Door Samuel Hubner Casado

Reviewer

Super Mario Galaxy 2

Return of the King

Welkom bij de videogame waarin zwaartekracht nog vaker van richting wisselt dan de mening van een onzekere vrouw. Welkom bij de game waarin je rondvliegt in een ruimteschip dat de vorm heeft van je hoofd. Welkom bij de enige game ter wereld waarin werelden groter zijn dan sterrenstelsels, waarin sterren in planeten veranderen wanneer je ze genoeg geld geeft, en waarin loodgieters verder kunnen springen dan Michael Jordan. Welkom bij Super Mario Galaxy 2.

Getest op: Wii (exclusieve titel)

In 2002 kregen de niet al te spectaculaire verkoopcijfers van de GameCube een tijdelijke boost, dankzij het langverwachte Super Mario Sunshine. Het was werkelijk een prachtige platformer en misschien wel de meest zomerse game aller tijden, maar hij werd door veel gamers helaas als wat teleurstellend ervaren omdat men hem maar bleef vergelijken met zijn revolutionaire voorganger Super Mario 64.

Over één ding was men het echter eens: de abstract vormgegeven bonuslevels, ook wel de ‘void levels’ genoemd, waren geweldig. Deze verzameling onsamenhangende, lineaire levels waren ‘3d platforming’ pur sang. Het waren grote, zwevende hindernisbanen waarbij de speler het uiterste moest halen uit de koddige, rondspringende avatar, wilde hij het einde bereiken. Menig gamer zei zoiets als ‘Nintendo, zet gewoon een stuk of vijftig van dat soort void levels uit Super Mario Sunshine op een schijfje, en wij kopen het!’ Meer dan zeven jaar later luistert het Japanse bedrijf eindelijk naar dit verzoek. En hoe!

* De kracht van de snor

Laten we eerst nog even kort Super Mario Galaxy bespreken, het vervolg op Super Mario Sunshine en één van de meest glorieuze games aller tijden. Wat een ongelooflijk revolutionaire titel was dat. Als Super Mario 64 de platformer perfect had weten over te zetten naar de derde dimensie, dan had Super Mario Galaxy de platformer weten te upgraden met bionische onderdelen en een lading magie waar het lijk van Walt Disney voor uit zijn graf zou opstaan. De game wist om elke ‘melkweg’, zoals de levels daar heetten, een interessant thema te bouwen waarin nieuwe gameplay-elementen werden geïntroduceerd, of waarin oude conventies juist een interessante nieuwe draai kregen.