Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 176 reacties

Het populaire alternatieve toetsenbord Swiftkey heeft zijn app gratis gemaakt. Tot woensdag kostte het virtuele toetsenbord rond de 3 euro. Het bedrijf wil nu geld verdienen aan de verkoop van thema's in zijn eigen Store.

De stap is volgens Swiftkey nodig, omdat van de 200 miljoen installaties van het virtuele toetsenbord er maar 6 miljoen betaalde exemplaren waren; de andere 194 miljoen downloads zijn vermoedelijk de gratis versie, een versie van een fabrikant en illegale downloads. Daaruit valt af te leiden dat het toetsenbord in de afgelopen jaren in totaal rond 12 miljoen euro heeft opgeleverd voor het bedrijf, maar na de eenmalige betaling verdiende Swiftkey niets meer aan gebruikers.

Het toetsenbord zelf is daarom gratis en gebruikers moeten betalen voor thema's, die het bedrijf in zijn eigen Store zet. De bedoeling is om op die manier een blijvende stroom inkomsten te hebben, ook van gebruikers die tot nu toe niet hebben betaald. Gebruikers die de betaalde versie hadden, krijgen gelijk een aantal thema's om te gebruiken.

Swiftkey is een alternatief toetsenbord voor Android, dat woorden probeert aan te vullen en te voorspellen op basis van wat gebruikers in het verleden hebben getypt. Het geldt als een van de populaire toetsenborden voor Android. Swiftkey komt ook uit voor iOS 8, dat voor het eerst toetsenborden van derden op iPhones mogelijk maakt.

Swiftkey

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (176)

1 2 3 ... 6
Ben benieuwd hoe dit gaat werken op een iPhone. Kijk er erg naar uit. Volgensmij lijkt het erg op het toetsenbord wat Apple heeft aangekondigd?
We understand from a source close to the company that SwiftKey did not license its technology to Apple, as it did to Samsung and BlackBerry. This means Apple went on its own to develop the NLP technology necessary for its own predictive keyboard, and that when iOS 8 comes out, SwiftKey’s technology will go head-to-head with Apple’s.
vandaar ook dat het nu gratis moet omdat het nieuwe toetsenbord van Apple ook gratis is, zie hier:
http://www.forbes.com/sit...-own-predictive-keyboard/
Volgensmij lijkt het erg op het toetsenbord wat Apple heeft aangekondigd?

Correctie: het toetsenbord dat Apple aangekondigd heeft lijkt erg veel op Swiftkey. ;)

Anyhoo, Swiftkey is een aanrader (al is het stock toetsenbord tegenwoordig ook behoorlijk goed) en was voor mij destijds onmisbaar. Veel custom ROMS misten nog wel eens wat dictionaries en nederlandse toetsenborden waardoor dit een prachtige oplossing was.

[Reactie gewijzigd door oef! op 11 juni 2014 10:07]

Dat zou dan ook het voordeel zijn van Swiftkey t.o.v. het standaard Apple toetsenbord. Apple ondersteunt relatief maar weinig talen bij de woordvoordspelling. Ik neem aan dat Swiftkey wel Nederlands ondersteunt?
SwiftKey ondersteunt 57 talen waaronder Nederlands. Een handige feature is dat je meerdere talen tegelijkertijd actief kunt hebben waardoor je without effort tussen languages kan wisselen zonder verdere handelingen.
Als mensen niet eens willen betalen voor de app zelf, waarom dan wel voor een thema?
om dezelfde reden dat mensen niet willen betalen voor een telefoon ('gratis' bij hun abbo) maar wel voor een modieus hoesje... ;)

Bovendien: in het verleden hebben ze mensen wel bereid gevonden om geld te betalen voor de app, maar blijkbaar vinden ze het moeilijk om nieuwe klanten te werven. Dat zegt iets over de verbeterde kwaliteit van standaard toetsenborden en andere (evt gratis) toetsenbord apps. Die inkomstenbron droogt dus steeds verder op, en daarom hebben ze nu het verdienmodel veranderd.

Skins op toetsenborden zal niet ieder z'n ding zijn, maar het is natuurlijk wel zo dat mensen die wél bereid zijn geld uit te geven aan een skin, op termijn wellicht ook andere skins zullen kopen (bijv. kerst/paas/zomer/winter thema's). Aan één klant kan dus op termijn veel meer verdiend worden.
De stap is volgens Swiftkey nodig, omdat van de 200 miljoen installaties van het virtuele toetsenbord er maar 6 miljoen betaalde exemplaren waren; de andere 194 miljoen downloads zijn vermoedelijk de gratis versie, een versie van een fabrikant en illegale downloads.

Dat is toch triest om te lezen. Het was zelf niet mijn stijl toetsenbord, maar voor veel mensen is Swiftkey echt een uitkomst. Als je dan ziet dat er maar zo'n klein deel betaalde vind ik dat sneu voor de ontwikkelaars.

Wel apart dat ze geen lucratieve deals met fabrikanten hebben kunnen sluiten zoals Swype heeft gedaan.

