Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Uit de woorden van het hoofd van het ontwikkelteam achter Project Cars valt op te maken dat het niet lukt om de game soepel draaiend te krijgen op de Wii U en dat die versie geschrapt is. Het team had al eerder melding gemaakt van problemen met de Wii U-versie.

Ian Bell, hoofd van het team dat bij Slighty Mad Studios werkt aan Project Cars, laat tegenover website Nintendo Life los dat 'Project Cars simpelweg te veel is voor de Wii U'. Hij voegt daaraan toe dat het team wacht op nieuwe hardware-aankondigingen van Nintendo, waarmee Bell suggereert dat de game wellicht definitief niet verschijnt voor de Wii U, maar mogelijkerwijs alsnog op de markt komt voor een opvolger. Dat zou de NX, de nieuwe console die Nintendo in ontwikkeling heeft, kunnen zijn, maar details over de NX zijn er nog niet dus zelfs is niet bekend om wat voor apparaat het gaat.

Het is niet de eerste keer dat Slighty Mad aangeeft problemen te hebben met de versie voor Wii U. In mei liet Bell al los dat het team niet verder kwam dan 23fps bij beeld van 720p. Dat achtte hij te weinig voor een release op de console van Nintendo. Overigens heeft Slighty Mad de versie voor de Wii U nooit officieel aangekondigd. De studio heeft steeds een slag om de arm gehouden en gezegd dat de Wii U-versie er 'misschien' zou komen. De studio kondigde eind juni wel aan dat het werkt aan Project Cars 2.

Benchmark Project Cars

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Je zou het bijna oplichting noemen...
Mensen bewegen geld te doneren met de wii u versie als extra stretch goal, en het dan gewoon niet uitbrengen.

Als de wii u niet krachtig genoeg is, dan hadden ze dat moeten weten voordat ze die belofte maakte. Bah
Als je het bericht gelezen had dan wist je dat ze de Wii U versie nooit officieel hebben aangekondigd.
Alleen lijkt het artikel onjuist te zijn, of ze moeten een rare definitie van officiële aankondiging hanteren.

"Project CARS will be available for the PlayStation 4, Xbox One, Steam OS, PC, and Wii U starting Fall 2014."

http://www.wmdportal.com/...t-cars-races-to-next-gen/
Nu noem je slechts één bron, maar er zijn ook genoeg andere bronnen die de Wii U achterwege laten.
Maar als je kijkt naar die ene bron zie je dat het de site is van developer Slightly Mad Studios. Het is dé bron.

"WMD (World of Mass Development) is a new platform for games creation from the award-winning developer Slightly Mad Studios that allows:"
"Overigens heeft Slighty Mad de versie voor de Wii U nooit officieel aangekondigd. De studio heeft steeds een slag om de arm gehouden en gezegd dat de Wii U-versie er 'misschien' zou komen."
Is er ook een link van de developer zelf waaruit dit blijkt? Ik heb zelf jaren in de games pers gezeten, en weet dat er soms iets te snel conclusies worden getrokken dan wel dingen nét iets anders opgeschreven worden dan de publisher bedoelde.
http://www.projectcarsgame.com/faq.html
"Wii U and Steam OS versions to follow later in 2015"

En daarnaast staat WMD netjes vermeld in de banner rechtsboven op de site van de developer.
Ik voel me ook best wel opgelicht. Ik heb destijds ¤100,- gedoneerd, omdat de game mij geweldig leek (en is het ook) en dat ik DLC gratis zou krijgen. Komt er nieuwe DLC, kan ik gewoon wederom dokken. :(
Volgens mij heb je niet betaald voor de eerste DLC :P, ik in ieder geval niet
Bij crowdfunding zijn er nooit garanties over het eindproduct. Uiteindelijk koop je geen product maar investeer je in de ontwikkeling er van en je weet vooraf dat daar risicos aan verbonden zijn.

