Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

Microsoft heeft de eerste Insider-build uitgebracht van Windows 10 met ondersteuning voor Bash On Windows. Bovendien bevat de nieuwe build een manier om Continuum te gebruiken zonder dock of adapter, via een Connect-applicatie.

Het gaat om een build 14316 voor gebruikers in de Fast Ring, zegt Microsoft. De installatie van Bash On Windows verloopt via het activeren van het Linux-subsystem voor Windows in het Control Panel, waarna gebruikers Bash kunnen installeren door het commando 'bash' in te voeren in een command prompt.

Het Redmondse bedrijf kondigde vorige week aan Bash naar Windows te brengen. Bash is de shell van vrijwel alle Linux-distributies en OS X, waar Windows zijn eigen PowerShell had. Gevolg van de stap is dat ontwikkelaars nu bijvoorbeeld ook emacs op Windows 10 kunnen gebruiken om hun code te bewerken, of tools als awk, grep en vi. Door de samenwerking met Canonical kunnen ontwikkelaars verder meerdere Ubuntu-binaries op Windows benaderen.

Naast Bash zitten er meer vernieuwingen in de build, die een testversie is van de Anniversary Update die voor deze zomer gepland staat. Zo kan Cortana een melding geven als de accu bijna leeg is. Dat gebeurt op Windows Phone of Android, mits de gebruiker Cortana aan heeft staan. Ook kan de pc rij-instructies doorgeven aan de telefoon.

Bovendien zit de nieuwe Skype-applicatie in de build en is het mogelijk een app te pinnen, zodat hij op elke desktop zichtbaar blijft bij het gebruik van meerdere desktops. Bovendien voegt de Redmondse softwaremaker de Connect-app toe, waarmee gebruikers van een Windows-smartphone met ondersteuning voor Continuum de functie kunnen gebruiken zonder Display Dock of andere adapter.

Testers die in het Windows Insider-programma zitten en hebben gekozen voor updates in de Fast Ring kunnen build 14316 installeren. De Fast Ring-gebruikers kunnen als eerste nieuwe features uitproberen, maar Microsoft waarschuwt dat de software veel bugs kan bevatten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Niet alle aanpassingen voor Edge zijn vermeld in de post en blogpost, maar hier een overzicht:
  • Drag and drop folders: Users can now upload folders to sites like OneDrive, Dropbox, and Google Drive by dragging and dropping into Microsoft Edge.
  • Better tab behavior on Mobile: Microsoft Edge keeps your tabs under control when you use it with apps on your phone. If you tap on a link in an app that opens a new tab in Microsoft Edge, pressing the back button when you’re done will close that tab, then take you back to the app. Your tabs list stays lean and relevant, by smartly closing tabs you’re done with.
  • Better copy/paste on Mobile: We’ve made a couple of improvements to copy and paste on the phone. When you are typing into an edit box on a web page, you will now be able to use the paste button above the keyboard. Also, if you select text on a web page the copy button will appear immediately near the selection.
  • Better favorites importing: You can now import favorites from Firefox, in addition to Chrome and Internet Explorer. When you import favorites from any browser, they will now land in a separate clearly labeled folder, instead of mixed in with your existing favorites.
  • Favorites tree view: Organizing your favorites is now easier using the new “tree” display in the Hub. You can expand and collapse folders to see the contents of as many or few as you like, and easily move favorites between folders with drag and drop.
  • Download reminders: Edge now gives you a reminder of in-progress downloads whenever you close Edge. This gives you the opportunity to complete downloads prior to closing Edge.
  • Default save location: You can now set where downloaded files are saved by default. Just open “Settings”, choose “Advanced settings”, and find the new option under “Downloads.”
New in the F12 Developer Tools:
  • Accessibility tree view
  • DOM API profiling
  • Extension debugging
New JavaScript features:
  • Default parameters
  • Async\await
  • Object.values and Object.entries
Experimental JavaScript features (enable via about:flags):
  • ES6 Regex symbols
New Web Platform features:
  • Opus audio format
  • Time element
  • Data element
  • Output element
  • Input type = color
  • Canvas Path2D objects
  • Web Speech API (Synthesis)
  • Experimental support for Fetch API (enable in about:flags)
  • Experimental support for Web Notifications API (enable in about:flags)
Known issue:
Some large downloads may appear to get stuck at 99% completion. You can work around this issue by renaming the file in your downloads after closing Microsoft Edge. This workaround skips security checks on the file, so it should be used only with files from a trusted source.
Kortom, mooie lijst imo :)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 6 april 2016 20:50]

Ik zal het ongetwijfeld niet snappen, maar waarom?

