Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: nickurt

Google kondigt Jamboard aan. Het is de naam van een digitaal whiteboard en een bijbehorend cloudplatform dat gericht is op samenwerken. Jamboard wordt onderdeel van Googles G Suite voor zakelijke software. Het scherm komt begin 2017 op de markt.

Het Jamboard bestaat uit een 55"-touchscreen met een 4k-resolutie. Google levert twee grote stiften mee en een rond voorwerp dat dient als een gum. De randapparatuur maakt geen gebruik van accu's. Volgens Google is het scherm eenvoudig in gebruik en makkelijk te verplaatsen door de standaard op wieltjes.

Volgens ZDNet kan het scherm zestien aanrakingen tegelijk herkennen en heeft het Jamboard een verversingssnelheid van 60Hz. Zowel passieve styli als vingers worden ondersteund voor de bediening. Het Jamboard draait op een variant van Android Marshmallow, welke soc er in het apparaat zit is nog niet bekend. In het scherm zijn een camera, microfoon en speakers verwerkt en er is wifi- en nfc-functionaliteit aanwezig.

Google JamboardGoogle JamboardGoogle Jamboard

Google stelt dat Jamboard ontworpen is om samenwerken binnen teams te bevorderen. Het scherm werkt in combinatie met gelijknamige software, die onderdeel zal worden van Googles G Suite van zakelijke software.

Geïnteresseerde bedrijven die al G Suite gebruiken, kunnen zich aanmelden om het Jamboard in gebruik te nemen. Google zegt vanaf volgende week early adopter-versies van het scherm uit te leveren. Begin 2017 moet het apparaat op de markt komen, voor minder dan 6000 dollar. Een exacte prijs heeft Google nog niet bekendgemaakt en het is niet duidelijk of het whiteboard ook direct in de Benelux te koop zal zijn.

Microsoft begon eerder dit jaar met het uitleveren van zijn Surface Hub, een vergelijkbaar apparaat dat te koop is in een 84"-uitvoering voor 25.199 euro en in 55"-formaat voor 8199 euro. De schermen die Microsoft gebruikt hebben een verversingssnelheid van 120Hz en de systemen zijn voorzien van maximaal een Core i7-processor, Nvidia Quadro K2200-gpu en draaien op Windows 10.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

6000 dollar is wel veel voor een whiteboard
Niet met 4k en interactie in 55"
Die.4K.Gaat van weinig toegevoegde waarde zijn. Verder heeft Samsung soortgelijke producten waarbij je een stuk minder dan 6000 euro betaalt. Dan heb je alleen (nog) geen wielen...

http://www.samsung.com/nl...ge-solutions/magiciwb-3-0
die 4k heeft wel meerwaarde, bij ons hebben ze nu 1080p tv's als schermen en waarschijnlijk 60+ inch. En dan kan je vanuit achterin de klas niet heel veel meer lezen en 4k zal wel helpen.

[Reactie gewijzigd door togoldschmeding op 26 oktober 2016 15:51]

Moet je mij uitleggen hoe 4k dan gaat helpen. Alsof je vanuit achterin de klas berhaupt het verschil ziet tussen 4k en 1080p. Een groter scherm gaat wel helpen.
verbeterd

[Reactie gewijzigd door togoldschmeding op 26 oktober 2016 15:51]

1080p op een laptopscherm amper 50cm van je vandaan is wel scherp genoeg? Zo niet, dan ligt het probleem elders.
De kleine tekst is niet scherp genoeg :? Juist op grote afstand heb je nauwelijks resolutie nodig. Van achteruit de klas is het verschil tussen 4k en 1080p (of 720p) op zo'n scherm niet te zien. Waarom denk je dat posters (kijk je op een afstandje naar) zo'n matige resolutie hebben, terwijl een tijdschrift al scherper is?

Als je het niet kan lezen van achteruit de klas, zijn de letters te klein of heb je een bril/lenzen nodig. Een nog hogere resolutie gaat je niet helpen.
volgens mij snap jij het niet helemaal
De leerkracht heeft wat aan 4k op 55inch. De eerste rij leerlingen ziet het verschil niet meer tussen 4k en 1080p. Je hebt wel degelijk een groter scherm nodig. En als het zo groot is dat je aliasing ziet. Dan kan je de resolutie vergroten.

Zoek op Google: screen distance resolution graph. Als je onder afbeeldingen kijkt weet je al genoeg. Maar het eerste artikel is er ook moest je het nog niet doorhebben.

Mijn smartphone wil niet meer kopiren en plakken.
Volgens mij is het zo dat 4K beeld scherper is dan 1080p doordat er een betere resolutie is.