Je weet ook nooit welke struikelblokken je tegen zult komen totdat je ergens effectief aan begint. In geval van de Wii U wist men uiteraard dat die console te weinig rekenkracht had om de versie te spelen zoals deze op de andere consoles uitkomt. Maar dat betekend nog niet dat je niet eerst moet kunnen proberen wat er dan wel mogelijk is.
Er is nooit geld gedoneerd voor een Wii U versie. Je kon vanaf het begin alleen investeren in een downloadable beta versie of in de ontwikkeling van de game, maar daarbij werd duidelijk gesteld dat het ging om de PC versie. Ze hebben dan ook de feedback van die PC beta testers gebruikt om de game te maken tot wat hij nu is. Vandaar ook de naam Project CARS: Community Assisted Racing Simulator.
Je kunt dit niet vantevoren weten, het is namelijk koffiedik kijken of je game op een platform draait, dit hangt van zoveel verschillende factoren af.

Project Cars heeft toch een grafische standaard hoog te houden, ook op de Wii U, en na gedetailleerde tests is gebleken dat dit niet mogelijk is.
Dit komt niet als een verrassing. Een Wii U is op voorhand al geen console waarop je een simracer speelt. Als Project Cars er zou komen, zou het een dumbed down versie zijn, leuk voor het hele gezin met poppetjes met grote hoofden etc. Niet om de Wii U of Nintendo te bashen of te betichten van een kiddy imago, maar dit is gewoon niet de console voor deze game.
Indien iedereen dat stelling volhoud blijft Nintendo inderdaad voldoen aan jouw onderbuikgevoelens.

Mag ik je erop wijzen dat de Wii U bewust gepresenteerd is als console voor de core gamer? Titels als Tekken, CoD, Assassins Creed, Mass Effects en een exclusieve Zombie-titel van een westerse uitgever waren de games die Nintendo voor het launch window had neergezet. Daar hebben ze veel in geïnvesteerd, hell, EA kondigde destijds een uitbundig partnership aan...

Niet dat de Wii U alles goed deed, verre van zelfs. Het is niet voor niks dat alle gamers de Wii U nog altijd zien als een casual machine - terwijl er vrijwel geen casual titels beschikbaar zijn.
Geen gamers = geen afzetmarkt, geen afzetmarkt =geen games, geen games = geen gamers.

Titels als Project Cars zijn enorm belangrijk voor de Wii U en Nintendo om men eindelijk eens te overtuigen van dat eeuwige kiddy-vooroordeel waar men heel graag vanaf wil.
Eerste zoekresultaat via Google is een Wikia over COD:
In the Call of Duty community, it is noted for not having enough power to get all of the full features of the PlayStation 3, Xbox 360, and PC versions of the games.
bron: http://callofduty.wikia.c..._of_Duty_games_on_the_Wii
Vervolgens volgt er een lijst met missende features en de lagere kwaliteit waarin het spel te spelen is. Logisch dat dit geen console kan zijn voor hardcore gamers, de hardware is simpelweg te langzaam voor dergelijke zware games.
Dat klopt zeer zeker. De enige reden dat er COD games voor de Wii U zijn uitgekomen is dan ook dat Nintendo er een zak geld voor heeft neergelegd :P

Ik snap dan ook heel goed dat deze game niet naar de console komt en ik had zelf ook niet anders verwacht. Ik vind alleen wel dat veel gamers Nintendo tekort doen, dat wou ik vooral met mijn reactie duidelijk maken; Project Cars had wat mij betreft qua doelgroep wel op de Wii U gekund en daarmee is het een reactie op de post van KlaasjeNL.
Qua hardware is het logisch dat de game niet komt.
Laat duidelijk zijn dat ik zelf groot fan ben van Nintendogames. Maar dat zijn dan ook de enige games waarvoor ik een Nintendoconsole koop. Voor een nieuwe Mario, Metroid, Star Fox, maar vooral een nieuwe Zelda. Niet voor 3rd party games. Het is niet zozeer het kiddy imago dat Nintendo in de weg zit. Het zijn de specs die ze in de weg zitten. Ze hebben met de Wii U een console op de markt gezet met specs die inferieur zijn aan die van de Xbone en PS4. Dan kun je niet concurreren op het gebied van 3rd party titels die voor alle 3 de consoles uitkomen. Gamers die een game als Project Cars willen spelen, doen dat daarom doorgaans niet op een Wii U, ook al zou PC alsnog voor de Wii U verschijnen.
Zo ken ik er nog wel 1. Is iedere consolee wel een simracer console? :/
Ik begrijp je reactie, maar het valt niet te ontkennen dat je met de staat van dienst van Nintendo ten opzichte van Sony en Microsoft toch wat serieuzer racewerk mag verwachten van die laatste 2. Al kun je inderdaad betwisten of games als Gran Turismo en Forza een simracer genoemd mogen worden, al denk ik dat je dat toch wel kan zeggen van Project Cars of het aankomende Assetto Corsa.
Zeggen dat een game alleen op de Wii U aanslaat als het voor minder intelligente mensen is gemaakt met cartoony effecten, en daarna zeggen dat je geen Nintendo basher bent.

