Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD kondigt RX Vega-kaarten op 31 mei aan, maar brengt ze pas later uit

Door , 158 reacties Linkedin Google+

AMD heeft bevestigd dat het op 31 mei in zijn presentatie op de Computex-beurs Radeon RX Vega-kaarten voor gamers zal aankondigen. De videokaarten zijn dan echter niet direct beschikbaar. Volgens AMD komen er versies die in games sneller zijn dan de Frontier Edition.

Raja Koduri, topman van de Radeon Technology Group, heeft dat in een AMA op Reddit kenbaar gemaakt. Hij zegt dat Radeon RX Vega op de Computex-beurs wordt getoond, maar dat de videokaarten niet in diezelfde week in de winkels liggen. Wanneer de RX Vega-kaarten wel op de markt komen, is nog niet duidelijk. Koduri zegt dat AMD hard werkt aan de release, maar dat het gaat om een product met complexe eigenschappen, zoals het hbm2-geheugen en de high bandwidth cache controller, en dat het ook voor ontwikkelaars tijd kost om de nieuwe technieken te beheersen.

Waarschijnlijk heeft het wachten op de release van de RX Vega-kaarten te maken met de beschikbaarheid van hbm2-geheugen. Koduri stelt dat dit geheugen momenteel alleen te vinden is op extreem dure gpu's van de concurrentie, die niet voor gamers bedoeld zijn. Hij doelt daarmee op Nvidia-producten als de Tesla P100 en Quadro GP100 voor gpgpu-toepassingen.

"Het is niet alsof je naar de winkel om de hoek kunt lopen om hbm2 te krijgen", stelt Koduri. Wel zegt hij dat het goed nieuws is dat hbm2 door verschillende fabrikanten wordt aangeboden. De eerste generatie hbm werd enkel door SK Hynix geleverd, de tweede generatie wordt ook door Samsung gemaakt. Koduri zegt dat de productie van hbm2 nu in de richting gaat van een volume dat voldoende is om aan de marktvraag naar Radeon Vega-producten te voldoen.

AMD heeft meermaals beloofd om Vega in het tweede kwartaal van 2017 op de markt te brengen. Die belofte wordt ingelost met de release van de Radeon Vega Frontier Edition. AMD kondigde die kaart afgelopen dinsdag aan en brengt hem eind juni op de markt. Dat is echter geen videokaart voor gamers, maar een model dat is bedoeld voor wetenschappers en ontwerpers.

Koduri geeft in de AMA ook aan dat de RX Vega-kaarten voor consumenten beter geoptimaliseerd worden voor games. Hij zegt dat er uitvoeringen komen die in games sneller zijn dan de Frontier Edition. De aangekondigde kaart heeft een gpu met 4096 streamingprocessors en is voorzien van 16GB hbm2. Bij fp32-berekeningen die relevant zijn voor games, is de kaart met een score van 13tflops 50 procent sneller dan de Radeon Fury X.

AMD Radeon Vega Frontier Edition

De Radeon Vega Frontier Edition is de eerste videokaart met Vega-gpu, maar is niet bedoeld voor gamers

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (158)

Reactiefilter:-11580143+175+27+30Ongemodereerd39
Dit duurt echt te lang. Als Vega niet in Q2 beschikbaar zijn ga ik kijken naar de concurrent. Ik wil dolgraag een 1440p scherm gaan kopen en als AMD daar geen goede opties voor biedt, dan ga ik naar de partij die dat momenteel wel aanbiedt.
Dat is precies wat ook al dacht, die vega kaart laat te lang op zich wachten.
Ik wilde hetzelfde, met Freesync. En dat was ruim een half jaar geleden, waarbij er ook sommige tips waren om op Vega te wachten. Gezien ik twijfelde hoe lang dat nog zou duren (al had ik niet zo lang verwacht), ben ik voor plan B gegaan: Gewoon een Fury gekocht. Ik weet niet hoe de beschikbaarheid nu is, maar die trekt 1440p prima (zo'n 80fps op BF1, daarvoor heb ik dan ook Freesync, en Heroes of the Storm bijvoorbeeld zit gewoon vast op 144fps).
Ik was een enrome AMD fan. Gebruikte al jaren hun processor en GFX cards. Echter duurde het mij vorig jaar al te lang en heb ik voor intel en Nvidia MOETEN kiezen omdat er geen goed alternatief was! Nu ik terug kijk op hoelang ik had moeten wachten voor een alternatief van AMD ben ik daar erg blij om.

[Reactie gewijzigd door gambit348 op 19 mei 2017 21:05]

Ondanks dat ik de drive van AMD erg kan waarderen en ook echt hoop dat ze binnenkort op GPU gebied een statement kunnen maken, begin ik mij wel af te vragen of het nu niet te lang gaat duren... Kijkende naar dit artikel op Guru3D liggen de aankomende kaarten van AMD in lijn met de GPUs die Nvidia nu aanbiedt.

