Hdmi Forum kondigt certificeringsprogramma aan voor kabels voor hdmi 2.1

Het HDMI Forum heeft een certificeringsprogramma aangekondigd voor kabels die nodig zijn voor hdmi 2.1. De organisatie doet dit mede omdat voor het gebruik van de hdmi 2.1-standaard nieuwe kabels nodig zijn.

Het certificatieprogramma is verplicht voor alle 'Ultra High Speed'-kabels, schrijft het HDMI Forum. De organisatie wil hiermee bereiken dat kwalitatief goede kabels op de markt komen die 4k en 8k-video's, vrr, eARC en alle andere hdmi 2.1-functies ondersteunen. Tijdens het programma zullen de kabels ook worden getest om te kijken ze voldoen aan de voorwaarden om elektromagnetische interferentie te minimaliseren. Eenmaal gecertificeerd, moeten producenten van de goedgekeurde kabels een Ultra High Speed HDMI Certification Label toevoegen aan het product, inclusief watermerk en qr-code.

Een Ultra High Speed-hdmi-kabel is nodig om volledig gebruik te kunnen maken van hdmi 2.1. Dat hangt samen met het feit dat hdmi 2.1 gebruikmaakt van een nieuwe signaaltechnologie, genaamd Fixed Rate Link. FRL is nodig om de hogere bandbreedtes van maximaal 48Gbit/s mogelijk te maken. Door die hogere bandbreedte is het bijvoorbeeld voor televisies mogelijk om 8k-materiaal met 60fps of 4k-beelden in combinatie met 120fps te ontvangen via hdmi. Hdmi 2.0 maakt gebruikt van een andere signaaltechnologie, genaamd Transition Minimized Differential Signaling, welke ook in de dvi-standaard wordt gebruikt.

Door Joris Jansen

Redacteur

09-01-2020 • 10:51

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Binnenkort dus hdmi 2.1 kabel bij de action :9 ...maar los van dat was het volgens mij zo dat er niet zoiets bestond als hdmi versie 1.4/2.0/2.1 kabel aangezien dit softwarematig in de tv zit.
Hardwarematig, niet softwarematig ;)

De kabel hoeft enkel de te gebruiken bandbreedte aan te kunnen. Daar zijn wel aparte specs voor die in principe los staan van de HDMI connector/aansturing standaard. Zo heb je standard, high speed, premium high speed en nu dus ook ultra high speed kabels. Dit geeft voornamelijk aan waarop de kabel getest is en wat hij in ieder geval kan bereiken. Op korte afstanden is het over het algemeen niet zo'n probleem om hogere bandbreedtes te halen, naarmate de kabel langer wordt ga je echter sneller tegen problemen aanlopen waardoor je wel een kabel nodig kan hebben die daadwerkelijk getest is voor de hogere bandbreedtes.

HDMI 2.0 naar 2.1 is een aardige sprong in bandbreedte (18Gb/s vs 48Gb/s) dat ik verwacht dat veel kabels die nu in omloop en gebruik zijn het niet gaan redden.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 9 januari 2020 11:14]

Heb nu al vaak zat issues gehad met goedkope kabels op een 4K scherm TV (artifacts, flikkeren, rare problemen in de mediaplayer).
Vervangen door een fatsoenlijke kabel en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon!

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 9 januari 2020 12:09]

