Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: Rennedingske

Nintendo heeft zijn winst in de afgelopen negen maanden bijna verdubbeld. Vooral de blijvend sterke verkoopcijfers van de Wii en de Nintendo DS zijn hiervoor verantwoordelijk.

Volgens het Japanse bedrijf bedroeg de winst die in de negen maanden voor 31 december 2007 werd behaald, 258,93 miljard yen, omgerekend 1,63 miljard euro. Dat was 96,3 procent meer dan de winst over dezelfde periode in 2006.

Volgens het bedrijf zijn er nu in totaal meer dan 20 miljoen Wii-consoles geleverd, waarvan 14,3 miljoen in de laatste drie kwartalen. Van de Nintendo DS werden in totaal 64,79 miljoen stuks uitgeleverd; van deze draagbare spelconsole gingen in de laatste negen maanden van vorig jaar 24,5 miljoen stuks over de toonbank. In Europa wist Nintendo in totaal zes miljoen Wii's en twintig miljoen stuks van de Nintendo DS te slijten.

Op basis van de sterke cijfers verwacht Nintendo tegen eind maart 18,5 miljoen Wii's en 29,5 miljoen DS-handhelds te hebben verkocht. De omzetverwachting voor het fiscale jaar 2007 werd dan ook verhoogd van 1,55 biljoen yen naar 1,63 biljoen yen. Opmerkelijk genoeg werd de winstverwachting niet bijgesteld; Nintendo verwacht nog steeds dat over 2007 een winst van 275 miljard yen bijgeschreven zal worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Volgens het bedrijf zijn er nu in totaal meer dan 20 miljoen Wii-consoles geleverd, waarvan 14,3 miljoen in de laatste drie kwartalen.
Dus in 75% van het jaar dat de Wii uit is, zijn er ook 75% van het aantal Wii's verkocht.
Of ze zitten inderdaad aan de max van hun capaciteit, of ze geven er elk kwartaal maar een bepaald aantal vrij.
Ze zullen aan hun capacteit zitten. Er is geen enekel reden om maar een beperkt aantal vrij te geven met zo'n hoge vraag. Nog meer verkopen geeft jusit het sneeuwbal effect:

Meer Wii's -> meer verkochte games -> meer games die zullen worden ontwikkeld -> meer games die een bepaald publiek aanspreken -> Nog meer Wii's worden verkocht -> nog meer mond op mond reclame etc etc.

Zie ook de iPod. Kwa geluid niet de beste (zelf dan ook Anti-iPod), amar wel bruikbaar voor veel mensen -> Meer mensen kopen hem -> meer mond op mond reclame en mensen die hem even proberen -> nog meer iPods worden verkocht -> ontwikkelaars zien brood in accesoires -> Door die accesoires kopen nog emer mensen een iPod. Etc etc.
Heb je daar ook een bron voor die laat zien dat de geluidskwaliteit van andere spelers beter is? Ik heb zelf nog nooit een MP3 Speler gehad die betere geluidskwaliteit aflevert.
Achja, dat is subjectief. Persoonlijk klonk mijn Creative Zen Touch een stuk beter als een iPod Nano 1st Gen. Maar dat is persoonlijk. Ik miste op die Nano echt de knallende Bass en warmte in de muziek die mijn zen wel levert. verder kon de Nano mn Sennheiser hoofdtelefoon amper op volume brengen (90-100%) terwijl bij mijn zen het volume op 66% kan.

Er zijn echter wel veel andere goede spelers zoals Creative en Sandisk die concurrenten hebben die niet onderdoen, of zelfs meer bieden voor minder. Echter worden ze minder verkocht om dat ze minder worden verkocht.

Daar geld dus het tegengestelde, van Creative hoor je behalve hier einig in de media, is vreemd voor de meeste mensen, dus minder accesoires en wordt dan weer minder verkocht.. Tsja.