Echter als het beschikbaar komen van de AMD kaarten nu langer gaat duren, dan lopen ze uiteindelijk achter de feiten aan omdat Nvidia ook weer nieuwe GPU's op de markt zal brengen. Ja ik weet het, het blijft een eeuwige cirkel en de wellicht lagere prijzen van AMD tegenover Nvidia zullen ook invloed hebben, maar ze moeten er wel voor zorgen dat het geen mosterd na de maaltijd gaat worden.
Dat laatste is nou precies wat er al vele jaren gebeurt.. Het is weer leuk om te zien dat zoveel mensen hoge hoop hebben omtrent AMD, maar ik zou nergens op rekenen.. Het zou mij verbazen als AMD met iets komt dat sneller is dan de Nvidia GTX 1080Ti.. Goedkoper zal het waarschijnlijk wel zijn, dat is ook waar AMD het van moet hebben, de budget optie zijn.. Positief effect is dat het hopelijk wel de prijzen drukt van Nvidia, net zoals AMD nu hopelijk ook met Intel doet op de CPU markt..
Nou nee de rX480 kan je zien als zodanig. Maar AMD heeft vaker gericht op de performance klasse met een niet al te grote chip. Dus de kroon is dan al opgegeven.
Een Fury was ook tijd High-end klasse geweest. Dat is voor velen ook al hoop geld.

Dus of AMD of nV de kroon heeft is voor meesten niet interresant . Ik geef iig niet een in de buurt van 1K aan % aan G-kaart alleen.

Als tegen valt voor ¤600,- AMD snelste.
Lopen ze aardig tegen Titan aan.
Dan ¤600- voor instap Vega
Het enorme verschil in marktaandeel tussen AMD en Nvidia laat duidelijk zien wat de meeste mensen wel of niet relevant c.q. interessant vinden aan losse PC videokaarten.. Dat is dus duidelijk niet alleen de prijs, anders zou AMD het een stuk beter moeten doen..

De snelste zijn werkt zeker mee voor je imago, ook bij de goedkopere kaarten.. Daarnaast goede koeling met niet teveel lawaai en betrouwbare software en niet teveel stabiliteits en compatibiliteits issues hebben.. Dat zijn allemaal zaken waar Nvidia het nu al vele jaren beter gedaan heeft dan AMD.. Net als Intel op CPU gebied.. Het is niet alleen prijs en/of prestatie.. Mensen willen vaak gewoon het beste voor hun geld en zekerheid dat het werkt..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 19 mei 2017 22:26]

Vele jaren? Pas bij maxwell liep Nvidia iets uit, daarvoor was AMD gewoon weg beter meer performance/watt en goedkoper en de snelste. Overdrijven is ook vak!
Veel eerder al.. Nvidia is marktleider geworden sinds de 500 serie zover ik me kan herinneren.. Dan heb je het over begin 2011..
Het blijft maar langer duren voordat ze komen, straks gaat niemand/weinig mensen er meer op wachten.

Zelf heb ik ook overwogen om te wachten, uiteindelijk duurde het zo lang (enkele maanden) dat ik maar een 1070 heb gehaald. In mijn omgeving zijn er meer die dit ook hebben gedaan, ongetwijfeld een gemiste kans van AMD.
het is maanden geleden voorspeld dat de introductie op computex zou zijn en de launch een paar weken daarna. Dat was voor Fiji en Polaris precies het zelfde. gewoon launch in Q2 zoals AMD al maanden geleden heeft gezegd.

[Reactie gewijzigd door Countess op 19 mei 2017 09:28]

dat neemt niet weg... dat AMD hier gewoon simpelweg een kans laat liggen tegen de grootste speler op de markt..

het enige wat kamp groen straks hoeft te zeggen:

jullie doen X amount of time over een GPU.. die is NET iets sneller (hopen we dan maar) als die van ons.. maar TADAAAA wij hebben het antwoord al maanden op de plank liggen..

DUS AMD... crawl back into your pretty little cage.. want je zal ons nooit verslaan

mvg,

Nvidia

ze moeten het gewoon waarmaken anders kunnen ze weer voor 5-10 jaar de koelkast in HBM2 is leuk... maar DUUR om te maken.. GDDR6 schijnt al in de test fase te hangen en is (hoe kan het ook anders) goedkoper om te maken..dusja..

mooie poging van AMD maar als ze (weer) achterblijven zoals met de 480X het geval was..
dan vrees ik dat AMD weer een marketting parade paardje de nek omdraaid met 'NET niet goed genoeg' als uitkomst.

we gaan het zien.. maar mijn 1070 draaid gelukkig als een zonnetje :D
HBM2 scheelt maar 20 dollar ofzo in vergelijking met een 384bit brede gddr5x bus.
Op de prijs van dit soort kaarten dus vrij weinig. En heeft als voordeel dat het veel zuiniger is en het PCB veel kleiner kan.

en hoezo liepen ze achter met de 480? dat was een prima match voor de 1060, inmiddels praktische even snel in dx11 en sneller in dx12 en vulkan.

en nvidia heeft niks al maanden op de plank liggen. die V100 ga je als consument niks van terug zien. de consumenten kaarten krijgen echt geen tensor engine bijvoorbeeld (al was het maar omdat je er niks aan hebt in games) en behalve dat en de enorme die size was er niks opzienbarends aan de v100.

en voor consumenten gaat nvida echt geen kaart maken die ver over 600mm2 groot is.
Dat zouden ze alleen doen bij paniek voetbal als Vega de Titan op de korrel neemt en eroverheen gaat. Ze hebben de neiging om dwangmatig de snelste te moeten zijn. "At all cost"
HBM2 scheelt maar 20 dollar ofzo in vergelijking met een 384bit brede gddr5x bus.

