Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: nickurt

De nieuwe Windows 10 Insider-build bevat enkele vernieuwingen, die waren aangekondigd op de Build-ontwikkelaarsbijeenkomst. Zo komt er uitgebreide ondersteuning voor een stylus met Windows Ink en krijgt het startmenu nieuwe mogelijkheden.

In build 14328 is de Ink Workspace standaard ingeschakeld op apparaten die in combinatie met een stylus te gebruiken zijn, waaronder de Surface Book. Op andere apparaten is deze te benaderen via een rechtsklik op de taakbalk, door de optie voor het tonen van de Ink Workspace te selecteren. De die omgeving kan er op een whiteboard getekend worden en kan een gebruiker bijvoorbeeld notities creëren.

De vernieuwingen in het startmenu houden in dat de weergave van de meestgebruikte apps is samengevoegd met de weergave van alle apps, waardoor het scrollen en klikken verminderd moet worden. Ook zijn de iconen voor bijvoorbeeld instellingen en uitschakelen naar de linkerkant van het startmenu verplaatst, zodat deze altijd zichtbaar zijn. Ook zijn handmatig aan het menu toegevoegde folders meteen zichtbaar, zonder een apart venster open te hoeven klappen.

startmenu 14328Het aangepaste startmenu

In de tablet-modus heeft Microsoft op verzoek van vele Windows Insiders ervoor gezorgd dat de weergave van 'alle apps' het volledige scherm beslaat. Daarnaast is het mogelijk de taakbalk automatisch te verbergen in deze modus. Cortana ontvangt ook enkele verbeteringen. Zo is de virtuele assistent beschikbaar vanaf het lockscreen en kan zij herinneringen aanmaken aan de hand van foto's. Bovendien is de integratie met mobiele apparaten verbeterd. Een Nederlandstalige Cortana is weliswaar nog ver weg, maar de Engelstalige versie moet in de zomer samen met de andere verbeteringen in de Benelux beschikbaar worden als onderdeel van de Anniversary Update.

Tot slot krijgt het notificatiecentrum een aparte positie op de taakbalk en zijn afspraken in de nieuwe build geïntegreerd in de kalender. Bovendien is op het verzoek van vele gamers vanaf nu een klok te zien op alle taakbalken, in het geval dat er gebruikgemaakt wordt van meerdere schermen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Ook handig om te melden is dat ie ook voor Mobile insiders te downloaden is (simultane release dus). Niet heel veel veranderingen daar, maar vast nog wel hier en daar een bugfix.
Nou, bugfixes? Eerder weer vele bugs ge´ntroduceerd. Al twee keer een spontane reboot gehad.
Jij bent niet geschikt voor Insider builds :)
juist wel. Ik rapporteer ze netje ;) zodat ze snel opgelost worden. Mijn ervaring is dat dat ook gebeurt, helaas niet altijd zonder intro van nieuwe bugs.
Dat had ik (en menig ander) met de vorige build. Hopelijk met deze build niet meer. Ga het zo zien.
Dat kan ook aan je pc/laptop liggen. Niet altijd de software is schuldig :Y)
Inderdaad, geheel mee eens.
Misschien juist 'goed' van Windows dat zo het probleem wordt opgelost.
Anders had je misschien een frozen scherm, of erger een BSOD, gezien op je PC.
Van de week van microsoft voor het eerst de vraag gehad of ik vaak spontane reboots had. Dus ik denk dat er veel meer mensen er last van hadden
EÚn van de zaken is dat in Mobile nu de settings app eigenlijk weer helemaal in het Nederlands is. (Alleen heet het nog "settings" i.p.v. instellingen)
Ook de vervelende "zoek" functie waarbij Edge geopend wordt met {searchterms} in de adresbar in plaats van het ouderwetse 8.1 zoek scherm?
Eindelijk nieuws over Cortana in de Benelux. De Nederlandse taal vond ik sowieso niet bijster belangrijk – aangezien ik alles in het Engels gebruik – en ik moet zeggen dat ik toch wel benieuwd ben naar Cortana in de praktijk.
Het was al eens eerder aan bod gekomen hier op Tweakers, dat heb je waarschijnlijk gemist?

