LG voorziet 2019-modellen oled-tv's van hdmi 2.1 en komt met 8k-model van 88"

LG voorziet zijn oled-tv's van 2019 van een hdmi 2.1-aansluiting. Daarmee krijgen de tv's ondersteuning voor framerates tot 120fps en variabele refresh rate, een variant van FreeSync. LG gaat ook een 8k-model uitbrengen in een nieuwe Z9-serie.

Voorafgaand aan de CES-elektronicabeurs maakt LG in in een persbericht een aantal eigenschappen van de nieuwe oled-tv's bekend. De fabrikant noemt nog niet alle typenummers en maten, maar meldt dat er modellen komen in de series Z9, W9, E9 en C9. Het zijn daarmee de opvolgers van de huidige 8-serie, die er ook in W-, E-, en C-varianten is.

Nieuw is de Z-serie, waarin LG zijn eerste 8k-oled-tv gaat aanbieden. Het gaat om een 88"-model, vermoedelijk de productieversie van de prototypes op dat formaat die LG eerder al toonde op beurzen. De tv's in de andere series zijn waarschijnlijk 4k-modellen met formaten van 77", 65" en 55". LG lijkt de Z9-tv te voorzien van een soort ingebouwd tv-meubel, blijkt uit productafbeeldingen. De andere modellen zijn wat uiterlijk betreft vergelijkbaar met hun voorgangers.

Alle nieuwe oled-tv's krijgen een hdmi 2.1-aansluiting en ook sommige nieuwe lcd's krijgen die, maar welke dat zijn, zegt LG nog niet. De oled-panelen van LG uit 2018 kunnen al 120fps-beelden weergeven, maar alleen vanaf interne bronnen, omdat hdmi 2.0 dergelijke framerates in combinatie met een 4k-resolutie niet aankan. De nieuwe hdmi 2.1-standaard, die nu voor het eerst in de praktijk wordt ingezet, levert daar wel genoeg bandbreedte voor.

De hdmi 2.1-standaard voegt ook andere functionaliteit toe, zoals vrr ofwel variable refresh rate. Dat is een techniek zoals FreeSync, die zorgt voor vloeiende weergave van games. LG claimt dat de nieuwe tv's ook een automatic low latency mode hebben, die stotteringen en tearing tegen moet gaan.

LG voorziet de oled-tv's die in 2019 uitkomen van een nieuwe α9 Gen 2-beeldprocessor. Net als de 2018-modellen hebben ze ondersteuning voor Google Assistant, nieuw dit jaar is de toevoeging van Amazon Alexa.

Vanaf wanneer de 2019-versies van de LG-oled-tv's te koop zijn en wat ze gaan kosten, is nog niet bekend. De fabrikant zal meer details geven op de CES-beurs, die volgende week van start gaat in Las Vegas.

LG Oled 2019
LG Oled W9, E9, C9 en Z9

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-01-2019 • 08:15

146

Reacties (146)

146
146
77
1
0
32
Wijzig sortering
Kijk. Hier hoopte ik eigenlijk al op. Mooie is, dat ze ook aangeven dat ze eARC gaan ondersteunen en dat is nu net het manko van de x8 lijn. Toen ik de c8 te leen had was dit een bottleneck waar ik tegenaan liep een dat geef ik ook in mijn review aan. Hopelijk gooien ze er ook gelijk de volledige chromecast functionaliteit in.
Het lijken me prachtige schermen. Juist om dit soort genoemde punten, zou ik graag zien dat LG ook een "domme" variant uitbrengt, wat echt alleen een scherm met beeldprocessor is. Dan hoef ik me geen zorgen te maken om geluid, of bang te zijn dat de Netflix app over 3 jaar nog werkt.
Indien je een domme variant wilt van een TV, plug je toch gewoon geen internet kabel erin of je maakt geen verbinding met een WI-FI netwerk. Kan je een chromecast, Apple TV, NVIDIA Shield erop aansluiten.
Ja, dat begrijp ik. Maar van mij hoeven ze die rommel er uberhaupt niet in te stoppen. Ik ga ze toch niet gebruiken. Dat scheelt weer componenten dus kosten/milieu.
deze discussie komt geregeld terug. de conclusie die steeds weer getrokken wordt aan het einde van de discussie is dat het eer waarschijnlijk duurder is om 2 typen TV's te maken (domme en 'smart') dan alleen een smart (die je prima als domme TV kan gebruiken). Als aan je verzoek zou worden voldaan door de fabrikant is de kans groot dat je voor een domme TV meer kwijt bent dan een smart versie, omdat die markt veel kleiner is.
Hm goede discussie inderdaad. Maar ik vraag me dus echt af of die markt wel zo klein is. Ik ken echt heel veel mensen (net als ik zelf) die ook liever een “domme” televisie hebben en dat geld wat aan die extra features is besteed liever terug hadden gezien in kwaliteit (scherm of materialen of geluid evt). Ik heb zelf nog een smart tv uit 2012, zo traag als stront en de helft werkt niet eens meer. Sterker nog, ik gebruik enkel chromecasts en apple tv’s omdat deze vele malen fijner zijn.