Powershell is super voor wie eender welk MS product (en verder) wil beheren / bewerken, ik zie niet wat bash kan dat powershel niet kan, buiten bestaande bash scripts runnen op Windows, maar dat brengt ongetwijfeld ander werk mee waardoor je beter in powershell herbegint.

het artikel maakt melding van vi en emacs, opnieuw, waarom? Er zijn op het windows platform genoeg editors te vinden, die bovendien voor de nieuwe gebruiker (die nog een editor moet kiezen) een stuk gebruiksvriendelijke zijn...


(vi voor Windows bestond al... http://www.vim.org/download.php#pc)

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 6 april 2016 20:21]

Dit is absoluut geen feature voor systeembeheerders, maar wel vooral voor ontwikkelaars. Tegenwoordig bestaat de toolchain van een ontwikkelaar veel uit zaken zoals node.js, bower, composer etc. Tools die je inderdaad met wat werk op Windows kan laten draaien, maar toch niet zo lekker/simpel als in Linux.

Neem nu mij in dit hypothetisch en niet volledig correcte bijvoorbeeld: ik ontwikkel hoofdzakelijk in PHP, dus een Visual Studio heb ik eigenlijk niet nodig. Wil ik bepaalde node.js modules installeren (die ik dan gebruik om stylesheets en scripts te bundelen) kan ik een Visual Studio gaan installeren om de modules op Windows aan de praat te krijgen. In Ubuntu zijn deze compilers ofwel reeds geinstalleerd ofwel te installeren door een simpel apt-get commando. En deze nemen ook geen gigabytes in ruimte in op mijn schijf.

Wat voor mij vooral een enorm belangrijke zaak is is de autocomplete feature van Bash, die je dan zelf ook nog eens op een vrij simpele manier kan uitbreiden. Is dit nodig? Neen, absoluut niet, maar net zoals alle zaken die je als ontwikkelaar gebruikt kunnen ze je job een pak makkelijker/sneller maken.

[Reactie gewijzigd door ktorfs op 6 april 2016 20:48]

Als je als ontwikkelaar nog steeds op Windows werkt terwijl je servers UNIX varianten gebruiken omdat dat gewoon lekkerder werkt dan een Windows server, dan ben je zelf toch fout bezig?
Alleen met bash kom je er dan niet, je hebt immers al cygwin en de rest op je PC want zoeken in je PHP bestanden naar een woord is in Windows standaard zeer contraproductief.

Als ik op mijn GNU/Linux machine een probleem in een bestand zoek is dat seconden werk, op Windows is het standaard gewoon onvindbaar.

Bash op Windows is leuk maar nog lang niet alles.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 6 april 2016 21:57]

Meeste ontwikkelaars werken in een team zover ik weet. Ik werk in een team waar zowel windows als linux als macs worden gebruikt. Dan is zoiets toch een stuk makkelijker. Mocht de windows gebruiker iets niet doorhebben (stagaires ofzo) dan kan een ander die op linux werkt makkelijker helpen.
Ik snap niet wat mensen er op tegen kunnen hebben als een systeem beter gaat samenwerken met andere systemen, zeker niet als de oude functies niet verdwijnen
Zelfs al werk je alleen. Als je gewend bent aan Linux servers maar ontwikkeld onder Windows is dit simpelweg een fantastische feature.

En inderdaad, vind je het niet nuttig kan je het ook gewoon niet installeren...

[Reactie gewijzigd door ktorfs op 7 april 2016 09:55]

Ik sluit me hierbij aan, vindt de discussie beetje zinloos wat heeft het voor zin etc., ik gebruikte voorheen cygwin dat is straks niet meer nodig, ik draait linux op servers windows of osx op werkstation en soms is het makkelijk om gewoon iets te gebruiken wat je al kent ipv van uren te besteden om iets uit te zoeken. Is gewoon sonde van de tijd, en tijd is geld dus van mij is het van harte welkom!
Beetje onzin verhaal hang je hier op, dus omdat je Linux servers gebruikt moet je ook maar een Linux desktop gebruiken? Sorry hoor maar dan sla je toch echt de plank mis.
Ik stel een vraag of je dan fout bezig bent of niet.
Nu moet je namelijk veel dingen installeren op Windows en heb je nog steeds een probleem met hoofdlettergevoelig bestandssysteem vs niet-gevoelig.

