Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties
Bron: DailyTech

Microsoft heeft bevestigd dat het bedrijf sinds kort Xbox 360 Premium-consoles levert met een hdmi-aansluiting. Eerder deze week werd al aangekondigd dat de prijs van de Xbox 360 in de VS met 50 dollar verlaagd zouden worden.

Enkele klanten waren blij verrast deze week toen bij het aanschaffen van een Xbox 360 Premium bleek dat de console in het bezit was van een hdmi-aansluiting. Tot voor kort was namelijk alleen de high-end Xbox 360 Elite in het bezit van deze digitale audio/video-aansluiting. Microsoft heeft bevestigd dat de nieuwste generatie Xbox 360 Premiums inderdaad standaard met hdmi uitgerust is. Het is nog onduidelijk of ook de Xbox 360 Core de beschikking zal krijgen over hdmi. Gespeculeerd wordt dat dit wellicht het geval zal zijn omdat het voor Microsoft goedkoper is om slechts één type moederbord te produceren. Het is tevens onbekend of de nieuwe revisie Xbox 360-consoles ook uitgerust is met 65nm-chips. De 65nm-chips, met de codenaam Falcon, produceren minder warmte en zijn circa 50 procent goedkoper te produceren.

Xbox 360 Premium hdmi-aansluiting
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Beter laat dan nooit.

Ik vond het altijd een beetje zinloze discussie, dat wel/niet HDMI op de 360. Er is op zich niks mis met losse component-verbindingen naar een hdtv, en zo heel gek veel 1080p-tv's zijn er nou ook weer niet.

De DRM die in HDMI ingebouwd zit, maak ik me ook niet zoveel zorgen om: hd dvd's doen er nu nog niets mee, en ik vraag me af of dat ooit gaat komen, het hd dvd-kamp heeft al moeite genoeg in de concurrentie-slag met bluray, als ze nu ook nog HDMI gaan eisen voor playback van hun schijfjes (terwijl het merendeel van de spelers dat niet kan) dan graven ze helemaal hun eigen graf.

Enig voordeel wat ik erin zie, is dat de meeste hdtv's meerdere hdmi-ingangen hebben en maar 1 component-ingang, en de grootste concurrent (de Wii) ook hooguit een component-signaal af kan geven (en ik denk dat de kans op een Wii met HDMI zeer klein is).
Een heel klein puntje, maar dat vind ik persoonlijk... HDMI is toch omlosmakelijk verbonden met HD. Dus HDMI hoort toch standaard te zijn op een "Next-Gen" console, zeker als HD hetgeen is wat die eruit gooit, of niet?

[Reactie gewijzigd door rudymassar op 9 augustus 2007 21:43]

Nee dus,

Ik heb al geriume tijd een xbox en speel al gans deze tijd in HD. HDMI is een type connector, maar staat niet direct voor HD-signaal.

Ik ben verbonden met de component verbinding, mijn tv ondersteunt 720p of 1080i, maar ik heb het beste resultaat op 720p. De xbox360 ondersteunt op component trouwens ook 1080p...

Het hdmi-verhaal heeft dus bitter weinig te maken met het feit of je HD ondersteunt of niet...
Hey Chaos, ik ben het er persoonlijk niet mee eens dat je zegt dat "HDMI bitter weinig te maken heeft of je HD ondersteunt of niet".
Naar mijn weten is HDMI ontwikkeld voor de nieuwere HDTV's om ongecomprimeerd 1080p video - en audio signaal door te voeren wat het beste resultaat opleverd voor Blu-Ray en HD-DVD films en games?
Als je, natuurlijk, zelf een eigen opstelling heb die het beste resultaat opleverd is dat `good for you`.
Nu maar hopen dat het wel HDCP 1.3 is, want de HDCP 1.2 op de Elite houd in dat 5.1 niet naar (via) mijn Samsung 4665 naar mijn 5.1 set gaat. Voor 5.1 heb ik een 2e kabel naar mijn 5.1 setje.
Je bedoelt natuurlijk HDMI 1.3, i.p.v. HDCP 1.3

Edit: yzf1kr: je hebt natuurlijk gelijk (Ik had de H en D van HDMI omgedraaid)