Ik heb juist de ervaring dat 4k 60 hz met dure kabels een probleem is. Ook met de goedkopere, maar het werkte het eerste stabiel met een goedkope kabel.
Je moet niet per se "dure" kabels kopen maar gewoon "goede". Een goede kabel is niet per se duur. Al een eerste indicatie kan de manier zijn dat die in de verpakking zit, is dat opgerold (goed) of "gevouwen" (niet goed). Natuurlijk is dat geen regel, maar de meeste fabricanten die weten wat ze doen zullen ook zorg dragen voor hun producten. Daar zie je dan ook vaak dat de specs en geteste configuraties deftig op de verpakking staan en niet "HDMI Calbe better than 2.0". Korter is trouwens ook meestal beter voor het signaal. HDMI overscalen is trouwens ook nooit een slecht idee, een 8k kabel kopen voor je 4k TV want je moest maar eens net niet toekomen met de bandbreedte of een groter audiosignaal gebruiken dan de testen en je ziet direct stotters. :)
Misschien een klein beetje oftopic, maar heb je eventueel een aanbeveling omtrent een goede HDMI kabel merk? Een voor HDR, 4K ed die niet flikkert etc
Ik heb online eens wat gehaald, ultra high speed ofzo. De action heeft ze ook. Kosten je nog geen € 10 per stuk voor een meter of 2. Ik speel games op een console, dus (soms) 4K en meestal HDR, maar niet @60fps. Ook met films kijken werkt het @4K met HDR/Dolby Vision allemaal als de brandweer. Ik zou niet voor een bekend merk gaan, omdat je dan gewoon veel te veel voor die kabels betaald. Of je moet gaan voor looks. Kabels met een geweven omhulsel zien er mooier uit en betaal je voor en dat is ook prima.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 9 januari 2020 16:58]

vanuit mijn werk gebruiken wij altijd kabels van purelink type ultimate. bijkomen voordeel van deze zijn dat ze een lock systeem hebben en dus nooit uit je aansluiting vallen.
Kosten ook niet de wereld als je ze bij de goede aanbieder koopt.

Moet je alleen niet iemand hebben die niet weet dat je de stekker dus ontkoppeld door een ring waar je aan trekt, anders trek je het binnenwerk van je hdmi poort helemaal aan bagger.
Had ik ook last van.
Ergens de tussenweg genomen en voor een kabel van Koenig gegaan.
Ik bedoelde software en hardwarematig op de tv aangezien de chip per hdmi versie toch anders is. Dacht dat kabel niet veel uitmaakte :) maarja zo leer je weer eens wat :*)
Toch is het in AV land een groot drama met al die kabels. Veel kabels halen de opgegeven bandbreedte niet. Dan heb je extreem dure kabels (150+) maar ook kabels van 50 euro waar het ook goed werkt. Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Niks mis met Action HDMI kabels. Heb ze tot voor kort altijd gebruikt zonder enige problemen. Nu een HDMI 2.1 setup en daar 2 iets duurdere 2.1 kabels (dus niet gecertificeerd, lekker op tijd trouwens) voor gekocht. Iets van 15€ voor 3 meter per stuk.
Als je die kabels van Maxter bedoelt bij de Action, Op Full hd kom je er mee weg, op 4k 30/60hz alleen maar artifacts en horizontale lijnen in beeld ondanks ze 4k supported zouden moeten zijn.
En dat waren ook maar 3m kabels.

Het is sterk afhankelijk wat je erdoor stuurt, daarom pak ik een kabel van een bekend A merk, ze zijn maar een paar euro duurder.

@Tortelli Zelfde ervaring ermee, zodra je serieuze kwaliteit erover stuurt gaat het mis.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 januari 2020 11:28]

Dat zeg ik toch ook, alleen in iets minder woorden? In mijn oude setup met HDMI 1.4 max, waren de kabels van de Action, merk weet ik zo niet, oranje gekleurde stekkers, prima. Nooit geen artefacts of lijnen gehad. Nadat ik mijn Oled en receiver heb gekocht met HDMI 2.1 support, heb ik ergens anders kabels weggehaald die 2.1 waren, al dan niet gecertificeerd.

De certificering is aan de late kant in mijn ogen, want de apparatuur is te koop, dan horen kabels en de certificatieprotocollen ook allang klaar te zijn.
Welke receiver met hdmi 2.1 heb jij? Ben al een tijdje aan het rondkijken voor een bijpassende receiver voor de lg c9, maar vond niet meteen iets ... tv's lopen (hard) voor op rand apperatuur.
Denon X3600h. Zit bij mij ook aan een 65C9 Oled van LG.

