Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Revive-multiplayerdienst voor Battlefield-games stopt na actie van EA

EA heeft het team achter de Revive-dienst gevraagd zijn activiteiten te staken. Het team bood multiplayer aan voor oudere games als Battlefield 2 en de 2142- en Heroes-varianten. Het team geeft gehoor aan de oproep.

Het Revive-team heeft de mededeling van EA samen met een eigen verklaring op zijn site gepubliceerd. Het team zegt dat het de afgelopen 3,5 jaar actief is geweest en dat er bijna een miljoen spelers van zijn dienst gebruik hebben gemaakt. De nieuwste toevoeging was Battlefield Heroes. Naar aanleiding van de mededeling van EA zegt het team te zijn gestopt met het aanbieden van downloads.

EA verwijst in zijn mededeling naar zijn eigen intellectuele eigendom en stelt dat het Revive-team bezoekers van zijn site misleidt doordat de indruk wordt gewekt dat het om een officiële dienst van EA gaat. Het bedrijf wil daarom dat het team stopt met het verspreiden van zijn gameclients en met het gebruik van zijn logo's en merken.

Het Revive-project ontstond nadat GameSpy in 2014 zijn servers offline haalde. Door die beslissing werd een groot aantal games getroffen en verloor een deel zijn onlinefunctionaliteit. Later dat jaar maakte EA bekend dat alleen Battlefield: Bad Company 2 die functionaliteit zou behouden en dat deze kwam te vervallen voor Battlefield 2 en Battlefield 2142.

Door

Nieuwsredacteur

59 Linkedin Google+

Submitter: Hadeway

Reacties (59)

Wijzig sortering
Ik kan prima snappen dat EA haar eigen merk en IP's wil beschermen, maar om direct het hele project neer te halen vind ik zelf wat ver gaan. Verzoek ze dan eerst om alle verwijzingen naar EA te verwijderen en het duidelijk te maken dat het hier om een communityproject gaat.

Ze verlenen zelf geen support meer over het product, en met support van de community is er zelfs een veel grotere kans dat mensen oudere EA games kopen omdat de multiplayer weer werkt. Iets wat zonder die functionaliteit een stuk minder of zelfs niet zou gebeuren.
heb je de e-mail gelezen? EA eist helemaal niet dat de modders stoppen met het beschikbaar stellen van manieren om het spel on-line te spelen. de modders hostten downloads van de gamefiles, welke simpelweg copyright zijn van EA, ze zaten hiermee op het randje van piraterij. EA is erg vriendelijk geweest door ze niet direct voor de rechter te slepen voor het distributeren van materiaal waar EA de rechten op heeft.

EA doet een heel minimale eis, die er voor zorgt dat zei hun IP's niet kunnen verliezen, maar waarmee de modders prima door hadden kunnen gaan. de modders verwachtte dat de gebruikers aantallen veel zouden dalen als ze niet meer de simpele downloads op hun site konden zetten, en hebben zelf besloten te stoppen.
EA heeft het project toch ook niet offline gehaald, dat heeft het team zelf gedaan.
Het bedrijf wil daarom dat het team stopt met het verspreiden van zijn gameclients en met het gebruik van zijn logo's en merken.
Sowieso, zelf de gameclients aanbieden is zowat piraterij, logo’s etc van de website halen en iedereen met z’n eigen, legale, ”gameclient” (ik ga er even vanuit dat ze daarmee het spel zelf bedoelen) laten spelen en klaar.
Ik denk dat het om aangepaste clients ging aangezien je niet zomaar met een server kan verbinden als deze niet via gamespy ding gaat dacht ik. Misschien was het wel heel moeilijk om de client door mensen zelf te laten aanpassen omdat het zo complex was, dan heeft het vrij weinig zin door te gaan toch?
Als ik me niet vergis boden ze ook de hele game aan als download en dan heb je het gewoon over piraterij en ja, dat moet aangepakt worden. Had dit project het een beetje slimmer aangepakt dan hadden ze vandaag nog altijd bestaan. Ik vind het dan ook zeer spijtig voor de vele spelers die hierdoor opnieuw hun spel verliezen.
Zou het niet te maken hebben gehad met dat de gameclient gecracked moest zijn oid? normaal moet het spel toch naar gamespy terugbellen om online te kunnen?
Ondanks dat ik het met je eens ben dat ze hier anders mee om hadden kunnen gaan, ben ik in ieder geval nog blij dat ze het door middel van een verzoek hebben gedaan, in tegenstelling tot harde maatregelen voor de mensen die het revive systeem hebben onderhouden.

