Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Radeon RX Vega-videokaarten worden pas eind juli aangekondigd

Door , 134 reacties

AMD heeft tijdens zijn persconferentie op de Computex een update gegeven over de komst van Radeon RX Vega. De videokaarten voor gamers worden volgens het bedrijf tijdens Siggraph getoond. Dat evenement vindt plaats van 30 juli tot en met 3 augustus.

De verwachting was dat AMD zijn RX Vega-kaarten tijdens de Computex zou introduceren, maar dat bleek niet het geval. Ceo Lisa Su toonde tijdens de persconferentie enkel een gameplayfilmpje van Prey, dat moest aantonen dat de RX Vega-kaart samen met een Threadripper-processor de game vloeiend kan draaien op 60fps in 4k-resolutie.

Concrete informatie over de Radeon RX Vega-videokaarten heeft AMD niet gegeven. Dat zal het bedrijf pas doen tijdens de Siggraph-beurs, die eind juli van start gaat. Twee weken geleden kondigde AMD al wel de Radeon Vega Frontier Edition aan. Die videokaart maakt gebruik van de volledige Vega-gpu met 64 compute-units en beschikt over 16GB hbm2.

AMD maakte woensdag bekend dat de Radeon Vega Frontier Edition vanaf 27 juni te koop is, maar de prijs is nog niet bekendgemaakt. De kaart is niet bedoeld voor gamers. Het betreft een model dat is gericht op wetenschappers, ingenieurs en ontwerpers. Vermoedelijk krijgt deze eerste Vega-kaart een hoge prijs.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-05-2017 • 05:07

134 Linkedin Google+

Reacties (134)

Wijzig sortering
Ik heb nu al bijna 20 jaar lang een nvidia kaart in mn systeem en ik wissel ongeveer om de 2 jaar. Ik ben altijd heel erg tevreden geweest over de performance, geluidsproductie en kwaliteit van de drivers. Terwijl Radeon/AMD daar toch altijd een beetje achteraan liep.

Ik hoop voor de algemene concurrentie dat AMD het gewoon goed doet, maar ik ga niet perse AMD aanschaffen omdat Nvidia heerser is. Ik snap echt die anti-nvidia sentimenten niet. Ik will gewoon beste kwaliteit. Als AMD het niet kan bijbenen dan moeten ze maar beter hun best doen.
Ik snap de anti-nvidia sentimenten wél. Niet op het brand, maar de consumer-unfriendly bedrijfscultuur en strategie die het afgelopen decennia is ingezet. Tier1 chips zijn verdubbelt in prijs t.o.v. 2008 en je koop tegenwoordig Tier2 chips voor de oude Tier1 prijs.

Nvidia is hier extreem goed in geslaagd om dit door de strot te rammen dat niemand er nog van opkijkt. Dit komt mede door de introductie van Titan, want met een $1200 kaart lijkt een $600 kaart de beste koop ( of de TI voor 750,- T_T ). Uiteraard krijg je er wel de beste performance voor terug, maar er hangt toch wel écht een pittig prijskaartje aan wat ooit (niet zo lang geleden) nog véél lager was.

Hetzelfde zag je bij Intel. Elk jaar een "nieuwe" i7 met slechts 5-10% performance increase, maar wél de premium prijs. De laatste grote stap(tick) was de sandy-bridge uit 2011..

Wat betreft driver kwaliteit heb je het nieuws een beetje gemist geloof ik. Waar ATI eerst dramatische software leverde en Nvidia garant stond voor stabiliteit, zijn deze rollen bij de meest recente series omgedraaid. De focus is verschoven van kwaliteit naar "geforce experience 3.0 always online meuk"
Ik erger me vooral aan Nvidia GameWorks en exclusieve deals met game developers. Met de hardware van Nvidia is absoluut niets mis. Dat zal niemand ontkennen. Het probleem ligt echter bij de arrogante protectionistiche houding en bad bussiness practices.

De hoge prijzen vind ik nog wel het minst kwalijk. Ze hebben in het hogere segment niet veel te duchten gehad van AMD. Dat ze dan prijzen verhogen is logisch. Misschien niet leuk voor de consument, maar wel de realiteit. Als je denkt dat AMD dat niet zou doen in die positie dan ben je heel erg naief.

De filosofie van AMD spreekt mij gewoon veel meer aan. En dan met name op het gebied van open standaarden en technologien. Een voorbeeld daarvan is de open Mantle API. TressFX vs. GameWorks. FreeSync (licentie vrij en open) vs. GSync (gesloten en dure licentie) . Etc.
Vergeet ook niet dat je voor G-Sync ook nog eens extra moet betalen voor het monitor want daar moet een G-Sync chip in die geld kost.
En dat terwijl FreeSync gratis is, onderdeel is van de VESA standaard én nagenoeg dezelfde kwaliteit en performance oplevert als G-Sync.
Ik kan nou niet zeggen dat de introductie van het hele Crimson pakket zo'n succes is. Daar zaten namelijk ook nadelen aan, zoals settings die opeens niet meer te vinden waren. Ook het oude control-panel zit er nog gewoon aan vast.
Ik heb GeForce experience verwijderd sinds ze die tracking zijn gestart, maar mis nu Shadowplay.

Binnenkort eens een netwerk sniffer gebruiken om te kijken met welke server wordt gecommuniceert voor deze spionage, dan blokkeer ik die wel in mijn firewall.
Je mag me een pm sturen met het IP als je het gevonden hebt :9 Het is gewoon zorgwekkend dat je een videokaart hebt gekocht met "shadowplay" feature en die feature hebben ze nu effectief verwijderd. Tenzij je akkoord gaat met data collection... oude GE2.0 installer prompt meteen om te updaten naar 3.0.
3. CONSENT TO COLLECTION AND USE OF INFORMATION

Customer hereby acknowledges that the SOFTWARE accesses and collects both non-personally identifiable information and personally identifiable information about Customer and CUSTOMER SYSTEM
Kijk, Google levert gratis diensten/producten dus daar is het logisch dat jij ( de consument ) het product bent. Echter verwacht ik dit soort praktijken niet nadat je een videokaart van 750,- hebt gekocht ;S ( zelfde met Ads in smart-tv's )

[Reactie gewijzigd door quintox op 31 mei 2017 10:07]

Sorry maar dure GPUs zijn er altijd al geweest, ook vóór de Titan bestonden die, sterker nog, niet al te lang geleden hadden we nog standaard in elke generatie van die gekkigheid als dual-GPU, tot aan zelfs de Mars kaarten met dual-GPU midrange SKUs erin (waarom zou je dat ooit doen??).

De afgelopen twee jaar heeft AMD de gaming GPU markt gewoon zwaar laten liggen, en het resultaat is dat de concurrent een monopolie pakt op de bovenkant van de 'stack'. Desondanks zijn de prijzen van Pascal, want daarvoor was er qua prijsstijging nog niets aan de hand, op dit moment eigenlijk gewoon weer zoals ze elke keer waren.

