Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

AMD heeft de FirePro S9300 X2 aangekondigd. Deze acceleratorkaart voor high performance computing is opgebouwd rond twee Fiji-gpu's, net als de Radeon Pro die AMD halverwege maart aankondigde.

De FirePro S9300 X2 is vooral gericht op toepassingen waar singleprecisionberekeningen noodzakelijk zijn. AMD noemt als voorbeelden neurale netwerken en machine learning, evenals toepassingen voor geowetenschappen zoals het verwerken van seismische data. Dit zijn terreinen waar fp32- of zelfs fp16-berekeningen de hoofdmoot vormen. De nieuwe FirePro biedt een fp32-rekenkracht van 13,9tflops.

AMD Firepro S9300 X2

Bij doubleprecisionrekenwerk moet de FirePro S9300 X2 het afleggen tegenover andere courante hpc-kaarten, een gevolg van het gebruik van de Fiji-gpu's, die ontwikkeld zijn voor videokaarten. Met een fp64-rekenkracht van 0,8tflops zit de S9300 X2 op het niveau van de S9000 uit 2012.

Een geheugenhoeveelheid van twee keer 4GB is eveneens weinig voor een hpc-kaart, maar dankzij het gebruik van high bandwidth memory in combinatie met de geheugenbus van twee keer 4096 bits breed is de totale bandbreedte 1TB/s.

De FirePro S9300 X2 neemt daarmee een specifieke positie in bij AMD's FirePro S-lijn voor datacenterkaarten, net als de Radeon Pro doet op de markt voor grafische kaarten. AMD kan hogere marges behalen dan met die kaart voor vr-doeleinden: het bedrijf rekent 5999 dollar voor de kaart.

AMD FirePro S
  FirePro S9300 X2 FirePro S9170 FirePro S9000
Streamprocessors 2 x 4096 2816 1792
Boost kloksn. 850MHz 930MHz 900MHz
Geheugen kloksn. 1Gbit/s hbm 5Gbit/s gddr5 5,5Gbit/s gddr5
Geheugenbus 2 x 4096bit 512bit 384bit
Geheugen 2 x 4GB 32GB 6GB
Fp32 13,9 tflops 5,2 tflops 3,2 tflops
Fp64 0,8 tflops 2,6 tflops 0,8 tflops
Aantal transistors 2 x 8,9 miljard 6,2 miljard 4,31 miljard
Tdp 300W 275W 225W
Koeling Passief Passief Passief
Architectuur GCN 1.2 GCN 1.1 GCN 1.0
Gpu Fiji Hawaii Tahiti
Introductiedatum Q2 2016 07/2015 08/2012
Prijs $5999 $3999 -

AMD Firepro S9300 X2AMD Firepro S9300 X2AMD Firepro S9300 X2AMD Firepro S9300 X2AMD Firepro S9300 X2AMD Firepro S9300 X2AMD Firepro S9300 X2AMD Firepro S9300 X2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Hoe koelt deze kaart (en de andere FirePro kaarten) 300W passief?
Deze kaart staat nog niet op de site van AMD, maar spieken bij andere kaarten (http://www.amd.com/en-us/products/graphics/server/s9170) doet mij vermoeden dat er inderdaad nogal eisen worden gesteld aan de omgeving waarin deze kaart geplaatst wordt. Bij die andere kaart staat namelijk als system requirement een bepaalde airflow, bij een bepaalde max. temperatuur. Dus, ik denk dat ze gebruik maken van de koeling van het systeem, ipv van een eigen koeling. Ze zijn dan ook bedoelt voor server-systemen, wat natuurlijk toch wat anders in elkaar steekt dan je huis-tuin-en-keuken desktop.

[Reactie gewijzigd door casparvl op 31 maart 2016 18:01]

Deze is bedoeld om in een server te steken (2 of 3U).

