Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 192 reacties

Het Japanse gamebedrijf Nintendo bestaat dinsdag exact 125 jaar. Waar het bedrijf in de negentiende eeuw begon met het verkopen van handgemaakte spelkaarten, is het twee eeuwwisselingen later een gevestigde naam in de game-industrie.

Op 23 september 1889 werd Nintendo opgericht door Fusajiro Yamauchi. Het Japanse bedrijf Nintendo logoproduceerde en verkocht tot 1969 voornamelijk spelkaarten. In eerste instantie was dat voor een relatief bescheiden publiek, maar langzamerhand wonnen de producten van Yamauchi aan populariteit. In Japan werden allerlei spelvormen verzonnen. Dat gebeurde daarnaast in steeds grotere delen van het land. Nintendo bleef zich echter vernieuwen.

Nintendo speelkaarten

Het bedrijf ging zich aan het eind van de jaren zestig richten op elektronica. Het behaalde in de eerste jaren wisselende successen. De omslag kwam in 1977 toen Shigeru Miyamoto bij Nintendo aan de slag ging: hij was grotendeels verantwoordelijk voor het nieuwe tijdperk dat aanbrak voor het concern. In 1977 verschenen al de Color TV-Game-consoles. De arcadegame Donkey Kong kwam in de jaren tachtig op de markt en later introduceerde het bedrijf ook zijn enorm populaire Famicom-console. De wereldwijde doorbraak was in 1985, toen het de NES in de Verenigde Staten introduceerde. Later volgden spellen als Super Mario Bros en The Legend of Zelda.famicom nes

Nintendo produceerde in de afgelopen decennia meerdere consoles. De NES kreeg in 1990 met de SNES een opvolger. De Nintendo 64 kwam in 1996, de GameCube volgde zo'n vijf jaar later en de Wii-reeks is de meest recente serie van traditionele consoles. Nintendo speelt ook een belangrijke rol op de handheld-markt. In 1980 verscheen al de eerste Game&Watch: een portable console met lcd-scherm dat een enkel spel draaide. De GameBoy kwam in 1989 en combineerde de draagbaarheid van de Game&Watch met de mogelijkheid van spel te wisselen van de NES. In de Nintendo DS-serie verschenen daarna de opvolgers van de GameBoy-modellen.

Nintendo maakt momenteel moeilijke tijden door: de Wii U verkoopt niet zo goed als gehoopt en moet het afleggen tegen de Xbox One van Microsoft en de PlayStation 4 van Sony. Op de handheldmarkt kampt het Japanse concern met hevige concurrentie van smartphones en tablets.

Nintendo Game Watch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (192)

1 2 3 ... 9
Proficiat! En altijd tevreden geweest met de Nintendo producten.

Daarnaast:
Nintendo maakt momenteel moeilijke tijden door: de Wii U verkoopt niet zo goed als gehoopt en moet het afleggen tegen de Xbox One van Microsoft en de PlayStation 4 van Sony.
http://wallstcheatsheet.c...ep-strong.html/?a=viewall

In totaal is de Wii U vaker verkocht dan de x-box one, oké hij is langer op de markt maar in juni & juli verkoopt de Wii dus beter dan de X-box One. Nintendo zal Mario Kart wel danken.
Daarnaast verkoopt de 3ds ook nog steeds sterk en loopt deze handheld qua software dus blijkbaar nog voor op de ps4. (in juli 4 miljoen vs 2 miljoen).
The total console sales for July are as follows: The Xbox One sold 286,534 units, the Wii U sold 302,076, and the PS4 sold 671,269. Taken together with the last two months’ sales, it’s clear that the Wii U is coming back strong against the Xbox One. However, the PS4 continues to look pretty unstoppable.

[Reactie gewijzigd door horizon1978 op 23 september 2014 11:52]

plus het feit dat de xbox one helemaal niet sneller lijkt te verkopen dan de wii u op dit moment. Sterker nog, er zijn 3 momenten in de nabije toekomst te noemen waar de wii u een sales boost gaat krijgen (smash, starfox en zelda), waar ze daarna zelfs nog met nog wat big guns zoals Metroid e.d. kunnen komen. Voor de xbox one zijn er geen te noemen.
De X-Box heeft nog een dikke boost in het verschiet als deze in China eindelijk uitkomt.

Qua games kan ik geen inschatting maken, daarvoor ken ik de x-box branche niet goed genoeg.
Maar de Wii U heeft inderdaad nog wat IP klaarliggen waarbij de "kleinere" titels als Yoshi's Wooly World, Captain Toad en Splatoon geen system sellers zijn maar wel goed voor de software verkopen (waarschijnlijk).
In totaal is de Wii U vaker verkocht dan de x-box one, oké hij is langer op de markt maar in juni & juli verkoopt de Wii dus beter dan de X-box One
De Xbox One heeft gewoon nog geen echte system sellers gehad tot nu toe, net zoals de Wii U in jaar 1 geen enkel succesvol spel had op launch titels na.
Er zijn nu iets meer dan 5 miljoen Xbox Ones doorverkocht aan klanten, Nintendo had 3.91 miljoen Wii U's verkocht van de launch in november 2012 tot eind september 2013.
Daarnaast verkoopt de 3ds ook nog steeds sterk en loopt deze handheld qua software dus blijkbaar nog voor op de ps4. (in juli 4 miljoen vs 2 miljoen).
Dat is voornamelijk te danken aan de Japanse markt, ruim de helft van elk verkocht spel werd daar namelijk verkocht. Console en PC games zijn vooral populair in het westen. Dit jaar hebben ze een iets zwakkere line-up voor de Amerikaanse en Europese handheld gamers, Smash Bros. en Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire zullen het jaar een beetje moeten redden in het westen.