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 9 augustus 2007 23:46]

Je bedoelt natuurlijk DHMI 1.3, i.p.v. HDCP 1.3
Nee, hij bedoeld HDMI 1.3 :P

Nee, de 360 heeft versie 1.2 Hij understeund dus geen DTS-HD en Dolby-HD.
Dat jouw Samsung geen geluid over HDMI accepteerd is erg vreemd, mijn oudere Samsung LCD heeft HDMI 1.1 en accepteerd gewoon al het geluid over HDMI.
HDMI 1.3 is overrated. Je kunt prima DTS-HD en Dolby-HD gebruiken icm HDMI 1.1 of 1.2 mits je speler dat signaal zelf decodeert en naar je versterker doorstuurt als Uncompressed PCM.
En wééral heeft Microsoft de mensen in de zak gezet: al wie momenteel al een xbox in huis heeft, heeft weeral een slechte koop gedaan... The neverending story...

xbox + optie hd-dvd + kabeltje hier, kabeltje daar + ms toetsenbord enz enz => het lijkt op het eerste zicht goedkoper maar het totale prijskaartje is vréselijk duur in vergelijking tot de concurrentie. Bovendien gaan ze dan nog eens goochelen met nieuwe opties in de 1000e versie van hun onding. Ik wordt stilaan moedeloos van MS, tenzij ze vandaag of morgen eindelijk hun klanten eens gaan belonen in plaats van bestelen. Het is gewoon niet meer verantwoord om hun console nog te kopen: morgen moet ik wééral investeren in een nieuwe optie.

Had beter gekozen voor "de andere hardcore-game-console". Daar zat tenminste al alles op vanaf het begin...
Ja, want ze hadden een anderhalf jaar geleden een uitgang erop moeten zetten dat nog niet "optimaal" was.

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 9 augustus 2007 16:38]

Hoezo dat? Ben blij dat Microsoft de huidige klant iets extra biedt.

Wanneer iemand een product koopt kiest hij ervoor een bepaald bedrag uit te geven voor een apparaat met een bepaald aantal mogelijkheden. Wanneer de leverancier/producent er later voor kiest zijn product financieel of technisch aan te passen heeft dat invloed op de klanten die vanaf dat moment gaan beslissen het product wel of niet te kopen.

Je kan Volkswagen toch ook niet kwalijk nemen dat ze sinds 1974 enkle punten aan de Golf toegevoegd en geoptimaliseerd hebben?

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 9 augustus 2007 16:35]

En wééral heeft Microsoft de mensen in de zak gezet: al wie momenteel al een xbox in huis heeft, heeft weeral een slechte koop gedaan... The neverending story...
Tja, maar wat doe Microsoft zo anders als Sony?

De mensen die vroeg een PS3 thuis hebben staan hebben ook een slechte koop gedaan. Want nu krijgen ze er een extra controller en 2 games bij.

Je weet als je iets koopt dat er verbeteringen komen aan een product, dat is altijd geweest en zal altijd zo blijven.
Microsoft is de enige die een HD-kabel meeleverd met zijn console. Waarom je dan een kabeltje hier en daar nodig hebt :?

HD-DVD speler noch het toetsenbord is nodig om te gamen, je verhaal gaat niet echt op.

De PS2 heeft destijds ook meer dan 20 revisies gehad: Met netwerk-poort, dan weer zonder, een grote, en een kleine, en de eerste PS2's hadden zelfs geen DVD ingebouwd. Kijk voor de grote revisies maar op de Wiki pagina.

Wat MS doet is van alle tijden. Daarbij was het moeilijk om de HDMI poort eerder te te voegen, aangezien de 360 al in productie was toen de 1.2 standaard werd vastgesteld.
Inderdaad. Wat die panman3 zegt klopt niet echt. Je moet niet de EXTRA's gaan vergelijken met wat nodig is. HD DVD is leuk maar niet noodzakelijk om te gamen. Verder is de Xbox 360 de enige console waarbij je out-of-the-box met meegeleverde kabels meteen HD kan gamen. De PS3 heeft alleen composiet, geeneens component of HDMI erbij. Component was het meest ondersteund, en nu is HDMI meer ingeburgerd. Ook zal hier wel een kostenplaatje aan vastzitten. Allemaal zelfde mobo is beter dan verschillende mobo's.
panman 3