Maar goed ik snap best dat het op deze manier gaat, zo gaat t immers ook met processors en videokaarten. Maar of de markt voor “domme” schermen echt zo klein is? Dat durf ik helaas niet te zeggen. Maar ik gok dat die stiekem toch nog best groot is.
Ipv "domme" schermen, zou je ook monitor kunnen zeggen... 8)7
Haha maar bij een monitor denk ik aan een computerscherm.
Ja, ik begrijp je, een domme tv heeft natuurlijk wel tuner(s) aan boord en speakers.

Heel vroeger (in de CRT-tijd) heeft Philips het concept in willen voeren met Philips Matchline
https://youtu.be/9WeYoPIl7eg

Voor die tijd revolutionair, maar nooit een groot succes geworden....
Heb je een LG TV met WebOS? Die 'smart' functies zitten niet echt in de weg. Bovendien kan je gewoon gebruik maken van de functies als ze er toch in zitten, desnoods als een backup.

Maar ik kan je een WebOS tv aanraden, ik heb een 2017 model en die doet het prima! Heel snel, zeer stabiel(!!) en zoals gezegd: het zit niet in de weg.
Nu heb ik zelf kabelTV met CI+ dus het werkt bij mij sowieso al naadloos, maar bij de setup wordt gevraagd of je tv kijkt met een set-top box. De tv zal dan geen zenders installeren en de magic remote zal de set-top box besturen (mits ondersteund)

Stabiliteit is iets wat ik belangrijk vind. De Android TV heeft mij nog niet een goed gevoel gegeven, maar heb dan ook enkel ervaring met Philips TV's met Android TV.
Dit is precies wat ik wil doen. TV aansluiten op een Shield TV en geen internet verbinding rechtstreeks naar de TV.
Precies dit!

Ook zou ik graag een wat kleiner model OLED terug zien. De kleinste OLED die op het moment op de markt is, is gewoon 55".
OLEDs zijn tv's voor liefhebbers, pas zodra het massa productie meuk wordt zal je kleinere schermen gaan zien.
Wat ik te horen kreeg op het hoofdkantoor van LG (wij vroegen daar ook al naar), was dat het probleem in het productieproces zat. Bij schermen kleiner dan 55" hadden ze teveel restafval en zou het financieel niet genoeg winstgevend zijn. Ook vroegen we precies hetzelfde als @KopjeThee om een W8 te releasen zonder zo'n soundbar etc. erbij. Zou bijna een instant buy zijn, maar dat lijkt nooit te gaan gebeuren helaas.
Dat is ook geen soundbar, maar daar zit de tv hardware in. Hij kan dus niet zonder. Ze zouden een kleinere kunnen maken zonder soundbar functionaliteit, maar dat is een relatief kleine optimalisatie, waar de meeste mensen geen baat bij hebben.
Dat weet ik. Dat was ook wat wij vroegen. W8 scherm en een klein kastje met ingangen en beeldprocessing.
Dus een W8 alleen dan zoals Samsung zijn dure QLED's levert.. met een kleine doorzichtige fiber richting de tv voor de aansturing en alle aansluitingen in het externe kastje... instant buy :)
(en daarnaast ook nog goedkoper als je hem als 'schilderij' wil gebruiken)
Dat kan kloppen bij de fabrieken tot nog toe, maar dit is nu net de kwestie nu die 88" TV er is: Die wordt in een nieuwe fabriek in China gemaakt die daar geoptimaliseerd voor is. De helft van 88 is 44, kortom, het argument gaat in 2019 niet meer op. Maar laten we de CES eerst maar eens afwachten en kijken wat ze echt gaan demonstreren. Wat nu niet aangekondigd is kan nog komen. Mocht het zo zijn, dan is dat direct de belangrijkste aankondiging, omdat juist kleinere OLED's het potentieel hebben om de technologie voor een groter publiek toegankelijk te maken.
Anoniem: 159816 @ZFLaSH3 januari 2019 14:24
Ja, klopt dat het inderdaad te duur is. Er zijn ook gewoon 30" OLEDs te koop, maar dat zijn referentie monitors voor gebruik in studio's en op filmsets. Maar ik denk dat de prijs je wat tegen zal staan :+.
Dus mensen met minder ruimte of minder budget kunnen geen liefhebber meer zijn? Dat begrijp ik niet helemaal. Er zijn misschien ook wel mensen die een kleiner scherm mooier vinden.

Het commerciele aspect had ik nog niet helemaal bij stil gestaan. Daar heeft @Anoniem: 159816 een goed punt!
Inderdaad, ik zou graag een 40 inch oled willen kopen.
Domme tv's komen er niet meer. Dat is de standaard. Dat is wat de meeste mensen willen hebben.

