Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Het populaire alternatieve toetsenbord Swiftkey heeft maandag ondersteuning gekregen voor het Nederlands op iOS 8. Dit terwijl het toetsenbord, dat ook beschikbaar is voor Android, al een tijd uit is voor Apples mobiele besturingssysteem.

Sinds iOS 8 staat Apple leveranciers van virtuele toetsenborden toe hun software ook voor dit mobiele besturingssysteem beschikbaar te maken, zoals al langer mogelijk was bij concurrent Android. Swiftkey was één van de eerste leveranciers, maar ondersteunde tot maandag geen Nederlands. Daar is nu dus met de update verandering in gekomen.

De basisfunctionaliteit van Swiftkey op iOS komt grotendeels overeen met die van de Android-versie. Ten opzichte van het standaard-iOS-toetsenbord zijn er behoorlijk wat verbeteringen, schreef Tweakers eerder al in een review. Het gaat daarbij onder andere om ondersteuning voor het 'swipen' van woorden, het gelijktijdige gebruik van verschillende talen en woordvoorspelling in diverse talen. Behalve talen als Engels en Nederlands zegt Swiftkey op termijn nog meer talen te zullen ondersteunen.

Voor Swiftkey moesten gebruikers voorheen betalen, maar tegenwoordig is de applicatie gratis. Het bedrijf verdient nu geld met thema's, die het in een eigen Store zet. De bedoeling is om op die manier een blijvende stroom inkomsten te hebben, ook van gebruikers die tot nu toe niet hebben betaald.

Swiftkey op iOS 8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Wat is er precies zo speciaal aan dit toetsenbord? En voor iemand me begint te downmodden, het is een serieuze vraag. Ik gebruik zelf Windows Phones dus ik ben er onbekend mee. Ik zie namelijk niet echt in wat je zo 'totaal anders' kan doen als het gaat over een toetsenbord :+
Je kan wel rapper typen, bij Windows Phone gaat dit ook trouwens, maar wel nog niet in het Nederlands spijtig genoeg
Werkt bij mij prima in het Nederlands...
Ik zie het hier inderdaad tussen staan, heel straf dat het wel nog niet werkt bij mij, terwijl ik toch WP8.1 heb. Eens achter zoeken waar dat aan kan liggen.

http://www.windowsphone.c...-and-service-availability
Het toetsenbord schijnt bizar goed te kunnen voorspellen wat je wilt typen zodat je vaak alleen maar de kant-en-klare woorden hoeft aan te klikken. Ik heb het toetsenbord zelf een paar weken geprobeerd maar was helaas niet onder de indruk van de voorspellingen. Die van Swype werkt ongeveer net zo slecht maar het swypen werkt er veel beter mee dan met Swiftkey.
Mijn ervaring was dat het ook echt lang duurde voor dat hij 'slim' werd. Het swipen werkt bij mij erg goed. Ik type nauwelijks nog een woord en dat is erg prettig.

Even iets anders:
(Android)
Weet iemand hoe het komt dat mijn SwiftKey al tijden moeite heeft om "is" ipv "ik" te schrijven? Soms lijkt het erop dat hij het hele woord "is" niet kent: hij suggereert dan "Is" (hoofdletter). En dat, terwijl ik zowel NL als EN (en ES) als talen gebruik, waarin het woord "is" erg belangrijk is. Ik heb ooit eens op de SwiftKey support fora oid gelezen dat het wel vaker voor kwam, maar ik weet niet of er een oplossing voor bestaat? Eigenlijk zou je een woord (let op: enkel één woord) moeten kunnen resetten naar standaardinstellingen, oftewel: alle relaties die het woord heeft binnen zinsconstructies e.d. standaard instellen ipv verkeerd aangeleerd.

