Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Google heeft zijn Groups-dienst een nieuwe interface gegeven. De nieuwe interface lijkt op Googles interface voor Gmail. Een navigatiebalk aan de linkerkant van de pagina biedt onder meer een beter overzicht van de groepen van de gebruiker.

Sinds dinsdag kunnen gebruikers van Google Groups op de nieuwe interface overstappen. Volgens het Amerikaanse bedrijf is de nieuwe interface gemakkelijker en overzichtelijker in het gebruik dan de oude. Ook zijn er sneltoetsen toegevoegd, waarmee gebruikers snel tussen de verschillende onderdelen van Groups kunnen wisselen. Gebruikers kunnen er ook voor kiezen om hun Google-profiel aan een groep te linken. Daarmee kunnen andere gebruikers van de groep meer informatie van en over de gebruiker zien.

Voorheen kon er alleen tekst worden geplaatst in Groups. Sinds dinsdag is het ook mogelijk om een uitgebreide editor te gebruiken. Daarmee kan de gebruiker onder andere afbeeldingen en bestanden aan zijn berichten toevoegen, maar ook de grootte, kleur en lettertype van zijn tekst bewerken.

De mobiele versie heeft eveneens een update gekregen, waardoor gebruikers zonder computer in de buurt op de hoogte kunnen blijven van hun favoriete groepen. Google zegt verder verbeteringen te gaan doorvoeren in de zoekfunctie, spamcontrole en moderatieopties.

Nieuwe interface Google GroupsNieuwe interface Google Groups mobiel

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Google is on fire! Alleen jammer dat ze Chrome OS nu weer zo lang uitstellen... Vraag me eigenlijk ook af of de Groups dienst wel populair is? Je hoort er niet zoveel over maar zijn er veel mensen hier die dit dagelijks gebruiken?!

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 8 december 2010 11:33]

ja want dezelfde mensen die aan een operating system werken kunnen nu niet een webapp verbeteren? En Google Groups heeft gebruikers, Chrome OS niet.

[Reactie gewijzigd door Justice op 8 december 2010 11:36]

Alweer zo'n negatieve reactie. Er is nu inderdaad opvallend veel nieuws over Google vandaag, dus zo'n sarcastische opmerkingen kunnen we hier best missen.

Ontopic: de Google Groups pagina's hebben wel degelijk gebruikers, ik gebruik het regelmatig om antwoorden te vinden op vragen die ik heb ivm development voor Google App Engine, als ik Google Web Toolkit gebruik, enz.. De nieuwe interface ziet er inderdaad gelikter uit en voelt wel wat sneller aan, maar misschien is dat wat het is, een gevoel. Gewoon tof om te zien dat ze constant aan alle aspecten van hun web services werken bij Google.

edit: het doet me trouwens een beetje denken aan Google Wave en Gmail, met die conversatie structuur in de threads..

[Reactie gewijzigd door Turbots op 8 december 2010 11:42]

Dit is dan ook een van de vormen van het doorstarten van Wave.
Hoezo hebben ze deze uitgesteld dan? Ik dacht dat er gewoon heel lang geen datum op was geplakt. Of heb ik nu iets gemist?
Je hoort er niet zoveel over maar zijn er veel mensen hier die dit dagelijks gebruiken?
Dagelijks is een groot woord, maar ik gebruik het vaak voor projecten van mijn studie waar meerdere mensen bij betrokken zijn. Het opzetten van groepsdiscussies en delen van bestanden is in een zucht gebeurd. Ik vind het dan ook erg jammer dat ze de functionaliteit van de Groups per 13 januari zullen inperken, maar dat is off topic.
Google Chrome OS is toch afgelopen maandag officieel gepresenteerd? :?
Groups is toch een interface over usenet heen? Dan gaan de echte gebruiker er niet blij mee zijn dat Groups-gebruikers hun font kunnen aanpassen. Over het algemeen wordt dat keihard afgestrafd, als je html-berichten in usenet-groepen gaat lopen posten.

De tijd zal het leren.
Volgens mij was het meer een community platform. Niet echt usenet.
Ooit was groups alleen maar UseNet.

Destijds hield DejaNews een volledig archief bij van usenet (althans, de text groepen), en dit is later overgenomen door Google, en via Google Groups beschikbaar gesteld.

DejaNews, en destijds GoogleGroups was ideaal als developer om foutmeldingen te zoeken, en via de bijbehorende usenet posts de oplossing voor je probleem te vinden.

Helaas is Google Groups nu nagenoeg onbruikbaar geworden, omdat er voornamelijk forum-spam in zit.
Google heeft usenet indertijd gewoon schaamteloos gekaapt en er inderdaad een interface omheen gebouwd en zijn eigen Google-groepen aan toegevoegd. Als je via Google een usenet-group bezoekt zie je op het scherm nog wel ergens een vermelding "dit is een usenet groep", maar voor de rest denkt Jan Modaal gewoon dat hij op Google zit en heeft geen flauw benul van wat usenet is.