Als netflix niet meer werkt, koop je een chromecast of degelijks.
Net als je met een domme tv ook zou doen.

En zo lang het werkt vind ik het ideaal.
Ik kijk vaak verder met 1 van de series in mijn "verder kijken" lijst.

Daar scroll ik heerlijk makkelijk door heen met mijn tv afstandsbediening.
Domme tv's komen er niet meer. Dat is de standaard. Dat is wat de meeste mensen willen hebben.
Ik vraag alleen om een versie zonder smart, natuurlijk is er ook behoefte aan met smart. Maar ik gebruik het vanaf dag 1 niet. Maar ik betaal er wel voor, en dat componenten worden wel geproduceerd en verbruiken ook vast energie.
Ik denk dat het voor de fabrikant duurder is om het dubbele aantal modellen te gaan produceren.
Van elke uitvoering dus 1 met en 1 zonder smart. Die moeten dan allemaal overal op voorraad.

Met de kans dat ze ook nog eens lang blijven liggen of niet verkocht worden omdat de meesten wel smart willen hebben.

En bij de topmodellen zoals de oled zullen de extra kosten tov de rest van de tv maar heel laag zijn.
tja, ik krijg ook al die beeld optimalisatie meuk erbij die ik direct allemaal uit zet. Digitaal beeld is digitaal beeld, zou niet weten waarom ik dan nog extra zwartwaarden en ruisonderdrukking nodig heb. Dan is het bron signaal gewoon niet goed.

Maarja, daar betaal ik ook gewoon voor.

Dus als de fabrikant met jou en mij en de rest van de wereld rekening gaat houden heeft hij nu al 3 varianten van dezelfde tv.
Betekend niet alleen dat er ook nog een andere doos omheen moet, maar ook dat de consument fouten kan maken met aankoop en daardoor niet te vreden zijn of de tv's retour gaan terwijl ze waren uitgepakt.

Niet echt economisch voor ze.
Ik denk niet dat een smart tv perse is wat de mensen willen, maar iets anders wordt niet gemaakt en alle andere fabrikanten doen het dus wij ook lijkt meer het motto te zijn.
Toen het net werd geïntroduceerd was het inderdaad nieuwe en wauw voor de mensen, tot men doorkreeg dat na 2-3 jaar de functionaliteit stopte. Toen was denk ik bij de meeste mensen de noodzaak wel weg want andere oplossingen waren ondertussen al voorhanden.
Dat hoop ik al jaren, gewoon een “monitor” met 1 (of 2) HDMI ingangen en voor de rest niks.
Afstandsbediening met maar 2 (of 3) knoppen, Power, HDMI 1 (en HDMI 2).
Geluid gaat via Surround, dus ook geen speakers in de TV, zelfde geld voor het switchen tussen decoder/blu-Ray/media player, ook dat via de surround.
Dat zou voor mij de ideale opstelling zijn.
Ik ben nog steeds blij met mijn Pioneer KRP 600M. Alleen een mooi beeld en verder niets. HTPC en degelijke surround installatie erop aangesloten en heerlijk alle mogelijkheden die ik wil met mooi beeld en geluid. Ik kijk al een tijdje naar al het OLED-geweld en ben op zoek naar het goede moment om in te stappen. Met HDMI2.1 begint het ergens op te lijken. Tot op heden heeft alleen Sony echt indruk op me gemaakt juist vanwege het ontbreken van zichtbare kastjes, soundbars, etc. Wel audio die ik niet gebruik maar deze is tenminste niet zichtbaar.
En toch ondersteunt de LG55C7V i.c.m. een yamaha receiver al sinds eind 2018 dolby atmos en dts:x over arc. Althans, netflix via de LG app streamt atmos naar de receiver via arc. Maargoed, dat zal dan wel via een "gewone" ARC gaan.

[Reactie gewijzigd door Crew One op 22 juli 2024 18:06]

Klop maar de Dolby Atmos is dan via DD+ wat in tegenstelling tot de Dolby Atmos op een blu-ray niet lossless is. Ik veronderstel dat hetzelfde geldt voor dts;x?
Klopt, maar dit gaat om een lossy audioformaat (Dolby Digital +).
eArc biedt meer bandbreedte en dus de mogelijkheid om lossless audio terug te sturen over de HDMI kabel.
Maar ARC doet geen lossless formaten zoals DTS-HD en Dolby True HD met 1 kabel. Dat kan eARC voor zover ik weet dan weer wel.
Ik krijg via de Marantz 6010 die ook atmos ondersteund geen atmos via HDMI ARC, Heb ook de C7. Via de tv geeft hij geen Dolby atmos aan de app van Marantz zegt Dolby ++ Als versterker uit staat zegt de tv wel Dolby atmos, Dus hier geen atmos over ARC!