En wééral heeft Microsoft de mensen in de zak gezet: al wie momenteel al een xbox in huis heeft, heeft weeral een slechte koop gedaan... The neverending story...

xbox + optie hd-dvd + kabeltje hier, kabeltje daar + ms toetsenbord enz enz => het lijkt op het eerste zicht goedkoper maar het totale prijskaartje is vréselijk duur in vergelijking tot de concurrentie. Bovendien gaan ze dan nog eens goochelen met nieuwe opties in de 1000e versie van hun onding. Ik wordt stilaan moedeloos van MS, tenzij ze vandaag of morgen eindelijk hun klanten eens gaan belonen in plaats van bestelen. Het is gewoon niet meer verantwoord om hun console nog te kopen: morgen moet ik wééral investeren in een nieuwe optie.

Had beter gekozen voor "de andere hardcore-game-console". Daar zat tenminste al alles op vanaf het begin...



nee sony is aardig met de 124832374 versies van de ps3..
20 gb, 80 gb, 120 gb,
wees blij voor de mensen

[Reactie gewijzigd door freaq op 9 augustus 2007 16:39]

nee sony is aardig met de 124832374 versies van de ps3..
20 gb, 80 gb, 120 gb,
wees blij voor de mensen
Er zijn maar 2 versies van de PS3, 1 MET Wifi en cardreader, 1 budget model ZONDER wifi en cardreader.
Groote harddisk is bij een PS3 niet zo relevant omdat je namelijk niet gebonden bent aan de meegeleverde harddisk.

In tegenstelling tot de X360 ben je met een PS3 vrij welke harddisk je gebruikt.
Is je 60GB na een jaar echt te klein, kun je een standaard grote S-ATA 2.5"disk kopen, lekker goedkoop bij je PC-shop om de hoek en deze in je PS3 proppen.
Loop niet zo te janken man.
Sjesus hoe sommige mensen zich zoooo kunnen aanstellen.

Hardware was bijna 2 jaar geleden geintroduceerd, deze verandering met extra HDMI poort heeft nogal lang op zich laten wachten. En er zit nog steeds de oude videoaansluiting op.

Die van mij heb ik ook al een jaar maar voldoet nog prima. Heb geen HDMI nodig en ook geen budget ervoor.
Enige is een grotere harde schijf als ze dit jaar nog met Live Video Marketplace komen (en dat is aangekondigd), IPTV zal helaas tot volgend jaar voor Europa binnendruppelen.
MS toestenbord heb je niet nodig (USB toetsen bord werkt ook). Kabeltje hier Kabeltje daar? HAH anders dan Sony levert MS altijd de kabels erbij bij de Elite zit ook gewoon een HDMI kabel. En stel je nog meer aan zeg dat is het risico van Early adaptors. Dit soort dingen zijn altijd gebeurt. Eerdere versies van Sony haar PS1 hadden een uitbreidings poort die er later niet meer opzat. De PS3 heeft nu software matige Backwards compatibility inplaats van de eerdere Hardware Matige.

En waarin moet je investeren dan? Moet je een HDDVD hebben om spelen te spelen? Nee. Dus stel je nog meer aan. Het is een game console geen HDDVD speler. Een game console moet goedkoop zijn en games spelen. Thats it. Daarom vindt ik de Gamecube en de Wii in de basis hele goede consoles. Ze zijn als eerste bedoelt voor games de rest is bijzaak.