Als jij 1080p niet kunt lezen vanuit achter in de klas dan zijn er 3 mogelijkheden: Jij moet naar de opticin :+ , het scherm is te klein voor het lokaal of de docent weet niet wat hij aan het doen is...

In ieder geval iets waar die 4K weinig aan gaat veranderen
verbeterd

[Reactie gewijzigd door togoldschmeding op 26 oktober 2016 15:51]

De randjes zijn op beide displays even scherp. Tekst wordt altijd even scherp weergegeven. Er gast minder aliasing zijn. Die je op je afstand toch al niet kan waarnemen. 4k gaat enkel de portemonnee van Google aandikken.
als het op een afstandje wazig word, heb je een bril nodig, of de letters moeten groter, 4k gaat dan niet helpen

[Reactie gewijzigd door gjmi op 25 oktober 2016 20:29]

Als je iets niet kan lezen op die afstand zit je er te ver vanaf of is de tekst te klein. Vanaf een paar meter kan je het verschil tussen 1080p of 4K toch niet zien.
er zitten daar wel minder features op dan alleen de wielen
niet met 4K misschien maar wel wat meer inch dan 55". is in veel gevallen gewoon een whiteboard met aanraakgevoeligheid waar een beamer op gericht staat.
Maar, dan zit je nog steeds maar met een google oplossing. Als je dan toch gekke investeringen gaat doen kun je beter wat bijleggen voor de Microsoft oplossing.
Ik denk dat scholen bijvoorbeeld dat nu ook wel betalen voor een digibord, voor een zakelijk bedrijf is dit natuurlijk ook geen grote kostenpost.

[Reactie gewijzigd door hahaha2223 op 25 oktober 2016 21:26]

Iedereen heeft het over scholen, maar volgens mij is de doelgroep hier echte de zakelijke markt.

" Het is de naam van een digitaal whiteboard en een bijbehorend cloudplatform dat gericht is op samenwerken. Jamboard wordt onderdeel van Googles G Suite voor zakelijke software"

[Reactie gewijzigd door soufianemrabet op 25 oktober 2016 20:53]

Ik vermoed inderdaad dat dit voor onderwijs geen enkel nut heeft. Wat je tegenwoordig op de universiteit al tegenkomt is dat smartboarden en smartpodia eigenlijk niet gebruikt worden. Zelf de simpele powerpoint wordt soms niet toegepast. Het heeft dus ook geen enkele zin om dit soort speeltjes in een klas neer te zetten.

De zakelijke markt heeft hier in de setting van een meeting wellicht iets aan, zeker als je er dicht boven op kan zitten, maar echt nuttig lijkt het me ook niet..
Het is een flauwekul ding. Alles moet tegenwoordig elektrisch zodat het klimaat sneller kapot gaat.

Voor welk probleem is dit ding een oplossing? Ik heb zelf twee whiteboards thuis. Het handige is dat je snel even iets kunt krabbelen en je veegt het net zo makkelijk weer weg.

4k is een hype. Maar zo'n ding is een scherm en dus kwetsbaar. Wat wil je er op zetten? Een whiteboard is voor snelle uitleg, voor brainstorming sessies. Wil je meer dan kom je bij OneNote of Ink. En zo zijn er 1000 apps in de diverse stores voor mind mapping en gerelateerde zaken.

Als je een presentatie wilt geven doe je geen whiteboard, dan neem je een normaal scherm, 4k of niet met een dedicated stuk software. Powerpoint etc.

Een whiteboard is nu juist een alternatief voor een krijt bord. En een krijt bord is in de meeste scholen, begrijp ik, lettende op het journaal waarin men soms in een klas een reportage maakt, al vervangen door schermen en projectors.

Dus voor welk probleem is dit een oplossing? Voor niet een.
Inderdaad. En scholen bezuinigen vaak al door 'gratis' internet diensten af te nemen zoals Office365 inclusief Cloudopslag. En bedrijven die dit willen hebben al een oude of nieuwe generatie Surface Hub.
Maar een digiboard is wel wat groter dan 55"... De kinderen achterin de klas moeten ook nog wat kunnen zien...
Nou dan wordt die school flink afgezet. Zo'n bord was 4 jaar terug misschien 6000 euro tegenwoordig ben je voor 2500 klaar tenzij je het neusje van de zalm wilt...

[Reactie gewijzigd door Maestro J op 25 oktober 2016 20:39]

Nogsteeds minder dan 25k.
Doel je hier op de 25k van de surface hub? Dat betreft namelijk de 84" variant. Dit is een 55" variant.
Ik vind het een super cool idee, maar inderdaad veel te duur.

Een 55 inch tv kost maar iets van 1000 euro. Waarom moet een touchscreen versie 6 keer zo duur zijn?
Dit betreft dan ook niet enkel een display h.