nieuws: Nederlandstalige Cortana is nog ver weg, Engelstalige komt wel naar Benelux
Ja, inderdaad gemist! Dank voor de link in ieder geval. :)
Met deze build is het in ieder geval al wel mogelijk om Cortana in te schakelen (met Regio op Nederlands) op een Engelstalige Windows versie...
Het is gewoon vreemd dat Android en vooral Apple hele goede spraakherkenning hebben die bruikbaar zijn in de apps van derden. Windows heeft nu niks...
Beetje laat van Microsoft. Ze proberen steeds maar dat startmenu opnieuw leven in te blazen maar ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik gebruik dat ding nooit meer. En ik denk dat er veel meer mensen zijn die het niet mee gebruiken. Ze hebben het startmenu in mijn mening gewoon verpest.
Smaken verschillen, maar het 8/8.1 start scherm was voor mij een verademing. Vindt de 10 oplossing gewoon minder, maar dat komt doordat ik het "Alle" applicaties pijltje mis. Maar tja, smaken verschillen dus. Maar start staat bij mij gewoon op "8/8.1" modus, omdat het fijn werkt dan zo een uitvouwend xp/7/10 menu.
Ik weet niet wat je precies bedoelde . Maa rin winsows 10 staat onderaan de keuze: alle apps
En met een pijltje kun je weer terug.
In 8.1 had je geen toasts/borgers aan de linker kant maar een pijl die naar beneden wees. Daar kreeg je rechtstreeks alle apps te zien, je hoefde dus niet eerst een menu te selecteren. Was heel erg handig.
Ipv van een pijl staat er nu een tekst, wa tis precies het verschil?
Het blijft een keer klikken.. toch?
Ik snap het verschil wel. In Windows 8 had je een lijst met tiles, die netjes gesorteerd was. In Windows 10 heb je een soort lijst die links in beeld staat. Die lijst gebruikt 10% van je scherm, waardoor er veel minder in past en het veel minder overzichtelijk is. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Windows 8 manier (en ik gebruik ook het fullscreen startmenu in Windows 10), maar sinds Windows 10 gebruik ik de "alle apps" knop niet meer. Ik zet applicaties die ik vaak genoeg gebruik nu als tile in het menu, of ik zoek door een paar letters te typen. Dat zoeken door middel van typen is sinds Windows 8 gelukkig wel een stuk sneller geworden.
De 'Alle Apps' knop is waardeloos omdat die voorbij gaat aan je mappenstructuur in explorer. Het is een gealfabetiseerde lijst waardoor je op een totaal andere manier zoekt als de structuur die je hebt ingericht op je systeem.

Wederom is dat heel leuk voor een smartphone of tablet maar compleet kansloos voor productiviteit - precies zoals het oude Metro UI dat was. MS heeft het dus nog niet helemaal door en dit zijn precies de zaken waar je als desktop gebruiker nu net een voordeel zou moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 april 2016 13:33]

Superhandig ja, maar niet heus. Je hoeft alleen maar door een brei van tientallen , zo niet honderden iconen te scrollen. Waardeloos! Het menu in windows 10 is al stukken beter maar ik geef nog steeds de voorkeur aan classic shell met het windows 7 startmenu.
En ja ik gebruik dat ding continu, veel handiger dan een vol bureaublad of een enorme bende aan iconen in je taakbalk.

