Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse game Pine verschijnt op 10 oktober voor pc en Switch

Uitgever Kongregate brengt Pine op 10 oktober uit. De game is gemaakt door indiestudio Twirlbound uit Breda. Zeven ontwikkelaars hebben vier jaar gewerkt aan de actieavonturengame die zich afspeelt in een open wereld.

Kongregate brengt Pine uit op zijn eigen Kartridge-platform voor 25 dollar. Daar is de game nu ook te koop als early access-versie, voor een beperkt aantal gegadigden. Pine komt ook naar Steam en gog. De pc-versie werkt op Windows, macOS en Linux. De Switch-versie van Pine komt uit via de Nintendo eShop.

Pine speelt zich af in de fictieve wereld Albamare. Spelers kruipen in de rol van Hue en moeten als dat personage de wereld ontdekken. Volgens de makers bevat de spelwereld wezens die 'veel slimmer' zijn dan mensen. De game draait om verkennen, onderhandelen, praten, craften en vechten. Er zijn zes verschillende biomen in de spelwereld.

De makers schrijven op LinkedIn dat ze vier jaar gewerkt hebben aan Pine. In 2017 haalden de ontwikkelaars geld op via Kickstarter om de game verder de ontwikkelen. Het project werd door 4100 mensen gesteund en dat leverde 120.000 euro op.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-09-2019 • 19:04

45 Linkedin Google+

Submitter: LML

Reacties (45)

Wijzig sortering
Vier jaar en 120.000 euro is 2500 euro per maand. Nu ben ik al 28 jaar betrokken bij games development maar dat betaald nog niet eens een derde van het salaris van een top end project manager, laat staan een programmeur of artist. Dus of de cijfers kloppen voor geen kant (zelfs een indie game kost 30.000 per maand tegenwoordig) of het is echt liefde werk en een hele hoop mensen hebben al heel veel maanden gewerkt zonder betaald te worden. En bij Kongregate lijkt me dat uitgesloten.

Beste tweakers redactie, dit commentaar lag zo voor de hand dat een klein telefoontje naar Kongregate wel erg voor de hand ligt. Kongregate doet vrijwel alleen zeer eenvoudige free to play games (en daarvoor is kickstarter wel erg abnormaal) en het lijkt me dus dat en erg enthousiast press release to dit nieuwe heeft geleid.
Dat lijkt me wel kort door de bocht. Dat soort geintjes hebben wij ook gehoord. Wij zijn ons bedrijf gestart met een product. Dit product hebben wij in onze avonduren gemaakt en omdat wij dus géén project manager hadden, laat staan een top-end (wat al onrealistisch is bij een startup), hoefden wij daar weinig winst op te maken.

Dan komt er een taxateur langs en die vindt dat ons product enkele miljoenen waard is. Onze investering was uiteindelijk (na ook te stoppen met werken enz) 25.000 euro. Als wij onze uren terugrekenden á 60 euro per uur, kwamen we uit op enkele tonnen, niet eens in de buurt van 1 miljoen, laat staan enkele miljoenen. Dit komt omdat wij niemand anders nodig hadden. Geen project managers, geen planners, geen receptionste, geen administratief medewerkers, ga zo maar door. Ook wel; geen overhead.

Dat zaken zoveel geld kosten voor grote bedrijven betekent niet dat het niet goedkoper kan.

-- Edit: Het zou zo maar eens kunnen dat de maker van deze game mij ooit benaderd heeft om te helpen trouwens. Ik weet niet zeker of het om deze game draaide maar het lijkt wel érg veel op het concept waar hij toen mee aan kwam zetten. In de comments lees ik dat hij er in zijn schooltijd mee is begonnen en ik studeerde toen net af op zijn school. Zo kwam hij ook met mij in contact. Destijds beloofde hij een zéér minimaal salaris met compensatie in procenten (in andere woorden een investering van mijn kant). Op die manier kan het natuurlijk ook. Of het echt om dezelfde kerel gaat, durf ik echter niet te zeggen.

