Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: Topster21

AMD is een website gestart voor zijn GPUOpen-initiatief. Op de website plaatst het bedrijf onder een opensourcelicentie onder andere de sdk's en libraries voor zijn videokaarten. Hiermee gaat AMD de concurrentie met Nvidia's GameWorks aan.

AMD heeft bekendgemaakt dat GPUOpen is onderverdeeld in twee groepen. Zo is er de 'Games & CGI'-sectie waarin onder andere de sdk's en libraries staan voor AMDs videokaarten. Ook is er de 'Professional Compute'-sectie. Daarin staan applicaties, tools en libraries voor ontwikkelaars voor high-performance gpu computing.

Veel van de software die AMD online heeft gezet is vrij te gebruiken onder de open licentie. Volgens de toegevoegde licentiebestanden wordt toestemming gegeven om gratis gebruik te maken van de software. Ook is het toegestaan om de software te kopiëren, aan te passen en te verkopen. De enige voorwaarde eraan is dat de licentie-informatie aanwezig is in alle kopieën en onderdelen van de software die uitgegeven worden.

AMD had al eerder aangekondigd om te beginnen met GPUOpen. Via de website is de software te benaderen. Het gaat bijvoorbeeld om effecten zoals TressFX en ShadowFX, maar ook om platformen zoals LiquidVR voor virtual reality-ontwikkeling. Met het vrijgeven van de software en broncode hoopt AMD dat bijvoorbeeld de tools en sdk's verder ontwikkeld worden en gebruikt worden in projecten van derde partijen.

Nvidia heeft al succes gekend met zijn GameWorks-programma, waarin tools beschikbaar zijn voor ontwikkeling waardoor Nvidia-gpu's beter kunnen omgaan met bepaalde natuurkundige berekeningen. AMD hoopt met het opensourceinitiatief een voordeel te hebben over Nvidia's gesloten GameWorks-programma.

AMD Radeon Technology Group GPUOpen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

AMD en Linux niet lekker samen?

De radeonSi drivers waren 6 maanden geleden al praktisch even snel als de closed source drivers (met en development patch) met de laatste generatie kaarten! In vergelijking nvidias open source drivers hebben nog geen eens ondersteuning voor de 9xx serie.

Nvidia heeft enkele redelijke binary blobs. AMD ondersteund echt linux.

daarbij, dat dit open source wil nog niet zeggen dat het iets met linux te maken heeft. daar is GPUopen helemaal niet voor. dit is voor game developers om hun game performance te Analyseren en te verbeteren en om kant en klare effecten te kunnen inbouwen zonder die zelf te hoeven ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 27 januari 2016 14:38]

Sinds de release van AMDgpu zijn ze er al heel sterk op vooruit gegaan.
Als ze dit blijven aanhouden komt het wel in orde voor Linux.
Het is leuk dat jij Linux gebruikt en niet van open source houdt maar ik en met mij vele anderen vinden een Linux gebaseerd OS niet perse het ultieme OS maar zien wel veel in open-standaarden. En aangezien Dit artikel niet over Linux gaat snap ik niet waarom je open-standaarden probeert af te kraken op basis van jouw ervaring met het driver model van AMD op een OS waar niks over gezegd word.

[Reactie gewijzigd door DEkill op 27 januari 2016 11:00]

Ik snap niet zo goed waar je dit alles op baseert, dat zegt hij/zij helemaal niet!
Amd is slecht onder linux qua support en nvidia goed???

yup, je hebt gelijk hoor, da's de reden waarom linus torvalds (papa linux) zijn duim opstak naar nvidia; omdat ze het zo goed doen... ow wacht, ik keek niet goed, het was niet z'n duim maar z'n middelvinger en hij zei letterlijk 'Fuck you nvidia"

zoek maar op youtube, je vind het meteen, en mss ook eens handig om het ganse interview te zien zodat je weet waarom hij dat zei!
In de "Professional Compute" hebben ze een verbazingwekkende requirement:
Initial Target Platform Requirements

