Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD kondigt Radeon Instinct-accelerator met Vega-gpu aan

Door , 85 reacties, submitter: -The_Mask-

AMD heeft een serie accelerators aangekondigd voor het uitvoeren van gpgpu-berekeningen. Een van de kaarten is voorzien van een Vega-gpu. Volgens de specificaties kan die MI25-accelerator meer berekeningen per seconde maken dan de Tesla P100 met Pascal-gpu van Nvidia.

Hoewel AMD zijn nieuwe Vega-gpu in de MI25-accelerator stopt, geeft de fabrikant nog maar weinig details over de specificaties van de gpu. Volgens AMD is de kaart goed voor een rekenkracht van 25Tflops bij 16fp-halfprecisionrekenwerk. Dat is meer dan de Tesla P100-accelerator van Nvidia, die 21,2Tflops scoort bij fp16. Op welke kloksnelheid de gpu draait en over hoeveel rekenkernen de Vega-chip beschikt, is niet bekendgemaakt.

De insteekkaart maakt gebruik van high bandwidth memory, waarschijnlijk hbm2. Hoeveel geheugen er is en welke bandbreedte dat heeft, is niet bekendgemaakt. Volgens AMD is het verbruik van de kaart minder dan 300 watt en wordt de kaart passief gekoeld. De kaart komt in de praktijk echter terecht in serverracks die zijn voorzien van de nodige ventilators om grote hoeveelheden warmte af te voeren.

AMD prijst de Radeon Instinct MI25 aan als een 'training accelerator' die ingezet kan worden voor deep learning-toepassingen. Bedrijven zoals Facebook en Google gebruiken veel van dit soort versnellers. Samen met de kaarten introduceert AMD het MIOpen-platform, een opensource-deep learning library.

De MI25 is een van drie accelerators in de nieuwe AMD Instinct-serie. Alleen het topmodel heeft een Vega-gpu aan boord. De MI6 en MI8 zijn respectievelijk gebaseerd op Polaris en Fiji. Eerstgenoemde heeft een fp16-rekenkracht van 5,7Tflops, wat overeenkomt met de RX 480, en beschikt over 16GB ram. De MI8 is voorzien van 4GB-hbm-geheugen, is goed voor 8,2Tflops en maakt gebruik van dezelfde Fiji-gpu als de R9 Fury Nano.

AMD toont dat een aantal serverfabrikanten racks uitbrengt met de MI25-accelerators. Zo komt Inventec met een 39U-rack dat 120 Radeon Instinct MI25-kaarten bevat, goed voor 3 petaflops aan fp16-rekenkracht. In de eerste helft van 2017 moeten er systemen met Radeon Instinct-kaarten op de markt komen. Prijzen heeft AMD niet bekendgemaakt.

AMD zal zijn Vega-gpu later ook in videokaarten voor gamers toepassen. Die videokaarten worden eveneens begin 2017 verwacht. De rekenkracht van een gpu-variant voor videokaarten kan nog verschillen van de getoonde accelerator. Ook Nvidia presenteerde zijn Pascal-gpu aanvankelijk als een accelerator, met de introductie van de Tesla P100 met hbm2-geheugen in april. Later volgden GeForce-varianten met een aangepaste versie van die gpu en gddr5x-geheugen in de GTX 10-serie.

AMD Radeon Instinct

Reacties (85)

Wijzig sortering
Hierbij tevens wat video uitleg over dit onderwerp, met wat extra's, voor degene die geÔnteresseerd zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=ZiYbbl6A4mw
Wat zou ik het toch mooi vinden als Vega helemaal over Pascal heen poept. Maar ben bang dat dit een droom blijft. Je kan veel zeggen over AMD maar echt bij de pakken neer zitten doen ze niet.
Pascal is al weer 3/4 jaar op de markt, dus dan komt er vast wel weer wat nieuws van nvidia
Het schijnt dat Volta pas eind 2017 tot begin 2018 komt. Voorlopig kan Nvidia namelijk ook niet naar een kleiner productieprocedť en heeft AMD nog voorrang op HBM2 (Volta zal wel op HBM2 zitten).

Nvidia heeft natuurlijk nog wel de 1080 Ti in de hoge hoed zitten, oftewel een zeer licht uitgeklede GTX Titan X die in de praktijk vrijwel net zo snel is voor een paar honderd euro minder.