[Reactie gewijzigd door thunder8 op 9 januari 2020 11:57]

Er zijn enkele hdmi 2.1 features die werken, maar VRR bvb niet, ALLM wel, EARC ook. Het is dus geen hdmi 2.1 receiver, die zijn er niet nog niet. Het CES nieuws nog niet genoeg gevolgd om te weten of er binnenkort verandering in zal komen.
eARC was voor mij de meest belangrijke. Geen geouwehoer meer beperkte audiocodecs via ARC of alle randapparatuur persé via de receiver aansluiten. Moet alleen nog een keer bezig met mijn 2 hoogte speakers monteren en aansluiten.
Heb zelf de zelfde opstelling.
Maar helaas is het niet zo dat de apps op de tv zelf goed toegang hebben tot de HD audio formaten via eArc.
Dolby True HD en DTS Master audio worden gedownsampeld naar dobl digital + of DTS.
Met Plex merkt ik dat.
Heb de Nvidia shield als aanvulling, voor dit euvel
Ik heb nog een HTPC staan, die ik wel steeds minder gebruik. Alleen kan die geen 4K aan. Zit te denken die straks naar een andere kamer te zetten en alleen nog te gebruiken als een soort NAS. Dan een Apple TV 4K bij de TV en een app draaien voor mijn eigen opgeslagen content. Maar dat is iets voor de toekomst, gebruik sindskort pas Netflix, dus nog genoeg te kijken de komende maanden. ;)
Als het om eigen content gaat zou ik even kijken of Apple tv wel de beste optie is.
De shield heeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld dts:ma, dts:x door te geven middels passtrough.
Weet niet of de Apple TV dat ook kan bijvoorbeeld via Plex.
En gezien de versterker die je heb staan is het zonde als je niet alle HD audio formaten af zou kunnen spelen
Daar ga ik me nog in verdiepen. Ik heb zelf een iPhone en iPad Pro, dus een Apple TV zou sowieso een aanvulling zijn. Er is een app die een stripped version van Kodi is. Ga nog wel kijken of dat genoeg voor mij is. Wil eigenlijk helemaal PC-loos in de toekomst.
Wil je nog eigen content afspelen, met opties voor HD audio valt de Apple af.
Zowel alle DTS varianten worden niet ontsteund, alsmede Dolby true HD.
https://www.apple.com/lae/apple-tv-4k/specs/
Apple TV is makkelijk in jou situatie, echter heeft de C9 ook airplay waardoor de noodzaak weer kleiner word voor een Apple Tv.
De Shield geeft je meer vrijheid en je kan vanaf je iPhone en iPad prima inzetten als controler voor de schield, of casten.
Yamaha heeft er toch een.. Dacht ik
Nee hoor gebruik ze al jaren en trek gewoon de 18gbit er mee vol.

Maar volgens mij heeft de action door de jaren heen niet altijd exact dezelfde kabels geleverd.
Die Maxter kabels gingen bij mij onlangs de prullenbak in. Artefacten met HDR, én geen ARC.
De oude '1.4' kabel die ik had kon zelfs ARC aan (maar dan alleen 1080P uiteraard).

Ik heb het hieronder al ergens gezegd: HDMI is een puinhoop. Zelfs 'gecertificeerde' kabels die 18Gbps moeten aankunnen, kunnen dat vaak niet.
Gelukkig heeft mijn Denon receiver een ingebouwde testtool; zo kan ik heel snel kabels testen en alle kabels die falen op de 4K60 test in de prullenbak gooien.
HDMI is geen puinhoop, een aantal fabrikanten van kabels maken er een puinhoop van door maar zo goedkoop mogelijk te produceren en blijkbaar onbeschermde termen er tegenaan te gooien, zodat ze toch wel verkocht worden. Zoals ik net ook al bij een ander reageerde, het is voor mij niet meer te zien welke kabels het waren van de Action. Had ze al jaren in gebruik, hadden oranje stekkers eraan zitten en waren 1.3 of 1.4 spec. ARC werkte prima met die kabels. Heb de kabels bij mijn oude receiver gedaan die een maat van me overgenomen heeft. Zijn kabels waren nog slechter van kwaliteit, nu die mijn action kabels erachter heeft zitten, heeft ie geen issues meer.

