Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt 55"-touchscreen met uhd-resolutie voor 5000 dollar uit

Door , 48 reacties

Google brengt de Jamboard uit voor 5000 dollar. Met dit 55"-touchscreen kunnen zakelijke gebruikers en docenten presentaties geven en aantekeningen maken. Het bord biedt directe toegang tot G Suite-diensten als Drive, Docs, Sheets en Slides.

Google maakte de prijs en beschikbaarheid van de Jamboard bekend tijdens zijn Cloud Next-evenement. Het Jamboard werd vorig jaar voor het eerst onthuld. Het scherm biedt zestien gelijktijdige aanraakgevoelige punten, en kan handschriften en vormen herkennen. Een camera, luidsprekerset en microfoon zijn ingebouwd, en er is ondersteuning voor nfc, wifi-ac en Google Cast. Daarnaast zijn er hdmi 2.0-, usb-c- en een duo usb 3.0-poorten aanwezig.

Google levert twee grote stiften mee en een rond voorwerp dat dient als gum; de standaard op wieltjes is optioneel. Het bord draait een variant van Android Marshmallow en biedt directe toegang tot G Suite-diensten, terwijl ook de messagingdienst Hangouts standaard werkt.

Met het digitale 'whiteboard' biedt Google een alternatief voor Microsofts Surface Hub. Microsoft levert die touchscreen-pc's in een versie van 84" voor ongeveer 22.000 euro en in een goedkopere 55"-versie voor rond de 8000 euro. Ook Cisco biedt een zakelijk touchscreen voor presentaties aan, in de vorm van het Spark Board.

Reacties (48)

Wijzig sortering
Sorry dat ik het zeg, maar wat een afschuwelijk design. Moet maar net bij je office space passen. Die brede bezels maken het er ook niet beter op.

Los daarvan, je eilt toch niet gelijk al je zakelijke gegevens met Google delen? Lijkt me dat zoiets wel standaard gebeurd, Google kennende.

De prijs is dan wel beter dan die van de concurrentie :)

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 10 maart 2017 10:26]

Wat er niet bij wordt gemeld is dat je wel een jaarlijkse fee moet betalen a $ 600... dan is de pricetag van MS ineens niet zo gek.

Zie: https://www.slashgear.com...scription-sting-09478049/
Nou, dat ding van Microsoft is alleen goedkoper als hij meer 28 jaar meegaat...

//edit
Ik had per ongeluk een vergelijking gemaakt op basis van de prijs van de 84" versie van 22000 euro... (leesfout). De 8 000 euro voor de 55" is inderdaad schappelijker en goedkoper na ~ (8000-5000)/600 = 5 jaar.

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 11 maart 2017 08:23]

Uhm, na 5 jaar is hij al goedkoper en ik denk dat het wel heel vreemd is als je dit soort toestellen sneller dan dat zou vervangen. Daarbij is de Surface Hub een apparaat van een geheel ander caliber.
Tenzij je een early adopter bent (50% korting) dan is het pas 10 jaar.

Daarnaast ben ik bang dat het toch wel eerder gaat worden daar dit ding op android marshmallow draait.
Microsoft hub kan je naast kopen ook leasen heb ik ergens vernomen
Dat is wel ergens te verwachten. Dat is ook bij Cisco zo met hun netwerk apparatuur. Dus ja dit kan er dan ook nog wel bij zeker? Maar als je een kleine school hebt met zeg 20 van die dingen is dat toch 12000 Euro per jaar. Daarnaast zo gezegd je Cisco router/switches. Blijft duur zo een netwerk.
Dat is iets te kort door de bocht maat... Meraki is licenced op jaar / 3 jaar basis.

Small business spul (wat degelijk werkt voor een kleine school) is gewoon kopen en het blijft werken, geen jaarlijks verplichte kosten. Het zelfde geld eigenlijk voor het overgrote deel van het productportfolio. Support erop zetten kost dan wel weer geld, maar dit is niet gerelateerd aan de hardware kosten an sich.
Is hun licentie model dan voorbij? Dat model waar je en X bedrag betaald per jaar om de producten überhaupt te kunnen gebruiken? Meraki is inderdaad anders en zo zijn er andere die ook hele goede services leveren op kosten/product gebied.
Ik zal er nog eens in verdiepen, laatste dat ik weet is dat je license en support bijna verplicht bent om af te nemen en dat dat een X bedrag is/was van het totaal wat je had hangen van aankoop prijs als ik het goed heb.
Heb je ook uitgezocht wat de kosten van MS zijn voor verlenging van de standaard 1 jaar garantie? ;)
Interessant, stel je gebruikt dit bord 10 jaar, dan komt er dus nog eens 6.000 fee bij. Plaatst het geheel inderdaad wel in een ander perspectief.
Dat is dan weer niet waar. Als bedrijf zijnde betaal je en wordt er niks gedeeld met Google, je hebt dan echt je eigen omgeving. Veel bedrijven werken er al mee en het is best interessant. Zeker voor kleinere bedrijven die niet het geld willen uitgeven aan de kosten die een Windows Server omgeving erbij haalt.

