Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties

De iPhone SE ondersteunt geen 4g+. Dat bevestigt een teardown van het toestel, waarbij duidelijk te zien is dat Apple de Qualcomm MSM9625M-chip gebruikt als modem. Die ondersteunt lte cat 4 met een maximale downloadsnelheid van 150Mbit/s.

De iPhone 6s en 6s Plus gebruiken een Snapdragon X7-modem voor 4g en bieden daardoor maximale downloadsnelheden van 300Mbit/s. Doordat 4g+ banden uit meerdere frequenties kan combineren, is de verbinding ook in de dagelijkse praktijk veel sneller, bleek eerder uit een test van Tweakers. De MDM9625M zit ook in de iPhone 6 en 6 Plus uit 2014.

De iPhone SE, die Apple vorige week presenteerde, heeft het ontwerp van de iPhone 5s en veel onderdelen van de 6s, zoals de Apple A9-soc. Het exemplaar van Chipworks heeft een TSMC-soc, die in augustus of september van vorig jaar van de fabrieksband rolde. De opslag uit de fabriek van Toshiba is gemaakt op een 19nm-procedé, wat erop wijst dat ook die enige tijd geleden is gefabriceerd. Inmiddels maakt Toshiba de opslag op 15nm.

De nfc-chip is ook dezelfde als in de 6s-serie, de PN549 van de Nederlandse fabrikant NXP. Apple gebruikt de nfc-chip alleen voor het eigen betaalsysteem Apple Pay. Ook de zesassige InvenSense-sensor is uit de 6s, net als de audiochips. Er is wel een geheel nieuwe chip aanwezig voor powermanagement.

Update, 12:40: Zoals tweaker Ward3112 opmerkt, vermeldt Apple het gebrek aan 'lte-advanced' ook op de eigen site.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

Dit staat ook op de apple site. Daar wordt duidelijk vermeld dat de 6s LTE advanced ondersteund en de SE niet.

link: http://www.apple.com/benl/iphone/compare/

[Reactie gewijzigd door ward3112 op 31 maart 2016 12:09]

Volgens die lijst zijn de verschillen van de 6SE tov. de 6s:
  • geen 3D Touch
  • geen ‘Dual-domain’-pixels voor brede kijkhoek
  • 4G LTE ipv. 4G LTE Advanced
  • vingerafdruk­sensor eerste ipv. tweede generatie
  • FaceTime-camera: 1,2-megapixel foto’s ipv. 5-megapixel
  • geen barometer
  • beeldscherm 326ppi ipv. 401ppi
  • geen Bereikbaarheid
  • geen Weergavezoom
  • geen optische beeldstabilisatie (foto en video)
  • kortere batterijduur
Toch wel aardig wat...

edit: Sorry voor de verwarring, inmiddels 2 3 4 5 punten onterecht vermeld, zie alle terechte commentaren en hieronder. Steeds minder verschillen dus... :D

[Reactie gewijzigd door torp op 1 april 2016 10:47]