Hopelijk geeft de release in de App store en dit nieuwe verdienmodel ze meer voldoening!
Ik vind het juist triest vanaf de andere kant. Er is blijkbaar al ruim 12 miljoen euro aan verdient aan een (relatief simpele) app en blijkbaar moet er nog meer aan verdiend worden. Kan mij niet voorstellen dat de ontwikkel kosten van een dergelijke app boven het miljoen uit komt. Wat voor service bieden ze of gaan ze bieden dat het verantwoord om nog meer met deze app te gaan verdienen?
Er is blijkbaar al ruim 12 miljoen euro aan verdient aan een (relatief simpele) app en blijkbaar moet er nog meer aan verdiend worden.
en waarom zou dat verkeerd zijn?
Kan mij niet voorstellen dat de ontwikkel kosten van een dergelijke app boven het miljoen uit komt.
your point being?
dat het verantwoord om nog meer met deze app te gaan verdienen?
waar slaat dit nu eigenlijk op? Is er een bepaald maximum bedrag dat maximaal mag verdiend worden op een product? Is er een geheime commissie die bepaalt welk bedrag dat dan is? Op welke basis zou dit bedrag dan bepaald worden?
Swiftkey zet blijkbaar een goed product in de markt want 6 miljoen mensen vinden het goed genoeg om er 3 euro aan te geven. Wat de ontwikkelkosten waren en wat de winst voor het bedrijf was is totaal irrelevant in deze.

Los hiervan: het is altijd makkelijk iemand anders rekening te maken. Meestal ligt dit echter mijlenver van de waarheid.
Op de website van swiftkey staat dat er 150 developers werken, hoog opgeleide mensen met een bovengemiddeld inkomen.
Dan kom je echt niet ver met 6 miljoen euro eenmalige inkomsten verspreid over verschillende jaren.
Bovendien worden die developers niet zomaar allemaal ontslagen "nu de app af is". Ik heb een vermoeden dat als ze dat wel zouden doen je het ook weer niet eerlijk zou vinden...

[Reactie gewijzigd door vampke op 11 juni 2014 11:53]

Je graaft op de lange termijn een beetje je eigen graf natuurlijk. Als je enige inkomstenbron een initiële aankoop is zal je geldstroom op een gegeven moment opdrogen. En voor ontwikkeling is toch geld nodig.
Waarom zou je een constante geldstroom moeten krijgen uit een simpele app? Ze hebben inmiddels genoeg verdiend om de komende jaren zelfde soort apps te kunnen ontwikkelen en verder geld te verdienen.
Dit is gewoon een bedrijf met een winstoogmerk. De eigenaren zijn er dus het meest bij gebaat om de winst te maximaliseren. Als door deze stap dus meer inkomsten kunnen genereren dan zullen ze dit natuurlijk gaan doen.

Het is raar om te stellen dat ze "inmiddels genoeg" hebben verdiend. Daarvoor ben j e geen ondernemer lijkt me.
Naar mijn idee wordt Swiftkey onderschat.

Ik ben/was een betalende gebruiker en het heeft lang geduurd voordat ik overstag ben gegaan (privacy). Swiftkey leert namelijk naast je manier van typen ook van Google+, Facebook, SMS, G/E-mail en Twitter.

Wat betreft de complexiteit; Swiftkey heeft een app ontwikkeld die typegedrag analyseert en voorspellingen uitvoert. Dat gecombineerd met verschillende apparaten, besturingssystemen en een centrale database (want ook synchronisatie via cloud). Ook hebben ze in de app rekening te houden met talen, dialecten en woordenlijsten. Volgens mij is het uitdenken van zulke logaritmen is volgens mij niet iets wat je zomaar even doet of heel eenvoudig is.

De ontwikkelde AI/engine/logaritme lijkt haar werk in ieder geval goed te doen. Soms word ik gewoon bang van de correctheid van de voorspellingen van het toetsenbord. :)

Een toetsenbordje zal inderdaad vast niet moeilijk zijn om te ontwikkelen maar volgens mij komt er in dit geval meer bij kijken.
Volgens mij is het uitdenken van zulke logaritmen is volgens mij niet iets wat je zomaar even doet of heel eenvoudig is.
Logaritmen uitdenken ? Heeft toch niks met toetsenbord te maken ?

Privacy is helemaal geen probleem als je Swiftkey geen internettoegang geeft. De predictie werkt dan net zo goed.
Ik vind het een leuk appje, werkt prima maar slechts 3 suggesties per keer vind ik weinig en dan ook nog de talen door elkaar. Verder kun je geen cijferrij boven plaatsen. Wat dat betreft is Kii beter.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 11 juni 2014 10:50]

Denk dat hij Algoritme bedoeld niet Logaritme..
Ik denk dat je de wereld buiten jezelf even iets teveel probeert uit te vlakken. Er bestaat geen functie "predict()", dus er zit wel degelijk veel intelligentie achter, ook al is dat soms erg mooi en gebruikersvriendelijk weggewerkt.
Logaritmen uitdenken ? Heeft toch niks met toetsenbord te maken ?
Misschien niet de juiste term gebruikt. Ik heb bedoeld dat achter het toetsenbord een systeem achter hangt die de voorspellingen doet/zal berekenen. Een vorm van (kunstmatige) intelligentie was beter geweest.
Privacy is helemaal geen probleem als je Swiftkey geen internettoegang geeft.
Feit blijft dat je niet out-of-the-box de internetpermissies van de app kunt ontnemen. Bovendien is het idee achter de engine die de voorspellingen levert, je communicatie te laten analyseren. Des te meer er te analyseren valt, des te beter de voorspellingen (en dus functionaliteit) worden.

