Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Submitter: Gozertjuhh

De Italiaanse racesimulator Assetto Corsa, momenteel als pc-game beschikbaar via Steam, komt in 2016 naar de consoles. 505 Games gaat daarvoor samenwerken met de Italiaanse ontwikkelaar Kunos Simulazioni.

De consoleversie gaat meer dan honderd auto's bevatten, zoals de Team Lotus 98T, de
Pagani Zonda R, de Ferrari LaFerrari, de Mercedes C9 en de McLaren 650S GT3, zo meldt 505 Games. Daarnaast komen er meer dan twintig circuits, waaronder Silverstone, Spa-Francorchamps, Monza en Nürburgring-Nordschleife.

Assetto Corsa krijgt ook op de consoles singleplayer- en multiplayer-modi met onder andere 'Race Weekends' en een carrièremodus. Assetto Corsa is een realistische racesimulator die spelers de mogelijkheid geeft auto's tot in detail te tunen. Ook andere aspecten zoals eigenschappen van de coureur en de mate van schade aan auto's zijn aan te passen.

Het spel kwam in december 2014 uit via Steam, na een Early Access-release een maand eerder. Op de E3 gaat Kunos Simulazioni ook nieuwe content voor de pc aankondigen en samen met 505 Games publiceert het bedrijf dan ook meer details over de consoleversies.

AssettoCorsa_Partnership_001

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

AssettoCorsa PS4/XBOX One Launch Teaser;

https://www.youtube.com/watch?v=XdejU7orTuk

Met Assetto en Project Cars nu ook op de consoles moeten de oude reuzen wel van goede huizen komen willen ze hier flink overheen kunnen..
Ik denk en hoop dat deze concurentie voor ons console-sim-racers ook goed gaat uitpakken. (en holy moly Gran Turismo, beter geluidgeluidgeluid)

[Reactie gewijzigd door Cogency op 3 juni 2015 17:17]

Serverlist, tikje physics en classes, dan heeft Forza dat alweer gedaan. pCars op de XBO is verre van bijzonder en al helemaal niet goed draaiend.
dat "tikje physics" is veel makkelijker gezegd dan gedaan, anders waren alle games wel zo goed als AC, iRacing en rFactor. Zelfs deze drie titels hebben alle 3 hun sterke en zwakke kanten, al vindt ik dat AC toch het beste van beide pakt.
Het valt me op dat Live For Speed (hoewel niet beschikbaar voor consoles) nooit genoemd wordt in het rijtje van race simulators. Hoewel de ontwikkeling van het spel heel langzaam gaat, doordat het door slechts één persoon gedaan wordt, is het spel echt een topper. Grafisch is het enigszinds gedateerd, maar de physics zijn zeer goed. Inmiddels is ontwikkelaar Scawen Roberts al een tijd bezig met een nieuw bandenmodel, wat het spel naar een nog hoger niveau zou moeten gaan tillen.
Kuch, een tijd = ruim 5 jaar..

In 2010?? zou de VW Scirocco komen, nooit gekomen omdat men bezig was met het bandenmodel :')... Nu is de VW er nog niet.. Sorry, maar LFS is voor mij wel 'klaar'. De ontwikkeling gaat te traag en veel gamers zijn overgestapt naar andere spellen. De ontwikkeling is sinds 2009/2010 gewoon veel te traag.

Ik check de website zo nu en dan of het weer tijd is een build te downloaden, maar heb nog geen goede redenen gevonden.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 3 juni 2015 22:46]

Project Cars niet gespeeld, dus daar kan ik niet over oordelen. Assetto Corsa daarintegen. Daar gaan ze zo overheen. Het enige dat het spel mee heeft zijn uber-realistische tracks en goede physics. Voor de rest is het echt een rampzalige game. Belofte na belofte over hoeveel beter hij zou zijn na early access en er is nog geen fluit toegevoegd.

Ik ga zeker Project Cars nog proberen, maar ik heb nog met geen enkele race-sim meer plezier gehad dan met de Forza reeks. En daar gaat het om. En toegegeven, Forza is verre van optimaal. Het gebrek aan weer, nachtraces en de kleine hoeveelheid tracks bijvoorbeeld. Maar ik heb er in ieder geval plezier mee! Dat kan ik van Assetta Corsa niet zeggen.
Ik denk eerder dat jij dan niet van de rij-simulators bent, maar meer van de racesimulators.
Voor iemand die gewoon wil voelen in auto wat je voelt, en wil weten hoe een auto reageert is Forza eigenlijk gewoon een lachertje, waarbij je ook op de hoogste moeilijkheidsgraad nog stiekeme assists hebt.
Wat het racen betreft doet AC het gewoon niet goed met een matige AI, waardoor het vooral als online game en als hot lapper wel goed is.