Peroonlijk geef ik de Creative verticalscroll + submenu's de voorkeur boven het clickwheel, geef ik het zogenaamde niet lineare uitgangsignaal met een goede EQ het voordeel boven die lineare lijn van de iPod. Verkies ik de integratie met Windows en WMP/Verkenner boven het gedwongen gebruik van iTunes (ok, je hebt alternatieven, maar bij Creative wordt het neit zo door je strot geduwd).
Volgens mij werd de Wii november 2006 geintroduceerd. Een totaal van 20 miljoen is dus niet over 1 jaar maar over 1 jaar en 2 maanden. Er kan dus wel degelijk een stijgende lijn zitten in de verkopen, hoewel ik niet weet hoe dat zich verhoudt tot de productiecapaciteit.
Aangezien de wii en de DS overal uitverkocht zijn waar ik kom, denk ik dat een stijgende lijn in de verkoop rechtstreeks afhankelijk is van de productiecapaciteit...
Goed om te zien dat plezier goed verkoopt. Leuk dat de PS3 en XBOX360 ubergeile ultra XXtreme HD graphics vertonen. Dat is allemaal waardeloos als er maar weinig mensen plezier mee beleven.

Nintendo heeft daarintegen mooi lage prijzen neergezet, revolutionaire besturing op zowel de DS als de Wii. het resultaat is dat er geweldige games voor uti zijn gekomen met geweldige gameplay. Iets totaal nieuws, iets dat ik pas nextgen durf te noemen.

Het gaat er neit om wat het realistisch is, het gaat er om wat het lekkerste speelt, waar je het meeste plezier uit haalt. De games die ik echt vaak speel op de PC zijn ook niet moeders mooiste (Wolfenstein: Enemy territory, Trackmania Nations en Enemy Territory: QUAKE Wars), maar wel games waarmee ik veel plezier beleef. Een geweldige community die daar dan ook aan bijdraagt en er voro zorgt dat je iedere keer weer met een big smile achter je PC stapt en er zo ook weer vandaan komt, zelfs als je geowned werd.
Waarom nou weer met zo'n fanboy sausje er overheen? Ja nintendo doet het goed, waarschijnlijk vooral omdat ze een nieuw publiek aan weten te boren, maar om nou maar gelijk te stellen dat maar weinig mensen plezier beleven aan de X360 of PS3?
Ik heb zelf een DS gehad maar em na een paar maanden weer verkocht omdat de spellen mij minder aan spraken dan het aanbod wat op een PSP te krijgen is, ze hebben gewoon een andere doelgroep.
Ik heb geen console, ik ben PC gamer dus geen fanboy. Maar de Wii is wat mij betreft wel de onbetwiste winnaar. Tenminste, ik beleef weinig plezier aan Call of Duty X, Battlefield Y en The sims Z: W

Weinig games zijn tegenwoordig nog orgineel, maar ze verkopen omdat de graphics zo goed zijn om daarna na een weekje stof te mogen happen. Nee dankje. De games die ik noemde zijn de enige 3 die ik eigenlijk constant de afgelopen 4,5 jaar heb gedaan! Ik heb me geen moment verveeld of het idee gehad dat het voor de zoveelste keer een routineklusje was.

Online stats liegen er ook niet om: Wolfenstein: Enemy Territory en CounterStrike zijn al een jaar of 5 oud, maar staan nog steeds hoog in de top10 van meeste players online.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 25 januari 2008 11:32]

winnaar 'on the short run' ja, maar het is inderdaad moeilijk om een console te vergelijken met een PC

ik denk zelf dat de PS3 in de 'long run' het gaat winnen (winnen is een breed begrip natuurlijk), en de spellen aanbod is natuurlijk wel redelijk afhankelijk van console/doel groep.

Maar waar het eitendelijk omdraait is idd het her-speelbaarheids gehalte van een spel die maar in weinig games te vinden is, Multiplayer en online zorgt voor een extra dimensie maar wanneer je in singel player mode al compleet ruk is red een game met MP en online het echt niet.

Ik heb al een tijdje een Wii ben er redelijk content mee, spellen aanbod is nog steeds niet voldoende voor een GC 1.5 waar er geames regelrecht van gepoort kunnen worden (oa. zelda en RE4 met controle aanpassingen) maar het zorgt wel dat games sneller gemaakt kunnen worden met de aanwezige kennis. Dus "only time can tell who wins"
Ik ben ook voornamelijk PC gamer, en de games die jij op noemt zijn dan ook PC games, dat zegt helemaal niks over wii games. Ja, de wii is origineel, maar betekent dat dan automatisch dat de games op de wii meer replay value hebben? Ik hoor best vaak om me heen dat mensen de wii best leuk vinden maar na een paar weken het ook weer gezien hebben en het ding laten verstoffen.
Ik ben het verder wel met je eens dat graphics niet het belangrijkst zijn in een spel, sterker nog, het spel dat ik momenteel het meeste speel is ragnarok online, een mmorpg met 2D sprites in een 3D wereld uit 2002 waar sindsdien grafisch niet echt iets aan verbeterd is, maar het speelt geweldig.
Ik vergelijk ze ook neit 1 op 1, ik geef aan wat ik persoonlijk het belangrijkste vind en dat is net als bij de Wii de gameplay. Ik heb een scheithekel aan al dat graphics praat. Ik had laatst nog een big smile op mn face toen mn vader vroeg of ik via DOSbox Pinball fantasies op kon starten voor hem. Alleen al dat deuntje :9~