Deze nieuwe versie ondersteunt in ieder geval een cijferrij boven de toetsen: Instellingen -> Indeling -> Cijferrij.

Als je de (extra) talen uitzet, dan zul je daar ook geen last meer van hebben. Je kan dan zelf instellen dat en (deels) hoe je wilt switchen (met bijvoorbeeld long-press op spatiebalk).

Bij mijn weten kun je de hoeveelheid suggesties niet aanpassen. Maar het is ook het idee dat het toetsenbord op een gegeven moment zo intelligent is dat alle suggesties relevant zijn. Als men het toetsenbord niet toestaat om (voldoende) te leren dan is dat effect natuurlijk minder. :)
Inderdaad deze instelling werkt ! Nu wel een cijferrij. Overigens internettoegang kan ik wel ontnemen door AFWall+. En dat gaat ook prima en predictie werkt gewoon.
Inderdaad deze instelling werkt !
Mooizo! :)
Overigens internettoegang kan ik wel ontnemen door AFWall+.
AFWall+ vereist root-toegang en dus enige gebruikerservaring (en bereidheid) met betrekking tot het rooten van je telefoon.
Bij mijn weten kan je binnen Android nog steeds niet standaard een app de toegang tot het internet ontzeggen.
En dat gaat ook prima en predictie werkt gewoon.
Maar dat heb ik ook nooit beweerd. :) Natuurlijk zal er voor de voorspellingen een algemene basis zijn. Feit is wel dat het (zelflerende) toetsenbord minder bronnen heeft om van te leren wat uiteindelijk dus de voorspelling minder goed zou kunnen maken.
Uiteraard kan er altijd geleerd worden van lokale bronnen zoals je SMS'jes en Whatsapp gesprekken (misschien beperkt van G/Email?) in combinatie met de standaard ingebakken intelligentie.
Een relatief simpele app?
Ik denk dat je er nog op verkijkt wat er komt kijken bij auto correctie en woordvoorspelling. Zo heel simpel is swiftkey niet.
Men heeft 12 miljoen euro er mee verdient, zo triest is het niet echt, maar opzich is het een reelijke goede zet om het gratis te maken maar met limitaties.
Men heeft er maximaal 12 miljoen mee omgezet.
De app was nogal eens in de aanbieding, daarbij neemt Google ook een hap in die taart.

12 Miljoen is niet wat daar op de rekening is terecht gekomen, houdt op de helft en je zit dichterbij de waarheid.
Men heeft er maximaal 12 miljoen mee omgezet.
De app was nogal eens in de aanbieding, daarbij neemt Google ook een hap in die taart.
dat werd al in rekening genomen:
Daaruit valt af te leiden dat het toetsenbord in de afgelopen jaren in totaal rond 12 miljoen euro heeft opgeleverd voor het bedrijf
3 euro maal 6 miljoen is 18 miljoen - 30% voor google = ~12 miljoen.

Het is niet duidelijk hoeveel gebruikers de volle pot betaalden of op een aanbieding zijn ingegaan
MAAR 6 miljoen betaalde exemplaren? Zoals in t artikel staat, is dat een slordige 12 miljoen aan inkomsten. Voor een relatief simpel toetsenbord is dat toch een behoorlijk bedrag.

Maar goed, ze willen geld blijven verdienen...
Volgens mij is het toetsenbord op BB OS 10 gemaakt met hulp van Swiftkey. Alleen erg lucratief is dat niet.

Het toestenbord is wel ideaal. Gebruik het al ruim 2 jaar op mijn S3 en nu op mijn Tab3 + (waarschijnlijk, dus) Z10. Alleen emailadressen vult die helaas niet correct automatisch aan.
Misschien dat er veel mensen wel wilden betalen, maar door het (tot voor kort) ontbrekende Paypal in Google Play was dat niet mogelijk. In elk geval was dat bij mij de reden.
Ehm, ik neem aan dat de fabrikanten ook betalen, en gratis versies zullen ze ook wel aan verdienen?

Ik ben trouwens 1 van die mensen die wél betaald heeft voor de app.
welkom in de wereld van de developers... Dit is dus echt helemaal niets nieuws en is altijd al zo geweest.. Misschien dat je zo eens wat bewuster wordt van hoe de werkelijke verhoudingen zijn als het om oa piracy aan komt..
even proberen.
ja werkt wel lekker. en je hebt zelfs standaard al een paar mooie thema's.
ik vind het ook wel logies dat het gratis is. want weinig mensen zullen er echt voor willen betalen

[Reactie gewijzigd door rayhvh op 11 juni 2014 09:57]

Ik heb voor Swiftkey betaald omdat het simpelweg superieur is aan het standaard toetsenbord van Sony.
Zo betaal ik vaker een paar euro voor een applicatie als ik deze veel gebruik, en de betaalde versie mij wat extra's kan opleveren.
Een applicatie waar een dusdanig hoog aantal ontwikkeluren in zit hoeft wat mij betreft niet gratis te zijn.
Ik hoop voor ze dat het nieuwe verdienmodel ook wat extra inkomsten zal opleveren.
vraag: waarin is een dergelijk toetsenbord beter? ik heb weinig ervaring met andere smartphones dan m'n eigen, waarop typen - mede door mijn trillerige handjes - verschikkelijk werkt. Heeft de installatie van een dergelijk toetsenbord invloed op mijn hoge aantal typfouten om mobiel?
Als je sommige letters NIET consistent typed, of juist wel consistent maar niet accuraat, dan weet Swiftkey dat na 100 aanslagen gewoon en hoef je je niet meer aan te passen aan het keyboard. Je kunt zeg maar wat meer "blind" gaan typen.

