Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 244 reacties
Submitter: xback

De verkoop van consolegames in BelgiŽ heeft zich in het eerste halfjaar van 2010 hersteld, maar piraterij zorgde ervoor dat de verkoop van pc-games in deze periode met 13 procent terugliep, claimt de Belgian Entertainment Association.

De totale hoeveelheid in België verkochte games nam in het eerste halfjaar van 2010 af met 3,23 procent, terwijl de opbrengst met 8,36 procent terugliep. De terugval is echter volledig terug te voeren op de afname in gameverkopen voor de pc, volgens de cijfers van de BEA en marktonderzoeksbureau GfK. De verkoop van consolegames zou namelijk weer iets in de lift zitten; de hoeveelheid verkochte consolegames nam met 0,883 procent toe en de opbrengst hieruit steeg met 0,22 procent.

De afname van het aantal verkochte pc-games en de daling van de opbrengst die hieruit voortvloeide bedroegen respectievelijk 12,7 en 10,1 procent. "De belangrijkste reden voor deze daling is dat dit soort games een makkelijker doelwit zijn voor piraterij", beweert de BEA.

De populairste consolegames in België zijn Super Mario Bros, FIFA 10 en Red Dead Redemption. De Nintendo DSi, de Nintendo Wii en de Sony PS3 waren de meest verkochte consoles. Call of Duty: Modern Warfare 2, Battlefield: Bad Company 2 en The Sims3 waren de populairste pc-titels in de eerste helft van 2010.

Gameverkoop Belgie H1 2010 Gameverkoop Belgie H1 2010 Gameverkoop Belgie H1 2010
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (244)

1 2 3 ... 14
Ik twijfel een beetje aan deze uitspraken. Ik heb namelijk niet het idee dat er het afgelopen half jaar zulke geweldige krakers zijn uitgekomen. Met Starcraft II en BF:BC2 hebben we het wel gehad. Dragon Age Origins: Awakenings had ook wel goede reviews, maar dat is een uitbreiding. En the Sims 3 is al van vorig jaar. Het helpt namelijk wel degelijk voor je verkopen als er grote namen uitkomen. Als ik kijk naar mijn aankopen in het afgelopen half jaar zijn dat allemaal oude budgettitels of aanbiedingen bij D2D of Steam. Maar dat zijn ook allemaal al iets oudere spellen. Vorig jaar heb ik aanzienlijk meer nieuwe pc-games aangeschaft.

Ik wil hiermee niet zeggen dat piraterij geen invloed heeft, maar ik denk dat BEA z'n uitspraken wel in perspectief gezet moeten worden.
Als ik kijk naar mijn aankopen in het afgelopen half jaar zijn dat allemaal oude budgettitels of aanbiedingen bij D2D of Steam.
Ik denk dat je daar de reden aangeeft waarom de hoeveelheid verkochte games niet evenredig met de opbrengst ervan gedaald is: mensen zoeken budgettitels, aanbiedingen of wachten met de aanschaf van een nieuw spel (door de crisis ?)
Twijfelachtige claim, veel nieuws hieromtrend in Nederland, lees ook

http://www.nuzakelijk.nl/...andel-in-nepgoederen.html
7 september 2010 15:16

http://www.nuzakelijk.nl/...ven-handel-in-namaak.html
9 september 2010 13:43
Ehm, Ik denk dit eerder komt omdat mensen minder te besteden hebben dan in vorige jaren, En misschien ook wel omdat de kwalitieit van de games niet zo heel erg goed was.
Als je die cijfers bekijkt dan speelt bijna iedereen op console en bijna niemand op PC. Ongeveer 1/6 van het aantal units wordt maar voor de PC verkocht en 5/6 voor de consoles. Als je dan kijkt naar de opbrengst per game wijst die nog meer naar consoles. Als die cijfers kloppen snap ik wel waarom het console gaming zo gepushed wordt.
Console gaming heeft altijd goed verkocht..en is afgelopen 20 jaar flink gegroeid. PC gaming is achter gebleven qua groei.
Dit artikel is echt uit de lucht gegrepen en met name de titel slaat helemaal nergens op.

De orginele titel is: Verkoop games herstelt zich (link)
Dit is volgens mij het tegenovergestelde van wat er hier gesuggereerd wordt.

Daarnaast zijn gedownloade games (zoals Steam) en geÔmporteerde games (uit US en UK) niet meegerekend, GfK meet namelijk alleen wat er in (web)winkels in de Benelux wordt verkocht.

De getallen en beredenering moeten daarom met een flink pak zout worden geÔnterpreteerd.

[Reactie gewijzigd door Terminal13 op 9 september 2010 15:56]

Dat we in een wereld wijde crisis zitten en dat pc gaming over het algemeen schijnt af te nemen heeft er vast niks mee te maken.
Vind het ook een zeer simpele en slechte aanname.
Ik neem aan dat de schrijver dit artikel gewoon overgenomen heeft van een bron (tenminste dat hoop ik). Maar ook al is het overgenomen had de schrijver er aan het einde toch nog een alinea aan toe kunnen voegen met zijn eigen mening.

Er zijn zoveel factoren die invloed kunnen hebben op een lagere verkoop.
Het kan zijn dat door de recessie veel mensen gestopt zijn games te kopen in de Belgische retail maar tegen een lagere prijs hun games online gekocht hebben op Ebay of Play etc.

De games zullen bij play etc goedkoper zijn dan in de retail en games die daar verkocht worden zullen niet tellen voor de Belgische verkoop.
Daarnaast komen de meeste games tegenwoordig uit op alle platforms en mensen zullen niet zo snel dezelfde game kopen voor meer dan 1 platform.
Daar komt het nog bij dat steeds meer mensen bij een PC game direct denken aan dat ze dure upgrades nodig hebben om de game te kunnen spelen op hun PC en daardoor een game vlugger kopen voor de console.

Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er veel slechte games uitkomen en sommige mensen kieskeuriger worden.
Daarnaast vind ik het raar dat veel marktonderzoekers direct piraterij de schuld geven van een dalende PC game verkoop.
Tegenwoordig heeft de PC gaming markt veel meer concurrentie dan vroeger. Waar de PC vroeger moest concurreren met 1 of 2 consoles moet de PC dit nu met 3 consoles. Tevens is het kwaliteit verschil tussen PC en console games nu kleiner dan vroeger. Dit naast het feit dat deze consoles een aardig aantal exclusives hebben van hoge kwaliteit, games welke vroeger naar de PC zouden zijn gegaan.

Daarnaast waarom hoort men altijd mensen over piraterij op de PC. Games rippen voor de consoles is vaak eenvoudiger en regelmatig zijn de rips voor de consoles ook vroeger.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 9 september 2010 16:08]

Ik hoop dat meningen net achterwege blijven.
Dus volgens jou zorgt 'de wereldwijde crisis' ervoor dat pc games slechter verkopen en de duurdere consolegames beter verkopen? Ik merk toch ergens een gapend gat in jouw redenering ;)
Een ander gapend gat is te zien in de eerste slide:

- totale game software verkopen gedaald met 2%
- totale game hardware verkoop gedaald met 3,2%.

Hm, zou het heel misschien niet zo kunnen zijn dat de PC verkopen heel misschien ook gedaald zijn (en misschien wel veel meer dan de verhouding PC/console software verkopen)? PC verkopen zijn door totale kosten, ander gebruik en de snellere upgradecycle over het algemeen gevoeliger voor crises dan consoles.

Ander frappant detail: de absolute verkoopaantallen zijn 80 duizend minder voor PC, 20 duizend meer voor console. Dat zit in dezelfde orde, maar als je dit in procenten uitdrukt, omdat er maar een kwart tot een vijfde zo veel verkopen voor PC's worden geteld als voor consoles lijkt het verschil tussen de relatieve 12,7% en 0,8% al een stuk groter.

Zo kun je een hoop cijfers 'masseren', maar de grote vraag is natuurlijk hoe ze in godesnaam weer met piraterij als voornaamste reden zijn gekomen. Al sla je alle onafhankelijke onderzoeken in de wind is het nog steeds veel meer aannemelijker dat andere media (erm Farmville) de hoofdoorzaak zijn, naast een verschuiving van hardware vanwege wat voor reden dan ook. Of misschien toch omdat mensen minder geld aan luxe te besteden hebben.
Inderdaad ik denk dat beide gedaald zijn doordat er de komende tijd veel nieuwe games uitkomen en nieuwe hardware waardoor iedereen nu even wacht met kopen.
Dat er minder games zijn verkocht door piraterij is grote onzin, de BEA mag beter onderzoek gaan doen naar de oorzaken voordat ze wat roepen.
Inderdaad. In het eerste kwartaal was de verkoop toch hersteld? denken ze echt dat er toen minder games illegaal werden verkregen?
en ook nog eens alleen in belgie tot nog toe :z
Waarschijnlijk heeft het er ook niks mee te maken dat steeds meer en meer mensen niet meer in fysieke winkels kopen, maar steeds meer games importeren .

Persoonlijk koop ik alleen nog maar games via webshops zoals:
play.com, thehut.com, amazone.co.uk, mediaoffer.nl etc...
Daarnaast natuurlijk even snuffelen op budgetgaming.nl, ebay, marktplaats etc.
Ik weet niet hoe het met mijn Belgische buren zit, maar er zijn een hoop mensen die helemaal geen fysieke producten aanschaffen en digitale aankopen doen via Steam, Battlenet, GamesForWindows, etc. Zo te zien zijn slechts de retail kanalen meegenomen, en daar zitten niet de eerder genoemde diensten bij. Verder heb je een verschuiving op het PC platform, MMOs worden steeds populairder, directe betaling aan de uitgever voor abbo wordt ook niet meegenomen. Als je steeds geld uitgeeft aan een MMO heb je nog steeds je PC game ervaring en geen geld meer voor andere PC spellen, bedragen worden niet meegenomen in bovenstaande resultaten. Wellicht een verschuiving naar Console games, een hoop uitgevers hebben het PC platform verlaten en zijn zich gaan concentreren op het console platform, je moet dan niet vreemd staan te kijken als je minder verkoopt op de PC en meer op de consoles.

Verder hebben we ook nog andere takken, iPhone/iPad is populair, worden veel games voor gemaakt, ook direct sales via de iTunes store, ook niet meegenomen. Allemaal alternatieve kanalen die direct snoepen van de PC markt.

StarCraft is 2e helft 2010, wellicht een hoop PC gamers voor gespaard, een hoop andere uitgevers niet in het vaarwater van SC2 willen uitgeven, etc.
Inderdaad, ik ben nog steeds benieuwd hoe ze nu meten dat de daling door piraterij komt en niet door andere factoren.
Het is altijd wel makkelijk om meteen 'piraterij' de schuld er van te geven. Maar het komt door meer dingen dan alleen dat.

Neem bijvoorbeeld Ubisoft met hun nieuwe DRM. Waar ben dus verplicht internet nodig heeft om een singleplayer game te kunnen spelen. Veel mensen hebben daar geen behoefte aan en kopen z'n game simpel weg niet. Dus dat brengt ook een daling met zich mee.

Maar daarnaast erger ik me er ook telkens aan dat men wel loopt te zeuren over 'piraterij' maar amper met een oplossing komt om het tegen te gaan. In plaats van dat, gaan ze stichtingen maken om het in te bannen, en laten de consument achter zonder enig goed alternatief.

// Vraag me dan ook af hoe bekend Steam is onder het publiek //
Jammergenoeg niet genoeg.
of misschien net teveel ?
Door het gebruik van Steam daalt de PC -game-verkoop in BelgiŽ, want deze worden niet als Belgische verkoop geteld.
Vraag me af of de hardware ook via piraterij wegen wordt verkregen... aangezien daar ook een negatieve groei is te zien. Het "van de vrachtwagen gevallen" item is waarschijnlijk aantrekkelijker hehe.