Servers hebben een sterke "van voor naar achter" airflow die door 1 of meerdere arrays van fans over de hele breedte van de server in gang gehouden wordt. De componenten vanbinnen in de server (RAM latjes, passieve koelblokken op de CPUs) zijn op zo'n manier geörienteerd dat ze in deze airflow zitten en dus hun warmte kwijt kunnen. Insteekkaarten zoals dit zijn gedesigned om gewoon mee in die airflow te zitten en ook zo hun warmte kwijt te raken.
1U moet ook gewoon kunnen hoor, dan met riser en horizontaal. Dus parallel met het moederbord. Al geef ik toe dat ik het zelf niet snel zou doen in een 1U :D
in de bijgevoegde plaatjes is gewoon te lezen: passive cooling
je ziet aan het model dat deze in een serverbehuizing komt. Deze hebben een bijzonder hoge airflow (lees standje straaljager) van voren -> naar achter. Vandaar dat deze kaarten ook een volledig rooster in het IO slot hebben, ze hebben ook geen interfaces omdat ze puur voor rekenwerk gebruikt worden. CPU heatsinks etc zijn ook gewoon passief in 1u en 2u servers terwijl het 100-120w dient af te voeren
met spuug, lef en ducttape
AMD heeft het na de S10000 duidelijker gemaakt:
  • W-series: actief gekoeld
  • S-series: passief gekoeld
(De S10000 is actief gekoeld, wat verwarrend was)

[Reactie gewijzigd door vinx77 op 1 april 2016 11:26]

Ik zie dat er geen ventilator aanwezig is. Moet je er dan voor zorgen dat je case airflow heel goed is? Want 300W aan hitte passief dissiperen is niet makkelijk.
wel met een goede side fan 250 mm of zelfs 400 mm, super stil en verplaatst een berg lucht

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 31 maart 2016 18:23]

Ga je het echt niet mee redden met zo'n kaartje helaas: je moet echt met een aantal fans (en voldoende static pressure, wat ontbreekt bij grotere pc fans) zorgen dat de lucht er vanaf achter in 'gedrukt' wordt. Perfect voor 2u servers bijvoorbeeld (die zijn zo ingericht) maar iets minder makkelijk voor desktops en workstations. Daar zijn ze ook niet echt voor gemaakt trouwens, maar je hebt altijd mensen met specifieke wensen natuurlijk :) .
Lol ik hou er 2 passief gekoelde radeons die normaal ieder 90 graden celcius worden koel mee dus dat lukt echt wel wel hoor, iets roepen is leuk maar er ervaring mee hebben is een ander verhaal.
En jij vergelijkt deze jongens met een stel radeons? Tenzij die radeons toevallig Fury's zijn gaat je vlag niet op, en zelfs dan heb je daar waarschijnlijk andere koelers op zitten waar het misschien prima mee kan. Geloof ik allemaal graag, maar met deze koelers gaat het je zonder static pressure en een rechte airflow door de kast echt niet lukken. En dingen roepen over 'ervaring' met iets hebben (die je waarschijnlijk dus zelf niet hebt aangezien je over radeons begint): ik heb net 2 projecten gehad waarbij dit soort 'passief' gekoelde Firepro's ruim aan bod zijn gekomen, vertel mij echt niks over het koelen ervan.
en jij hebt ervaring met de 400 mm fans en twee radeons die bekend staan als heethoofden waar je letterlijk een ei op kan bakken?
Je snapt het niet echt geloof ik. Het is gewoon compleet inrelevant wat jij met je heethoofden kan, want ze hebben andere koelers, wss een ander tdp en ze worden voor andere doeleinden gebruikt. Niet vergelijkbaar met deze kaarten, je kan er überhaupt geen beeldschermen op aansluiten!

En als je zo goed weet hoe deze kaarten veel efficienter gekoeld kunnen worden in een serveromgeving, bij HP, Dell of welke andere willekeurige oem willen ze je ontzettend graag hebben!
wat aan twee kaarten van 90 graden celcius begrijp jij niet?
Ik begrijp alles van 2 kaarten en 90 graden Celcius, want dat zegt gewoon helemaal niks. Als je op een GTX750 een brakke koeler zet is hij zo 90 graden, en dat ding verbruikt geen drol. Tenzij je nu met een lijstje specs komt die in deze discussie relevant is ga ik ervanuit dat je gewoon aan het trollen bent.
Trollen is jouw gedachte wat denkelijk meer over jou dan mij zegt en waarom zou ik trollen, wat is het nut daarvan?