CPU: Intel Haswell or Newer, Core i5, Core™ i7; Xeon E3 v4 & v5; Xeon E5 v3
2 regeltjes eronder:
GPU currently we only support Fiji ASIC which is in the AMD R9 Nano, R9 Fury x and R9 Fury
We will be adding unique AMD CPU devices in the future

Is dit een kleine hint dat AMD toch meer GPU dan CPU is aan het worden?
Ik denk dat het van het succes van ZEN afhangt later dit jaar. Tevens bestaat de kans dat de cpu deel de verkoop in gaat.
Alleen raken ze dan de x86 licentie kwijt, cpu tak verkopen gaat ze niet lukken tenzij hun arm ontwikkelingen tot een serieus iets maken.
Alleen heeft AMD Intel harder nodig dan Intel AMD nodig heeft. Intel heeft namelijk nog wel een 64bit architectuurtje in de rekken hangen waar Windows wel mee kan omgaan. En gezien de kant waar Windows heen gaat met hun Universal apps maar ook hun universele drivers heen gaat voor het gross van de mensen de architectuur niet meer uitmaken en kan Intel gewoon "nee" zeggen. Want wat AMD ook zegt, het is aan Intel of die licentie meegaat of niet. Gezien het verleden van Intel, reken daar maar niet op. Die nemen met alle plezier een schop in het kruis voor lief om hun concurrent een hak te zetten.
Heb je daar ook dan nog een bron van? leuk hoor dat je een vermoeden hebt. Maar kom dan ook met je bron. Waarin Intel zegt uuh nee AMD de licentie gaat niet mee. anders kan ik je vermoedens met mijn vermoedens ook weer tegen spreken. Maar daar schieten we niets mee op.
Hoezo vermoedens, AMD heeft met heel veel pijn en moeite (allemaal in te lezen openbare rechtszaken e.d.) de X86 instructie licentie weten te behouden, laatste was al enige jaren geleden dat AMD toegezegd kreeg de X86 te mogen gebruiken i.v.m. het verleden wat al liep en dat geld alleen voor de huidige entiteit wat nu "Advanced Micro Devices" is, zodra de CPU tak verkocht wordt, is het geen AMD meer en mag al het gerechtelijke geneuzel weer helemaal overnieuw beginnen en dat gaat Intel zeker dwars zitten en wat wel "vermoedelijk" is, is dat Intel nu wel kans gaat maken.
Nee, heeft te maken met het feit dat Intel vrijwel het hele server segment in handen heeft.
Verder naar onder scrollend staan zelfs alleen een handvol specifieke types server genoemd.
Het blijft natuurlijk wel opmerkelijk dat er nog geen AMD cpu's tussen zitten. (ondanks dat het om GPU computing gaat).

@loki504:
Ik neem aan dat je een betrouwbare bron hebt van de cpu-tak afsplitsing bij AMD.......? :O
http://nl.hardware.info/n...lijft-veilig-bij-overname

Tuurlijk is het niet een duidelijk we gaan het verkopen. Maar zover ik weet is voornamelijk de CPU kant van AMD wat niet erg lekker loopt(is ook niet vreemd). Maar als ze ZEN ook op 14/16nm branden. En dan nog niet in de buurt van intel komen gaan ze wel een probleem hebben.
Er staat in de link niet 1 aanwijzing dat de cpu tak van AMD overgenomen gaat worden. Puur theoretisch gebabbel over de licentie voorwaarden. Verder komt ZEN natuurlijk wel in de buurt van Intel, ruim 40 procent dichter in de buurt zelfs:
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/2000609588.png
Als => dan eventuele statements zijn altijd nutteloze speculatie.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 27 januari 2016 12:13]