Al komt er geloof ik ook weer een "small business server" voor max 15 man van Microsoft.

Edit, het is 'essentials server2016' en voor 25 users en 50 devices. Ook zal cloud een steeds grotere rol gaan spelen maar dat zien we nu al bij Server2016.

Google kan daar met G suite toch mee concurreren :)

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 10 maart 2017 11:23]

Zeker voor kleinere bedrijven die niet het geld willen uitgeven aan de kosten die een Windows Server omgeving erbij haalt.
Waarom haal je een Windows Server erbij?
G Suite kun je beter met Office 365 vergelijken. Kost praktisch hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 10 maart 2017 11:24]

Ja, office365 is inderdaad meer vergelijkbaar maar is in (veel) gevallen beter als onderdeel van een Server2016. En dat kost best iets. Ook vind ik de user management in GSuite minder dan de AD(user's en OU's) van Server. Daarom haalde ik die erbij. Omdat Google inzet op Entreprise en dan wil je toch wel een iets betere management dat wat zij op dit moment geven.

Edit,

Dat staat ook volkomen los van het topic, dit is best een mooie monitor en we zullen het vast op veel plaatsen gaan terugzien :)

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 10 maart 2017 11:50]

Aan Microsoft kan ik in ieder geval aantoonbaarheid vragen of zij hun normen naleven en dan krijg je keurig een reactie. Zodra ik 1 van onze diensten over zou zetten op google heb ik gelijk mijn audit om zeep geholpen. Dus ik zou niet hard roepen dat je met google hetzelfde krijgt als Microsoft.
Er zijn behoorlijk veel bedrijven met Gsuite, die gaan hierdoor niets meer delen dan als ze al deden.
Ik geef les op een krijtbord, dat bevalt mij beter dan een digibord. Dit ding is veel te klein om les op te geven. Doe mij maar 4m2.

Ik ben niet van de oude garde btw ;)

[Reactie gewijzigd door mathelicious op 10 maart 2017 11:58]

Onze faculteit (Science & Engineering) is de enige die zelfs in het nieuwe gebouw dat gebouwd wordt heeft afgedwongen om krijtborden te krijgen. Bij andere studies zie je bijna iedereen met laptops zitten tijdens college, bij mijn studie gebruikt iedereen pen en papier voor aantekeningen tijdens college's. Vervolgens wordt in het college gesproken over de meest vernieuwende technologische hoogstandjes, maar als een simpel krijtbord veel beter werkt dan een digibord, dan gebruik je natuurlijk gewoon een krijtbord. Nieuw is niet altijd beter.
Je kan er heel veel onderzoek op loslaten, maar iemand iets zien schrijven, afvragend wat de volgdende zin wordt, zorgt toch dat stof goed beklijft. Een digitale versie verschijnt plots op het scherm en dan krijg je een hand-out of je kan de tekst letterlijk ctrl-c-v'en... Tevens vind ik het soms erg lastig om digitaal voor elkaar te krijgen wat ik in een zucht heb getekend. Ik ben voor digitaal, maar als ik daarvoor een informaticus moet worden om les te kunnen geven haak ik af.

Op de universiteit van Leiden hadden ze 4 borden bij elkaar, dat was 16m2 die elk college vol gekliederd werd met de meest ongelooflijke formules. Vervolgens met een beamer nog beeld erbij en je hebt een topcollege _/-\o_
Daarnaast zijn er hdmi 2.1-, usb-c- en een duo usb 3.0-poorten aanwezig.
De officiele hdmi 2.1-specificatie is nog geen eens uit. Is dit de draft-specificatie of gewoon een typfout?
Waarschijnlijk zit het er in, maar dan met FPGA/firmware upgrade opties om hem in-spec te brengen zodra 2.1 'af' is. Probleem is dat andere HDMI versies dat scherm nooit zullen kunnen aansturen, daar is het te langzaam voor. Vreemd dat er geen DP 1.3 of hoger op zit, daar kan je dat wel prima mee gebruiken. Misschien dat het in de USB 3.1 C poort zit?