Als je de hardware verkoopcijfers tussen de DS en 3DS vergelijkt merk je snel op waarom ze de New 3DS uitbrengen:
  • 6 months old: DS 5.27 million / 3DS 4.32 million units sold
  • 12 months old: DS 8.83 million / 3DS 15.03 million units sold
  • 18 months old: DS 16.73 million / 3DS 19.00 million units sold
  • 24 months old: DS 26.82 million / 3DS 29.84 million units sold
  • 30 months old: DS 40.29 million / 3DS 32.48 million units sold
  • 36 months old: DS 53.64 million / 3DS 42.74 million units sold
  • 42 months old: DS 70.60 million / 3DS 44.14 million units sold
Daarbij is de XBOX NONE echt een lachertje in Japan. Waar de Wii U juist weer terrein aan het winnen is in de afgelopen paar maanden.
Nintendo's eerste stappen op de console markt was met de uitgave van de Magnavox Odyssey in japan. Dit was in 1975.

http://www.ideafinder.com/history/inventions/magodyssey.htm
http://nintendo.wikia.com/wiki/Magnavox_Odyssey

[Reactie gewijzigd door empirebart op 23 september 2014 12:05]

En in 1977 de eerste door hun zelf gebouwde console http://nintendo.wikia.com/wiki/Color_TV_Game_6
Proficiat!
Nintendo bleef zich echter vernieuwen.
De laatste jaren hebben ze pech gehad met enkele beslissingen die ze hebben genomen, die gewoon minder aansloegen dan geanticipeerd. De family-gaming tak is gewoon minder bereid om elke paar jaar opnieuw te investeren in een console.
Om het even cru te zeggen, de opa's en oma's die ze destijds aanspraken zijn inmiddels te oud, de kinderen volwassen, en de ouders blij dat de kinderen eindelijk het huis uit zijn.
Punt is, dat ze met elke generatie console ook weer een nieuwe generatie ouders moeten aanspreken. Dat lijkt me verrekte moeilijk, want ze hebben ook weer nieuwe behoeftes. Je moet dus innoveren en het toegankelijk en betaalbaar houden. Ze hebben niet dezelfde luxe als X-box of Playstation met een grote fanbase die zin, tijd en geld hebben, om in de nieuwste games te investeren - bijna ongeacht de kosten, lijkt het soms.

Ik hoop dat Nintendo in staat zal zijn om zich opnieuw te hervinden. De voor de hand liggende keuzes om te excelleren als mobiel, snel, grafische pracht worden al gedomineerd door andere partijen. Daar kun je niet zomaar tegenop. Het zal dus iets nieuws moeten worden - misschien Donkey Kong VR?

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 23 september 2014 13:21]

Zoals het artikel aangeeft waren ze eerst een hele tijd bezig met andere zaken, maar zelfs als je je alleen focust op hoe lang ze in de console business zitten, dan zijn ze nog steeds met afstand de langst zittende in de industrie, dus wat dat betreft zijn ze nog altijd koning.

Als je al zo lang meegaat, dan maak je onherroepelijk een aantal fouten, en die hebben ze dan ook gemaakt maar het aantal fouten valt over hun totale bestaan als console gigant compleet in het niet bij al hetgeen dat ze wčl goed hebben gedaan en dat zijn niet alleen de consoles, de handhelds en de games, maar ook de vele innovaties en industriestandaarden die door anderen meerdere malen gekopieerd dan wel aangepast zijn, met wisselend succes.

Het is een feit dat, ongeacht hoe het door het publiek en de media ontvangen wordt, Nintendo de enige fabrikant is die nog čcht durft te innoveren op gebied van de game- en console branche zelf. (ik zeg dit zo expliciet omdat de andere twee ook wel innoveren, maar dan meer op het maken van een alles in één box i.p.v. een pure game console)
Weliswaar met de nodige risico's van dien, maar op de één of andere manier wordt het altijd wel weer interessant en ik persoonlijk ben dan ook heel benieuwd welke kant ze opgaan met de volgende generatie en of er echt een soort "unified platform" komt.

Ik heb dankzij Nintendo veel toffe game momenten gekend en eigenlijk vind ik het feit dat ik het allemaal live heb meegemaakt nog het allerleukst. Ik heb dus met iedere console en handheld gespeeld op het moment dat ze voor het eerst op de markt kwamen en ik heb van zowel de games als de consoles zelf intens genoten en dat doe ik nog steeds tot op de dag van vandaag.