Daarnaast is de voorspellingsengine gewoon veel beter na een wat langere periode van gebruik of als je em je mail / sociale streams laat bekijken. (Dat laatste heb ik nooit gedaan, buiten Whatsapp - dat is toch al lek)

Een ander super-pluspunt is dat het keyboardje zonder problemen twee of drie talen tegelijk aan kan hebben staan. En dan dus gewoon spellingscontrole, voorspellingen en correcties kan doen. Leuk voorals je zonder teveel gedoe naast Nederlandse ook anderstalige contacten hebt.
hmm, zoals jij het brengt klinkt het een stuk aanlokkelijker. Ik type in vier talen, maar ik verwacht dat Fries toch niet wordt ondersteund, dus dan blijven er inderdaad drie over. dan ga ik het toch maar eens proberen..
Een Friese collega van mij had anders een "textfile" met Friese woorden van het taalinstituut gebruikt en deze in een alt gmail een 50x aan zichzelf gemaild.

Ik geloof dat hij die in het Birmees had laten opnemen, waardoor die taal, die enkel eigen tekens heeft, geen echte Birmese suggesties geeft met een QWERTY keyboard layout.

Oftewel, ja, je kunt Swiftkey best Fries leren. Het is alleen dus niet standaard en niet heel gemakkelijk, maar Swiftkey is best flexibel. Heb ook al eens leerlingen gezien die zonder moeite 100% straattaal suggesties voor elkaar hebben gekregen hier in R'dam.
leuke projectjes dat, maar voor mij persoonlijk veel te veel werk, gezien ik de telefoon vrij weinig gebruik. Nld/duits en engels er in zou eerst goed moeten zijn. talen kunnen er toch niet genoeg in zitten uiteindelijk, dan zou ik Frans en Noors er ook wel in willen zetten :p
swiftkey heeft een redelijk fijne woordvoorspelling + auto correct
verder leert die van wat je typed en kun je via facebook en twitter nog meer laten leren.
hmm. helaas niets voor mij. ik heb zowel autocorrect als woordsuggesties uit staan, gezien meertalenondersteuning erg beperkt is wanneer je vier talen hanteert. niet te spreken van het lekker ouderwetse smstaaltje. dank voor de info anyways!
3 talen worden tegelijkertijd ondersteund.
Niet alleen via facebook en twitter, maar ook je Google account en rss feeds als je wilt.
hmm dan is het uitgebreider geworden :P
Net even gekeken:
SMS, Gmail, Google+, Facebook, Twitter, Evernote, Yahoo, RSS feed.
Het is inderdaad uitgebreider geworden haha. En wel handig is de cloud sync zodat al je apparaten de woordenschat gebruiken.
Compleet mee eens, als het handig is en ik het veel gebruik ben ik zeker bereid om er voor te betalen. Zoals je zegt de ontwikkel uren moeten ook betaald worden. Ik denk alleen dat ze met een prijs van rond de 3 euro zichzelf de das om hebben gedaan omdat de meeste gebruikers een toetsenbord voor lief nemen "want het werkt toch gewoon?".

Ik denk dat als ze het toetsenbord scherper geprijsd hadden dat de stap van de gratis of de piraten versie naar de betaalde versie een stuk kleiner was en dus veel meer inkomsten had kunnen genereren.

EDIT: Een samsung heeft ook een swiftkey toetsenbord, ik neem aan dat Samsung daar ook licentie kosten voor moet betalen. Dus de geldstroom stopt niet helemaal als ze het toetsenbord gratis maken. http://swiftkey.com/en/bl...-on-the-samsung-galaxy-s4

[Reactie gewijzigd door chickpoint op 11 juni 2014 10:25]

Opmerkelijk dat Samsung nu Swiftkey heeft. Op de Galaxy S zat Swype, dat was mijn eerste telefoon - en het grootste gemis nadat ik een Sony kocht was dus het 'toetsenbord van Samsung'. Gelukkig bleek Swype gewoon een app te zijn en die gebruik ik nog steeds :)
En nu kan je dus weer swipen op een Samsung, want Swiftkey heeft nu al iets langer dan een halfjaar "Swiftkey Flow" -> Swipen dus.

(@ daarboven en onder mij) Vreemd alleen de laatste paar Samsungs die ik in handen heb gehad, hadden allemaal NIET standaard Swiftkey geinstalleerd staan.
En dat waren een S3 w/e 2014 nieuwe versie (derp?), S4 en S4 Active, S4 mini en de S5. Ook hun laatste serie Tabjes (minus de Tab 3) hebben het niet standaard?

