Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Submitter: -The_Mask-

AMD heeft een systeem ontwikkeld met 24 camera's om virtualrealitybeelden van hoge kwaliteit mee op te kunnen nemen. Het bedrijf zet het systeem, de bijbehorende Loom-software en nieuwe Vega-gpu's in voor een Indiase film.

Het camerasysteem heet BB360 en bestaat uit 24 camera's, maar dit aantal is op te schalen naar 32. AMD heeft zes maanden aan het systeem gewerkt. Details over de gebruikte camera's geeft het bedrijf niet, maar op de afbeelding die is gepubliceerd is te zien dat er gebruikgemaakt wordt van de Blackmagic Micro Cinema Camera. Dat is een compacte camera met een micro four thirds-sensor, die in raw-formaat kan filmen. Op de camera's zijn Rokinon 7,5mm f/3.5-fisheye-objectieven gemonteerd.

Het systeem werkt met AMD's Loom-software om de beelden van de verschillende toestellen met elkaar te verbinden. De Micro Cinema Camera's filmen met een resolutie van maximaal 1920x1080 pixels. Omdat het totale systeem 24 tot 32 camera's bevat, is een veel hogere resolutie mogelijk. AMD maakt echter niet bekend wat de maximale output is na het stitchen van de beelden.

Loom is opensourcesoftware die AMD eind dit jaar beschikbaar maakt aan bedrijven die werken met vr-video. AMD richt zich al langer op de markt voor vr-productie, onder andere met de Radeon Pro Duo-videokaart, die over twee Fiji-gpu's beschikt. Voor het verwerken van de beelden van de BB360 is veel rekenkracht vereist. "Het systeem heeft onze nieuwe generatie gpu die nog niet is uitgebracht nodig", stelt Raja Koduri, chief architect bij AMD tegen de Hindu Business Line. Waarschijnlijk doelt Koduri op de Vega-generatie, die in de eerste helft van 2017 verschijnt.

Toch lijkt het systeem ook wel met de huidige videokaarten overweg te kunnen want een eerste productie met de camera is al gereed: een achter-de-schermen-blik bij de opnames van de Indiase film Baahubali: the conclusion. Volgend jaar, voorafgaand aan de première van die film volgt een tweede productie, The Sword of Baahubali, met vr-scènes uit die film.

Er zijn meerdere fabrikanten die zich richten op high-end camerasystemen voor vr-beeld, zoals Jaunt met zijn Neo en Nokia met zijn OZO. Ook zijn er veel initiatieven die op compacte videocamera's zijn gebaseerd, zoals Googles Jump, dat gebruikmaakt van zestien GoPro's. Daarnaast werkt Lytro aan het Immerge-platform. Daarmee kunnen beelden gemaakt worden waarin gebruikers achteraf in de virtuele realiteit in beperkte mate van positie kunnen veranderen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Quote uit het artikel: "gebruikgemaakt wordt van de Blackmagic Micro Cinema Camera. Dat is een compacte camera met een micro four thirds-sensor"
Even een correctie. De lens-mount is weliswaar voor mft-lenzen. Maar de sensor is veel kleiner dan die van de meeste mft-camera's, ze noemen het formaat zelf 'Super 16'.
"Het systeem heeft onze nieuwe generatie gpu die nog niet is uitgebracht nodig".

Even flauw doen, maar met een GTX1080 of Titan X van de concurrent hoef je niet te wachten tot de volgende (VEGA) generatie(s), al is dat met de huidige kaarten nog steeds 'behelpen'. Hij doelt waarschijnlijk op het stitchen van het geschoten materiaal (alle puzzelstukjes van de verschillende camera's tot 1 compleet beeld smelten). Als je nu bijvoorbeeld met een camera van Jaunt 20 minuutjes schiet, ben je snel een nachtje zoet met de verwerking. Er zijn dus nog wel wat generaties GPU's nodig de komende jaren (ook voor NVIDIA) wil de workflow lekker vlot verlopen.

Leuk voor de portemonnee dat er weer een speler bij komt. :P

edit: Voor die gene die deze post als ongewenst zien?!? .. Het is niet de bedoeling om AMD belachelijk te maken maar om te laten zien waar we vandaag qua power precies staan met GPU's. "Al is het nog steeds behelpen" slaat dus op het "NU" en kaarten als bijvoorbeeld de GTX1080 en Titan X die je nu ook al kunt inzetten. Het verwerken van zoveel beelden vraagt om enorme power maar zoals het artikel aangeeft: "lijkt het systeem ook wel met de huidige videokaarten overweg te kunnen". Uit ervaring kan ik dat bevestigen, maar het is behelpen.

Ben overigens ook wel benieuwd of de Quadro's en FirePro's nog extra voordeel kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door ChieluzzB op 25 oktober 2016 22:29]

Euh, dit is toch wel ff totaal andere koek.
bron
'This technology includes a cutting edge Virtual Reality capture camera and AMD’s renowned GPU-accelerated video stitching software, enabling filmmakers to provide the cinematic quality to a VR experience.'

' With AMD-created Radeon Loom software, videographers can rapidly stitch 360-degree video, often in real-time or nearly'

Realtime vs 'ben je snel een nachtje zoet met de verwerking'

Ineens vrij duidelijk waarom je even flauw niet uit de voeten zal komen met een titan x

[Reactie gewijzigd door osmosis op 25 oktober 2016 21:24]

Het kan idd nu ook al realtime maar dat gaat om een preview en zal zeker nog niet met de volledige kwaliteit kunnen worden getoond. Daarmee is het niet minder indrukwekkend als ik zo je stukje lees.