Bron graag daarvan?

20 dollar meer dan het geheugen van een Titan XP dus wat niet bepaald een goedkope kaart is.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 20 mei 2017 01:54]

Ach hou toch op. Wat boeit het nou wat er op de plank ligt. Zolang AMD Intel niet omverblaast gaat er niks gebeuren. Zolang de 480 gelijk is aan de 1060 kun je net zo goed de 1060 kopen....... Man man man.
480 is gelijk in dx11 en sneller in dx12/vulkan en jouw conclussie is koop de 1060... 8)7
Wat een kinderachtige reactie. Je weet helemaal niet waarom AMD de game varianten later introduceert. Maar hoogstwaarschijnlijk om een beter product te maken en om deze kaarten alvast te verkopen aan de AliBaba's en Googles in de wereld, levert ook weer geld op namelijk ;-).

Het zal in ieder geval niet zijn om een slechter product te introduceren.

Verder zou je in je handjes moeten knijpen want concurrentie is goed voor de markt. We kunnen nu niet bepaald zeggen dat bijvoorbeeld Intel echt aan het innoveren is meer. En bij een monopoly zoals nvidea heeft op het hogere game segment zien we dat de prijzen erg hoog worden ingezet. Als AMD dadelijk een goede videokaart maakt, waar we dan op moeten wachten, zal dit later ook beter zijn voor nvidea fanboys zoals jij, omdat jij ook later minder gaat betalen voor een kwalitatief product. :-)

[Reactie gewijzigd door Michael van S op 19 mei 2017 14:26]

Helaas als AMD Vega even duur in de markt zet als de kaarten van nVidia - wat te verwachten is door het dure HBM2-geheugen - gaat nVidia zijn prijzen niet laten dalen. Alleen als Vega beter presteert dan de GTX-kaarten gaat nVidia zijn prijzen moeten laten dalen maar dat is afwachten.
Ha, wie had er gelijk dat de delay van Vega-release te maken heeft met moeilijke beschikbaarheid van HBM2-geheugen. En maar -1 modereren toen ik linkte naar een artikel van WccfTech want dat zou een onbetrouwbare bron zijn. Je ziet dus dat ze er ook niet altijd naast zitten. Ik verwacht dat al degene die me toen een - 1 gaven me nu boosten met een +3. :)

In ieder geval is het hoopgevend dat nu ook Koduri zegt dat niet alleen SK Hynix HBM2 produceert maar ook Samsung. Dat gaat de prijs van HBM2 drukken en uiteindelijk een goedkopere en meer concurrerende Vega-kaart opleveren. Ook voor het beschikbaar aantal Vega-kaarten bij release is het natuurlijk belangrijk.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 20 mei 2017 01:56]

"Laat die jeroen079 maar lullen"

Umm jij verkondigt grootte onzin dus zet iemand je even op je plek, in dit geval ben ik het.
Waar haal je die onzin toch allemaal vandaan? Je zal wel twee hele grootte duimen hebben denk, kan je het mooi uitzuigen.
Kom eens met feiten in plaats van te roeptoeteren.
Onzin? Dat zijn gewoon feiten! Ik ben alles gewoon heel nauwgezet aan het volgen over Vega-alle nieuws aan het lezen. Jij bent duidelijk van niets op de hoogte. Vega is te laat omdat HBM2 te laat is. Ik had van ih begin gelijk maar onwetende personen zoals jij hadden me een -1 gegeven. Moderatie op tweakers trekt op niets.

https://www.extremetech.c...outs-talks-zen-follow-ups

Het staat trouwens gewoon ih artikel van Tweakers, lezen kun je ook al niet.
Waarschijnlijk heeft het wachten op de release van de RX Vega-kaarten te maken met de beschikbaarheid van hbm2-geheugen.
"Het is niet alsof je naar de winkel om de hoek kunt lopen om hbm2 te krijgen", stelt Koduri. Wel zegt hij dat het goed nieuws is dat hbm2 door verschillende fabrikanten wordt aangeboden. De eerste generatie
hbm werd enkel door SK Hynix geleverd, de tweede generatie wordt ook door Samsung gemaakt. Koduri zegt dat de productie van hbm2 nu in de richting gaat van een volume dat voldoende is om aan de marktvraag naar Radeon Vega-producten te voldoen.
Verder maak ik geen woorden meer aan je vuil. Puur tijdverlies.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 26 mei 2017 01:01]

Dat is wel zo, maar dan nog is Vega wel een vol jaar te laat in de markt gezet, en blijft het zo dat AMD met een inhaalslag bezig is waarbij ze niet meer dan gelijk zullen gaan komen - kortom ze blijven op achterstand staan op GPU gebied. Er is geen enkel plausibel teken dat ze een 1080ti voorbij gaan komen met een release die later valt.