Dat Nvidia zijn rattenstreken kent, daar ben ik het volledig mee eens, maar de prijzen van GPU... same old, same old. Sterker nog, van de afgelopen jaren was Kepler uit 2012 de duurste generatie. Niemand kocht een 680, want 'de 670 klokte toch lekker naar stock 680' (maar eigenlijk was de 680 veel te prijzig). Had je 1000 euro te besteden? Dan kocht je een GTX 690... en had je 2x 680 in SLI op 83 graden lopen. Ja dat waren goeie tijden hoor. 8)7

Perspectief:
GTX 670 launch: 399 dollar
GTX 770 launch: 400 dollar
GTX 970 launch: 329 dollar
GTX 1070 launch: 379 dollar

zeg het maar? Er is schaarste geweest en daarom zijn prijzen iets hoger geweest voor Pascal. Het waren ook de eerste GPUs op 16nm. Wat ook nog wel een aardig detail is:

GTX 770 > 970 perf gap: +30%
GTX 970 > 1070 perf gap: +50-60% (!)

Ik zou toch echt zeggen dat die 379 dollar de beste prijs/perf verhouding tov de voorgaande generatie is, sinds Kepler uit 2012.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 juni 2017 10:51]

Je bekijkt het van een ander perspectief. Je vergelijkt de model nummertjes met elkaar, maar daar zit de crux niet. Het zit in de bedrijfsvoering, productie procedé en R&D/Production costs/retail price. Het gesjoemel en verschil in marketing is al vanaf Kepler ingezet, waardoor het nu normaal lijkt en waardoor jij denkt dat je best-bang for the buck hebt.

De 1080 had de 1070 moeten zijn... dat is nou juist het probleem.

Er staat een video op Youtube die het ook goed uitlegt:
https://www.youtube.com/watch?v=ANz0CBa0wyg

[Reactie gewijzigd door quintox op 17 juni 2017 12:57]

Hij lult maar wat... Hij vergelijkt de 1060 met een 980, om vervolgens de 1060 'slecht' te noemen omdat ie een 980 niet voorbij komt, wat een logica van niks is. Terwijl de vergelijking met de 1070 moet zijn en dan zit er ineens een gat van meer dan 40-45% tussen, wat 15% meer is dan we 'gewend zijn' (ook toen AMD volop concurreerde - en dat is de crux van dit verhaal). Oh ja, en als kers op de taart bleef de TDP van deze kaarten gelijk of zelfs lager - dat is een sprong vooruit die we bijvoorbeeld bij CPU op een kleiner proces helemaal niet zagen - en ook bij AMD GPUs niet terugzien.

Tip: vergeet Youtube 'reviewers' mbt GPU alsjeblieft heel snel, want er staat zoveel onzin op, je wordt er niet wijzer van, ze vallen ook geregeld door de mand. De feiten zijn niet veranderd, maar je kan ze inderdaad op honderd manieren uitleggen. De enige plausibele uitleg is echter dat AMD bovenin de 'stack' niet concurreert, en dat de concurrent dus vrij spel heeft. Desondanks geeft die concurrent nog steeds waar voor je geld en is er een buitengewoon grote stap vooruit gezet met Pascal. Anders dan Intel, zit Nvidia namelijk niet stil. Zat er een premium op? Ja, die heet Founders Edition, maar het prijspunt van de x80 is vandaag de dag niet anders dan voorheen (na de prijsverlaging). Als je nu goed oplet krijg je FE's met een flinke korting, want ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. EVGA had laatst een grote stock 980ti's met 'FE' koeler in de VS op uitverkoop voor 250 euro ofzo.

Deze beste man heeft totaal niet door dat er 3 SKUs zijn binnen de Nvidia line up, en niet slechts twee. Hij vergeet dat de 1060 gewoon een GP106 is, en dat daarboven pas GP104 begint; en GP102, de 'big chip' was vóór Titan nog helemaal niet op de markt - zoals ik al aangaf, voor Kepler v2 mocht je het dan doen met een GTX 690 maw 2x GK104 in SLI... En Fermi was nou niet om over naar huis te schrijven, dus of we die er nog bij moeten halen?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 juni 2017 20:38]

hmm.. klinkt logisch. En dat van de 3 SKU's was mij ook ontgaan, ik interpreteerde het verhaal anders dan hoe jij het nu uitlegt. Echter, verschuift het niet gewoon? De "big chip" dus Tier1 blijft toch hetzelfde? Wat maakt de GP104 zoveel anders dan de GP102 waardoor een prijsstijging van 100% gerechtvaardigd is? Zoals ik het interpreteerde, en de beste kerel uit de video, heb je nu een Tier1 GP102 voor 1200,- en een Tier2 GP104 voor 600,-

Dat vroeger de Tier1's een andere benaming hadden voor de chip (104) zou hier los van moeten staan, tenminste, als de GP104 slechts een 'mindere' variant is van de GP102. Kun je de verschillen een beetje toelichten? Is het een compleet andere architectuur en/of productie procedé?

[Reactie gewijzigd door quintox op 19 juni 2017 10:52]

Eerst even wat 'lingo' : SKU = de chip, GPU = het eindproduct dus met alle rommel op het PCB erbij.

Er wordt elke gen een sprong van gemiddeld 30% gemaakt op hetzelfde prijspunt. Dit is dan ook een algemeen geaccepteerd gegeven, en slechts heel zelden zie je uitzonderingen - vaak zijn het dan gewoon rebrands geweest, of wordt er, heel simpel, een GPU van één trede hoger gepakt en als een GPU van één trede lager verkocht. Goed voorbeeld: GTX 680 werd een GTX 770. Exact dezelfde GPU, maar iets sneller geheugen eromheen en iets hogere clocks. Een kosten effectieve manier om een SKU te hergebruiken dus. Of, recenter, de RX480 > RX580. Dat is dezelfde GPU, maar met iets hogere clocks fabriek-af.

Niet heel toevallig zitten de SKUs (zoals een GP106 versus een GP104 versus een GP102) als 'volledige die' ongeveer 30% uit elkaar. Maar bij Pascal is de sprong tussen GP106 en GP104 erg groot, en ook de sprong naar GP102 is iets groter (hier heb je een soort 'diminishing returns' omdat ook de kloksnelheden bij een grote chip wat lager moeten zijn ivm maximaal energieverbruik). De voornaamste reden dat de sprongen tussen de SKUs nu groter zijn geworden, is omdat we onderhand op de dubbele kloksnelheid van Kepler zitten - waar een GTX 670 en 680 (beide GK104, dus exact hetzelfde als Pascal!) dus met dubbel zoveel shaders haal je veel meer winst; simpel gezegd, 2x zoveel als op een Kepler versie van die shader.