Natuurlijk zouden ze op hun websites en op andere plekken duidelijk kunnen maken dat het niet onder actieve support van EA valt, maar ik kan me voorstellen dat dat een wat lastiger idee wordt als de community de game daarvoor moet aanpassen (in hoeverre dat uberhaupt al mogelijk is). Niet dat EA daar niet mee kan helpen, maar aan het eind van de dag draait het om geld.

Deze shutdown geeft EA natuurlijk wel de mogelijkheid om dit zelf op te gaan zetten en er wťl geld aan te verdienen zonder een tussenkomst van een derde partij.
Heb je de mededeling toch niet goed gelezen.
EA vraagt echt letterlijk en duidelijk dat ze moeten stoppen met het hosten van de gamefiles en moeten stoppen met het gebruiken van de trademarks.

EA vraagt het zelfs op een hele vriendelijke manier.
Logisch, als mensen oude spellen spelen dan kopen ze geen nieuwe spellen. Althans dat zou de beredenering zijn van EA :P.

Als §A zou ik ook geld willen verdienen, dat het over de rug van fans moet gaan dat gaan ze pas op de lange termijn een keer merken, hetzelfde voor micro-transacties.

Helaas zie je ook dat daardoor haast elk spel micro-transacties krijgt en een of ander online element. Goede singleplayer spellen van grote publishers zullen steeds minder voorkomen, daar valt gewoon minder aan te verdienen.

Helaas....
Op een kleine lokale LAN hebben we een paar weekeinden geleden nog heel mooi samen BF2 gespeeld met een paar dozijn man. Maar het online deel was niet echt nodig.

EA heeft gelijk in het punt dat het leek alsof het een dienst van EA was. Ik dacht dat het op zijn minst met toestemming/medewerking was.

Natuurlijk hoor je de games niet aan te bieden. Maar je moet wat dingen aanpassen om met de centrale service te verbinden. De installatie is daarmee wel flekkeloos.

BF2 is op een aantal punten toch nog steeds geniaal. Dus toch jammer.
EA heeft gelijk in het punt dat het leek alsof het een dienst van EA was. Ik dacht dat het op zijn minst met toestemming/medewerking was.
Op de site wordt duidelijk aangegeven dat dit een revive versie is (vooral omdat je het van 'Revive Network'dowload), en alle trademarks en copyrights aan EA & DICE toe behoren.

Dit staat op de site:
This web site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts Inc. or DICE. All trademarks and copyrights belong to their respective owners.
For more information, please visit the official website at battlefield.com.

[Reactie gewijzigd door iCore op 27 oktober 2017 18:09]

Ik vind het jammer dat game bedrijven dit soort initiatieven keer op keer de nek om draaien. Het zijn meestal oude games waar waarschijnlijk toch al genoeg aan is verdiend, dus wat is het probleem om deze via een community mod online te kunnen blijven spelen?
Ze MOETEN optreden tegen het oneigenlijk gebruik van hun namen.
Anders verliezen ze het recht hierop.