Toen ik mijn LG OLED kocht, heb ik meteen 2.1 spec kabels gekocht, omdat ik de TV niet meerdere keren van de muur wilde halen, om kabels te vervangen die niet goed werken. Kort daarna mijn Denon receiver erbij gekocht en nu dus alles HDMI 2.1, TV-kabels-Receiver. Alleen de kabels zijn niet gecertificeerd, omdat dat nu pas klaar is blijkbaar.
Gelukkig heeft mijn Denon receiver een ingebouwde testtool
Dit zou natuurlijk tig keer beter zijn dan welke certificering dan ook: testchip / testapparaat dat voor minimale kosten geïntegreerd of verkocht kan worden.
Ik had daar laatst 7.5m 4k kabels gehaald, met de gedachte dat het dan mijn 1080p signaal naar beamer wel zou moeten kunnen ondersteunen. Helaas, klapte er regelmatig uit. Een wat oudere 1080p 10m kabel van aliexpres doet het wel prima vreemd genoeg.
De action gaat die echt niet verkopen, de 2.0 kabels die ze hebben zijn ook gewoon 1.4
sinds versie 1.3 zit er geluid bij wat dus vroeger nog niet was.
Ik ben al een tijd op zoek naar wat een HDMI kabel goed maakt. Digitale signalen zouden geen ruis kunnen geven, het is een kwestie van aan of uit. Dus een HDMI kabel werkt, of werkt niet. Dit is niet volledig waar: ik heb verschillende kabels gehad welke stoorden. Niet in de vorm van ruis, maar rode pixels, gelijkmatig verdeeld. Uiteindelijk gevonden dat het een specifieke kabel betrof.
Nu zie ik dit gedrag weer, bij een andere HDMI kabel, maar alleen als ik HDR aanspreek. Ik weet alleen niet wat nu handig is. Je hebt de AWG spec, die de dikte van de kabel beschrijft. Je hebt het type mantel en/of hoeveel paren er van mantel voorzien worden. En je hebt CCA/CCS (Copper Clad Aluminum/Steel) kabels. Ik denk dat die vooral slecht kunnen zijn, zeker als ze al een paar keer bewogen hebben.
Er zijn wel kabels die bijvoorbeeld puur koper zijn en een degelijke mantel lijken te hebben, maar dan betaal je gelijk €30, waar een goedkope kabel misschien rond de €8 is. En ik denk dat een goedkopere kabel zeker afdoende kan zijn, maar welke spec is nu belangrijk? Ik ben bang dat dit een al dan niet loze spec is, die de prijs van de kabel opdrijft.
Digitale data is bij het verwerken wel 0 of 1, maar als het over de kabel gaat (en dan zeker aan de ontvangende kant) is het vergelijkbaar met een analoog signaal. Het gaat als een strakke blokgolf de kabel op, maar wat er aan de andere kant uit komt bepaalt of de ontvanger kan zien of het een 0 of een 1 is.

Een kabel heeft een bepaalde weerstand en capaciteit. Dat zorgt er voor dat die strakke blokgolf van het begin niet meer zo strak is op het einde. Bijvoorbeeld, hoe hoger de capaciteit, hoe langer het duurt voordat het signaal van een 0 naar een 1 gaat, of van een 1 naar een 0.

Dit valt te visualiseren met een Eye Diagram, en https://cdn.rohde-schwarz...ments_on_HDMI_signals.pdf heeft er een uitgebreide uitleg (en plaatjes, op pagina 10 en 11) over.
En of HDMI kabels last van ruis kunnen hebben. Alleen neem je die niet waar als ruis, maar vertaald het zich in audio en/of video artifacten. Jitter kan soms ook bij hele goedkope kabels optreden. Nu moet je geen premium kabels van 100 euro kopen in mijn optiek (snake oil), maar er is wel degelijk een minimum ondergrens voor het betrouwbaar functioneren van een HDMI kabel. Een standaard beschrijft de minimum specs voor betrouwbare operatie. Dat een kabelboer vervolgens het lef heeft om daar meer dan 50 euro voor te vragen... Er word zoveel onzin in kabelland verkocht.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 9 januari 2020 14:02]