Ik zou ook graag de mensen die de Wii afserveren als "wapper console" of speeltje voor oma's en moeders uit willen nodigen om eens te kijken naar de werkelijk zeer goede library aan games die er naast alle shovelware op is verschenen en die ze waarschijnlijk nooit uitgeprobeerd hebben, of in ieder geval grotendeels niet.
Zoals bijvoorbeeld de remake van de hele Metroid Prime trilogie, de Super Mario Galaxy games, maar ook Xenoblade Chronicles, the Last Story, Zelda Skyward Sword, Excite Truck, Endless Ocean 1&2, Mad World, The House of the Dead Overkill, Battalion Wars Wii, Sky Crawlers: Innocent Aces, Monster Hunter Tri, SSX Blur, Fire Emblem Radiant Dawn, Overlord Dark Legend, The Conduit 1&2, Wii Sports Resort, Another Code: R, Tales of Symphonia - Dawn of the New World, Cursed Mountain, Muramasa: The Demon Blade, Dead Space Extraction, One Piece Unlimited Cruise, Need for Speed NITRO, A Boy and His Blob, Fragile Dreams - Farewell Ruins of the Moon, A Shadow’s Tale, Epic Mickey, Donkey Kong Country Returns, Kirby’s Epic Yarn, de Rune Factory games, Pandora’s Tower, Shiren the Wanderer, Zack & Wiki - Quest for Barbaros’ Treasure, Little Kings Story & Mario Strikers Charged Football en ik heb er vast nog wel een paar vergeten.

In mijn persoonlijke ervaring is Nintendo het enige bedrijf dat zowel met zijn games als met zijn hardware zelfs bij een 44-jarige gek als ik nog een brede, van oor tot oor lopende grijns op het gezicht kan toveren op het moment dat je begint te spelen en je je weer even jonger waant dan je eigenlijk bent en het enige dat je ervaart is een enorme, en vooral pure fun factor. Iets dat geen enkel vergelijkbaar bedrijf, vroeger of in het heden, kan evenaren.

Andere consoles en handhelds hadden en hebben absoluut ook toffe games, maar er is maar één Nintendo en ze zijn tot op de dag van vandaag nog steeds uniek, en dat is voor mij wat ze in de industrie en de media "The Nintendo Difference" noemen.
En een game industrie zonder Nintendo erbij zou naar mijn bescheiden mening heel raar zijn, dus ik hoop dan ook dat ze nog even een paar decennia rond blijven hangen...
(en niet software-only want dat zou om meerdere redenen een werkelijk KAPITALE fout zijn)

"Otanjōbiomedetō Nintendō. Subete no yoi jikan o arigatō kore made no tokoro, watashi wa eien ni kono chikyū o saru mae ni okonau koto o kyoka suru koto ga ōku nokotte imasu negatte imasu."
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

P.S.

Mocht iemand het zich afvragen; in mijn gebrekkige Japans heb ik het volgende geschreven:
"Gefeliciteerd met je verjaardag Nintendo. Bedankt voor alle mooie momenten tot dusver, ik hoop er nog vele mee te mogen maken voor ik deze aarde voorgoed verlaat."

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 23 september 2014 21:41]

Ik had werkelijk geen idee dat Nintendo vroeger speelkaarten verkocht, leer je toch nog eens wat zo op Tweakers. Hopelijk zal het tij snel keren voor Nintendo, want het blijft toch een beetje nostalgie, in de overblijftijd op school eendjes wegschieten met een plastic pistool. Goede ouwe tijd! :P
Sterker nog, ze verkopen ze nog steeds. Zie hier.
Toch wel vreemd dat de Wii het zo goed deed en de WiiU dat succes niet kan herhalen.

Zouden mensen het zat zijn of was het een hype?
De wii was vernieuwender dan de wiiu. Voor de wii waren er alleen consoles met knoppen-afstandsbediening. De wii was de eerste (van de grote 3, 4, 5?) die met bewegings-controlers kwam.

Met de WiiU is de vernieuwing niet zo aantrekkelijk: een extra schermpje is wel grappig maar je kan maar naar 1 ding tegelijk kijken.

Daarnaast lijkt de misser van de wii (geen video-dvds kunnen afspelen) zich te herhalen met de wiiu: die kan geen blue-ray afspelen (en ik twijfel of ze video dvd-s kan afspelen).
Speelt geen DVD's af helaas. Tenminste niet de laatste keer dat ik het probeerde en daar verbaasd over was. Ik voelde me toen een beetje zoals de kids reageerden op de game boy in de gepost in de link van Carlos0_0 @AnonymousWP • 23 september 2014 12:56 http://www.telegraaf.nl/d...ageren_op_Game_Boy__.html

Aan de andere kant kopen er nog maar weinig mensen DVD's danwel blu-rays.
De WiiU heeft een netflix app. Gebruik deze zelf niet dus kan er weinig meer over vermelden.

offtopic:
Ik heb nooit een Wii gehad maar ben erg te spreken over de Wii U. De meeste games die ik heb kan je goed spelen on de controller zodat je geen tv nodig hebt. Het kunnen spelen op de WiiU alsof het een handheld device is vind ik ontzettend tof . Speel maar weinig via de TV.

Waar ik meer verbaasd over ben is dat de nieuwe 3DS die nog gaat komen niet eens grafisch veel beter eruit ziet. Ik had verwacht van Nintendo dat ze een display gelijkwaardig aan de vita zouden gaan gebruiken en daarmee met een kick-ass handheld zouden komen.
Maar wellicht is er niet voor gekozen om de verkopen van de WiiU niet teveel\meer in gevaar te gaan brengen. Omdat als de kwaliteit van de handheld en de console te dicht op elkaar komen te liggen veel mensen nog maar 1 device zullen kopen.
mijn vermoeden is dat games op tablets daar een groot stuk verantwoordelijk voor zijn. De WII was/is de game-console bij uitstek voor kinderen. De WII staat maar wat stof te happen sinds er een tablet, met spelletjes op, in huis is.
Deels een hype, vooral gezinnen die door de Wii over de streep zijn getrokken om een console aan te schaffen, die hebben de Wii nog staan en zien het nut niet om over te stappen op een WiiU omdat de oude het nog prima doet en de kinderen toch elke keer hetzelfde spelletje spelen.
Wiiu is nou niet egt een groot verschil met de wii... En wii was een hype omdat de wii goedkoop is en heel erg leuk was als gezin er mee te speelen maar nu zie ik niemand meer met de wii speelen. word nu stofig in de kast