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 23 april 2016 12:37]

Ho. klik op alle apps; klik op een letter uit het alfabet; kies de juiste beginletter en je hebt de sortering al enigszins beperkt; kies nu de gewenste app.
Of is dit teveel klikken?
Mappenstructuur is nog steeds vele malen overzichtelijker.
Ik zou zeggen, dien een feature request in bij Microsoft :)

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 24 april 2016 10:11]

Het echte 8.1 start menu is ook niet meer in Windows 10, heb je daar ook een tooltje voor

Of maak je gewoon gebruik van die tablet achting modus ?
Maak gebruik van de tablet full-screen start menu in Windows 10.
-snip-

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 24 april 2016 10:11]

Je gebruikt het niet meer waar staan de iconen van je programma's, ook al klik je er al op 1 keer en ga je niet naar all apps maak je er nog steeds gebruik van :)
appslist heb je eigenlijk niet nodig, maakt het enkel wat eenvoudiger.
Veel van m'n programma's die ik als tile heb staan zijn portable en zijn dus niet te installeren :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 april 2016 20:47]

Oh? Ik vind het start menu beter dan ooit :-)
Zelf kiezen hoe groot het menu moet zijn en daarin je live tiles in kunnen richten, goede en snelle zoekfunctionaliteit. En kom je er daar niet mee uit, heb je alsnog het overzicht van al je apps, netjes op alfabet gesorteerd.

Ik ben wel benieuwd hoe jij het menu niet meer gebruikt? Zet je alles op het bureaublad?
Ik gebruik het start menu ook al lang niet meer. Windows toets en de eerste lekkers tikken van het programma of de zoekfunctie die ik wil hebben, op Enter rammen en klaar. Direct het goede resultaat in een halve seconde. Sneller kan niet :)
Die gebruik ik ook het meest. maar toch het indelen van de tiles voor mijn meest gebruikt applicaties vind ik fijn. Een mooie aanvulling voor de net-niet-dagelijkse apps die ik op de taakbalk heb staan. Mijn bureaublad is vrijwel leeg.
In Vista en 7 was de zoekfunctie eigenlijk ook gewoon onderdeel van het startmenu. Ik weet eigenlijk niet goed of dat nog zo is. Zit wel op dezelfde plek, maar de layout veranderd wel echt als je het gebruikt. Bovendien heeft ie nu zijn eigen knop op de taakbalk. Maar naar mijn mening telt het zoeken nog steeds gewoon als een van de vele handige features die het startmenu biedt.
Grappig genoeg zoek ik op mijn telefoon nooit. Daar gebruik ik altijd de grote letters in de All Apps list, of ik scroll gewoon. Op mijn PC gebruik ik de All Apps erg weinig. Maar desondanks, ben ik toch blij dat het erin zit, en vind ik het sowieso een stuk fijner hoe het nu is dan hoe het pre Win8 was.
Je moet wel eerst de Windows toets weer loslaten natuurlijk 8)7
Zins de zoek functie zo geweldig is type ik gewoon wat ik wil en het komt tevoorschijn, Geen startmenu meer nodig

[Reactie gewijzigd door Noahlvb op 22 april 2016 20:37]

Wat krijg je dan als resultaat bij 'zins'?
Beetje laat van Microsoft. Ze proberen steeds maar dat startmenu opnieuw leven in te blazen maar ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik gebruik dat ding nooit meer

Op een tablet? Dat si waar Microsoft het laat zien. Niet op desktop.