Verder is het ook zo dat steeds meer uitgevers besluiten om de PC versie later of niet uit te brengen. Neem toch wel aan dat dit een grootte factor is.

Maar goed, we moeten er natuurlijk alle belasting centen in stoppen om de piraten te stoppen want ja, als we tot 67 moeten werken moet die 2 jaar extra toch ergens aan besteed worden.
Ik vind het sowieso raar dat de BEA, dat hier beweert een valide onderzoek te hebben gedaan, niet dergelijke vergelijkingen maakt. Dalende verkoopcijfers geeft nog geen causaal verband aan.
Niet alleen worden pc versies vaak later uitgebracht, meestal zijn het ook nog eens crappy console ports met nul komma nul optimalisatie voor de pc zodat ze voor graphics van 3 jaar geleden bizar hoge systeemeisen hebben of gewoon crap lopen.

nee de armzalige kwaliteit van de developed-for-consoles 'pc games' heeft vast ook niks te maken met teruglopende verkoopcijfers
Precies, de dalende kwaliteit van games is al jaren een van de primaire redenen welke veel waarschijnlijker meer invloed heeft op de verkopen dan piraterij, slechte console ports, usabillty verminderende drm, gebrekkige multiplatformsupport en ontbrekende features zijn zaken die niet goed voor de verkopen kunnen zijn (het zijn voor mij iig belangrijke invloeden voor het niet kopen van een game)
Steam is me wel bekend maar aangezien ze evenveel rekenen als in de winkel en je niet eens een cd/dvd krijgt die je zou kunnen doorverkopen later is het het echt niet waard
Software mag je ook niet doorverkopen. Je betaald namelijk niet zodat het jouw eigendom wordt, maar jij betaald een gebruikslicentie. Je gaat een contract aan met de software ontwikkelaar en dit is iets dat jij niet zomaar over kunt dragen aan iemand anders.

Je betaald voor het gebruik van de software onder de voorwaarden die in de licentieovereenkomst worden genoemd. Dit in tegenstelling tot andere produkten die je koopt, waarmee het jouw eigendom wordt.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 september 2010 17:53]

Voorzover ik weet is een EULA die meegeleverd wordt met software wettelijk helemaal niets waard. Het enige wat de ontwikkelaar kan doen wanneer een EULA verbroken is, is garantie ontzeggen. Tenzij een regel uit de EULA overeenkomstig is met een al geldende wet natuurlijk...

Een voorbeeld daarvan is Apple's Mac OSX. In de EULA staat dat je dit OS niet op andere hardware mag draaien dan die uit Apple's winkel, maar als ik dit nu op een Dell netbook zou installeren en ermee gaan zwaaien voor Apple's raam kan niemand mij daar iets maken (legaal dan, fysiek zou ik er wel eens slechter vanaf kunnen komen :+ ). Ze kunnen je echter wel vervolgen als je zelf PC's begint te verkopen met Mac OSX, want dan verdien je geld met een product van Apple, en daarvoor moet Apple toestemming geven.

Hetzelfde met (sorry, alweer Apple) een iPhone. In de EULA staat oa dat jailbreaken niet is toegestaan. Maar Apple heeft geen enkele poot om op te staan wanneer je dit toch zou doen (denk zelfs dat er onlangs een uitspraak gedaan is in Amerika dat jailbreaken volstrekt legaal is).

En als laatste voorbeeld, puur op software gericht: Hoe verklaar je dan dat grote winkelketens als Gamemania een bloeiende 2e-hands verkoop hebben en toch niet vervolgd worden?

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 9 september 2010 18:33]

:? En dat is nu precies waarom (officiŽle) software dus een langzame dood sterft. Stel je vervangt dit even met een merk als Ravensburger en gebruikt als voorbeeld Monopoly van vroega^h. Als ze deze voorwaarden op de doos zou zetten: "Ravensburger behoud zich het recht de regels van dit spel ten alle tijden te veranderen. Het kan zijn dat de speelstukken zoals ze nu zijn in de toekomst noodgedwongen worden aangepast zoals Ravensburger dat wil om de balans van dit spel te behouden. Iedereen die dit spel speelt gaat er stilzwijgend mee akkoord dat het geld ten alle tijden eigendom blijft van Ravensburger en dat als Ravensburger het idee heeft dat een speler valsspeelt hij/zij zonder verdere rede van opgaaf uitgesloten wordt om ooit nog Monopoly te mogen spelen. De speelstukken (schoen, auto etc) mogen NIET op enkele wijze dan ook worden aangepast of vermenigvuldigd en blijven altijd eigendom van Ravensburger...etc" wie zou het dan nog kopen?
Software mag je ook niet doorverkopen. Je betaald namelijk niet zodat het jouw eigendom wordt, maar jij betaald een gebruikslicentie
Dan verkoop ik toch die gebruikslicentie door?

De fabrikant kan me dat niet verbieden. Het enige wat hij me kan verbieden is dat ik de software nog gebruik nadat ik de gebruikslicentie heb doorverkocht.
Software mag je in Nederland wel degelijk doorverkopen, ook als de fabrikant eigenlijk vindt van niet.
Je reinste flauwekul: je tekent helemaal geen contract.