Maar ik weet niet of het mogelijk was om dit te laten bestaan ťn de rechten in handen te houden
Misschien als ze de logos en namen aanpassen?
Tja dan zou het misschien wel kunnen, maar dan moeten ze ook alle regerenties in de game zelf eruit halen.
Tja dan zou het misschien wel kunnen, maar dan moeten ze ook alle regerenties in de game zelf eruit halen.
Volgens mij zouden ze compatibiliteit kunnen claimen met Battlefield xyz, maar niet veel meer qua naam gebruik. Dit kan voor een hoop producten, maar ik weet ook niet 100% zeker of dat ook geld voor software, dat wil nog wel eens een vreemde eend zijn...
Zeker is dat mogelijk. Ze kunnen toch toestemming geven? Netflix biedt ook disney films aan, omdat Disney dat met ze heeft afgesproken.
Dat ze willen dat gamers de nieuwe battlefield kopen natuurlijk
Dan moet ze is gaan stoppen met het maken van die slecht werkend gedrochten! Ze zijn te veel bezig met eye candy.
Gewoon terug naar de speelbaarheid van BF2 maar met de mogelijkheden van nu dus totale vernietiging en ze moeten stoppen met die redzone bullshit in BF1942 kon je gewoon door blijven vliegen,rijden op lopen!
Omdat mensen dan deel zoveel niet kopen natuurlijk.
Het probleem is merkrecht. Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar als een bedrijf niet actief haar merkrecht verdedigd dan kan het deze kwijtraken als het een zaak is dat ze echt dat recht nodig hebben. Dan zal de verdediging dit soort dingen gebruiken dat ze dit toestaan. Wel ben ik van mening dat ze direct erg hard slaan, ipv te vragen de verwijzingen te verwijderen en goed aan te geven dat het door de community draait.

Het geeft me namelijk niet het gevoel dat ze echt last hadden van ze, kijkende hoe lang dit draaide zonder enige dreigementen van EA
Het probleem is merkrecht. Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar als een bedrijf niet actief haar merkrecht verdedigd dan kan het deze kwijtraken als het een zaak is dat ze echt dat recht nodig hebben. Dan zal de verdediging dit soort dingen gebruiken dat ze dit toestaan.
Dat word altijd weer genoemd met zoiets als dit maar dat gaat er geheel aan voorbij dat het perfect mogelijk is om een beperkte licentie te geven aan dit soort projecten.

Kijk bevoorbeeld naar Renegade X, een fan remake van C&C Renegade. Dit gebeurt met toestemming van EA.
Renegade X heeft geen toestemming van EA. De originele designers die ooit bij Westwood zaten hebben overigens wel hun kudo's uitgesproken; vooral de mapdesigner was blij met de nieuwe intrepetaties van zijn originele map designs.

Er staat op de website dan ook geen enkele verwijzing naar EA of C&C, behalve dat het gemaakt is door C&C fanaten.
Renegade X gebruikt dan ook helemaal niks van de originele game; alles is van scratch af (na)gemaakt in de Unreal 3 engine.

Dit in tegenstelling tot de revive van BF2; waar je een gekraakte originele launcher (volgens mij) moest downloaden.
Ze hebben wel toestemming van EA. Op voorwaarde dat ze alles zelf maken, de Command & Conquer naam niet gebruiken en geen monetaire bijdrage vragen.

http://indiegamemag.com/renegade-x-exclusive-interview/
Omdat je in de ogen van EA waarschijnlijk een potentiŽle klant voor Battlefield 4 of Battlefield 1 bent.
Zodra de community copyrighted files gaat zitten verspreiden, dan wordt het een ander verhaal.
Als ze een eigen gamespy client zouden maken (dmv reverse engineering bv), dan kan EA weinig doen. Maar hier ging het dus om dat ze net even teveel trademark spullen van EA gebruikte om hun zooi te promoten/publiceren.
Dus revive zou rustig een client mogen blijven publiceren, mits daar dus geen bestanden/content van EA voor gebruikt wordt.
Heb je de mail of andere reacties al gelezen? Het gaat hier bijna om piraterij!
Tja, begrijpelijke actie van EA. Het raakt ze immers direct in de portemonnee. Maar veel vrienden maken ze er niet mee en op de lange termijn zullen mensen zelfs afhaken.
Ja, en het is jammer dat de jongere generatie niet bekend kan raken met oudere games.
"Heel begrijpenlijk dat die meneer die andere overhoop schoot. Ik zou het ook gedaan hebben als Ūe mijn auto een krasje had bezorgd"
Het is dus niet begrijpelijk. En je zegt het zelf ook nog dat er op de lange termijn alleen maar negatieve consequenties zijn
Even ter context:

Was het "Revive-team" een groepje die-hard fans die voor de fun servers online hielden of een bedrijf dat geld verdient met gemodde versies van clients en zelf servers online hadden.

Wat betekent dit voor andere gamers als die met mede fans een (ver)oude(rde) game online willen spelen?

Anyhow. Alweer wordt aangetoond dat je beter games kunt kopen waarmee je 100% zelf een server kunt draaien en online mee kunt spelen zonder een master-server.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 27 oktober 2017 17:52]

voor de fun servers online hielden of een bedrijf dat geld verdient met gemodde versies van clients en zelf servers online hadden.
Ik spreek namens de Heroes community:
er werd niets aan verdiend. Er werd meermaals verzocht tot donaties en het uitzetten van AdBlockers, omdat er niet genoeg inkomsten waren om de servers te hosten, er werd dus verliest gedraaid.
Er werd ook in nieuwsberichten/fora duidelijk gemaakt door de Staff dat er nooit betaalde elementen in de game kwamen (zoals de "Battlefunds" waarmee men wapens-clothing-emotes e.d. kon kopen) omdat er dan problemen met auteursrechten konden ontstaan.
E.A. maakt een belangrijke inschattingsfout da's mijn mening - bijgevolg heb ik ze opgenomen in de te mijden firma's op m'n zwarte lijst (dat geldt meteen voor alles wat games betreft).
Ze kunnen idd. zoals sommigen schrijven - dit op basis van hun eigendomsrechten doen - maar men heeft niet goed nagedacht over de negatieve publiciteit die er rondhangt - en dat er zo'n mensen zijn zoals ik - die dat soort gedrag bijhouden - en daar later naar teruggrijpen in posts omtrend E.A. (ik zal dus niet nalaten aan dit gedrag te herinneren).
Als een speler een spel koopt - wil hij dat zolang het kan - kunnen blijven spelen.
Het is dan ook geen goed idee om bij game-servers ervoor te zorgen dat de klant zich nadien bekocht voelt - dat vergeet die klant meestal niet.
Je kunt van een bedrijf niet verwachten dat ze een oude game 10 jaar gaan ondersteunen, niemand doet dat!
Ondersteunen hoeven ze niet, dat doen de liefhebbers (de jongens en meisjes bij Revive) zelf en heeft verder EA geen omkijken naar. Het kost ze niets, sterker nog, het zou EA alleen maar meer 'goodwill' opleveren vanuit de community.

Dat ze eventueel de verwijzingen naar EA verwijderd willen zien is nog tot daaraan toe, maar wat ze nu doen is een stelletje liefhebbers de mogelijkheid ontnemen buiten EA om de game 'levend' te houden. En dan hebben we het nog niet over de discussie of EA het recht heeft om mensen die geld hebben besteed aan een game het spelen daarvan onmogelijk te maken.

Daarom is de mogelijkheid om dedicated servers zelf te bouwen, hosten en/of onderhouden eruit gehaald, er zijn tegenwoordig bijna geen mogelijkheden om zelf een server op te zetten bij verreweg de meeste AAA games van grote studio's of uitgevers. Terwijl ze toch echt bij de 'buren' van Steam kunnen zien dat het toch echt anders kan gezien de populatie op Counter Strike (1.6, Source en Global Offensive).
Slechte zaak van EA, mijn inziens zouden ze dit (financieel) moeten steunen.
Ik snap niet dat EA hier moeilijk over doet. Het zou natuurlijk anders zijn als ze zelf nog actief dit soort oude games ondersteunen, maar dit is absoluut niet het geval (en in het geval van EA zal dit waarschijnlijk ook nooit gebeuren).