Stel er staan 2 bestanden op je UNIX server: bestand A.png en a.png
Nu ga jij die downloaden naar je Windows PC, wat dan?
En nu moet je ze weer uploaden, wat dan?

Het voordeel van bash standaard in Windows is duidelijk, ik geef alleen aan dat het het topje van de ijsberg is.

Werk je met Windows servers, dan is het het makkelijkst als je zelf ook Windows gebruikt.

Idem verhaal in de DTP wereld. Welke software gebruikt de drukker en is het RGB of CMYK?
Met zulke dingen moet je altijd rekening houden, want de kans bestaat dat je project ooit naar een andere server gaat, en dus eventueel een ander OS. Als je twee bestanden hebt met dezelfde naam maar andere casing ben je inderdaad fout bezig, er zijn voldoende methoden om dit te voorkomen.
Nee hoor, aan Cygwin heb ik absoluut geen nood want zulke zaken doe je in je ontwikkelomgeving (in mijn geval PhpStorm). Snel een scriptje schrijven in vi is één zaak, een volledig project is toch iets totaal anders waarvoor er bij mij altijd een IDE aan te pas komt.

Het is niet alsof Bash (momenteel doe ik dit via git bash) het enige is wat ik gebruik om te ontwikkelen, en praktisch alle software die ik gebruik is onder Ubuntu beschikbaar. Maar toch kan ik niet aarden in Ubuntu (grafische omgeving), maar hun Bash omgeving is bij mij gewoon superieur aan alles wat ik ooit gebruikt heb, al kan dit natuurlijk ook een geval van wennen zijn, maar voor mij is het nu eenmaal zo.
Powershell is een drama. Te ingewikkeld voor niet programmerus, te niet conventioneel voor programmeurs. En heel wollig kwa syntax. Overengineered stukje.
Misschien wat meer tijd investeren in Powershell, ik vind het persoonlijk een fantastisch stukje software dat idd beyond puur scripting taal gaat. Laat dat nu net de meerwaarde zijn! Daarbij voor de MS System Engineer die niet investeert in kennis van Powershell, XML, JSON, ... is binnen 5 jaar geen werk meer en verdorie terecht ook.
Grappig hoe ms fanboys altijd precies naroepen dat het laatste ms dingetje fantastisch is terwijl ze daarvoor nooit naar soortgelijke zaken (in dit geval bash) hebben omgekeken en riepen wat moet ik met een command prompt... Bash is bewezen toekomstvaster dan powershell fyi. Powershell is puur een omslachtige laag bovenop .net. c# werkt fijner (want gedraagd zich als programmeertaal) en intuitiever wat dat betreft als je toch die kant op wilt... Object piping... KISS please. Niet voor niets dat Linux commados zo veel gebruikt worden en blijven werken. Dat ms zolang DOS gekloot zonder bijv. wildcard expension toestond tja... En nu iedereen wild omdat er eindelijk eens ctrl+c/v op de console mag ;)

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 7 april 2016 22:57]

Eigenlijk heb ik meer ervaring met Linux dan met Windows en vanuit mijn jaren opensource ervaring kan ik alleen maar zeggen dat MS goed bezig is.
Ik duidde niet speciaal op jou, maar in het algemeen. Een ding is het wel: anders. Of het praktisch is en toekomst heeft is afwachten. Groot voordeel is natuurlijk weer dat ms het gigantisch pushed. Marktkrachtwerking. Maar blij dat ik kan Bashen in Windows binnenkort out of the box ;
Het is me dunkt zeer duidelijk dat de laatste 5 jaar bij MS iets aan het veranderen is of de toevoeging van bash succes zal hebben is eigenlijk irrelevant. Wat belangrijk is is dat MS na bijna 3 decennia alleen maar vast te houden aan zijn eigen producten en ideeën nu beseft dat succes enkel mogelijk is door je producten zo open mogelijk te maken en in plaats van alternatieven te bieden voor wat eigenlijk al jaren goed werkt omarmen ze nu die technologie en proberen ze de integratie met hun eigen producten te perfectioneren zodoende je tot een win win situatie komt. Hoe je het draait of keert. Windows blijft één van de aangenaamste desktop omgevingen om op te werken en het is zeer duidelijk dat ook MS begrepen heeft dat voor het beheer van servers, services, ... we moeten evolueren naar Infrastructue as Code wat ik persoonlijk alleen maar kan toejuichen!
Dat en een syntax waar de uitvinder van de Hongaarse notatie zich nog voor zou schamen.
Omdat dit er niet voor kladblok is :
http://www.cafepress.co.u...mugs?productId=1282457433 :+

