×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste kabel voor hdmi 2.1 verschijnt online in webwinkel

Door , 126 reacties

De eerste ultra high speed-kabel, die geschikt is voor de hdmi 2.1-standaard, is verschenen in de onlinewinkel van Apple. Deze kabel haalt in vergelijking met de nu gangbare high-speed-hdmi-kabels een veel hogere bandbreedte van maximaal 48Gbit/s.

De kabel van het merk Belkin is twee meter lang en kost dertig euro. Deze specifieke kabel ondersteunt volgens de specificaties een resolutie tot 4096x2160 pixels. De maximale bandbreedte van 48Gbit/s is aanzienlijk hoger dan wat wordt ondersteund door de huidige high-speed-hdmi-kabels, die maximaal 18Gbit/s halen.

Begin dit jaar kondigde het HDMI Forum de hdmi 2.1-standaard aan; later dit jaar zullen de specificaties definitief gereed zijn, waarna naar verwachting eind 2017 of in 2018 de eerste tv's met hdmi 2.1 uitkomen. Hdmi 2.1 is vooral een standaard voor de toekomst; resoluties tot 10k worden ondersteund met een verversingssnelheid tot 120Hz. Hdr-weergave wordt ondersteund tot een resolutie van 8k.

Ook wordt game mode variable refresh rate ondersteund, waarmee het beeldscherm en de videokaart of apu compleet synchroon werken, zodat tearing en stotteren worden voorkomen. Hdmi earc wordt ook ondersteund bij hdmi 2.1, waardoor de hoogwaardige bitstreamaudioformaten, zoals Dolby Atmos en DTS:X, via de ultra-high-speedkabel in de hoogste kwaliteit kunnen worden doorgestuurd naar bijvoorbeeld een receiver of soundbar. Hdmi 2.1 ondersteunt ook de rec2020-kleurenstandaard met 16bit-kleuren.

Verder is er bij hdmi 2.1 ondersteuning voor dynamische hdr, zoals hdr10+ en Dolby Vision. Hdmi 2.0a ondersteunt enkel statische metadata; hdmi kan door de ondersteuning van dynamische metadata per scène of per frame de hdr-weergave aanpassen. De hdr-standaarden die gebruikmaken van dynamische metadata, zoals hdr10+ en Dolby Vision, worden echter al ondersteund door de huidige hdmi-standaarden. Dolby Vision heeft als kenmerk dat de metadata is geïntegreerd in het videosignaal, waardoor het al wordt ondersteund sinds hdmi 1.4b. Voor hdr10 is hdmi 2.0a noodzakelijk; ook voor hdr10+ zou in principe geen hdmi 2.1 nodig zijn.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-09-2017 • 16:31

126 Linkedin Google+

Reacties (126)

Wijzig sortering
Dus, we weten:
  • Apple heeft tot nu gewacht met een 4K versie van de Apple TV uit te brengen
  • Apple legt een week na de aankondiging van zijn Apple TV 4K een HDMI 2.1 kabel in de winkel
  • De Xbox One X krijgt met een firmware-update ondersteuning voor HDMI 2.1
  • De iPad Pro kan met de A10X 120Hz beelden weergeven
  • HDMI 2.1 heeft genoeg bandbreedte om 4K met HDR op 120Hz te weergeven zonder chroma subsampling of andere trucjes.
Mijn gok: De Apple TV 4K krijgt een firmware update voor HDMI 2.1 en ondersteunt dan 4K met HDR op 120Hz.

Edit: Letterlijk op Apple's site:
Door Apple aanbevolen voor...
Ervaar de allerbeste resolutie voor je Apple TV 4K en je 4K-, UHD- of HDR-tv.
De Apple TV 4K gaat dus op z'n minst deels HDMI 2.1 ondersteunen! :)

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 september 2017 18:40]

Ja en vervolgens is ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS:X niet in te vinden bij de nieuwe Apple TV 4k.

Zelfs geen audio passthrough.