Je gaat naar de winkel, neemt een doosje uit het rek, betaald dit aan de kassa. Volgens Belgisch (en Nederlands) recht is dit een verkoopovereenkomst. Dit wil zeggen dat je volledig eigenaar wordt van wat je gekocht hebt. En dit betekend dus dat je het wel degelijk mag doorverkopen.
@_Dune_:
Ge bent al gehersenspoeld door de betreffende softwarefabrikanten met waarschijnlijk MS voorop die een achterlijk debiele uitermate arrogante koppeling maakt tussen hardware en Windows.
Die fabrikanten kunnen zoveel willen - het is niet zo dat het "niet mag" omdat zij dat zeggen. Ze kunnen zoveel zeggen. Alles wat ze zeggen moet echter gewoon aan de wet voldoen. En op dit moment is 't wettelijk wel toegestaan om je eigendommen te verkopen - of de fabrikanten iets nu een licentie noemen of niet. De enige reden dat er over 'gebruikslicentie' wordt gesproken, is omdat media te kopiŽren valt. Zodoende is het woord 'gebruikslicentie' niks anders dan een illegale stok achter de deur om als argument de kunnen gebruiken tegen het verspreiden van kopietjes.
Wel vreemd is dan dat je geen flinke korting kan krijgen op een nieuwe CD, als bijv. je eerste CD per ongeluk bekrast raakt. Laat staan dat 't dan gratis is om weer een nieuwe te krijgen. Dus als je een kopietje of backupje wilt maken mag dat niet vanwege het woord 'gebruikslicentie', en als je schijfje stuk is: tja dan heb je pech en is 't niet vnl. slechts een licentie meer maar opeens ook/weer een fysiek voorwerp waar je gewoon heel voorzichtig mee moet zijn net als andere voorwerpen.
leg dan even al die 2de hands game winkels en bol.com 2de hands games uit?! :P ;)
Ik heb toch wel het idee dat Steam steeds meer gebruikt wordt. Steam vraagt inderdaad vaak even veel als in de winkel, maar biedt daarbij (steeds meer) voordelen. Zo zijn er nu ook al een aantal spellen waarbij Steam je savegames voor je bewaart.
Ook hoef je nooit meer een game-dvd in je pc te stoppen als je wilt spelen (al komt dat bij retail games gelukkig ook steeds minder voor). En waar je ook bent, je kunt gewoon je games downloaden en spelen (je kunt ze ook back-uppen).
Ook kun je van veel games een demo downloaden, deelnemen aan de beta of bijvoorbeeld een weekend gratis spelen.
Bovendien heeft steam heel regelmatig kortingen of acties.

Zo das wel even genoeg reclame voor Steam, maar ik snap al die kritiek op Steam niet zo. Het is een prima initiatief, maar zal qua prijsstelling niet alles in de hand hebben. Waarschijnlijk zijn juist die winkels de reden dat toptitels op steam vrij prijzig zijn (adviesprijs).

Ik bedenk me tijdens dit tikken dat waarschijnlijk de game-aankopen bij Steam door Belgen niet worden meegerekend in bovenstaande cijfers.
Veel mensen willen gewoon een fysiek medium hebben als 'waarborg' van hun investering. Stel dat Steam/Valve failliet gaat, gehackt wordt, er een politieke 'oorlog' uitbreekt waardoor breedband internet niet meer beschikbaar is, of je als cheater gekenmerkt wordt --> dag geld, dag gekochte produkten ...

Dat maakt het gewoonweg een niet gelijkwaardig alternatief; de 'internet'-afhankelijkheid is gewoon een nadeel; 'vroegah' kun je namelijk ook zonder Steam gewoon demo's downloaden (en nu nog lijkt me). En savegames backuppen kun je ook overal op internet.

Natuurlijk heeft Steam als digitaal distributieplatform voordelen en een bestaansrecht, maar het is niet voor iedereen 'de ultieme oplossing'. En het feit dat Steam frequent duurder is dan een retail winkel, is een schandalige vorm van monopolie (duopolie ?), een fysiek medium als een DVD in een retail-winkel heeft een veel hogere kostenfactor: drukken, verpakking, transport en tussenhandel (groothandel --> winkelier/winkelketen) dan die paar GB van een download. Een datacenter & software onderhouden dan wel veel geld, maar als distributieplatform verdeelt over miljoenen downloads, is dat toch slechts een kleine factor ... Winkel-adviesprijzen hebben daar helemaal niets mee te maken.
Als een timmerman slechts een hamer tot zijn beschikking heeft, wordt alles een spijker.
Als een corporate belangenvereniging slechts een legal-afdeling heeft, wordt alles een rechtszaak.

Ze hebben niets anders. Ze zijn niet voor niets een uitstervend soort.
Niet vergeten: ze hebben ook de centjes van de auteurs om hun rechtszaken te voeren!
En die "vergelijking" past nou werkelijk precies op al die bea's/brein's gerelateerde artikelen...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Game/Software ontwikkelaars doen weldegelijk iets tegen illegale kopien. Helaas worden deze keer op keer gekraakt, waardoor bedrijven als UBISoft met DRM oplossingen komen of verplicht stellen over een actieve internet verbinding te beschikken zodat gecontroleerd kan worden of je met een legale game speelt of niet.

De schuld van dergelijke oplossingen moet je dan ook in het illegale circuit zoeken.
Tja, je kan je ook afvragen of dergelijke DRM wel de oplossing is. Het grappige is dat ik van de laatste Ubisoft games allemaal een legale versie gekocht heb, en daarna de gekraakte gedownload. Zo heb ik Ubisoft toch betaald voor de fantastische games (zoals AC2), maar kan ik toch op mijn gemak op de trein gamen, of ergens buiten in een park, of als mijn internetlijn het begeeft.

Het blijft altijd hetzelfde liedje: Dergelijke DRM treft alleen de eerlijke koper die voor het product heeft betaald, de piraat krijgt het toch wel gekraakt en heeft daarbovenop nog eens een betere spelervaring door het ontbreken van de DRM.

Net zo met films en series. Als je eerlijk de DVD's hebt gekocht word je doodgeklopt met copyright en anti-kopieerberichten die je niet kunt doorspoelen en die soms ettelijke minuten duren. Download je die illegaal zijn al die waarschuwingen weg. Opnieuw een betere ervaring voor de piraat.

En nu nog een toevoeging op het artikel: De BEA neemt nog steeds geen Steam-verkopen en andere online portalen mee in de statistieken. Alleen aan mijn eigen game-aankopen en die van vrienden kan ik zien dat online-portalen echt wel in de lift zitten. 80% van m'n PC-games koop ik sinds vorig jaar online, consolegames haal ik nog meestal uit de winkel. Zo kun je de statistieken natuurlijk moeilijk serieus nemen?