[Reactie gewijzigd door Maurice75 op 22 juli 2024 18:06]

Tijdens installeren/testen was bij mij de Atmos (over ARC) ook ineens weg. Geen idee waar het aan lag maar uiteindelijk alles even opnieuw aangesloten en Atmos was weer terug. De C7 ondersteund wel degelijk Atmos over ARC in ieder geval!
Je krijgt wel Atmos, maar een gecomprimeerde versie van. Ik heb mn 4K bluray speler met een HDMI direct op receiver aangesloten en daar ontvang ik volledig lossless Atmos. Laat ik het geluid via de ARC van mn LG C8 lopen dan krijgt mn receicer een toevoer van DD+ ... Minder van kwaliteit
Was het uitroepteken in de uitverkoop? :>
Dat kan ook niet, r is nu nog geen eArc met immersive sound (dts x ,/ Atmos)
Als ik zo'n TV zou kopen dan zou het ingebouwde 'smart' spul mij niet echt boeien. Dat veroudert toch sneller dan dat het toestel doet, en gaat aan de haal met je privacy (recentere bron).

Stroomkabel moet je sowieso afwerken, dus een enkele HDMI kabel daarnaast naar extra apparatuur (mogelijk ergens uit het zicht) is ook niet het einde van de wereld.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:06]

Ik snap die aversie tegenover smart spul niet zo...

Beetje zo met m'n afstandsbediening als air-mouse lekker youtuben, netflixen, npo-start'en etc etc.

Das toch 10x handiger dan als je alles moet gaan lopen chromecasten.
Als het goed werkt wel. Helaas worden meestal MediaTek socs gebruikt waarvan de drivers ruk zijn. Bovendien laten de meeste tv fabrikanten de smart functionaliteit na door geen aftersales ondersteuning (in de vorm van updates of security patches) meer aan te bieden, wat vaak door de slechte drivers van MediaTek komt.
Tegenwoordig werkt het ook wel goed allemaal, vooral met je AB als airmouse (bij LG). Mijn tv is uit 2016, smart-tv apps werkt goed. Het enige wat traag gaat is soms browsen, maar daar is je tv ook niet primair voor gemaakt.

Maarja goed, je tv wordt wel steeds meer zoals je laptop en telefoon: verouderd na max. 5 jaar.
Over 2-3 jaar heb je diezelfde aversie als jouw televisie niet meer ondersteund wordt, en er om de zoveel weken apps wegvallen tot je er vrijwel niets meer mee kan. Gebeurde met mijn 2012 Samsung (UE55ES6800) in 2015...

Niets wat een Apple tv niet oplost overigens...

En wie weet is het nu anders en wordt je tv de komende 7-8 jaar nog ondersteund.
Er staat een computer naast mijn bank. Toetsenbord op schoot en muis ernaast, en gaan met banaan. Daar hoeven echt geen brakke pretty-colors appjes bij om het leuk te maken.
Das toch 10x handiger dan als je alles moet gaan lopen chromecasten.
Een Android TV kastje (en eigenlijk alles met een USB aansluiting en toetsenbordondersteuning) kan je bedienen via een FLIRC en een gewone infrarood afstandsbediening. Dan hoef je ook niet te zwaaien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:06]

Ja, maar dan heb je dus hetzelfde, alleen dan met een extra kastje en een extra afstandsbediening.
Dan kun je beter net als ik voor een dikke monitor gaan. Dan heb je ook kwaliteit in huis, en betaal je niet voor al die domme smartmeuk. Gaat elke cent naar een kwalitatief goed scherm. :)
Dat zal best, maar dat scherm is dan wel veel te klein, veelal dikker, en ook nog eens zonder geluid. Een 65 inch oled is echt niet te vergelijken met een monitor. En er dan voor een paar tientjes een doosje aanhangen is een prima oplossing om je os naar keuze te draaien. Trouwens, welke monitor heeft er hdmi 2.1?

[Reactie gewijzigd door i7x op 22 juli 2024 18:06]

Geluid van TV's is vandaag de dag al ruk. Een simpele 50 euro soundbar geeft het zelfde al niet beter geluid. Als je neer dan 1000 euro aan een tv kan uitgeven is 50 euro ook maķkelijk te doen.
Het verschil tussen TV en monitor is ook allerhande signal processing. Niet altijd wenselijk, maar voor een goede filmvertoning soms wel.
Zijn er al wat fatsoenlijke UHD OLED monitoren van 65" dan? :+
Heb je voordeel met hdmi 2.1 bij de setup boxen van Ziggo, KPN?
Denk het niet, die zullen sowieso geen hdmi2.1 hebben.
Voorlopig zal dit voor pc/console gamers het meest interessant zijn, of videomakers die op 120fps schieten. En uiteraard hoeft er voor 4k videos minder tot geen subsampling/compressie nodig zijn, dus volledig RGB.
Zag van de week namelijk een teaser van GT Sport(?) van 8K en 120hz. Zou mogelijk op de nieuwe PlayStation gedraaid hebben.
Volledig RGB is bij gecombineerd PC gebruik al een grote vooruitgang als je op 4k 60Hz HDR actief hebt, veel minder colour banding en kleurzweem rondom tekst. Variabele frame rate is een grote plus voor gamers, die dan wel eerst ook HDMI 2.1 videokaarten moeten hebben.