<blockquote><div class="quote">Toch wel aardig wat...</div></blockquote>Er zijn inderdaad veel verschillen. Maar ik zie wel dat je hem met de iPhone 6s plus vergeleken hebt. Als we dit met de Iphone 6s doen krijgen we een andere vergelijking:
  • geen 3D Touch
  • geen barometer
  • 1,2-megapixel foto’s ipv. 5-megapixel (Dan gaat het over de voor-camera)
  • 4G LTE ipv. 4G LTE Advanced
  • vingerafdruk­sensor eerste ipv. tweede generatie
  • geen Weergavezoom
  • geen Bereikbaarheid
  • geen ‘Dual-domain’-pixels voor brede kijkhoek
De iPhone SE heeft zefls een langere batterijduur dan de iPhone 6s.
Voor de rest vind ik de overgebleven punten nu niet doorslaggevend, alleen 4G advanced en de 5-megapixel facetime-camere vind ikzelf redelijk belangrijk maar die 2 verklaren het prijsverschil van ¤300 niet. Zo blijkt de iPhone SE dus een goede koop.
300 euro prijsverschil? De iphone 6s heb je al voor 650 euro? Vindt ik het prijsverschil toch wel redlijk klein voor zulke nadelen. Veel mensen hechten waarde aan een frontcamera die fatsoenlijke foto's neemt.
En veel mensen ook niet, zoals ik.
Toch bedraagt het prijsverschil geen 300 euro. Maar 160. Is bijna een halvering.
Ik had het over de front-camera. Die gebruik ik alleen voor Facetime en dan is kwaliteit niet zo belangrijk. Selfies maken is voor mensen waarvan niemand anders een foto wil maken :)
Klopt ik wijs slechts op het overdreven prijsverschil wat je noemt. Ik hecht zelf ook geen waarde aan de frontcamera.
Ik noem geen prijsverschil, maar reageerde slechts op jouw post over front-camera's.
Toch bedraagt het prijsverschil geen 300 euro. Maar 160. Is bijna een halvering.
Kijk dan maar eens op de apple site. Ik heb me op die prijs gefixeerd.
Ik neem nooit selfies met mij frontcamera dus voor mij is de slechtere voor-camera niet erg.
uiteindelijk als deze overal in de rekken zit , zal deze iphone se ook aan 100 euro minder verkocht worden dan bij Apple zelf , en dan groeit het verschil weer tot 260 euro aan :)

[Reactie gewijzigd door Soulshaker op 31 maart 2016 19:55]

geen optische beeldstabilisatie (foto en video)
beeldscherm 326ppi ipv. 401ppi
kortere batterijduur
geen Bereikbaarheid
geen Weergavezoom

Alleen de 6(S) Plus heeft sommige opties, ook de 6S mist een aantal opties! De 6(S) heeft dezelfde PPI als de SE en heeft ook geen optische beeldstabilisatie. Daarnaast, wat heb je aan "Bereikbaarheid" (reachability) op een scherm van 4", zelfde met "Weergavezoom". Dit vergoot enkel de iconen etc, wat niet aan de orde is op een 4" scherm? Kortere batterijduur is overigens nog de vraag. Hij heeft een batterij met een kleiner capaciteit, maar het scherm is ook kleiner (verbruikt dus minder) vergeleken met de 6S.

Deze 5 punten als gebrek zien zijn of onredelijk gezien de 6S Plus ze alleen heeft, dus ook de 6S niet of niet relevant.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 31 maart 2016 12:32]

Gekke is, dat in de tweakers review de s7 een betere accuduur heeft als de 6s, maar in het artikel genoemd in jou link hebben ze het hebben over een betere accuduur bij de 6s ten opzichte van de s7.
Jammergenoeg is er nog geen echte standaard qua acuuduur tests.
Een Apple fansite vind ik nou niet erg betrouwbaar.

Zo gek is deze opmerking toch niet? :/

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 31 maart 2016 15:28]

De sites die review-samples krijgen van Apple zijn überhaupt niet minder betrouwbaar, omdat ze bij teveel negatief over Apple gewoon geen testsample meer krijgen van ze.

Vergelijk de reviews van The Verge en TechCrunch maar eens met de rest van het grut. Dan blijkt dat alle negatieve punten bij vooral die twee erg voorzichtig naar voren gebracht worden en zeker de positieve punten benadrukt worden. Ze zijn gewoon een beetje selectief omdat ze in een figuurlijke handgreep van Cupertino zitten.

[Reactie gewijzigd door Liliuokalani op 31 maart 2016 17:05]

Uiteraard. Ik hoop dat je de essentie van mijn bericht begreep. Iets wat volgens mij niemand doorhad.. Als je zo'n link gaat posten, doe je dat beter niet van een fansite.