GP104 = GTX 1070 / 1080 (deze twee kaarten worden dus uit dezelfde SKU gehaald - een GTX 1070 is een GP104-200 (Klik) en die heeft één SMX, dat is een cluster met rekeneenheden, uitgeschakeld. Dat is 25% van de totale chip.

Verder heeft de GTX 1070 iets langzamer geheugen tov de GTX 1080. Tezamen geeft dit ongeveer 30% prestatieverschil - en daar komt ie: dat haalt Nvidia dus uit één SKU.

Het is dus niet gek dat Nvidia zowel een 1070 als een 1080 verkoopt. Zouden ze alleen een 1080 verkopen, dan zit er rustig 50-60% prestatieverschil in de volgende, goedkopere chip. Dat is nogal een gat...

En zoals eerder aangegeven, dure videokaarten zijn niet nieuw en de duurste is altijd bizar duur, net zoals een Ferrari dat is.
Wat perspectief:
https://www.reddit.com/r/...rend_19992015_fixed_with/

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 juni 2017 20:42]

Thanks. Duidelijk verhaal :) De RX480 rebrand was ik bekend mee en ook hoe de 970/1070 werken, tenminste, zoals ik had begrepen zijn dat de 1080 chips die niet helemaal lekker uit de oven kwamen waardoor 5 SMx'en niet goed werkte/uitgeschakeld worden ( in het geval van de 1070 ).
De 1070 heeft op elke GPC één SMx minder en op één GPC zels 2.

Dat verklaart het prijs/performance verschil met de 1080 en zorgt ervoor dat nvidia die chips niet bij het oud vuil hoeft te dumpen.

Maar wat nog niet helemaal duidelijk is, is het verschil tussen de GP102 en de GP104 in productie termen. Is het een op zichzelf staand product of is de 1080 (zoals de 1070) een aftreksel van de Titan?
Nee. GP102 is een aftreksel van GP100 en die zie je alleen als accelerator terug voor de pro markt. GP102 = Titan Xp = GTX 1080TI.

GPC's inderdaad, geen SMX, my bad. In totaal ontbreekt er een volledige cluster, maar bij de 1070 is die wel 'netjes' gedaan, dwz een kwart tezamen met alle resources die daarbij horen. Geen gekkigheid met een busbreedte die op 0.5GB niets voorstelt zoals de 970.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juni 2017 14:55]

Ik heb de indruk dat je veel te veel waarde hecht aan de sku, al de GP10x kaarten zijn afgeleid van de GP100 welke al veel eerder het levenslicht heeft gezien.
Hieruit heeft nvidia de navolgende tussen stappen bedacht om zoveel mogelijk winst uit deze chip te halen
De GP100 is "the godfather" of "moeder" chip waar iedereen al heel lang op zat te wachten maar steeds weer werd uitgesteld.
Iedereen had al door diverse hints en wat leaks wat informatie over het bestaan van deze chip. Dat bepaalde mensen deze chips doe afgeleid zijn van de GP100 chip als onafhankelijke producten willen zien is hun recht, maar heeft niets met de waarheid te maken.
De waarheid is en blijft dat nvidia de prijzen letterlijk verdubbeld heeft voor hun van de GP100 afgeleide producten. Het feit dat ze ook nog eens de founder edition kaart bedacht hebben om nog meer te verdienen wijst dan ook weer duidelijk op dit feit. Dat ze op alle mogelijke manieren zoveel mogelijk extra winst hebben gemaakt op eigenlijk eenzelfde product en wel al die geknepen versies van de GP100.
Het mooiste is nog dat ze de GP100 eigenlijk alleen in het 9000+ euro segment (willen) wilde verkopen voor business use.
Deze echte GP100 zou geheel niet aangeboden worden aan het game segment van de markt
Ander grapje word er ook met de 1080Ti uitgehaald deze kaart is sneller dan de idioot dure titan prut maar dat kon nivdia eigenlijk niet maken nadat ze meerdere keren hadden aangegeven dat de titan prut de snelste kaart zou zijn.
Terwijl deze voor de belachelijk hoge prijzen nvidia only verkocht worden om prijsverval tegen te gaan. Dus hebben ze deze Ti telg ook weer geknepen zodat het de veel duurdere titan prut niet alle hoeken van de kamer laat zien. Daarom werd deze kaart ook elke keer uitgesteld.

Dat besluit vind ik jammer want dat had heel wat mensen die net zo een zogenaamd super titan hadden gekocht toch echt heel boos gemaakt.
Zeker als een bedrijf alleen heerser is ga je zeker te weten super prijzen betalen en waarom zou dat toch zijn.
Ja inderdaad geen concurrentie meer, stel je nu eens voor dat AMD niet meer bestaat wat denk jij dat je dan voor een voor een volgende generatie chip met maar liefst 3% performance winst gaat betalen.
Word je dan wel wakker of dan nog steeds niet. Als AMD weg is heb je geen enkele concurrent meer op geen enkel vlak, en er gaat toch echt geen enkel bedrijf ooit meer komen die op dit vlak in staat is om intel EN nvidia het vuur aan de schenen te leggen, daarom blijf ik zeggen dat iedereen ( vooral de eeuwige nvidia fanaten) eens een keer moeten nadenken wat de gevolgen zijn als het alleen nog maar deze 2 bedrijven zijn. Dan ga jij voor een nieuw midden model fijn 2000 euro betalen en een met 2 Gb minder memory kost dan 1800 euro...
En zul je bij Intel elk jaar 1 tot 3 % performance winst gaan zien door optimalisatie's in de chip. Een zogenaamd neiuwe serie zal dan ook niet echt schokken sneller worden daar kan je van op aan.
Uiteraard zou hetzelfde gebeuren als AMD de enige fabrikant is of als deze amper concurrentie zou hebben. Dat bleek wel tijdens de periode dat intel geen antwoord had op de snellere en veel verkochte 64 bits cpu's waarvan de snelste modellen ook extreem duur werden gemaakt.
Een heel lang verhaal maar wat is je punt nu eigenlijk? Dat Nvidia zijn kaarten bij gebrek aan concurrentie toch goedkoop moet houden? Dat de Titan ooit een goede koop was voor gaming? Of dat Nvidia ons eigenlijk een betaalbare GP100 met HBM had moeten geven, terwijl er geen enkele business case voor te schrijven valt?

......