Ik hoef geen BLuray speler op mijn console (Die dingen koop ik straks wel goedkoper en beter als het standaard en goedkoper is geworden en de markt penetratie hoger, stand alone is dan meestal nog beter ook) en al die andere dingen die tegenwoordig standaard op consoles moeten.
Zie jij de wereld maar te bedienen voor die prijs die ze vragen!?
Het is tevens onbekend of de nieuwe revisie Xbox 360-consoles ook uitgerust is met 65nm-chips.
Het zo erg onverstandig zijn van Microsoft om dat niet te doen, zeker na al de problemen die ze gehad hebben met warmte-ontwikkeling. Kan het me ook moeilijk voorstellen dat ze zo'n strategische blunder zouden begaan. Nieuwe revisie en dan nog oude problemen niet opgelost...
Aan een kant, ja, dat zou raar zijn (want je gaat niet een voor een aanpassingen doen als je toch weet dat je met even wachten ze tegelijkertijd kunt implementeren). Aan de andere kant, als die 65nm chips om wat voor reden dan ook een dikke vertraging hebben opgelopen kunnen ze ervoor kiezen om voorlopig nog de oude chips te gebruiken.

Gewoon even wachten tot iemand zijn nieuwe xbox360 openmaakt ;)
Ik heb een 'oude' Premium zonder HDMI uitgang, maar sinds kort een 1080p TV.

Welke kabel kan ik gebruiken om 1080p signaal te krijgen op mijn TV? De standaard component gaat op mijn TV niet hoger als 1080i.

Er is voor zover ik weet geen HDMI kabel beschikbaar :s
Met bijvoorbeeld deze kabel: http://www.consoleshop.nl...o-component-av-cable.html
zou het volgens de beschrijving mogelijk moeten zijn om 1080P weer te geven over component met de Xbox360. Er zullen best nog meer kabels zijn die dit kunnen.

Ik heb zelf ook een monster kabel voor mijn PS2, en ben er erg tevreden over. Ik heb 'm ooit voordelig via e-bay in canada gekocht.
Dat kan hij ook, maar niet alle TV's kunnen met 1080p component signalen omgaan. De standaard component kabels kunnen het gewoon wel.
Met VGA moet je ook een 1080p signaal kunnen afspelen. Heb ook VGA en in display options staat 1920x1080. Je TV moet wel 1080p over VGA kunnen ondersteunen dus check dat ook ff.
Heeft iemand enig idee wanneer de Elite hier in NL te verkrijgen is?
24 augustus wordt hij in Europa verwacht.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 9 augustus 2007 16:20]

wil je dan nog een elite nu deze ook hdmi heeft.
het enige verschil is de hdd..
en dat de elite mischien nog een 90nm chip heeft
( en dat ie zwart is. ( dat is wel sexy.. eigk..)
Er zijn verhalen, al weer ongefundeerd dat hopelijk de HALO3 versie wel de falcon chip heeft. Maar ja wat kun je vandaag dat dag nog vertrouwen :/
Er is echter ook nog niet beweerd dat hier de 65nm al in zit :)
eind augustus als je de winkels moet geloven
Ideaal zeg.
Want ik neem aan dat hier netjes 1080p signaal uitkomt zodat je geen extra (dure) kabels hoeft aan te schaffen als je optimaal beeld uit je Xbox360 wilt krijgen.
Xbox360 kon vanaf najaarsupdate van 2006 native 1080p aan mits je een 1080p tv had. Hiervoor was het altijd 1080i.
Er zijn al aantal spellen die native 1080p draaien zoals Virtua Tennis 3 en Pirates of the Carabien, dus geen upscaling whatsoever.

HDMI is 1.2 compliant wat 1080p native ondersteunt.
volgens mij doet de X360 nog steeds aan 720p, but then again, i could be wrong.
Jij hebt het idd verkeerd. De Xbox 360 kan al geruime tijd 1080p aan, niet alleen voor films maar ook voor games, bijv Virtua Tennis 3.
Daar was destijds toch ook dat nieuwsbericht over? Dat er een firmware update was voor 100p ondersteuning... Even zoeken :P

edit: Xbox 360 Dashboard-update met 1080p-ondersteuning

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 11 augustus 2007 10:08]

Draait bijna nog geeneen game op 1080p itt de ps3 die dat wel haalt. Ik heb overigens zelf een x360, dus geen fanboypraat.
Ja en nee. De xbox360 is gelanceerd met 720p en 1080i support, maar enkele maanden geleden heeft MS gezegd dat ze ook 1080p gingen leveren.
But then again, I could be wrong. ;)
Ik bedoelde dus de games die volgens mij toch wel allemaal in 720p zijn ontworpen.