Het zal vast wat cru klinken.
Het is geen fansite maar een site voor fans. iCulture heeft best wel wat kritische artikelen ten aanzien van Apple hoor. De naam doet anders vermoeden, maar ze zijn zeer betrouwbaar wat betreft de informatie voorziening.
Klopt, mijn punt was voornamelijk dat hoewel de batterij zelf een lager capaciteit heeft, dit niet betekent dat hij ook een kortere batterij duur heeft. Hij insinueerde dit wel door "kortere batterijduur" te schrijven als gebrek.
Vrij logisch he als je een scherm hebt wat veel kleiner is met een veel lagere resolutie. 8)7
Toch wel aardig wat? Het verschilt ook aardig wat in de prijs.
Nu de lijst korter is, wordt het inderdaad wat aardiger.
De bill of material verschilt niet zo heel veel. In de praktijk doet Apple alsof dit een koopje is, wat het niet is door een aantal ontbrekende zaken. Van de andere kant moeten ze volgend jaar weer ietst te upgraden hebben :) Zoals diverse analisten al beredeneerden is 3D touch lastig en daarom geskipt. De rest zal een puur kostenplaatje geweest zijn. Oudere geheugenchips, goedkopere camera's en geen nieuw design.
Waarom zou Apple functionaliteit van de topmodellen in de goedkopere modellen stoppen?

De concurrentie doet dat ook niet.
Wel, de Z5 compact. Z3 compact, Xiaomi toestellen.
We hebben het niet per definitie over "goedkoop". Relatief betaalbaar noem ik < 300 dollar. De trend dat toestellen 699 zijn geworden terwijl een tablet zonder ingebouwde sim maar met grotere accu en groter scherm 200 minder kost is vaag en heel raar. De iPhone SE gaat hier 469 euro kosten. Dat is bang per buck niet echt goedkoop.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 1 april 2016 17:08]

Alleen de iPhone 6s Plus heeft een hoger aantal pixels per inch. De iPhone 6s is net zo 'scherp'. De iPhone 6s heeft ook geen OIS, maar de 6s Plus wel.
Waarom vergelijk je het met de Plus?

Het heeft reachability niet nodig en de accu gaat langer mee dan de 6S.
Allemaal punten die niet belangrijk zijn en geen toegevoegde waarde hebben
De 6S heeft geen optische beeldstabilisatie hoor. Dat heeft alleen de 6S plus
Dank u, ook aangepast. Mijn post was zinloos, dat blijkt.
Je verhaaltje is feitelijk onjuist.
  • Batterijduur is juist even goed of zelfs beter dan een 6S
Heb het al aangepast, sorry... :X
<blockquote><div class="quote">Je verhaaltje is feitelijk onjuist.
Batterijduur is juist even goed slecht of zelfs beter minder slecht dan een 6S

Ik heb het even verbeterd.</div></blockquote>Toch fijn dat je inzicht hebt in batterijverbruik.
Ik merk aan de 6S van de echtgenote niet dat het zo'n slechte accu heeft, of dat het toestel overmatig stroom verbruikt.
Gewoon een volle dag op stap, met regelmatig gebruik, houd het gewoon netjes vol.

Maargoed, je kan niet van één vaste lijn in accuverbruik spreken, de indeling van persoon A is anders dan persoon B, het gebruik bepaalt het verbruik.
Ik heb een S6, en kom tot het einde van de dag ( naar bed ) vrijwel nooit onder de 40%, mijn collega dezelfde productieserie, die moet tegen de lunch al aan de stroomadapter, omdat zijn "apps" meer verbruiken
Verrek, je hebt gelijk! Helemaal over het hoofd gezien! Nu weten we dus ook welk modem daaraan ten grondslag ligt. Thanks!
Je ging ervan uit dat de SE LTE advanced heeft omdat de 5c toen kwam met de modem van de 5s?
Nee, ik vermoedde dat omdat Apple benadrukte dat de SE veel van de onderdelen deelt met de 6s, zoals de A9-soc. Ik vermoedde dat Apple het modem standaard combineert met de soc (zoals dat ook gebeurt met Qualcomms eigen socs). Sterker nog: ik denk dat Apple de enige is die een ander modem koppelt aan dezelfde soc.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 31 maart 2016 13:00]

Waar hebben ze dat benadrukt? Ze hebben niets over 6s gezegd tijdens de presentatie.
Merk wel op dat de SE net als de 6 en 6 Plus wel Carrier Aggregation ondersteund, maar enkel op gelijke bandbreedten. Ofwel twee 10x10 banden en niet zoals in Nederland uitgerold een 10x10 plus een 5x5 segment. De 6S en 6S Plus ondersteunen ook ongelijke band breedtes als combinatie.