Een standaard beschrijft de minimum specs voor betrouwbare operatie.
Waarom is dat niet simpelweg afgevangen in de HDMI standaard? Nu wordt er een "certificeringsprogramma" bedacht, waarbij ik denk: als de HDMI organisatie de basis al niet heeft afgevangen in de standaard specificatie, maar nu wel met een extra specificatie komt, vraag ik me af waarom deze specificatie wél zou werken en of het niet een middel is om een premium-prijs te vragen en uiteindelijk nog steeds met een brakke kabel te zitten. Want dat is nu ook al.
Je kijkt veelste moeilijk. Dat cca verhaal kan spelen bij goedkope netwerkkabels.

Jij moet zoeken naar een kabel met “high-speed” aanduiding, omdat je dus schijnbaar 4k/hdr signaal verstuurd op hdmi2.0b poort welke maximaal 18gbps doet.
Dit is de snelste standaard voor de nu nieuw aangekondigde 2.1 kabel.
Digitale signalen zouden geen ruis kunnen geven, het is een kwestie van aan of uit.
Ik heb geen idee wat je nu echt bedoelt, maar errors / fouten zijn ook in het digitale domein gewoon een issue. Het is ook zeker niet zo dat digitaal betekent dat het of volledig 100% foutvrij werkt of helemaal niet.

Digitaal betekent eigenlijk alleen dat een bit niet 0.5 kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 9 januari 2020 12:00]

Het zal inderdaad voornamelijk in de kwaliteit en dikte van de aders te maken hebben.
Heb hier een iets beter dan gemiddeld HDMI kabel (destijds €75) van 90cm uit 2005 (!!) doet hier nog steeds prima als primaire connectie tussen mijn 4k OLED en AV receiver, en daar gaat gewoon 4k HDR etc zelfs op 60hz overheen, inclusief ARC.
Geen artifacten, storingen, sneeuw etc.

Daarentegen, een HDMI 2.0 kabel, gekocht voor €20 in een duo pack, in 2019, notabene van Philips, geeft regelmatig een soort van sneeuw van gekleurde pixels, zodra ik een 4k60fps content afspeel.
Vermoeden is dan ook dat ze hier CCS aders gebruiken.
Een kabeltje is niet meer dan een transport middel, zolang het 0/1 (ook al is hij iets wat vervormt) aankomt aan de andere kant en als zodanig word herkent kant is dat prima, dus lengte en de hoeveel Gb/s er je erover wil transporteren is bepalend.
De HDMI standaard. Wát een puinhoop is dat zeg :X

Sinds ik ben overgestapt op 4K (zo'n twee jaar terug) en hier ook nieuwe kabels voor nodig had, is het één groot feest.
Dure kabels, goedkope kabels. Er hapert altijd wel wat. Zo waren de dure '4K gecertificeerde' HDMI kabels dus niet toereikend.
Goedkope Action kabels: hit or miss. Bij één kabel werkt ARC gewoon niet.
Handshake issues... Vertragingen, wel of geen HDR...