Op een tablet met een start menu lijkt mij erg onhandig. 8-)
Vond alle taakbalken wel ok, ik gebruik altijd Windows key en dan typen maar dat is ook de taak balk ;)
Sinds Windows 10 gebruik ik het startmenu juist meer en meer.
Mijn desktop heeft alleen iconen voor de browsers (ik gebruik er 4) en wat mappen/documenten die ik veel gebruik. Alle programma's zitten netjes gesorteerd en gegroepeerd ik het startmenu.
Met windows 7 gebruikte ik zo min mogelijk het startmenu teveel kliks, alles stond op mijn Bureaublad en op de taakbalk. Vooral mijn Bureaublad was altijd een vol gedrocht (ik ken een heleboel mensen die een vol onoverzichtelijk Bureaublad hebben in Windows 7). Voor de taakbalk geld het zelfde, er is maar een beperkte ruimte als je zoals ik 1 apparaat gebruik voor werk, hobby en bank hangen. De diversiteit van apps en programma's loopt daardoor in de 20+. Ik heb daarom alleen de browser en de verkenner op de taakbalk en al mijn andere start ik vanuit het startmenu.
Het is voor alle programma's die ik wil starten een uitkomst, windowstoets -> klik op de 1 van de 50 netjes geordende snelkoppelingen (ik noem het snelkoppelingen want ik heb maar 5 tegels die live tile zijn 3 mailboxen, foto en het weer).
Ik draai nu een paar weken Win10, en er valt me gisteren iets op, ben erg benieuwd of anderen dit ook hebben of dat er bij mij iets mis is; Win10 heeft meerdere niveaus van 'slaap mode'??
De eerste keer werkt zoals in eerdere windows versies, scherm gaat uit, fans gaan op lage snelheid, powerledje knippert, maar vervolgens gaat de boel 5 minuten later 'verder in slaapstand' ofzo, fans gaan helemaal uit, alle leds (ook op mobo en gpus enzo) gaan uit, en de pc lijkt vervolgens gewoon helemaal uit te staan, muis bewegen doet niets, toetsenbord maakt pc weer wakker, maar niet het scherm, daarvoor moet ik dan weer de muis bewegen...?!

Heb ik een of andere bizarre bug, of is dit normaal???
Bedoel je dan niet hyphenate mode? wat gewoon een anders Engels synoniem is voor sleep mode.
Die heb ik zelf ook. Maar mijn USB porten zijn allemaal Active-USB dus die zijn altijd actief.
Daar door blijft mijn muis en toetsen boord altijd het led branden.
Dit probleem heb ik ook dit in combinatie met een asus moederbord. Dit heb ik sinds december. Eerst nergens last van. Bij mij is het nog erger. de eerste paar dagen werkt het goed. Na dag 2 of 3 komt de pc niet goed uit slaapstand. En moet ik de pc een reset geven anders doet hij het niet meer. Vermoed dat het aan de intel vga driver ligt die windows meeleverd. Heb alles wat ik kon vinden in combinatie met hibernate uit geprobeerd.
Maar Hibernate is wat anders, wat ik in win10 zelfs niet meer als optie zie (wss omdat het ALTIJD slecht werkte hebben ze de optie nu weggelaten?) Hibernate betekend 'onthoud wat ik open had staan (via bestand op hdd) en ga helemaal uit', Sleep mode is 'onthoud wat ik open had staan (in RAM geheugen) en zet zo veel mogelijk hardware uit, maar blijf verder wel aan staan'
Het zit verstopt ze hebben nu zelfs nog meer smaken als met W7. Anders gezegd ik heb alles geprobeerd wat ik kon vinden als ik google op w10 sleep en hibernate problemen.
Een clock op beide talkbalken, eindelijk :D
Nu wel in de goede kleur? Het is al een paar builds in zwarte tekst. Niet te lezen dus.
Zo te zien luisteren ze bij MS aardig goed. Veel van mij vragen en opmerkingen, met name met betrekking tot de tablet modus, worden dus toch toegepast. En ondanks dat het in het Engels is, cortana beschikbaar in NL is waar ik al eeuwen op wacht.
Ik weet dat de wereld steeds sneller wordt maar ......... eeuwen? ;)
Het wachten op Cortana lijkt een eeuwigheid te duren ;)
Persoonlijk gebruik ik de apps-list eigenlijk nooit.
Vaak gebruikte programma's staan als een tegeltje aan de rechterkant en voor een sporadisch gebruikt programma tik ik een paar characters van de naam in en voila. :p
Ik zie dan liever de volledige tekst + icon dan het hamburger menu, alsook 'net ge´nstalleerd' is ook wel handig soms.