Het enige praktische verschil tussen LTE en LTE Advanced zoals op dit moment uitgerold is bij mijn weten echter Carrier Aggregation. Als Nederlander heb je daar niks aan, maar als Amerikaan bijvoorbeeld, is de SE dus best aantrekkelijk daar de uitrol daar wel vaak in 10x10 blokken is.
KPN heeft al 4G plus. Geen idee of het inderdaad sneller is.
Klopt maar mijn punt is van de verbeteringen die LTE Advanced gaat geven/potentieel geeft tov LTE, is Carrier Agregation eigenlijk het enige voordeel dat daadwerkelijk geimplementeerd is.

En in de USA kan iPhone SE dat nu wel, zei het beperkt tot 150Mpbs maar dat haal je toch nooit in de praktijk.

Dus zo'n gemis lijkt het me niet (in de VS).
Waar gaat dit nou weer over dan? Niks mis met dit artikel
Punt is gewoon, dat het totaal geen nieuwswaarde heeft, omdat Apple dat gewoon al tijden geleden gepubliceert heeft en iedereen, die het interesseert, het eigenlijk al wist. Het is gewoon clickbait voor pageviews, zoals Proxx idd aangeeft.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 31 maart 2016 12:35]

Voor iemand die niet per se behoefte heeft om de Apple website af te struinen om te kijken wat welke telefoon nou wel en niet heeft (zoals ikzelf), heeft dit bericht prima nieuwswaarde.
Dan kunnen we dus de komende tijd heel wat artikelen tegenkomen met ieder weer als onderwerp een ander onderdeel van de iPhone SE
Nee Apple heeft het juist niet gepubliceerd. 4G LTE kan iedere categorie zijn. Dus ik snap de verwarring wel. Waar de 6s lte advanced heeft staan op de productpagi a heeft de SE dat niet.
4G LTE is bij Apple gewoon precies. Als ie (net als de 6S) wel LTE advanced ondersteunde, fan zou dat er wel staan (net als bij de 6S).
Als ie meer kon, dan de specsheet aangeeft, dan zou het nieuwswaardig zijn, maar niet als ie gewoon precies doet, wat de specs zeggen)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 31 maart 2016 20:37]

Morgen op T.net: Teardown bevestigt dat de iPhone 5SE een 4 inch scherm heeft. ;)
Het gaat er over dat de Teardown niks verraad want apple heeft er nooit een geheim van gemaakt dat er geen 4G LTE Advanced in het toestel zou komen.

Tweakers gebruikt dat wel als titel om extra pageviews te krijgen en dus makkelijk wil scoren.


als er stond "Teardown van 'iPhone SE' "laat de helft van tweakers het artikel links liggen omdat ze geen interesse hebben. maar nu ze het woord verraad aan de kop toevoegen moet iedereen toch even lezen en mogelijk misschien nog even een apple flame er tegenaan gooien.
Tweakers Publiceert Geen Clickbait En Lees Hier Waarom }>
De redenering van jou en enkele anderen gaat als volgt:
- Er verschijnt een artikel op de frontpage met een bepaalde kop en insteek
- Die info blijkt Apple al ergens op de site te hebben gezet
- Tweakers doet dit als clickbait/voor de pageviews.

Die eerste twee stappen kloppen, maar het derde is geen logische conclusie. Ik heb dit eerder gezegd en ik zeg het hier opnieuw:

Tweakers doet niet aan clickbait, omdat we het vreselijk vinden (en het levert trouwens geen enkel extra bezoek op).

Als mensen in groten getale dit artikel zouden lezen (wat ze niet doen, maar even voor jouw theorie), dan lezen ze simpelweg minder andere artikelen. Het blijkt dat veel lezers op de frontpage komen, een vast aantal artikelen aanklikken, en weer weggaan. Het enige dat wij dus moeten bereiken, is dat mensen op de frontpage blijven komen. Clickbait zou dat doel volgens mij schaden. Een van de kenmerken van de clickbait die jij in elk geval bedoelt, is dat de kop de verwachting niet waarmaakt. Als wij te vaak verwachtingen niet waar maken, stoppen mensen vermoedelijk met naar Tweakers te komen en zijn wij ons publiek kwijt.