Ik zou niet snel een Wii halen, maar als ik gratis een consoel zou krijgen en ik mag kiezen wordt het zeker de Wii.
Tja, en ik heb een schijthekel aan al die gameplay praat.. Alsof simpelere graphics automatisch betere gameplay betekent ofzo.. Grote onzin natuurlijk..

Graphics zijn een belangrijk onderdeel van een game, en bepalen ook voor een deel de gameplay.. CoD4 verschilt qua basis gameplay amper van de CoD1, maar o.a. de veel mooiere en gedetaileerdere graphics maken de game wel veel interessanter om te spelen, zo kan je nu b.v. ook echt je camoflage gebruiken om niet gezien te worden.. Net als AI, en physics etc zijn graphics dus gewoon een belangrijk onderdeel van games.. Wat Nintendo nu doet is alleen de nadruk leggen op de bediening van games, terwijl de rest niet beter is geworden t.o.v. van wat je op de Gamecube al had..

Ik zie het liefst dat games op alle vlakken verbeteren, ook graphics dus..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 25 januari 2008 15:18]

Graphics en gameplay hebben niks met elkaar te maken. Je camouflage-voorbeeld is een gameplay-element en heeft met graphics niks te maken (het feit dat iets al dan niet met graphics gevisualiseerd moet worden is een gameplay-element, geen graphics-element).

Ik ben het in zoverre met je eens dat als twee spellen (op de graphics na) identiek en even duur zijn, uiteraard het spel met de 'beste' graphics in de regel de voorkeur geniet. Echter is dat simpelweg geen realistisch voorbeeld: in de realiteit zal het spel met de betere graphics ook wel duurder zijn en hogere systeemeisen hebben. Juist daarom zitten mensen niet altijd te wachten op betere graphics; omdat de resources besteedt aan graphics (= in dit geval geld) dan ergens anders vandaan moeten komen. Of het spel wordt duurder of er moeten bezuinigingen komen op gameplay/geluid etc..

O.a. vanwege de groeiende verwachting die mensen van graphics hebben worden computerspellen alleen maar duurder en grotere investeringen, waardoor er steeds meer op safe gespeeld wordt (en dus dezelfde spellen steeds herkauwd worden in een grafisch mooier jasje).

Ik vind het persoonlijk dus juist een goede trend dat mensen steeds vaker roepen dat graphics minder belangrijk zijn.
Ik weet niet hoe de multiplayer van COD is. Die 10 uurtjes de singleplayer is leuk, maar daar koop ik de game niet voor iig. bij Battlefield en COD (kan nu anders zijn bij 4) heb ik altijd het simpele schieten gezien. Ik wil wat nieuws, iets dat ik in ET en ETQW wel vindt: Echt voor een objective gaan. Voorlopig ben ik nog wel een aantal jaartjes zoet met ETQW dus ik zie geen reden om COD te halen.

W:ET en ETQW zijn wat mij betreft ook echte pareltjes. Een developper die tenmisnte nog dingen doet voor hun community en de modders (het zijn dan ook ex-modders). Ze hebben maps met maanden werk weg gegooid, puur omdat het gewoon niet speelde zoals ze wilden. Van die games die niet ieder jaar een vervolg krijgen, games die eens in de ~3-4 jaar uitkomen en ook zo'n alnge tijd houdbaar blijven.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 25 januari 2008 12:16]

toch blijft het jammer dat ze een fantastische nieuwe controller bedenken en die vervolgens koppelen aan hardware van een eeuw oud.
Grafisch loopt de WII op het niveau van de oude XBOX of net boven de PS2. Daar betaal je de hoofdprijs voor en vandaar ook die hoge winsten.
Grafisch liep de GameCube al ver boven de PS2, en de Wii is zeker veel beter dan de GameCube. Ik heb liever graphics van vorige eeuw dan gameplay van vorige eeuw. En dat is wat je op de PS3/XBOX360 ziet.