Dan heb je dus een mooi systeem voor je 4K TV, en worden alle audio formaten gedownsized naar standaard Dolby geluid.
https://www.ruconnected.nl/hdmi-2-1/

Hier mooi info over verschil. Voor 4k heb je het niet nodig
Pas bij 8k en meer heb je hdmi 2.1 nodig.
HDMI 2.1 is bij 4K wel nodig wanneer je meer wil dan 4K/60Hz/8bit zonder chroma subsampling wilt bekijken.

Voor HDR content wat bijvoorbeeld gebruik maakt van 10bits of 12bits(Dolby Vision) is op 4K chroma subsampling nodig om binnen de bandbreedte limieten van HDMI 2.0 te blijven.
Of 4K gaming boven de 60fps.

Of 4K met dynamische HDR.
Een gamer die HDMI gebruikt? Waarom zou een gamer kiezen voor HDMI dan?
Displayport 1.4 ondersteund 4K 120Hz, multi monitor op een enkele kabel & G-Sync. Het is bovendien al een jaar uit en de kabels zijn opmerkelijk goedkoper.
AMD Freesync is uiteindelijk ook op HDMI uitgekomen (opletten bij oudere schermen)

HDMI was een TV kabel die het moest hebben van een ethernet link en een return audio signaal. Heel handig voor Blurayspelers en TV schermen maar ik snap niet waarom iedereen op de HDMI boot is gesprongen. Nu hebben we 2 concurrerende standaarden waarbij HDMI duidelijk probeert bij te benen met Displayport.
Volgende generatie consoles die gaming op variabele of hogere frequenties ondersteund.
Gamers die een langere kabel nodig hebben.

Ik heb persoonlijk nog geen DP kabel van langer dan 2 meter kunnen vinden die goed werkt op 4k met 60Hz of meer. En ik heb er al meerdere geprobeerd.
Mijn pc's staan in de kruipruimte en de monitor is verbonden met een 5 meter displayport kabel.
Het is een cinema 4K monitor met een resolutie van 4096x2160 op 60 Hz. (hogere resolutie dan de gangbare "4K" monitoren) Ik had wel aansturingsproblemen in het begin, maar het bleek mijn videokaart te zijn. Hij wordt nu aangestuurd met een GTX 1080.

Ik heb het factuur even opgezocht voor je, en dit is de exacte kabel die ik heb gekocht, misschien moet je die eens proberen:
https://www.allekabels.nl...-kabel-professioneel.html

Bij mij werkt het dus prima. Werkt deze niet, ligt het probleem misschien ergens anders. Misschien interferentie van andere kabels? Misschien kan de videokaart niet een krachtig genoeg signaal uitsturen? Zwakke decoder in de monitor?

[Reactie gewijzigd door satoer op 19 september 2017 23:39]

"Een gamer die HDMI gebruikt? Waarom zou een gamer kiezen voor HDMI dan?"

Omdat DP niet op TV's zit?! Als ik mijn Game-PC die in de woonkamer staat, aan wil sluiten op mijn 50" TV (omdat het kan) dan ben ik straks blij als ik niet gelimiteerd ben aan HDMI 1.x. Liever ook zou ik DP op TV's zien maar dat zit er niet in.
Ik heb ook nog nooit een TV geweten met DVI, enkel VGA als je geluk hebt. Dat is een probleem dat je dus altijd al gehad hebt met gamen op een TV.
Overigens heel het concept TV is achterhaald, proberen ze wel te rekken met smart tv's maar het is compleet belachelijk aan het worden. Het word tijd dat TV's zich gaan gedragen als monitors maar dan op groot formaat waarbij er idd oa een displayport voorzien is. Maar dat willen de fabrikanten dan weer niet, kwestie dat ze je kunnen verplichten reclame te kijken, functionaliteit afschaffen na x tijd (want uiteraard werkt alles via hun servers) en hun eigen video on demand platformen kunnen pushen.

DP is gewoon retehandig door het multimonitor support. Een tablet met een mini DP kan 4 schermen aansturen met 1 kabel zonder docking. Daarnaast loopt HDMI continu achter op DP wat specs en mogelijkheden betreft. Het enige handige aan HDMI is dat als ik een ethernetkabel in mijn bluray speler steek ik geen ethernet kabel meer in mijn tv moet steken.

