat sommigen liever een kale Android hebben is smaak maar er is al lang niks aan te merken op touchwiz vwb snelheid of wat dan ook.
De toestellen hebben tegenwoordig power zat voor wat voor schil dan ook.
Ik denk het niet: groot verschil in dit geval is dat het een 100% iphone is met volwaardige hardware. Bij de 5C kon ik, en volgens mij wel meer mensen, zich niet aan de indruk onttrekken dat het een soort budget iphone was.
Budget ? Weleens de prijzen gezien ?

Het was een extreem dure telefoon voor de specs en dus budget qua hardware maar Premium qua prijs.

Zonder enige twijfel de domste keuze qua Iphones in de hele iphone geschiedenis.
Ik denk niet dat Apple het de 5se gaat noemen. Aan het eind van dit jaar gaan ze de iPhone 7 aankondigen en dan zouden ze dit jaar nog een toestel uitbrengen dat vernoemt is naar een model van 2013? Nee.
Ik hoop erop. Liefst gewoon een 5(s) model met de internals van een 6s. Aan het formaat van de 6 kan ik niet wennen, de 4 en 5 vond ik persoonlijk de meeste fijne/handzame modellen. De 6 is net een zeepje.
Een nieuwe 4 inch iPhone is zeer welkom. Met de specificaties zoals deze nu verwacht worden zou dit een toestel zijn wat ik graag wil aanschaffen.

Heb zelf net mijn 5" BB Leap opgeborgen en gebruik nu weer mijn iPhone 4. iOS en Apps zijn voor mij de beste mobiele combi!
De geruchten gaan al best lang rond, zelf ben ik van een iPhone 5 naar een iPhone 6s gegaan.
Het formaat van de iPhone 6s is leuk voor mijn ogen maar matig in het gebruik. Ik kan mijn telefoon niet meer bedienen met 1 hand. Dit heeft als resultaat dat ik met 1 hand niet alle functies van mijn scherm/ toetsenbord kan aanraken. 3d touch is in mijn ogen een overbodige en zelfs onhandige functie.

Hopelijk zijn de geruchten inderdaad waar en komen ze snel met een kleiner model met de hedendaagse specs van de iPhone 6s. (wordt waarschijnlijk de iPhone 6c dan)

http://www.macworld.co.uk...al-4-inch-spring-3500611/
Ik had een 5 en was van plan deze te kopen wegens kleiner scherm, maar doordat mijn 5 kapot is gegaan heb ik toch de 6s maar gekocht en oh wat ben ik blij! Het groter scherm, in het begin is het wat wennen, maar het is echt super, als ik nu de 5 van iemand anders vast hebt lijkt ie zo... klein :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.