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 10 september 2010 20:45]

Inderdaad, AC2 had ik liever op pc gehad. Die onzin DRM heeft me doen uitwijken naar de x360 versie. Fable 3 heeft geen CE versie voor pc, dus dat wordt ook weer xbox.

Daar komen import versies ook nog bij. Bijvoorbeeld de Fallout New Vegas pc CE kon ik nergens vinden voor pre order, dus die komt uit het buitenland. Steam etc, games zijn vaak veel goedkoper vanuit de vs, alweer een goede reden zet met een omweg te kopen.

En bijna alle 2010 pc games waar ik op zat/zit te wachten komen pas rond Q4 uit.
onzin DRM? 95% van de gamers heeft niks geweten van de "problemen".
Daar gaat het niet om. Veel mensen willen niet de DRM omdat ze altijd online moeten zijn. Ik speel bijvoorbeeld graag offline singleplayer games op me laptop als ik onderweg ben. Dat kan met deze DRM niet dus daarom heb ik hem ook niet gekocht.
C-Gate heeft gelijk... 95% van de gamers heeft hier niets van geweten. En nog straffer, de meeste gamers zijn zelfs niet op te hoogte van iets als DRM... "Was dat geen partij in Duitsland voor de val van de muur?"

Het is niet omdat wij hier op tweakers er van op de hoogte zijn, dat iedereen dat dan ook is. De wereld is groter dan tweakers.net...
Als je als fervent pc gamer, tweaker of niet, geen weet hebt van DRM dan heb je de laatste 10 jaar echt geen nieuwe games meer gespeeld maar jezelf getreiterd met eindeloos Quake II of zo. DRM heeft zijn sporen in de gamewereld nagelaten en die zijn dusdanig dat als je daar niet over gestruikeld bent, je jezelf ook geen pc gamer mag noemen.

@Artikel:
Ik vind het weer een schoolvoorbeeld van ongefundeerd piraterij de schuld geven van de afname. Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar mensen geven hun geld nu eenmaal aan andere zaken uit in een recessie, zoals voedsel.

En zoals Zethian hierboven ook al zegt, je ziet dit soort instanties van alle kanten moord en brand schreeuwen over hoe slecht het wel niet gesteld is met de piraterij, maar als ze om een oplossing gevraagd worden, blijft het akelig stil. Misschien omdat een oplossing hun van bestaansrecht berooft? Dit soort parasitaire instanties zouden geen plaats mogen hebben in een samenleving.
Helaas Zyppora, vrees dat je definitie van pc gamer toch wel verkeerd zit. Er zijn zat genoeg pc gamers die geen jota weten over DRM beveiliging, IT termen,...
DRM heeft een hoop teweeggebracht, inderdaad. Maar of het verder is geraakt dan forum's en it websites...? Heb er niets over gehoord tijdens het nieuws, in de krant amper iets van gelezen, games magazines halen het af en toe aan (en merken soms op dat het niet zo erg is als geroepen word. Haal er maar eens een paar PC Gameplay magazines bij. Magazine voor ECHTE pc gamers)

NIET iedereen is een tweaker. NIET iedereen surft naar sites als tweakers.net.

Wat is uiteindelijk een "echte" pc gamer?
Laat ze eens goede games maken....
Waar meer tijd in besteed wordt, alla Oblivion.
Oblivion had alleen een simpele CD naam check, meer niet.
Maar toch kocht iedereen de game....

DUS HET KAN WEL MAAR DE PRODUCENTEN MAKEN ER EEN POTJE VAN
Dus jij vindt dat we dingen als de politie ook maar moeten opdoeken.. De consument (of in iedergeval een grote groep) is zelf de boosdoener waarom DRM en waardeloze beveiligingen ingevoerd moeten worden, als iedereen netjes hun spullen kocht dan was dat allemaal niet nodig geweest.

Overigens dingen als DRM weten/merken veel mensen helemaal niets van.

En Steam is langzaamaan wel bekend, maar er zijn genoeg mensen die ook de nadelen zien van Steam, geef mij maar liever fysieke media, dan weet ik tenminste dat ik het spel over 10 jaar nog steeds kan spelen en me niet zorgen hoef te maken of de downloadserver nog wel in de lucht is waar ik het spel gekocht zou hebben, ook geeft het betere mogelijkheden mbt koopjes.. Bij steam bv ben je afhankelijk van Steam en niet van 1000den retailers die elkaar proberen te beconcurreren.. Overigens moet je niet vergeten dat Steam ook genoeg informatie vergaard van je computer, en wie zegt dat er dadelijk niet nog meer troep in steam gedouwd wordt..
Dus jij vindt dat we dingen als de politie ook maar moeten opdoeken.. De consument (of in iedergeval een grote groep) is zelf de boosdoener waarom DRM en waardeloze beveiligingen ingevoerd moeten worden
Maar de betalende klant moet er geen last van hebben, en dat is nou net de enige die dat wel heeft. Dus je pakt precies de verkeerde. Het is net als wanneer de politie de huiseigenaar oppakt na een inbraak, omdat hij een huis heeft - en ja, inbrekers breken in in huizen, dus als jij geen huis had gehad was er ook geen inbraak geweest. Als de politie dat gaat doen kun je ze inderdaad beter afschaffen.
als iedereen netjes hun spullen kocht dan was dat allemaal niet nodig geweest.
Als entertainmentbedrijven hun klanten gewoon als klanten behandelen en niet als potentiŽle crimineel ook niet.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 10 september 2010 08:27]