Waarom zou je in een statement naar buiten brengen dat een van de belangrijkste licenties gewoon in tact blijft bij een overnamen als je niet zit te wachten op een overnamen. Dat zeg je alleen als je ge´nteresseerd bent in een overnamen.
Nee er was destijds veel sprake van roddel en achterklap dat Samsung AMD wel even over zou gaan nemen. AMD heeft op basis van die roddels netjes antwoord gegeven op de licentie voorwaarden vragen. Thats all.
Haswell is ook al weer drie jaar oud. We hebben het hier op een afdeling die zich richt op rekenclusters en dergelijke. Als je zo'n cluster gaat bouwen op processoren die meer dan drie jaar oud zijn dan ben je niet handig bezig, dan kom je al snel bij processoren van vijf jaar of ouder. Zo'n oude processor heeft ook gevolgen voor het moederbord en de het RAM dat je kan gebruiken.
Wie het geld over heeft voor een eigen rekencluster (in plaats van wat capaciteit in te huren op een bestaand cluster) gaat dat echt niet doen op hardware die zwaar verouderd is, dat is niet kostenefficient. Op de totaalprijs van zo'n cluster zal de prijs van de CPU's vrij laag zijn, 100 euro besparen met een oude processor is niet interessant.

Als je energieverbruik (en koeling) meetelt zou het zelfs goedkoper kunnen zijn om een moderne processor te gebruiken dan een oudere.
Het gaat erom dat het enkel intel cpu's zijn ipv amd.
Hmm, goed punt. Ik vrees dat ik onbedoeld toch al de verklaring heb gegeven: AMD heeft zelf niks in huis dat modern en snel genoeg is voor een moderne rekenboerderij.
Ja das een beetje raar, naar mijn vermoeden bedoelen ze dat dit geld voor de cpu accelaration. Nogsteeds bijzonder maar wellicht al iets minder. Daarnaast geven ze aan dat het om een Initial target gaat dus hoogstwaarschijnlijk wijzigd dit in de toekomst.

Ondanks dat het apart is wel een goede zaak dat bij open source ze niet de concurrentie gaat uitsluiten ondanks dat de hardware wel samen kan werken. Dat is juist de reden dat ik deze nieuwe insteek van AMD zo toe juich. In tegenstelling tot wat Nvidia en Intel doen.
Kunnen m.b.v. deze tools ook fatsoenlijke open-source drivers worden geschreven ?
Daar zijn ze iig niet op gericht.

De gepubliceerde tools zijn vooral gericht op gameontwikkelaars die deze tools kunnen gebruiken om AMD specifieke optimalizaties in hun game engines te verwerken. Zoals al aangehaald in het artikel; dit vooral het antwoord van AMD op nVidia Gameworks.
Nee, dit zijn vooral stukjes code voor speciale effecten in games, een reactie op gameworks van nvidia.
haha dat was ook mijn eerste gedachte/hoop! maar blijkbaar is dat dus helaas niet het geval
AMD's open source drivers zijn al fatsoenlijk.

met een developer patch waren ze 6 maanden terug al sneller als catalyst in veel tests en zo stabiel als een huis.

maar deze tools zijn, zoals al gezegd, in eerste instantie bedoeld voor game developers.

ik kan me echter voorstellen dat driver developers ze misschien ook kunnen gebruiken om specifieke problem in bepaalde games te onderzoeken.
Voor de ge´nteresseerden https://github.com/GPUOpen-Effects

Hier staan de repo's met hun open source code ;-)

Ik vind het een fantastisch initiatief! Hopelijk brengt het iets op voor AMD en voor de gamedev's!
Amd kernel drivers zijn toch goed? Ik speel al een jaar op een R7 250 met enkel de open source drivers.
Het hangt er een beetje van af welke kaart je hebt.
De Fury X heeft heel lang ondermaats gepresteerd, het is pas recentelijk gebeterd (en hij is nog steeds niet optimaal). Dat gezegd zijnde heeft AMD de laatste tijd wel veel werk in hun linuxdrivers gestoken, dus het ziet er wel veelbelovend uit voor de toekomst.

En met het gebruik van Vulcan wordt je nog minder driver afhankelijk (maar dat hangt af van spel tot spel)

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 27 januari 2016 15:13]

dat de open source drivers iets langer nodig hebben om goede performance te halen bij een nieuwe kaart lijkt me niet meer dan logische.

als we even naar nvidia kijken dan zie je dat daar de open source drivers nog helemaal geen 3d ondersteuning voor geen een van 9xx kaarten hebben. de open source drivers van AMD liggen kilometers voor op die van nvidia.