@ DingieM: ik heb gelezen ^^
En hoeveel gamers gaan er nou 1,5m van een 80cm of grotere lcd-tv zitten om het verschil tussen 720P en 1080p te kunnen zien.
Zucht... als je die lijn doorvoert dan wil je dus net zo lief gamen op een 320x200 scherm.
1080 x 1920 / 720 x 1280 = 2.25
Dat betekent dat een 1080 weergave 2.25x zo veel pixels heeft als een 720 weergave.
Zucht... als je die lijn doorvoert dan wil je dus net zo lief gamen op een 320x200 scherm.
1080 x 1920 / 720 x 1280 = 2.25
Dat betekent dat een 1080 weergave 2.25x zo veel pixels heeft als een 720 weergave.
Ja, maar tenzij je zo kort als hierboven geschetst wordt op je tv gaat zitten, kan je menselijke oog dat verschil dus niet zien.

Trouwens, belangrijk verschil: de twee officiele HD standaarden: 720p en 1080I hebben net evenveel detail, door het verschil tussen P en I (hele vs halve beelden). Waar die 1080p gekte ineens vandaan komt, Joost mag het weten, en ze mogen het van mij houden. Ik zit ver genoeg van mijn scherm om wetenschappelijk gezien geen verschil te merken.

Edit: hier. Het bewijs: http://www.carltonbale.com/blog/2006/11/1080p-does-matter/

[Reactie gewijzigd door DexterBelgium op 9 augustus 2007 18:43]

Ik zie het verschil toch zeer, zeer duidelijk als ik op mijn full HD tv aan het gamen ben... 1080p heeft een veel scherpere weergave dan 720p, zowel als ik dichtbij zit of ver weg.
Ja natuurlijk maakt dat uit, je 1920 x 1080 paneel moet immers intern weer terugscalen naar 1280 x 720. Dat levert altijd slechtere kwaliteit op. Een Full HD scherm heeft echt niet zoveel nut, tenzij je een 50 inch scherm hebt en op minder dan 2 meter afstand zit. Maar ik denk niet dat iemand op zo'n afstand zit.
Dan wordt het hoog tijd dat je andere TV aanschaft, het menselijk oog ziet het verschil wel degelijk.
het beeld is scherper, vloeiender (omdat er meer pixels van de ene naar de andere pixel gaan) en dat maakt de ervaring ook veel rustiger (tenzij je natuurlijk Halo 2 zit te spelen (als dat in 1080p te verkrijgen was :P ))
Halo 2 is een Xbox 1 game? Hoe kan dat nu 1080p zijn? :?
Klopt helemaal voor HDTV, maar op de BluRay die ik hier heb liggen staat wel degelijk 1080P! Maar om dat te zien moet je dus een full HD scherm hebben, en ook nog een HDMI poort van de juiste versie (denk 1.3?)

Helaas heb ik "maar" 1366x768 ;)
Waar die 1080p gekte ineens vandaan komt, Joost mag het weten, en ze mogen het van mij houden. Ik zit ver genoeg van mijn scherm om wetenschappelijk gezien geen verschil te merken.
Interlacing is zo 20e eeuws. Ik verwacht dat met de huidige technologie van vandaag de dag dit niet meer nodig is. :)

(voor de mensen die het niet weten: interlacing is in het verleden uitgevonden om bandbreedte te besparen... iets waar wij vandaag de dag toch wel voldoende van hebben, lijkt me)
(voor de mensen die het niet weten: interlacing is in het verleden uitgevonden om bandbreedte te besparen... iets waar wij vandaag de dag toch wel voldoende van hebben, lijkt me)
Waarom hebben ze dan toch ook de i-varianten erbij bedacht in plaats van alleen p? Juist, omdat je nog niet altijd genoeg bandbreedte hebt om het door te kunnen sturen (met name bij 1080p dus). Nadeel van de i's is volgens HET magazine alleen wel dat de meeste tv's er een zooitje van maken.
Ehh..de 360 doet sinds vorig jaar (de beruchte FALL update) al aan 1080p maar goed :+
En zit er ook een hdmi kabel bij ? want die krengen kosten stukken van mensen...
Zou wel mooi zijn: 50 eur goedkoper + hdmi en kabel erbij
Een HDMI kabel hoeft niet duur te zijn. Aangezien het digitaal signaal is en (laten we ervan uitgaat dat de kabel slechts enkele meters moet zijn) een niet al te lange afstand over brugt moet worden, dan kan een goedkoop exemplaar ook perfect volstaan: http://boardsus.playstati...message.id=828972#M828972
Ja volgens mij wel. Bij de Elite zit die er ook standaard bij.
ja zit erbij ( en ze hebben dus mij een reden gegeven om geen elite maar een premium te kopen ( go microzacht ) scheelt me weer wat geld :)
9k spuit hem zelf wel zwart ;)
Ok dan. Nou ik weet niet, misschien volgend jaar Full HD TV en dan kijken hoe we dat gaan doen met 360. Wil niet alleen voor die aansluiting een nieuwe Box kopen...
Zit ik nu ook aan te denken idd.. alleen moeten ze die 120 GB er nog bij doen.