En waarom zouden ze de prijzen verlagen? De wii is nu al vrijwel continu overal uitverkocht.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 25 januari 2008 12:07]

hmm gameplay van vorige eeuw... Zucht... Heb jij een wii? Ik heb ongeveer 10 spellen thuis liggen en het meer en deel wat nog in de schappen ligt zijn allemaal games die voor iedereen bedoeld zijn. Van halve imbecielen tot bejaarden. Alleen ze vergeten de belangrijkste... de echte gamers. Ik heb nog nooit zo veel makkelijke games gespeeld op één console. Tuurlijk zitten er een aantal (die ik op één hand kan tellen) leuke spellen bij, maar voor mij niet genoeg om de wii te verkiezen tot beste gameplay.

Ja... Het is vernieuwend (ook niet helemaal waar *denkt aan power glove*), maar ik mis de uitdaging. Nou wil ik niet lovend zijn over de xbox 360 want dat ding is nu al 2 keer kapot gegaan in 1 maand, maar de games zijn toch meer gericht op de wat serieusere gamers en bieden dus ook meer uitdaging. Geef mij maar gameplay van de vorige eeuw (met af en toe wat vernieuwde aspecten). :/

Edit: Gamecube grafisch beter dan PS2????? Dat lijkt voor mij gevoel maar zo door de kleurrijke mario spellen.

[Reactie gewijzigd door Pulze op 25 januari 2008 13:06]

Als je winst wil maken, dan zul je toch de niet 'echte gamers' moeten aanspreken. Echte gamers zijn in de minderheid, dus is het duidelijk op wie je je moet richten. Zie Nintendo die toch mooie cijfers laat zien. Jammer voor de 'echte gamers', maar die kunnen altijd nog een Xbox of PS3 kopen voor de 'echte' games. :)
Ik heb het toch niet over winst. We hadden het over gameplay. :)
Mja, de zoveelste oorlog-FPS kan misschien een uitdaging zijn, maar dodelijk saai omdat het allemaal been-there-done-that spellen zijn. Die battelfields en CoDs val je toch zowat bijna van in slaap, terwijl ik toch echt een shooter-fan ben (of misschien wel was, als je ziet wat er tegenwoordig uit komt). Heb na UT99 geen spel meer gezien wat nou echt goede vernieuwing bracht. Het meeste was alleen maar om het spel ingewikkelder te maken en je af te lijden van het eigenlijke objective. UT2k4 heb ik ook nog een hele tijd gespeelt en ik zit nu te wachten op de linux versie van UT3...
Get the ETQW demo om het te testen, en die is er ook voor Linux als het goed is (iig de full game wel). Niet zomaar een shootertje waarbij je zegt, been there done that. In ETQW zit wat meer diepgang, samenwerken in een team om alle objectives binnen een bepaalde tijd te halen, welk team als eerste x aantal kills haalt doet er neit toe ;). Je kan worden geowned wat betreft kill/death, maar toch winnen. Heerlijke game en voor jou als shooter fan denk ik en zeker het proberen waard.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 25 januari 2008 14:21]

Mja, de zoveelste verzamel disk van minigames op de wii word ook dodelijk saai en ik vond persoonlijk cod4, halo 3, Mass Effect (Shooter RPG) erg gaaf om te spelen. Bij de zoveelste mario party denk ik ook been-there-done-that. :9
En dat de console PS2-ports krijgt met een brakke Wii-mote implementatie.

Ik vind het bijzonder dat zoveel mensen een soort gevoel van trots krijgen dat het nu weer zo goed gaat met Nintendo, terwijl ze de prijzen van hun hardware onnodig hoog houden.
Nee, dat is vraag en aanbod. Ga maar naar economie. Of je de Wii voor 150 of 100 neerzet (ik weet de prijs niet) maakt weinig uit. Door het tekort en de hoge prijs verkopen ze alle consoles toch wel. Je bent gek als bedrijf als je die 50 euro extra winst per console niet zou pakken.