-- Nog een kleine edit; Deze kerel had toen wel al investeerders, dus compleet buiten crowdfunding enz om.

[Reactie gewijzigd door NoobishPro op 13 september 2019 22:18]

Dat ben ik niet geweest ben ik bang ;) Hadden inderdaad geen enkele investeerder of wat dan ook vóór onze Kickstarter, dat was ons eerste echte hit-or-miss moment waar alles van afhing. Daarna pas een investering van Kongregate, onze uitgever, ontvangen. :)
Haha was jij inderdaad niet nee. Ik wist ook niet wie er achter deze game zat toen ik deze comment maakte, maar het verhaal kwam eng overeen.

Maar dat maakt wel zaken duidelijk. Very nice! Misschien ga ik het spelletje wel aanschaffen =)
Je conclusie is niet juist, maar dat is niet vreemd omdat Tweakers.net een bepaalde vertaling niet geheel juist heeft gedaan:
After almost 4 years, the 7 of us cannot wait to finally give it to everyone.
\
Is niet:
Zeven ontwikkelaars hebben vier jaar gewerkt
Er staat letterlijk dat "na bijna 4 jaar" ze niet kunnen wachten om het aan iedereen te geven (en ik vermoed dat er niet bedoeld wordt iedereen op de wereld maar juist alle backers). Er staat nergens dat er bijna 28 man jaren inzit voor slechts €121.480 (daar gaat trouwens nog 8-10% aan KS en betalings fees af).

De kans is groot dat ze meerdere investeerders hebben gevonden en dat zouden ze zelf ook kunnen zijn (wie weet heeft het iOS/Android spel 'With the Wind' wel windeieren gelegt ;-). Het kan ook zijn dat ze er niet fulltime aan hebben gewerkt en er bij hebben moeten klussen om zo onafhankelijk te blijven...
Op hun website staat "creative industries NL". Dus ook Nederlandse subsidie (wat ook een hongerloontje is!! als je het al krijgt)

Edit: +€20.500 subsidie voor een heel team

Mooi dat Tweakers er aandacht aan besteed. Ik wens de makers veel succes! Een game maken is ontzettend zwaar!! Mensen vergeten totaal dat Zelda Breath of the Wild door honderden mensen wordt gemaakt. Pine met zijn 6 a 7 - waar is de Nederlandse trots, lezer?

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 13 september 2019 20:18]

Op Nintendolife kwam ik een mooi interview met de makers van Pine tegen, die mijn waardering ook verder lieten stijgen:
http://www.nintendolife.c...vitable_zelda_comparisons

Met zo’n klein team een open world adventure game uitbrengen is indrukwekkend. Begrijp ook dat de Switch versie het er niet makkelijker op maakte, maar denk dat het een slim gekozen platform is voor dit genre. Ben benieuwd.
Precies dit, en dat is ook waarom ik de game een paar jaar gebackt heb op kickstarter. Die paar tientjes mis ik niet en als daarmee een kleine Nederlandse studio een kans krijgt, prima!
Je hebt een veel te industrie gerichte visie. Ik ken een paar mensen en teams die games developen, leven allemaal van studielening / thuis / van een part time baantje. Hoe je aan het bizarre aantal van 30.000 komt per MAAND zonder enige context of grootte van team, is een raadsel.
De interne kosten van een development team member is voor de werkgever (incl. dingen als pensionen, verzekeringen, kosten voor gebouw, werkplek, etc.) zo'n €75 per uur. Da's ruim 10k per teamlid per maand. Gemiddeld scrum team is een mannetje / vrouwtje of 5, dus 50k per team per maand zijn hele normale bedragen in software development.
Gameontwikkeling is niet hetzelfde als softwareontwikkeling. Zeker qua junior functies zijn er weinig vacatures, en heel veel sollicitanten. Bij entertainment games liggen de salarissen dan ook een stuk lager. Bij applied games is dat wat meer.