En verder voor awk, grep, sed, etc. En voor mensen die vanaf hun Windows bakje *nixen mogen beheren en nu zijn aangewezen op Putty en WinSCP etc.
"Powershell is super voor wie eender welk MS product (en verder) wil beheren / bewerken"

Dat is het hele punt: een steeds grotere groep ontwikkelaars, bijvoorbeeld web ontwikkelaars, beheren helemaal geen MS produkten. Ze maken gebruik van bash commands en tools die daarop gebaseerd zijn, bijvoorbeeld npm, node, bower, git, etc.

Onderschat niet de kracht en hechtheid van dat ecosysteem.
Als iemand die redelijk goed los is op UNIX/Linux systemen maar die van zijn bedrijf een standaard Windows laptop krijgt wordt ik hier wel blij van. Geen gedoe met allerlei speciale tooltjes installeren die dan toch net even anders werken dan je gewend bent, als je ze al geinstalleerd krijgt omdat je geen local admin rechten hebt en je bent aangewezen op de portable versies die weer niet integreren in de shell.

Ik zit dus echt wel te wachten op native ondersteuning van tr, cut, sort, uniq, scp, dig, wget en curl naast the usual suspects als vi, grep, find, tail, head, ssh, rsync enz.
wie had dit gedacht eind jaren 90... Bash op Windows!

Kan iemand mij uitleggen wat bash beter maakt dan powershell?
Bash draait overal: Unix, MacOS en nu eindelijk Windows. Powershell is alleen voor WIndows en door de direkte koppeling met het OS (de meeste commando's mappen 1-op-1 op het Windows model van denken en werken) zal het niet buiten Windows werken. Dus was er altijd gelukkig al Cygwin.
Let wel: Bash is maar een heel klein beetje van wat het interessant maakt. Het zijn alle CLI utils die bij Unix zitten waar Windows een groot gebrek aan heeft. Bijv. ik doe nogal veel Java. Dat werk op Windows, Unix en MacOSX. Soms heb ik JAR hell (waar is die focking class gedefinieerd). Dan is een
find . -name "*.jar" | xargs unzip -tv | less

snel getyped en list ik recursief de inhoud van alle zip/jar files door een pager heen. Bash zorgt ervoor dat de pipes werken. De rest zijn standaard unix Utils. (find is een soort van dir /s maar dan wel ok, xargs voort een command vaker uit en less is more).

Kan misschien ook wel met Powershell, maar dan moet ik 3 dagen googlen vs. 10 minuten Cygwin installeren. Doen we dus maar niet zeker omdat je er 'in the long run' zo weinig aan hebt (de takeup van Powershell is zo laag dat MS al begonnen was met Powershell only config voor Exchange).
Is dit dan niet sneller:

$ find . -name "*.jar" | xargs unzip -tv | grep <patroon> | less

?
Dan zie ik de naam van de jar file er niet bij. Moet je iets van grep -H gebrúiken.
Of in Total Commander: Alt+F7 (voor search), typ "*.jar", Alt+R (voor search in archives), Enter.

Want een beetje (Windows-) poweruser gebruikt toch zeker wel een degelijke file manager ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 7 april 2016 01:43]

Totdat je support moet leveren op de productie server die geen Windows draait. Cross platform is het punt, niet welke tool is het beste op een specifiek platform.
Ehm, het gaat hier juist over Windows... Dat je op Linux iets anders moet gebruiken, lijkt me nogal logisch. Wat me niet logisch lijkt, is jezelf forceren om op Windows dezelfde commando's te gebruiken als op Linux, voor die anderhalve keer dat er een kans op een mogelijkheid is dat je ze misschien op een productieserver moet gebruiken.
Ik schakel ongeveer 8 keer per dag. Dan telt het wel en ga ik niet de moeite nemen de zoveelste editor en commandline te leren. Vi en Bash ftw.
Een gui is leuk, maar een beetje poweruser blijft toch zoveel mogelijk op de terminal? Telkens die muis oppakken, dat geswitched. Nee, geef mij maar de terminal. Allemaal veel sneller wanneer je je er een beetje in thuis bent. :)

Zo ben ik vanuit de terminal sneller in een bepaalde directory dan via een explorer als windows verkenner of total commander.