Echte usenetters gebruiken daarom ook nooit dat slappe Google, maar een echte newsreader (zoals Agent bijvoorbeeld) om te usenetten.
Zijn er nog echte usenetters? En dan bedoel ik niet de leechers die mkv's van usenet downloaden maar degenen die er discussieren. Ik ben afgehaakt vanwege de eeuwige rants als er iemand html gebruikt had, de zinloze discussies over of een antwoord boven of onder moet staan en vooral het harde taalgebruik. Anno nu gaat zoiets niet zonder moderator.
Zijn er nog echte usenetters? En dan bedoel ik niet de leechers die mkv's van usenet downloaden maar degenen die er discussieren. Ik ben afgehaakt vanwege de eeuwige rants als er iemand html gebruikt had, de zinloze discussies over of een antwoord boven of onder moet staan en vooral het harde taalgebruik. Anno nu gaat zoiets niet zonder moderator.
Natuurlijk zijn er nog echte usenetters die usenet gebruiken waarvoor het echt dient: namelijk discussiëren. Ikzelf ben er al actief sedert ik op internet kwam. Je hebt gelijk dat het een "hard" medium is waar soms heel erge dingen gezegd worden, maar je kunt er nog steeds hopen lol beleven. En ja, ik moet altijd eventjes in m'n vuist lachen als er weer zo'n Jan Modaal via Google-groups binnenkomt en denkt dat hij nog steeds op het www zit. Of erger, als je hem zegt dat hij usenet zus of zo kan instellen, maar dan antwoordt hij zoiets als "die instelling vind ik niet in m'n browser!".

Toegegeven, usenet is door de kaping van Google een beetje een cultgemeenschap geworden, maar het is toch nog wel een lang leven beschoren denk ik.

En dat er anno nu geen discussies meer gevoerd kunnen worden zonder moderator, tja, dat krijg je nu eenmaal van een steeds dommer wordende massa. Over een jaar of vijf mag de term internet ook wel uit het woordenboek, dan zal alles gewoon Google heten.

[Reactie gewijzigd door 234453 op 8 december 2010 19:14]

Sinds dinsdag kunnen gebruikers van Google Groups op de nieuwe interface overstappen
dat overstappen hebben ze dan goed verstopt, ik kan nergens vinden waar ik kan opgeven dat ik de nieuwe interface wil hebben.
Ik wou net hetzelfde aankaarten. Ben van mijn huidige project-Group (waarvan ik beheerder ben) alle opties nagegaan, maar ik kan nergens een optie ontwaren om de nieuwe interface te activeren.
Ben meer geďnteresseerd in de Android 3.0 tablet!!!!!!

Klein maar lange video van 3.0!!!!
http://pocketnow.com/andr...e-of-android-30-honeycomb

Als main laptop OS is W7 stuk completer voor wat ik doe... on the Go lijkt mij een kleine tablet als iPad of Android 3.0 beter. Chrome OS kan ik geen torrents downloaden, vakantie video's omzetten, foto's omzetten met Photoshop, office word, zune desktop, snelste browser hardware accelerated IE9, quicktime voor h264 video en nog 100 andere programma's die ik nooit op Chrome OS zie draaien.

Chrome OS start snel.. met een SSD start OSX en W7 ook erg snel. Oké enige voordeel van Chrome OS is weggevallen!
Kerel; al die functies zijn gewoon mogelijk; torrent/photoshop/videoconverteren etc.
Chrome is niets anders dan een schil om ubuntu - met ubuntu kan dat alles, zo ook met chrome os (vereist wel kleine aanpassing aan systeem om mogelijk te maken dat wel - maar is nog geen 5min. werk)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 8 december 2010 11:49]

Chrome OS is gebaseerd op Gentoo Linux. Ik heb het toevallig gisteravond zitten builden (helaas zonder succes, 99% succesvol voor mijn gevoel).

edit:
http://www.reddit.com/tb/b0136

Hier staat (in februari) dat ze zijn geswitched naar portage, het package management systeem van Gentoo.
Het zou kunnen dat ze ervoor hebben gekozen om de Ubuntu packages te porten naar Gentoo ebuilds, waarbij ze de Ubuntu patches en naamgeving hebben laten zitten, maar dan ben ik wel benieuwd naar de 'gedachte' daarachter.

[Reactie gewijzigd door thegve op 8 december 2010 17:10]

Zijn Gentoo, ChromeOS en Ubuntu niet gewoon alledrie gebaseerd op dezelfde basis?..
Het zijn alle drie Linux distributies, dus ze delen alle drie dezelfde kernel, en ook een flink deel van de software erop zal hetzelfde zijn. Echter gebruiken Gentoo en ChromeOS de Portage package manager, en Ubuntu gebruikt Debian's apt package manager.
En die managers doen ook weer allemaal ongeveer hetzelfde: software installeren/deinstalleren/updaten.
andere mensen denken van niet

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 8 december 2010 13:30]

Eh... chrome os is gebaseerd op Ubuntu.
Dat is wel iets anders dan "een schil om Ubuntu".

Het is gewoon zo van we nemen Ubuntu en "we go from there".
En sinds dat moment is er enorm veel veranderd.
Er is veel uit Chrome OS wat wel in Ubuntu zit: Chrome OS is enorm afgeslankt en heeft ook enorm veel aanpassingen en toevoegingen gehad.

En dan: Chrome OS is wat men vroeger een "NET OS" pleegde te noemen.
Het hele doel van het OS is rijkere webapplicatie die de functie van lokale applicaties zuillen overnemen. (met technieken als HTML 5 en Google Gears kom je een heel eind)

Het lijkt mij dan ook een beetje wishfull thinking om juist Chrome OS te noemen als OS waarop al die lokale applicaties die Hyperik noemt prima draaien.
Uiteraard wil Google al die zaken via "net apps" voor handen te hebben in Chrome OS maar voorlopig zijn die er niet en is Chrome OS niet bedoeld voor de klassieke lokale applicatie.
Welke programma's dan? :)
Lijkt niet echt op Gmail zoals vermeld wordt, maar is nagenoeg een 1-op-1 kopie van Google Reader, welke prima werkt. (Met toevoeging van de 'conversation view').

[Reactie gewijzigd door AniMatrix op 8 december 2010 12:09]

Toen ik er voor het artikel mee bezig was, zag ik de link hier staan. Rechsboven in het kadertje. :)