Of moet je ze eerst via Kies updaten voordat je Swiftkey krijgt?
Het is niet zo dat de applicatie standaard geïnstalleerd is, het toetsenbord op Samsung telefoons maakt gewoon gebruik van de SwiftKey technologie.
Ik snap ook niet dat geneuzel over die paar eurootjes. Gebruik swiftkey al drie jaar en was die paar euro dubbelendwars waard, zeker omdat het steeds beter wordt. Zo zijn er meer apps die hun geld meer dan waard zijn en support ik graag de ontwikkelaars.
Ik niet deze zat standaard bij de S4 :). Ik weet niet hoe het bij de S5 is.
Swiftkey zit voor zover ik weet niet standaard bij een S4. Dat is Samsung's 'eigen' toetsenbord met een andere vorm van swype invoer.
In de kern komt het met elkaar overeen, alleen vind ik die van de S4 nogal ... Hardleers.
Swiftkey heeft een betere voorspelling, en correctie methode dan de S4.
Hoewel dat natuurlijk allemaal een stukje persoonlijke voorkeur is, gebruik ik op mijn huidige S4 echt de Swiftkey applicatie
Voordeel van toetsenbord van de S4 over Swiftkey zijn echter de numerieke toetsen in een 5e rij bovenaan je toetsenbord ... Dat mis ik nog wel eens bij Swiftkey.

[Reactie gewijzigd door Zilverdael80 op 11 juni 2014 10:33]

De numerieke toetsen zijn wel degelijk in de vijfde rij te krijgen. Ga naar de instellingen van Swiftkey en bij 'Indeling' kies je voor 'Cijferrij'.
Minimaal 6 miljoen mensen gezien de tekst.

[Reactie gewijzigd door anandus op 11 juni 2014 10:03]

waaronder ik. Ik vond het het gewoon waard om de developer te supporten, daar ik het met veel plezier gebruik.
waaronder ik. Ik vond het het gewoon waard om de developer te supporten, daar ik het met veel plezier gebruik.
En ik, gratis bestaat niet en innovatie moet je stimuleren, bovendien 600 euro voor een nwe telefoon elke 2 jaar en geen 4 euro voor zo'n mooie app?
Ik heb er ook voor betaald. Maar ik zou dit ook nooit illegaal downloaden. Voor hetzelfde geld zit er een keylogger in.

ps. ik kreeg net een mail waarin ik 10 gratis themes mocht downloaden. Waarschijnlijk ten compensatie omdat ik het gekocht heb en nu gratis is gemaakt.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 11 juni 2014 11:30]

Heb ik niet ontvangen! (ook volledig betaald)
Inderdaad, typisch NL reactie (rayhvh) om NIKS te willen betalen. Rare reactie mbt software nl. heel veel mensen vinden maar dat sofware gratis moet zijn twrwijl zij wel bereid zijn om veel geld uit te geven voor tastbare zaken zoals auto, mobiel e.d. Alsof de software ontwikkelaar(s) alleen van lucht kunnen leven!
ik zou niet eens kunnen betalen. ik heb geen creditcard.
daarbij zijn voor mij app als deze meer een gadget als een vereiste.
en ik denk alleen maar dat ze nu meer verdienen als voorheen.

ik zie het hetzelfde als games.
wil je liever 50 euro + 40 euro DLC kopen?
of een free to play game waarbij je MAG betalen voor skins. maar dat geen enkel invloed heeft op de werking / balance van de game.

ik kijk hier naar battlefield en call of duty VS leage of legends.
kijk maar wie er meer verdient. en welke spelers er blij zijn met het model van inkomsten.
creditcard is geen beperking meer tegenwoordig, je kan nu ook je Paypal koppelen aan de Play Store. En Paypal kan je weer aan je bankrekening koppelen.

ontopic: ik heb swiftkey bij één van de jubileum-acties van Google Play gekocht voor ¤ 0,10, dus ik verwacht dat een groot deel van die 6 miljoen gebruikers dat ook heeft gedaan. De totale inkomsten zullen dus niet in de buurt komen van de 6 miljoen x aanschafprijs.
Ik vind zelf Swype fijner werken, dus heb ik Swiftkey op het moment niet geïnstalleerd staan.
De totale inkomsten zullen dus niet in de buurt komen van de 6 miljoen x aanschafprijs.
Waarom een discussie voeren over iets wat gewoon in het artikel staat? De app heeft 12 miljoen opgebracht

Ook kan je eventueel met de info uit de tekst en ervanuit gaan met jouw info over de 10 cent, uitrekenen hoeveel mensen het volle bedrag hebben betaald. 6 miljoen kopers hebben 12 miljoen opgeleverd. maw. 12 miljoen = 3x + 0,1y en 6 miljoen = x + y. 2 onbekenden, 2 formules. je kan dus zelf uitrekenen hoeveel mensen de volle prijs heeft betaald ;)
als je het uitrekent kom je op 3931034 mensen die hem volledig betaald hebben, en 2068966 die hem aan 10 cent hebben gekocht. dan toch nog meer mensen die hem volledig betaald hebben.

pff, die examens doen er geen deugt aan, nu begin ik al dingen uit te rekenen die niet moeten :z
Ik kan nog steeds niet met PayPal betalen.. Ik krijg steeds een fotumelding en Google Searchen helpt niet..
beetje offtopic, maar je moet de laatste versie van de Play Store hebben (4.8.20), en er moet minimaal ¤25 op je PayPal account staan of hij moet gekoppeld zijn aan je bankrekening voor dit werkt.
6 miljoen betaalde exemplaren waren; de andere 194 miljoen downloads zijn vermoedelijk de gratis versie, een versie van een fabrikant en illegale downloads
194 Miljoen gratis gebruikers in Nederland lijkt me een beetje veel.
Dit is dus niet alleen typisch Nederlands maar gewoon een wereldwijde trend.
En dat is jammer.