Al die voordelen zijn echter niet tot nauwelijks van toepassing op een settop box. Vermoedelijk komen die pas met HDMI 2.1 uit in 2020 en dan meteen gemarket als 8K device, hoewel zo'n signaal in ons land ook dan nog niet tot nauwelijks beschikbaar zal zijn.

Even afwachten of de stabiliteit (warmte ontwikkeling/storinggevoeligheid) en onderlinge compatibiliteit van de eerste HDMI 2.1 apparaten in praktijk goed is. Betaalbare kabels die goed werken langer dan de standaard 1,8 meter wordt ook nog een dingetje. Is alles in praktijk goed voor elkaar dan vanaf de zomer als je mogelijkheid ziet zeker een model met HDMI 2.1 nemen in de categorie 4K HDR TV. Zo'n apparaat kan dan veel langer mee met maximale beeldkwaliteit, zelfs als de ingebouwde apps uitfaseren.
Nee, want deze beschikken niet over een HDMI 2.1 aansluiting. Het moet van twee kanten komen zeg maar.

Het zal sowieso nog wel even duren voordat wij gebruik gaan maken van de mogelijkheden die HDMI 2.1 biedt (meer bandbreedte).
eArc is een leuke toevoeging, maar zo lang Netflix voor zijn 4K streams de bitrate capped op 15Mb/s zal hier niet veel verandering in komen vrees ik.
die zullen misschien zelfs maximaal 1.4 ondersteunen :-)

maar je kunt er wel voordeel bij hebben met een dikke PC om op 4K 120 fps te kunnen gamen. Dat is best wel cool.
Nog niet. Alleen vanuit je eigen mediaPC met 4K downloadjes ;-)
Yup, ik was hier ook op aan het wachten/hopen :)
Voor mij gaat het vooral om de variable refresh rate. De Xbox ondersteunt het al, toekomstige consoles ook verwacht ik. Op de pc heb ik al een gsync monitor, lijkt me top het ook op de tv te hebben :)
Ik haal pas een LG OLED als er -geen- advertenties in zitten
Het enige wat geadverteerd wordt zijn apps en eventuele content van die apps, in het home menu. Eens, het blijft een vorm van advertenties maar leek me goed om even uiteen te zetten wat dat dan precies inhoudt.

Ik blokkeer overigens alle vormen van advertenties en tracking via Pi-Hole, ook op mijn B6 werkt dat prima.
De knopjes "Netflix" en "Amazon" zijn anders wel rete-irritante reclame op de afstandsbediening.
De knop "1" is toch ook geen reclame voor Nederland 1 maar gewoon een functieknop om te kunnen zien wat je wilt? En voor mij persoonlijk is zo'n Netfix knop veel handiger dan de nummertjes want ik heb niet eens live tv.
Precies daarom, over die knoppen ben ik de baas en dus kan ik het zo inrichten als ik het wil hebben.In mijn geval is dat opeenvolgend Ned1,2,3, RTL4, Veronica, BVN, RTLZ, Eén, Canvas. Zenders die ik weinig kijk zitten verder in de lijst.

De Netflixknop (en die van Amazon) is zeer onhandig enerzijds omdat je hem niet kunt herprogrammeren naar iets nuttigs, maar tot overmaat van ramp is een druk per ongeluk, en dat gebeurt geheid, ook nog behoorlijk programmaonderbrekend: De TV schakelt onmiddelijk naar de LG Content store, die 10 seconden duurt om te laden, opdat je de Netflix-applicatie kunt installeren.

Als je een andere knop per ongeluk indruk, ben je meestal een seconde later weer terug op het programma wat je aan het kijken was.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 22 juli 2024 18:06]

Lijkt mij dan meer dat je gewoon wat problemen hebt met het ontwerp en het--inderdaad schrijnende--gebrek aan goede socs in tv's dan dat het zogenaamd reclame zou zijn. Nogmaals, voor velen is het een enorm handige functie, maar inderdaad, wat een bagger dat het allemaal zo enorm lang duurt om een appje te starten op een tv van enkele duizenden euro's.
UIteraard is het reclame: Waarom wel knopjes Netflix/Amazon en geen knopje Youtube? De laatste gebruik ik wel, hoewel het via het homescherm opstarten echt niet zo lastig is, Netflix zou op die manier ook pria te gebruiken zijn. Maar de reden is dat Netflix ervoor betaalt en Google niet.