Verder hoeft racen helemaal niet 'leuk' te zijn, een 'game' moet leuk zijn, een simulatie niet. bij een simulatie gaat het om voldoening die jij eruit haalt. Haal je dat niet eruit, dan is het gewoon niks voor je. Simpel.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 3 juni 2015 22:51]

Op zich kan ik me wel vinden in je reactie. Een simulator is niet per definitie een game, dus hoeft ook niet het doel te hebben om entertainment te zijn.
Maar ook hier vind ik toch dat AC de plank mis slaat. Sowieso komen de devs hun "beloftes" niet na. En als ze naar de console komen ben ik van mening dat ze het spel wel degelijk als game in de markt proberen te zetten. Ik speel zelfs het liefste op consoles, maar een simulator moet je gewoon op een PC draaien. Dat is de enige mogelijkheid om echt dicht op realisme te komen.

Als AC echt een simulator wil zijn, zullen ze toch meer aspecten moeten meenemen en niet alleen physics en tracks. En in mijn ogen doen ze dat op dit moment niet. Het budget wat ze nu in de console versie steken, zouden ze, in mijn mening, moeten steken in het eerst verder doorontwikkelen van de game.
Ben het niet helemaal met je eens. Een Simulatie moet ook leuk zijn. Je gaat toch niets doen dat je niet leuk vind in je vrije tijd?
Ben het wel eens dat een simulatie t.o.v. een game wel wat uitdagender mag zijn voor je aan de echte "leuke" content komt. Maar uiteindelijk heb je het nog altijd op je pc om iets leuks te doen.
Als je er voldoening uithaalt begint een normaal persoon het ook leuk te vinden. Terwijl eigenlijk het spelaspect van AC ontbreekt, waardoor het leuk vinden niet standaard is maar opgebouwd wordt.
Al is Gran Turismo een sim, het zal altijd gericht blijven op de massa. Daarnaast heeft een Polyphony wel wat meer man en budget in huis om een race sim te maken, die net zo goed kan zijn...dan wel niet beter. Dit zegt verder niet over hoe GT7 er uiteindelijk uit gaat zien.

1 ding wat wel zeker is, is dat een GT7 meer zal verkopen dan AC en pCars op consoles bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 3 juni 2015 19:39]

1 ding wat wel zeker is, is dat een GT7 meer zal verkopen dan AC en pCars op consoles bij elkaar.
Hardcore sims zijn dan ook een niche markt. Dus, ja.
Beter geluid? Ik ben al blij als Polyphony er eens alleen bugs uit haalt ipv bij iedere update ook nieuwe bugs toe te voegen. Zoals het er nu uitziet is GT6 mijn laatste GT geweest, want die bugs zijn sinds de launch een constante stroom van ergernis geweest.
Met Assetto en Project Cars nu ook op de consoles moeten de oude reuzen wel van goede huizen komen willen ze hier flink overheen kunnen..
Ik denk en hoop dat deze concurentie voor ons console-sim-racers ook goed gaat uitpakken. (en holy moly Gran Turismo, beter geluidgeluidgeluid)
Ik mis een aantal dingen bij alle "meer simulatie" gerichte racegames (dus Project Cars, Assetto Corsa en ook Forza en Gran Turismo).

Naar mijn mening missen een echte rijbeleving hebben. Je zit heel statisch in die auto, de camera beweegt nauwelijks mee, etc. Ik snap dat je niet een uur naar een trillende camera wil kijken, maar het is zo statisch, dat het de spelbeleving verpest voor mij.
Need for Speed Shift en Drift hadden goede cockpit views. Als je dan een klapper maakte, sloeg de camera ook een hele andere kant op. Je zag even niks meer van de impact, etc. Dan heeft een botsing ook echt een impact.
Dat is wel echt een belangrijke misser.

Daarnaast mis ik ook echt schademodellen. Ik kan het nog altijd niet verkroppen dat je met 200 km/u een muurtje in rijdt en dat je dan daarna rustig verder kan tuffen. In simulatiemode is dat voor mij onacceptabel.
Gek genoeg had Drift wel een redelijke schade model. Dook je daar met 150 een muurtje in, dan was je een wiel kwijt en was het afgelopen.
Al jaren schreeuwen we erom, maar het gebeurd niet. Het verhaal dat dit komt omdat de autofabrikanten dit niet zouden willen is volgens mij een broodje aap. Dat excuus hoor ik nu al 15 jaar. Misschien was dit 15 jaar geleden het geval, maar ik kan me niet voorstellen dat dit nog steeds zo is.
Mix dit: https://www.youtube.com/watch?v=GKodb5WtbSw met simulatie en je bent klaar! :)
Vroeger was ik jarenlang dol op rondjes rijden op officiële racebanen dit in combinatie met DTM of F1 auto's. Maar het werd voor mij op den duur te eentonig. 1x een fout en je kan na 1 uur racen weer opnieuw beginnen.