[Reactie gewijzigd door Countess op 27 januari 2016 14:41]

ach kijk, aval0ne is er ook weer. moet weer in de bress springen voor nvidia omdat ik iets zeg waarbij nvidia niet goed uit de verf komt.

en even lezen. yup verdraait weer alles en doet net of ik dingen zegt die ik duidelijk niet zeg en verdraait mijn woorden en rukt ze geheel uit zijn verband.

voorbeeld:
de open source drivers van AMD liggen kilometers voor op die van nvidia.
en jouw reactie?
En AMD mijlenver voor op NVIDIA? Je hebt het dan vast over de laagte van hun marktaandeel? Of geluidsproduktie, warmte of stroomverbruik? Of over slechte kwartaalcijfers?
het gaat in mijn post DUIDELIJK, IN ZIJN GEHEEL, om de open source drivers. al je gemekker over marktaandeel geluidsproductie warmte en stroom verbruik hebben daar HELEMAAL NIKS mee te maken.

wil je het daar over hebben? goed,. er is maar 1 reden waarom nvidia DAAR nu even een voordeel heeft en dat is omdat ze de GPGPU performance hebben gereduceerd tot niks. AMD kan dat ook, deed dat ook al met fiji (nog steeds 2 keer hoger als nvidia) en het verschil in verbruik nog maar 30 watt in games (in furmark en dergelijken cheat/throttled nvidia als de neten en komt in sommige van die tests zelfs net onder het in game verbruik uit.)

met polaris zal AMD het verschil echt niet zo ver meer op laten lopen dus dat voordeel is Nivida in zijn geheel kwijt.

toen nvidia een hoger verbruik had, veel meer kosten ect omdat hun GPGPU prestaties beter waren (zeg vanaf de hd4xxx t/m de hd7xxx), toen vond jij GPGPU het aller belangrijkste in de gehele wereld. maar nu is natuurlijk verbruik het enige dat telt.

verder kom je met een link van bijna 1 jaar geleden. dat is een eeuwigheid in open source driver land bij AMD. inmiddels (sinds 6 maanden al) zijn de open source drivers even snel als catalyst in veel tests met de juiste patch

[Reactie gewijzigd door Countess op 27 januari 2016 21:46]

AMD's open-Source drivers lopen anders toch veel voor op die van nvidia, op proprietaire drivers maakt nvidia idd gehakt van AMD op linux, maar als je echt een open-source fan bent is AMD toch echt de betere keuze
Beter ja. Maar helaas nog lang niet goed genoeg in vergelijking met windows drivers.

Mijn AMD kaartje presteert flink minder met de OS drivers, prop drivers verbeteren de prestaties, maar nog steeds geen match voor Windows drivers.

Verder vind ik de nvidia drivers onder linux best goed werken, in mijn ervaring heeft nvidia zelfs betere handling voor o.a het dichtklappen van je scherm of gebruik van displayport 1.2 in vergelijking met AMD. Maar dit is maar een individuele casus natuurlijk en dat zegt weinig over de stand van zaken in het algeheel.
Hopelijk draagt dit bij aan prestatie verhoging van AMD hardware icm Linux games
Van deze pagina:
On November 16th, 2015, the Radeon Technology Group rolled out Boltzmann Initiative with three core foundation elements:

• New Linux(R) Driver and Runtime Stack optimized for HPC & Ultra scale class computing,
• Heterogeneous C and C++ compiler which best address the whole system not just a single device
• HIP acknowledging the need for platform choice when utilizing GPU computing API
Het ligt er dus aan wat ze onder "HPC & Ultra scale class computing" verstaan. Het lijkt zich niet specifiek te concentreren op gaming. Dat houdt natuurlijk niet in dat verbeteringen in games zijn uitgesloten. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 januari 2016 10:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True