Je ziet fanboys waar ze er niet zijn. Alles wat ik roep is een beschouwing en een constatering, geen pro of con voor Nvidia, Intel of AMD.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 juli 2017 14:43]

Ik reageer eigenlijk op de originele post niet specifiek op een andere reactie.
Het hele business model van nvidia staat mij tegen welke ingezet is rond de gtx 780 series.
De titan xp is een afgeleide van de GP100 of je dat nu wil of niet daar gaat het om.
Dat nvidia moeite had om HBM geheugen te pakken te krijgen dat heeft andere redenen. waaronder de uitval van diverse fabrieken en de grondstof tekorten. Overigens waren er ook nogal wat productie problemen. Het ziet er naar uit dat er op alle vlakken steeds minder concurrentie zal zijn de ene na de ander producent word opgevreten door de allergrootste. Dat zal zeker als eerste gaan gebeuren op de harddisk/ssd markt, want er zijn daar amper nog echte concurrenten. Geloof mij nu dat zonder concurrentie er geen vooruitgang meer plaats vind.
Dat is het enige wat belangrijk is alle andere zaken zijn niet van belang.
Geen concurrentie is stilstand >.<
3 jaar geleden had AMD toch echt betere prestatie/prijs hoor.
Toen ik mijn R9 280X kocht, was het alternatief de GTX 770 2GB (deze was 280 euro, mijn R9 280X 3GB gekocht voor 260 euro).
Kijk nu eens naar de 770 2GB, die kan echt niet meer meekomen, terwijl mijn 280X het nog net volhoudt op 1080p en rond GTX 780 prestatie zit

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 31 mei 2017 10:05]

Het probleem blijft dat die GTX 770 als hij nu uit zou komen zonder dat er iets beters is tussen de 400 en 500 euro kost. (fictief)
Terwijl nog maar 3 jaar geleden dit "maar" 350 euro was bij de duurste winkel.
Als hier geen halt op wordt geroepen stijgen deze kaarten nog steeds meer.
Ze zullen een Uber GTX Special de luxe kaart uitbrengen voor 2000 euro en woppa prijzen kunnen makkelijk richting de 800 - 900 euro voor een fictieve GTX 770. |:(
Je vergeet hier, zoals ik hierboven ook uitleg, dat de prestatiesprong van Maxwell > Pascal op hetzelfde prijspunt óók meer is dan de gemiddelden. En dat de prijzen inmiddels zowel zijn verlaagd door Nvidia, als gestabiliseerd na schaarste bij launch.

GTX 770 > 970 perf gap: +30%
GTX 970 > 1070 perf gap: +50-60% (!)

Kortom, appels en peren. De 1070 van nu gaat net zo hard als een 980TI (dus Titan) van anderhalf-twee jaar terug. Dat is nogal wat.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 juni 2017 20:29]

Het klopt idd dat de prestatie omhoog gaat, maar dat mogen we ook hopen.
Ik vind het gewoon jammer dat ik steeds duurder moet inkopen in vergelijking met loon dat niet of nauwelijk stijgt.
Maar dat hoeft niet... Of een GPU duur is of goedkoop bepaal je volledig zelf, door zelf de goede timing te kiezen voor een upgrade, en eventueel het goede kanaal, zo is er ook een levendige tweedehands markt.

Een dikke videokaart is voor iedereen bereikbaar, tenzij je altijd voorop wil blijven lopen, en dan is het alleen maar logisch dat je daarvoor betaalt.

Als je elk jaar je upgrade doet voor de volle mep om slechts 30% prestatiewinst te boeken dan ben je niet met geld bezig maar met performance. Dat is een keuze...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juni 2017 14:57]

Klopt maar als je nieuw koopt verkoop je de oude.
980 nu eruit en 1080 erin
Maar verlies nu nog meer dan normaal.
Normaal verlies je ongeveer 200 euro dan nu is het 400 euro.
Dat komt vooral omdat de 980 een bizar slechte investering was...
Ok, maar dat weet je niet van tevoren als gewone consument.
Achteraf toen de 1080 kwam ben ik het met je eens natuurlijk. 50% winst of meer ten opzichte van de vorige kaart is opzich goed, maar wel belachelijk en je voelt je enorm ge..... natuurlijk.
Je hebt geen ervaring met AMD drivers, maar je kunt mij wel vertellen dat ze achterlopen op software gebied..
Als 1 bedrijf mij genaaid heeft is het NVIDIA wel. AMD had zijn drivers (ook voor CrossfireX) prima in orde.

Vooral je laatste zin slaat alles :')
De nieuwe crimson drivers zijn naar mijn mening beter dan die van Nvidia
AMD heeft naar mijn weten altijd prima drivers gehad. Er zullen altijd zaken zijn die niet helemaal lekker werken, maar om dat argument nu aan te halen vind ik oprecht bullshit. Vooral van iemand die 20 jaar NVIDIA koopt.
Persoonlijk AMD en nvidia drivers gehad, had op 't begin van mijn 1070 wat problemen met shadowplay, verder met beide nooit last gehad
Daarom, elke ervaring is anders natuurlijk. Ik word moe van techneuten die merken bashen zonder enige toevoeging eronder waarom.. AMD is gewoon goed bezig, dus ik hoop dat ze het beetje bij beetje Intel en NVIDIA lastig maken. Dat komt ten goede van de consument.
Sorry maar dat is niet het geval. AMD had alerte reviewers nodig om ze op het Frame-Pacing issue te wijzen dat al jaren Crossfire om zeep hielp. En de ironie wil dat Crossfire nu beter schaalt en beter werkt dan Nvidia's SLI...

En zo heeft AMD in de nadagen van de FX-processor wel meer driver-blunders gemaakt, en het waren ook niet de minste. Maar wat erger is: AMD heeft meerdere malen grote GPU launches zelf verkloot door ze uit te brengen met bizar slechte stock koelers. Hawaii (R290(x)) was een fiasco omdat het op 95 graden liep bij launch. Dat zette 'nogal' de toon. Er was maar één goede AIB kaart voor een 290X en dat was de Sapphire Tri-X. Dat is natuurlijk een drama en het zijn die missers die het imago van AMD hebben gevormd.

Let wel, ook Nvidia heeft blunders gemaakt zowel met hardware en met software, maar hun PR is gewoon veel beter en ze leren ook wat sneller van de gemaakte fouten. Net zoals Apple trage hardware kan verkopen voor een high end prijs vanwege goede PR, kan Nvidia een GTX 970 bouwen met compleet scheve specs en er (bijna dan...) mee wegkomen - of een driver releasen waarvan de GPU gaat koken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 juni 2017 20:36]

Met nVidia was het 'n tijdje terug niet zo leuk. Driver update en PC crashte regelmatig. Volgend update en probleem was opgelost. Volgend update en PC crashte regelmatig. Rinse and repeat een aantal keren. Heb sindsdien updates uitgezet nadat ik een werkende, niet crashende versie geïnstalleerd heb.
Ik heb toendertijd een GTX 670 gekocht voor 350eu. Deze werkte voor geen meter en ik had altijd gezeik met die GPU. Ik ben daarna nog 1 keer bezitter van een GTX 960 geweest en die werkte hartstikke goed.

Zo zie je dat je toch wel tegen vervelende dingen aanloopt bij hardware. Er kan altijd iets mis zijn.
Zo zie je ook bij jou.
Dan zou ik toch echt het probleem elders zoeken. Ik pak al sinds 2015 elke driver mee, eerst op een GTX 780ti en sinds een paar maanden op een GTX 1080 en heb met geen enkele een crash issue gehad. Wel andere issues maar die bleken tot twee maal te liggen aan de timing van grote Windows 10 updates tezamen met de drivers, wat niet heel vreemd is.

