Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Tijdens de Game Developer Conference heeft het bedrijf Sulon zijn all-in-one-headset met AMD-hardware onthuld. De bril heeft geen andere hardware nodig om te functioneren en de AMD-apu zou volgens de fabrikant 'console-achtige' grafische prestaties bieden.

De introductie van de Sulon Q tijdens de Game Developer Conference betreft volgens het bedrijf een sneak peek. Wanneer de daadwerkelijke marktintroductie plaats gaat vinden en wat de prijzen gaan worden is nog niet bekend. Wel zijn enkele specificaties bekendgemaakt op de site van de fabrikant, nadat AMD al een video online plaatste. Het gaat om een op het hoofd draagbare volwaardige computer die Windows 10 draait.

De processor die het geheel aandrijft betreft de AMD FX-8800P, een Carrizo-apu met twee Excavator-modules, Radeon R7-gpu met acht compute-cores en 512 shaders en een tdp van 35W. Normaal gesproken vindt deze apu zijn weg naar laptops, maar Sulon plaatst hem in de headset. Het is niet bekend of de kloksnelheden zijn teruggeschroefd.

Sulon maakt daarnaast melding over een 'Sulon Spatial Processing Unit', die het rekenwerk voor het in kaart brengen van de omgeving, het tracken van objecten en de gebarenherkenning voor zijn rekening neemt. De bril heeft 8GB ddr3-geheugen en een ssd van 256GB. De beelden worden bij de bril weergegeven op een oled-scherm met resolutie van 2560x1440 pixels. De Sulon Q bevat ondersteuning voor wifi-ac en bluetooth 4.0 en aanwezig zijn bovendien een accelerometer, gyroscoop, magnetometer, usb 3.0, hdmi-out, 3,5mm-audio-in en ingebouwde microfoons.

De Canadese fabrikant spreekt over een wear and play-ontwerp, dat comfortabel zou zitten en zowel ergonomisch als lichtgewicht zou zijn. Het gewicht is echter niet bekend. Aan het einde van de lente moet de Sulon Q verschijnen.

Sulon QSulon QSulon QSulon QSulon QSulon Q

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Maar je hebt dus als nog een power snoer nodig? Zie niet in waar de accu zou kunnen komen, of het moet echt voor heel kortstondig gebruik zijn. Als je dan toch een powercable nodig hebt, heb ik liever de kabel naar een echte sterke PC.
Als er dan toch een accu in komt. Zou ik m in de hoofdband plaatsen zodat het geheel in balans wordt gebracht. Neem aan dat dit niet al te licht is.
Ik denk dat de accu achter op de hoofdband komt, waar die 3 banden bij elkaar komen, daar zit nogal een batterypack achtig blok
Zou kunnen, al lijkt het blok me wat klein voor een AMD processor capabele accu. Zou het de accu zijn, dan zal ze waarschijnlijk ook de balans in de bril kunnen helpen. Als ik kijk naar de beperkte hoogte van de bril moet de bril zelf niet te zwaar worden om te voorkomen dat ze gaat hangen en met haar onderrand in je wangen drukt.
Ik vraag me vooral af hoe de warmte afvoer is. Op je hoofd wil je toch niet dat hij laptop temperaturen haalt, en dan bedoel ik geeneens laptops die heet worden maar enkel gewoon wat warm worden. En ook eventuele fans zitten wel erg dicht bij je oren en kunnen niet te groot zijn.
Max TDP = 35W. Dus in het ergste geval heb je net 35W aan warmte mits goed gekoeld prima kan.
Er komt nog wel meer bij dan enkel de TDP van de APU natuurlijk, maar opsich moet dat prima te koelen zijn inderdaad :)

Alles is afhankelijk vn het oppervlakte, met 1 watt kan je 100 graden bereiken en met 1000watt ook :)
Krijg je nu al niet enorme wildgroei aan variaties van VR en de toepassingen daarin? Zo'n ding zou natuurlijk interessanter zijn voor de mensen met matige hardware, maar zo heb je dus al diverse brilletjes die allemaal net iets anders zijn, hoe wil je dat op een normale manier gaan ondersteunen?