Ik heb het als vakman gewoon over het geweldige koelvermogen van een 400 mm fan die jij kennelijk nog nooit gehad hebt.


De kaarten zijn gewoon af fabriek met stock passieve koelers 90 graden Celsius gewoon volgens de specificaties en jij hebt overduidelijk geen enkel benul hoeveel lucht een dergelijke 400 mm fan wegdrukt dat is overduidelijk.

Als je je iets meer verdiept had in de linkjes van cases met dit type fans dan had je de imposante werking begrepen
250 cfm oftwel 424,75 m3/hour voor de case met 400 mm fan.

De versies met 250 mm fans geven deze specificaties: 178,39 m3/hour
edit typo

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 1 april 2016 01:24]

Het is niet bepaald zo dat we echt in standpunt verschillen, maar je begrijpt mijn punt niet helemaal. Dat een 400mm fan veel lucht verplaatst geloof ik graag, ik heb er zelf inderdaad geen ervaring mee (die eindigd bij de 250mm fans) maar dat ze een berg lucht verplaatsen lijkt me logisch.

Nu komt het punt waar het kennelijk fout gaat: je krijgt met die fans een hoop luchtverplaatsing die natuurlijk veel warmte kan afvoeren, en voor veel passieve koelers zal dat inderdaad prima werken omdat ze zo open mogelijk van structuur zijn. Echter zijn deze kaarten in de desktopwereld behoorlijke buitenbeentjes, want ze zijn aan de zijkanten volledig gesloten. De lucht moet er dus echt aan de kleinste zijde vanbinnen in, en aan de achterkant er weer uit.

Daar zit gelijk het probleem van 400mm fans met zulke kaarten: de airflow komt er sowieso niet recht in (kasten zijn bijna nooit breed genoeg om zo'n fan aan de voorkant te kunnen hebben (40cm is behoorlijk) en het nadeel van zulke fans is dat ze simpelweg niet genoeg druk kunnen genereren om de lucht er via die relatief kleine opening door te krijgen. Daarom zitten er bij servers soms zelfs verschillende rijen van high static pressure fans achter elkaar, gewoon omdat je niet alleen veel airflow nodig hebt (daar zijn de 400mm prima voor) maar ook druk (en die ontbreekt, net als een goede montagemogelijkheid). Verder ook nog voor redunantie, maar dat is inrelevant nu.

Dus nogmaals: met veel passieve kaarten zijn grote fans geweldig, maar voor deze nou net even niet :)

[Reactie gewijzigd door Ultrapc op 1 april 2016 01:22]

Denk even goed na en neem de ca. 424 kubieke meter per uur en reken simpelweg de inhoud van je behuizing uit en deel dit, verbaas je vervolgens van de uitkomst en overdruk die deze luchtverplaatsing veroorzaakt en zeker als je, zoals jij een tweaker bent, de achterzijde van de behuizing afsluit waardoor je de druk nog meer opvoert.
Zucht, zo werkt het niet.
Volgens deze logica kun je een fan gebruiken als turbo-compressor. Een fan is erg slecht in het opvoeren van druk, vooral een hele grote. Het verhaal van Ultrapc klopt dus als een bus en de persoonlijke ervaringen met een een 400mm fan en een gamekaart zijn totaal irrelevant.

[Reactie gewijzigd door SilverZeven op 1 april 2016 10:28]

Haha, echt grappig om te lezen. Kees vindt dat hij gelijk heeft, die zal toch nooit overtuigd worden |:( |:(

(sommige vrouwen reageren ook wel eens zo, oops ;)

Zelf denk ik dat de luchtweerstand binnen in deze kaart wel eens te hoog zou kunnen zijn (de koelribben zitten binnen in de behuizing), en dat de airflow in een standaard omgeving er vooral omheen gaat, ipv door de behuizing van de kaart....