De PS3 moest in prijs worden verlaagd omdat weinig mensen het er voor over hebben. Hoge prijs -> Weinig vraag, lagere prijs -> hogere vraag. Die laatste optie zal hoogstwaarschijnlijk meer winst opleveren.
Wat maakt het uit op wat voor hardware het draait? Die spellen worden voor 1 soort specifieke hardware geschreven, dus draait het er altijd goed op (nouja, niet altijd halo 3 begint toch echt te laggen als je het met z'n 4en speelt). Die paar extra pixel shaders maken de gameplay heus niet beter...
En als je denkt dat je perse zware hardware nodig heb voor de nieuwste games, hier heb je een filmpje van CoD4 op de DS. Het ziet er een beetje uit als CS 1.6, maar dat kan ook aan youtube liggen, ik heb het spel zelf niet.

[Reactie gewijzigd door kozue op 25 januari 2008 14:17]

Ik heb het toch niet over graphics. Ik heb het over wat de wii te bieden heeft aan gameplay. JONGENS LEES TOCH EENS GOED!!!
Ik ben benieuwd of ze deze stijgende lijn door weten te zetten.

Verder erg positief dit, het laat zien dat risico's nemen en innovatie erg lonend kunnen zijn, hopelijk zet dit de concurrentie aan om ook innovatiever/vernieuwender te worden, zodat er een hoop nieuwe ideeen komen. Een deel ervan zal dan vast wel minder goed/leuk zijn, maar er komen dan vast ook erg leuke/vernieuwende/verfrissende ideeen.
Ik ben bang dat de concurrentie nu juist eerder nintendo zal kopiëren, in plaats van zelf eens goed na te denken en iets nieuws op de markt te brengen.
Dat is altijd al gedaan. Van d-pad, rumble tot motion control
Dat denk ik dus ook en ik vraag me ook af hoe lang nintendo nog dit soort konijnen uit de hoed kan toveren. Ze hebben altijd Mario en Zelda om de hete kolen uit het vuur te halen maar of ze deze toppositie kunnen vasthouden op de langere termijn vraag ik me ook af. (Met name binnen de consolemarkt, op de handheld markt zitten ze nog wel even safe denk ik. ) Dan zul je innovatief moeten blijven, en Sony en MS gaan nu ook niet op hun handen zitten voor de volgende generatie.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 25 januari 2008 13:10]

ik denk dat ze dat met mario galaxy en zelda twilight princess nogmaals bewezen hebben dat zij zowat de beste gamedevs zijn op deze planeet... 2x 95+% op zowat ALLE reviewsites

Nintendo is imo een bedrijf dat zijn ziel niet verkoopt, ze zijn heel hun carriere al prima innovatieve console -en gamebouwers, en dat is nooit veranderd. Daarom ook dat ze niet meedoen aan hd-dvd/blu-ray oorlog, noch de grafische oorlog... ze houden het gewoon leuk
MS verwacht ik eigenlijk niet al te veel van. Die kopieren alleen maar van anderen, zelfs van zichzelf (het windows platform). De Xbox 360 brengt niets nieuws. Het begint zelfs teveel op een pc te lijken, zowel in een verminderde gebruiksvriendelijkheid van xbox 1 naar xbox 360 (xbox1 had imho meer games die je met 4 spelers kon spelen), als in typische pc-problemen als vastlopers, verplichte regelmatige updates en drm en andere restricties.
Nintendo brengt een compleet nieuwe besturing voor games, die ook mensen aan weet te spreken die niet of nauwelijks games speelden, terwijl MS alleen maar voor grafisch geweld gaat, en daardoor, en ook door een eentonig aanbod wat teveel op pc-games lijkt, eigenlijk alleen de hardcore gamer aan weet te spreken. Sony komt tenminste nog met vernieuwingen zoals blu-ray en een van het wii-concept gekloonde bewegings-gevoelige controller, alhoewel door de prijs van de console de meesten toch bij de PS2 blijven hangen, die het nog steeds erg goed doet.
De PS3 is volgens mij meer een PC dan de Xbox 360 hoor.. Standaard Linux support, muis&toetsenbord support, zelf uitwisselbare hardeschijf, internetbrowser, gratis en open ongestructureerde online gaming.. MS doet er juist veel aan om de Xbox 360 geen PC stempel mee te geven door dingen als muis&toetsenbord of een internetbrowser bewust niet de ondersteunen.. En wat DRM en restricties betreft, dat is op elke console net zo erg, en dat is ook nooit anders geweest.. Als je meer vrijheid en minder restricties wilt, dan kan je infeite alleen op de PC terecht..