Verder wil ik niet zeggen 'told you so'.... maar ik doe het toch :P

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 mei 2017 19:44]

node blijft het zelfde (enkel tweaked), Die size is vergelijkbaar, clockspeed is vergelijkbaar. Dus performance ook vergelijkbaar.

geen idee wat je me ooit 'told'-ed overigens.

[Reactie gewijzigd door Countess op 20 mei 2017 21:54]

Wat is dat toch steeds van "niemand gaat er op wachten" of "te laat" of "straks koopt niemand ze meer"?

Wat denk je dat iedere gamer bv een 1080 bezit?
Er zijn geen exacte cijfers maar het overgrote meerendeel van de gamers heeft nog een oude kaart. Soms zelfs nog ouder dan 4 jaar.
(Ik ga hier geen Steam survey voor gebruiken, dat is een zeer slechte bron)
En te laat is het ook niet, AMD zegt al een jaar Q2 2017 dat is tot eind Juni dus iedereen wist en weet dat.
Maar nu lijkt het erop dat in Q2 2017 alléén de Vega kaart NIET voor gamers uit komt. Ik zit te wachten op de gamerskaart, niet op een wetenschappelijk onderzoekskaart.
Hbm2 productie is bijna op het niveau dat nodig is om de gamekaarten van geheugen te voorzien. Bijna. Dus komen er eerst alleen super dure Vega kaarten uit met het beetje hbm2 geheugen wat al wel beschikbaar gekomen is.

Ik ben echt toe aan die nieuwe videokaart. Ryzen systeem draait, oude videokaart zit er tijdelijk in; gtx 570.
En wat houdt je tegen om een nieuwe Nvidia kaart te kopen?

Heb je een Free-sync monitor? Zo niet, dan zie ik weinig tot geen reden..
1. Omdat ik denk dat de Vega betere prijs-kwaliteit zal hebben.
2. Omdat ik liever AMD steun.
3. Omdat de nVidia drivers met geforce experience al vele versies lang op mijn computers een foutmelding geven bij het opstarten. Hij zoekt web helper ofzo.exe op een D drive. Is een bekend probleem bij veel nVidia gebruikers, maar nVidia doet alsof hun neus aan het bloeden is. Als je zo omgaat met je klanten, dan wil je toch niet opnieuw je geld daar uitgeven?
Het zou mij niet verbazen als de kaarten voor gamers gewoon op 31 mei gepresenteerd worden en dat ze in juni of juli in de winkels liggen. Dus laten we nog even wachten tot de 31e. Tot die tijd doet mijn r9 290 prima met een 1440p freesync monitor.

Maar hoe zit dat eigenlijk. Eerst komen normaal gesproken de gewone versies en dan de custom versies met betere koeling? en hoe lang zit daar weer tussen.
Je kunt er ook tijdelijk een fury instoppen. Zit je 5% onder een 1070 gemiddeld.
Steam survey een zeer slechte bron?!? Wat is dat voor onzin? Volgens mij is die enquête juist zo'n beetje een van de weinige (zo niet de enige) enigszins betrouwbare bron van wat de gemiddelde PC gamer aan hardware etc gebruikt..
Nee niet echt, Steam maakt sowieso al geen onderscheid tussen nieuw en 2de hands.
En Steam doet maar 1 keer in de zoveel tijd een "check".
Als jij vandaag een nieuwe videokaart in je pc stopt neemt Steam dat pas na maanden mee.
En er zijn veel en veel meer gamers als dat Steam laat zien. Niet iedereen doet daar ook aan mee.
Dus Steam is niet relevant.
Maakt helemaal geen fluit uit of het nieuw of tweedehands is. De steam survey laat zien welke hardware er op dit moment wordt gebruikt.

Steam Survey is iets wat automatisch plaatsvindt. Steam gamers vullen geen formulier in ofzoiets. Elke pc die is aangesloten stuurt hardware data naar de steam servers.

En die survey wordt niet om de zoveel maand een keer gechecked. Dat is een constant proces.

De steam survey is daarom juist enorm betrouwbaar om te kijken wat er aan hardware wordt gebruikt.
Steam doet dat niet automatisch en het is onbetrouwbaar.
Steam vraagt eens in de zoveel tijd of je mee wil doen.
Dus weet niet hoe je bij de wijsheid komt dat Steam dat automatisch doet? Ik lees een hoop onwetendheid hier op tweakers.
Heb het even opgezocht en je hebt gelijk. Iets nieuws geleerd. Ik zag ook meteen daarbij dat er meer mensen denken dat die survey automatisch gaat. Lijkt namelijk ook erg of dat zo werkt als je de data bekijkt, maar ze mogen blijkbaar niet ongevraagd data verzamelen i.v.m. privacy.