Wanneer komen er weer eens de echte goede arcade racers. De beste naar mijn mening was Split second velocity en dat is alweer 5 jaar geleden. Hoewel het spel als het uitgespeeld wordt eindigd met To be continued , is er nooit meer een nieuwe deel gekomen.
Bij verscheidene LAN-party's heb ik gemerkt dat het normale realistische racen niet werkt.

In laatste review van Project Cars kwam ook aan het licht dat Carriere modus saai was en alleen maar rondjes rijden was.
Racen is naar mijn inzien groot geworden door Arcade besturing, te denken aan Ridge Racer en Need for Speed op de playstation 1, of Wacky weels op de pc. Mario Kart, Top Gear 1 en 2 op Super Nintendo. Banjo & Kazooie en eveneens Mariokart N64. Maar zolangzamerhand lijkt het wel een uitgestorven genre.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 3 juni 2015 17:42]

Uit nieuwsgierigheid je noemt Top gear 1 en 2 maar mijn favoriete race game is Top gear 3000 op de snes vindt je die niet leuk? Ik speel hem minimaal 1 keer per maand met een maat als we afspreken een groot deel van de avond, met een kratje bier erbij. En dat doen we eigenlijk al jaren.
Top Gear 3000 had zo'n vage futuristische setting, dat vond ik minder interessant dan het 'normale' racen van Top Gear 2.
Probeer eens Gas Guzzlers Extreme.
Dat is een leuke arcade racer verkrijgbaar op Steam.
Helemaal lachen met vrienden.
Al je gewoon helemaal lol wil hebben met racen moet je op de pc eens wreckfest proberen (early access) . Gewoon lekker arcade racen waarbij eigenlijk alles mag.
Vroeger was ik jarenlang dol op rondjes rijden op officiële racebanen dit in combinatie met DTM of F1 auto's. Maar het werd voor mij op den duur te eentonig. 1x een fout en je kan na 1 uur racen weer opnieuw beginnen.
Dat is net waar het in een racesimulator om gaat ;), maar ik kan wel perfect begrijpen wat je zegt. Een deel van de racesimulator draait ook om het begrijpen, testen, afstellen van de auto en dat siert deze spellen wel vind ik.
Dan ben je niet bezig met een racesimulator maar met een simulator. Gezien je weinig aan racen toekomt en het meer draait om je auto op de weg te houden dan met de man voor je.
Forza 6 einde van het jaar, nu AC volgend jaar, laat maar komen :) Eigen designs op je auto blijft toch mijn pluspunt bij Forza, al is pCars wat toegankelijker qua raceclasses (en default setups), benieuwd hoe AC hier in gaat zitten.

Vraag me af waar uberhaubt nieuws is over Gran Turismo, de koning van console-racers is wel heel erg stil geworden.

Toch leuk om te zien dat de race-wereld weer opbloeiend wordt nu ook met consoles, al hoop ik nog steeds dat er eentje gaat komen die cross-platform gaat worden (Forza 6 @ Win10 misschien? :P).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 juni 2015 17:15]

Gran Turismo 6 is nog van eind 2013 en aangezien er gemiddeld elke 3 jaar een nieuwe Gran Turismo uitkomt (prologues en dergelijke buiten beschouwing latende) verwacht ik pas eind 2016 begin 2017 GT7
Maar met de nieuwe console hadden ze wel steeds een prologue of HD versie, zelfs daar is nu 1,5 jaar na launch nog niets over gezegd.
Wie weet E3 meer nieuws? Lijkt me ergens ook wel logisch dat het rondom GT7 daarom stil is.
http://www.autoweek.nl/ni...ision-gt-concept-tomahawk