Het gaat allemaal van de prijs afhangen. Gezien een GTX1080 momenteel net zo duur is als een GTX980Ti vroeger, ben ik benieuwd wat de prijs van een GTX1080 Ti gaat worden. Bij AMD hetzelfde verhaal: door HBM2 kan Vega nog wel eens prijzig worden. De tijd zal het leren.
Bijna niemand gaat de 1080 ti kopen. Veels te duur voor de gemiddelde gamer.

Midrange is waar de grote markt ligt.
Ja dat was het verhaal dat AMD de wereld in hielp tijdens de lauch van de RX480.

Kijk je naar de steam hardware survey dan zie je echter dat high end kaarten zoals de GTX 1080 (0.83%) en 1070 (1.53%) stukken beter verkopen dan een mid range kaart zoals bijvoorbeeld de RX480 (0.35%).
Ja ho ff nu ga je appels met peren vergelijken. Kijk eens naar de gtx1060.

Dat mensen geen amd kopen heeft een andere reden. Die komen ondanks dat ze goed spul leveren voor een hele mooie prijs maar niet van hun slechte naam af.
De GTX1060 heeft fractioneel minder aandeel dan de GTX1070 (1.53% versus 1.59%), dus er lijkt me weinig niks mis met ColinZ's bewering (beiden hebben - op dit moment althans - een flink groter aandeel dan de RX480 met 0.37%).
Dus wat daar nou precies appels en peren aan is (if anything dan doet de behoorlijk wat duurdere/snellere GTX1070 het een stuk beter dan de RX480...)

Dat je er verder nog - ogenschijnlijk primair op persoonlijke mening gebaseerde - zaken aanhaalt is koddig, maar heeft natuurlijk niet zo heel veel meerwaarde (denk niet dat er veel verschil in naamsbekendheid of reputatie is tussen groen en rood onder de doelgroep van PC gamers).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 12 december 2016 17:57]

@w00t00w / @colinz : in slaap gevallen tijdens nederlands en wiskunde vroeger ?

0.35% , 1.53% , 0.83% ..... Dat zijn hele kleine percentages.

Barsonax geeft correct aan dat het geld inderdaad in het midden segment zit. Google even 1 pagina verder en je zult zien dat alle mid segment gpu's bij elkaar opgeteld toch echt wel een veel groter deel innemen dan de nuttele paar % van high end.

Daarbij zit er ook nog is zeker een verschil in naamsbekendheid tussen het rode groene kamp , al is dat meer vendor specific (ik bedoel wie wil er nu een PINE 1080 of PINE 480x) .... dat is vragen om trouble.
De gtx1060 was dan niet zo'n goed voorbeeld gezien de relatief hoge prijs en het feit dat deze na de 1070 uitkwam. Echter kijk je naar de vorige generatie dan is er een gigantisch verschil tussen de midrange en de high end. Ik vermoed dan ook dat de gtx1060 uiteindelijk meer marktaandeel krijgt dan de 1070.

Daarbij staan er alleen maar nvidia en Intel gpus in de top 10 bij steam. Het merk haalt dus echt wel uit.

De percentages stellen daarbij weinig voor. Minder dan 1% marktaandeel voor de 1080 noem ik nou niet echt mainstream.
Jou stelling was dat bijna niemand de 1080Ti gaat kopen omdat midrange is waar de grote markt ligt.

De cijfers van steam laten juist zien dat de high end kaarten ondanks de hoge prijs behoorlijk goed verkopen.
De laatste keer dat AMD met echt goed spul op de markt kwam, was in 2010 met de HD6x00 serie. Daarna is het snel bergafwaarts gegaan met AMD en komen ze met inferieur spul. Dat ze dat dan gedwongen met lage prijzen op de proppen komen is noodzaak; het verkoopt al bijna niet, zoals je cijfers laten zien.

Let wel, ik ben een echte AMD aanhanger. Ik heb sinds de Pentium II 400 MHz geen Intel meer in mijn desktop gehad en sinds de Geforce 4 Ti4200 geen Nvidia meer en ik wacht nu op Zen en wellicht Vega voor mijne nieuwe PC, maar ik ben wel reeel genoeg dat AMD met Zen en Vega een dikke win nodig heeft, want dit houden ze niet meer vol. En dat zou desastreus zijn voor de markt.