De algemene keuze voor HDMI is gewoon onlogisch, en dan bestaan er monitors die enkel HDMI hebben...
opt moment is er idd nie veel voordeel bij hdmi t.o.v. displayport, mits displayport nie ook een variable refresh rate toevoegd (of die van de HDMI standaard minderwaardig is t.o.v. freesync/gsync) komt daar tegen het einde van het jaar toch verandering in.

heb nog een oude 24" 1080p 60hz monitor omdat monitor kopen opt moment lastig / irritant is.
heb een nvidia kaart en geef zo niks om 120 hz, leuk waar mogelijk maar 30/60 bloedmooi > 120 smooth.

nu heb ik 120hz nog nie geprobeert omdat ik verwacht dat dit net als 30/60 een must have zal zijn en ik wil geen 2 titans kopen voor het goed te laten uitzien op 120fps/hz.

gewoon een monitor kunnen kopen die HDMI 2.1 is en daardoor zolang als de 3d kaart ook 2.1 is variable refresh rate heeft is al een flinke vooruitgang op de keuze's : overstappen op AMD, peperdure G-sync monitor kopen of maar niks om variable refreshrate geven en 60/120 als doel houden.

zal nogaltijd een nieuwe 3d kaart nodig hebben maar uiteindelijk zal da toch nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 19 september 2017 22:39]

Wel als je je pc bijv. aansluit op je tv voor 4K gaming. HDMI 2.0 kan niet hoger dan 60Hz, bij 2.1wordt dit 120Hz. Dus dan is het wel degelijk een meerwaarde. Snap echt niet dat het niet verder gekrikt is want met DP 1.4 ram je er 144Hz doorheen maargoed dat zijn details.
Hoe zit het met DP met:
- audio?
- rec.2020?
- HDR?
- arc/earc?
- chroma subsampling?
- hdcp?
- appels ? ;)
- peren ? ;)
- audio? ja
- rec.2020? ja
- HDR?ja
- arc/earc? weet ik niet. heb nog geen audioappatuur gezien met DP.
- chroma subsampling? waarom? maakt de beeldkwaliteit slechter. Dit is een techniek om bandbreedte problemen te "verhelpen". Dus 4k of 60hz mogelijk maken ten koste van kleurinformatie.
- hdcp? ja
- appels ? ;) nee :P
- peren ? ;) nee :P

[Reactie gewijzigd door nIghtorius op 20 september 2017 09:06]

Of 4k 120Hz.

Overigens zie ik op die site ook dit staan bij HDMI 2.1:
18 Gbps (met een high speed HDMI kabel)
48 Gbps (met een 48G kabel)

Betekent dit dat we zoiets gaan krijgen als USB 3.1 gen 1 en 2 of gaat dit over backwards compatibility. Ik zie het niet duidelijk staan op die site.
Ik blijf nog even bij me action kabel van 1,50 ¤ voldoet nog prima
Zo lang je het op 1080p en een beperkte lengte houdt zal dat waarschijnlijk perfect werken, maar als je naar 4K gaat wordt de kwaliteit van de kabel veel belangrijker.

Ik heb hier ook enkele goedkopere hdmi kabels liggen die volgens de verpakking HDMI 1.4b zijn (voldoende voor 2160p/30Hz), maar dat krijg je er niet door.

Akkoord dat een kabel boven ¤50 nutteloos is (behalve als je uitzonderlijke lengtes nodig hebt natuurlijk), maar goedkoop is zeker niet altijd goed genoeg.
Ik heb m'n desktop PC (970 GTX) en LG 55B6V OLED verbonden met een 15 meter lange HDMI kabel van 23 euro. Draait gewoon perfect 4K @ 60Hz, dus ik denk dat je wat rare non-highspeed kabels hebt gekocht. Ik beschouw 15 meter toch wel als een uitzonderlijke lengte... je hebt gewoon geen dure kabels nodig omdat het pure oplichterij is.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 20 september 2017 10:10]

Vaak ook die verkooppraatjes dat de kleuren en scherpte met een dure kabel beter zijn etc etc.... Vaak genoeg gehoord.

