Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD koopt bedrijf dat specialiseert in draadloze verbindingen vr-brillen

Door , 47 reacties

Processorontwerper AMD heeft een Amerikaans bedrijf overgenomen dat zich specialiseert in draadloze verbindingen voor vr-headsets. Die verbindingen lopen via een signaal op hoge frequenties in de 60GHz-band.

AMD koopt naar eigen zeggen Nitero om zijn portfolio op het gebied van virtual reality uit te breiden, maar noemt verder geen concrete toepassing voor de technologie. AMD heeft momenteel geen vr-bril in het assortiment, maar wil in de toekomst wellicht een rol gaan spelen als toeleverancier van componenten voor vr-producten.

Nitero werkt aan een manier om de vr-bril en computer te verbinden via de 60GHz-band. Deze mmWave-techniek vereist dat de apparaten elkaars positie in de gaten houden om vervolgens via beamtracking op hoog vermogen data door te sturen. Beamtracking en mmWave-netwerken zijn ook onderdeel van 5g.

Door het signaal door te sturen op 60GHz hoopt Nitero en nu dus AMD veel data met lage latency te kunnen doorsturen. Reguliere mobiele netwerken zitten tussen 0,8 en 2,6GHz, wifi werkt via 2,4 of 5GHz. Hogere frequenties hebben minder dekking en het signaal komt slecht door muren heen, maar bieden wel hogere doorvoersnelheden.

AMD vermeldt niet hoeveel het heeft betaald voor het bedrijf uit de Amerikaanse stad Austin. Het neemt onder meer het intellectueel eigendom en belangrijke engineers over. Door de bewoording lijkt het erop alsof niet al het personeel mee zal gaan naar AMD bij de overname.

Terugkijken: video van Sulon, vr-bril met AMD-onderdelen

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-04-2017 • 07:57

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Hier is ook een standaard voor, IEEE 802.11ad. De eerste apparatuur is al op de markt:Werkt op dezelfde 60GHz band en haalt in de praktijk ongeveer 2 Gb/s. Meer dan genoeg om draadloos beeld op hoge kwaliteit te kunnen versturen. De eerste laptops, smartphones en tablets met het protocol beginnen ook langzaam te verschijnen. Met de Creators Update ondersteunt Windows 10 ook standaard 802.11ad.

802.11ad is ideaal voor het verbinden van apparaten in dezelfde kamer. Het komt niet door een muur heen, maar om een PC draadloos met een VR-headset te verbinden is dat ook niet nodig.

Er wordt ookal gewerkt aan een opvolger. 802.11ay, welke parallel met 802.11ax ontwikkeld wordt. Hierbij kunnen bredere banden, tot 4x4 MIMO en hogere modulatie worden gebruikt. Richting de 100 Gb/s wordt dan mogelijk. Zie ook:

[Reactie gewijzigd door Balance op 11 april 2017 09:16]

AMD op het overname pad ? Dat is altijd goed nieuws :) Teken dat ze goed bezig zijn naar mijn idee.
Nou de laatste keer dat ze dat pad bewandelden, hebben ze een gat in de begroting geslagen dat nu nog niet dicht is....
Het gat in de begroting werd veroorzaakt door een smerige actie van Intel, dat prijsafspraken met ketens als Mediamarkt had gemaakt om te voorkomen dat er PC's met AMD processoren werden verkocht. Tegen de tijd dat AMD daar achter kwam, was het al te laat.

nieuws: EU doet invallen bij Duitse kantoren Intel, Mediamarkt en Dixons
Mwa, Vayra heeft toch echt wel gelijk. Ze hebben een paar jaar geleden overnames gedaan in de server industrie m.b.t. de creatie van high-density servers.Is AMD op moeten terugkomen. ATI is ook héél slecht verteerd geweest.

