Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Via de Xbox Live Marketplace van Microsoft aangekochte content kan onbruikbaar worden als de Xbox 360 door Microsoft is gerepareerd. Dit omdat de drm-beveiliging op de gedownloade content wordt gereset.

De drm-beveiliging zorgt ervoor dat de content onbruikbaar wordt zodra er iets aan de hardware verandert. Microsoft lijkt echter in veel gevallen geen adequate oplossing te hebben, blijkt uit het relaas van blogger Andrew G. Jones.

Jones probeert al meer dan anderhalve maand een luisterend oor bij Microsoft te vinden. Na diverse telefoongesprekken met de supportafdeling, lukte het Jones uiteindelijk iemand van de juiste supportafdeling te spreken te krijgen om zijn gekochte licenties om te zetten. Microsoft Nederland was niet in staat om inhoudelijk op de situatie te reageren.

Jones blijkt niet alleen te staan met zijn klacht. Op het officiële forum van Microsoft zijn legio voorbeelden te vinden van mensen die hun gedownloade Arcade-spellen niet meer konden spelen nadat hun console gerepareerd was.

Saillant detail is wel dat Bill Gates recent aankondigde dat de Xbox 360 de meest betrouwbare console moet worden. Dit streven moet worden waargemaakt met de 'goede ondersteuning die Microsoft biedt bij problemen, waarop zij veel positieve feedback hebben ontvangen'.

Update 11.16 uur: Uitspraak Gates verduidelijkt

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Mijn xbox doet het al ruim twee jaar naar volle tevredenheid, maar een kameraad die een defecte had hoefde zich alleen bij de helpdesk te melden nadat hij zijn gerepareerde had teruggekregen. Daar konden ze zien dat zijn xbox ter reparatie terug was geweest en werd alles omgezet naar zijn nieuwe. Met een activatiecode kon hij vervolgens alle DLC weer offline gebruiken.
Je kan al je content opnieuw downloaden met de gamertag waarmee je de content had aangekocht, maar naar mijn weten kan je de arcade spellen en downloadable content voor games alleen spelen als je ingelogd bent op Xbox Live. Als je niet ingelogd bent krijg je bij de arcade games een demo versie te zien en je downloadable content kan je niet in je game tevoorschijn toveren.
Jij hebt het door, en ik weet precies wat er mee bedoeld wordt omdat ik er zelf ook wel eens last van heb:

Waneer je bijv. een Arcadegame koopt:

Op de console worden Gametitel en Console ID vastgelegd.
Op de servers van Xbox LIVE wordt de Gametitel vastgelegd bij je Gamertag

Je start een Arcadegame:

Console ID in de DRM komt overeen met Console ID -> Retail

Echter, nu heb je na een defect een andere console gekregen en je start dezelfde Arcadetitel:

Console ID in de DRM komt *niet* overeen met Console ID -> Volgende check
Op de servers van Xbox LIVE staat je aankoop geregistreerd -> Retail

Niks aan de hand dus: ingelogd kun je idd gewoon de retailversie spelen...
Maar nu komt het: afgelopen kerst lag Xbox LIVE zo goed als plat en inloggen op Xbox LIVE was zo goed als onmogelijk. Laten we dezelfde Arcadetitel nog eens opstarten:

Console ID in de DRM komt *niet* overeen met Console ID -> Volgende check
Kan geen verbinding maken met Xbox LIVE dus kan aankoop niet controleren -> Trial

Nu kun je natuurlijk wel gaan lopen rommelen met de helpdesk om weer activatie-codes los te peuteren, maar het zou in mijn ogen beter zijn om op de een of andere manier een mogelijkheid te hebben de DRM-gegevens te kunnen bijwerken zodat dit allemaal niet nodig is... oftewel: niet echt goed over nagedacht?

[Reactie gewijzigd door ironx op 14 januari 2008 13:17]

Zelfde 'probleem' gehad. Was binnen 24 uur gefixed door support. Non issue dus en oud nieuws. Of eigenlijk geen nieuws.