Daarom doen wij dus ook niet aan clickbait: wij zijn bang dat onze lezers massaal zullen afhaken als wij dat wel zouden doen. En had ik al gezegd dat we het zelf vreselijk vinden?

Wat is hier dan wel gebeurd? Ik - en de rest van de redactie - heb dit simpelweg tot nu toe over het hoofd gezien. Ik heb alle speclijstjes erbij gepakt, de presentatie gevolgd en de specs op de site vergeleken, maar 'lte advanced' heb ik simpelweg niet gezien.

Misschien kan ik je verwijzen naar Hanlon's Razer: never attribute to malice what you can attribute to stupidity.
Iedereen op de redactie is een mens (we hebben nog geen bots) en mensen maken fouten. Ik kan me in de bijna acht jaar dat ik hier werk een fout herinneren die is ingegeven door een hang naar clickbait - een zondags artikel van een freelancer. De rest is simpelweg te wijten geweest aan stomme fouten en foutjes.

Dat is ook in dit geval zo. Ik heb het artikel geüpdatet, met vermelding van de eerste tweaker die opmerkte waar het stond op de site van Apple. Ik heb een fout gemaakt door te veronderstellen dat dit nieuwe info was. Sorry daarvoor.

Ik zal het proberen te voorkomen in de toekomst, maar ook in de toekomst zal ik vermoedelijk fouten blijven maken. En ook dan zullen er mensen zijn die denken dat het bedoeld is als clickbait. En ook dan zal ik weer uitleggen dat het geen opzet is en dat clickbait ons alleen zou schaden.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 31 maart 2016 13:23]

<blockquote><div class="quote">Je kan veel zeggen Arnoud—en de nieuwe titel is al vele malen beter—maar de vorige titel was aardig clickbaiterig…</div></blockquote>Vind je dat echt? Een woordje maakt zo'n kop clickbaiterig. Nee, clickbait is veel meer dan dat. Hier, I fixed it for you!
De woordkeuze is wel interessant in dezen: "verraadt" in de oorspronkelijke titel icm "gebrek" in de update. Allemaal woorden met een negatieve connotatie die bedoeld lijken om veel reacties van elkaar bestrijdende fanboys op te leveren. Veel reacties is veel hits wat altijd goed is voor een site; het geeft bovendien de pennevrucht van een webredacteur de nodige relevantie (zo lijkt het).

De blooper van Arnoud door de specs pagina van Apple niet te raadplegen maar te vertrouwen op een teardown van een onafhankelijke site wijst tevens op een zekere vooringenomenheid jegens Apple. Kennelijk vond hij het plausibel dat het "te dure" Apple het "gebrek" stilletjes zou verzwijgen en dat een teardown van een onafhankelijke bron de enige manier was om e.e.a. te openbaren of, let op; welgekozen woordkeuze, te "verraden". Apple is niet te vertrouwen het voert altijd iets in zn schild! Stukje cognitieve dissonantie mbt de ongewoon lage prijs van Apple's iPhone SE. De prijsbewuste Wokke is op het verkeerde been gezet door Apple :)

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 31 maart 2016 17:59]

<blockquote><div class="quote">wat voor de adverteerders weer goed uitkomen, want die moet je natuurlijk ook tevreden houden</div></blockquote>Ik heb alleen een klein blok van coolblue, ergens bovenin mijn scherm ....
En geen adblocker, dus het valt reuze mee met de 'reclame'
Voor een telefoon vraag ik me oprecht af waar je zo'n snel internet voor nodig hebt.
Omdat je met heel veel telefoons tegelijk ik de lucht bent op een paar frequenties. Iedereen krijgt een tijdslot. Hoe sneller jij je data binnen hebt, hoe sneller jij dat tijdslot niet meer nodig hebt en een ander er gebruik van kan maken.
voor powerusers is een snellere verbinding een verademing want tijdsbesparing
Het EK komt eraan....
Mijn SE vorige week besteld. Ik verwacht hem begin April.
Voor mij is 4G ruim voldoenden, en nog geen behoefte aan sneller.
Toch een prima zet van Apple. Vrijwel vergelijkbare hardware als een 6s voor een toch veel lagere prijs. (6s kan nog steeds mee met de flagships van nu, die toch 100den euro's duurder zijn dan de SE). Even was er twijfel of er wel 2gig ram in zit, maar ook dat is gelukkig bevestigd.
http://www.iphonehacks.co...s-confirm-2gb-of-ram.html