Als een kabels niet goed is krijg je overduidelijke beeldfouten of gaat de TV steeds even op zwart omdat hij geen sync meer heeft, maar als het goed werkt, dan zit er geen verschil tussen een kabel van 1 euro of een van 100 euro. Gewoon het juiste spul gebruiken voor het juiste doel. Bij een kabel van 10 meter luistert dat kritischer dan een kabel van 1,2 meter.

Op mijn 4K TV draai ik overigens een mediacenter met mini displaypoort uitgang. Hierop heb ik een mini naar normale displaypoort converter zitten. Die gaat weer naar een (actieve) displaypoort naar HDMI2 converter en van daaruit een goedkope noname HDMI kabel naar de Oneconnect box van de TV met HDMI en ik kan perfect 4K @ 60hz kijken zonder problemen. Meer dan dat heb ik ook niet nodig en is overigens ook niet mogelijk :)

Audio daarintegen ben ik iéts audiofieler ingesteld :X Speciale DDC met dubbele kristallen e.d. :)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 20 september 2017 13:46]

Klopt, had toevallig net een soortgelijk bericht getypt bij de buren onder hetzelfde artikel:

HDMI kabels hebben eigenlijk ook geen versie, ze worden aangeduid met snelheidstermen. Denk dan aan 'Standard', 'High speed' en nu dus ook 'Ultra high speed'. Tegenwoordig zijn ook vrijwel alle kables 'with ethernet', maar dat laat ik buiten beschouwing.

Een standard HDMI kabel ondersteunt een vrij lage bandbreedte en zal dus nooit 4K @ 60Hz kunnen weergeven, ookal sluit je een PC en TV op elkaar aan die beide van HDMI 2.0(a/b) poorten zijn voorzien. De kabel kan simpelweg te weinig data van bron naar apparaat doorlussen Je gaat dan een 'High speed' kabel nodig hebben. Gelukkig kosten deze kabels geen drol.

Duurdere kabels zijn in essentie zinloos. Dure kabels kunnen niet ineens een beter contrast produceren of het beeld 'mooier' of 'scherper' maken dan een goedkopere kabel; beeldeigenschappen worden niet veranderd.

Maar ik heb wel eens een falende HDMI kabel gehad met ruis/sneeuw in beeld, hoe verklaar je dat dan in een digitaal signaal? Dat is waarschijnlijk gewoon een faulty of niet toereikende HDMI kabel. De data die je tv ontvangt van de bron had onvoldoende bandbreedte waardoor sommige pixels niet weten wat ze moeten weergeven; hierdoor veranderen ze in artifacts. Het beeld kan verder gewoon perfect zijn, minus de pixels die niet weten wat ze moeten weergeven. Dit lijkt dus op ruis/sneeuw, maar zijn artifacts. Bij een kabel die echt slecht is kan het beeld op zwart gaan of bijv. de hdmi handshake mislukt volledig.

Dit is een zeer belangrijke constatering want dit betekent dat een pixel óf perfect beeld weergeeft óf helemaal geen beeld. De kabel kan geen ruis, slechter contrast of 'scherpere/mooiere' beeldeigenschappen introduceren omdat het signaal uit nullen en enen bestaat. Men speelt hier graag op in door 'professionele' kabels te maken met 'gold-plated connectors' en 'oxygenfree' marketing termen. Pure marketing onzin die niet helpt. Het kan wel zo zijn dat duurdere kabels een betere bouwkwaliteit hebben en dus minder snel fysiek stuk gaan. Over de mantel/shielding heb ik te weinig kennis, heb het zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval dat een kabel kuren vertoont door interactie met andere kabels of 'straling' vanuit bijv. 4g, wifi etc.