Edit:
Dit is al wat info:
https://support.swiftkey....m-words-being-capitalized- (zie ook de pro tip)
https://support.swiftkey....tion-is-not-working-right

[Reactie gewijzigd door erikieperikie op 3 november 2014 20:04]

Daarom +1 :Y)

Ik zit nog op iOS 7, vind het allemaal wel prima zo
Wat dit toetsenbord voor mijn heel prettig maakt is dat het niet alleen 'leert' hoe (slecht) je typt maar ook je zinsconstructie gaat begrijpen. Zo raak ik bijna nooit de P maar meestal de O en weet swiftkey welke woorden er meestal volgen op het huidig getypete woord. Dit plus het feit dat deze kennis automatisch gesynct wordt tussen mijn iPhone, Moto G en Asus Transformer tablet zorgt er voor dat ik blind kan typen op een touchscreen. Swiftkey weet na een paar jaar namelijk bizar goed in te schatten wel woord ik eigenlijk had willen typen :)

Edit; ohja, en wat TheNymf hier onder zegt: typen in meerdere talen zonder switchen. Gewoon in Engels typen en Swifykey schakelt mee. Hoewel slim genoeg om bij mij te weten dat Engelse IT-termen niet gelijk betekenen dat ik naar Engels schakel :)

[Reactie gewijzigd door Silvin op 3 november 2014 19:32]

  • De lokatie van symbolen zijn (voor mij - IT'er) logisch
  • Low memory footprint
  • Bug free in mijn ervaring met andere toetsenborden is dat niet zo
  • Kan multi language
  • Kan woorden uit het woordenboek halen (meest belangrijke voor mij)
  • Voorspelt zinnen welke je eerder hebt getyped, te completen met 'spatie'
  • auto backup van dictionary met G+ account (no hassle)
  • Heeft aardige themes
  • Lagged nooit (waar andere keyboards dit wel doen
  • Swipe aan en uit te zetten
  • Indien uit; wissen van woorden met een swipe naar links
  • Voorspelt populaire woorden/zinnen
Ik heb nog betaald voor Swiftkey - beste (store) aankoop ooit.

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 3 november 2014 19:29]

Sinds de 8.1 update van Windows Phone biedt WP vergelijkbare functionaliteit.
Het bijzondere aan Swiftkey is dat hij je teksten analyseerd op woorden en de context waarin ze gebruikt worden. Bijvoorbeeld. Bij "Een hele goede morgen", zal Swiftkey na het woordt Een meteen het woord "hele" voorstellen en vervolgens "goede".... etc. Werkt perfect, op Android ten minste. Alleen met hoofdletters aan het begin van een zin heeft Swiftkey bij mij soms wat problemen.
Sinds ik van Android naar iOS ben overgestapt miste ik dit toetsenbord toch wel. En dan nu eindelijk in het Nederlands.

Hoe zit het eigenlijk met het doorgeven van de dingen die je typt? Zit er een soort keylogger in het toetsenbord?

Edit: zojuist even gekeken hoe het zit met het gebruiken van toetsenborden van derden. Je moet het toetsenbord "volledige toegang geven" zodat het toetsenbord de woorden voor je kan verspellen. Het grote probleem dat ik hier mee heb is dat ze alle gegevens mogen doorsturen naar de server. Het is dus gewoon een keylogger! Dit valt me wel tegen van Apple!

Ik betaal liever voor het toetsenbord en houdt de gegevens liever voor mijzelf.

[Reactie gewijzigd door GerritGekke op 3 november 2014 20:12]

Of je wordt er voor het eerst op gewezen wat apps precies doen sinds je iOS gebruikt? Ik kreeg een klacht bij een gratis app die ik gemaakt had waarom hij in godsnaam notificaties moest versturen. Tja daar moet ik wel rechten voor hebben om je te kunnen waarschuwen dat iets klaar is als de app niet actief is.

De Android versie? Vraagt het dubbele aan rechten. Klachten? Nul.
ik persoonlijk ben overstapt van Android naar iOS juist om al die onnodige rechten die de apps (denken) nodig te hebben. Ik ga liever voor een wat eerlijker verdien model.

Zoals ik aangaf betaal ik liever voor een app zodat de ontwikkelaar een eerlijk verdienmodel heeft. Ze kunnen mij niet wijs maken dat ze met de themas alle kosten kunnen dekken! Mijn gegevens hou ik liever voor mijzelf.