Alsnog is de steam survey de meest uitgebreide survey die er is onder pc gaming hardware. Daar is verder echt niks mis mee. Alleen van die anti-steam mensen die er wat over zeuren.

Over onwetendheid hier op tweakers gesproken. Zelf maakte je net ook een onwetende fout over de schrijfwijze van nVidia.
Die details maken eigenlijk ook niet uit, misschien beter als je je wat richt op relevante discussies.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 19 mei 2017 20:11]

Steam survey is inderdaad zoals ik al zei een enquête.. Eentje die om de zoveel tijd gehouden wordt door Valve (dan krijg je een popup als je Steam opstart met de vraag of je er aan mee wil doen), het is geen automatisch proces..

Dan nog is het de enige enquete op dit gebied die ik ken die eens in de zoveel tijd betrouwbare informatie oplevert over wat PC gamers gemiddeld gebruiken aan hardware.. Als iemand beweert dat zo'n enquête onder miljoenen Steam gebruikers niet relevant is dan mag hij/zij uitleggen welke informatie dan wel relevant is en die laten zien.. Wat pas echt niet relevant is zijn meningen van mensen die nergens op gebaseerd zijn..
Helemaal mee eens. Er zijn steeds meer van die standaard anti-mensen die niks meer vertrouwen van een wat groter bedrijf ofzo.
Steam survey wordt vaak als argument gebruikt om zaken binnen de markt voor gaming weer te geven, maar het is helemaal niet representatief voor de 'gamer's games' en zéker niet voor de doelgroep die een dedicated GPU koopt. De meeste games op Steam met een hoge playercount zijn free to plays en lichtgewicht games, en Steam heeft ook niet alle games, waaronder een aantal zeer relevante met vele miljoenen spelers, denk aan alles wat Blizzard uitbrengt bijvoorbeeld.

Verder vwb het upgrade-pad van gamesystemen, dat is echt veel te willekeurig om daar iets zinnigs over te zeggen. Sowieso al omdat iedereen anders met geld omgaat. Denk aan mensen die vanuit een meevaller of werkzaamheden ineens een flinke smak geld hebben (seizoenswerk), doelgroepen die voor hun game pc van anderen afhankelijk zijn (ouders), en bovenaan het lijstje de leeftijdsfasen van gamers van 14-35 jaar - puber, adolescent / student, werkende, ouder - waarbij totaal verschillende levensstijlen en uitgavenpatronen horen.

En dan is er ook nog een gigantische diversiteit onder gamers in 'de mate van' gaming en dat heeft ook enorme invloed op hoeveel geld je erin wil steken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 mei 2017 19:52]

Kom dan eens met een wel representatieve en revelante bron van cijfers over de PC gamer markt..?!?

Ik heb nog niet 1 alternatief voor de Steam suvey hier voorbij zien komen, alleen maar onzin over waarom de Steam survey dat niet zou zijn.. Nogmaals, Steam wordt door zoveel mensen gebruikt dat het wel degelijk een representatief overzicht geeft van wat de gemiddelde PC gamer aan hardware gebruikt... Basis statistiek en logica heet dat..
Er is niks mis met de steam survey in dit geval hoor. En jouw claim geloof ik niet. Gamers kopen gemiddeld om de ongeveer 2 jaar een nieuwe videokaart. Er zullen vast mensen met een oude kaart zijn, maar ik denk dat de meeste pc gamers een videokaart tussen de 0 en 2 jaar oud hebben. Heel veel mensen hebben een GTX 10xx series videokaart. En de enige reden is, omdat AMD geen concurrentie heeft voor dat segment.

Iedereen wist inderdaad dat Vega later zou komen, maar dat helpt alsnog niet mee. nVidia heeft in het hogere segment al maanden (al een jaar eigenlijk!) geen concurrentie. Ik heb niks tegen AMD, maar dat is uiteindelijk een probleem van AMD en pure winst voor nVidia. Ben ik niet zo blij mee, want ik heb mij videokaart duur moeten betalen.

Dat AMD met Vega 'laat' is, is echter een feit. Misschien wel 'te laat' voor AMD om er goed aan te kunnen verdienen.
Steam is onbetrouwbaar voor dat soort zaken.
Maar goed heb je überhaupt een bron die aan geeft dat de "meeste" volgens jou om de 2 jaar een gpu vervangt?
Je zit daar echt heel erg naast, de meeste doen veel langer met een gpu als jij denkt.

En nee AMD is niet te laat, voor jou misschien maar voor de meeste niet echt.

[Reactie gewijzigd door 771355 op 19 mei 2017 19:33]

Er zijn zeker mensen die langer doen met een gpu. Voor zover ik zie op tweakers en bij andere mensen, is het gangbaar om aan te nemen dat mensen zo over het algemeen iets van vier tot zes jaar met een game pc doen. In die tijd vervangen ze in veel gevallen de gpu een keer. Vandaar dat een vuistregel op veel plekken is dat een gpu gemiddeld zo'n twee jaar mee gaat en de rest van pc hardware vaak iets meer.
Nou ja het is meer "Niet omdat het moet, maar omdat het kan."
Deze keer , voor mij moet het niet. En ik kan het wel even laten varen tot eind 2017.
Binnen jaar gebeurt er niet veel dat je veel merkt dat het flink vooruit is gegaan.
Als je goed bij wil blijven is 2 jaar zo gek nog niet. 1 jaar is onnodig.
Als je van High naar mid naar low setting genoegen neemt inplaats meteen met geld te smijten is 5 jaar ook haalbaar als je lang een high-end kaart gebruikt.