Overigens is werkt de DRM zo:

a) gekoppeld aan je gamertag, als je ingelogd bent kan je spelen
b) gekoppeld aan je console, hier gaat het dus fout, als je een nieuwe console terug krijgt heeft deze een andere ID waardoor je niet offline kan spelen.

[Reactie gewijzigd door itsgreen op 14 januari 2008 11:34]

3 punten blijven onderbelicht. Het kan namelijk zijn dat de servers van MS voor Xboxlive niet goed functioneren. Het kan zijn dat de reparatie afdeling vergeet op de servers aan te geven dat een bepaalde klant met live niet word ingevoerd dat een bepaalde gebruiker een gerepaeerde Box heeft, of een totaal nieuwe heeft gekregen.

Daarbij komt dat er veel mensen kunnen zijn, is een beetje mens eigen, om er misbruik van te maken en beweren dat ze veel download content op live hebben aangeschaft.

Dus het is aan MS om in de chain er voor te zorgen dat ze zeker zijn dat alle stappen goed doorlopen worden waardoor je kan stellen dat je produkt goed is. Dat mensen nog steeds last schijnen te hebben kan maar dat lijkt me sterk, aangezien MS dat best wel simpel kan oplossen en oplossingen snel door kan voeren.

Beetje hetzelfde verhaal met de 3 licentie aanschaffingen van Norton NIS. Daar word niet aangegeven dat je alle 3 de licentie's in 1 keer moet activeren. Doe je dit niet dan moet je er voor bellen en word alles gereset naar 365 dagen, omdat de licentie's werken met 1 key.Vreemd genoeg word er dus geen hardware ID tag meegegeven na een installatie bij aanmelding online. Norton lost dat netjes op door het te resetten maar pas alleen als je aandringt aan de telefoon, dus of iedereen "gereset" word is maar de vraag. In mijn geval kwam er later pas een derde machine bij waardoor ik op die ene machine gewoon de 365 dagen willde hebben. Dat Symantec alles aan 1 key hangt is hun probleem, maar wel een dure want ik doe nu in principe 2 1/2 jaar met 1 licentie en dat zulllen ze denk ik wel financieel merken ;)
Als toevoeging op a): hierom is het dus niet mogelijk om account-info op 2 Xboxen te hebben staan. Je kunt een account "seizen" op een andere Xbox, maar dan staat hij niet meer op de eerste Xbox. Of op een memory-unit zetten, maar dan heb je dus ook altijd maar 1 Xbox waarop die account ingelogd kan zijn.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 14 januari 2008 11:39]

Waarom zou je sowieso 2 keer met dezelfde account ingelogd willen zijn? Voor meedere spelers maak je of meerdere accounts aan, of je laat de anderen als guest spelen, wat volgens mij in de meeste games ook prima werkt :)
Nou... Als dat zou kunnen, dan zou je je gamertag+wachtwoord aan een vriend kunnen geven, die dan gratis Live Arcade-games kan downloaden en spelen die jij ook gedownload hebt.

En dat wil MS natuurlijk niet.
Voor zover ik weet kun je gekochte content altijd opnieuw downloaden.

Dit heb ik gedaan bij mijn nieuwe 360, die ik als vervanging kreeg. Geen problemen mee.
Gekcohte content werkt op het account waaronder het gedownload is en op de XBox waarop het gedownload is.

Als je een andere XBox terugkrijgt werkt het alleen nog maar onder het account, dit houdt dus in dat andere accounts op dezelfde Xbox er geen gebruik meer van kunnen maken.

Ik neem mijn XBox regelmatig mee naar vrienden en daar kan ik geen gedownloade content meer spelen omdat ik niet op mijn live account kan inloggen, vanwege het ontbreken van een internet verbinding (ja, ze bestaan nog :-))
Volgens mij klopt er aan dit verhaal het een en ander niet.