HDMI is één van de slechtste standaarden van de afgelopen jaren. Wat mij betreft mag er een opvolger komen, die strenger wordt gereguleerd. En maak aub een kleinere én omkeerbare stekker. En dan gewoon direct een kabel met veel bandbreedte, dan ben je future proof.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb echter alle gangbare winkels opgegeven wat betreft kabels en bestel een berg verschillende kabels via AliExpress. De meeste zijn goed, de rest gooi of geef ik weg. Het is echt een puinhoop met die standaardisering en certificering.
Het is een prima standaard maar het probleem (mijns inziens) is dat ze de laat overgestapt zijn na 2.1 Zat al jaren met materiaal wat de maximale bandbreedte nodig had. En als je tegen de theoretische max aanzit dan moet alles optimaal zijn voor een correcte weergave.
Wat je dan vraagt is eigenlijk USB C als ik het goed begrijp? :+
Gewoon Amazon Basics kabels bestellen met de correcte specs - niet duur en ze werken probleemloos in mijn ervaring.
Ach bij de tegenhanger Displayport is het niet veel beter.
Het probleem is vooral dat men graag een kabel wil die backwards compatible is en er vaak geen moeite wordt gedaan om aan te duiden om wat voor kabel het gaat.
Gewoon simpel VGA, SCART en DVI zoals vroeger waren veel simpeler.
Zelfs ook DVI DL kon je herkennen aan een net iets andere stekker.
Nu is het dus vooral " HDMI " en " DP ", wat je ermee kunt kom je wel achter :P
Ik snap nooit zo goed waarom er termen als "ultra high speed" gebruikt moeten worden, dit is na verloop van tijd weer achterhaalt, en je moet dan weer een term verzinnen die "ultra high speed" overtreft. Krijgen we dan over 10 jaar een ultra mega giga high speed turbo turbo-kabel

Dit zie je nu met 100 mbit ethernet, welke de naam fast ethernet heeft gekregen, maar naar huidige maatstaven nou niet bepaald snel is. Hou het gewoon bij een versienummer of bandbreedte qua benaming.
Er is volgens mij een flinke boterham te verdienen op kabels, want er zit me een partij marge op kabels.
Dus ja, die marketing boys and girls verzinnen telkens tenenkrommende superlatieven voor iets wat lekker moet bekken..
Dat is van alle tijden. Vroeger verkocht ik HP Deskjets (was in 1995 ofzo). Zat geen printerkabel bij. Kon je kopen voor fl.14,95 . Als een klant moeilijk deed mochten we die ook meegeven. Inkoop was iets van 1 euro.
Volledig eens. Ook zou ik een stap van 2.0 naar 3.0 verwachten wanneer er nieuwe bekabeling nodig is. Dat, icm versienummer op de verpakking, maakt het een stuk duidelijker voor de gemiddelde eindgebruiker.
Dat zou ons leven veel te makkelijk maken, en de kanjers van de marketing- en salesafdelingen wereldwijd een hoop ontevredenheid opleveren. Wat verkoop je nou beter aan Bert, de 58-jarige die een kabeltje zoekt (en eigenlijk maar HDMI 1.3 nodig heeft voor zijn TV uit 2013): een HDMI 2.1 snoertje of een HDMI Ultra Mega Super MoreFaster Extra Premium Pro snoertje?

[Reactie gewijzigd door LeFlavius op 9 januari 2020 11:57]

Niet dat mijn reactie hier veel toevoegt, maar wou toch wel even melden dat ik goed gelachen heb met jouw reactie :*)
U vliegt in brand?
wel eens naar usb gekeken? :X
Beetje net als bij street fighter.
Gewoon super turbo.
Super ultra mega sayan kamehameha HDMI cable.
Gewoon niet geloven hierin en goedkope kabels kopen. Hou het maar bij de snelheid.
Het is gewoon een marketingterm. Maar ze moeten iets verzinnen na high-speed. ;)
We hebben tegenwoordig boven supercars ook hypercars, etc...

Maar wat Porsche met zijn volledig elecrtische Taycan TURBO moet... 8)7
Of Audi met hun 55 quattro e-tron.
Tja, 55 wat(t)? Snapt ookt echt niemand.
Tijdens het programma zullen de kabels ook worden getest om te kijken ze voldoen aan de voorwaarden om elektromagnetische interferentie te minimaliseren.
Erg fijn, want veel HDMI assemblies voldoen nu niet door matige EMC kwaliteit van de huidige kabels.
EMC kwaliteit? Geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen.

Maar de problemen hebben te maken met signaal integriteit, wat niet direct iets met de EMC prestaties van de kabel te maken heeft.

Hoewel signaal kwaliteit wel beïnvloed kan worden door EMI (dit hangt inderdaad af van de EMC prestaties van de kabel), moet je de problemen die je nu bij veel goedkope kabels ziet errder zoeken bij het gebruik van goedkope materialen: slechte geleiders (signaal verlies, eventuele overspraak tussen geleiders), slecht gekrompen connector pinnen (reflecties) en lage kwaliteit contact pinnen (nog meer signaal verlies, dan wel reflecties).