Want in essentie klopt je opmerking....200-500 Euro uitgeven voor een telefoon...en 0 Euro willen uitgeven van software.

Maar begrijpen kan ik het wel. Door de grote hoeveelheid van apps is het moeilijk een goeie te vinden die wel goed werkt. Zelfs Apps waarvoor je moet betalen werken niet altijd naar behoren. Dan begrijp ik ook dat mensen het eerste willen uitproberen. Ik ken er genoeg die een App pas kopen als ze het waarderen.

Downloadcontent met microtransacties is daarnaast winstgevender op de lange termijn.
Voor de gebruiker echter zou ik met alle backdoors in Android geen creditcard\bank\paypal meer koppelen aan je playstore.

Ook gisteren weer in stuk daarover:
nieuws: 'Nieuw permissiebeleid Play Store speelt malafide apps in de kaart'

Ik hoop dat de ontwikkelaars hieraan gaan verdienen. Ik vindt Swiftkey gewoon fijn omdat ze 'multi-language' ondersteunen.
Ik type constant in verschillende talen en dat is een verademing.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 11 juni 2014 14:00]

Ik heb Swiftkey nu een goede 3 jaar geleden gekocht geloof ik. Iets van 3.49 voor betaald. En dat is het geld compleet waard geweest, dit is immers software die je dagelijks gebruikt! ALLE tekstinvoer heb ik sindsdien via deze app gedaan.
Nou had dat op de Nexus devices niet zo'n halszaak geweest, maar als je met het Samsung / Sony keyboard aan de gang moet, is het die 3.50 per maand zo'n beetje al waard.
In retrospect, ik had het na de G1, nog wel ¤10 voor over gehad om dit op m'n oude HTC Hero te hebben gehad!

Not even mad dat het nu gratis is. Maar waarom!? Hoe gaan ze nu verdienen dan? Met thema's, waar al jaren door de gebruikers comm over gezeurd wordt, gaan mensen toch geen ¤¤¤ neerleggen?
Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben artiest en biedt mijn werken gratis aan, en stimuleer mensen deze te gebruiken, remixen en te delen.

Ik begrijp heel goed dat mensen neit altijd willen betalen. Is toch logisch, dat je meer wil voor minder? Dat is waar alles uiteindelijk naar toe moet. Zoveel mogelijk waarde voor zo weinig mogelijk geld.

Dat gezegd, natuurlijk is dat op zichzelf geen valide reden om de software te gebruiken zonder ervoor te betalen, als de maker dat zo wil. Maar gaat er maar om dat het "gratis bestaat niet" argument gewoon niet geldig is. Voor sommige mensen is informatie delen (in welke vorm dan ook) een hobby, en niet beroep. Waarde creëren zonder hiervoor iets te laten betalen.
Allemaal leuk en aardig.
Maar als je er dagelijkse mee bezig bent en verder geen inkomsten hebt?
Niemand kan van lucht leven, leuk dat jij je werk weggeeft, ik hoop dat je dan ook nog een andere bron van inkomsten hebt. Of een leuke erfenis gehad?

Hobby werk weggeven, natuurlijk geen probleem en dat zouden meer mensen moeten doen :D
Het ging er niet om of je met gratis dingen weggeven toch inkomsten kan maken (wat met het donatiemodel en enkele andere wel kan, overigens), maar meer om het argument dat niets gratis is - wat gewoon niet klopt. ;)

Uiteraard kan je in deze tijd niet alleen van je hobby leven als je je werken vrij deelt. Dat zeg ik ook niet. ;)
Mee eens. Hetzelfde geldt ook voor zaken als niet willen betalen voor muziek maar wel kapitalen uitgeven om die gedownloade muziek op te slaan. Terwijl de gemiddelde artiest het geld harder nodig heeft dan de Samsung/Apples/WD's e.d. van deze wereld.
Mee eens en ik vond het die paar euro zeker waard. Het fijnste toetsenbord dat ik tot nu toe heb gehad.
oa ik heb er voor betaald.
Erg fijn toetsenbord en die $3,- zeker waard!
Jammer dat ie nu gratis is, want die thema's boeien me niets. En ik heb nu betaald voor een gratis app :/
Achja, iig de developer ondersteund.
Je hebt niet betaald voor een gratis app. Hij kostte ten slotte geld en dat was ook niet voor niks. Op het moment dat je die aankoop deed was het blijkbaar nodig om er geld voor te vragen. Dat ze nu een ander verdienmodel hebben is natuurlijk een heel ander verhaal, dat neemt niet weg dat ze jouw en mijn geld waarschijnlijk goed konden/kunnen gebruiken.
Ik heb ook betaald maar, veel minder dan 3 euro iig. Heb het een keer tijdens een aanbieding gekocht (en velen met mij denk ik). Ideaal toetsenbordje, daar niet van.
Wil hier wel even aan toevoegen dat het op Android mogelijk zo is dat je niet wilt betalen voor je toetsenbord.

in de Android wereld is het toch wat gebruikelijker om je software illegaal te verkrijgen, ofwel om gratis te eisen.