P2-X4-965 had een 5870 voor te wachten al vorig jaar een R9- 380 er in. Dat zat voor langdurig wachten.

Eerst CPU upgrade heb nog gare i920 liggen
Ik doe alleszins altijd veel langer dan twee jaar met mijn videokaart. Denk dat dat bij de meeste zo is. Geld groeit niet op mijn rug.
Nog altijd beter dan een halfbakken product op de markt gooien. De stortvloed van negativiteit zou dan nog veel erger uit kunnen pakken voor AMD.
Bovendien zijn er altijd weer mensen die vorig jaar nog geen nieuwe kaart nodig hadden maar nu wel.
Ben ik het mee eens, maar als het een jaar later komt dan de concurrent en ze willen alsnog concurreren met die producten? Nee, dat is veel te laat.
Dat is het ook echt wel in mijn geval. Ik heb vega overwogen maar na de eerste keer uitstellen dacht ik "laat maar weer". Met als resultaat dat ik nu al een krap jaar een 1070 heeft. Ik wil echt wel weer eens een AMD kaart maar dit schiet niet op. De GTX 760 van mijn vriendin is aan vervanging toe... Schiet op AMD... |:(
Zelfde bootje :)

En nu zou ik technisch wel weer kunnen upgraden, maar tot nu toe is er nog geen game geweest die mijn 1070 niet op 1440p op 60+ fps kan draaien, dus ik zie er voorlopig nog echt geen reden toe.
Hier een GTX780 en wil ook upgraden maar het duurt inderdaad veel te lang dat ik denk van "Wow %$# this" en overweeg serieus om ergens in de zomer een GTX1080Ti ga aanschaffen.
Gewoon lekker halen als je niet wilt wachten zou ik zeggen. Tzt kan je altijd je 1080 verkopen en een AMD halen.
Vorig jaar was mijn gtx760/a8 6600k combo goed genoeg voor alle games. Nu niet meer en ga ik ook andere dingen doen zoals streamen en heb ik zowel een cpu als gpu upgrade nodig. Met een gtx960 of beter zou je voorlopig nog prima kunnen gamen en zou wachten op vega geen probleem moeten zijn.
Nou eerst PC upgrade kwa CPU. Eerst ryZen iets bouwen die i920
Deneb PII X4 965 Blijft nog in gebruik.
Klein Gkaartje erbij. En wachten tot Vega.
Wat had je eerst dan? Wachten op een betere grafische kaart kan alleen kwaad als je echt iets nieuws nodig hebt en niet tijdelijk wat settings kunt verlagen.
Ik had een 7950, dus nodig aan vervanging toe. Neemt niet weg dat ik heel veel andere mensen ken die hetzelfde probleem hadden als ik. Het had een 2-3 maanden terug uit moeten komen. Nu lopen ze achter de feiten aan door te gaan concurreren met 'oude' producten omdat het zo lang duurt.
ik was ook van plan te wachten op Vega, maar toen ik in begin maart een financiële meevaller had en er nog steeds weinig bekend was over Vega ben ik toch maar voor een GTX1080 gegaan. die dingen zijn een week of 2 relatief erg goedkoop geweest in de tweedehands markt na de release van de 1080Ti, en de performance van de kaart bevalt me hartstikke goed.

afhankelijk van de prijzen van Vega ben ik nog wel bereid mijn GTX1080 te verkopen, aangezien de software van AMD mij toch meer beviel dan die van nVidia, het enige wat ik misschien ga missen is de mogelijkheid voor het streamen van games naar mijn telefoon.
Ik heb ook een 7950, en voorlopig doet ie het nog prima. Nee, niet op 4k, maar voor 1200p met settings op medium? Yup. Mocht Vega komen dan stap ik wel over vermoedelijk, en kan ik weer een hele tijd vooruit. Nu 250 euro in een 580 steken en dan over een jaar weer kan ook, maar zo blijf je bezig met opties.
Same here, Ik ben ook voor een 1070 gegaan. Ik verwacht dat de AMD tegenhanger van die kaart niet veel beter zal presteren op hetzelfde prijspeil, waar ik verwacht dat dat voor de 1080Ti variant dat wel zo is.
Snap precies wat je bedoelt; gebruik nu 2x 980ti (3440x1440 scherm) maar begin de sli perikelen een beetje moe te worden. Zit me nu serieus af te vragen of ik nu beter een 1080ti kan bestellen of toch wachten op Vega, had me voorgenomen te wachten op Vega maar met dit soort berichten begin ik daar nu toch ook weer over te twijfelen.
Hier hetzelfde, vorig jaar 6 maanden gewacht op een pricedrop van de RX480 maar uiteindelijk dan toch een 1060 gehaald.
Het is toch niet zo dat er een bepaalde datum is wanneer alle gamers een videokaart kopen?