[Reactie gewijzigd door TerrorDanny94 op 23 september 2014 11:44]

Het was een 'hype'. Het was nieuw om op die manier te gamen, en veel mensen vonden het een leuk concept. Maar na een bepaalde periode waren ze daar klaar mee, en stond het ding al snel stof te happen bij de meeste mensen die het gekocht hadden. Met de WiiU gaat het voor dat soort mensen nog steeds om dezelfde ervaring en dus iets dat ze al gezien hebben. De betere graphics maakt dat niet interessanter.

Het gaat ze dus niet echt om het spelen van nieuwe games met andere verhalen en mooiere graphics zoals het reguliere gamepubliek wil. En dat publiek koos niet voor de Wii, niet voor het normale gamen iig, of iig zeer beperkt.
De gimmick van de Wii is veel aantrekkelijker dan de gimmick van de WiiU.
Hahaha! Geweldig: de DJ-101 heb ik nog!! :Y)

Vroeger had ik er ook 1 met twee schermen, helaas is deze kwijt. Kostte mij toen (1992) 80 gulden :P

Ik wist niet dat Nintendo alweer 125 jaar meegaat... Nou, daar nog maar eens 125 bij! :D
Ik vraag me af hoe een Nintendo console uit 2139 er uit gaat zien :+
Dan doe je zo een ruimtepak aan: helm als vr-bril, pak als motion sensor, kan je dingen in het pak ruiken afhankelijk van de game, voel je druk in het pak als je geraakt wordt, ... En ja op jouw arm heb je dan een smartablet (zoals WiiU), in het geval dat je de vr-bril niet kan gebruiken, kan je snel even spieken :p
Ik denk dat Nintendo tegen die tijd een console op de markt heeft gebracht, waar jij jouw brein direct op inpluggen kan :P :9 :Y)
Deze multiscreen game & watch had ik ook. Had toen ook rond de 80 gulden ervoor betaald.
En ook kwijtgeraakt. Nu heeft het nog steeds dezelfde tweedhands waarde als toen de nieuwprijs. :D
Wow ik wist niet dat nintendo al zo lang bestond! Gefeliciteerd Ninentendo.
Ja en ook al 125 jaar in de spelletjes :) De spelletjes zijn wel wat veranderd maar toch nog steeds in dezelfde business vind ik knap. Ik heb div. van die oude handhelds gehad met slecht 3 actie knoppen en zo'n vaag lcd scherm met voorgeprinte plaatjes. Maar zoveel lol van gehad :)
Ruim begrip spelletjes.....

During the 1960s, NIntendo used to run love hotels in Japan. These were hotels that featured hourly rates and were mainly used by couples and prostitutes
Vast en zeker dat ze daar hun klanten ook lieten 'spelen'... :)
Normaal fenomeen in Japan, maar ook daar buiten. In Nederland heb je er maar één voor zover ik tegengekomen ben, de Black Tie Club in Ijmuiden...

In Japan heb je inderdaad het typisch Japanse, met allerlei schermen en verschillende features die voor ons Tweakers het leukst zijn, waardoor we minimaal een half uur langer 'door kunnen gaan' (je boekt ze over het algemeen per tijdsperiode)....
En toch iedereen maar zeggen dat nintendo alleen voor kinderen is :(
8-80 jaar, alleen zullen de kinderen in de hotels niet welkom zijn. Hoewel sommigen ook gewoon een drop off pointhebben voor de kids, waar dan een Wii U waarschijnlijk staat ;) Ouders naar de kamer, kinderen achter de console, iedereen blij met Nintendo :+
Zullen vast ook veel spelletjes voor volwassenen gespeeld zijn ;)
Leuk en aardig, maar waar boek ik die :+
Entertainment industrie.
Inclusief doctortje spelen in de lovehotels ;), en andere "leuke" spelletjes die je het beste niet door je kinderen kunt laten spelen ;).

(Ben Nintendo fan, maar ik moet er altijd wat om grinikken ;).)
Zie ik zomaar de eerste, door mij ook aangeschafte "family computer" van Nintendo waarmee ik de eerste spelletjes heb gespeelt.
Inmiddels speelt mijn kleinzoon op de nieuwe Wii U zijn spelletjes waar ik dan af en toe ook mag spelen. Maar hij ( 9 jaar) is daar veel beter in dan ik maar dat is begrijpelijk.
Hulde! Toevallig laatst nog een Nintendo 64 op de kop getikt met Mario Kart... Zorgt nog steeds voor leuke avonden vol adrenaline als je met je laatste ballonnetje rond scheurt 8)7
EDIT en dat zonder HD graphics! :+

[Reactie gewijzigd door j3r op 23 september 2014 11:39]

Hier gaat ook regelmatig de SNES nog aan voor mario kart. Blijft geweldig om te spelen.
tja, zo hebben wij nog niet zo lang geleden nog een avondje lol gehad aan de philips videopac... ondanks dat het maar een paar pixels zijn, toch nog steeds erg leuk om te spelen..
Grappig dat ze ooit van kaartspellen naar videospellen zijn veranderd, des te vreemder vind ik het dan ook dat ze zo blijven vasthouden aan het huidige businessmodel.