Ik heb destijds swiftkey gekocht voor Android, en zodra de versie voor iOs 8 uit komt, dan zou ik er ook best nog een keer voor betalen :-)
Ehh, dat was misschien ooit zo, en dan vooral wat betreft in-app purchases die mensen met roottoegang zelf wel even in de xml veranderde, maar de tijden dat Android "alleen maar piraterij" waren zijn ondertussen ook wel weer voorbij.

En dat beperkt zich zoals gebruikelijk toch tot de speciale niche groepen en is dan niet anders dan bij Jailbreakende Iphone gebruikers. Maar goed, die groep ga je nooit wat aan verdienen als ontwikkelaar.

Daarnaast, niemand die een beetje bij z'n verstand is, gaat een keyboard illegaal downloaden en dit op z'n gerootte toestel zetten. (Anders krijg je sinds 4.1 dit keyboard niet eens meer op z'n plek) De kans dat je een keylogger te pakken hebt is simpelweg te groot, zeker als een applicatie toch al aan cloud-storage doet.
Zeker wel. Goeie apps betaal ik gewoon voor. Swiftkey vindt ik een van de fijnste toetsenborden, dus support ik de developer met een kleine betaling
Ik heb een paar maanden geleden Swype gekocht, omdat de standaard toetsenbord app van Samsung voor mij net niet lekker werkte. SwiftKey was wat dat betreft net te laat, want ik gebruikte Swype al, maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen er voor willen betalen.
Had wel gewild, maar toentertijd had de google play store geen fatsoenlijke betaalmogelijkheden.
Voor zover ik weet heb je altijd met credit card kunnen betalen in de Play Store.
Dat is waar maar op de een of andere manier denken Nederlanders vaak dat zodra ze een cc nemen ze binnen een maand een schuld van 100000 euro hebben. Oh en mensen onder de 18 kunnen er natuurlijk ook geen aanvragen dus dat was wel een probleem.
Ik denk niet dat ik direct een schuld zou hebben, het gaat me meer om het feit dat ik helemaal geen behoefte heb aan een credit card. Met paypal en ideal kan ik zo'n beetje alles betalen, en ik shop op best wel rare plekken. Alleen voor de play store ga ik echt geen credit card regelen. Ik geloof overigens dat google intussen ook paypal-betalingen mogelijk heeft gemaakt.
Mensen zouden juist eens meer moeten gaan betalen voor dit soort apps!!

Je moet de ontwerpers in dit geval ook een soort van stimuleren, hard werk verricht om z'n mooi en nauwkeurig toetsenbord neer te zetten..

en dan zou niemand willen betalen?

Spreek in dat geval voor jezelf..
Makers moeten nou eenmaal ook hun brood verdienen. Ik vraag me dus wel af wat hun verdien model nu is. Ikzelf gebruik nu Swype, dat vind ik veel fijner dan Swiftkey.
Ik had er eerder al voor betaald, en nooit spijt van gehad. Ik ben nu erg blij met de nieuwe skins. Oude betalende gebruikers hebben van in het begin 10 extra gratis skins.
En de data die de gebruiker genereert wordt ook verkocht vanaf nu? *gratis* is meestal niet gratis. Ben benieuwd!
If a product is free, you're the product ;)

Vind het stiekem wel jammer dat ik er al een keer voor betaald heb.. Die thema's boeien mij persoonlijk niet zo heel veel. Hoop dat er nog andere perks aan vast zitten..
Beetje kromme zin, "you're the product" is ook heel goed mogelijk bij betaalde programma's. En er zijn ook gratis programma's die geen data verkopen.
Tuurlijk kan dit ook bij betaalde software, maar bij gratis software is het per defenitie zo. Is het niet door de gegevens van gebruikers, dan wel met advertenties.

Tenzij het volledig non-profit is natuurlijk.
Maar waarom is het jammer dat je ervoor betaald hebt?
Ik vond toen ik Swiftkey kocht dat het het geld dubbel en dwars waard was, en dat is nu niet ineens veranderd.
Sterker nog, ik heb Swiftkey 2x gekocht, destijds was er ook nog een losse tablet versie, die later is samengevoegd met de "phone" versie.
Nog steeds 1 van de beste app-aankopen die ik gedaan heb.
Zeker mee eens, was absoluut een goede aankoop, zou dit ook zo weer doen!

Vind het alleen jammer dat, omdat het vorige verdienmodel niet genoeg opleverde, het nu gratis gemaakt word, waardoor toen betalende gebruikers dit geld eigenlijk voor niets uitgegeven hebben.