...geef mij maar liever fysieke media, dan weet ik tenminste dat ik het spel over 10 jaar nog steeds kan spelen...
Wat geeft jou de garantie dat jouw DVD het over 10 jaar nog doet?? En je je hoesje met leesbare code nog hebt??
Het vingertje leggen op de zere plek is hier natuurlijk wel makkelijk. Er is de laatste tijd al zo'n ophef over "piraterij", dus dat ze de schuld afschuiven op piraterij, is eigenlijk vrij logisch. Volgens mij is het gewoon een samenhang van factoren, crisis, wellicht heeft piraterij er ook mee te maken, maar ook verplichtingen zoals internet bij singpleplayer games maakt het allemaal minder interessant om er geld aan uit te geven. Ik denk niet dat dit puur komt door piraterij, en dat dat gewoon maar een makkelijke afschuif post is.
Neem bijvoorbeeld Ubisoft met hun nieuwe DRM. Waar ben dus verplicht internet nodig heeft om een singleplayer game te kunnen spelen. Veel mensen hebben daar geen behoefte aan en kopen z'n game simpel weg niet. Dus dat brengt ook een daling met zich mee.
Dat vraag ik me af. Always online is tegenwoordig redelijk gemeengoed. Het is niet dat je met een modem moet gaan zitten pielen. Ik game al jaren en ik heb er geen moeite mee als ik daarvoor internet connectiviteit nodig heb. Hell, 90% van wat ik game is sowieso al online multiplayer spul.

Uiteraard heb je ook de principele personen, maar die zijn wel in de minderheid heb ik het idee. Daarnaast heb je ook mensen die vanuit principe geen games kopen, omdat het ook 'gratis' te krijgen is via de grijze kanalen.
Ik vraag me ook af of de online verkoop hierbij zit. Vaak zit dat er niet bij voor dit soort statistieken. Bij NPD bleek dat online verkoop bijna het dubbele was van de retail verkoop. En aangezien de kans mij klein lijkt dat ze zijn gaan vragen bij Steam e.d. hoeveel er verkocht is aan Belgen, denk ik niet dat dat erbij zit.
Eerste waar ik ook aan dacht bij dit artikel. "Afgenomen door piraterij', jaja, dat zeggen ze, maar waar is het bewijs? Wees dan eerlijk en zeg dan gewoon dat het een vermoeden is.
Inderdaad, ik ben nog steeds benieuwd hoe ze nu meten dat de daling door piraterij komt en niet door andere factoren.
Die statistieken zijn sowieso lulkoek. Ik zie geen bronlink dus kan het verder niet checken, maar het is maar de vraag of online verkochte games meegeteld zijn (Steam, GOG, laat staan kleinere developers als Frictional Games die ook via hun eigen site verkopen). Voor de console koop je niet zo snel online (de grote games koop je normaal toch op een schijfje) dus dit kost de PC al cijfers.

Dat de PC versie van grote games later of niet uitkomt helpt de PC ook niet.

Daarbij denk ik dat PC-gamers vaker wat technische kennis hebben en met internet bekend zijn en daardoor games bestellen in het buitenland (play.com bijvoorbeeld). Die verkopen ga je natuurlijk ook niet terugzien in deze statistieken, ze tellen hier waarschijnlijk alleen wat er in Belgische winkels over de fysieke toonbank gaat. En dat zijn dus minder PC-games. Maar dat zegt helemaal niets over het geld wat het publiek heeft gespendeerd aan PC-games..

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 10 september 2010 03:57]

Ik ook, als ik de PC chard bekijk en zowel WoW, als C&C 4 staan in de top 10 dan denk ik sowieso dat er alleen maar slechte spellen gemaakt zijn (C&C 4 was bagger, en wow is al oud).

Daarbij staat starcraft 2 er niet in, maar ik zou toch zeker zeggen dat die meer is verkocht (al dan niet online) dan een groot aantal games in die top 10.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 10 september 2010 07:41]

Dat ligt niet alleen aan de PC games, maar ook aan het feit dat je voor nieuwe games steeds moet investeren in dure hardware. Bij een console koop je gewoon 1x een console en doe je jaren met hetzelfde apparaat. De kosten van PC-gamen zijn gewoon veel hoger als je altijd de nieuwste games wilt spelen op de instellingen zoals ze bedoeld zijn.
Das natuurlijk een cul argument.
Meeste spellen kun je prima met je 2 a 3 jaar oude pc spelen op hoog.
En dan zien ze er nog steeds stukken beter uit dan op de xbox !

Alleen als je perse de nieuwste shooter met cry-engine op dual 22" 4X AA ed wilt spelen heb je meer nodig. Maar dat is dus geheel je eigen keuze. ALs je dat niet waard vind dan speel je die gewoon op medium, en dan heb je ook geen peperdure pc nodig.

Wie vrolijkt gamed op zijn pc die al 2 jaar oud is, en toen ook al minder koste dan een PS3
De PC is bovendien constant upgradeable, wat als voordeel meelevert dat games op de PC er na een tijdje allemaal beter uitzien dan hun broertjes op de console. Tenzij flauwe ontwikkelaars stappen doen om dit te voorkomen...

Je kan wel zeggen dat dit steeds geld kost, maar de aanschafkosten van een console als deze net uit is zijn ook niet mals. Of zijn we het "600 euro voor een bluray speler" gezeur vergeten rond de PS3?

Wat heuveltje zegt klopt trouwens, met een 9800GT in SLI kan je nog steeds moderne games spelen, en dat ziet er prima uit. Ga me nou niet vertellen dat de console langer meegaat als het mooie plaatjes betreft, de graphics van de PS3 vind ik inmiddels gedateerd.

Op de PC kan je tenslotte veel meer doen dan op een console. Dingen als PS network zijn leuk en aardig, maar de console is voor bijna niemand een alternatief voor een personal computer.
Inmiddels hoe dieper in de thread hoe meer off topic, maar goed, deze vraag wil ik je wel graag stellen:

PS3 graphics gedateerd? Hoeveel glans wil je hebben op een voertuig/persoon/voorwerp texture in HD?

Ik zou niet weten wat je met gedateerd bedoelt, kun je een voorbeeld noemen van een PC spel wat er echt veel beter uitziet dan z'n PS3 equivalent?