[Reactie gewijzigd door Stollie op 9 augustus 2007 18:22]

Het verschil van kwaliteit tussen de dure hdmi kabels en de budget kabels zijn minimaal zijn.

Ga daarom nooit voor de dure hdmi kabels het is just a waste of money!

[Reactie gewijzigd door Tiri op 9 augustus 2007 16:34]

Ik kan uit ervaring zeggen dat dit niet waar is. Ik heb met een goedkope kabel problemen gehad met steeds wegvallend beeld die ik, na aanschaf van een Profigold merk-kabel niet meer had. HDMI-kabels zijn wat dat betreft vergelijkbaar met netwerkkabels, en je hebt allerlei kwaliteitsverschillen.
Wat zal de volgende stap zijn? Standaard uitrusten met een HD-DVD speler? Ze hebben al eerder gezegd dit niet te doen maar ik begin zo te twijfelen...
Vooralsnog verplicht MS de game devellopers om alle spellen op Dual Layer DVD's uit te brengen, zodat er geen verplichting is voor HD-DVD. Waarschijnlijk zouden ze een hoop gebruikers ook behoorlijk boos maken om deze beslissing nu opeens terug te draaien.

Maar wie weet daalt de prijs van een HD-DVD drive in de toekomst wel naar 50 euro, zoals huidige DVD spelers. Dan is het een stuk schappelijker om de aanschaf te verplichten. Maar de komende twee jaar hoeven we dit waarschijnlijk niet te verwachten...

Nadeel is wel dat ze hiermee het HD-DVD platform niet erg steunen. Sony dwingt veel van zijn gebruikers gewoonweg richting Blue-Ray.
Nadeel is wel dat ze hiermee het HD-DVD platform niet erg steunen. Sony dwingt veel van zijn gebruikers gewoonweg richting Blue-Ray
Alle PS3-titels komen verplicht op Blu-Ray uit, dat is de enige dwang die ik kan bedenken. DVDs doen het ook prima op een PS3. Sterker nog, doen het meer dan prima. De beeldkwaliteit doet niet onder voor mid-end DVD-spelers, zoals de Denon DVD-2930. Ik heb een Denon DVD-1930 een paar manden voor de PS3 gekocht, maar die gebruik ik nauwelijks meer.
maarja, dvd doet wel zeeeeeeer zwaar onder aan dezelfde film in BD....
Doen ze niet, want dan verliest MS het prijsvoordeel tov Sony's PS3. Daarnaast zal MS dat alleen doen als HD-DVD de formatenoorlog overleeft en op dit moment is die kans nou niet zo verschrikkelijk groot gezien het overwicht van Blu-Ray. In Europa en Japan is Blu-Ray de overgrote winnaar, in de VS is de verhouding 2:1.
Nou overgrote winnaar in de EU? Ik kan niet zeggen dat HD formaten qua disks uberhaubt hier veel te krijgen zijn. DVD wint het nog steeds makkelijk en zal ook nog wel eventjes duren voordat dat schijfje echt weg is.
Ik heb het over het marktaandeel van Blu-Ray tov HD-DVD. Er zijn nl verschrikkelijk weinig losse HD-DVD-spelers verkocht.. In maart van dit jaar waren er in heel Europa minder dan 20.000 van verkocht. MS had op dat moment wel meer HD-DVD-spelers voor de Xbox 360 verkocht maar ook die verkoop liep niet zo goed omdat de spelers maar mondjesmaat geleverd werden. Toen kwam de PS3 en waren er in 1 maand 500.000 Blu-Ray-spelers in Europese huiskamers te vinden. Dat gaf Blu-Ray in heel Euopa meteen een gigantische voorsprong.