Deze 'oplossing' is een volwaardig systeem. Wanneer jij zou kiezen voor een tv dan komt daar nog een (mini)pc bij, wat afhankelijk van de wensen de kosten redelijk omhoog kunnen drijven.
Ik vind het een goed concept, maar of het nou perfect gaat zijn durf ik niet te zeggen, aangezien ik voor mijn werk nooit hoef te overleggen of vergaderen. Hooguit een keer een Whatsapp of telefoontje dat ze m'n rit uit willen breiden en of dat kan ivm mijn bezigheden de dag erna. Daar hebben we geen Jamboard voor nodig.

Het zou daarentegen wel makkelijk zijn als alle chauffeurs er een memo op konden zetten mbt werkschema's en updates, zodat je een planner niet voor een memo van zijn of haar werk moet halen. Voor belangrijke zaken zou je dan nog wel moeten bellen.

Kun je hier via je gebruikelijke Gapps gebruik van maken en hoe zit het dan met ios? Ik zag een van de deelnemers vanuit de taxi meedoen met het overleg, maar het zou natuurlijk via mobiel internet makkelijk te bedienen moeten zijn. In mijn/ons geval even bij een sanitaire stop appje starten, bericht typen voor op het whiteboard en door.
Het is zeker een goed concept. Het is gewoon een whiteboard zoals je dat altijd al hebt, maar dan digitaal en deelbaar. En dr heb je wel wat aan.
Als ik het zo zie is het te beperkt. Lever dan meerwaarde door een uitgebreider apparaat te leveren, zoals een Surface Hub. Een digitaal whiteboard en die kunnen delen is er alweer even.

[Reactie gewijzigd door Sake op 25 oktober 2016 23:14]

Het is me niet geheel duidelijk wat het verschil is ten opzichte van de Surface Hub. Wat kan die wel wat deze niet kan?
Een mooi concept en geheel conform de standaarden zoals we die van Google mogen verwachten. Geschikt voor het werken vanuit de cloud, plaats en platformonafhankelijk.

"Launch a Jamboard session and people can join in from anywhere using the Jamboard app on an Android or iOS device. They see a real-time feed from the board and can add text, photos, and drawings to the mix."
Als ik je quote lees, dan is het juist niet conform standaarden en niet platformonafhankelijk.
Geen windows, geen Linux, geen Jolla, geen Tizen, geen OSX, niet via een browser..kan alleen via 2 mobiele apps (+account en privacy koppelingen) Daar worden we blij van..
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 25 oktober 2016 23:06]

Met Android en iOS dekt Google natuurlijk al een groot deel van de markt af. Wat overblijft zijn mensen die op Windows Mobile of anders werken, maar dat is natuurlijk gerommel in de marge.

Dat gaat echter alleen over mobiele gebruikers. Desktop gebruikers worden niet in het bronartikel benoemd, maar aangezien alle diensten van Google via de browser beschikbaar zijn verwacht ik hier geen problemen in. Ook een browserapp kan natuurlijk prima jouw probleem oplossen.
Conform chrome os wel... Lock in en beperkt. Beetje zoals het ms van tijdens XP en eerder.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 26 oktober 2016 00:23]

Dit is een mooi concept van Google en zou eventueel de '' standaard '' digiborden die verbinding nodig hebben met een externe computer kunnen vervangen.
Ik denk zelf dat het grote breekpunt gaat zijn: het OS
Aangezien het een compleet systeem is ben je dus hoogstwaarschijnlijk uitgeleverd aan android, windows linux o.i.d.

En... tja, 6000 euro, dat kan niet elk bedrijf zomaar even neerleggen hiervoor.
Ik denk zelf dat het grote breekpunt gaat zijn: het OS
Aangezien het een compleet systeem is ben je dus hoogstwaarschijnlijk uitgeleverd aan android, windows linux o.i.d.
Nee, ik denk juist niet. Ik denk dat het OS gewoon een uitgeklede versie van Chrome OS is, met daarop een paar standaard applicaties. Als dat geheel volgens de lijn van Google is, dan kun je dus altijd en overal deelgenoot gemaakt worden van de inhoud van die applicaties. Ongeacht het OS wat je gebruikt.

En dat staat er elders ook:

Launch a Jamboard session and people can join in from anywhere using the Jamboard app on an Android or iOS device. They see a real-time feed from the board and can add text, photos, and drawings to the mix.