Nu hoop ik echt dat er iets meer komt dan alleen hogere resolutie en meer fps...
Metro 2033 ziet er op de pc op z'n allerhoogst VEEL mooier uit dan op de PS3. Ook een voorbeeld is Crysis 2, die nog uit moet komen, maar die er op de PC mooier uitziet dan op de PS3. Daarbij kan je op een PC als je wilt zes schermen aansluiten, en dan heb je dus een 6 keer zo hoge resolutie als op de PS3, dat helpt natuurlijk ook.
Ach, heb je die onzin weer.

1- omdat de pc voor meer dan games gebruikt wordt, moet je een groot gedeelte van de kosten NIET meerekenen t.o.v. een console. Doe je dit wel, dan moet je eigenlijk ook een volle pc/laptop aan de kant van de console meerekenen, die je voor je normale bezigheden gebruikt. (inclusief de monitor dus)
-2 dure upgrades voor nieuwe games? Volgens mij speel ik gewoon de nieuwste games op 3 jaar oude pc.
Trouwens, je maakt hier ook geen gigantische fout weer: Waarom ga je stellen, dat een pc spel precies in de hoogste graphische kwalititeiten moet gespeeld worden, terwijl een console graphisch stilstaat. Dus nee, dat liedje gaat niet op bij een eerlijke vergelijking.
Dus ga je het eerlijk beschouwen dan valt het best mee, is ook een kwestie, van wil je normaal meespelen of wil je perse dan ook de duurste dingetjes hebben. Veel mensen, die ik ken gamen gewoon op 4 a 5 jaar oude pc's, waarbij ze hoogstens een kleinigheidje is vervangen.
-3 console games zijn stukken duurder dan pc games, vooral als je de pc games legaal digitaal koopt, bij bedrijven als matrixgames, gamersgate, directdrive, steam en noem verder maar op.
-4 Console moet je ook een goeie tv voor hebben om het te spelen, dat is voor mij al een extra kosten post, want zo een tv heb ik nu eenmaal nu ook niet en ook niet nodig.
(heb gewoon nog een ouwe vierkante bak, zeg maar....) Echter dit zijn dus wel kosten, die je gedeeltelijk bij een console moet meenemen. Het is zelfs nog erger, om eerlijk te zijn, zou je deze kosten compleet mee moeten rekenen, want anders kun je niet gamen en tv kijken.....

Nee hoor, veel te duur, die console spielerij voor mij. Zitten allemaal "verborgen" kosten aan, zeer groot percentage uitval, waarbij je veel ongewenst garantie gezeur krijgt.

Ik hou het bij mn goedkope pc gaming :D
Ben het met je eens, maar dan vergeet je nog de internetverbinding van mwa, zeg 25 euro/maand als je geen pc hebt om op XBOX Live of PS Netwerk te komen. Mensen met een pc hebben die meestal toch wel voor hun Windows updates en/of e-mail :)
Juist niet, gezien de helft dus van de console afkomstig is.

Ik zit niet te wachten op al die cover-fps games die in 2007 graphics worden uitgevoerd en toch ten minste drie CPU cores willen hebben omdat de xbox dat ook heeft.

Er zijn ook genoeg mensen waarvoor de kosten van een PC game geen probleem zijn, maar die gewoon niets zien in 80% van de titels die worden uitgebracht.
Precies! Minder aanbod door het aantal gamebedrijven die kopje onder gaan zal er vast ook niks te maken hebben :D
Nee das een gevolg slimmerd :)
Inderdaad, als het nou om PC native gamesging, maar nee tegenwoordig wordt de helft van een console naar PC geport (ipv andersom) en ja dan krijg je kinderlijk eenvoudige games op je PC, en wie wil dat nou? Die games koop ik dan wel voor me XBOX aangezien die daar voor GEMAAKT is :)
er zijn afgelopen zomer heel weinig goede games voor de pc uitgekomen, daarnaast is het deze zomer erg warm geweest, en was het dus geen geschikte tijd om te gamen.

het is een kromme vergelijking om mensen in bepaalde posities schijn op te houden dat er iets dramatisch aan de hand is.
Voor een nintendo DS is het net zo makkelijk om een spel te kopieren als voor de pc, en het meerendeel van de DS bezitters koopt dan ook geen games, maar dat zie je dan weer niet terug in deze cijfers...

Het is vast net zo'n manipulatieve bende als stichting brein.

edit; wat ik trouwens nog ben vergeten is dat ze waarschijnlijk naar de standaard winkelverkopen hebben gekeken, terwijl steeds meer gamers hun spellen kopen via platformen als STEAM, niet dat dat een 12% verschil teweeg brengt, maar het draagt er wel aan bij.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 9 september 2010 15:56]

In welk land heb jij gezeten? :P Hier in Nederland hebben we maar 2 weken zon gehad :P
lol.. blijkbaar is hks snel tevreden ;)
Maar inderdaad de zomervakantie is beroerd geweest. 6- 8 weken druilerig weer hoor..
Misschien zijn er in 2010 dan ook nog geen echte toppers uitgekomen? (Jep, de mening van mij en m'n vrienden).

Al dit gezeik altijd over piraterij... Wacht maar tot eind 2010, wanneer Black Ops, MoH, de nieuwe NFS uitkomt en volgend jaar BF3.

"Consoles zijn godlike, want op consoles 'hackt' men niet, aan consoles verdien je." Fuck it..
Inderdaad.
En niet alleen PC games zijn vol op illegaal te krijgen, Console games ook!
Kortom... lekker makkelijk vingertje wijzen weer.
Zou bijna denken dat het een BREIN uitspraak zou zijn :D
Het is wel modus operandi van dit soort clubjes om met overdreven gelogen cijfers hun gelijk te halen.
Direct ook mijn eerste gedachte. :) Ik speel enkel legale spellen zodat ik on-line kan.

[Reactie gewijzigd door Mangofruit op 9 september 2010 16:43]

Ja, console-game zijn gewoon populairder dan pc-games
FOUT

Of hebben ze dit keer Steam (en andere downloadportalen) wel meegeteld? Ik haat dat zo die bedriegende grafieken, het mag dan wel zo zijn dat die Belgen dit jaar eindelijk een wat groter download limiet hadden. Maar volgens mij stijgt steam ook als een dolle qua verkoop cijfers.
Of hebben ze dit keer Steam (en andere downloadportalen) wel meegeteld?
Natuurklijk niet. Wat geen van die digital distributers publiceren verkoopcijfers.