Het verleden heeft juist uitgewezen te moeten innoveren om te blijven overleven. En misschien wat heilige huisjes slopen.

Dus pas je strategie aan en kom als de sodemieter met een ios en android app, en verdien net als de candycrush en andere consorten je geld via die manier. Het PS4/XBONE geweld versla je toch niet als kleine onafhankelijke console maker. Maak een zelda voor ios met wat in-app aankoop geneuzel en je loopt binnen.
ga je schamen zeg.

Nintendo games zijn zo goed juist OMDAT ze hun eigen hardware maken en zodoende vertical integration kunnen nastreven. Als je dat weghaalt dan heb je gewoon een grote game studio over. Vergelijkbaar met EA of Ubisoft. Nee dank je! Als ik games van die kwaliteit wil weet ik waar ik kan zijn.
Je moet nostalgische gevoelens over kwaliteitsgames even achterwegen laten, nintendo heeft een groot probleem, de winstgevendheid loopt terug, er moet geďnnoveerd gaan worden om te overleven. (http://techcrunch.com/201...pling-during-the-quarter/)

Als je verhaal aanpast naar 20 jaar geleden was je een van de mensen geweest die hadden gezegd "je moet vasthouden aan het printen van spelkaarten, dat is fysiek, dat kan je met meerdere mensen doen, wat moet je met computers, wil je op atari gaan lijken. stelletje prutsers"

Als kwaliteit geen geld opleverd, moet je dingen anders gaan doen, het is daarnaast ook van de zotte om te denken dat nintendo games perse op hun eigen hardware moeten draaien, precies dat is een van de heilige huisjes die moeten wijken. Ik, ik droom verder over pokemon op de iphone... :P
dat verhaal dat je nu vertelt kon je 10 jaar geleden ook vertellen, en 15 jaar geleden ook. De N64 had problemen en de Gamecube had problemen. Toch hebben beide consoles de Nintendo kas weer flink gespekt. En toch hebben ze beide meer tijdeloze klassiekers voortgebracht dan hun directe concurrenten. En ook de Wii U heeft in zijn korte leventje al een handjevol top games voortgebracht en er komen er nog veel meer bij.

Ik snap de obsessie die mensen hebben over de financiele gesteldheid van Nintendo niet. Ze hebben genoeg geld op de bank om nog eens 40 jaar zoveel verlies te draaien als ze de afgelopen 2 jaar hebben gedaan. Er wordt trouwens verwacht dat ze dit fiscale jaar minimaal break even komen en daarna het jaar ervoor kunnen proberen te herstellen. Dus ook de Wii U zal op den duur de Nintendo kas weer flink spekken. Maar who cares? Ze hebben Starfox en Zelda aangekondigd. Wie fucking boeit het of ze daar winst op maken of niet? Je koopt een console toch voor de games, niet voor hoe hun businessplan of aantal teraflops?
Je moet niet vergeten dat Nintendo niet in de business zit om games te maken, maar om geld te verdienen. Het idee dat mensen vaak hebben van corporaties dat ze op basis van een eigen vermogen zo veel mogen aanklooien als ze zelf willen, is kortzichtig. Het kŕn, en er kunnen klappen opgevangen worden. Maar grote investeringen worden sowieso zelden uit de eigen portemonnee betaald. 9 Van de 10 keer wordt dit gedaan met partners, toeleveranciers, etc. die op basis van de verkopen vervolgens hun rekeningen betaald krijgen. Je zou wel gek zijn om alles zomaar voor te schieten en het risico niet te spreiden.

Kort gezegd: Als je je rekeningen/schulden kan betalen op lange termijn, ben je solvabel en zit je dus niet in de problemen. Ja, een eigen vermogen kunnen aanspreken is een positieve eigenschap, maar het moment waarop je dat doet, ben je dus voor een (commercieel) falende strategie aan het betalen en zullen investeerders/partners in de toekomst niet meer met je samen willen werken (of tegen een hogere prijs), en moet je dus nog meer het eigen vermogen aanspreken en/of kun je geen business meer doen omdat je die partners nodig hebt.

Wat denk je dat aandeelhouders dan zeggen? "Doorgaan, vooral doorgaan"? Of "geef me mijn geld, ik ben pleite"? Of zelfs "verkoop de boel, jullie kunnen er geen klap van"? Als er genoeg dat zeggen, zullen ze echt niet hun geld laten verdampen, omdat ze het zo leuk vinden dat een Nintendo (maar voor iedere andere onderneming geldt dit) een gamebedrijf blijft.

De kwaliteit van games maakt op zichzelf niets uit voor de overlevingskansen. Het moeten commerciële successen zijn. Kijk naar Sega, die hebben besloten om alleen hun sterke IP's te blijven voeren en derest te laten voor wat het is. Maakt niet uit hoe kut, mensen blijven Sonic en Total War kopen, terwijl games als Vanquish en Bayonetta het slecht deden en dus gedumpt zijn. Overigens vind ik dat wel het andere uiterste, aangezien de spirit compleet weg is, en het niets anders dan een handelshuis is geworden. Maar bekeken vanuit het oogpunt van beoogd financieel succes, is dat wel de weg die je moet kiezen.