Het is overigens maar wat je gewend ben. Maar zolang ik mijn handen niet van mn toetsenbord hoef te halen ben ik sneller :)
BASH is veel ouder, en veel meer mainstream onder mensen die veel met de commando-regel doen. Het grootste voordeel van BASH vind ik nog wel dat het veel minder breedsprakig is dan Powershell.
Ter informatie: bash is een afkorting van Bourne Again SHell. Op zich is het een open source alternatief (met veel uitbreidingen) voor de Bourne Shell van Unix (genoemd naar de auteur Stephen Bourne van Bell Labs).
Ik snap niet dat het nog niet eerder genoemd is, maar in Powershell kan je perfect object-georienteerd (OO) scripten, dit is niet mogelijk in bash. Kan je output van bash dan ook in PS variabelen stoppen en op een OO manier aanspreken?

Het vervangen van PS lijkt me niet de bedoeling maar het samenwerken van beiden kan wel een grote meerwaarde bieden.

[Reactie gewijzigd door Dieter1990 op 6 april 2016 20:32]

Persoonlijk zie ik hier geen meerwaarde aan, daarbij denk ik dat je Linux niet helemaal begrijpt. Linux is een samenzweer van allemaal kleine applicaties die aan elkaar gelinkt (piping) kunnen worden. Het hoeft helemaal geen alles-in-1-pakket te zijn zoals in Windows.

Het voordeel van zo'n systeem is dat de applicaties effectiever specifieke taken kunnen doen. Wil je OO, dan script je toch in Python of kijk naar deze Voor de simpelere dingetjes in het leven is er bash.

Voor eventueel Powershell in Linux dan is daar, pash

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 6 april 2016 22:54]

Linux is een samenzweer van allemaal kleine applicaties die aan elkaar gelinkt (piping) kunnen worden
Powershell is een extendable object georienteerde groep van allemaal kleine commandlets die aan elkaar gelinkt (piping) kunnen worden.
het is niet het doel om PowerShell te vervangen of iets dergelijks. Microsoft wil dat je je thuis voelt als ontwikkelaar op Windows. Veel ontwikkelaars gebruiken Bash, dus komt er Bash. Zo simpel is het eigenlijk.
klopt. en de meeste unix commando's werkte al in het begin van powershell. Zo betrap ik mezelf vaak dat ik ls in typ ipv dir of get-childitem :)
Is er een dir commando? Ik gebruik altijd ls
dir werkt in powershell ja ;)
Nou, ik vind niet dat de meeste unix commando's al werken in powershell. Het commando ls is bijvoorbeeld gewoon een alias voor get-childitem en je kunt geen ls opties gebruiken, alleen maar get-childitem opties.
Zo is dat met heel veel van die unix commando's. Alleen maar een alias.
Maar ik ben wel blij met powershell, hoor! En nu dat bash, etc. eraan zit te komen, dat is helemaal gaaf!!!!!!!
Ik denk niet per definitie beter, maar scripts worden beter uitwisselbaar. Verder zal het nog meer voordelen hebben die ik nu even niet weet :)

In het artikel staat in elk geval:
Gevolg van de stap is dat ontwikkelaars nu bijvoorbeeld ook emacs op Windows 10 kunnen gebruiken om hun code te bewerken, of tools als awk, grep en vi.

[Reactie gewijzigd door Crusader op 6 april 2016 20:18]

unix tools, wat mij bijvoorbeeld blij maakt is native support voor ssh en git, zodat ik geen programma's als putty of cygwin hoef te gebruiken
lang leven putty, pageant & PuTTYgen
Lang leve chocolaty en cmder plus
Ik denk dat het voornamelijk een standaardisatie dingetje is. Ik gok dat powershell in windows hetzelfde of meer kan dan deze bash implementatie, maar dat dit gebruikers gewoon heel blij maakt, omdat ze nu geen 2 verschillende script syntaxes meer hoeven te leren.