MS wil van de 360 de meest betrouwbare console gaan maken, volgens mij claimen ze niet dat hij al het meest betrouwbaar is.

Dat verhaal over onbruikbare content is ook al akelig oud, en volgens mij zelfs vrij eenvoudig op te lossen.
Content deleten, en opnieuw downloaden (kan, omdat je het al gekocht hebt), en alles zou weer moeten werken, dus ook zonder aangemeld te zijn op xbox live.

[Reactie gewijzigd door BM op 14 januari 2008 11:04]

Inderdaad:
Our commitment is that it will be the most reliable video game box out there.
Hij geeft juist aan dat het op dit moment nog niet goed genoeg is.
Inderdaad.

Dit nieuws is al zo oud als het bestaan van de xbox.
En tweakers heeft zoals gewoonlijk weer de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Een download is 2x gekoppeld: 1x aan de hardware en 1x aan de gamertag.

Beide koppelingen zijn onafhankelijk te gebruiken, dus als je op de hardware speeld waarop hij gedownload is dan kan iedereen spelen.
Speel je op andere hardware moet de gamertag waarop gedownload is aanwezig zijn en ingelogd zijn.

Bij een reparatie of volledige vervanging zit je dus met het probleem dat je ingelogd moet zijn om te Arcade games te kunnen spelen. Dit is inderdaad nogal een vervelende zaak waarvoor er nog geen kant en klare oplossing is.
Ik heb wel al meegemaakt dat een vriend van me een vriendelijke helpdeskmedewerker trof die hem voor alle games (stuk of 6 maar) een nieuwe redeem code toestuurde waarmee hij ze opnieuw kon downloaden.

Maar het is onzin om nu na 2 jaar opeens een heel artikel aan dit oude nieuws te gaan wijden.
Opnieuw downloaden ... Lekker als je in België woont en een download limit hebt wat niet zo heel erg bar hoog is. Alle content die je door de maanden / jaren heen bij elkaar geprokkeld hebt even snel in 1 keer downloaden lukt dan niet zonder over je limit heen te gaan.
Goede ondersteuning? Stabiele Game console? Volgens mij is er van het begin af aan iedere keer problemen met deze game console en wanneer Microsoft eens support moet bieden, moet dit eerst afgedwongen worden door consumenten die groeperen tegen Micorosft of afgedwongen door consumenten programma's.

Ik heb geen enkele game console thuis staan dus ik ben echt niet bevooroordeeld, maar als je iets over gameconsole's hoort in de media dan is het over het algemeen de XBOX360 en wat je hoort is absoluut niet goed. Nee, het is geen paard waar ik op zou wedden.
Hoe kun jij nu hier iets zinnigs over zeggen door gewoon een beetje het nieuws te lezen. ?
Tweakers.net, ik lees wel het een en ander over game console's en mijn broertjes maken wel gebruik van gameconsole's of andere mensen uit mijn omgeving waarbij ik altijd, als het ook maar even iets op een computer lijkt als vraagbaak gebruikt wordt.

Daarbij heb ik zelf er ook nog aangedacht er één te kopen dus heb ik nog enig research gedaan. Daarbij kom ik iedere keer het volgende tegen:

- Slechte kwaliteit optical's, welke de media beschadigen.
- Over verhitting van het apparaat bij normaal gebruik.
- R.R.D. (Red Ring of Death.

Hierbij moet Microsoft eerst op de vingers getikt worden voordat zij daadwerkelijk klachten serieus gaan nemen. Oke, ik geef toe wanneer de support opgang komt (uiteindelijk) dan verloopt dit, over het algemeen, ook netjes.

Maar naar mijn idee mankeert dit apparaat te veel om stabiel en goed te heten. Doordat er makkelijk gepoort kan worden met Pc games zal deze console misschien een betere ondersteuning hebben voor games en de hoeveelheid daarvan, maar als je de doormij bovenstaande problemen regelmatig hoort opduiken dan hoeft het voor mij niet.