De reden dat de LG Content Store lang duurt om te laden is dat die vanaf internet komt, webservers die moeten reageren en dergelijke. De oorzaak zit niet in de SoC. Wel had het handig geweest als de back-knop tijdens het laden van de Store functioneel zou zijn om direct te kunnen annuleren.
Ja dat is gewoon een slecht ontwerp van LG, dat hun software zo in elkaar steekt. Vind het verder een beetje gezeur. Ik gebruik ook de nummertjes niet, tja. En een YouTube knop mag er voor mij ook prima zijn hoor. Heb liever wat van die streaming services dan ouderwetse kanalen die bij mij toch niet werken, maar ja, voor ieder wat wils, ik snap ook wel dat ik niet de enige ben die zo'n tv gebruikt.
Als je je daar aan stoort... Vraag ik mij af wat er verder voor jou nog meer storend is. Kom je wel buiten dan :D

Even zonder gekheid: Ik heb geen last van reclame op mijn C7. Maar ik gebruik het smart gedeelte dan ook nauwelijks.
De Netflix en Amazon prime buttons vind ik zelf dan weer zéér handig. Als je deze diensten niet gebruikt zitten die buttons natuurlijk ook niet in de weg :Y)
Zie mijn reactie hierboven: Ze zitten juist wel in de weg, omdat je er per ongeluk op gaat drukken.
Ligt dan denk ik toch aan jou. Heb de 65c7 al een jaar in gebruik en nog nooit per ongeluk op die knop gedrukt. En ik heb aardig dikke vingers. Ook de traagheid valt wel mee. Als ik de knop indruk heb ik binnen 5 seconden een film opstaan.( misschien door de glasvezel)
Ik heb (helaas) geen Netflix knop op mijn afstandsbediening. Ik start deze altijd op via het home menu.
Advertenties? Ben ik nog niet tegengekomen in m'n 65C8.
Idem in de 55EG920V
Ik ook niet in min 130C8.
Bij LG valt het best mee als je de muis op netflix tegel houd zal je reclame zien, echter ben je waarschijnlijk zo snel dat je het niet ziet.
Want je gaat naar de tegel en klikt erop en de tegel opent, goed het is reclame maar niet heel vervelend.
Nog steeds geen kleinere OLEDS ;(

Met 88" 8k zou je vergachten dat ze ook een 44" 4k kunnen maken. Mijn vrouw wil echt geen 55 inch of groter in huis...
Dat kunnen ze zeker, maar in het prijs segment waar de oleds nog in zitten is de vraag naar kleiner niet zo heel groot verwacht ik. Meestal zijn het toch de mensen die een soort van bioscoop ervaring willen creëren die minimaal 1300 euro aan een TV uitgeven (plus het geen wat erbij komt voor het geluid).

Ik verwacht dat een oled van 44" van rond de 900-1000 euro echt niet aanslaat, er zullen zeker geïnteresseerden zijn maar niet zoveel. Samsungs kleinste qled is 49", er zal dus vast een reden zijn waarom de top modellen niet kleiner te verkrijgen zijn.
al kost hij 1300, dan nog zou ik er een kopen, het geld is niet zozeer het probleem, maar de grootte van het scherm..
Of een ander TV meubel......meer eigentijds..... ;)
Wellicht maakt QLED het wel waar
Of Dell UltraSharp UP3017Q Zwart -> 30"" OLED
Is ze niet te porren voor zo'n samsung art scherm, waar je kunstwerken op kan tonen als-ie niet als televisie in gebruik is? Kun je het nog verkopen als educatief voor het eventuele jonge gespuis.

groot

of wat minder groot
Ik snap de WAF discussie wel met speakers, maar OLED'S?
Ze kunnen technisch kleinere OLED schermen maken (dit staat ook gepland voor eind 2019), maar vanwege de kosten zou een kleiner scherm dan ongeveer hetzelfde kosten als een 55 inch dus is het voorlopig voor LG minder interessant.

http://www.mybiodybalance...oled-tv-ultra-hd-in-2019/
LG Display prepares many Oled screens with a diagonal of 40 to 49 inches for the European market.
However, production of these screens is not expected until 2019. We can, therefore, expect to see commercialization by the end of 2019, or even early 2020. As far as fares are concerned, these tiles will not necessarily be cheap, and Oled 40 to 49-inch televisions should be sold at the same prices as 55-inch models, which offer economies of scale.
Ik zit ook ernstig te wachten op een model rond de 47-49", dan zou ik direct over stappen. We hebben geen plaats voor een 55". Tot die tijd blijft onze 37" Pioneer hangen.
Ik wacht ook al enige tijd op LG OLED <55 inch. Denk niet dat deze komen.
Ik mis in deze aankondiging het oprolbare oled productiemodel. Daar was toch veel speculatie over.
Misschien zou je vrouw een oprolbare 65" wel willen.
Gaat ook niet gebeuren omdat 4K TV’s nu eenmaal een groter formaat nodig hebben.
Wil je iets wat kleiner is zul je het met monitoren moeten oplossen. Die worden wel in grotere formaten uitgebracht.
Mijn vrouw wou ook geen 55 of groter in huis, maar ik wou heel graag OLED en heb die uiteindelijk toch gekocht. De eerste week hoorde ik van mijn vrouw alleen maar hoe mooi het beeld was. Na een week vroeg ik of ze de TV niet te groot vond. Ze zei dat ze de grootte heel prettig vond en na een week er al aan gewend was. 65 zou ze echt wel te groot hebben gevonden, en vind ik persoonlijk ook te groot. De verhoudingen op een 55 inch zijn wat mij betreft precies goed. Dat wil zeggen dat personen bij bijvoorbeeld het journaal precies groot genoeg in beeld komen. Wij komen van een 32 inch tv af en de afstand tussen bank en tv is ongeveer 3 meter. Ik denk dat je vrouw geen spijt krijgt van een 55 inch tv, zeker niet met de kwaliteit van een OLED.
Zelfs 77 inch is niet te groot op 3 meter, gaat zelfs helpen bij 8K onderscheidt.