Dus: beter, omdat je nu op alle bekende OS'en bash kunt gebruiken. En dus ook (delen van) scripts kunt hergebruiken op verschillende OS'en.
"Bovendien bevat de nieuwe build een manier om Continuum te gebruiken zonder dock of adapter, via een Connect-applicatie."
Dat lijkt mij een fijne toevoeging. Vraag ik me wel af waarom ze dat niet direct hebben gedaan..
De Connect functie bestaat al langer, hiermee kon je verbinden met apparaten die miracast ondersteunen. Ze hebben dit nu uitgebreidt met de mogelijkheid om te verbinden naar een Windows PC die dit natuurlijk ondersteunt. Je krijgt dan het Continuum scherm te zien in een app op de PC. Input op deze app wordt natuurlijk teruggestuurd naar de telefoon.
Iets wat niet helemaal duidelijk is voor mij: Vervangt dit het hele Continuum dock?
Lijkt me een beetje raar aangezien Microsoft dat probeert te verkopen à ¤100.
Dit vervangt het dock niet. Het dock zorgt ervoor dat je je telefoon op een 'dom' scherm aan kan sluiten, zolang die maar een HDMI-input heeft. Deze app zorgt ervoor dat je je telefoon ook op een computer aan kan sluiten (als die miracast of WiDi ondersteunt). Je draait dan eigenlijk een app met daarin de continuum output van je telefoon op je desktop.
Bedankt voor de verduidelijking.
Was de precieze werking van het dock vergeten.
Eigenlijk is het de aanpassing ook aan de kant van Windows die dus Miracast input accepteert. Ik weet niet of dit ook vanaf Android apparaten zou kunnen gaan werken.
Als ze dat gaan ondersteunen vanaf Android, zal het waarschijnlijk aanzienlijk later dan Windows Mobile komen.
Kun je ook repositories toevoegen, zoals docker? Benieuwd of dat dan ook native werkt zonder docker-machine ;-) (ja ik weet van de beta maar nog niet ingeloot)
Zou toch moeten. Eigenlijk ben je gewoon op Ubuntu bezig, maar dan zonder ondersteuning voor grafische zaken.
Ubuntu on Windows, betekent dit een volwaardige Ubuntu in CLI waarop bv een lokale webserver kan geinstalleerd worden?
Kan je dan niet gewoon beter een dedicated Ubuntu machine gebruiken, in plaats van de bash in Windows helemaal op te blazen met Linux services?
Ik gebruik nu Ubuntu in VM als lokale webserver om op te ontwikkelen.

Interessant artikel gevonden:

" With full access to all of Ubuntu user space
Yes, that means apt, ssh, rsync, find, grep, awk, sed, sort, xargs, md5sum, gpg, curl, wget, apache, mysql, python, perl, ruby, php, gcc, tar, vim, emacs, diff, patch…
And most of the tens of thousands binary packages available in the Ubuntu archives!

“Right, so just Ubuntu running in a virtual machine?” Nope! This isn’t a virtual machine at all. There’s no Linux kernel booting in a VM under a hypervisor. It’s just the Ubuntu user space.

“Ah, okay, so this is Ubuntu in a container then?” Nope! This isn’t a container either. It’s native Ubuntu binaries running directly in Windows.

“Hum, well it’s like cygwin perhaps?” Nope! Cygwin includes open source utilities are recompiled from source to run natively in Windows. Here, we’re talking about bit-for-bit, checksum-for-checksum Ubuntu ELF binaries running directly in Windows.

“So maybe something like a Linux emulator?” Now you’re getting warmer! A team of sharp developers at Microsoft has been hard at work adapting some Microsoft research technology to basically perform real time translation of Linux syscalls into Windows OS syscalls. Linux geeks can think of it sort of the inverse of “wine” — Ubuntu binaries running natively in Windows. Microsoft calls it their “Windows Subsystem for Linux”. (No, it’s not open source at this time).

Oh, and it’s totally sh*t hot! The sysbench utility is showing nearly equivalent cpu, memory, and io performance."

Bron: https://insights.ubuntu.c...e-for-windows-developers/

[Reactie gewijzigd door frankyds op 6 april 2016 20:36]