Ik kan wel 20 gaten in je verhaal prikken, maar wil eigenlijk alleen maar melden dat je jezelf buitenspel als serieuze gesprekspartner zet met zulke uitspraken.
Ik schetste enkel het onderbuikgevoel dat bij het gros van de gamers speelt. Jammer dat je mijn integriteit in twijfel trekt.
Het kinderachtige aspect van Nintendo zal idd een rol spelen, maar is redelijk onterecht.

Het grootste probleem is het lage aantal verkochte consoles en (daardoor?) de lage ondersteuning van 3e partijen. Dus doet de Wii U het nu volledig met 1st party games en laten dat nu de Mario's en Zelda's zijn.

Ik heb ook lange tijd overwogen om een Wii U te halen, maar vind de ondersteuning gewoon niet voledoende. De enige orginele IPs zijn van Nintendo en verder is er vrijwel geen ondersteuning.

Ik hoop dat Nintendo volgend jaar een nieuwe, sterke console introduceert. Sterker dan current gen.
Alleen ben ik bang dat het niet een echte console zal zijn zoals we kennen, dus weer iets bijzonders. Daar zullen 3e partijen niet snel inspringen...
Waarom werkte die studio dan wel aan een Wii U versie maar niet aan een PS3 versie?

Of heb ik iets gemist?
Omdat als het ze gelukt was om een Wii U versie in de winkels te leggen, ze op alle fronten zouden hebben voorzien.
Xbox360 en Ps3 daar gelaten, het is een goede zaak dat steeds meer ontwikkelaars daar vanaf stappen, hoogste tijd om die systemen de nek om te draaien.
Dus ps3/xbox games moeten afgelopen zijn of lees ik uw reactie verkeerd? Fck old gen enzo?
Zeer zeker ja, deze systemen staan verdere vooruitgang in de weg.
Het backwards compatible maken van oude titels zoals microsoft nu doet is verder een prima idee, maar het verspillen van tijd en geld aan het porten van nieuwe titels, zodat deze systemen ze misschien ook met 20fps kunnen draaien is natuurlijk belachelijk.
PS3 en Xbox360 versie zijn al in een vrij vroeg stadium geannuleerd (Nov 2013 officieel naar buiten gebracht).
Beter het spel niet uitbrengen dan een half gebakken buggy spel op de markt brengen, beter zo ik weet nog hoe erg de frame drops bij Watch_dogs voor de Wii U waren.

Het is niet zozeer dat Wii U zwak is, zwakker dan PS4 of XBO maar niet zo veel meer, het is ander type hardware en ja Project Cars zou sowieso makkelijk erop kunnen, ik heb hier NFS Most Wanted U liggen, als dat kan kon Project Cars dat ook met hetzelfde grapics als de door mij genoemde spel.
Het gaat ook helemaal niet om de graphics maar om de programma onderdelen waaruit Project CARS is opgebouwd:

In zijn huidige versie, met de custom made advanced physics engine en het Seta Tire Model zou Project CARS absoluut niet op de Wii U kunnen draaien. De Xbox One en PS4 hebben er op sommige vlakken al moeite mee en die versies zijn ook grafisch al aanzienlijk gedowngrade, dus een Wii U had dat, hoe graag we het ook hadden gewild, nooit kunnen draaien.

Need For Speed Most Wanted is een mooie game en draait prima op de Wii U, maar dat is een arcade racer en geen sim, dus zijn alle geavanceerde toevoegingen die er in een racing sim zitten niet nodig. Je kan die twee dus zeker niet met elkaar gaan vergelijken.