Zeker in deze tijd waarin het gros sowieso alleen voor de commercieel grote titels gaat; de CoD's van deze wereld. Binnen het Nintendo-kader, of de het kader van de long-time gamers is Zelda een grote titel, maar in vergelijking met de CoD-franchise of Destiny, is het een dwerg.

En aangezien die andere systemen naast die grote IP's ook de kleinere games hebben die een soortgelijke groep aanspreken als de Nintendo-titels en veel van de van oudsher Nintendo fans ook die grote titels willen spelen en daarnaast prima voorzien worden met die kleine titels, is iets als de WiiU alleen interessant voor een steeds kleiner wordende groep.

Waarom zou Nintendo dan niet gewoon cashen en voor anderen gaan produceren? Het zou logisch zijn.
ik hoop dat jij het nooit voor het zeggen krijgt bij welke bedrijf dan ook. Jouw houding is wat de markt verziekt en uiteindelijk zal doen laten sterven. De koele redenering dat alles om geld draait staat natuurlijk als een huis. Maar je onderschat de waardering die mensen hebben voor ambacht. En je onderschat het effect dat het totaal wegvallen van die ambacht teweeg zal brengen.

Wat jij eigenlijk zegt is dat James Cameron niet zolang aan z'n films moet editen maar ze gewoon moet releasen omdat je daarmee je kosten sneller dekt en sneller vermogen kan genereren. Je zegt dat Apple eigenlijk moet overstappen op plastic cases omdat ze goedkoper zijn en omdat de markt toch al uitwijst dat de plastic cases van Samsung goed genoeg zijn voor het gros van de mensen. Je zegt dat Michaelangelo de sixtijnse kapel best wit en met een roller had mogen schilderen omdat miljoenen mensen overal te wereld dik tevreden zijn met een wit plafond.

ik zeg: blijf alsjeblieft weg van alles wat gewaardeerd wordt in deze wereld en laat de ambachtslieden hun ambacht uitoefenen. Ik zeg niet dat Nintendo gesubsidieerd moet worden, natuurlijk mogen ze een natuurlijke dood sterven als ze hun eigen gewicht niet kunnen dragen. Maar jij zegt dat ze nu al hun ambacht overboord moeten gooien alleen om meer winst te maken. Wat een rare gedachte voor een consument om te hebben. Er is niet eens aanleiding voor. Ze hebben het de afgelopen 125 jaar niet slecht gedaan hoor. Om gebasseerd op de laatste 2 jaar gelijk je hele identiteit weg te gooien klinkt inderdaad iets dat recht uit een MBA boekje komt.
Het verschil tussen wat ik zeg en jij denkt dat ik zeg is dat ik het heb over overleven op een manier waarop de werkelijke passie nog steeds mogelijk is en jij over iets heel anders.

Die voorbeelden die jij geeft slaan nergens op. Om er even beperkt op in te gaan: Apple is succesvol. Cameron is dat ook, maar is een zeer slecht voorbeeld, aangezien het bij hem juist te veel om het plaatje gaat en minder om de inhoud. En Michelangelo heeft gewoon in opdracht de sixtijnse kapel beschilderd. Hij kreeg een bepaalde vrijheid en was dus niet gebonden aan een norm. het doel, was vooraf al behaald.

Nintendo is als softwarehuis nog steeds in staat op diezelfde games te maken. Dus probeer liever hard te maken waarom Nintendo opeens niet meer is wat ze nu zijn wanneer ze hun titels niet meer op eigen hardware uitbrengen?
vertical integration.

Het is een garantie voor kwaliteit. Met als aanname dat je kwaliteit hoog in het vaandel hebt. Het sluit volledig uit dat je op andermans hardware kan ontwikkelen. Eventueel kan het wel, maar dan zou je 5 a 6 jaar bezig zijn om de eerste titel uit te brengen. Een beetje zoals GTA V op de vorige generatie: een titel die de potentie van de ps3 en x360 kon benutten, maar een titel die daar 7 jaar voor nodig had. Het ontbreken van vertical integration kost een software developer ook handenvol geld trouwens als de discussie weer die kant op moet neigen.

Maar je maakt mijn punt eigenlijk: Nintendo zit niet in zwaar weer. Binnen 2 jaar gaat de Wii U net zoals de N64 en de GC een winstgevend product worden. Elke titel en elke unit die na dat punt verkocht wordt draagt bij aan het succesverhaal van de Wii U en geeft Nintendo z'n gelijk.

Als het je doel is om marktleider te worden dan geef ik je gelijk. Dan moet je alles overboord gooien om zoveel mogelijk geld te genereren.
Ik denk dat je niet begrijpt wat verticale integratie is. Dat zou in het geval van Nintendo betekenen dat ze bijv. het verkoopproces in eigen handen zouden nemen, of toeleveranciers van de hardware. Dit is geenszins het geval. Nintendo is dus helemaal niet verticaal geďntegreerd. Ze maken de hardware, en that's it. Ze maken inderdaad ook software, maar dit heeft niets met verticale integratie te maken. Misschien horizontale integratie, maar aangezien ze dat vanaf het begin al deden, kun je daar dus niet van spreken. Het was een totaalproduct.

Verder is het natuurlijk niet zo dat men 7 jaar bezig is geweest met GTA 5, dit buiten het gegeven dat dit niets te maken heeft met verticale integratie of het gebrek daaraan.