Daarom snap ik niet waarom die thirth party keyboards die rechten nodig hebben, want zonder het ook best woorden moeten kunnen voorspellen. Het is gewoon een keylogger op je telefoon, wat voor gek accepteert dat!?? }:O
SwiftKey heeft deze rechten nodig om taalmodellen, instellingen etc op te slaan buiten de toetsenbordextensie om. Zonder deze rechten kan de app niet lezen en schrijven naar deze files. Verder kan SwiftKey datgene wat hij van je leert, beveiligd opslaan in SwiftKey Cloud, om dit vervolgens te syncen over al je devices die je gekoppeld hebt aan deze cloud.
By granting Full Access to SwiftKey, this does not mean everything you type is transmitted off your device, despite a warning message that shows when you allow the permission (explained below). No language data or words that you type will ever leave your device or be transmitted while using SwiftKey Keyboard unless you specifically opt in to our SwiftKey Cloud service (also explained below).

On iOS, SwiftKey’s keyboard extension requires Full Access in order to share data with the “container” app on your device, i.e. the SwiftKey app on your home screen. This is because we house key components of SwiftKey in the container app, as explained below, and need to obtain your permission in order for the keyboard extension to be able to access these components.
Of lees hier meer.
Vind het stock toetsenbord fijner werken, vooral die punt is irritant.
Punt kan ook met dubbel spatie net als standaard.
Had even geprobeerd maar kon de optie toen niet vinden, gelijk weer verwijderd want vind het stock fijner (op mijn Android tablet wel gewoon swiftkey)
Het grootste nadel dat ik ondervond toen ik swiftkey uitprobeerde is dat het leek dat ze iets minder 'context' gevoelig waren. Het IOS toetsenbord 'weet' wanneer je in een URL-balk aan het typen bent en laat zo niet geschikte toetsen weg (maar vervolgens wel dat er onder de . een optie zit voor .com/.nl etc), idem voor een speciale layout voor e-mail (@ direct beschikbaar) en telefoonnummers (alleen nummers en #/*).

Dit was vooral de reden naast het feit dat ik na 4 jaar met het IOS toetsenbord niet zo snel iets 'negatiefs' heb ermee (het geen wat niet mee zat heb ik mee leren leven). Nu er NL ondersteuning is ga ik hem wel nogmaals proberen

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 3 november 2014 19:03]

Ik weet niet in hoeverre SwiftKey dit ondersteunt. Maar ik heb het zojuist getest op mijn eigen webapplicatie welke gebruik maakt van de HTML eigenschap "type=number". Swiftkey laat netjes alleen nummer invoer zien, net zoals het standaard iOS toetsenbord dit ook doet. De ondersteuning is er dus wel, maar vaak laten ontwikkelaars dit achterwegen.
Waarom SwiftKey geen .com of .nl opties laat zien in de adresbalk van Safari weet ik niet, mogelijk is dit een restrictie van iOS... In webpagina's werkt het in ieder geval wel.
Soms is hij wel cintext gevoelig, soms niet. Valt me overigens op dat in wachtwoord velden over geschakeld wordt naar het Apple toetsenbord.
Voornaamste reden dat ik dit soort apps nooit zal gebruiken is dat het verdienmodel jouw input is. Alle teksten die jij met het toetsenbord maakt mogen verkocht worden aan derden. Schijnbaar zijn mensen bereid hun hele privé leven te verkopen voor zoiets lulligs als een toetsenbord.
Ik heb hem ook gelijk weer van de telefoon gegooid. Het eerste wat hij aan me vroeg was volledige toegang, zodat hij alles wat ik typ door kan sturen.
Heb je hun toelichting ook gelezen, die je krijgt aangeboden wanneer je de app voor het eerst opstart? Zolang je hun cloud dienst niet gebruikt gaat er geen data naar de servers van Swiftkey: https://support.swiftkey....SwiftKey-need-Full-Access