Voor de rest is er vrij weinig innovatiefs aan de Wii imho, technisch gezien iig.. Het is meer het slim gebruiken en toepassen van oude bestaande technieken.. Ik hoop dat Nintendo volgende keer ook weer een stap vooruit zet qua hardware en techniek, i.p.v. wat ze nu met de Wii gedaan hebben, infeite alleen een nieuwe controller.. Dat ze er bakken winst mee maken is logisch, want alleen een nieuwe controller bestaande uit infrarood technieken kost natuurlijk niet zoveel qua ontwikkeling en productie, en toch verkopen ze het voor een next-gen prijzen.. Nogmaals, erg slim van Nintendo.. Maar volgende keer ook graag weer wat meer vooruitgang met de rest van de techniek.. Een Super Mario Galaxy met Rachet & Clank: Tools of Dustruction achtige graphics was immers nog veel leuker geweest imho..

P.s. MS had in 1998 al een motionsensing gamepad met de Sidewinder Freestyle Pro, infeite hetzelfde wat de PS3 Sixaxis nu doet, dus ze innoveren zelf ook wel iets.. En Xbox Live kan je ook een innovatie noemen natuurlijk..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 25 januari 2008 15:03]

Dat is inderdaad het risico dat er gelopen wordt, maar voor de volgende generatie zal hopelijk in ieder geval 1 van de 3 console-bouwers proberen met iets echt innovatiefs te komen, omdat je daarmee blijkbaar de markt verovert.

Ik neem aan de microsoft en sony ook wel inzien dat als je allemaal redelijk hetzelfde hebt, de marktaandelen ook redelijk gelijk zullen komen. Voor microsoft betekent dat nu nog wel een stijging in marktaandeel denk ik, maar voor sony is het vrij vervelend. En bij elke volgende generatie zal bij gelijkblijvende producten de nivellering sterker worden, omdat de historische voorsprong van Sony door oa een groter spellenaanbod af zal nemen. Dus dan moeten ze innoveren en bij Nintende blijkt dat het ook werkt.
Natuurlijk kan de concurrentie nintendo kopieren, maar waarom zou de consument dan voor het gekopieerde gaan? De Wii en DS zijn al een begrip, als de concurrentie een kloon maakt hebben die een selling point nodig die het bestaande niet heeft, anders kopen mensen toch wat ze al kennen.
Ook kun je met de DS heel goed multiplayer spelen. Kan je wel dat ding van de concurrentie kopen, maar als je vrienden al een DS hebben kun je met dat alternatieve ding niet tegen hun spelen.
Ik vind dit toch wel erg leuk voor Nintendo, ook ik had ze eigenlijk al afgeschreven. Ik denk dat ik in de toekomst ook wel een DS koop(daar kon je toch stratego op spelen?). Misschien ook wel een Wii, want op de een of andere manier vind mijn vriendin spelletjes spelen op de PC (via netwerk) niet leuk, met die bewegingsensoren in de Wii kunnen mijn vriendin en ik wel samen lol hebben met computer spelletjes denk ik.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 25 januari 2008 11:20]

Graphics zijn overrated. Super mooi spellen zijn een uur leuk maar de games of gameconsoles met echt goede gameplay zijn eindeloos te spelen.
Goed voorbeeld: de game waar het meest naar word uitgekeken is Grand Theft Auto IV. Niet de beste graphics maar naar zijn oudere broers gekeken (san andreas, vice city, etc) wel een spel met ontzettend veel fun. Ik speel nu nog de grafisch verschrikkelijke San Andreas.
Het zijn niet zozeer de graphics, het is meer de laagdrempeligheid van de games/kosten die het intressant maakt voor een grote groep die anders geen console had gekocht, dat de specs van de wii uit t jaar 0 komen is natuurlijk helemaal mooi meegenomen voor nintendo, hoeven ze het ding niet onder de kostprijs van de hand te doen :P

Persoonlijk zie ik niets vernieuwends aan het wii controllertje, maar ik geef toe dat het een leuke verlenging is van het duckhunt gebeuren
Ben het helemaal met Yaroon eens hier. Tegenwoordig zien de spellen er beter uit dan ooit en toch vind ik het overgrote deel minder leuk dan spellen van vroeger. GTA is inderdaad een perfect voorbeeld van een goede game met matige graphics. Goldeneye is ook nog steeds een supergame, dit weekend nog gespeeld en die graphics zijn ook mega-dated.
Nou, een beetje grafisch geweld kan geen kwaad, hoor. Ik zou er niets op tegen hebben om de graphics van Xbox/PS3 gecombineerd te zien met de mogelijkheden van de Wii.

