Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs Review

plind 1 mei 2017, laatste update op 15 mei 2017, 476 views

Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs

Op het oog en bij het eerste gebruik is dit een droommachine. Totdat het eerste beetje stof/vuil zit in het toetsenbord begeeft. En dat begint de ellende en kun je terug naar de winkel ermee om het hersteld te krijgen. Ik zou 'm nooit weer kopen!

Pluspunten

• Mooi en helder scherm
  • Fingerprint reader
  • Grote touchpad
  • Verrassend goed geluid

Minpunten

• Extreem kwetsbaar toetsenbord
  • Touchbar voegt weinig toe
  • USB-C is nog verre van volwassen

Ik heb zeer lang naar deze nieuwe MBP uitgekeken. Ik heb een opgevoerde uitvoering gekocht: met 2.9GHz processor en 512GB SSD. Het is een prachtige machine met een fantastisch scherm. De touchbar ziet er mooi uit, maar in de praktijk voegt hij voor mij weinig toe; ook met de toevoeging van BetterTouchTool. De fingerprint reader vind ik erg handig, vooral de integratie mijn mijn password manager (1Password). Tenslotte is ook het geluid verrassend goed en heeft een redelijke body voor zo'n slanke notebook.

Maar ondanks deze positieve punten, staat het huilen me nader dan het lachen na 4 maanden: ik kan 'm wel uit het raam gooien, en dat vanwege de enorme ontwerpfout die Apple met het toetsenbord heef gemaakt. Don't get me wrong: als het werkt, vind ik het het fijnste toetsenbord waar ik ook mee heb gewerkt. Je typt er echt fantastisch snel op. Maar dit gaat ten koste van 1 ding: robuustheid. Er hoeft werkelijk maar 1 klein beetje stof of vuil onder een toets te komen en de toets reageert meteen anders. Het hele mechanisme luistert zo nauw dat er 0% foutmarge is. Ik ben inmiddels 6x terug geweest naar de winkel, waar ze steeds met wat lapmiddelen de afwijkende toetsen weer aan de praat kregen. 2 weken geleden lukte dat niet meer en heb ik een hele nieuwe "top case" gekregen. Na een halve dag werken ging het alweer mis: nu heb ik 4 toetsen die een plakkerig klik geluid maken (alsof er cola onder zit: https://www.dropbox.com/s...7%2015%2021%2034.mov?dl=0).

De leverancier heeft inmiddels toegegeven dat er veel meer klachten over dit toetsenbord zijn en dat dit een structurele fout lijkt die met geen reparatie op te lossen is. Maar dat Apple zich in stilte hult. De kans dat dit ooit nog goed gaat komen met dit model is zeer klein. Hopelijk doet Apple er wat aan bij de nieuwe modellen. Maar als je dit model hebt, is het jammer maar helaas en om de 2 weken weer terug naar de winkel ermee. Hoe Apple dit droog houdt is "beyond me". Maar goed... ze hebben nogal wat miljarden op de bankrekening, dus dit kunnen nog wel even volhouden.

Onder de streep: ondanks alle enorm positieve punten aan deze notebook kan ik de aankoop ervan niet anders dan heel erg afraden. Het is in mijn ogen echt onbegrijpelijk dat ze dit durven te verkopen voor (in mijn geval) bijna ¤3300. De gemiddelde Aldi Medion notebook van ¤200 heeft nog een robuuster toetsenbord dan deze machine.

Als je je afvraagt of ik de enige ben: https://www.reddit.com/r/.../?st=j03crnif&sh=33e3df2c

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-111011+12+20+30Ongemodereerd9
Ik moet zeggen dat hoewel ik wel meer lees over mensen die problemen hebben met dat toetsenbord (butterfly type?), ik zelf nog niet ergens fysiek een tegen gekomen ben die het probleem daadwerkelijk heeft. Lijkt misschien aan een combinatie van gebruiker+omgeving te liggen? De meeste plekken waar ik ze gebruikt zie worden of zelf heb gebruikt hebben ongeveer dezelfde luchtverversing, luchtvochtigheid, temperatuur en scheiding tussen eten en computeren.
Dank voor je reactie, John. Altijd goed om te horen hoe anderen dit ervaren. Ik gebruik de machine gewoon thuis. En dat is gewoon een hele minimalistische, nette en schone vinex woning. Ikzelf douche me ook dagelijks. :) Als dat het zou zijn, dan is de enige verbeterstap dat ik in een cleanroom ga zitten met een mondkapje voor en haarnetje op...

Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik wellicht meer meters maak op dit toetsenbord dan vele anderen? Ik gebruik deze machine met gemak zo'n 10u per dag en dat is mogelijk een stuk meer dan de gemiddelde gebruiker?
10 uur per dag moet geen probleem zijn toch. Ik gberuik hem ook privé en dat is ook geen issue geweest.

Maar in hoeverre is de eigen type hardheid hier oorrzaak aan? Ik merkte namelijk wel heel erg dat ik veel harder ging typen omdat ik dacht dat ik nog niet "beneden" was qua travel en dat je dus echt het mechanische klikjes geluid kreeg.
Volgens mij valt dat wel mee. Ik typ gewoon blind met een redelijke snelheid. Geen tijd om hard te gaan hakken. ;)