Als je dezelfde kabel met alleen een bron en een TV in een faraday kooi zou zetten zou die nog steeds niet goed werken.


Wat betreft HDMI kabels: zelf in het verleden ooit eens heel goedkoop wat HDMI 1.4 kabels van Monster op de kop getikt, werken nog steeds perfect, zelfs op HDMI 2.0 4k/60Hz. Maar voor de normale prijs zou ik ze nooit aanraden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 januari 2020 16:27]

Wacht... Je zegt dat je HDMI 1.4 kabels werken met HDMI2.0 en je er 4k/60hz doorheen krijgt ?
Dat kan heel goed. Er bestaan geen HDMI 1.4, 2.0 of 2.1 kabels. Een kabel kan een bepaalde hoeveelheid data verwerken en is wel of niet in staat om de aangeboden data tijdig door te geven. Een kabel die is geclassificeerd als HDMI 1.4 (high speed ethernet?) zou best eens zoveel data kunnen verwerken dat de hoeveelheid dat vanuit de HDMI 2.0 spec (waaronder 4k@60fpz met HDR) ook gewoon door kan voeren. Zie een HDMI kabel als een slang waar water door moet. Een tuinslang kan maar een bepaalde hoeveelheid water doorlaten afhankelijk van de doorsnee van de slang. Een tuinslang aansluiten op een brandkraan om een brand te blussen werkt niet lekker.

Enerzijds vind ik het een goede ontwikkeling dat duidelijk gemaakt wordt dat een HDMI kabel in staat is de hoeveelheid data door te voeren die de HDMI 2.1 specificatie daar aan stelt. Aan de andere kant is dit voor fabrikanten een excuus om veel te hoge prijzen voor dat soort kabels te vragen. Best kans dat mijn kabels die 4K, 60fps met HDR kunnen doorvoeren dit ook wel @8K of @120fps door kunnen voeren. De sprong in de bandbreedte die HDMI 2.1 vereist (48gb/s) is wel een stuk hoger dan HDMI 2.0 (18gb/s), dus mogelijk kan een HDMI kabel een bottleneck vormen.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 9 januari 2020 16:50]

De organisatie doet dit mede omdat voor het gebruik van de hdmi 2.1-standaard nieuwe kabels nodig zijn.
Nouja, nodig, de stekkers/pins blijven hetzelfde toch? Alleen doordat ze er hogere snelheid doorheen gaan jagen moet de kwaliteit OK zijn. Betwijfel of zo'n watermerk en qr-code nou een groot gemis gaan zijn op een willekeurige 'Ali'-kabel.
Hdmi 2.0 maakt gebruikt van een andere signaaltechnologie, genaamd Transition Minimized Differential Signaling, welke ook in de dvi-standaard wordt gebruikt.
Vervalt daarmee ook de backwards compatibility (passieve omzetting) met DVI?
Vervalt daarmee ook de backwards compatibility (passieve omzetting) met DVI?
Dan zouden ze HDMI 2.0 targets ook niet meer ondersteunen.. lijkt mij niet dus.
Support deze officieel 2560x1440 met 60Hz (of meer)?

Benieuwd want uit ervaring bleek HDMI voorheen regelmatig problemen te geven met deze resolutie en moest je terugscalennaar 1920x1080 59Hz... Dan was de oplossing switchen naar DP kabel.
Werkt, ik doe 2560x1440 met 120hz naar mn C9 streamen.
Is USB-C dan geen betere optie dan HMDI 2.1?
Is er uberhaupt wel een (verre) toekomst voor HDMI?
HDMI 2.1 doet vooralsnog meer throughput over langere afstand dan USB-C.
48 Gbps (2-3m) vs. 40 Gbps (max 0.5m)

Opzich niet zo gek want ze hebben meer aders en zijn vaak dikker.
Hoe zit het eigenlijk met receivers die volledig 2.1 zijn?