Het is niet de driver, als je clean install doet en je PC crasht ervan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 juni 2017 13:42]

Ik heb nu ook al weer een aantal jaren nvidia kaarten in mijn systeem (GTX670, GTX970 en 1080ti), maar daarvoor heb ik echt wel een paar AMD (ATI) kaarten gehad. De 4870 en 5870 vond ik qua prijs/prestatie/verbruik een stuk beter dan de nvidia counterparts van dat moment. Ik hoop dat VEGA in ieder geval in de buurt van de 1080ti komt, concurrentie is uiteindelijk alleen maar beter voor ons als consument.
Daarom zijn het ook geen anti nVidia sentimenten, maar pro AMD sentimenten. In een monopolisitische markt is de intentie om te innoveren minder en de prijzen hoger. Het zou goed zijn als dat monopolie wordt doorbroken. Goed voor de consumenten en de bedrijven. Het motiveert bijvoorbeeld werknemers om strijd te leveren, voor de verandering eens niet tegen de aandeelhouders.
Ik zit met een r290 die een upgrade kan gebruiken. Ik heb de hetze rond de 1070 en 1080 kunnen uitzitten, de r4xx was niet zoveel meer beter, buiten waarschijnlijk de verwarming. Nu zal ik die paar maanden ook nog wel kunnen uitzitten zeker.

Ik snap dat mensen die een volledig nieuwe build willen maken, pissed zijn. De mensen die momenteel een werkend systeem hebben en de god van FPS aanbidden, zet dan dat wat details uit zodat je toch aan je FPS komt. En als je dan roept en tiert dat je het spel met al zijn toeters en bellen wil kunnen spelen, had je al lang een 1080ti in je kast moeten hangen. Dus diegenen die toen konden wachten om te zien wat vega bracht, die kunnen normaal nog wel even wachten. Mijn mening voor wat ze waard is.
Dit is het punt dat AMD mij als potentiële klant verliest. Ze zijn al zo ongelofelijk lang aan het oprekken, tegen de tijd dat vega uit is heeft Nvidia volta alweer aangekondigd... Gemiste kansen.
Ze kunnen er niet zoveel aan doen, ze zitten zelf gewoon op genoeg hbm2 dies te wachten om die kaarten te maken, de gpu's zelf zijn waarschijnlijk al lang en breed klaar, maar kaarten zonder geheugen zijn niet zo nuttig. Maar in de tussentijd kan je nu beter nvidia kopen als je meer dan 480 performance wil.
Helaas heb je helemaal gelijk. AMD heeft alles ingezet op HBM2 en dat is meerdere maanden vertraagd en is nu langzamer en duurder dan oorspronkelijk verwacht werd.
AMD kan pas de Vega gamer versies uitbrengen als er voldoende HBM2 is tegen een redelijke prijs zodat ze qua prijs/prestatie kunnen concureren met Pascal.

Dus ja AMD wil zeer waarschijnlijk wel eerder Vega launchen maar als ze dat nu doen is het aanbod te beperkt en de prijs/prestatie tov Nvidia niet goed genoeg en krijgt Vega een slechte naam waardoor ze hun eigen ruiten helemaal ingooien. Het enige wat ze kunnen doen is wachten tot het HBM2 probleem opgelost is en een Pro Vega kaart launchen omdat bij pro kaarten de marge tussen verkoopprijs en fabricagekosten veel en veel groter is en oplages lager zijn zodat het HBM2 probleem nog te doen is en ze zich aan hun Q2 2017 launch belofte houden.

Het hele ellendige is dat AMD met Polaris geen goed antwoord heeft voor mensen die hun R9 290/390/Fury willen upgraden en dat zijn er nog best veel. Dat ze geen antwoord op de 1080/1080ti hebben is niet zo'n probleem maar AMD moet wel een antwoord op de 1070 hebben willen ze hun marktaandeel verder kunnen vergroten. En dat duurt nu wel heel erg lang door de exclusieve keuze voor HMB2. Als ze een midrange Vega met GDDR5/5X gemaakt hadden was die al gewoon te koop geweest.

Wat we er nu van weten is de Vega een antwoord op Pascal en niet op Volta zoals hier en daar beweert wordt. Niet alleen weten we nog te weinig van Volta en de game prestaties daarvan maar weten we wel dat de snelste Vega in elk geval niet veel sneller zal dan een 1080Ti als die dat al haalt. Volta lijkt in elk geval meer vernieuwing te gaan bieden voor Compute werk dan voor de gaming sector dus wellicht valt het mee (of tegen) hoeveel sneller Volta is dan Pascal maar uiteindelijk is er meer marktaandeel en geld te verdienen met de betere prijs/prestatie bieden dan met de snelste zijn. Helaas voor AMD lijkt het erop dat net als bij de Fury de keuze voor HBM ze duur komt te staan. Bij de Fury was HBM een probleem vanwege de prijs en de maximale grootte van 4GB en bij Vega zijn prijs, beschikbaarheid en in mindere mate snelheid de problemen.

De Vega gaming kaarten aankondiging is dus zeker uitgesteld naar eind juli (ook al hebben ze niks beloofd), daarna nog een officiele launch en als die daarna eindelijk uitkomt zullen de marktprijzen relatief hoog zijn want reken maar dat AMD zo snel als het maar enigzins mogelijk is wil launchen.
R9 290/390/Fury willen upgraden
Ik ben zelf zo iemand, echter kan ik prima wachten omdat alle genoemde kaarten eigenlijk nog best goed presteren, zeker de Fury
Als ze een midrange Vega met GDDR5/5X gemaakt hadden was die al gewoon te koop geweest.
Heeft waarschijnlijk ook veel met Kosten te maken, hiervoor zouden ze dus 2 verschillende versies van Vega moeten maken, wat de kosten weer opdrijft

Sowieso hoor je vaak mensen roepen dat ze niet snappen dat AMD zo lang wacht met het uitbrengen, maar ik durf te wedden dat ze gewoon geen andere keus hebben, anders waren ze echt allang uitgebracht
En veel winst zal AMD er dan waarschijnlijk niet meer op kunnen maken.
HBM2 is duur. En Nvidia heeft al een jaar kunnen verdienen aan de 1070/1080, waardoor ze als ze willen een strategische price cut kunnen uitvoeren. Wat de potentiële verkoopprijs van Vega doet dalen. Hopelijk voor AMD moet er ook nog niet de kost van waterkoeling vanaf. Want dan krijg je de Fury-launch all over again.
Verkeerde keuze gemaakt dus, want 1080ti presteert prima zonder HBM2.
Geloof je dat echt?