Overigens komt er volgens mij helemaal geen 1080Ti op de markt, maar een Pacal refresh en een nieuwe GTX 20x0 lijn. Als Vega werkelijk sneller is dan Pascal zal AMD voorlopig wel qua GPU leider blijven. Iig qua snelheid en dan zal het marktaandeel vanzelf komen. Mits het geen kachels worden uiteraard.

[Reactie gewijzigd door ABD op 13 december 2016 00:01]

Dit komt meer door coin miners, waardoor de rx slecht te krijgen is en ook de prijs blijft hangen...dus ja steamsurvey zegt in dit geval ook niet alles.
Gezien een GTX1080 momenteel net zo duur is als een GTX980Ti vroeger
Dat is waar, maar je kan al een GeForce GTX 1080 kopen voor §650,- er zijn er al heel wat die onder de §700,- zijn sinds ze goed verkrijgbaar zijn.

pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1080 EXOC 8GB

En een GeForce GTX 980 koste je ook ruim §600,- toen ze uitkwamen, ze zijn nu dus §50 a §100,- duurden dan toen de GeForce GTX 980 koste, maar dat komt ook omdat AMD geen concurrent is voor Nvidia.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 december 2016 17:14]

De adviesprijs van een GTX 980 was $550 en er waren binnen enkele weken modellen die daar al onder doken. De launch price van de GTX 1080 was ook $550 maar er is nog geen 1080 voor die prijs over de toonbank gegaan :P De Founders-kaarten van $650 wisten die pricetag amper te halen, en non-reference koelers zijn nog duurder.
Een GTX 980 Ti koste, toen de kaart goed verkrijgbaar was, evenveel als dat een GTX 1080 op dit moment kost (nu hij goed verkrijgbaar is). Precies wat ik zei ;)

Het zal er zeker mee te maken hebben met dat AMD momenteel nog geen kaart gereed heeft om concurrentie te bieden. Maar laten we niet ontkennen dat Nvidia momenteel erg veel geld vraagt voor z'n producten.
Maar laten we niet ontkennen dat Nvidia momenteel erg veel geld vraagt voor z'n producten.
Dat doe ik ook niet, de prijzen zijn gewoon veel te hoog, maar dat komt omdat ze geen concurrentie hebben met hun GeForce GTX 1070/1080, en dat is het zelfde met Intel, die CPU's zijn ook veel te duur, en dat komt ook omdat ze geen concurrentie hebben.

En ze vragen allen veel geld voor de GeForce GTX 1070/1080, de GeForce GTX 1050/1050 Ti/1060 zijn gewoon net zo duur als die van AMD Radeon RX 460/470/480.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 december 2016 17:27]

Komt ook omdat mensen zo dom zijn om die overpriced 1070/1080 te kopen. Ik wil ook een 1070 kopen(mijn HD7950 is aan vervanging toe) maar doe het niet omdat nVidia er te veel voor vraagt. Moesten er meer mensen geen 1070 kopen zoals ik dan gaan de prijzen automatisch omlaag. Misschien moet ik wel zo lang wachten totdat Vega komt en dan zullen we wel zien hoe die presteert.
Dat is je keuze, maar er zijn genoeg mensen die al lang gewacht hebben en er echt een nodig hebben, omdat hun grafische kaart stuk is/of hun lievelingsspel die net uitgekomen is, en alles op laag moeten zetten omdat hun grafische kaart te langzaam is, of omdat hun monitor stuk is en ze eentje kopen met een hogere resolutie, en ga maar zo door.

En dan is er niks doms aan om het snelst te willen, ook aangezien mensen hoe lang ze nog wel niet moesten wachten op een sneller AMD kaart, die dus wel nu een jaar na dat de Geforce GTX 1070/1080 uitkomen, vooral als het halverwege 2017 is.
De Tesla P100 gebruikt al HBM2, dus denk dat je het idee dat AMD voorrang heeft op HBM2 wel mag schrappen.
Dat zijn gewoon afspraken tussen SK Hynix en AMD, gezien AMD aan de basis stond van de ontwikkeling van HBM2 en daar flink R&D in heeft gestoken. Nvidia niet.