Als iemand een videokaart nodig heeft kijkt die op de markt en koopt die wat er beschikbaar is.

Ja er zijn ook een paar mensen die dan wachten tot een bepaald model uitkomt, maar het is toch niet zo dat mensen massaal een kaart laten liggen omdat die niet op een bepaalde datum te koop is.

Je hebt ook mensen die wachten op verbeterde drivers voor ze een kaart kopen of een prijsverlaging, je hebt dus een mix van mensen die om verschillende redenen verschillende aankopen doen op verschillende momenten.
Zelfde hier, AMD kwam maar niet met een highend GPU, en ben toen maar gegaan voor de GeForce GTX 1080, had leuk geweest als ze tegelijktijdig met Nvidia waren.

Heb een 3440x1440 100Hz monitor, dus had een erg snelle kaart nodig, en dat had AMD niet, ik wil me spellen op High/Ultra en 100fps spellen.

De Radeon RX 480 was niet snel genoeg om op zulke hoge resoluties te spelen en op +/- 100fps op High/Ultra.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 19 mei 2017 12:15]

Mijn beleid. Heeft mijn favo merk high-end en is mijn budged in upgrade periode toereikend dan AMD/ATI high-end. Zit het wat tegen Sub high-end / midrange. En is het bduged er toch. Dan toch die AMD minder budged kwijt. Houd in dat de komende upgrade cycle wat eerder komt 2 jaar ipv 4. Afhankelijk van budged status in die periode.

Ben voor R9-380 gegaan met gedachte wachten gezien 5870 te oud werd. Anders was het Fury variant geweest.
Voor mij die ik nodig heb neem ik, als het deze keer AMD is ga ik voor die, en gaat het niet om merk.
Juist hezelfde gedaan of jij.. Een 1070 in huis gehaald!! Top kaart gewoon :9
Het heeft niks met haast te maken. Mensen kopen voortdurend nieuwe videokaarten. nVidia is voor de high-end al maanden lang de enige optie. AMD loopt duidelijk flink achter. Alleen mensen die per se een AMD kaart willen, gaan echt zitten wachten. Beide kanten is niks mis mee. En mensen die nu een nVidia kaart kopen, kunnen alsnog heel geduldige mensen zijn.

Je geeft al aan dat je zelf hele andere redenen hebt om te wachten op VEGA. Je gamet amper en wil sowieso geen nVidia en je gunt het AMD. Prima dat je dan wacht, maar dan hoef je mensen die voor de concurrent kiezen niet allemaal over één kam te scheren.

Ik had zelf in januari een high-end video kaart nodig. Enige optie: GTX 1080. Jammer voor AMD, maar zo werkt de markt.
Vergeet niet dat het geld juist in de low en mid-range zit en de zakelijke klant. Het is al jaren bekend dat er zeer weinig mensen meer als 500 euro uitgeven aan een gpu. Weet ook niet waar mensen dat toch iedere keer vandaan halen.
Wat denk je. Het gaat in dit nieuwsitem over het nieuwe vlaggenschip van AMD. Deze Vega gpu's gaan beter presteren dan een 600 euro kostende GTX 1080. Misschien wel beter presteren dan de Ti versie. En ze gaan ook meer dan 500 euro kosten.

Discussie gaat niet over waar er geld verdiend kan worden. Dit is een strijd in de high-end en daar wordt hier over gediscussieerd. Daarnaast heb ik (en anderen boven mij) het nergens oer 500+ euro. Geen idee waarom je eigenlijk op mij reageert.
Ik heb geen les nodig. Ben een ervaren pc gamer en pc bouwer.

nVidia schreef je vroeger in de begindagen zoals ik het nu nog doe. Gewenning. nVidia zelf schrijft het tegenwoordig als NVIDIA.
Klopt idd, zo schrijf ik het ook al jaren. nVidia. Laat Jeroen079 maar lullen, heeft op mij ook alleen maar onzinnig gereageerd. Als er iemand iets moet bijgeleerd worden is hij het wel.
Ach weer een puber!
Tweaks is voor school gangers zo te zien.
Ik ben 38. Dan zal jij wel de puber zijn zeker.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 26 mei 2017 00:01]

Ja nVidia. Sinds ze toen nog streden tegen 3DFX
Ik heb mij een rx 580 besteld omdat ik vond dat op full hd gamen de meerwaarde van VEGA beperkter zal zijn.

Voor mij volstaat full hd.

En ik deel je mening iedereen wil direct het nieuwste van het nieuwste...
Als mensen gewoon wat meer geduld hebben =(
Als de tesla p100 al 69mhs hashrate (ethereum) kan produceren, ben ik wel erg benieuwd naar deze kaart..
Laat het 60mhs zijn, op 150 watt.. Speculaties speculaties... Ben erg benieuwd.