De conclusie kan dus ook zijn: Verplaatsing van 13% van de Belgische PC-games verkopen naar digitale distributie.
Alles valt inderdaad te verklaren met statistiek, en dat is waar dit soort organisaties sterk op terug vallen. Bijkomend probleem is dat officials zich hier gemakkelijk door laten leiden (en dus ook misleiden).
"There's lies, damn lies, and statistics."

Als je ergens maar genoeg statistici op los laat, dan kunnen die alles verklaren, rechtlullen en onderbouwen. Kwestie van creatief met je getallen omgaan.
never trust a graph you didn't fake yourself :)

Het is ook een onzinuitspraak.. er wordt naar een resultaat gerekend en het standaard excuus genomen om het te verklaren.

Ernstig ongeloofwaardig. Onderbouw je cijfers fatsoenlijk of gebruik ze niet. Kreten zoals deze hebben net zoveel waarde als het antwoord "Dat is niet waar!" erop.
Heeft de BEA elke piraat geinterviewd om deze conclusie te kunnen trekken?

Imho komt dit vooral omdat de kwaliteit en support van de meeste games hard achteruit gaat, dat is iig de reden dat ik minder games koop.

[Reactie gewijzigd door Abom op 9 september 2010 15:18]

In dit topic zijn al zoveel mogelijke oorzaken genoemd. De BEA is natuurlijk enorm partijdig en elke afname van verkoop zullen zei uiteraard toeschrijven aan piraterij. Het is alleen te hopen dat deze partij niet teveel macht heeft.

Daarnaast maken ze zich weer volstrekt belachelijk met dit soort opmerkingen. Waar is het onderzoek en het bewijs?
Stel dat de afname (grotendeels) te wijten is aan piraterij, is dat dan niet een duidelijk signaal naar de branche?

Persoonlijk koop ik veel liever een spel voor een redelijk bedrag dan dat ik een versie ergens van internet pluk met alle gevolgen van dien.
LOL.

Natuurlijk hebben ze niet met elke piraat gepraat.
Ik kan je garanderen dat ze met geen enkele piraat gesproken hebben.
Als je met een verhaal komt dat 12% omzetdaling in een segment het gevolg is van piraterij en je laat geen enkel cijfertje zien dat dit staaft dan ben je gewoon kulverhalen aan het ophouden.
Dit is precies hoe de RIAA en MPAA opereren, gewoon ouderwets FUD dus.
Ik bedoel, is in hun rapport de casual gaming meegenomen (waar je vaak gratis games vind?). Ik denk het niet.
Ik bedoel, zou FarmVille niet in de lijst van populairste spellen op de PC moeten staan ofzo?

Gaat dus gewoon nergens over.
Beetje raar om een daling in de verkoop van pc spellen te gooien op piraterij. Het wordt nieteens onderbouwt. Maar goed, dat is te verklaren doordat BEA een vergelijkbare instantie is van Brein.
Een vragenlijst onder spelers had wel wat inzicht kunnen verschaffen ja. Deregelijk top-down analyses op de hele markt zijn niet bijzonder geschikt om redenen aan te geven.

Probeer een studie met een dergelijke conclusie maar eens te publiceren. Geen enkele (niet omgekochte) reviewer zou een dergelijk verhaal kopen. Maar markt onderzoek voor eigen publiek heeft geen peer-review nodig, je kan gewoon roepen wat je maar wil.
Minder titels door crisis, want er zijn nogal een aantal ontwikkelaars failiet gegaan. Mensen hebben door de crisis minder geld over voor games, andere prioriteiten.

en zo kan ik nog wel even door...

DE BEA is net zo kort door de bocht als Brein, minder verkopen dus de piraten zijn de schuldige. Kortom belachelijke niet onderbouwde statements.
En de "community" wast zijn handen weer in onschuld...

Het ligt aan de ports!
Iedereen koopt op Steam!
:+

waarom durft nou niemand gewoon eens toe te geven dat piraterij een serieus probleem is op de PC (en de DS) ?

[Reactie gewijzigd door Hubman op 9 september 2010 15:50]

Nou, omdat ik m'n games of via Steam aankoop of ze importeer.

De games die ik gedownload heb en daarna niet aangekocht heb zijn bagger en geen aankoop waard. Het type bagger wat je een uurtje speelt en daarna beu bent.
Waarom snapt niemand dat piraterij nauwelijks effect heeft op het koopgedrag van de consument...

Er wordt hooguit selectiever gekocht, doordat mensen eerst (dmv illegale download) hebben gekeken of het wel een leuk spel / handig programma is.

Voorheen werden er demo's en trails uitgegeven, maar die bestaan ook niet meer.
Dat is ook weer veel te snel door de bocht. zoals zovelen aanhalen zijn de beschouwde cijfers ontoereikend door andere kanalen niet mee te tellen, door evoluties in andere factoren niet mee te tellen (zoals gereleasde games in 2k10 bovenliggende economische factoren zoals minder geld beschikbaar voor games etc...)

Het grootste argument tegen jouw stelling is wel dat men de cijfers vergelijkt met vorig jaar. Ik denk persoonlijk niet dat die pc-verkoop nog zo daalt.(13%?) De cijfers zijn in elkaar gezakt door piraterij maar er blijft nog altijd een markt voor legale verkopen overeind. Ik denk dat de verkoop gestabiliseerd is of min of meer aan het stabiliseren is naast de piraterij.

Ik koop ook al mn games bijna op steam of play.com en vorig jaar vond ik ook meer interessante games *mijn steentje
Omdat ik nooit een game download :) en dat is serieus. En er gewoon alleen maar ruk-games uitkomen voor de PC.
1 2 3 ... 14

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True