Ik gebruik zelf dus een 15 meter lange high-speed hdmi kabel van 23 euro tussen PC en OLED tv om 4K @ 60Hz weer te geven. Dit werkt vooralsnog perfect en zonder enige artefacts, ondanks de afstand en het feit dat het een el cheapo kabel is. Ik ben nog aan het testen vanaf welke afstand HDMI highspeed echt begint te falen wat betreft 4K @ 60Hz. Tot nu toe heb ik 15 meter + een 1 meter verlengstuk getest om een afstand van 16 meter te overbruggen. Dat werkt vooralsnog perfect terwijl het gewoon de goedkoopste high-speed kabel is die ik kon vinden.

Mijn tip: koop een zo goedkoop mogelijke high-speed kabel van een betrouwbare aanbieder zodat je zeker weet dat je kabel high-speed is. Je zit dan in 99% van de gevallen gewoon goed. Het is gewoon jammer dat kabelfabrikanten de misvattingen uitmelken met marketingkreten die nergens op gebaseerd zijn en inspelen op verwarrende versienummers.

Zie ook bijvoorbeeld een artikel als https://www.cnet.com/news/why-all-hdmi-cables-are-the-same/

[Reactie gewijzigd door stin00 op 20 september 2017 14:00]

De ruis waar je het over hebt die herken ik, heb ik ook meegemaakt. Hij is heel duidelijk te zien op een zwarte achtergrond en is heel uniform. Mensen die dat niet meteen herkennen, zullen per definitie al niet veel hebben aan een hele dure HDMI kabel die nog beter beeld zou moeten geven aldus de claims.

Dit komt overeen met wat ik bedoelde te zeggen dat je zwart beeld krijgt, of duidelijke artifacts. Die ruis is naar mijn mening ook een duidelijke artifact. Het is niet zo dat je verschillende gradaties hebt van bijvoorbeeld maar 1% ruis tot 25%. Hij is gewoon duidelijk aanwezig.
Je wordt gedownmod, maar ik geef je groot gelijk.

Een kabel ligt toch achter een kast een beetje te verstoffen. Zolang je er niet mee gaat leuren blijft ie gewoon liggen en doen wat ie moet doen, bitjes pompen. Er is niets beter aan de beeldkwaliteit tussen een kabel van 4 euro of 400 euro. Sure, ze zullen wat mooier afgewerkt zijn, en de connectors zijn wat steviger, maar nogmaals, wat doe je met een kabel als je dat nodig hebt?
Heb al vaak genoeg een Action kabel moeten vervangen doordat deze storing gaf, laat staan dat deze 9 van de 10 keer niet een fatsoenlijke HDCP handshake kan doen.
Dan liever een HDMI kabel van rond een tientje die blijken het wel te kunnen vreemd genoeg. :+
Dat heeft te maken met de bouwkwaliteit van hun kabels.
Daar zit soms een slecht exemplaar tussen.
Ik heb er ook een getroffen van de 3 kabels in totaal die ik bij hun vandaan heb, die een kabelbreuk bij de connector had.
De overige kabels doen het prima.
Dat heeft te maken met de bouwkwaliteit van hun kabels.
Daar zit soms een slecht exemplaar tussen.
Ik heb er ook een getroffen van de 3 kabels in totaal die ik bij hun vandaan heb, die een kabelbreuk bij de connector had.
De overige kabels doen het prima.
Als de bouwkwaliteit zo slecht is van die kabels, snap ik niet dat mensen bijv. hun TV van ¤ 1600 er aan wagen ipv in het net iets duurdere segment een kabel van ¤ 15 te kopen. Denk dat je toch raar staat te kijken wanneer er bijv. een draadje los ligt in de connector; kortsluit; en vervolgens je HDMI poort er uit blaast.
de kwaliteit intern kan wel degelijk verschillen. Het enige waar naar gekeken moet worden of de kabel de 48GB/s ondersteund. Dan zullen sommige kabels al kunnen, maar veel goedkope kabels zullen niet hoogwaardig genoeg zijn om deze bandbreedte te ondersteunen.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit per see een HDMI 2.1 is, HDMI 2.0 zou ook 4k op 60hz aan moeten kunnen?
hij is geschikt voor HDMI 2.1.