[Reactie gewijzigd door mind123 op 25 oktober 2016 19:59]

Werk in het onderwijs. Wat ik mij afvraag, is of je er ook mee op het web kan browsen. Neem aan van wel.
Nu betalen wij voor 65" rond de 3,5K voor een HD bord. Komt er nog een computer bij en zit ie vast aan de muur.
Op 17 seconden: "Pull things directly from the web": https://youtu.be/gXwV5SlKLAE?t=17
Google gaat serieus werk maken van zijn hardwaretak en high-end hardwareproducten lanceren. Dat wordt nog boeiend in 2017.
Die pixel en dit scherm zijn anders behoorlijk mid range tov reeds bestaande concurerende producten.
Wat ik jammer vind is, dan heb je 4K, maar irriteer je je mateloos aan de reflexie op zwarte stukken (zelfs in het filmpje te zien).
Waarom niet mat? Het is nu niet bepaald bedoeld voor een thuis bioscoop lijk me....
Een thuisbioscoop wil je ook niet glanzend. Sterker nog, ik zou niet weten welk scherm je per se glanzend zou willen hebben, dus waar het een duidelijk voordeel t.o.v. mat zou zijn...

Ik kan me n ding bedenken: glanzend is glad, en is dus makkelijker schoon te maken. Dat is *misschien* op scholen een voordeel, maar op het werk en thuis ga ja netjes met de spullen om.

Maar anyway, idd, waarom niet mat?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 oktober 2016 01:19]

Eerst het iconen swipe smartphone idee van Apple nagemaakt, daarna het Microsoft Surface Pro idee, dus nu het Microsoft Surface Hub idee. Afijn, wel goed voor de competitie.
Wat ongelooflijk lelijk.

Voor de rest een leuk concept, maar voor een bedrijf met producten als de Pixel tablet en diverse telefoons had ik toch ets meer verwacht qua ontwerp.
Het lijkt mij juist heel stijlvol. Het ziet er makkelijk uit in gebruik en zal juist niet zoveel opvallen. Iets wat je het liefst hebt op het moment dat je deze dingen niet gebruikt. Wel jammer dat hij niet in hoogte verstelbaar is.
"Niet zoveel opvallen"? Dat fel rood gaat niet veel opvallen?
Dat zit op de achterkant met een reden lijkt me ;)
De rand rondom het scherm, die lijn die over de voet loopt en dat "tafeltje" zijn anders duidelijk zichtbaar.
Idd je hebt gelijk, die had ik niet gezien dat kleine mobiele scherm ook. :+
Wat ongelooflijk lelijk.
Dat is heel persoonlijk natuurlijk. In dit geval gaat het gewoon om een TV op een standaard. Die kun je mooi of lelijk vinden, maar feit is dat 99% van de TV's er natuurlijk zo uit zien. Rechthoekig met een rand.
Hopelijk een voorloper voor de consumentenmarkt voor in de keuken ipv de huidige magneet/white borden die bij iederen hangen. Voor boodschappenlijstjes, recepten, fotos, aantekeningen, kalendar, berichten. Mega grote touchscreen om de hub voor je smart house te bedienen is ook handig.

[Reactie gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 25 oktober 2016 19:11]

Waarom daar een apart whiteboard voor nodig hebben? De integratie van dit soort displays in de koelkast zit er al aan te komen. Zie bijvoorbeeld de family hub van Samsung: http://www.samsung.com/us/explore/family-hub-refrigerator/

Wat betreft deze whiteboard van Google, dit soort whiteboards zijn mooi, maar veel meer dan een hoog gimmick gehalte vind ik het persoonlijk eigenlijk nooit hebben. Nu loopt de gezondheidszorg niet erg vooruit wat betreft het investeren in dit soort gadgets, zou ook maatschappelijk lastig te verantwoorden zijn. Maar ik moet zeggen dat het werken met een traditioneel whiteboard, aan het eind van de sessie een foto'tje maken met de smartphone en delen per e-mail ook prima werkt.

Vanuit de industrie kom je nog wel eens mensen tegen die wel gewend zijn met dit soort producten te werken, maar ook zij kunnen vaak niet echt een meerwaarde aangeven. In de praktijk gebruiken ze het vaak niet anders dan een traditioneel whiteboard.

Ik vraag mij dan ook af wie hier dit soort whiteboards wel in gebruik heeft op zijn/haar werk. En vind dat het hebben van zo'n whiteboard de productiviteit positief benvloedt? Zo ja, op wat voor wijze?
De family hub van Samsung is dus eigenlijk ook een digitaal whiteboard maar dan ingebouwd in een ijskast en verbonden met de ijskast cameras en sensoren. Of is hij ook beschikbaar in een losse versie ? Het zou natuurlijk ook mooi zijn als whiteboard software en hardware los van elkaar staan, maar dat zie ik de komende 20 jaar nog niet gebeuren.

p.s. Ik ben geen fan van all-in-one devices.
Niet alle touchscreens zijn hardware matig hetzelfde. Een touchscreen met hardware geoptimaliseerd voor een digitaal whiteboard lijkt met me logische, ook de whiteboard software lijkt me belangrijk.