De marge op HBM is nog steeds te laag. Dát is het echte verhaal. HBM wordt opgekocht door deep learning/AI/HPC markten, die er meerdere duizenden euro's voor over hebben om de beste accelerators te hebben.

AMD maakt deze fout nu voor de tweede keer: HBM is overkill en te duur voor consumer-GPUs. Dat blijkt. Het is geen schaarste, er was al tijdenlang ruimte zat om HBM in productie te brengen. Het is gewoon niet te verantwoorden...

HBM2 is er al tijden...
https://images.nvidia.com...chitecture-whitepaper.pdf

En komt gewoon bij de fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 juni 2017 13:38]

Wat zijn ze aan 't oprekken dan? De 500 series is net uit.
Een vervanger voor Fury. Een GPU die het tegen de high end GPU's van nVidia op zou moeten nemen. De 500 serie is ok, maar het concurreert niet aan de bovenkant van de markt.
Precies dit. AMD heeft al zowat een heel jaar geen serieus antwoord op de 1070, 1080 en 1080ti. De rx580 is leuk, maar kan niet op tegen een 1070. Aangezien in de high-end markt bedrijven het meeste geld kunnen verdienen maak ik me heel erg zorgen of AMD niet in de problemen komt.

Ik had inderdaad ook mijn zinnen gezet op een freesync monitor en een vega kaart. Maar als ik makkelijk nog 3-4 maanden moet wachten dan geef ik mij over aan nVidia. Ik heb een hekel aan hun praktijken, ik vind het serieus belachelijk dat g-sync zoveel duurder is maar ik heb gewoon niet veel anders om uit te kiezen op het moment. Ik bedoel, de Fury is leuk. Maar de Fury heeft ondertussen ook al flink wat verjaardagen meegemaakt.
Aangezien in de high-end markt bedrijven het meeste geld kunnen verdienen ...
Daar durf ik nog wel wat twijfels bij te zetten. Het aantal mensen dat bereid is om ¤700 uit te geven aan een videokaart is beperkt. De markt op de mid-high range waar de prijzen rond de ¤200-¤300 zitten is veel groter. En hier heeft AMD ook prima producten. Die vooral uitverkocht zijn, dus zo slecht doen ze het niet.

Maar wel vervelend voor mensen die wel graag ¤500+ uitgeven aan een GPU en AMD een warm hart toedragen.
Freesync zal ook het enige zijn waarop je bespaard, maar zoveel duurder is de gsync module ook niet meer.
Lekker voor nvidia gaan, en dat komt van iemand die standaard voor amd duimt.
Maar de prijzen zullen nagenoeg hetzelfde zijn als die van nvidia, met niet de (toegegeven, oneerlijke) support die nvidia heeft.
g-sync module zelf niet nee. Het certificaat kost je wel flink wat als fabrikant. Op een 800 scherm is 200 extra niet heel veel. Op een 150/200 euro scherm wel.

Het goedkoopste freesync scherm kost je 120 euro. Een g-sync scherm 409 euro. En tuurlijk zit er kwaliteit verschil in. Maar kost je flink wat om g-sync te hebben.
Ik zat ook te wachten op Vega omdat Freesync voornamelijk goedkoper is en graag AMD een boost wou geven voor een wat "gezondere competitie".
Totdat ik deze 2 monitors zag, beide 3440:1440 100hz: ~880 euro
AOC AGON AG352UCG G-sync M/VA
Asus Designo Curve MX34VQ Freesync VA
De AOC had een G-sync flicker bug, maar dat is al gepatched.

Sinds het nog wel even duurt voordat Vega uitkomt en weinig heb gezien naast *Vulkan Doom demo die een Gtx 1080 perf heeft, toch maar weer terug naar Nvidia deze jaar.
De 500 serie is dan ook geen nieuwe serie, maar gewoon een rebrand wegens gebrek aan beter. Vega zou aanvankelijk eind 2016 komen (toen nog RX490), daarna werd het 2017 Q1, nu wordt het 2017 Q3 en uiteindelijk zullen ze wellicht pas in in het najaar van 2017 beschikbaar worden.
Ik treed DDVV bij. Uitstelgedrag bevordert het vertrouwen niet. Ik ben daar best cynisch in.
500 is een rebrand met iets hogere clocks tegen onevenredig veel hoger energieverbruik. Je kan het niet echt een release noemen. Dezelfde GPU met een ander stickertje.
Hoezo oprekken? AMD zelf heeft zover ik weet alleen ooit gehint dat Vega mogelijk rond Computex zou uitkomen. Als dit nu later wordt, is dit de eerste keer dat er wat uitgesteld wordt.

Dat mensen online al een half jaar lang lopen te speculeren en ongefundeerde geruchten de wereld in helpen wil niet zeggen dat daar ook maar iets van waar is. Dat het vrij lang duurt voordat de volledige Vega line-up er is, dat ben ik met je eens, maar dat ze het ongelofelijk oprekken dat ben ik niet met je eens. Sterker nog, AMD heeft met de eerste teaser video's van Vega gehint dat Vega een concurrent van Volta moet worden, oftewel NVidia's aankomende line-up.
http://wccftech.com/amds-...s-usable-graphics-memory/ AMD was degene die is begonnen met het hinten naar vega. Het klopt inderdaad dat ze zeiden dat vega van origine tegen volta was, maar ze zijn heel vroeg begonnen met het vrijgeven van informatie. Het spijt me maar je kan niet ontkennen dat vanaf het begin AMD telkens net deed alsof ze iets hadden tegen de 1080, zoals bijvoorbeeld dat filmpje van doom. Als vega echt tegen volta is, waarom zouden ze dan zo vroeg laten zien dat vega zogenaamd een 1080 aan kan? Ik bedoel, dat is dan toch helemaal niet meer relevant als ze zich blijkbaar toch niet focussen op een antwoord op de 10xx serie? Daarom dachten mensen ook dat vega was bedoeld als antwoord op de 10xx serie, omdat AMD dat ook (half) zo bracht. Pas later zeiden ze "oh maar vega is zo goed, zelfs volta is slechter!"
Beginnen met een link van WCCFTech... dan verlies je al direct elke geloofwaardigheid. "Hinten" naar Vega is totaal wat anders dan een release datum noemen. AMD heeft ook al bekend gemaakt dat ze na Vega GPU's gaan maken onder de naam Navi, zullen we daar dan ook alvast over gaan zeuren dat ze die nog steeds niet uitgebracht hebben? Dat AMD wat veel "teasing" doet zonder hard wat uit te brengen, daar kan ik inkomen, maar nogmaals het hele verwachtingen scheppen van "Vega komt binnenkort" en wat al een half jaar speelt is puur de community die zonder basis geruchten verzint.