[Reactie gewijzigd door Shebang op 3 november 2014 19:58]

Er staat in de voorwaarden van Apple ,die je te zien krijgt wanneer je het toetsenbord kan toepassen, dat de ontwikkelaar bij de gegevens kan.
Dat geven ze ook toe, https://support.swiftkey....SwiftKey-need-Full-Access, maar ze zeggen expliciet dat ze dit niet doen.
Het is haast ontroerend hoeveel vertrouwen mensen hebben jullie in de goedheid van app makers...
Lijkt me logisch, anders kun je niet typen. Vrij essentieel voor een toetsenbord. Welkom in de 21e eeuw Apple gebruikers.
Skype kan anders prima swypen zonder volledige toegang te krijgen. Dat Swiftkey het dan WEL nodig heeft. Dat geeft bedenkingen.

Is gelijk wel duidelijk hoeveel Android gebruikers vertrouwen op de blauwe ogen van app makers...
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht heb ik swiftkey gedownload en inderdaad, je krijgt melding dat je volledige toegang moet geven (om woordvoorspelling te kunnen gebruiken), als je dat doet geeft de iphone een een waarschuwing dat je daarmee toestemming geeft dat ALLE informatie die je typt, incl wachtwoorden of creditcard info, verstuurd kan worden naar de ontwikkelaar van de app. Nou no f-ing way dat ik die toestemming ga verlenen. Ik snap niet dat dit toetsenbord zo populair is met dit soort voorwaarden. Bij mij is hij er gelijk weer vanaf.
Heb je hun toelichting ook gelezen, die je krijgt aangeboden wanneer je de app voor het eerst opstart? Zolang je hun cloud dienst niet gebruikt gaat er geen data naar de servers van Swiftkey: https://support.swiftkey....SwiftKey-need-Full-Access

(kopie van eerdere reactie van mij)
En waarom kan Swype het wel zonder volledige toegang te krijgen? Grappig dat Android gebruikers niks geloven van wat Apple zegt, maar als het een gratis appmaker is...
Gelukkig zijn er naast Swype nog enkele andere 3rd party keyboards zoals Path Input (iPhone / iPad) die de Nederlandse taal al ondersteunen (in tegenstelling tot Swype op iOS) en geen volledige rechten nodig hebben om prima te functioneren. Ik geef liever een 3rd party toetsenbord geen 'volledige rechten' om al mijn toetsaanslagen te registreren / op te slaan.

Overigens een mooi overzicht van vrijwel alle beschikbaar iOS keyboards vind je in dit macrumors topic met ook meer details omtrent rechten die de diverse keyboards vragen, maar ook de beperkingen die Apple heeft opgelegd voor dergelijke toetsenborden (ik hou de TS daar bij ;) ).

Ik wacht ook op de update van het ai.type toetsenbord zodat die ook swipe/gesture functie heeft net zoals op Android. Dat toetsenbord heeft ook geen volledige rechten nodig en toont ook een extra cijfer reeks permanent bij het toetsenbord.

Daarnaast moeten Touchpal en Swype nog een update uitbrengen voor iOS zodat ook de Nederlandse taal wordt ondersteund. Deze apps werken wederom ook zonder volledige rechten, echter ontbreekt ook hier dan de lerende woordvoorspelling net als bij Path Input en ai.type als je 'volledige rechten' uit laat staan.

Het mooiste zou zijn als Apple zelf een toetsenbord ontwikkeld waarbij gesture/swipe functie aanwezig is (en Nederlandse ondersteuning) zodat je ook ingesproken zaken via Siri kunt omzetten naar tekst. Deze functie heeft Apple namelijk momenteel Siri geblokkeerd voor 3rd party keyboards. Die kunnen overigens wel hun eigen third-party service inbouwen in hun iOS toetsenbord (bijv. Google Voice Dictation, Dragon Dictation van Swype of Touchpal haar eigen voice feature (alleen nog maar op Android beschikbaar) i.p.v. Apple's Siri.