"Bovendien is op het verzoek van vele gamers vanaf nu een klok te zien op alle taakbalken, in het geval dat er gebruikgemaakt wordt van meerdere schermen."
Dat heeft ook lang genoeg geduurd.. die feedback is wellicht al 10+ jaar oud :9

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 april 2016 20:07]

Hehe, mja die feedback is erg oud. Als ze dan ook meteen notificaties en tray hadden meegenomen :X
Ha mooi. Windows Ink leek me een heel interessante feature op Build, ga het nu uittesten. :) Ben persoonlijk ook zeer tevreden over het vernieuwde start menu, ik vind het erg fijn dat de full screen all apps lijst terug is, ik miste hem op mijn tablet. De andere tablet-modus aanpassingen zijn ook meer dan welkom! Hier is een volledig overzicht te vinden: http://changewindows.org/build.php?id=129

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 april 2016 21:27]

ik vindt het alleen wat jammer dat ze apps zo weinig ruimte geven.
2/5 van het "alle apps" scherm is leeg, maar alsnog is er niet genoeg ruimte over voor hele app namen.
Ik hoop dat ze dan even goed overleggen met Wacom. Man man, wat heb ik een gezeik gehad met m'n cintiq drivers. De Wacom drivers en windows pen settings conflicteerde nogal met elkaar. En ipv van oplossen zaten beide bedrijven naar elkaar te wijzen als de schuldige.
Da's het eerste wat ik op iedere installatie eruit knikker, alle app rommel in het startmenu. Daarna een ronde winprivacy en wat settings terug naar basic look zetten en het is enigszins werkbaar.
Wat bedoel je met basic look? Toch niet zo'n lelijk grijs thema hoop ik?
Ik denk de win98 start menu style heb ik nu ook weer eens met classic shell, niks vreselijks aan hoor :)
Dat vind ik dus wel erg lelijk en totaal niet fijn om mee te werken (veel teveel submenus). Daarnaast is ie echt niet goed voor je ogen.
Hoezo zou dat start menu slecht zijn voor je ogen, zo lang kijk je er niet naar ?
Ah, zolang we zelf nog mogen bepalen of dat we ze erin laten zitten of dat we het eruit kunnen halen vind ik t prima. Het zou een ander verhaal worden zodra je die standaard apps er niet af kan gooien.
Ik ook echter sommige rommel kan niet weg zoals de App zoeken in het start menu, dan bleef je met een stomme letter Z zitten en zoeken er onder.
Ik vond sowieso al al die Groepen A/B/C/D etc helemaal niks, ik heb classic shell er voorlopig weer op.

Leuke is de app rommel lijkt alleen maar meer te worden, het wordt ongeveer vergelijkbaar met samsung die gooit of gooide ook altijd zoveel extra apps erbij.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 april 2016 19:27]

Die indeling komt van Windows Phone en vind ik eigenlijk prima. Je klikt op alfabet zou naar een app toe. Anders krijg je default indeling op basis van de software bouwer (adobe bijv). Das lekker met veel apps! Enorm onoverzichtelijk. Dan vind ik dit per default beter.
Gelukkig kan je het gros van de MS meuk gewoon verwijderen, in tegenstelling tot Samsung meuk. Maar ik ben het met je eens dat er steeds meer ongewenste zooi bijkomt. Dat zou optioneel moeten zijn, niet standaard.

De letters zijn echter wel duvels handig, in ieder geval op een telefoon. Vooral bij je contacts scheelt dat eindeloos scrollen. En als je op de pc zit kan je gewoon Windowstoest en tikken doen, dat is veel sneller.
Waarschijnlijk weet je niet dat je op A/B/C kan klikken...
En dan ik klik erop en dan krijg ik een optie om op alle letters snel te kunnen drukken, ik wil die grote letters gewoon niet in start menu.
Ik heb het meteen vervangen voor ClassicShell en alles op menuweergave ingesteld, zodat alles openklapt als je met de aanwijzer erboven hangt ;)