Neem aan dat het scherm dus een eenmaal 2560x1440 is (dus ~1280x1440 per oog), maar dat is al hoger dan momenteel consoles uberhaubt aankunnen :P
Resolutie alleen is niet bepalend voor de gehele beeldkwaliteit. Je kunt iets grafisch mooier maken op 1080p dan op 1440p. Denk daarbij aan filters, 'draw distance', anti-aliasing en ga zo maar door. Het mooiste is natuurlijk als je Ún een hoge resolutie Ún goede filters hebt, maar voor de eerste generatie(s) VR hardware is dat mogelijk nog niet weg gelegd.
Helaas, eerste generatie VR was in 1995. We zijn nu 20 jaar (!) later, dus je mag je verwachtingen wel wat omhoog bijstellen.
Punt is dat je bij VR heel dicht op het scherm zit. Bij de eerste generatie Oculus devkit kon je heel makkelijk de pixels zien.
Ik hoop dat hij een beetje gebalanceerd is. Het ziet eruit alsof ze 'm hebben ontworpen met vrijwel alle hardware aan de voorkant, waardoor je een enorme pukkel aan de voorkant krijgt. Dat is hopelijk verstandig vanwege een goede warmte-afvoer, maar dan moet hij wel gebalanceerd zijn om niet van je hoofd af te vallen... en als hij dan weer te zwaar is, is het ook onpraktisch.

Verder wel een goed concept. Struikel je in ieder geval niet meer over een HDMI kabel oid :)

Valt me nu ook pas op dat de banden om je hoofd geen kabels lijken te bevatten. Ik hoop oprecht dat ze dat blok aan de achterkant goed hebben gebruikt, want anders zou het een gemiste kans kunnen zijn...

[Reactie gewijzigd door atlaste op 14 maart 2016 16:39]

Ik ben wel benieuwd naar het gewicht van deze totaal oplossing. Ik vrees dat het relatief zwaar is dat is nu met Vr headsets al een punt van aandacht bij langdurig gebruik. Zo'n apu is best krachtig maar lang niet krachtig genoeg om zware games op die resolutie te renderen met 90 fps (wat wenselijk is voor vr)
tot eind jaren negentig was het gewicht no problem voor de heren , evenals met de motor 300kmh over de afsluitdijk (dames+heren) met windkracht 9 tegen...en n helm op, wat is zwaar, als de bandjes maar niet te strak zitten... :+ ik vind het geniaal...
dat stand-alone principe is niets waard als je alsnog een voedingskabel door de kamer hebt lopen.....
.
En kom op zeg, maak eens een prijs bekend, moet ik hierop wachten...of de Oculus aanschaffen!?
Wel als je hierdoor geen enorm dure PC hoeft aan te schaffen. Als console-gamer vind ik dit wel interessant als mogelijk alternatief voor PSVR. De Oculus en Vive zijn wat dat betreft geen concurrentie helaas.
2560x1440 oled, kost da?
Niet zo veel want het zit ook in telefoons van 430 euro (S6), kostprijs zal wel rond de 70 dollar liggen oid :)
Kuch, volgens mij staat deze onder NDA jongens, kuch...
Waarom, dit staat gewoon op hun eigen site. http://sulon.com/blog/sulon-q-sneak-peek
Hmm... Mijn fout :P
We hebben van AMD inderdaad het persbericht onder nda gekregen. AMD heeft echter het filmpje zelf vanmiddag online gezet en de volledige press kit verscheen ook bij Solum zelf. Dan is een nda niet echt meer relevant :)
Wat was de disclosure date dan? 1 april?
Ik zie een warm voorhoofd in de toekomst 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True