[Reactie gewijzigd door funrider op 4 november 2014 10:48]

Bron staat daaronder netjes vermeld. Daarnaast bevat mijn eerste bericht een mening in het algemeen over dit soort gratis apps en niet zozeer een feit (weliswaar gebaseerd op een bericht wat ik eerder over Swiftkey gelezen heb.) Daarnaast vind ik de bron die jij aanhaalt (support pagina's van Swiftkey) totaal niet objectief 'Wij van WC Eend' en nogal een makkelijke benadering van je. Als of je de slager z'n eigen vlees laat keuren.
B2, dit is jou eerste reactie:

"Voornaamste reden dat ik dit soort apps nooit zal gebruiken is dat het verdienmodel jouw input is. Alle teksten die jij met het toetsenbord maakt mogen verkocht worden aan derden. Schijnbaar zijn mensen bereid hun hele privé leven te verkopen voor zoiets lulligs als een toetsenbord."

Waar vermeld je de bron dan? Een reactie later, waarin je reageert op mij met "hier is je bron", is een quote van de reactie van ElayZ, binnen dezelfde discussie.

De bron die ik aanhaal, is inderdaad afkomstig van de maker van het programma. Dat zijn hun eigen voorwaarden. Ik ben geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat bij liegen in deze disclaimers juridische consequenties zijn, en dat zal wellicht het einde van hun bedrijf betekenen.

Verder lijkt deze discussie nergens meer over te gaan en ik heb niks meer toe te voegen (heb jij mijn reactie met -1 gemodereerd, simpel omdat je het er niet mee eens bent?). Ik wens je een prettige dag.
Zou je je bron willen vermelden waar je deze informatie vandaan hebt? Op de privacy policy pagina van SwiftKey staat namelijk (onder andere):

"2. OVERVIEW OF OUR PRIVACY POLICY
Protecting your personal data and maintaining your trust is core to our mission at SwiftKey.

We will not sell your personal data to third parties."

http://swiftkey.com/en/privacy/

Er staat wel dat gegevens worden geupload naar hun servers wanneer je gebruik maakt van de Swiftkey Cloud, waarvoor je je vrijwillig moet aanmelden. Dit is niks anders dan andere cloud-gebaseerde diensten die bijvoorbeeld google aanbied, en staan los van de standaard toetsenbord functionaliteit.

edit:
Nog een beetje meer research gedaan:
"No language data or words that you type will ever leave your device or be transmitted while using SwiftKey Keyboard unless you specifically opt in to our SwiftKey Cloud service (also explained below)." Bron: https://support.swiftkey....SwiftKey-need-Full-Access-

Onzin dus wat B2 hierboven beweert.

[Reactie gewijzigd door Shebang op 3 november 2014 19:46]

Daar heb je je bron :

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht heb ik swiftkey gedownload en inderdaad, je krijgt melding dat je volledige toegang moet geven (om woordvoorspelling te kunnen gebruiken), als je dat doet geeft de iphone een een waarschuwing dat je daarmee toestemming geeft dat ALLE informatie die je typt, incl wachtwoorden of creditcard info, verstuurd kan worden naar de ontwikkelaar van de app. Nou no f-ing way dat ik die toestemming ga verlenen. Ik snap niet dat dit toetsenbord zo populair is met dit soort voorwaarden. Bij mij is hij er gelijk weer vanaf.

Beter dan dat kun je het niet krijgen volgens mij. Onzin? Nah.. Laat het nou gewoon duidelijk zijn, er bestaat niet zoiets als gratis software. Vrije software wel, maar dat is swiftkey niet. Het kan leuk in hun voorwaarden staan, maar die kunnen wijzigen. Daarnaast zijn er genoeg mensen die die voorwaarden niet lezen en wel hun Cloud service gebruiken, ik lees hieronder al reacties van mensen die zo hun geleerde woorden laten syncen.
Dat de app al om volledige toegang vraagt zegt mij al genoeg.