PC vs console vergelijking:
https://www.youtube.com/watch?v=mZfCkRvhkg0

Tekst en uitleg over het Seta Tire Model:
http://www.wmdportal.com/...ect-cars-seta-tire-model/

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 22 juli 2015 01:01]

Dit zag iedereen natuurlijk al van mijlenver aan komen. Al tijden nagenoeg geen nieuws omtrent de Wii U versie, geen screens, geen filmpjes, helemaal niks. Wel was er eerder dan al het nieuws dat er wat problemen waren met de Wii U versie en de combinatie van dat alles zegt natuurlijk al dat er iets niet helemaal lekker gaat.

Voor de ontwikkelaar zal het schrappen van de Wii U versie niet zo'n probleem zijn aangezien daar niet het simracing-publiek zit. 23fps op 720p is overigens wel écht belabberd. Zal deels wel het gebrek aan mankracht zijn om het spel te optimaliseren, maar het geeft ook wel aan dat de Wii U echt héél ver achterloopt qua kracht op de Xbox One, PS4 en gemiddelde gaming PC.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 21 juli 2015 22:47]

Een Intel Core i3 4160 + 750ti presteert nog iets beter dan alle 3 consoles en met een budget van 500 euro kun je een prima gamepc bouwen ^^ het is jammer voor Cars maar nu ga ik Mariokart aanschaffen met een Link amiibo!
23fps is ook echt te weinig. Als ze er alles aan hebben gedaan om dit omhoog te krijgen snap ik dat ze het schrappen ipv releasen.
Ach, beetje motion blur, post processing en andere technieken erop los gooien, zie je niks meer van ;)

Common business op consoles.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 21 juli 2015 17:43]

En je denkt dat Motion Blur, post processing etc geen hardware kracht vereisen? Dit zijn geen oplossingen voor dit probleem.
Post processing etc is voornamelijk werk voor de GPU.

Een inflatie van FPS heeft zowel invloed op CPU als GPU gebruik.

Dus als we aannemen dat de CPU de bottleneck is, tjah dan is Motion blur etc een goede optie :)

Overigens is het veel makkelijker om op consoles grafisch games terug te schroeven dan CPU verbruik verminderen. (Overigens is dit meestal ook bij computer games het geval)

Zoals InZane bijvoorbeeld al zegt, drawing distance verlagen, of resolutie nog lager zetten zoals bij zoveel console spellen worden gedaan, etc etc.)

En het zijn wel oplossingen voor het probleem, gros van de console games draaien op 30 fps met vette motion blur en andere technieken om het vloeiend te laten lijken. Ga op de PC eens een spel op 23-30 fps spelen, en daarna een film op 23-30fps, lijkt me duidelijk.

Ach, wat weet ik er van. Heb van mijn leven nooit een console aangeraakt, misschien vroeger bij vrienden ;)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 21 juli 2015 18:28]

daarna een film op 23-30fps
Films worden nog altijd op 24FPS geschoten [wikipedia].
Overigens is het veel makkelijker om op consoles grafisch games terug te schroeven dan CPU verbruik verminderen. (Overigens is dit meestal ook bij computer games het geval)
Klopt CPU is al snel de beperkende factor. De CPU van de Wii U is dan ook al meerdere malen afgekraakt: nieuws: Ontwikkelaar Metro: Last Light: Wii U heeft vreselijk trage cpu en sowieso een heel ander design dan de Xbox One en PS4 hanteren. Enige grondige aanpassingen aan de engine zijn daarom noodzakelijk.

Toch heb ik het idee dat ze het wel heel snel opgeven. 23FPS is niet heel slecht , zoals je zegt 30fps is standaard hedendaags. Ik denk eerder dat ze te veel concessies zouden moeten doen wat niet ten goede zal komen voor de game. Dan meer geen Wii U versie. Echter, ik dacht dat racegames nooit zoveel CPU kracht vroegen tov games die een AI bevatten?
ik snap ergens dat mensen zich opgelicht voelen maar laten we eerlijk zijn bij de release van de nintendo Wii U was al lang duidelijk dat de hardware verre van krachtig te noemen was en dat ze op hardware gebied een decennium achter lopen. Ik zelf heb geen Wii maar persoonlijk had ik een spel als dit bij voorbaat al als onmogelijk voor de Wii U afgestempeld. Ik vraag me af hoeveel hedendaahse spellen echt soepel draaien op een Wii zonder er vrijwel alles op in te moeten leveren (grafisch/cpu/memory etc).