Als je stopt met het ondersteunen van een product omdat het niet meer rendabel is (gezien de leeftijd) aan te bieden, laat andere partijen dit dan gewoon doen. Zou wat zijn als automerken hun intellectueel eigendom zouden beschermen aan bedrijven die de old-timer markt bedienen. Zie Mercedes al producten verbieden, ondanks dat ze zelf geen alternatief bieden. Iedereen zou Mercedes voor gek verklaren.

Praktisch hetzelfde doet EA nu met een stukje software. Een product waarvan het toch al dubieus is of jij als koper nu de rechtmatige eigenaar bent of feitelijk betaald om het product te mogen gebruiken en in het geval van een multiplayer-component hoelang de uitgever wil dat je het gebruikt...
Ik vind dit zo raar, je geeft geen support meer, dus je zorgt dat iemand die legaal(!) een spel heeft gekocht deze niet meer kan gebruiken. Dan moet je support blijven geven. Ik vind dit hetzelfde als die WoW private servers voor oudere content. Dat moet gewoon kunnen.
Ik ben zelf zeer actief onderdeel geweest in de Heroes community, zowel afgelopen 3 maanden, als 2 jaar terug toen de officiŽle game nog online was, maar de reden die EA opgeeft slaat werkelijk nergens op. Ik denk dat het ergens anders ligt, echter is dat een vermoeden.
Thing is, your websites may easily mislead visitors to believe that you are associated or affiliated with EA
Onderaan elke webpagina stond duidelijk vermeld in de footer dat het hele Revive project niet gerelateerd is aan EA en/of DICE.
This web site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts Inc. or DICE. All trademarks and copyrights belong to their respective owners.
For more information, please visit the official website at battlefield.com.
Wat het Revive project (denk ik) de das om heeft gedaan, is de laatste Halloween toevoegingen aan Heroes. Daarbij werden bepaalde elementen aan maps gemod, waar dat tot voor die tijd niet het geval was. Het is namelijk opvallend dat er 2-3 maanden lang niets aan de hand was, toen de populatie het grootst was. Maar na het toevoegen van de gemodde maps was het binnen 48 uur gedaan met de pret, terwijl er duidelijk minder spelers waren, en daarmee minder aandacht.
Voor de gemodde maps werden toegevoegd draaide Revive Heroes exact zoals in de laatste dagen van Battlefield Heroes (in 2015), met uitzondering van enkele elementen (wapens o.a.) die vanwege technische limieten niet werkend waren. Dit omdat Revive Heroes op een oudere versie is gebouwd, waarna later toegevoegde nieuwe wapens/clothing naar de oude versie werden geport.

Het is vooral jammer dat een zeer hechte community, die binnen zo'n korte tijd weer tot leven werd gebracht, na nog geen 3 maanden weer kapot is.
It's great to see your enthusiasm for these titles.
... laat ons dan ook gewoon genieten. :|

Wel leuk voor Renegade Line, een Heroes-inspired project dat vanaf de grond opnieuw wordt gebouwd door een andere studio:
www.renegadeline.com
Daar is ook aardig wat tijd en geld in gestoken, wat plots allemaal verspild leek te worden met de komst van Revive Heroes.

Of EA moet inzien dat er een enigszins rendabel project van gemaakt kan worden...

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 27 oktober 2017 18:59]

Ik denk dat het EA uiteindelijk beter zal doen als ze meer voor de community doen.
En je denkt dat Renegadeline wel blijft leven met zo'n schaamteloze rip-off van Heroes?

Ik denk dat EA daar ook snel korte metten mee maakt.
Er staat anders wel meteen een dikke video van Battlefield 2 op de frontpagina met het Battlefield 2 logo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*