@spNk; Puur financieel gezien heeft AMD écht veel last gehad met de overname van ATI. Dat het nu technisch uiteindelijk een succes aan het worden is, OK. Maar zelfs dat heeft een eeuwigheid geduurd. Het feit is dat AMD nooit helemaal bekomen is van die ATI operatie. Het succes moet nog zéker een paar jaar aanhouden vooraleer we AMD als een succesvol turnaround-verhaal mogen bestempelen. Nogmaals: Ze zijn goed bezig, maar ze zijn nog niet dààr.

[Reactie gewijzigd door 6129(15) op 11 april 2017 14:14]

ATi is dan ook overgenomen met het oog op de toekomst, en zie daar, alle consoles maken gebruik van AMD CPU's en GPU's.
Sure. Maar ze hebben wel zo'n 90% moeten afschrijven. De ATI overname is gewoon niet goed afgehandeld en ze hebben volgens mij ook flink teveel betaald. Ik had in elk geval veel meer en veel sneller resultaat verwacht.

Dat het in principe een goede zaak was om ATI of een vergelijkbaar bedrijf over te nemen doet daar trouwens niet aan af - ik denk dat het op zich een goede zaak was. Maar het heeft niet de juiste vruchten afgeworpen, volgens mij hadden ze zonder ATI over te nemen met de zelfde tijd en geld investering hetzelfde, zo niet iets beters op kunnen bouwen :(
Ik vraag me af of ze zonder ATi over te kopen überhaupt nog bestaan hadden.
Puur speculatie natuurlijk... ati is lange tijd het enige winstgevende onderdeel geweest. Maar zonder al dat geld in ati te stoppen hadden ze wellicht betere cpu's kunnen maken... we zullen het nooit weten ;-)
Nja, is inderdaad puur speculeren, maar ik betwijfel of AMD dan geen Bulldozer maar iets beters uitgebracht had.
AMD's meer open opstelling dan nVidia geeft ze denk ik een goede kans op invloed op de VR markt. Net als met FreeSync. Nou hopen dat vega krachtige videokaarten worden.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 11 april 2017 09:49]

Over Freesync gesproken: zal interessant worden wat Nvidia uiteindelijk gaat doen sinds Game Mode VRR (eigenlijk gewoon Freesync) in de HDMI 2.1 spec is opgenomen, waardoor, naast monitoren, ook toekomstige TVs Freesync ondersteuning krijgen.
Zeker. En of ze dan hun lesje geleerd hebben voor andere standaarden zoals voor VR ;-)
Op dit moment denk ik er al hard over om over te lopen naar het AMD kamp vanwege freesync, ondanks dat ik nog een beetje huiverig ben vanwege slechte ervaringen met AMD drivers. Probleem is gewoon dat voor het prijs verschil tussen freesync en gsync monitoren ik er ook gelijk een rx480 bij kan halen.
Vooral als AMD straks hopelijk ook in de highend weer mee kan doen denk ik dat dat Nvidia toch wel meer klanten kan gaan kosten.
Als er 1 ding is waar AMD heel sterk in is dan zijn het de drivers.
Om eerlijk te zijn vind ik dat Nvidia en AMD allebei bagger UI hebben in hun drivers op het moment, al is die van AMD toch net iets beter. Probleem bij AMD is vooral dat ze besloten hebben dat ze een 'fancy' nieuwe interface moesten hebben, en die vervolgens maar half hebben ingevoerd, waardoor sommige instellingen in het oude menu verblijven, of zelfs helemaal verdwenen zijn. Ben wel heel blij met hoe eyefinity werkt qua instellingen, al is het wel irritant dat dit in het oude menu zit weggestopt.
Mja blijkbaar mocht ik dat niet zeggen... Maar mijn ervaring met verschillende AMD videokaarten in verschillende PC's met verschillende Windows installaties is dat er bepaalde erg vervelende bugs steeds terugkeerden waar ik maar met heel veel moeite vanaf kwam. Nvidia drivers daar heb ik alleen bij gehad dat ze af en toe eens crashen, maar dan start de driver gewoon weer. Allebei niet goed, maar mijn ervaring met de Nvidia drivers heeft me minder hoofdpijn bezorgd.
Maar mijn ervaring met AMD is wel alweer aardig wat jaartjes oud, dus het kan prima dat ze ondertussen flink verbeterd zijn (of dat ik om te beginnen gewoon pech had).
Afijn, het was niet mijn bedoeling om een rood vs groen oorlog te starten of zo. Juist niet, ik heb de afgelopen jaren in het groene kamp gezeten maar geef aan waarom het aantrekkelijk wordt om van kamp te switchen.
Probleem met de huidige VR brillen (HTC Vive, Oculus Rift en PS VR) is ... kabels. Zonder kabels zou het helemaal gaaf worden. Ik ben wel op de hoogte dat er aan draadloze varianten van sommige brillen gewerkt word.
De vergelijking met mobiele telefoons gaat niet goed op.