De Tesla P100 is dan ook alles behalve in massaproductie, laat staan beschikbaar voor consumenten. Wellicht dat dat daarom een uitzonderingspositie is. Pascal heeft in ieder geval geen HBM2 support, Volta wel. En Volta volgt volgens de meeste roadmaps in 2018.
Dat zijn gewoon afspraken tussen SK Hynix en AMD, gezien AMD aan de basis stond van de ontwikkeling van HBM2 en daar flink R&D in heeft gestoken
Heb je ook een bron voor die afspraken? Want ondertussen is de P100 met HBM2 al een half jaar op de markt, terwijl volgens de "afspraken tussen SK Hynix en AMD" AMD voorrang zou krijgen.

Dat de P100 geen massaproduct is doet hier niks aan af imo. (Nvidia kennende zijn de marges toch behoorlijk)
Ik moet ook zeggen dat ik het gek vind dat Nvidia al een HBM2 product op de markt heeft hoor.

Zie onder andere hier: http://www.eteknix.com/amd-priority-access-nvidia-hbm2
De site van jou link doet niets anders dan speculeren over mogelijke tekorten, en de gevolgen daarvan. Ze leveren verder ook geen bewijs om de claim te staven dat AMD voorrang zou hebben op HBM2.

Misschien erger nog is dat ze WCCFtech gebruiken als bron....
Mja, WCCF is wel een dingetje :P
Er zijn talloze sites die inderdaad het nieuws baseren op WCCF. Dan zal het wel niet kloppen.

Desalniettemin heeft Nvidia op korte termijn geen kaarten in de planning staan die HBM2 gebruiken.
The fanboÔsm is strong in this one, I'm afraid we are to late to save him.
Bedankt voor deze mooie, inhoudelijke reactie. Heb je verder nog iets toe te voegen?
Volgens mij komt die 1080 Ti helemaal niet, maar krijgen wij in Mei een refresh van Pascal in de vorm van een GTX20x0 lijn.

Hoe dan ook, ik hoop dat AMD de hype die het rond ZEN en VEGA creeert waar kan maken, want de hegemonie van Intel en NVidia heeft lang genoeg geduurd, met te hoge prijzen voor de consument als resultaat. Ik moet het eerst nog maar zien, want AMD heeft me de laatste jaren flink teleurgesteld.
Een 1080ti ja, maar dat is nog steeds Pascal, en dus langzamer dan Titan XP.
Zou knap zijn als ze 1H 2017 Volta al klaar hebben liggen.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 12 december 2016 18:46]

De nieuwe NVIDIA TITAN X is gewoon Pascal, en dan zal de GTX 1080 Ti (als hij uit komt) iets maar iets langzamer wezen, maar wel een stuk goedkoper.

En kan helemaal niks over een NVIDIA TITAN XP vinden op Nvidia's website, want die bestaat niet, jij bedoelt dat sommige mensen het de NVIDIA TITAN XP noemen vanwege dat het de Pascal versie is, maar toch hij heet gewoon NVIDIA TITAN X.
Waarop baseer je dat? Als dit klopt (het is afkomstig van AMD zelf, dus...) poept een Vega-GPU gewoon 25 TFLOP uit, wat 12,5 TFLOP op fp32 (wat je voor games voornamelijk inzet) is. Dat is fors meer dan de 9 TFLOP van een GTX 1080 en 11 TFLOP van een GTX Titan X.

Natuurlijk kan je dat niet 100% vergelijken; een GTX 1060 is vergelijkbaar met een RX480 terwijl de laatstgenoemde 1,5 tflop aan ruwe performance meer kan bieden. Toch is een zeer globale vergelijking wel mogelijk op basis van deze gegevens. Tel daarbij op dat de architectuur van Vega waarschijnlijk sneller is dan die van Polaris en dat Vega HBM2-geheugen heeft, wat fors sneller is dan het GDDR5X-geheugen van Nvidia.

Ik denk dat het niet veel gaat schelen met de Titan X (oftewel de 1080 Ti). Het is vooral afwachten van de prijs.

[Reactie gewijzigd door Richh op 12 december 2016 15:23]

Ben je Pascal zo beu dan? Die chips presteren toch zeer goed?
Zeker, en Nvidia beunt ook goed op deze manier ;)
Concurrentie komt altijd de consument ten goede.
Wat wordt er nou precies aan berekeningen met dit soort kaarten gedaan? :?
"AMD prijst de Radeon Instinct MI25 aan als een 'training accelerator' die ingezet kan worden voor deep learning-toepassingen. Bedrijven zoals Facebook en Google gebruiken veel van dit soort versnellers. "
Weersimulaties, berekenen van het gedrag van atomen in plasma, quantummechanica, etc.