Verticale integratie is ook helemaal niet een garantie voor kwaliteit. Soms is een andere partij gewoon beter in het maken van een product of dienst en kun je het beter daar afnemen dan dat je het zelf maakt.
Gekeken naar je eigen voorbeelden: Michelangelo schilderde alleen. Maakte geen canvas doeken of kwasten en daarnaast verkocht hij niet actief. Dat waren zaken die anderen voor hem deden.

Apple produceert niet zelf, maar laat dit door Foxconn doen, en door Samsung, en door LG als het om de schermen gaat, of Sharp of Samsung als het om andere schermen gaat.

James Cameron neemt tal van diensten en producten elders af. Hij kan regisseren en concepten bedenken, that's it. SE, daadwerkelijke artwork, zelfs camera-techniek (waar hij zelf een verleden in heeft) laat hij door anderen doen. En de spullen daarvoor worden ook gewoon ingekocht. En denk jij dat Sony Picture-films alleen Sony apparatuur gebruiken?

Anywway, je maakt niet het argument achter jouw stelling dat dit voor betere games zou zorgen. En zoals ik al zei, het heeft niets te maken met succes. Winstgevendheid is één ding, maar voldoende winstgevendheid is een ander.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 24 september 2014 14:49]

ik vermoed dat je vertical integration net op wikipedia heb opgezocht en zodoende denkt dat het alleen met logistiek te maken heeft.

vertical integration heeft ontzettend veel met product ontwikkeling en daarmee ook software ontwikkeling te maken. In elk van de Nintendo EAD teams zitten mensen die mee hebben geholpen aan het maken van de console zelf. Neem Ubisoft die pas na het releasen van 3 Wii U titles zegt dat ze nu pas inzien wat de korte system to gpu RAM latency tijden kan voortbrengen en bedenk eens wat voor impact dat op je software design heeft als je dat al eerder wist? Nintendo heeft in interviews al aangegeven dat zij overwogen om bijv. meer RAM aan te bieden, maar dat zij uiteindelijk kozen voor RAM dichter bij de GPU omdat dit een design mogelijk maakt waarmee je makkelijker 60fps haalt. Dit heeft dan weer als gevolg dat er meer nadruk op shaders komt te liggen en dat je resources gelimiteerd zijn. Dit zijn niet de keuzes die een hardware engineer zou maken (zie playstation en xbox). Dit zijn keuzes die komen van de software developers. En het feit dat de software developers al betrokken zijn bij het hardware design proces is een vorm van vertical integration in software: de hele lijn is in eigen handen, en elke beslissing wordt afgestemd ten behoeve van de hele productie lijn.

Mijn James Cameron en Apple voorbeelden waren misschien niet ideaal, maar nu ruk je ze uit verband. Ik gebruikte ze om aan te geven dat er ambachtslieden zijn die keuzes maken die niet puur op winst gebasseerd zijn. De plastic case IS goedkoper en het gros van de mensen accepteert het als goed genoeg. Toch willen een aantal fabrikanten (zoals Apple of HTC) er niet aan vanwege design overtuiging of filosofie. Dat is ambacht, en daar moeten geldwolven zolang mogelijk uit de buurt van blijven. Als het bedrijf ten onder dreigt te gaan kun je compromissen sluiten. Zolang het goed gaat heeft het bedrijf gelijk.

GTA V is WEL het product van 7 jaar ontwikkeling. Misschien niet 7 jaar aan hetzelfde product, maar het was een leercurve van 7 jaar voor Rockstar. De enige benoemswaardige games (voor mij persoonlijk) op de ps3 en x360 kwamen aan het eind van hun lifecycle (na 6 ~ 7 jaar). Dit is geen toeval. Dit is puur de leercurve die bij het ontwikkelen op vreemde hardware komt kijken.

Ik zal mijn stelling aanscherpen aan de hand van je terechte opmerkingen: binnen videogame design is vertical integration een garantie voor nauwe aansluiting tussen hardware en software en heeft daarmee meestal superieure technologie als gevolg. Het is BIJNA een garantie voor kwaliteit.

Ik ben zelf maar een hobbyist game designer die maar op 1 console heeft mogen ontwikkelen. Wel ben ik vanuit mijn beroep een software architect die op erg veel verschillende devices van verschillende fabrikanten software moet maken (devices die een stuk minder krachtig en complex zijn dan een console). Vanuit mijn eigen ervaring en die van mijn collega's kan ik je garanderen dat het jaren duurt voordat je het maximale uit een vreemd/nieuw stukje hardware weet te persen. Het doorgronden van waarom sommige hardware design keuzes gemaakt zijn zijn zelfs met datasheets en contactgegevens van de fabrikant ontzettend lastig. En zelfs als je het door hebt is het nog maar de vraag of je een optimale performance weet te behalen binnen jouw project. Het liefst doe je een project na een traject van 3 jaar helemaal opnieuw met de opgedane kennis. Sterker nog, het liefst was je bij het ontwikkelproces van de hardware. Want dan had je het gelijk de eerste keer goed kunnen doen.
Verticale integratie is een heel normale term die volgens mij in iedere economieklas op ieder niveau uitgelegd wordt, en ik dus meermaals heb meegekregen, of zowel de middelbare school als tijdens mijn studie. Ik hoefde het dus zeer zeker niet op te zoeken. Het gegeven dat jij het steeds noemt in Engelstalige vorm zegt mij dat jij het idee hebt alsof het een heel speciaal construct is, maar dat is het dus niet.