Maar jouw huidige kabels kunnen dit eventueel ook zijn mits ze van voldoende kwaliteit zijn.
De koperdraadjes moeten gewoon zonder verstoring de 48GB/s kunnen overbrengen van de bron naar de ontvanger.
Staat inderdaad een beetje onduidelijk in het artikel vanwege die verwijzing naar 4K. Deze nieuwe kabel ondersteunt dus resoluties HOGER dan 4K. Dit werd mij ook niet meteen duidelijk
Ja maar 2.1zal120Hz trekken, ideaal voor gamers.
Best zonde dat de net geintroduceerde AppleTV 4K slechts HDMI 2.0a heeft en geen 2.1. Het apparaat is wat dat betreft gelijk verouderd...

Daarnaast twijfel ik ook aan de mogelijkheid van de A10x om meer dan 4K60hz uit te persen in HDR en dergelijke. Dit zal wellicht volgend jaar of het jaar daarna komen zodra de televisies dit ook wat beter ondersteunen.
De Apple tv ondersteund nu gewoon een protocol wat al bestaat.
Officieel is de specificatie van HDMI 2.1 nog niet eens rond.

Dus waarom zouden ze de HDMI 2.1 officieel al ondersteunen?
Als er toch nog wijzigingen plaats vinden dan hebben ze opeens een afwijkende standaard...
Daarnaast is HDMI 2.0a goed genoeg voor 4K met HDR, het is tenslotte geen Appletv 8K.

Maar mocht de poort geschikt zijn voor 48Gb/s dan kunnen ze dit later alsnog via een firmware update toevoegen, zoals dit vroeger ook bij de playstations en xbox consoles gebeurd is.
Dat is dan ook de reden waarom er een 2.0a poort op,zit, en geen 2.1: dat heeft geen zin aangezien de achterliggende hardware toch geen content aan zal bieden die 2.1 nodig heeft :)
Hdmi omschrijft features die door de nieuwe Apple tv nooit ondersteund kunnen worden. Een 2.0b aansluiting had inderdaad wel beter geweest aangezien er vanaf die versie ondersteuning is voor hdr10+ (frame by frame HDR)
Welk Apple product heeft baat bij deze kabel, dat Apple besluit deze kabel te gaan verkopen?
Die kan ook met een goedkopere 2.0 kabel. Tenzij er ook ee. 8k Apple tv komt. Of dat een Apple tv 4k boven de 60hz gaat uitpersen.
Er bestaan (bestonden) geen HDMI 2.0 kabels, hoewel mogelijk wel zo aangeboden. HDMI kabel met High Speed certificatie is (of was) op dit moment de hoogste standaard, en deze ondersteunt alles wat er op dit moment gangbaar is op media-gebied.

https://www.hdmi.org/consumer/buying_guide.aspx#Choose

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 19 september 2017 17:12]

Bestaan nog steeds niet. Althans, niet als je het over pure standaarden hebt. HDMI kabels worden eigenlijk gelabeld als zijnde "voldoende voor..." er zijn geen concrete protocollen voor dergelijke kabels. Het is natuurlijk wel zo dat ( als je 4K 60fps of hoger wil ) je wel beter een dergelijke kabel aan kan schaffen ipv een goedkoop Aldi kabeltje. ( Niets is zo vervelend als problemen hebben met je apparatuur en er na weken pas achter komen dat je HDMI kabel niet hetgeen door kan voeren wat je van hem verlangt ). Deze markt echter maakt grillig gebruik van deze " niet gespecialiseerde " standaard, dat ze soms belachelijke prijzen vragen voor kabels met een dergelijke "specificatie". Zo zijn er gewoon diverse kabels op de markt die niet als "High speed" worden gecategoriseerd, maar prima met de hogere snelheden overweg kunnen puur omdat het gewoon kabels van goede kwaliteit zijn. Kijk en vergelijk is het devies in deze. Let wel: goed afgeschermde kabels zijn doorgaands wel gewoon duurder, en als je veel apparatuur in je omgeving hebt zijn deze zeer aan te raden.
Wel onder een andere naam en deze nieuwe kabel trekt extra mogelijkheden die je met de tot nu toe te koop zijnde HDMI kabels niet voor elkaar kan krijgen....
De nieuwe iPhone kan video opnemen met 4k 60fps, misschien heeft het daar iets mee te maken?
4K 60fps wordt ook al ondersteund met HDMI 2.0, 2.1 is voor de toekomst bedoeld met nog hogere resoluties en refreshrates.
Kan je al zijn dat het een minor upgrade is want alles voor de punt zou een groot verschil maken, maar een nummertje naar boven achter de punt is maar een kleine extra,,,,
HDMI 2.0a/b zou voor 4K 60fps materiaal af te spelen voldoende moeten zijn als je deze tabel bekijkt: https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison
In de praktijk heb ik in ieder geen moeite om ongecomprimeerd 4K materiaal in 60fps te bekijken met HDMI 2.0b kabels.