Deep learning heeft weer te maken met het trainen van systemen voor beeldherkenning, beslissingen maken, etc.
Lijkt erop dat AMD de trukendoos van Elon Musk heeft begrepen: eerst High-level Samples produceren voor een exclusieve markt. Daarmee de praktijkfouten vinden en herstellen. Dan een hoger segment model uitbrengen (ŗ la de S & X), om vervolgens met een mainstream model af te komen.

Voor Zen doen ze precies hetzelfde, terwijl ze Polaris niet anders dan mid-range konden positioneren.

Als ik naar het verleden kijk, werkte het vaak andersom; lanceringen gaven vaak heel veel midrange, uitlopend in enkele toppers, met telkens enkele sneller varianten erbij, om de high range gevoed te houden, en zodoende het vorige vlaggenschip iets terug te schalen in categorie.

Of is mijn gevoel in dezes niet overeenkomstig de realiteit?
Deze architectuur is waarschijnlijk toch niet helemaal geschikt voor games. Voor de nieuwe generatie commerciŽle GPU moeten ze waarschijnlijk redelijk from scratch beginnen. Ze krijgen misschien wel ervaring met het productieproces.
De industriŽle markt accepteert trouwens geen falende kaarten. Betrouwbaarheid is juist erg belangrijk. Je wilt zoveel mogelijk uptime, om je investering zsm terug te verdienen.
Feit, echter uptime heeft niets van doen met de fancy extra's die op de consumentenmarkt van toepassing zijn. Dus kun je een supersnelle barebone op de professionele markt neerzetten en dan rustig verder ontwikkelen aan al de fancy tools & bells & whisles die gamers graag zien. Bijvoorbeeld...
Klopt wel denk ik. Maar doet nvidia niet hetzelfde?
Waarom kan je deze kaarten niet voor Games gebruiken?
Er zitten geen aansluitingen voor displays op, omdat het een accelerator is. Dan word het toch lastig om er mee te gamen ;)
Met de juiste ondersteuning in een game kan dat op zich wel wel. Maar zijn vooralsnog maar bar weinig games die multi GPU oplossingen ondersteunen en dan niet in de vorm van SLI/CF.
Van deze chip komt een gamerskaart.
Zal wel wat uitgekleed zijn.
Tja, volgens mij heeft AMD hier ook op software gebied een hele hoop in te halen op Nvidia. Voor veel GPGPU toepassingen zijn sterke implementaties in CUDA. Wat gaat AMD doen om de ontwikkelaars te overtuigen om op het MI-Open platform over te stappen?

Gaan initiatieven als OpenCL nog voorzien in GPU onafhankelijke implementaties die concurreren met CUDA?
AMD heeft het ROCm platform uitgebracht welke CUDA code can converteren zodat het op GCN hardware draait.
Erg weinig games gebruiken CUDA , deels omdat maar een klein deel van de markt dit ondersteund (consoles ook niet!). Zelden heeft het echte voordelen voor users. Meeste (afaik alle!) gpgpu taken wordt gedaan door compute shaders in games.
Verder wordt physics vaak gedaan door PhysX (of Havok), en hoewel daar nog steeds elk jaar wat games uitkomen die PhysX GPU/PPU gebruiken zijn het er best weinig. Ik heb nog niet echt een review gezien waar dit een grote inruk achter liet op de performance. Als je een high-end GPU hebt, heb je waarschijnlijk ook een high end CPU met veel cores die niks te doen hebben... :)

Verder is het AMD, ATI bestaat al een tijd niet meer.

CUDA is veel nuttiger voor compute-only taken. Prerenderen van belichting in een game is bijvoorbeeld populair in game-studios om met CUDA te doen. Ik zou graag eens zo'n setup willen proberen om te zien hoe snel we AO kunnen bakken ;)

[Reactie gewijzigd door marking op 12 december 2016 16:31]

Jij bedoelt Physx, dat is wat anders dan CUDA.
Je bent nogal wazig, wat zeg je nu eigenlijk? Ik hoor vooral merknamen maar verder niks concreets.
ik denk dat je ergens iets gemist hebt maar ATi = AMD tegenwoordig.
"Passively cooled". Ja, dat ken ik van de M40 (hebben we hier in gebruik). Maar als er dan geen "certified" kast achter zit, die voor voldoende airflow zorgt (zijnde een hoop actieve fans), dan raakt dat ding bijna direct oververhit.