Het heeft inderdaad met productontwikkeling te maken, maar software ontwikkeling is een ander verhaal. Natuurlijk maakt Nintendo beter afgemeten software voor hun eigen systemen, en is het gegeven dat ze die beiden kanten verzorgen, een kracht. Maar dit heeft niets, maar dan ook něets met verticale integratie te maken.

De Nintendo-consoles zijn niet op de een of andere manier geweldige, super, fantastisch uitgemeten beter ontwikkeld dat die van MS of Sony. Je gelooft alle marketingpraatjes en slikt het als fanboy van het eerste uur als zoete koek, maar het is gewoon een zeer concreet gegeven dat de Xbox360 en PS4 gewoon aanzienlijk krachtiger consoles zijn die betere graphics kunnen voortbrengen.

Je bent naief als het gaat om het winstbejag. Apple doet het juist als een van zijn USP's, dat is de reden dat ze erin investeren, het merk en imago opbouwen om zo flinke marges te kunnen vragen.

Als James Cameron zoveel ziel voor zijn product had, had hij niet louter aards commerciële producties neergezet (denk aan het zeer zwakke Avatar dat alleen grafische pracht was, met een zeer zwak verhaal dat meermaals eerder verteld is, waar nu nog 3 delen van komen), waar in veel gevallen het verhaal op de tweede plek komt te staan.

Wat Rockstar betreft en de vorige generatie: Nooit gehoord van Max Payne 3, LA Noire, GTA4, Red Dead Redemption??
aan je reactie te zien heb je mijn stuk niet serieus gelezen of heb je niet eens een poging gedaan om het te begrijpen. elke reactie van mij op wat jij nu zegt is een verspilling van mijn tijd. ik ga niet met een leek discussieren over een vakgebied waar hij de ballen verstand van heeft. ik ben niet degene die vertical integration tegen Nintendo aansmijt, maar Nintendo is het die tijdens hun workshops met de vertical integration uitleg komt als de kinderachtige vragen zoals "waarom niet meer RAM?" en "waarom niet x86-64?" weer aan komen waaien.

laten we afspreken dat ik niet meer met economie termen smijt en jij geen lulverhaal meer op hangt over "krachtigere consoles die betere graphics kunnen voortbrengen". Wie slikt de marketing als een fanboy als je dat geloofd met wat er nu op de markt uitgebracht wordt? ik heb me tenminste nog verdiept in de hardware architecturen van een aantal consoles en heb de beredenering van de designers uit eigen mond gehoord. dat jij onder de indruk bent van het bij elkaar rapen van de laatste PC hardware en het in een case te duwen waar "PS4" op staat zegt meer over jouw kennis op gebied van hardware design dan over de daadwerkelijke capaciteiten van de fabrikanten.

je hanteert trouwens dubbele standaarden van bedrijf tot bedrijf. maakt jouw favoriete bedrijf het zelf dan is om imago op te bouwen en zo flinke marges te kunnen vragen. maakt jouw minst favoriete bedrijf het zelf dan is het dom en moeten ze eigenlijk toeleveranciers worden van jouw favoriete bedrijven. fanboy ten top.
Dat is wel een dooddoener, mij als leek wegzetten. Verder toon je totaal niet aan waarom wat ik zeg niet klopt, terwijl ik zo goed als ieder onderdeel van jouw verhaal beoordeel. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik moet denken van iemand die op deze manier roept dat ik een leek ben, terwijl hij niet eens de regels omtrent het gebruik van interpunctie in acht kan of wil nemen.

En Nintendo workshops? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Link naar een report daarvan? Je stelt dat ěk de marketingtermen slikt, maar ga je nu serieus beweren dat de WiiU betere of gelijkwaardige graphics kan voortbrengen in vergelijking met de huidige generatie?

Dat de architectuur x86 is, maakt het niet PC hardware. Laten we niet doen alsof er daar niet en bij Nintendo wel naar de optimalisatie is gekeken.

Die laatste alinea begrijp ik niet. Ik heb geen favoriet bedrijf. Ik heb geen van de huidige systemen behalve een PC. Van de vorige generatie had ik zowel een Xbox 360 als een PS3. Ik koop gewoon wat interessante titels aan te bieden heeft, en heb daar dus geen voorkeuren bij. Ik zie niet waar ik een voorkeur of antipathie heb uitgesproken tegen een bepaald bedrijf, dus dat ik een selectief oordeel zou kunnen vellen acht ik als onmogelijk. Maar als je met dergelijke verwijten komt, moet je het concretiseren en aangeven waar ik dit gedaan heb.

Overigens, heb je behalve een developer nog een andere achtergrond? Economische termen zijn geen probleem voor mij, voor jou echter.... Je hebt immers nog steeds niet aangetoond waarom er sprake is van verticale integratie bij Nintendo. Kan ook niet, omdat daar helemaal geen sprake van is. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat 'integratie' vergt dat je vanuit een staat waarin niets geďntegreerd is werkt naar een staat waarin dat wel het geval is. Dit terwijl Nintendo altijd al zowel de hard- als softwarekant gedaan heeft. Waarbij de de hardware inkopen en toepassen op basis van een eigen inzicht.

Geeft je trouwens op zijn minst toe dat dat 7 jaar verhaal omtrent Rockstar en de ontwikkeling voor de vorige generatie, onzin is en dat ze met wel meer games de ervaring hebben opgedaan dan alleen GTA5?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 25 september 2014 14:38]

bij een bedrijf wat al 125 jaar bestaat is het misschien toch iets anders geregeld...?
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True