De video die over het 60-GHz-signaal wordt getransporteerd gaat richting VR-bril, dus die 60-GHz-zender heb je niet vlak bij je hoofd.

Daarbij komt dat millimeterstraling niet verder komt dan de buitenste lagen van de huid, en dat voor videolinks over 60 GHz relatief lage vermogens worden gebruikt.
En waar zit die VR-bril dan? en de huidige TP-link module zit gewoon boven op je hoofd, vergeet niet dat ook de VR-bril nog (tracking) informatie de andere kant op moet sturen (Lighthouse is alleen voor positional tracking).

En toch is het mogelijk wel een probleem, er zijn nog steeds geen fatsoenlijke onderzoeken gedaan naar de langdurige gevolgen van blootstelling aan al die draadloze verbindingen zoals wifi/3g/4g/etc.. Vroeger dacht men ook dat roken, asbest of wonen onder een hoogspanningskabel geen probleem was, inmiddels weten we beter...
wonen onder een hoogspanningskabel
Is dat ooit bewezen dan?
Dat is niet de onderbouwing/bronverwijzing waar ik op zat te wachten...
Dat komt natuurlijk omdat je er niet om vroeg.
Nee, dat komt omdat het nooit bewezen is.
de ontvanger zit op je hoofd. dat piek kleine beetje data dat de andere kant op gaat is echt verwaarloosbaar, als die al op die zelfde 60ghz band gaat.

verder weten we, zoals Brousant als had gezegd, dat 60ghz niet verder komt als de buitenste laag van je huid.

en naar roken en asbest was voor die tijd nooit onderzoek gedaan. straling wel.
Leg eens uit? AMD kennende gaan ze deze kennis/technologie goed gebruiken, hun bedoeling met de RX480 was om VR betaalbaar te maken, mogelijk gaan ze op deze manier verder daarmee.
Oh jee. We zijn al meer dan 60 jaar bezig met de ontwikkeling van ruimtevaart. Dat zal wel ook nooit iets worden dan.

De complexiteit van een mp3-speler versus VR is onvergelijkbaar. Sommige technologieën hebben nu eenmaal meer tijd nodig om te ontwikkelen.
Tablets waren er al in de jaren 90 heeft ook 10+ jaar geduurd.

Beetje dommig om je eigen mening als waarheid te beschouwen. De Vive/PSVR/Rift zijn er al en zijn tevens wel als een succes te bestempelen. Met de nieuwe generaties wordt het alleen nog maar beter.
De Vive/PSVR/Rift zijn er al en zijn tevens wel als een succes te bestempelen.
Nee zijn ze niet, BIJNA niemand heeft ze, ze kosten VEEL geld, en ja ook die van de PS4, want om echt VR te hebben heb je meerdere dingen nodig bij de PS4 VR, en ben je ruim ¤500,- kwijt, en dat is een hoop geld, al helemaal als er bijna niks bijzonders er voor is.