Deze ontwikkelaars komen allemaal net van school af en hebben ook in hun studietijd aan Pine gewerkt. Het zou me verbazen als ze veel meer dan €2000 per maand verdienen.
Wat iemand brute verdient is ongeveer de helft van wat de werkgever totaal aan iemand kwijt is, dat moeten we niet vergeten als we het over kosten vs (netto) salaris hebben.

Een €2000 per maand startsalaris is aan de lage kant voor een functie in software development, maar niet ongehoord. Zeker bij detacheerders, net uit school, zal je niet veel hoger zitten.

Wel is het aanbod in de meeste sectoren veel lager dan de vraag en zal je dus meer kunnen verdienen.
In software development ja, maar game development is niet zomaar software development. De lonen liggen aanzienlijk lager omdat er dus meer sollicitanten zijn dan banen. Zegt niet dat iedereen het kan, maar er zijn in elk geval heel veel mensen met de ambitie om in games te werken.
Ik weet niet of de tekst aangepast is, maar die berekening gaat toch niet op?
Er staat "In 2017 haalden de ontwikkelaars geld op via Kickstarter om de game verder de ontwikkelen.".
Dus als ik het goed voorheb, waren ze toen al twee jaar bezig en is er in 2017 nog een extra kapitaal injectie gekomen van 120.000 euro via crowdfunding. Dat zegt toch weinig over hoeveel geld ze daarvoor al hadden en hoeveel ze nog hadden toen er 120.000 euro bij kwam in 2017?
Dat klopt helemaal. Sterker nog, wat de redactie niet weet is dat er eigenlijk langer als vier jaar aan dit project is gewerkt. ;)

In totaal zeven jaar zelfs las ik onlaatst op de Facebook-timeline van de oprichter. De oprichter is zover ik het begreep hier tijdens zijn schooltijd mee gestart, een paar jaar later is Twirlbound officieel opgestart als bedrijf en toen heeft hij ook zijn huidig personeel aangeworven. Kan zijn dat ik qua tijd er wat naast zit maar dat was wel dacht ik hoe het gegaan is.
Volgens mij wordt er ook nergens geclaimd dat dit de enige bron van inkomsten is.
Volgens mij wordt er vaak genoeg er als het op kicktsarter genoeg gebacked wordt, of er genoeg interesse is ook wel extern geld aangetrokken.
Daarnaast wie zegt dat de makers dit niet als sideproject naast eigen werkzaamheden waar dan ook gedaan hebben uit liefde/interesse/hobby voor het maken van games ?
Ik dacht het zelfde maar... Deze game wordt straks ook nog verkocht. Dus ja het is 2,5k per maand maar er zal straks nog wel een paar 1000 titels verkocht worden a minimaal 30 euro per titel. Daarnaast lees ik dat ze ook gaan releasen via hun eigen kanaal waardoor ze dus (- de kosten van dat platform) een groot deel in hun eigen zak steken ipv 30 procent af te dragen aan externe partijen.