[Reactie gewijzigd door B2 op 3 november 2014 20:17]

Zucht: https://support.swiftkey....SwiftKey-need-Full-Access

"By granting Full Access to SwiftKey, this does not mean everything you type is transmitted off your device, despite a warning message that shows when you allow the permission (explained below). No language data or words that you type will ever leave your device or be transmitted while using SwiftKey Keyboard unless you specifically opt in to our SwiftKey Cloud service (also explained below)."

edit:
B2: "Daarnaast zijn er genoeg mensen die die voorwaarden niet lezen en wel hun Cloud service gebruiken"
Mensen die een cloud service gebruiken, en niet begrijpen dat hun gegevens dan naar de "cloud" gaan, en vervolgens gaan zeuren over privacy.... tja, helaas zijn er veel van dat soort mensen.

[Reactie gewijzigd door Shebang op 3 november 2014 20:24]

Hey prima hoor, als jij het toetsenbord wil gebruiken. Daar hoef je niet voor te zuchten ;)

Het gaat er mij gewoon om dat de meeste gebruikers niet lezen (jij overigens ook niet, anders had je niet zo geantwoord) en gewoon denken "Oh cloud? Handig!" en zo al hun input aan een buitenlands bedrijf geven om er maar mee te doen wat ze denken te kunnen doen. Mensen zijn gewoon niet bewust van de risico's.
Ik heb wel degelijk gelezen wat jij schreef B2. Dat jij tussendoor iets toevoegt over de cloud in je reactie (nadat ik mijn reactie typ), en daarna mij beschuldigd van niet lezen....tja, daar moet ik van zuchten.
Wel mooi dat je een flinke waarschuwing krijgt als je Swiftkey op ios full control wil geven. Ik heb toch even flink moeten nadenken of ik die woordvoorspelling dus ingeschakeld wilde hebben. Maar het genot van 2 talige keyboard heeft mij over de brug. Ik gooi vaak nederlands en engels door elkaar en correspondeer ook met buitenland. Dan is het ontzettend fijn. Wil ik beppen over terroisme of illigale dingen dan switch ik wel naar mijn stock keyboard.

Oops! vergeten te switchen!
Ik kan het wantrouwen van B2 absoluut begrijpen. Waarom word ik verplicht om volledige toegang te geven tot mijn user input als deze input het apparaat nooit verlaat? Kan er op applicatieniveau geen verschil gemaakt worden tussen 'lokaal' en 'cloud' gebruik?
Dat kan, maar dit is een designkeuze van SwiftKey, schijnbaar om de performance te verhogen.
So why does SwiftKey require full access for predictions and Flow even if SwiftKey Cloud services are not being used? According to Kutz, SwiftKey has opted to host key parts of the keyboard's engine (such as quick period, autocorrect, auto-capitalize, and getting completions, corrections or predictions from any language model) within the container app that displays on the home screen rather than the extension that houses the keyboard itself. Kutz says this strategy helps "make sure the keyboard extension size stays manageable for better performance". Offloading more of the tasks to the container app and convincing users to allow full access also allows SwiftKey to more efficiently deliver upgrades such as language packs in the future without requiring App Store updates.
Bron: http://www.macrumors.com/...-access-and-user-privacy/

Concurrent Fleksy doet vereist geen full-access en vindt dat schijnbaar geen nadeel.
Verdelis notes that Fleksy does perform all of its prediction work in the extension rather than the container app and that his team has seen no adverse effects on performance in using this method. He argues that basic auto-correction and prediction are "pretty core functionality, and it should not need network access to be done.

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 4 november 2014 09:49]

De waarschuwing komt van Apple. Terecht. Jouw input gaat door een app (Swiftkey in dit geval) om überhaupt swiping mogelijk te maken. Vervolgens is het aan die app om te kiezen wat er met je data gebeurt. Dus de waarschuwing van Apple is zonder inhoud en bedoeld om ervoor te zorgen dat je de verklaring van de *app-maker* goed leest om te weten wat er met je data gebeurt. Apple kan niet zien wat Swiftkey, Popkey of welk toetsenbord dan ook gaat doen met je data.