Laten we hopen dat de volgende nintendo weer eentje wordt die nintendo waardig is.
De resolutie en frames per seconde van de WiiU spellen liggen hoger dan de spellen van de PS4 en XBone de enige die soepeler draait is de pc :)

Het is jammer dat Cars niet op de WiiU komt maar ik waardeer dit besluit meer dan dat het spel met minder dan 30fps zou worden uitgebracht.

Wie weet of dit prachtig project volgend jaar uitkomt voor de NX ^^ ik hoop ook op support van Bethesda en Bioware etc.
ligt aan welk race spel denk ik.

Als er physics aan te pas komen (zonder PhysX) o.i.d. waar de GPU de meeste physics voor zijn rekening neemt, dan gaat het hard.


Of veel andere dingen die in de omgeving spelen e.d.
Of de drawing distance op 1 meter zetten ofzo :+
Verbaast mij niks, het zou me eerder verbazen als deze game wél voor de Wii U zou uitkomen.. Heb dat apparaat liggen en het is een leuk concept maar helaas veel te weinig mee gedaan.. in de bijna een jaar dat ik heb hem zit ik met enkel aantal nintendo exclusieve games en verwacht dan ook niet dat dit nog meer gaat worden..misschien zelda ooit later?
Project CARS voor Wii U lijkt geschrapt? IS geschrapt!

Tja, was wel te verwachten na al dat eerdere gedoe, maar daardoor was ook gelijk mijn eerste gedachte: "Gòh, is dit nog nieuws dan?" want ik hield er al langer rekening mee.

Dat de game uiteindelijk gecanceld is, heeft volgens de uitleg op het Project CARS forum met name te maken met de overgang naar een meer geavanceerde versie van de physics engine en een upgrade van het tyre model, die beiden voor een aanzienlijk meer realistische handling zorgen, wat de game des te realistischer maakt.

Die overgang is ingezet op basis van feedback van de beta testers, die toch nog niet tevreden waren met de oorspronkelijke game, en laat die versie nu net wèl prima hebben gedraaid op de Wii U. Dat is ook de versie waar Andy Tudor destijds zo over te spreken was:.
http://nintendoenthusiast...tudor-project-cars-wii-u/

De nieuwe versie heeft nooit gedraaid op de Wii U vanwege de in het artikel genoemde redenen. Als je al ziet dat de game op de Xbox One en de PS4 op sommige vlakken al aanzienlijk is ge-downscaled en er zelfs dan nog her en der haperingen ontstaan, dan is de conclusie logisch dat de Wii U het helemaal niet aankan.

Het is vervelend en jammer voor de mensen die er interesse in hadden (zoals ik), maar vanuit het standpunt van Slightly Mad Studios volkomen begrijpelijk.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 21 juli 2015 19:22]

Ik vind het bijzonder slechte reclame voor slightly mad studio's, niet de eerste keer, project cars is nog steeds buggy (al stuk minder) en ze kondigden deel 2 al aan zonder veel aan deel 1 te hebben gedaan kwa patch-werk en community feedback.

Slightly mad heeft ook meerdere malen gezegd hoe snel en graphisch geavanceerd de wii u is en dat hun spel hier op ging draaien en dan komen ze later met het verhaal dat het toch niet lukt. de delay was al een teleurstelling voor nintendo fans maar dit is gewoon bijzonder jammer.

Ik hoop dat ze in de toekomst betere communicatie hebben over hun games
huh? het is toch al maanden bekend dat de Wii-U geschrapt zou worden omdat de hardware gewoonweg niet voldoende is, en ze niet genoeg mankracht hebben om verder fatsoenlijk te optimaliseren (tegenover het geringe aantal Wii-U's dat verkocht is)..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True