Alles went da's mens eigen
Huh ? heb jij geen mancave ?! ;)
Ik zou graag zien dat LG, maar ook andere fabrikanten, de electronica in een los kastje stoppen en enkel et een dun kabeltje het scherm verbinden. Dan kan het scherm mooi plat tegen de muur ipv 5 - 10 cm ervoor. Ook geen geneuzel meer met kabels (wel of niet haakse stekkers. Kastje kan in de kast :+ , uit het zicht.
Kijk eens naar het eerste model op het plaatje (da's de W9). Is een van hun zogenaamde wallpaper modellen. Zit helemaal strak tegen de muur, met een enkele kabel naar de soundbar waar je vervolgens ook al je aansluitingen vindt. :)
Dat alle electronica bij de W9 in de soundbar zat was me nog niet opgevallen.
Nadeel hiervan is wel dat je vastzit aan de LG soundbar en je dus niet zomaar voor een andere oplossing kunt kiezen zonder deze soundbar.

Edit:
En los daarvan kost zijn voorganger, de W8 in 65" ook maar liefst minstens €4759.
Da's toch iets boven mijn budget.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 22 juli 2024 18:06]

Ja, de W-serie is wel aan de prijs, maar met oled tv's moet je altijd goed de deals in de gaten houden, dat scheelt vaak heel wat met wat er wordt geadviseerd of geadverteerd.
Zoals Samsung dus met hun One Connect Box? :)

LG doet dit overigens wel al soort van met hun Wallpaper TV (W8). Daar zit alles in de soundbar geïntegreerd (wat dus tevens dienst doet als connect box) en dan één dunne kabel naar de TV.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 18:06]

Stiekem hoop ik, nu zelfs de HDMI sector (naast de gehele displayport sector praktisch), dat dit een teken is voor eigenlijk vooral nVidia, om ook dit te gaan ondersteunen. Misschien complimentair aan hun eigen GSync (wat eigenlijk géén technisch voordeel bied), misschien 'in plaats van'. Freesync zit nu op monitoren, TV's, straks op blueray spelers, game consoles, en wat allemaal niet meer, waar G-Sync eigenlijk beperkt blijft tot monitoren... en de nVidia shield-achtigen; nVidia's poging om naast de studeerkamer/gamekamer ook de woonkamer te verroveren, een stapje "achter" heeft op concurrenten...
Het enige voordeel wat G-Sync boven Freesync heeft is kwaliteit-zekerheid.
Een G-Sync monitor moet aan een scala kwaliteitseisen voldoen, voordat hij met G-Sync uitgerust mag worden, Freesync monitoren hebben dat niet. Daarom zijn er dus ook "slechte" freesync monitoren waar dit bij G-Sync veel minder is.

Dit dus niet lezen als G-Sync is van hogere kwaliteit dan Free-sync, dat is niet zo, er zijn ook hele goede Free-Sync monitoren, net zo goed (als niet beter) dan G-Sync, maar daar is dus minder controle op.

Mijn volgende vid. kaart gaat sowieso Free-sync ondertussen juist om wat jij zegt en het artikel aangeeft, steeds meer apparaten ondersteunen het, dus zou het idd heel wijs zijn van Nvidia om het ook te gaan ondersteunen, want anders gaat het ze marktaandeel kosten.....
ik mag hopen dat het ze marktaandeel gaat kosten :-) dat heeft de markt keihard nodig.

Mijn volgende is inderdaad om exact diezelfde reden ook een freesync model videokaart. Ik wil mijn PC op deze manier met een scherm zoals deze TV kunnen verbinden.

Zijn er überhaupt TV's die GSync ondersteunen?
Yep, hoop ik ook. Ik spaar nu voor een nieuwe Nvidia kaart, maar als het tegen die tijd nog niet ondersteund wordt of gaat worden in de nabije toekomst, dan voor mij weer een AMD erin.

Maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet aangezien ze zelf in samenwerking met een aantal merken zelf met de BFGD komen, maar die zijn dan weer geen OLED.
Leuk, maar er zijn nog geen (gaming) videokaarten die over HDMI 2.1 beschikken? Daar zit je dan met je RTX...Hoe wil je dan 120 beeldjes per seconde op 4K gaan aansturen?