Valt wel nog op te merken dat zonder betalende gebruikers het waarschijnlijk nooit zo ver doorontwikkeld was geweest. Dus helemaal voor niets is het ook niet geweest. ;)
Het is niet zo dat het vorige model niet genoeg opleverde, maar het is eenmalige uitgave voor de consument en dus wordt er ná die eerste aankoop niets meer verdiend... Het nieuwe model zorgt dan weer niet per definitie voor dezelfde omzet of winst, maar wel voor een doorlopend inkomen omdat thema's tot in oneindigheid gemaakt kunnen worden en er meestal voor ieder wat wils is.
Inderdaad, zelfde verhaal. Gelukkig toen maar ¤0,10 voor betaald vanwege een fikse aanbieding maar dan nog.
Ik denk dat dat nog wel zal meevallen, persoonlijk verwacht ik dat dit is gedaan in voorbereiding op de lancering van iOS 8, waarbij er nu ondersteuning aanwezig is voor toetsenborden van derde partijen. Swiftkey zal zonder twijfel de hitlijsten bestormen en zoals ze zelf al zeggen valt er na de eerste aankoop helemaal niks meer aan de gebruiker te verdienen en dat is voor bedrijven altijd een matig vooruitzicht, daarom stikt het tegenwoordig ook van de fremium games zoals Candy Crush en alle andere Farmville-achtige games.
Deze reden lijkt me ook wel aannemelijk:
SwiftKey didn’t mention Apple in its official announcement about going free, but the timing can’t be pure coincidence. With a proprietary offering from Apple now built into iOS, SwiftKey is being forced to go the extra mile to make its product even more appealing to iPhone users, and that includes dropping the price tag. That’s something SwiftKey wouldn’t be able to do if it was still charging $4 to Android users.
http://www.forbes.com/sit...-own-predictive-keyboard/
Het nieuwe verdienmodel staat toch prima aannemelijk uitgelegd in het artikel? Ik zie helemaal geen reden om aan te nemen dat ze extra zouden gaan verdienen met het verkopen van je data, en ze hadden dat net zo goed ook kunnen doen onder het oude verdienmodel.
Zucht...leuke skins voor je toetsenbord? Is zelfs dit nu al een mode-accesoire geworden?

Evengoed jammer dat ze dit moeten doen. Ik heb er indertijd voor betaald omdat je voor die paar stuivers een prima toetsenbord krijgt, met een onwaarschijnlijk nauwkeurige voorspelling. Alleen zet ik zoals bij al dat soort dingen de autocorrect en auto-suggestion (met space de suggestie overnemen) uit, want hoe goed ie ook is, hij weet niet alles. En dan werkt het verstorend. Autocorrect werkt op geen enkel ding naar mijn tevredenheid. Blijkbaar zeg ik hele rare dingen... :+
Het zeggen van rare dingen zou weinig uit moeten maken. Je kunt swiftkey naar de gesprekken uit diverse apps laten kijken, om je taalgebruik te analyseren. Tekstvoorspelling is meestal erg slecht, maar van swiftkey is het echt super.
Zelf heb ik de app zo'n 3 jaar geleden al aangeschaft, en het was zeker de moeite waard. Alleen jammer dat het nu gratis is, met zo'n waardeloze perks voor voormalige kopers.
Ik gebruik 'm ook al jaren, maar toch zijn er tal van woorden die hij niet goed voorspelt. Niet erg, want het zou wel erg weird zijn als alles wat ik zeg voorspelbaar is.
En ik laat 'm niet met alles meekijken. Mailen doe ik heel erg weinig vanaf mijn mobiel en twitter is ook alweer passé. Van FB wordt ie niet veel wijzer vrees ik. Ik zeg ook gewoon rare dingen :+
Ik heb de Swiftkey Trial gebruikt en zou graag voor de volledige versie die drie euro neergelegd hebben. Maar ik heb geen creditcard, en Google accepteert geen Paypal of iDeal.

Had Google meer betalingsmogelijkheden ondersteund, dan had ik (en met mij vast veel anderen) meer app-aankopen gedaan.
Tegenwoordig accepteerd Google gewoon PayPal dus dit is geen excuus meer ;)
Protip: Flow uitzetten (= swypen), zodat je met een veeg naar links je laatste woord kan verwijderen. Exact deze functie zorgt ervoor dat ik al 3 jaar niet meer zonder swiftkey kan O+ O+
Op zich handig, die functie. Mijn Thumb Keyboard heeft soortgelijke functies (swipe in 1 direction), maar die werken bij mij altijd averechts. Als ik dan aan het typen ben en ik typ iets te snel ziet het toetsenbord dit al gauw als een 'swipe' en voert hij die actie uit. Op die manier heb ik al regelmatig dat mijn toetsenbord ineens verdween (swipe omlaag) of dat er een shortcut-menu naar voren kwam (swipe naar links). Gelukkig kun je dit uitzetten, en ik verwacht (en hoop) dat dit ook mogelijk is bij Swiftkey.
Zoals bij BB10 dus. Dat is inderdaad handig.
Beste Keyboard op android naar mijn mening, prima zet ook. De mensen die ervoor willen betalen hebben dit toch al gedaan en met leuke skins hun winst gaan pakken is een blijvende vorm van inkomsten. Prima verdienmodel als je het mij vraagt.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True