Bron: https://www.reddit.com/r/...tesla_p100sxm2_x4_mining/
Dit zijn de game-kaarten he, die zijn in hash/euro een stuk interessanter (wat kost zo'n P100 ook alweer?). Wil je het ergens mee vergelijken dan zul je een 1080 Ti moeten pakken.
5000 euro voor 12GB en 16GB is 7000 euro dus P100 alleen voor gaming erg duur :))..
ja maar die kaarten zijn voor wetenschappelijke doeleinden gemaakt,maar zullen misschien wel snel genoeg kunnen zijn om te gamen.
Volgens mij zitten ze technisch gezien heel anders in elkaar tov een nvidia 1080 of 70.
En trouwens zo te zien veel te duur, daar kun je een mooi systeem mee kopen.
Dat ze al met ddr6 geheugens bezig waren wis ik ook niet.Het is volgens mij voor amd een dure hobby om hbm2 geheugen te nemen voor die videokaarten die ze maken.
Dus wat zal sneller zijn ddr6 of hbm 2?
Leuk dat je er op wil gamen, maar op wat heb je aan een P100 zonder connectoren voor een monitor ?! Kijk maar: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001130271.jpeg
Nou dat weet ik niet. Hangt af hoe zwaar de Geometrie optimized prof drivers vs game Texel/pixel engine optimized drivers, invloed op game performance.
Help mij even;
De p100 heeft een zelfde geheugen als de Vega gaat krijgen.

"Koduri stelt dat dit geheugen momenteel alleen te vinden is op extreem dure gpu's van de concurrentie, die niet voor gamers bedoeld zijn. Hij doelt daarmee op Nvidia-producten als de Tesla P100 en Quadro GP100 voor gpgpu-toepassingen."

Als ik het zo lees moet ik toch vergelijken met de p100.
(ongeacht de prijs, toepassing)
Wat zie ik over het hoofd?
Ze hebben lang op zich laten wachten maar eindelijk krijgen we nieuws. Ik hoop dat we op Computed wat concrete cijfers krijgen ipv meer architectuur en game videos zonder specs.
Daarom heet het toch een aankondiging? :| 'Ze gaan komen'.
Elke nieuwe lang verwachte videokaart is altijd te laat want de concurrent heeft al weer iets nieuws uitgebracht. Als hij juli - augustus werkelijk leverbaar wordt is toch prima, kun je in ieder geval op je vakantie dromen van je nieuw aankomende speeltje. Als hij eerder uitkomt ga je hem toch halen en wordt je vriend/vriendin weer sago omdat je alleen maar in je onderbroek voor zo'n beeldscherm zit te benchen.

Alle gekheid op een stokje. We gaan het dan zien, hopelijk met een kijkje naar de prestaties en inzage in de prijs. Nog veel belangrijker is als de NDA gelift wordt en er echte resultaten bekend worden. Er wordt nu al licht gehyped door een stukje video van een paar seconden.
Ik hoop dat we een zuinige versie krijgen die beter presteert dan de 1060. Mocht dat zo zijn dan behouden ze een klant.
Super :) Ben benieuwd.

Wat betreft de prestaties van deze kaart, volgens de laatste "benchmarks" draaide deze kaart op GTX1080 niveau- echter, dit was met een kaart die compleet afgeplakt was met tape zodat men niet kon zien hoe of wat , en dus ook de airflow dramatisch belemmerde. de kaart zal dus lang niet op max hebben kunnen draaien en veel gethrotteld zijn geweest. Als je met zulke handicaps al op 1080 niveau zit , inclusief drivers die naar zeggen niet voor deze kaart waren , dan zit het met de performance denk ik wel goed.

Laten we nu eerst de officiele benchmarks eens afwachten voordat iedereen van alles gaat roepen (inclusief mezelf, hehe :D)

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 19 mei 2017 12:15]

Het vervelende voor AMD is dat tegen de tijd dat Vega op de plank komt Volta leaks en previeuws van nvidia alweer in volle gang worden gezet.

Stel dat Big Vega de 1080Ti weet te verslaan maar je weet dat 3 tot 5 maanden daarna Nvidia alweer met hun nieuwe lineup komt dan zijn er een hoop mensen die toch weer even de kat uit de boom kijken en wachten hoeveel meer performance op de kaarten zit.

Ik wil graag een AMD kaart in me pc proppen, maar ik koop eens in de 4 jaar een nieuwe gpu en wil dus echt een gpu die me over die periode toch 60 fps bied op ultra / high settings.

Ik ben dan weer die gast die toch nog even wacht op Volta en daar zit een groot probleem voor AMD.
Het duurt allemaal te lang voor ze die high end gpu's eruit gooien.

Ik had eigenlijk al de 1080 willen kopen maar wacht nog even op Vega maar als Volta echt een paar maanden later komt dan wacht ik ook gewoon wat langer omdat ik geen haast hebt.

AMD moet toch echt wat sneller gaan produceren om dichter bij Nvidia's timeframe releases te gaan komen anders blijven ze achter de feiten aanlopen wat heel jammer is want AMD is toch echt wel meer de innovator van de 2 en verdient gewoon een dikkere marketshare.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8