Daarbij de gemiddelde consument moet het wel van de standaard media hebben.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 14 januari 2008 11:36]

Jij hoort al de ergste verhalen. Al wie géén problemen heeft met zijn 360 gaat dat ook niet van de daken schreeuwen, terwijl als je wél problemen hebt, je dat natuurlijk laat merken.

Het is niet alsof elke Xbox360 kapot gaat, en dat van die beschadigde discs is volgens mij ook helemaal buiten proportie. Je moet gewoon je console niet verplaatsen als hij aan staat met een disc erin... Logisch toch. Het enige wat ik of vrienden al voorgehad hebben is dat tijdens het spelen de console de disc even niet meer kan lezen. Maar mijn discs zijn wel nog allemaal krasvrij na 2 jaar.

Ik heb wel een R.R.D. gehad, maar de console was hersteld binnen de 2 weken. Ik heb hem zelfs niet gemist in die tijd, en ik heb ook nog een maand gratis Xbox Live Gold gekregen, voor het ongemak.
Het punt is zoals, ookal door iemand anders aangegeven is je hoort dit wel over de XBOX360, maar over de PS2, PS3, de WII of welke andere hedendaagse console helemaal niet. Het enige wat je wel over de PS3 hoort is dat programmeurs iets meer moeite hebben om voor deze console te programmeren, maar verder ook niet.

Wat betreft de beschadigde DVD's, tuurlijk ga je zo'n console niet iedere keer verplaatsen. Het programma TROS Radar had hier, volgens mij een tweetal uitzendingen aan gewijd. Daar waren toch wel meer dan een "paar" mensen die deze problemen ondervonden. Het is vervolgens ook aangetoond dat een bepaalde drive waargebruik van is gemaakt een fabrikage/constructie fout in zit, maar Microsoft wilde hierniet op reageren.

Vervolgens naar veel protest hebben ze het toegegeven en zijn ze de drive's gaan vervangen, maar dit is maar de helft. De beschadigde DVD's werden in eerste instantie niet door Microsoft vergoed. Dat is te zeggen alleen game's van hun zelf, maar de game's van derden niet. Dat is dus te zot voor woorden.

Je krijgt inderdaad wel iets voorelkaar bij Microsoft en wanneer de support opgang komt is het ook goed, maar voordat het zover is moet je hemel en aarde hebben bewogen.
het punt, van microsoft xbox hoor je tal van problemen terwijl dit bij de concurentie niet is.

ik moet toegeven, heb zelf geen console en ken er niets van. maar het aantal nieuwsberichten over X-box probs is gewoon verdacht hoog.
Meer media aandacht wil niet automatisch een grotere uitval beteken.
Ik heb men Xbox al anderhalf jaar en nog nooit problemen gehad.

Ik ben het volledig met Macpoedel eens:
Al wie géén problemen heeft met zijn 360 gaat dat ook niet van de daken schreeuwen, terwijl als je wél problemen hebt, je dat natuurlijk laat merken.
Is dat niet wat de gemiddelde consument doet? Voor je een toch vrij dure aankoop maakt kijk je in het algemeen wat rond op internet, je vraagt in een aantal winkels voor advies en daar baseer je je aankoop op. Ik kan me goed voorstellen dat de X360 al deze negateive aandacht niet goed doet.

OT: Dat MS dit nu wilt gaan veranderen vind ik eerlijk gezegd meer getuigen van hoe MS het apparaat in eerste instantie gerushed heeft. Ik vind dat een bedrijf vanaf het begin ernaar moet streven het betrouwbaarste prodcut te verkopen en niet pas na 2 jaar hierover na gaat denken! Ik heb zelf een PS3 gekocht en afgezien van een X360 puur door de faillure's die gewoon veel te vaak voorkomen. En dan kan bill wel zeggen dat het vervolgens netjes afgehandeld wordt maar dat is naar mijn idee niet echt de manier, een apparaat van deze prijsklasse moet gewoon behoorlijk werken.
Houd er ook rekening mee dat de gevonden problemen het produkt zijn van het percentage aan fouten met de verkoopcijfers.