Had ik, en menig andere potentiële klant, het fijn gevonden als Vega allang op de markt was? Ja natuurlijk. Maar ik snap AMD best dat. Met de RX4xx en RX5xx series is veel meer geld en marktaandeel te winnen dan met een paar highend kaarten voor die enkeling. Daarnaast is AMD ook volop bezig geweest met op de CPU markt, dus wellicht duurt het zo lang omdat ze meer engineers op die ontwikkeling hebben ingezet. En met succes, want Intel lijkt doodsbang voor alle nieuwe AMD CPU's, aangezien ze ineens met Core i9 CPU's op de proppen komen, met 8 core CPU's die ineens veel goedkoper kunnen zijn dan hun huidige S2011 8-cores.
Er zit minder marge op het midden segment en meer op het high-end segment. Dat was duidelijk gemeld in de laatste Financial Analysts Day
Ik ben het grotendeels met je eens, maar zoals AeroWB het uitlegt is het ook.
AMD heeft de pech dat het HBM2 niet voldoende voorradig is.
Volgens mij heeft AMD gezegd Vega in dit kwartaal op de markt te brengen. En dat doen ze technisch gezien ook wel, maar dat is alleen die FE die totaal niet interessant is voor gamers. En ondertussen zijn de 1070 en 1080 alweer bijna een jaar op de markt en heeft AMD niets wat daarmee kan concurreren.
Noem er eens een paar dan? met alleen roepen word niemand wat wijzer
Jij bent de gene die de claim doet, kom dan ook met bronnen...
Heb dit al vaker gezien hier, mensen die dit soort zaken op de een of andere manier persoonlijk opnemen.
Wss kijk je af en toe eens op tweakers of andere tech gerelateerde sites, en is het allemaal aan je voorbij gegaan. En dat is prima verder.
Maar verwacht niet dat ik amd's pers berichten op ga zoeken en een heel betoog hier ga schrijven. Sindsdien zijn er weer honderden zoniet duizenden berichten over amd geschreven, ik ga er niet door heen spitten. Zoek het lekker zelf uit, wat kan mij het schelen.
ik neem niks persoonlijk, maar het is gewoon normaal als je claims maakt dat je ze ook onderbouwd.. als je je uitspraken niet wilt onderbouwen zeg dan liever niks, want je bericht is nu gewoon totaal nutteloos voor veel mensen

Maar goed.. het kan mij ondertussen ook weinig nog schelen wat je te vertellen hebt
Als je al bijna een jaar wacht kun je net zo goed nog een paar maanden extra wachten? Is wel zuur overigens.
Tja, er is een punt dat je knopen moet doorhakken :) anders kan ik net zo goed zeggen dat ik wacht op volta/navy
Ze zeggen weleens "Geduld is een schone zaak" lol
Ik denk dat ik na meer dan een jaar wachten wel genoeg geduld heb gehad
Ik zit nu ook zwaar te dubben... Ik had m'n zinnen gezet op Vega + een FreeSync-monitor maar als ze pas over twee maand informatie gaan geven ben je zo vier maand verder voor je zo'n kaart in handen hebt. En dan heb je waarschijnlijk de referentieversie.

Aan de andere kant ben ik absoluut geen fan van Nvidia met hun anti-competetieve praktijken en GSync-belasting. Aangezien een nieuwe monitor een feit wordt als ik nieuw spul haal kom ik daarmee mooi in een spagaat.

Ik heb ingezet op Computex en verloren. Nu maar eens diep nadenken... Enige lichtpuntje is dat ik momenteel eigenlijk "hooked" ben op een MMO die niet zo belastend is voor m'n systeem, maar ik hoopte er eigenlijk op semi-binnenkort weer eens wat grafische pareltjes op een groot scherm te spelen.
speciaal een account aangemaakt om te kunnen reageren :P

maar welke MMO als ik vragen mag?
speciaal een account aangemaakt om te kunnen reageren :P
Welkom bij de community!
Okee, omdat je de moeite voor een account hebt genomen: Tree of Savior. Een jaar geleden (te vroeg) uitgebracht, maar onderhand een erg vermakelijke MMO met een voor mij erg aansprekende grafische stijl.
Het is nu mooi weer, ga maar eens buiten een paar mooie pareltjes zoeken om mee te spelen. Ik zie genoeg grafische pareltjes met grote schermen lopen haha.
Je kan alvast die freesync kopen. Kaart komt later wel.
Ach. Ik alle eerlijkheid. Prachtig als ze de tijd nemen om een goed product neer te zetten. Daarbij, wie koopt er nou een nieuwe GPU in de zomer?!?
September / oktober is de juiste tijd voor europa :-)
(Zo heb ik ook mijn hele build te koop gezet, het is nu tijd voor andere zaken dan binnen zitten gamen (imho uiteraard)
Tja, als jij bij mij een kano besteld, die ik met de hand maak, dan zou je na 10 jaar ook wel graag je ding willen hebben, ongeacht dat ie steeds beter word :P
Beter vergelijk zou zijn:

Dat jij mij beloofde de kano in de winter te leveren, maar dat dat uiteindelijk pas het einde van de winter wordt. Voor mij als klant niet zo erg omdat ik de kano toch pas echt zou gebruiken in de zomer.
Nouja, einde van de volgende winter dan :)
Nee, naar mijn beste weten is de vertraging tov de eerdere communicatie 2 maanden. AMD kennende zal het product bij aankondiging vrij rap in de winkels liggen.
eind 2016 ligt echt wel wat verder weg dan twee maandjes hoor :+ van de hopelijke voorstelling eind juli. Begint meer op een jaar te lijken tegen dat ze op een behoorlijk prijspeil in de winkel gaan liggen.
Wellicht niet amd hun schuld ivm hbm2 productiecapaciteits problemen maar toch..
Eind 2016?

Check even de investor presentation released in augustus 2016.
https://app.scoutfin.com/...tch_id=297670879870932296

Slide 8, Will launch “Vega” for the enthusiast market in 1H 2017

Nou bedoelen ze vrijwel altijd het einde van een periode als bedrijven zeggen H1, is het vaak juni 2017.

Tov deze officiele communicatie, is er dus 2 maanden vertraging.
Mijn vakantiegeld brandt een gat in mijn portemonnee en mijn vorige GPU is nog steeds een GTX 570.
Ik vind die hele rotzooi software rondom mijn GPU drivers gewoon echt slecht en iedere keer als mijn pc opstart komt daar ook nog een foutmelding bij die al maanden bekend is bij nvidia, waar in ieder geval honderden mensen last van hebben, en die steeds bij nieuwe releases niet opgelost wordt.
Dus uit principe wil ik geen nieuwe nvidia kaart. Maar ik wil wel de nieuwe games op 4k op mijn tv kunnen spelen, dus misschien moet ik dan toch een nvidia kopen.
Ik weet het gewoon even niet.
Over welke foutmelding heb je het? Zelf nergens last van met een GTX1700
Nvidia webhelper.exe no disk in drive d:
Drive d: hernoemen naar iets anders zou helpen lees ik.
Ik heb geen drive d:
Ik weet wat je bedoelt. Mijn 780Ti GHz editie is nu echt aan vervanging toe (1 van de fans begint herrie te maken) en ik dacht Vega af te wachten. Dan kiezen voor wat het beste is en hopen dat de concurrentie ook de prijs beinvloed.