[Reactie gewijzigd door t!n0 op 22 juli 2024 18:06]

Xbox one x is upgrade baar naar hdmi 2.1.
Xbox One X als mediaspeler / game console gebruiken. Nog steeds goedkoper ook.
https://www.notebookcheck...rt-HDMI-2-1.313664.0.html

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 juli 2024 18:06]

Ok, maar ik heb het over 120 beelden per seconde op 4K zonder concessies (lees: dat moet een PC zijn, huidige consoles zijn daarvoor niet sterk genoeg met triple A games en fatsoenlijke IQ).
Anoniem: 457607 @t!n03 januari 2019 15:28
Huidige PCs zijn daar ook niet sterk genoeg voor, zelfs een 2080TI trekt geen 120fps op 4K. Uiteraard kun je er 2 in stoppen maar dan zijn we een behoorlijke edge case aan het opzoeken?
Heel mooi dat HDMI 2.1 nu daadwerkelijk toegepast gaat worden. Vooral VRR voor gamers is een mooie ontwikkeling vind ik. Wat ik daarnaast had gehoopt is dat LG met meer Wallpaper modellen zou komen. Het gerucht was enige tijd geleden dat LG hier fors op in zou zetten en waar je wat het paneel betreft weinig tot niet kan variëren, kan dat met de soundbar/connectiehub des te meer. Het zou goed mogelijk zijn voor LG om meer betaalbare Wallpaper modellen te produceren waarbij de soundbar kleiner en eenvoudiger is uitgevoerd, of waarbij de soundbar volledig vervalt en er alleen een variant van Samsung's One Connectbox wordt meegeleverd voor integratie in een thuisbiocoop setup.
Zeker, en daar is vast wel een markt voor, ik wil dat zelf ook graag. Maar op dit moment kiest LG ervoor dit sjiekere model tegen een duidelijke meerprijs in de markt te zetten, dat gaat niet lukken als de goedkopere series het ook al hebben: wat moeten de duurdere series dan nog als voordeel bieden voor de hogere prijs?
zelf heb ik er die meerprijs niet voor over...

Ik vind het al geweldig van LG dat tegenwoordig (2018 serie) de beeldkwaliteit voor de hele series min of meer gelijk is, i.p.v. de goedkopere series te "handicappen" met een mindere beeldprocessor o.i.d.
Het valt een beetje tegen dat er nog geen kleiner model bij zit: Als je 8K in 88" kan, dan kan je ook 4K in 44" maken. Ik kan me niet voorstellen dat er een grote markt is voor 88" exemplaren (dat is 2 meter 25), weinig woningen waar dat gaat passen. De vraag voor kleinere modellen is evenwel sterk.
88" of 2,25m is de afstand van linksboven tot rechtsonder. Met een 16:9 verhouding is zo'n TV dus 1,95 breed en 1,10 hoog. Dat vind ik persoonlijk niet zo gek. Het pas gemakkelijk op de muur. En zeker als je de reviews van 8k leest, heeft die resolutie op kleinere schermen weinig toegevoegde waarde. De vraag is dus of het 't waard is om in 8k te investeren als je geen groot genoeg scherm kan ophangen in je woning.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 18:06]

Ondanks alle geruchten dat de 2.1 chips te laat zouden komen voor dit jaar hebben ze het toch gehaald. Ben benieuwd of dat nog de commerciële beschikbaarheid vertraagd.

Mijn vermoeden is overigens dat er wel degelijk ook een B model komt maar dan met de processor uit 2018. Precies zoals dit jaar.
8K is enkel te doen als er HDMI 2.1 is, dus ben blij dat het er is. Een ander voordeel is ook dat eARC wordt ondersteund voor DTS:X en Dolby Atmos.

Het maakt ook de beoogde 4K 120Hz 4:4:4 mogelijk, maar of alle consoles mee gaan zijn is een grote vraag.
Juist een 55 C8 gekocht o.a. voor Dolby Atmos, dan mag je toch aannemen dat je dat via je receiver kan laten werken ( Nieuwe Onkyo TX-NR686) maar nee de 2018 modellen kunnen geen dolby Atmos uitsturen nu heb je Dolby Atmos uit de 2 tv luidsprekertjes 8)7 Kunnen ze hoogstwaarschijnlijk nog met een firmware update aanpassen zodat het via eARC kan (alleen dan de functie voor bitstream audioformaten zoals Dolby Atmos! om misverstanden te voorkomen en we hier discussies gaan krijgen), maar dat doen ze niet ze laten de klanten die een 2018 tv hebben gekocht in de kou staan.
Je het kan wel op hun peperdure soundbar, Dolby Atmos met een soundbar 8)7

Nog zo iets Google Assistant werkt ook nog steeds niet in het Nederlands, en werd begin 2018 al div keren op de div media aangekondigd dat het er aan zat te komen.

LG slechte ondersteuning dus :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.