[Reactie gewijzigd door DavidAxe op 1 april 2016 10:56]

dat is wat ik ook al 100 keer heb moeten uitleggen aan mensen ... dankjewel. nou hoef ik het niet nog een keer uit te leggen ;) :)
Foto (of link) van je systeem? Ben er wel erg benieuwd naar. Ik zoek namelijk al een tijdje naar een stil highend systeem
Dat zal moeilijk worden om aan te schaffen dergelijk soort goed koelende en stille computerbehuizingn met dergelijke fans worden niet meer in de markt gezet.

Waarom?

Wel ik heb het Joost gevraagd, maar die is er nooit als je hem nodig hebt helaas

Ik heb deze twee cases naar volle tevredenheid in gebruik:

Case 1) http://www.aerocool.us/case/3t/3t-web-photos/index.htm
http://www.tomshardware.c...easures-trash,1260-2.html

Case 2) http://www.techspot.com/p...cool-hi-tech-7-pro.12902/


While we have seen great applications of smaller cooling devices within a chassis, the 400 mm fan does the job perfectly. It pushes insane amounts of air and cools the entire interior of the PC
De ervaring heeft geleerd dat dat inderdaad zo is, de hoeveelheid verplaaste lucht is gigantisch.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 1 april 2016 00:31]

Er zit een heel, héél groot verschil tussen jouw 2 passief gekoelde radeon's en een server-gerichte FirePro kaart.
HPC computing gebeurt normaliter in serverracks, daar ga je met goed fatsoen geen 'stille' 400mm fan in plaatsen. Verder is geluid daar echt geen issue, oordopjes kan ik je daar wel aanraden ;)
De 400 MM fan is regelbaar en zeker niet stil op volle toeren, 424 kuub per uur is zeker voldoende om zo een 300 watt kaartje koel te houden
dit soort kaarten koel je niet met een 250mm sidefan, je ziet aan het model van de behuizing dat ze gewoon in (rack)servers geplaatst worden, hier is voldoende static pressure/airflow van voor -> achter om de hitte af te voeren.
Ja en 424 kubieke meter lucht per uur die door je kleine PC behuizing gaat met een 400 mm fan, want daar hebben we het nu over en niet de 250 MM fan, gaat dit kaartje gewoon probleemloos koelen.

Dit is nodig om de kaart te koelen volgens amd:Airflow through GPU of at least 25CFM, max inlet temperature 45C

25 kubieke voet per minute is maar 2.3226 kubieke meter per minute de 400 mm fan haalt 424/60-= 7,06 kubieke meter per minuut.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 1 april 2016 06:20]

Als je deze kaart in een gewone behuizing hangt zal het grootste gedeelte van de lucht niet via de kaart de behuizing verlaten, en haal je de benodigde 2,4 kuub simpelweg niet.

En zelfs al zou je alle andere openingen van je behuizing dichtmaken zodat de lucht wel door de kaart moet, dan zal de weerstand er voor zorgen dat de luchtverplaatsing van de fan slechts een fractie is van de opgegeven luchtverplaatsing (deze wordt namelijk zonder weerstand gemeten)

Dit soort kaarten is gewoon, net zo goed als de passieve CPU heatsinks, niet geschikt voor een normale behuizing.
zoals arjan ook zegt, al blaas je 10.000 kuub door die behuizing, als het niet door de kaart gaat heb je er nog niets aan :+. Bij servers word alles geforceerd door de kaarten/cpu heatsinks middels plastic shrouds die de lucht begleiden langs de heatsinks ipv een open behuizing waar het een kwestie is van de weg van de minste weerstand (dus niet door die kaart maar gewoon door een andere fan aan de achterkant geforceerd)
Is bedoeld voor servers. Servers zijn als het goed is voorzien van een hele reeks aan ventilatoren die zeer veel airflow produceren.
Dat dit daar voor bedoeld is is geen nieuws dat staat duidelijk in het artikel vermeld.

heel veel is geen specificatie van Airflow, ik kom met specificaties die ik niet uit mijn duim heb gezogen.