1Password heeft trouwens heel slim gezorgd dat je geen 3rd party toetsenbord kunt gebruiken om je master password in te voeren. Dus een app kan je input ook beschermen.
1Password zou in een keer compleet waardeloos worden toch?
Ik mag toch hopen dat elk serieuze passwordmanager er zo mee om gaat!
1Password heeft trouwens heel slim gezorgd dat je geen 3rd party toetsenbord kunt gebruiken om je master password in te voeren. Dus een app kan je input ook beschermen.
Daar heeft 1Password niet voor gezorgd maar dat doet iOS automatisch voor je aan de hand van het type input veld:
There are certain text input objects that your custom keyboard is not eligible to type into. First is any secure text input object. Such an object is defined by its secureTextEntry property being set to YES and is distinguished by presenting typed characters as dots.

When a user taps in a secure text input object, the system temporarily replaces your custom keyboard with the system keyboard. When the user then taps in a nonsecure text input object, your keyboard automatically resumes.
Zie voor meer info: https://developer.apple.c...nsibilityPG/Keyboard.html
Als ik dit lees schrik ik hier best wel van. Gezien de +1 lijkt me hier waarheid in te zitten. Kan iemand hier wat meer over vertellen? Worden wachtwoorden etc ook verstuurd?

Het lijkt me namelijk geweldig om zo'n toestenbord te proberen, maar als echt alle woorden verstuurd worden en hierachter het verdienmodel zit dan sla ik deze toch wel over en blijf ik bij mijn standaard toetsenbord.
Mijn ervaring: mijn wachtwoorden worden op Android voorgesteld zonder dat ik ze bewust heb verteld. Na wat zoeken bleek dat te komen door de email sync. (email bevestigingen met daarin het wachtwoord)
Email sync heb ik vervolgens uitgezet. Vervolgens niet meer gezien.

Wat ik vermoed is dat ze zien dat het een wachtwoord veld is en dit woord niet in de database opnemen.
Neemt niet weg dat ze die eventueel ook gewoon kunnen opslaan.
Misschien is het een idee om dit eerst eens te lezen: https://support.swiftkey....SwiftKey-need-Full-Access

De Apple-tekst is generiek en heeft niet specifiek betrekking op Swiftkey. De toelichting van Swiftkey maakt duidelijk dat er niets overgezonden wordt.
Zie mijn antwoord op sanderv2. Custom keyboards werken niet bij invoervelden die als "secure text object" aangemerkt staan (alle password inputs dus eigenlijk)
SwiftKey vind ik toch op de een of andere manier minder fijn werken op iOS dan op Android. Ben wel heel blij dat Nederlands er nu bij zit:)

[Reactie gewijzigd door ghostman op 3 november 2014 19:01]

ik heb verschillende toetsenborden geprobeerd, maar ik betwijfel of ik er uiteindelijk sneller mee ga typen dan het gewone toetsenbord.

De suggesties vind ik persoonlijk wat vervelend, omdat ik vaak denk "als ik op die suggestie klik zal dat woord er wel na komen" maar dan krijg je hem vaak niet.
Voor mij blijft het beste toetsenbord voor smartphones nog steeds het toetsenbord in BlackBerry OS10... werkt veel intuïtiever doordat de "voorspellingen" boven de letters komen te staan. Je hoeft deze dan enkel naar boven te swipen. En blijf je met je vingers boven de letters, hoef je niet telkens te stoppen met typen om bovenaan een woordje te kiezen.
Ben een groot Swiftkey-fan... op Android. Laat flinke steken vallen op de iPad: geen Flow (de veegbewegingen) vanwege 'geheugenproblemen', ook al kan Swype het wel. Toetsenbord verschijnt over invoervelden, en verwijnt niet wanneer je een bluetooth-toetsenbord aansluit.
Eindelijk een goed toetsenbord. Vond het standaard toetsenbord niet geweldig. Mis wel de optie om dubbele functie van de toetsen in te schakelen.
Typen gaat nu veel sneller.