En dan nog: het toetsenbord is inmiddels wel "figured out" (sinds de jaren 70). Ik heb de afgelopen 30 jaar dat ik op toetsenborden werk nog nooit een probleem gehad met een toetsenbord jonger dan 10 jaar. Ja, en als je dan als Apple denkt dat het het wel beter kan dan de rest van de industrie, dan is het -in mijn ogen- onbegrijpelijk dat betrouwbaarheid überhaupt een discussiepunt wordt.
Hmm, de mensen die ik gesproken heb gebruiken hem variërend van 5 uur tot 12 uur per dag, en het percentage uitval is minder dan 2%. (van de 30 hadden er 2 problemen). Misschien dat Apple verschillende leveranciers gebruikt? Mitsumi en Compal ofzo? Dat was ook een tijd geleden met LCD panelen een probleem waarbij allebei de fabrikanten to-spec een scherm moeten bouwen maar een van de twee vaker uitviel dan de ander. Zal wel lastig worden om uit te zoeken :p maar ergens is dus een probleem, maar misschien niet perse met het ontwerp en eerder met sommige (versies van) fabricage? Ik zou verwachten dat het op de MacBook en Magic Keyboard (of hoe het ook heet) dan ook mis zou gaan als het aan het mechaniek ligt.
Het ligt denk ik ook wel aan de omgeving en wat je er mee doet. Zodoende heb ik er geen last van gehad net als de collega's die dit type toetsenbord hebben.
Doorgaans gebruik ik mijn toetsenbord om te typen. :*) Programmeren, om precies te zijn. En bijna allemaal thuis (zie mijn reactie hierboven).

Ik ben blij voor jullie dat jullie dit probleem nog hebben gehad. Ik wou echt dat ik hetzelfde kon zeggen.
Update: gisteren bij de Apple Store geweest en probleem voorgelegd. Ook zij geven toe dat het een bekend probleem is. De enige oplossing die ze hadden: de 4 toetsen die nu defect waren vervangen door licht gemodificeerde caps óf een nieuwe top case. Omdat er net een nieuwe top case in zit, ben ik voor de vervangende toetsen gegaan. So far, so good. Ik heb mijn zorg uitgesproken over het horrorscenario dat ik elke maand terug naar Amsterdam kan met mijn MacBook met weer andere defecte toetsen tot aan het eind van mijn garantie en dat het daarna "jammer maar helaas is". De "Genius" gaf aan dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken omdat:
1. als naar herhaaldelijke reparaties de klachten blijven bestaan, Apple je echt alternatieven gaat aanbieden (maar dan moeten ze wel bij de Apple Store zijn uitgevoerd, en dat was bij mij tot nu toe nog niet het geval)
2. Apple in het verleden bij erkende structurele problemen uiteindelijk ook altijd alle gedupeerden van een vervangend correct werkend onderdeel heeft voorzien. Blijft maar de vraag of dit een breed erkend probleem zal zijn...

Verder gaf men aan dat er op dit moment zoveel mogelijk gegevens worden verzameld van de defecte keyboards, die intern worden geëvalueerd om tot een structurele oplossing te komen.

Ik ben benieuwd waar dit op uit gaat komen. Ik zal updates in deze thread blijven posten.
Update 2: slechts een week later heb ik nu ook de hoge klikgeluiden bij 3 andere toetsen. Daarnaast reageert de spatiebalk vaak niet bij als je 'm dichtbij de rechterrand aanslaat. Dus weer terug naar de Apple Store. Het enige dat ze kunnen verzinnen is een slechte top case (die dus welgeteld 3 weken oud is). Die wordt nu as we speak vervangen.

Nu komt de scary shit: deze Genius gaf aan dat men er vanuit moet gaan dat dit keyboard nou eenmaal door zijn "fantastische low profile" veel gevoeliger is voor stof en vuil. Maar Apple zou achter haar design keuze staan voor dit toetsenbord en mensen bij de aankoop van deze gevoeligheid op de hoogte stellen. Dit klinkt dus heel erg alsof ze zich vanaf nu achter dit statement willen gaan verschuilen!

Hoe deze waarschuwing de online koper moet bereiken is mij een raadsel. Maar mijn vertrouwen dat dit ooit een robuuste notebook zal zijn is naar een nulpunt gedaald. Laat dit in ieder geval een waarschuwing zijn voor iedereen die niet kan leven met een toetsenbord dat op de korte termijn al inconsistent gedrag kan gaan vertonen! Is je dat om het even, dan heb je er een mooie notebook aan.
Update 3: terug van de Apple Store. Een tweede nieuwe top case zit erin. In het gesprek met de Genius hadden we het even over de mogelijke MBP update die tijdens WWDC zou worden aangekondigd, waarbij ik aangaf dat -however unlikely- het mooi zou zijn als Apple een aanpassing zou doen aan dit toetsenbord. Deze Genius hoopte dat ook en maakte daarbij de welluidend opmerking: "bijna iedereen die deze MBP een keer heeft gekocht is wel een keer ermee terug geweest vanwege problemen met het toetsenbord'. Go figure...

Hopelijk houdt deze top case het deze keer een beetje.
Update 4: je GELOOFT het werkelijk niet, maar van deze nieuwe top case blijkt de rechter speaker kapot te zijn. Sinds de laatste vervanging van mijn top case kraakt deze als de ziekte. Je zou er depressief van worden! :(

Terug naar Apple. Met management overlegd. Als ik 'm bij Apple gekocht zou hebben zou hij inmiddels vervangen zijn, maar het is "pas" de derde reparatie die we bij Apple in gaan, dus vooralsnog moet ik aankloppen bij de partij waar ik 'm gekocht heb. Maar MacBizz geeft niet thuis en wil de machine slechts voor me inruilen voor ¤900 minder dan waar ik 'm voor gekocht heb. Da's ook de laatste keer dat ik mijn machine bij een derde partij heb gekocht.

Kortom, weer een aantal dagen mijn machine kwijt. En de zoveelste keer naar Amsterdam op en neer moeten sjeezen. Ik word er gek van. Ik ben benieuwd hoe lang top case nummer 4 het gaat uithouden straks. Ik heb er nog maar heel weinig vertrouwen in.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8