Grootste plus punten voor mij zijn:
Lekker klein toestel dat ik weer met 1 hand te bedienen is (multimedia doe ik op mijn ipad)
Uitstekende batterij (door het kleine formaat is de accuduur veel beter dan de 5s. En zelfs een stuk beter als de 6s en galaxy s7. http://www.iculture.nl/ni...-dan-iphone-6s-galaxy-s7/

Mooi uiterlijk (4/5 serie vind ik nog steeds de mooiste iphones)
En relatief goed betaalbaar. in combi met abbo.
En goedkoop te repareren indien barst of scheur (net als de 5s)

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 31 maart 2016 12:39]

De ram en de batterij vroeg ik me zelf ook nog af. Bedankt voor de info! Zal maar is mijn 5s upgraden dan :)
150MBit is nog altijd sneller dan mijn internetverbinding en zolang ik geen BluRays ga leechen vanaf mijn iPhone SE zal het wel loslopen met die snelheid.
Ik heb 3G en vind het eigenlijk altijd snel genoeg :Y)
4G heeft meer voordelen dan alleen hogere throughput. Latency is lager, zuiniger voor je accu, gebouwd voor data, kan beter omgaan met grotere groepen gebruikers op 1 mast.
Maar, in praktijk zal je lang niet altijd die 150Mbit halen
Als ik 33% haal zit ik nog op meer dan zes megabyte per seconde.
inderdaad. Momenteel zie ik het ook nog niet al nadeel.
Tegen de tijd dat 4g+ de standaard word die je overal kan ontvangen , zijn we jaren verder.
En is deze iphone 5se al versleten en verouderd.
Klein beetje jammer. Ben je dus niet helemaal op de toekomst voorbereid. Maja, 4G is de komende jaren nog ruim voldoende dus och...😊

[Reactie gewijzigd door alwaysleft op 31 maart 2016 12:19]

Ik vond de 5s en nu de SE mooier dan mijn 6s. Ook de maat is erg prettig! Volgend jaar maar weer terug naar 4''.
Hoe verraadt iFixit Chipworks iets dat al op de website staat sinds dag 1?

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 31 maart 2016 12:48]

Het is een goede Smartphone voor het bedrijfsleven, waar een Apple Smartphone, de standaard is , zeker met hun controle op de App Market, daar zal deze telefoon daar zeker een uitkomst zijn.
Daarom was dat getouwtrek met de FBI zo belangrijk , als Apple zich aan hun overgeeft, dan beschadigen ze hun markt daarmee.

Maargoed , persoonlijk voor mij , ik wordt te oud voor die hele discussie over welk merk beter is, Android versus Apple klinkt in mijn oren als de oude Console flame war discussie jaren geleden,

[Reactie gewijzigd door Metallize op 31 maart 2016 13:39]

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Geruchten hebben het over een tegenvallende iPhone 6S en 6S Plus verkoop (het waren ook geen spectaculaire telefoons) en misschien heeft Apple voor dit moment juist wel gewacht met het uitbrengen van een goedkopere maar wel krachtigere telefoon om de verkopen een extra boost te geven. Natuurlijk gaan ze een beetje inleveren op de marges met deze telefoons maar er gaat wel een redelijk grote markt open aan mensen die wel een iPhone willen, ook helemaal geen grote telefoon hoeven maar wel een probleem hebben met de forse prijs van de topmodellen.

Ik twijfel zelf al om mijn 6S om te ruilen voor deze. Iedere keer als ik mijn telefoon anders moet vasthouden om wat te bereiken in een bovenhoek baal ik er weer van. De 5S was echt perfect qua formaat, om films te kijken en dergelijke heb ik wel wat beters dan een telefoon.
Ik heb 4G+ op mijn Telefoon juist uitgeschakeld, want met de stenen tijdperk data limieten welke de oplichters telco's hanteren anno 2016 wil ik echt niet per ongeluk binnen enkele seconden een paar honder MB downloaden.