Het is dus een omgekeerde Wine ;)
Nee. WINE is een complete instructie-mapping laag, hier is het een vertaal laag (LInux services for Windows) die een ELF instructie omzet naar een Windows kernel instructie. Je Ubuntu binary ziet ook niet dat het geen Linux kernel is waar tegen gebabbeld word.
In essentie is het inderdaad toch wel een soort van Wine. Windows executables zijn PE Unix is ELF. De executables loader is dus anders. Dan volgt er x86/amd64 opcodes: die kunnen 1-op-1 uitgevoerd worden. Totdat er een syscall (Unix) of Win32 API call (Windows) plaatsvind. Hiervoor moet een alternatief geboden worden: Wine voor Win32 calls en Linux Subsysteem for Windows voor Linux calls. Nu hangt het er van af hoe breed de geemuleerde calls zijn wat wel en niet kan. Een xserver draaien betekent dat de calls voor directe hardware toegang tot de gpu nodig zijn. Die Zullen er wel niet komen (zo ook niet voor Wine dus een Windows driver doet het niet onder Unix).
Kun je er dan ook wine op draaien? Zodat je onder windows je windows binaries in wine kunt draaien? :)
Waarom je dat zou willen doen? De vraag is meer "waarom niet"! Als ik nog windows systemen had zou ik het zeker proberen, gewoon voor de lol. We zijn niet voor niks tweakers :+
en dan wachten tot iemand "Linux-subsystem voor Windows" werkend krijg voor WINE :+
Line for Line is not an emulator :D.
Goed punt, waar ik me zorgen over maak is dat het standaard met root rechten draait, lijkt mij derhalve niet geschikt om daar ook maar een enkele service op te draaien, alvorens de rechten aan te passen.
Zijn root rechten binnen de Linux omgeving, dus op zich maakt dit weinig uit. Anderzijds is het ook niet echt de bedoeling om hier services gaan te draaien, maar wel om de tools die vele ontwikkelaars gebruiken zonder poespas beschikbaar te maken.
Ja kan, al is het wel nog in beta. Je kunt (bijna) alles installeren via apt-get.
Kan je ook nginx en apache (2 webservers) draaien? Dan wordt het heel interessant voor ontwikkelaars die als main os Windows hebben.
Dat kan, maar ik ben toch overgestapt op Vagrant. Kost misschien een uurtje om elk project op te zetten, maar alles blijft lekker gescheiden. En met een tool als Phansible (http://www.phansible.com) valt dit nog enorm mee.
Een uurtje? Bouw je de boxen zelf?

Ik pak meestal een scotchbox, paar .sh scripts voor provisioning, en kan na 5 min aan de slag..
Is inderdaad in het geval dat je de boxen volledig zelf maakt. Bij het gebruik van tooltjes is dit minder (tenzij er extreme custom zaken zijn voor het project uiteraard).
Meer info hier: https://channel9.msdn.com/Events/Build/2016/C906

Volgens mij kan je het zien als "Line" voor windows (ipv Wine voor linux).
Kan ik nu ook Linux binaries draaien? Zoals unrar via commandline.

Of misschien realistischer: kan ik met de resultaten van Bash dat als input gebruiken voor een Windows commandline executable? Bijv. een lijst van directory resultaten loopen door een unzip programma? (even ongeacht dat dit met Windows commandline ook al kan ;))

[Reactie gewijzigd door Ruvetuve op 6 april 2016 20:13]

Indien unrar in de Ubuntu repositories zit (ben ik zelf niet zeker van) wel. Er kan evenwel geen interactie tussen Windows executables plaatsvinden alsook dat je geen Windows applicaties kan starten via Bash. Bv. notepad via Bash starten is onmogelijk.

Je moet het effectief bekijken alsof je op een Ubuntu machine zit te werken, met mounts naar je Windows partities.
Lijkt er wel op, maar ook de meeste binaries staan in Universe. Zit die er ook bij?

sudo apt-get install unrar-free

De volgende NIEUWE pakketten zullen worden geïnstalleerd:
gnustep-base-common gnustep-base-runtime gnustep-common libgnustep-base1.24
libobjc4 unar unrar-free

[Reactie gewijzigd door twicejr op 6 april 2016 20:56]

Heb hem zelf nog niet kunnen installeren, maar normaal kan je eender welke repository toevoegen gezien het over native binaire gaat. Dat ze allemaal vlekkeloos gaan werken in deze bèta is een andere zaak, wat de ontwikkelaars ook heel openlijk zeiden op Build.
Offtopic: Bij de normale Windows installatie van WinRAR komt ook gewoon een UnRAR.exe wat een command line applicatie is.
Nee, je kan (waarschijnlijk) geen Linux binaries draaien, behalve de door Canonical beschikbaar gegeven binaries als ik het goed lees. Bash is een alternatief op cmd/powershell, en dus voornamelijk een collectie commandline tools.