In de VS houdt HD-DVD het tot nu toe langer vol omdat HD-DVD-spelers langer op de markt zijn en de prijzen lager. Daar heeft HD-DVD in ieder geval een niche voor zichzelf gevonden, maar het is nog steeds zeer de vraag of het formaat het nog een jaar uithoudt. Het is voor het Blu-Ray-consortium (Sony, Philips, Pioneer, Panasonic, Sharp, Denon, etc) een stuk makkelijk om de strijd vol te houden omdat ze met zoveel zijn. Toshiba moet in zijn eentje de kar trekken, moet helemaal zelf al die HD-DVD-spelers subsidieren. Waarschijnlijk krijgt Universal ook nog een financiele vergoeding voor het exclusief ondersteunen van HD-DVD. Kost klauwen met geld en tot nu toe heeft het nog niks opgeleverd behalve een onnodige formatenoorlog. De kans dat HD-DVD de formatenoorlog wint is op dit moment al uitgesloten, het gaat er alleen nog om of ze het formaat in leven kunnen houden. In Japan en Europa is HD-DVD al min of meer geflopt, de strijd gaat alleen nog om de VS en ook daar ziet het er eerder somber uit. Een aantal video- en winkelketens zijn al exclusief Blu-Ray gegaan en dat lijkt toch de trend te zijn.
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar je kunt een wedstrijd pas gewonnen hebben als die ook daatwerkelijk begonnen is. In de VS zijn HD DVD en Blu-ray nog maar een jaartje op de markt en hier in Europa nog maar een paar maanden. Ik zeg: laten we over 5 jaar eens kijken voor we conclusies trekken. :O
Universal heeft een tijdje geleden al aangegeven niet meer exclusief voor HD DVD te produceren maar hun films ook op Blu-Ray uit te geven. Daarmee heeft HDDVD geen exclusieve uitgever meer en heeft Blu-Ray alle filmstudio's + een groot aantal exclusief zoals Disney en Sony zelf.
Hij heeft het over HD-DVD en Blu-Ray. DVD is oud. Natuurlijk duurt het een tijdje voordat DVD wordt ingehaald.
Ik vraag me af waar je die info vandaan haalt, want zowel HD-DVD als Blu-ray is heel sloom als je het mij vraagt. We (ja, ik spreek voor meerdere tweakers nu) willen cijfers zien, das wat beter in overtuiging :D
mwa, bv de disks van "300" waarbij bij de HD-dvd versie ook nog eens een normale dvdversie zat waren er in totaal 250.000 BD en HD-dvd's verkocht, in de verhouding 65% BD en 35% HD-dvd, in de VS... zegt toch wel wat....
@ BaCoNL snap ik niks van, ik kan wel gewoon 1080P selecteren alleen ik heb zelf een (HD)TV die niet verder dan 720P gaat, op component alleen dus ik heb hier ook niets aan, hdmi.
Mij lijkt het een zegen om er is wifi 802.11n in te stoppen want ik erger me er nogal aan dat alles gewoon draadloos werkt (iMac, iBook, PS3) maar dat de rukbox360 het weer niet heeft, daar moet je een kabeltje + zendertje voor aanschaffen |:( niet handig.. maargoed wel fijn voor de mensen die er wat aan heben om er HDMI bij te doen.

Ik had begrepen dat die 360 Elite 24 augustus kwam? :? zal wel niet kloppen, maarja... zie hem vanzelf wel verschijnen O-)
Als je hem op Wifi wilt moet je niet die standaard van MS aanschaffen (die is duur). Maar je hebt ook standaard adapters van Ethernet naar WiFI die gewoon compatible zijn met je 360 en een HEEL stuk goedkoper :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True