[Reactie gewijzigd door HS2005 op 19 september 2017 16:47]

Bij films is in principe 2.0 genoeg. Maar voor gaming bij hogere refresh rated niet... Dan is 120 zelfs nog makerals je kijkt dat DP 1.4 144 aankan...
De nieuwe Apple TV 4K :)
Die heeft gewoon 2.0a dus onzin. ;)
En er bestaat niks snellers dan een HDMI 1.4 high speed kabel.
Ook wordt game mode variable refresh rate ondersteund, waarmee het beeldscherm en de videokaart of apu compleet synchroon werken, zodat tearing en stotteren worden voorkomen.
Is dit nou een tegenhanger van G-Sync & FreeSync?
Lijkt me eerder dat deze ook over HDMI gaan werken, waar het nu volgens mij alleen over DisplayPort gaat.
FreeSync werkt ook over HDMI,
Bron: Ik gebruik het op dit moment (RX480)
Welke TV ondersteunt Freesync over HDMI? Of gebruik je een monitor? (Zo ja, welke O-) )
Waarschijnlijk nóg een andere implementatie, want zoals eerder vermeld werken beide standaarden allang over HDMI.
Wanneer gaan ze de naam eens wat versimpelen? Binnenkort zitten we aan Ultra Turbo High speed...
Ik begrijp niet waarom je gedownmod werd, je hebt gelijk.
De nomenclatuur moet echt dringend vereenvoudigd worden.

Je hebt naast de talrijke HDMI normen (waarvan HDMI 2.1 de laatste is, maar binnen diverse workgroups blijkt de bandbreedte hiervan reeds ontoereikend voor toekomstige beeldnormen) ook 3 kabelnormen: HDMI, HDMI High Speed en 48G.
Die kunnen dan nog eens premium gecertificeerd worden (of niet) en ethernet includeren (of niet).
Hierop spelen de producenten gretig op met nietszeggende woorden waardoor je plots HDMI 2.1 Premium ultra HD 4k kabels krijgt. Totale nonsens. Helaas begrijpt zelfs de auteur van het artikel het niet volledig (zie ook de foutieve titel).
Inderdaad.. Gewoon het versienummer van de HDMI standaard op de kabel printen. En het gehele versiebeheer/mummer van HDMI eens makkelijker maken voor de consument.

Zelf deze Tweaker zit soms te klooien met het zoeken naar de juiste HDMI kabel :?
Niet, omdat ultra turbo giga nitro beter verkoopt :p
Je vergeet nano, of moet het nu al weer pico zijn :-)
Precies, wat was er mis met ludicrous speed?
Het gaat naar mijn idee inderdaad een beetje richting de USB chaos.
- Low speed
- Full speed
- High speed
- Super speed
- Super speed Plus

What's next? Super speed plus extra :?

En dan nog de vraag welk kabeltje je hebt, want officieel hebben ze (overlappende...) kleurcodes, maar zelfs die worden niet altijd gerespecteerd. En dan ook nog de vraag: kan het kabeltje alleen data overpompen, of ook stroom? En in dat laatste geval: welke kant gaat de stroom dan op? Van apparaat A naar apparaat B of andersom?