Correct me if I'm wrong, ben geen expert op dit gebied, slechts iemand die bash op Linux veel gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Cheap Apps op 6 april 2016 20:36]

Sorry, you're wrong. Je kunt wel linux binaries draaien. Je kunt zelfs alles van apt-get installeren en het meeste zal gewoon werken.
Linux geeks can think of it sort of the inverse of “wine” — Ubuntu binaries running natively in Windows.
https://insights.ubuntu.c...e-for-windows-developers/
Het is een feit dat meer en meer developers "overstappen" naar Linux of Mac. Ik zeg overstappen tussen aanhalingstekens want het is een evolutie die heel traag gaat. Linux is waar de goede tools leven (o.a. compilers voor programmeertalen), en deze worden door de jaren heen alleen maar beter. Deze krijg je perfect werkend op Windows (via alternatieve compilers, of programma's zoals cygwin), maar niet zonder gedoe.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Windows, zowel voor dagelijks gebruik als ontwikkeling, maar soms kan je niet anders dan teruggrijpen naar een Ubuntu VM.. Het feit dat deze programma's nu vlekkeloos te gebruiken zijn is heel indrukwekkend.

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 6 april 2016 20:17]

Volgens is visual studio toch één van de betere zoniet de beste development omgeving dat in samenspraak met een team foundation server.
Maar tegenwoordig moet alles gewoon kunnen. Ik heb toch echt wel heimwee toen developers met 1 kb konden toveren, zonder dat ze tientallen tools en duizende voorgekauwde binaries.
Hangt er ook vanaf in welke taal je aan het ontwikkelen bent. Geen enkele extensie voor PHP in VS werkt qua intellisense zogoed als PhpStorm.

Een andere evolutie die ik ook al opgemerkt heb bij vele .NET ontwikkelaars is dat zij de overstap van TFS naar git aan het zetten zijn. Wil hier trouwens ook geen van de twee als betere aanduiden, heb nog nooit met TFS gewerkt.
Git en tfs zijn compleet verschillende dingen. Een van de dingen van tfs is versioning inderdaad, en dat kan in tfs prima met git, maar daarnaast is tfs een build en deploy systeem, issue tracker, scrum/kanban/project management, etc. Het is een complete suite.
Geen ervaring met TFS, maar wat je nu grofweg beschrijft kan je zelf hosten met GitLab?
Uiteraard zijn er inderdaad allerlei oplossingen. Gitlab is een soortgelijk suite als tfs, al heeft dat volgens mij geen (product) backlog out of the box om scrum of kanbanborden of andere requirements of project management te faciliteren en moet je een plugin gebruiken of bijvoorbeeld met Jira koppelen. Maar ik kan het mishebben.

Tfs kun je overigens ook on premise hosten, of als SaaS gebruiken.

Ik bedoelde met mijn eerdere post dat tfs veel meer omvat dan (alleen) git, omdat git vaak verward wordt met bv. Github of andere repo hosting. Waar git puur (gedistribueerde) version control is.
Er zit tegenwoordig wel een simpel kanban-achtig "sleur en pleur in kolommen"-systeem in voor tickets binnen een milestone. Anders idd koppelen met externe systemen. Verder het je gelijk!
Al voor git heb je dit niet nodig je kan nu al git op windows draaien als is het soort cygwin versie maar werkt gewoon goed.
Is inderdaad zo, maar de bedoeling achter dit project gaat veel verder dan git. Ikzelf gebruik tijdens de ontwikkeling zowel Windows als Linux tools. En al kan je veel van die laatste ook werkend krijgen op Windows is het nog steeds veel meer moeite dan apt-get install <pakket> te doen. Alsook alle auto complete features die je nu niet meer manueel moet gaan zoeken en aanpassen maar die simpelweg mee geïnstalleerd worden.
En een hele hoop andere features:
https://blogs.windows.com...ider-preview-build-14316/

[Reactie gewijzigd door enomiss op 6 april 2016 20:16]

Microsoft maakt het voor de tweede keer een platformonafhanklijke shell mogelijk.
Eerst powershell voor linux, nu dan bash op windows. Prima, goed bezig daar in Redmond!
(Einde Cygwin?)

[Reactie gewijzigd door MOmax op 6 april 2016 20:40]

Geen PowerShell voor Linux maar alleen DSC. Zover ik weet is er op Linux niks wat met PS te vergelijken en ook enigzins volwassen is, tenzij je talen als Python telt, maar die zijn niet zo specifiek op beheertaken toegespitst.