Het geen wat ik zelf heb gezien (weet helaas niet welke software dat was), had nog een behoorlijk lage resolutie en de stukjes zaten ook nog niet lekker goed aan elkaar. Heel interessant hoe deze Radeon Loom software dit doet.
Ja dat wat er is word met camera's zoals een Go Pro geschoten.
Dat heeft nog enigszins werkbare datastreams. Leuk om een docu mee te schieten

Maar, op een filmset zal je geen Go Pro's vinden. Bijv een 4K DPX
Volgens een calculator zou het ongeveer neer komen op 120+GB per 1 min aan footage en een bitrate van ongeveer 20 Gbps (4k@60fps RAW)

[Reactie gewijzigd door osmosis op 25 oktober 2016 22:20]

AMD kennende zal het allemaal 100 procent OpenSource zijn en zal Nvidia het juist omdat het OpenSource is weigeren te ondersteunen. Dus ja je zal idd een GPU nodig hebben die nog niet is aangekondigd.
Misschien dat ik je nu even niet goed begrijp?

Het gaat ook niet om Titan hier of R9 390 daar. Wat wel een gegeven is, is dat er nog behoorlijke stappen zullen moeten worden gemaakt in GPU land voor een slee workflow. De chief architect van AMD haalt dit zelf aan met zijn uitspraak: "Het systeem heeft onze nieuwe generatie gpu die nog niet is uitgebracht nodig".

Vergelijk het met de eerste jaren waarin 1080p video moest worden bewerkt. Dat kon toen alleen met peperdure werkstations.

Bij dit camerasysteem gaat het om 24 tot zelfs 36 camera's gelijkertijd (1080p).
Ik heb al vaker op tv zo'n 3d opstelling gezien maar het blijft indrukwekkend. :P _/-\o_
Aangezien de software opensource wordt zal het aandeel dan groter worden in de markt en zouden er plug ins voor Blender komen?
Toch lastig om hier een close-up mee te maken.
Denk dat Brazzers nog even verder moet zoeken :(
Waarom zien 3D fimpjes er altijd onscherp uit? Zelfs hun promo video op 1440p ziet er onscherp uit. Hoe komt dit?
De aangegeven 1440p is de resolutie van de volledige sphere. Het beeld word dus 360 graden uitgerekt. Daarom is dit ook op 1440p onscherp.
Een 540p camera opname met 100 graden view kan ook heel scherp zijn. Resolutie is laag, maar wel scherp.

Qua aantal pixels is 2560x1440 bij 360 toch meer dan 960x540 bij 100 graden?

Ik snap dat de kwaliteit lager is bij 1440p op 360 graden, maar ik snap niet waarom het onscherp is. Komt het doordat verschillende camera moeten samenwerken?

Als het door de 1440p op 360 graden komt, hoe hoog moet de resolutie zijn om scherp beeld te krijgen 4320p?
Als je dit op een online platform (zoals Youtube) kijkt moet je ook eventuele compressie meerekenen in de kwaliteit. Het kan ook zijn (Weet niet zeker of dit klopt) dat bij de stitching van de video enige kwaliteit verloren gaat door overlap van verschillende camera's die van de video afgesneden wordt.
Je vergeet 3d te denken, je denkt 2d. 100 graden 540 p gaat over een 2d beeld, zoals je nu redeneert ga je naar 360 graden 2d, maar je moet naar 3d (immers ga je niet alleen naar links en rechts met die pixels, maar ook naar onder en boven...)
Als je FOV
60 graden is , is scherpte factor 6 x minder
90 is factor 4
120 is factor 3

Dus bij 90 1440
360 op 90 segment 360P

Dus als 90 FHD sherpte wilt bij 360 heb je 8K nodig
Wow, dat ziet er pittig stoer uit! :D
Jemig wat een boel camera's!

/offtopic

Zouden ze die BB360 vernoemd hebben naar BB-8? :P
Ja, inderdaad. Ik zag vanmiddag bij Discovery een behind the scenes van een van de tig Alaska-series, ik vermoed The Last Alaskans, dat ze met 6 Go-Pros een VR opnamen. Beetje jammer dat de meneer op de sneeuwscooter een boom raakte met de cameraverzameling op een staaf en een camera verloor, maar dus nog lang geen 24 of 32 camera's.
Misschien een stomme vraag, maar 2 cameras met ieder een 180 graden view lens zou toch in principe al genoeg moeten zijn?

Of krijg je dan toch bepaalde vertekeningen in het beeld waardoor het optisch niet helemaal klopt ofzo?

Ik verbaas me een beetje over dit soort setups altijd.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 oktober 2016 19:38]

Er wordt hier niet alleen rondom opgenomen, maar ook stereoscopisch/met diepte
Uit het persbericht:
"Voor het verwerken van de beelden van de BB360 is veel rekenkracht vereist."
Voila, de reden waarom AMD deze setup onder de aandacht brengt. Ze gaan natuurlijk geen camera promoten waarvan de beelden ook door een netbook netjes aan geplakt kunnen worden.
Bij 360 graden is ook 4K dan niet meer scherp.
Tov 4K 120 graden is dat factor 3 lagere pixel density per graden.
Bij 90 is dat factor 4 lagere pixel density
Dan praat je over 4k met 120 graden horizontale view denk ik. Aangezien het nu 3d is, gaat het ook om de horizontale kijkhoek, het verschil is dus nog veel groter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True