Hier is je Gran Turismo nieuws ;-)
Aan mijn reactie te zien begrijp je vast wel dat dit geen game is die ik nog serieus neem.
Ik was vroeger groot fan van de GT spellen, maar door de steeds uitgestelde releases ben ik verder gaan kijken. En speel nu vanaf Forza 3 op de XboX, en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Wat me wel tegenvalt is het aantal tracks als het zo lees. Ik heb eigenlijk liever meer dan 100 tracks dan meer dan 100 auto's eerlijk gezegd.
Dat komt omdat Kunos een kleine studio is en alle tracks worden gelaserscanned, wat nog al veel tijd kost.
Dat ik zo mooi aan de PC versie, daar zijn inmiddels al een hele hoop goede track mods voor.
Ik denk niet alleen veel tijd. Ook het nodige geld lijkt mij. En als je dan een kleine studio bent.. Tja. :)
Mwoah, ook, maar in mindere mate denk ik aangezien ze ook onder andere een Mercedes, Ferrari en Lamborghini lisence hebben :P
Snap ik wel hoor maar met 20+ tracks is de kans groot dat je ze allemaal al in andere race games hebt en wordt het natuurlijk snel saai. Is AC zo hardcore sim dat zelf verzonnen tracks not done zijn?
Ik zie wel eens een goede fantasy track mod voorbij komen, maar het gebeurt niet zo heel vaak. De meeste zijn toch in ieder geval "geinspireerd" door bekende locaties en tracks.
Wat mij betreft een hele fijne ontwikkeling. Vermaak mij altijd prima met simulatie racers. Blijft alleen wel jammer dat mijn logitec niet ondersteund word voor de ps4. En om voor een vergelijkbaar stuur van trustmaster 300 neer te tellen l.... nee bedankt. Of zelfs 500 e euro. Ik heb ze eerlijk gezegd niet getest maar blijft een straffe investering imo.

heb nu maar project cars voor de pc dan werkt mijn stuur tenminste wel. Alleen mijn laptopje van 2010 met 4 gb i5 en 1.5 gb videokaart doet het wel maar is natuurlijk niet meer van deze tijd
Ik zit met hetzelfde dus die 300 euro voor een stuurtje leg ik wel bij bij een goede game pc.
Tja voor 600 euro destijds geen miskoop. Dat daar gelaten en later ssd erbij. Komt best wel mee. Maar die 300 beter stoppen in je nieuwe gamerig.

Overigens niets mis met een arcade racer alla neef for speed carbon maar volledig onbestuurbaar met forcefeedback aan. 8)7 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door stephan02091982 op 3 juni 2015 23:03]

Zouden ze het succes van pCars volgen, of zou dit eerder gepland zijn? Het is leuk om te zien dat er weer echte racesimulators op de consoles komen, die jarenlang zijn gedomineerd door semi-racesimulatoren zoals Forza (die ook perfect vermakelijk kunnen zijn).

Hopelijk, met het toenemende aantal racesimulators op de consoles, springen de stuurtjesproducenten mee op deze kar. Het aanbod voor de Xbox One is tot nu toe ondermaats en van twijfelachtige kwaliteit (mijn Mad Catz Pro Racing voldoet niet echt aan de verwachten voor de prijs die ik ervoor heb betaald).

Wat wordt er in het artikel juist bedoeld met dat je "aspecten zoals eigenschappen van de coureur" kunt aanpassen? Je bent zelf toch de coureur?
Denk zelf dat ze wel gezien hebben dat het een succesvol idee was om ook op consoles te komen. Want concurrentie heeft Pcars niet op bijv. PS4.

Eigenschappen van coureur hebben ze vertaalt van "Driver attributes". Daarbij denk ik aan instellingen zoals aantal graden je stuur kan draaien, je remkracht enzo instellen.
Ik vraag me af of ze de game als geheel 'up to scratch' maken t.o.v. de concurrentie. Ik vind AC momenteel perfect als timetrial en physics simulator, maar het kleine ontwikkelteam lijkt moeite te hebben met het maken van een overtuigende AI en carriére modus. Hierin zijn anderen toch alweer een stukje verder.

Wat me overigens ook tegenvalt is de afwezigheid van een soft lock voor het stuur. Elke auto heeft een maximale draairadius van het stuur. In veel nieuwe race games wordt deze rotatie op het racestuurtje via software gelimiteerd. In AC wordt dit niet gedaan en draai je je luxe 900 graden stuurtje gewoon door nadat het stuur in game al lang op zijn max is. Kunis gaat er prat op een gedetailleerde sim te hebben gemaakt (ben ik het zeker mee eens) die zowel pick up and play is. Toch vind ik ik dat met bovenstaande mankement hun bewering enigszins wordt onderuit gehaald.
Die soft lock toevoegen is niet veel werk, weet ik uit ervaring.
Het zou wel erg leuk zijn dat early acces buyers ook een Console versie krijgen. Ik ga het in ieder geval posten, ik vind assetto corsa echt de beste racesim die ik in jaren heb gespeeld.
Ziet er goed uit, vermaak me nu al erg goed met Project Cars op de ps4.
Je moet geen appels met peren vergelijken!
Er zijn gewoon 2 doelgroepen .. simulatie of arcade. Er zijn genoeg arcade racers om je uit te leven ... meer als simulatie!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True