En daar ging het in de discussie niet om, menigeen dacht onterecht dat een 400mm fan dit kaartje niet kon koelen en of je die in je server of pc wil stoppen is dus niet van belang.

Je kan van alls denken, maar meten is weten.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 1 april 2016 06:57]

Jongen toen ik reageerde stond dat hele verhaal van jou over 400mm fans er nog niet. Ik reageerde op amas, die zich afvroeg waarom er geen fan op zat. Ik was toen de allereerste reactie op die thread.

Dus. Eerst kiekn, dan bléren.
Alsof jij meetresultaten hebt betreft het koelen van een Firepro met een 400mm fan. 8)7
niet alleen airflow maar ook static pressure oftewel luchtdruk. en door de luchtdruk gaat de lucht door de kaarten heen omdat het nergens anders uit de kast kan. :)
Begrijp ik het goed dat je geheugen grootte niet kan optellen maar de bandbreedte weer wel met meerdere gpu's?
-edit- Oeps....verkeerd je vraag gelezen 8)7

Hoe dan ook, ik denk dat het meer komt omdat ze ook gewoon zeggen "deze kaart bevat 8Gb RAM, Hooray!" In plaats van 2x4Gb, dus ik denk dat ze dan ook maar gewoon de snelheden bij elkaar optellen, want dat staat leuk ofzo.. kan me natuurlijk vergissen, maar zo werkt het vaak wel.

[Reactie gewijzigd door ParaVince op 31 maart 2016 19:43]

@ de passief-zeurders, deze kaart is niet bedoeld voor je desktopje, maar gewoon voor een rackserver waar "passieve" koeling meer regel dan uitzondering is omdat, idd, de koeling komt van de airflow, daar zijn die kasten voor ingericht. Als elk component met zijn eigen koelertje zou komen zou dat juist de airflow hinderen.
Je kan er niet eens een beeldscherm op aansluiten. :)
Kan iemand mij uitleggen, waarom deze 3 kaarten zo verschillend presteren op gebied van fp64, zeker t.o.v. fp32? Of is dit een type fout van AMD
FirePro S9300 X2 FirePro S9170 FirePro S9000
Fp32 13,9 tflops 5,2 tflops 3,2 tflops
Fp64 0,8 tflops 2,6 tflops 0,8 tflops

[Reactie gewijzigd door gandalfdroes op 31 maart 2016 18:22]

Deze kaart is dus puur voor zaken die FP16 en FP32 nodig hebben: zoals machine learning and geoscience.

Zie de volgende AMD slide:
http://images.anandtech.c...%2031%202016-page-011.jpg

Ze leveren dus kaarten voor klanten die FP64 nodig hebben EN nu de nieuwe niche FP16/32. Dus gewoon een game kaart pakken (Fiji) en klaar maken voor de nieuwe niche.

[Reactie gewijzigd door VoDkA12 op 31 maart 2016 18:38]

Is die ook goed en compatible met oclHashcat ? Of kan je dan beter 4x een 290x kopen aangezien bedrag best hoog is verschil met een 290x.
4GB, kan natuurlijk niet anders door de hbm, maar het blijft toch wat aan de bescheiden kant voor dit soort kaarten denk.
Passief gekoeld met een tdp van 300 watt?
bedoeld voor (rack)servers die ruim voldoende airflow in de behuizing hebben :+
Hoe kan deze kaart een bandbreedte van 1Tb/s halen met die 2x 4GB HBM? :?

[Reactie gewijzigd door coenfoolen op 31 maart 2016 20:19]

Wat zal de hashrate zijn van deze kaart bij het bitcoin of litecoin minen?
ik heb ooit eens gemijnd met 2x hd 5830 extremes. dat leverde voor die tijd best wel veel op, maar een stuk of 4 van deze....... <3............ er is geen manier om uit te rekenen hoeveel ghash deze kaart zou halen, anders had ik het graag voor je gedaan. maar ik denk dat deze aardig wat ghash zal halen.