Als iemand 1,000 consoles verkoopt met 1% fouten erin, komen er wellicht 100 klachten.
Als je 1,000,000 consoles verkoopt met 0,01% fouten erin, krijg je wel 1000 klachten.
Vergeet dit trouwens ook niet te vermenigvuldigen met het aantal games (met hun eigen bugs) op de console (aantal games meestal ook gerelateerd aan de verkoopcijfers van de consoles).

Denk aan het gebeuren met de sony-batterijen in laptops.
Iendereen gaf Dell de schuld, omdat dat de enige laptop was, waar je het van hoorde.
De fout lag echter bij de Sony accu's die ook in Toshiba laptops zitten.
Als iedereen en zijn stiefmoeder een Dell laptop heeft en alleen managers een Toshiba, mag jij raden wie er in het nieuws komt met ontploffende laptops.
Ik heb laatst een volledig nieuwe xbox 360 (na defect van mn oude) thuis gestuurd gekregen. Na (her)installatie van de HD, werkte alle content echter volledig! Het lijkt er dan ook op dat het puur gaat om aanpassingen aan reeds bestaande hardware. Slechte zaak als dit het geval is!

[Reactie gewijzigd door Bo-oz op 14 januari 2008 11:05]

Ik dacht dat betaalde content ook gekoppeld werd aan de gamertag, waardoor je deze altijd een andere keer nog kan downloaden. Dus zolang je gamertag niet wijzigt zou je ze ten alle tijden moeten kunnen downloaden en spelen. :)
Ik snap dit niet :? Content wordt toch aan je gamertag gekoppeld en die gamertag kan je aan iedere machine koppelen die je wil (kan wel altijd maar 1 tegelijk zijn). Als de geïnstalleerde software dan niet meer werkt vanwege DRM restricties is het voldoende om de software gewoon opnieuw te downloaden, wat gratis kan omdat je met je eigen gamertag ingelogd bent.
Dat klopt, maar de xbox live arcade games die je dan opnieuw gedownload hebt kun je dan alleen spelen als je online bent, dus als xbox live eruit ligt of je internetverbinding ligt eruit om welke reden dan ook, kun je je xbox live arcade games niet spelen (correctie: je kunt ze wel spelen maar het worden dan trial versies)

[Reactie gewijzigd door ijskonijn op 14 januari 2008 12:09]

Tjah, dit ligt meer aan DRM dan aan microsoft denk ik.
Waarom zou je je hardware niet mogen vervangen voor software beveiliging?

ik gooi vaak genoeg een andere video kaard, memory, hardisk erbij, en dan zou alle DRM om zeep gaan.. zou ik als eerlijke consument niet acceptabel vinden.
(gelukkig ben ik geen eerlijke consument, maar daar niet van)
In het geval van bijvoorbeeld een MS Windows XP/Vista licentie, wanneer jij teveel componenten vervangt, vervalt deze licentie. De grote kans maak je zelfs nog wanneer je alleen het moederbord vervangt voor een ander type of merk.
Dat geldt alleen voor OEM licenties ;)
voor de licentie inderdaad, maar het is toch wel heel storend als je je mobo vervangt (of simpelweg van s-ata controller wisselt) je heel je windows opnieuw kan installeren...
Nee, dat bedoelen wij hier niet. :D Wanneer jij je moederbord vervangt voor een ander type/merk, dan loop je de kans dat de gehele licentie komt te vervallen - lees - niet meer bruikbaar is. Je kunt Microsoft dan wel bellen, om aan dte geven dat het vanwege een reparatie is (defect moederbrod), als je dan een MS medwerker hebt die wel willend is dan activeren ze de licentie weer, maar anders heb je pech gehad en mag je voor ¤130,- een nieuwe oem licentie gaan halen.
Ja dat weet ik, maar de gemiddelde PC gebruiker heeft ook een oem licentie, lolbroek. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True