Maar ja, hoe kan je anders de warmte van die 300W TDP afvoeren...

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 12 december 2016 15:17]

Nvidia doet dit evengoed. De kaarten zijn dan ook voor forse rackservers met een airflow van heb-ik-jou-daar en niet voor een huis, tuin en keuken desktopje met consumentenproccie.
Van wie denk je dat de M40 is? }:O
je moet buiten een windmolen zetten, om electriciteit te maken voor:
- genoeg airflow in je kast
- genoeg prik voor bord
- genoeg airco

:)
Je PC in een koelkast bouwen zoals Linus ooit heeft gedaan :+
Ook dan heb je airflow nodig... of waterflow, als je een watergekoeld systeem hebt.
Volgens mij bleek in die video toch dat het vrij weinig tot geen nut had? Of is het al zo lang geleden dat ik die heb gezien dat ik het gewoon vergeten ben? :o
nee je hebt gelijk.. want het enige wat je technisch gezien doet is je koelkast slopen.. want die is niet berekend op zoveel hitte in het systeem dus gaat het uiteindelijk stuk... dat bleek bij linus tech tips toen ook :P

leuk idee maar het uiteindelijke resultaat was: het is niet de moeite en wordt er niet beter op dus never mind.
Erger nog, niet alleen koelkast ging stuck en omdat het natuurlijk een geÔsoleerd ruimte is werd de pc erin raakte oververhit. Dus niet alleen de moeite niet waard maar ook echt af te raden.
precies....

als je toch een beetje dat idee wil hebben... moet je zo'n extreme kast halen.. (weet even de naam niet meer) dat werkte BIJNA zoals een koelkast maar veeeeel directer op je CPU zelf.. ging dacht ik met gas/stikstof uitwisseling ofzo.. DAT was wel een drop van 75% ofzo van 30 idle naar 4 gr idle en iets van 30 onder load (met OC naar 4.5 ghz)

deze pc was dat

[Reactie gewijzigd door tigermonk op 12 december 2016 15:44]

Een goed voorteken voor de volgende AMD grafische kaarten voor consumenten? Of valt dat niet te vergelijken?
Ik help het je hopen, maar ik denk niet dat we dit soort kaarten in consumentenpc's gaan zien. Wellicht een modder of een tweaker hier en daar, maar mainstream, denk het niet. Wel jammer, mocht dit zo zijn.
Vega komt ook gewoon naar consumentenkaarten hoor :)
Het is heel normaal dat FirePro-kaarten gebaseerd zijn op consumentenchips (of andersom) :P Ook Nvidia doet dat zo. Deze 'Instinct Accelerator' is eigenlijk gewoon een soort FirePro, natuurlijk.
Vraag me af hoe groot het aandeel in de markt is van gpgpu toepassingen. Vereist proprietaire software en is daarmee niet zomaar in datacenters te integreren. Ik weet dat men op bepaalde erg grote big data clusters "gewoon" met heel-veel-core xeon machines analysis doet, niks gpgpu. Veel te veel "gedoe".

Daarnaast heb ik voor thuisgebruik weinig toepassingen kunnen vinden; de beperkte configureerbare settings van opencl/cuda video encoders bijvoorbeeld doen met telkens weer kiezen voor renderen op x86, omdat dit gewoonweg betere resultaten geeft. Het zou in premiere iets kunnen toevoegen, hoewel dit in mijn beleving nog weinig overtuigend is. Wie wel fantastische thuisgebruik mogelijkheden in opencl ziet mag zich melden. Overigens ga ik niet voor jan koekoek seti/folding toestanden draaien, kost me een berg stroom, zit ik niet op te wachten.
rare vraag, stel ik heb een server met deze kaart erin, kan ik dan die kracht toepassen waneer de server is overgenomen via remote desktop ?
of is dit net als welk ander gpu in een server dat windows hier een defaulth rdp driver voor gebruikt ,
voor rendering zou ik dan namelijk intresse hebben, indien de kaart <1200~ euro kost
Ik weet dat je direct3d via RemoteFX kan toepassen. Maar of je volle kracht kan benutten en of er verder nog beperkingen zijn weet ik niet.