Het zal heus wel groot en erg populair gaan woorden, maar dat is het nog lang niet, ik ken van iedereen die ik ken (en dat zijn er aardig veel) maar een iemand die een VR bril heeft (de HTC Vive), maar ook alleen omdat hij een echte gamer is met geld.
2 van mijn vrienden hebben PS VR en ze spelen het nog regelmatig. 500 euro is inderdaad een boel geld. Ikzelf heb ook al een paar keer op de PS VR gespeeld (met PS4 1ste versie) en ik moet zeggen dat ik het een geweldige ervaring vind. Een totaal nieuwe manier van gamen. Je hebt wel gelijk dat er qua software/game aanbod op PS4 level niet veel interessants is. Maar dat is een kwestie van tijd (hoop ik).
Hoop het ook ja, maar het is nu nog steeds een nichemarkt.

Er zijn HEEL weinig mensen die gehoord hebben van VR (Virtual reality) als ik met mensen praat, en daarom zij ik ook dat het nog steeds niet een succes is.
Dus omdat iets duur is is het geen succes? Er zijn al meer dan 1 miljoen van die apparaten verkocht. Lijkt mij toch wel een succes te noemen.

Wat jij bedoelt is dat het nog niet mainstream is.
Op basis van je eigen argument is de Amiga dus ook nooit een succes geweest?
Wat klets je nou, er zijn miljoenen (4,850,000) Amiga computers verkocht, vooral in Europa, en dat tussen 1985 en 1994, en dat in een tijd dat nog niet veel mensen een computer hadden (vooral in jaren 80 en begin 90), en toen was miljoenen wel veel ja.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 april 2017 12:47]

En VR brillen zijn ook pas net uit. Dus in deze tijd is meer dan 1 miljoen verkopen ook vee volgens je eigen redenatiel. Fijn ook dat je even alle varianten bij elkaar optelt over 9 jaar tijd. Ik heb het over de verkopen in 1 jaar tijd. Oftewel ontkracht door je eigen stompzinnige argumenten.
Ja ik weet lezen is heel moeilijk.

Ik zij duidelijk dat er miljoenen Amiga computers verkocht waren in de jaren 1980 en de eerste 4 jaar van 1990, en toen had weinig mensen een computer, en was bijna 5 miljoen PC (wat een Amiga ook is) heel veel, nu heeft iedereen een computer en stelt 5 miljoen helemaal niks voor in een tijd van 9 jaar, en de PS4 alleen al is ruim 36 miljoen keer verkocht, en dan is het JA niet veel ja wat er aan VR verkocht is.

En dus nog niet een succes te noemen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 april 2017 15:38]

Bijna niemand heeft nu een VR bril dan is 1 miljoen dus al veel. Hoeveel mensen een computer of een PS4 hebben heeft daar weinig mee te maken.
Hoeveel mensen een computer of een PS4 hebben heeft daar weinig mee te maken.
Heeft daar alles mee te maken, maar ik ga niet verder discussiëren heeft geen zin.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 april 2017 18:05]

Jeetje, wat een onzin. Ik heb een Oculus Rift en vind 'm geweldig inclusief de touch-controllers. Het zoveel toegevoegde waarde tov een gewone monitor. En we staan echt nog maar aan het begin van de VR-revolutie.
VR is nog niet mainstream omdat het nog veel te duur is, zowel de bril als de benodigde hardware.

De PS4 toepassing is al een goede stap in de juiste richting, die hebben op een paar maanden tijd meer brillen verkocht dan Oculus en HTC samen.

Dit jaar komt de XBox Scorpio op de markt welke zeker niet zal achterblijven, 2017 zal het jaar van VR worden.

En VR is niet enkel goed voor gaming, er zijn zat toepassingen.
Heeft misschien ook met je manier van communiceren te maken "juich nerds" is niet een normale toon in een discussie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*