Dan klinkt het ineens weer als een valide verhaal / investering.
Er staat alleen dat er 120k via crowdsourcing is binnengehaald. Ik durf te wedden dat Kongregate financiële steun hebben geleverd om deze game op hun nieuwe platform te krijgen. Ze zullen vast outsourcing werk gedaan hebben voor andere bedrijven of ze werken er naast als freelancer.
Inderdaad van €120,000 kan je geen game maken. Echter wanneer je €120,000 aan voorverkopen hebt dan zal het gesprek met een investeerder (Kongregate waarschijnlijk) een stuk makkelijker gaan.
Ik kom er zojuist achter (na het aanschaffen van het spel) dat de game enkel en alleen nog op Microsoft werkt. Dat wordt afwachten, ik gebruik zelf MacOS.
Even bootcamp installeren of een cloud pc zoals shadow nemen? :)
Mijn ervaring met Bootcamp is niet echt positief. De performance gaat bij gebruik van virtualisatie sowieso achteruit omdat er resources in vermindering worden gebracht. Ik wacht wel even netjes op de MacOS release :) Toch bedankt voor de tip.
Bootcamp is geen virtualisatie.
Mijn ervaring met games is juist dat bij Bootcamp games beter preseteren dan onder mac zelf. Bovendien is het geen virtualisatie maar je maakt juist een partitie aan en installeert daarop Windows. Door Mac zelf ondersteund. Bovendien meerdere keren naar boven gekomen dat de beste Windows laptop een macbook is. Zie ook de site van Apple
Ziet er goed uit, inderdaad sterke Zelda vibe, maar dan ook op pc. Ik hoop dat ze honderden miljoenen exemplaren verkopen. Altijd leuk game developers uit Nederland!
Dat laatste heb ze niet doen, daar hebben ze simpelweg te weinig marketing voor. Tot dit artikel kende ik het spel niet en met mijn waarschijnlijk velen.
Ook het platform waarop het nu uitkomt zegt mij niets en op steak en gog zal het begraven worden onder de rest.

Hopelijk halen ze wel de investering eruit met een leuk zakcentje...
Dat zegt niks. Stardew Valley en Minecraft hadden ook geen marketing. Ja, dat waren uitzonderingen, maar het kan dus wel.
Om iets te vermarkten heb je een zak centen nodig. En die zak zijn ze nu waarschijnlijk aan het vullen. Ik heb de game in ieder geval zojuist aangeschaft. Ik ben benieuwd!
Wat zijn de unieke features? Omschrijving klinkt als de zoveelste open world survival game met pretentieuze complexiteit.
Unieke feature is de dynamische wereld met echte evolutie. De sterkste overleven en op basis daarvan krijgen nieuwe generaties die eigenschappen mee. Je kunt soorten uitroeien of juist helpen en ook als je niet in de buurt bent gaat de simulatie door. Hoe tof dit in de praktijk gaat zijn moet ik nog zien. Ik backte voor een 6je van nederlandse devs die ik hun droom gunde als de game beter is dan dat kan het alleen maar meevallen.
Ziet er een beetje uit als Fable 1, was een erg leuk spel dat trouwens (op de PC), de rest van de Fable spellen waren vond ik niet veel aan.
Er staat me iets bij dat de mobs zich aanpassen aan je speelstijl. Speel je offensief dan leren ze te verdedigen, speel je defensief dan gaan ze betere aanvallen gebruiken. Grote kans dat ik het mis heb maar zoiets staat me nog bij.
Ik ken de oprichter van Twirlbound al een lange tijd en ik kan je zeggen dat hij hier echt zijn bloed zweet en tranen in gestopt heeft. Samen met een team van een handjevol mensen hebben ze de afgelopen jaren hard aan dit project gewerkt. Ik heb meerdere videos gezien, screenshots en what not en ik kan je vertellen dat dit spel echt wel de moeite waard is.
Zijn dit toevallig dezelfde makers als van Falcon Age? Precies dezelfde grafische stijl
Ik had graag een fysieke versie gezien op de Nintendo Switch, hopelijk kan dit later nog komen.
Wel mooie stijl eigenlijk, ben benieuwd naar het spel zelf... Ik ken dat hele Zelda niet

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 14 september 2019 08:00]

Ben erg benieuwd naar de reviews van het spel, maar zo op het eerste gezicht lijkt het me een leuke game waar ik me wel mee kan vermaken.
Wel, maar puur omdat het van makers uit de Benelux komt, zal ik het spel kopen. Het spreekt me niet zo aan, maar je kunt niet genoeg dergelijke bedrijven steunen in de agressieve wereldeconomie!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Beveiliging en antivirus

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True