AMD is op dit moment geen optie een RX480 is in veel zaken nauwelijks sneller. Ik vrees dus dat het een 1080 of 1080Ti gaat worden nu. HBM2 is wellicht niet de slimste keuze geweest op de korte termijn. Hopelijk pakt het op de langetermijn goed voor ze uit. Concurrentie is goed voor de consument.
Na twee jaar gewacht te hebben begin ik het met je eens te worden. Heb het geld gewoon voor een 1080ti dus waarom wachten op vega hou de kaart sowieso 5 jaar. Zie wel hoe amd dan staat.

In het filmpje van prey wordt trouwens gesproken over Vega in crossfire, is dit een teken dat ze niet aan verwachting gaan voldoen ?

[Reactie gewijzigd door NLKornolio op 31 mei 2017 10:21]

Dit is het punt dat AMD mij als potentiële klant verliest.
AMD reageerde bij mij een tijd geleden ook niet op een twitter bericht voor van mij voor after sales support.

Offtopic: Overigens stel ik een hardware upgrade nog zo lang mogelijk uit. Qua GPU zou ik dit pas bij een volgende GTA release nodig hebben waarschijnlijk. Mijn FX-8350 doet het nog prima, en maakt minder geluid door een Scythe Mugen 4 te monteren (die stock koeler vervangen had ik jaren eerder moeten doen).
The fanboy is strong in this one.

High end segment van nog geen 1% van de markt.
True maar dat is wel het enige wat ik koop :P en FPS liegt niet
In jouw geval is Nvidia dan degene idd. Die 1080ti is echt een beest die alle verwachtingen overtrof.
Ineens is gamen op 2160p, met een fatsoenlijke framerate en maximale grafische instellingen realiteit geworden.
Aye :) heel happy mee
Eind juli aangekondigd, en dan zal het waarschijnlijk nog een tijd duren voordat Vega beschikbaar is. Dit vind ik toch wel een teleurstelling hoor. Ook zeer jammer dat AMD niets van specificaties of sku's vrijgegeven heeft over Vega. Ik denk dat ze zwaar in de shit zitten omdat HBM2 niet beschikbaar is en daardoor Vega niet kunnen releasen.
Eerlijk gezegd denk ik dat ze liever de Frontier editie aan de man willen brengen in de zakelijk markt dat brengt ze veel meer op. En daarna zijn de consumenten aan de beurt omdat die markt financieel minder aantrekkelijk is.
Hadden ze niet gezegd dat vega in kwartiel 2 kwam? Nvidia zal zich wel kapot lachen, ze hebben een dik jaar geen concurrent in de high end markt gehad, dat zijn de kaarten met de grote marges.
Kaarten met grootte marges omdat ze weinig verkocht worden. High end segment is voornamelijk promotie.
Zucht, ik hoop zo dat deze kaart het wachten waard is en dat hij beter is dan 1080ti.
Anders kan je weer beter wachten op Volta wat denk ik in oktober oid uit komt (mocht hij snel aangekondigd worden). Juist terwijl ik AMD wil supporten omdat Nvidia anders helemaal de monopoly krijgt.
Monopoly is niet meer tegen te houden. Nvidia is met hun recente avonturen behoorlijk in waarden gestegen. Beurswaarden is 700% gestegen sinds 2015. Toen op 20, wat al hoger is dan amd sinds decenia (op een piek van 40 in 2006 na) nu op 144 op het moment van schrijven.

Gpu's zijn bijzaak en prestige voor nvidia nu, dat wint amd simpelweg niet meer helaas.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 31 mei 2017 10:14]

Wat een misser zeg, ik was er met mijn aanschaf van mijn MG279Q met Freesync er vanuit gegaan dat ik een relatief korte periode had moeten overbruggen met lage fps zonder Freesync (Heb nu nog een gtx770). Alle geluiden hadden gewezen naar Computex en uitbrengst van Vega eind juli.

Nu zeggen ze eigenlijk dat je minstens nog 6 maanden moet wachten voor het daadwerkelijk uit is en je een beetje betaalbare prijzen heb (Gezien dit soort producten altijd overpriced bij de launch zijn). Als ik niet zo mijn zinnen op werkende Freesync en AMD had gezet was ik nu overgestapt. Ik denk dat veel mensen er nu zo overdenken en dus toch voor het Nvidea kamp gaan.
Ik zit in het zelfde schuitje, ik heb ook een 770 en had dezelfde monitor op het oog...en eerlijk gezegd ben ik verleid een 1080 miss wel een ti te halen omdat ik het gezever en gewacht wel een beetje beu ben inmiddels. Had echt m'n zinnen gezet op een nieuwe gpu deze zomer en een pc update deze zomer. :(
Ja, het is nogal balen, maar goed. Ik kan de monitor zelf van harte aanbevelen, ook al heb ik nog niet de kans gehad om hem op 144 hz uit te testen(Geen DP poort op de 770 :/ ).

Ik hoop dat het wachten het waard zal zijn, de toekomst zal het uitwijzen! Maar eerlijk gezegd maakt het me niet heel veel uit wat het antwoord van NVidia gaat zijn, gezien het me vooral gaat om de Freesync, dan heb je natuurlijk maar 1 keuze.
Zolang ze maar voor de feestdagen alles in orde hebben.
Dat is toch de tijd van het jaar waarbij de planken vol moeten liggen en heel veel mensen hardware en games kopen.

Ik hoop alleen dat de Vega gpu's beter zijn dan het huidige aanbod van Nvidia want laten we eerlijk zijn Nvidia heeft echt hele sterke gpu's en domineren het hoger sigment al geruime tijd en AMD kan maar geen antwoord vinden.

De 480 is niet veel beter dan een 970 die al jaren op de markt is om nog maar te zwijgen over de 1070 / 1080 / 1080Ti / Titan.
Ik wil een compleet AMD systeem bouwen maar omdat mijn budget 1000 / 1200 euro is en ik maar eens in de 5 jaar wil upgraden wil ik het beste van het beste kopen wat er op de markt is.

Volta staat volgens mij niet heel ver meer weg (Q1/Q2 2018?) en coffeelake van Intel ook niet.
Ik heb dan ook geduld en kijk niet naar een paar maanden als ik weet dat er nieuwe tech word gelanceerd die +- 30% extra performance bied voor gaming.

Het is echt heel erg jammer dat AMD op het high end gebied het zo zwaar heeft tegen Nvidia :(
Want niemand zit te wachten op een monopoly van Nvidia...
De prijzen van amd zullen wss niet veel lager liggen dan die van nvidia. En zo bespaar je enkel een euro of honderd op gsync.