Maar je hebt gelijk als je zegt dat er meer is dan graphics alleen. Beter mindere graphics en goede gameplay dan andersom.
Nintendo heeft altijd zijn nek durven uitsteken en dat heeft ze nu (extreem) veel opgeleverd. Daarentegen beginnen me de Wii Fit, Brain Training en Pokemon sequels, prequels en threequels inmiddels wel de keel uit te hangen. Nintendo heeft wb uitmelken duidelijk veel geleerd!
Uhm ... ik zeg Playstation (http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation -> history) als ze daar de nek hadden durven uitsteken had ze dat nog veel meer opgeleverd ;)
De Wii zit na iets mee dan een jaar al aardig dicht bij de totale verkopen van de Gamecube over 5 jaar. Volgens het financiele overzicht zijn er totaal 21,72 miljoen GC's verkocht terwijl de Wii momenteel op 20,13 miljoen staat. De tij is behoorlijk gekeerd voor Nintendo. :)
Na tegenvallende verkopen van de GameCube vind ik dit een hele goede ontwikkeling voor Nintendo. Het is precies zoals ik al verwachte, Nintendo weet maar al te goed waar ze mee bezig zijn.
Het gaat goed met Nintendo, ik hoop dat ze er wat mee doen. De echte Fans die Nintendo steunde in de tijd dat ze bijna op de fles gingen, die hebben het mogelijk gemaakt dat ze deze ronde nog weer mee doen. De Cube was een fiasco en had het heel erg zwaar. Toch met 20 miljoen stuks verkocht wereldwijd was het net genoeg om het hoofd boven water te houden.

Maar die Fans worden nu in de regen gezet, daar wordt niet meer om gekeken. Prima dat er tot nu toe een redelijk aantal top titels zijn uitgekomen. Zelda, SMG en MP3 maar dat is mager, we hebben nog wel wat andere goede games maar de Triple A games blijven uit en Third Party support is nog slechter dan op de Cube. Echte goede games blijven uit en de games die wel goed zijn, zoals No More Heroes en Zack & Wicki zijn gericht op een doelgroep die helemaal niet op de Wii te vinden is.

Ik vind dat Nintendo er wel eens wat aan mag doen, er moeten meer goede games komen. Op RPG gebied zijn er echt 0,0 games of het is echte de meeste waardeloze troep ooit en met goede RPG games trek je toch een ander publiek, een publiek dat ook meer games koopt en dat waren onder andere de Fans van de vorige generatie, de meer echte gamers.

Ik heb zelf een Wii en ben voor het eerste jaar best tevreden, het heeft 10 maanden mogen duren maar toen kwamen er eindelijk 2 games die het wachten waard waren maar er moet echt snel een andere wind gaan waaien bij Nintendo want de toekomst van die Wii ziet er gameloos uit met slechts Mario Kart en SSBB in het vooruitzicht en daarna geen enkele Top game meer aangekondigd kan het best wel eens lang gaan duren voor we weer wat zien. Zo verging het de Cube ook en als Nintendo er niet om denkt stoot de ezel zich voor de 3e keer en ik meende altijd dat ze zich zelfs geen 2e keer aan dezelfde steen stoten.

[Reactie gewijzigd door Steffy op 25 januari 2008 15:08]

Op basis van de sterke cijfers verwacht Nintendo tegen eind maart 18,5 miljoen Wii's en 29,5 miljoen DS-handhelds te hebben verkocht.
Beetje raar De Wii is al 20 miljoen keer verkocht. De DS meter staat op dik 66 miljoen (tenzij ze DS lite bedoelen al is die volgens mij ook wel meer verkocht dan dat).
Het lijkt erop dat Nintendo zijn cijfers voorzichtig inschat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True