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 10 maart 2017 10:37]

Hoe lelijk het ook is (vind ik zelf niet) blijft het goed voor concurrentie en innovatie!
Ben wel benieuwd naar hoeveel bedrijven eigenlijk de G suite gebruiken.
Onlangs een presentatie gehad van Cisco van een van de ontwerpers van dat sparkboard. Ziet er een stuk mooier uit dan die van Google.
Ik werk in een ontwerpafdeling en zilke boards kunnen een deel problemen oplossen in meetings. Toch denk ik niet dat het heel veel gaat veranderen: zo'n scherm van 55" kan niet tegen een muur vol papier en tekeningen op: je hebt een hele kamer vol met 300dpi scherpte vs 55" op .. 150ppi? En navigatie is nog steeds makkelijker in een fysieke kamer dan op een digitaal scherm (rondlopen vs scrollen en in en uitzoomen)
heb je het filmpje wel bekeken? hoe ga je 'muur' opslaan? remote collaboration? digitale assets toevoegen? versie beheer?
Is 55" niet een beetje aan de kleine kant als je meer dan 6 mensen tegelijk wil presenteren?
Bij mijn vorige klus waren er geen beamers of enorme schermen. Enkel 55" schermen.
In de kleinere meeting rooms was dat ideaal, want dan zat je gewoon rond het scherm.
In de grotere meeting rooms waren de opstellingen dusdanig dat er meerdere schermen waren (in een vierkant, of 2 voor aan de zijkant, 2 in het midden aan de zijkant) zodat je altijd gewoon beeld had.
Over het algemeen was het altijd prima te zien, zelfs al zat je helemaal achteraan.
Alles valt of staat met een goede opstelling van je schermen, enorme schermen is echt niet meer nodig hoor.
Had er dan een accu in gemaakt..... zitten toch wieltjes onder.
Als ze dat gedaan hadden tussen/net boven de wieltjes dan valt ie nog minder snel om ook omdat het functioneert als contragewicht tegen het top zware scherm.
Inderdaad.

Zo had ik het nog niet bekeken, vond het gewoon een grote tablet.
Recent bij ons op kantoor een presentatie gehad van de Microsoft Surface Hub. Erg gaaf!
Gezien de ontwikkelingen was het wel te verwachten dat Google ook met iets vergelijkbaars zou komen. Ze kunnen niet achterblijven want dan missen ze de boot en raken ze hun huidige klanten die nu van G-suite gebruik maken net zo gemakkelijk weer kwijt aan Microsoft met hun Office365 suite.
Die hub is inderdaad erg mooi!

Cisco heeft ook zo een bord in hun assortiment en dat werkt ook leuk. Mooi al die concurrentie enkel goed voor ons. En zulke dingen kunnen op een bepaalde manier ook altijd hun weg vinden naar de consument. Nu zal de gewone consument niet zo'n ding neer zetten. Maar 'Google family' of Microsoft 365 met je familie thuis zijn toch interessante dingen.
Ik ben echt niet onder de indruk van dit soort schermen. Ook niet van de Microsoft HUB.

Ze zijn duur en het blijven appliances met beperkte support termijn.
Een degelijk touch scherm met opc slot is een betere oplossing en blijft gewoon future-proof.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 10 maart 2017 11:30]

Ze zijn duur en het blijven appliances met beperkte support termijn.
Nu weet ik niet hoe het met Google zit, maar Microsoft bied minstens 10 jaar ondersteuning aan voor dit toestel (net als ieder ander Surface-toestel) met nieuwe software updates, etc. (Team is gewoon een variant van Windows 10 namelijk).
Neen echt niet.
Ze bieden 3 jaar support en dat is zonet verhoogd naar 3+2 met een extra maintenance contract. En deze info komt rechtstreeks van Microsoft 3 weken geleden toen ze ons de surface hub zijn komen voorstellen. En dat is toch wel magertjes voor een toestel van +20K.

Om je een voorbeeld te geven.
tot september 2016 stond exchange 2010 op de supported nu niet meer en is exchange 2013 de minimum vereiste.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 10 maart 2017 15:37]

We hebben hier van Ctouch vergelijkbare schermen van 75 inch, Met android, plaats voor een ops module. alleen de camera ontbreekt. 4500,- inclusief btw
Neem aan dat er dan ook iets van Chromium op draait? Dus browser?