Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties
Submitter: begintmeta

Microsoft heeft vorige week woensdag een tester van Xbox 360-games op straat gezet. De man was uit de school geklapt over hardware-problemen waar de console mee te kampen heeft.

De 29-jarige man, Rob Delaware, werkte als uitzendkracht bij VMC, dat bij Microsoft in Seattle games test. Gefrustreerd door de aanhoudende problemen van de console, besloot Delaware mee te werken aan een uitgebreid artikel van journalist Dean Takahashi over het ontstaan en de evolutie van de gebreken. Volgens Takahashi klapte Delaware uit de school omdat hij "met passie gelooft in zijn werk, waarbij hij games tot vervelens toe steeds opnieuw moet spelen om bugs te ontdekken."

Delaware vertelde Takahashi te verwachten dat hij ook juridisch nog aangepakt gaat worden, zowel door Microsoft als door VMC: "Maar ik heb er geen spijt van. Laat ze maar komen." De gametester was ervan op de hoogte dat hij bedrijfsregels schond door het vrijgeven van de informatie en dat hem mogelijk ontslag boven het hoofd hing. In het verhaal van Takahashi kwam onder andere naar voren dat Microsoft al voor de lancering van de Xbox 360 zou hebben geweten dat er problemen waren met onder meer de temperatuur van de gpu.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Niet netjes dat hij bedrijfsgeheimen doorspeelt, en dat hij daar nogal laconiek over lijkt te doen... maar aan de andere kant geeft dit wel een goed beeld wat Microsoft de deur uit laat gaan. Ik kan nou niet bepaald zeggen dat Microsoft een degelijk apparaat in de schappen heeft gezet, dus hun idee van "kwaliteit" bevalt me niet echt,... laat staan hun respect voor klanten die een dergelijke hoeveelheid geld uitgeven voor hun hardware.

Als ik 't van die kant bekijk dan ben ik blij dat hij uit de school geklapt is. Ik ben graag op de hoogte hoe bedrijven waar ik spullen koop/wil kopen met hun klanten om gaan. Dan krijg je tenminste een beetje beeld wat je kan verwachten als het mis gaat. Microsoft heeft op ten duur hun service aangepast en de kapotte 360's gerepareerd of vervangen, maar dat kwam relatief erg laat op gang.
Games testen. Dat kan inhouden dat games tijdens ontwikkeling worden getest tot het maximale van de hardware. Ik kan me voorstellen dat een game of engine een continu load heeft waardoor er inderdaad problemen ontstaan, zoals te warm worden. Worden games juist daarom niet getest :?

Ik vind het originele artikel maar weinig voorstellen en zegt verder niets qua inhoudelijk, beetje ongefundeerd allemaal. Als hij al dergelijke uitspraken doet dan moet je daar op zijn minst bewijs voor hebben of uitleggen waarom hardware kapot gaat. Verder staat er niets over test opstellingen.

Als de Xbox360 werkelijk zoveel hardware fouten bezat in de huidige hardware config dan had de community dit al lang zelf ontdekt en uitgebreid en gedocumenteerd op het net gegooid. Voor zover ik kan zien is daar geen spraken van.

Een artikel met een vaatje zout :)
euhm... een dvd drive die je dvd's bekrast... het vastlopen van de console zonder enige reden, het niet uitgaan van de FAN... etc etc etc... dat zijn natuurlijk allemaal softwareproblemen of niet Parabellum?

en die informatie staat vast ook niet op het internet....


(oh i love sarcasm ^^ )

[Reactie gewijzigd door mstreurman op 16 september 2008 14:17]

"In het verhaal van Takahashi kwam onder andere naar voren dat Microsoft al voor de lancering van de Xbox 360 zou hebben geweten dat er problemen waren met onder meer de temperatuur van de gpu."

In het oorspronkelijk artikel wordt deze persoon niet vermeld als bron voor het 'feit' dat MS op de hogote was van de problemen vůůr de lancering. Het is en blijft een aanname, veronderstelling of onderbuikgevoel die nog steeds niet gebasseerd is op feiten. Wij, als lezers en consumenten, mogen alle conclusies trekken en aannames maken. Voor een journalist of onderzoeker gelden andere normen.

De rechtstreekse link die in dit artikel gelegd (of geimpliceerd) wordt tussen ontslag van deze persoon en de claim dat MS op de hoogte was van gebreken vůůr lancering van de 360, is zeker geen schoolvoorbeeld van goede journalistiek.

Het valt me op dat nieuwswebsites steeds meer insinuerende titels gebruiken om maar reacties te ontlokken en daarmee traffic en activiteit te blijven generen. Jammer, want zeker een site als tweakers zou dat niet nodig moeten hebben.
Dan mag jij me eens kort gaan uitleggen waarom microsoft dan zo heftig reageert? en ook nog eens de beweringen NIET ontkend....
Leuk dat hij ons dit wou mededelen, maar dat heeft niet echt super grote gevolgen (alleen voor hem dan). Dat apparaat is al vaak genoeg verkocht.

Verder is het gewoon een lul door bedrijfs geheimen naar buiten brengen, terwijl in zijn contract staat dat dat niet mag.

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 16 september 2008 10:10]

En hoe noem jij een bedrijf dat willens en wetens een ondeugdelijk product op de markt brengt? En dat bovendien ook nog eens keihard ontkent terwijl duizenden consumenten moord en brand schreeuwen?

Ik noem dat een hele ernstige misstand. De enige manier waarop zoiets aan de kaak te stellen is, is als er iemand uit de school klapt. En als ik deze meneer goed begrijp heeft hij er alles aan gedaan de problemen intern aan de kaak te stellen. Wat mij betreft is dit dan ook een klassiek voorbeeld van een klokkenluider en ik draag met plezier een paar dollar af t.b.v. zijn advocaatkosten.
Inderdaad.. ieder ander bedrijf had op de fles gegaan.. maar MS komt hiermee weg.. en ontslaat ook nog, terecht of onterecht, een werknemer omdat die de waarheid de wereld in helpt.. Ook hiervoor zou een beschermingsregeling moeten komen voor dit soort 'klokkenluiders', want het gaat hier nu eenmaal om een boel euro's en dollars die door consumenten aan een ondeugdelijk product zijn uitgegeven..

Om maar een voorbeeld te noemen.. ik zit hier nu met mijn 4e Xbox 360 onderhand (vanaf januari 2006, dat is 1 nieuwe per half jaar) en heb er weinig vertrouwen in dat de huidige die ik heb de garantieperiode zal doorstaan.. en wellicht vlak na het verstrijken ervan de geest zal geven.. wat kan een mens een vertrouwen in een product hebben zeg.
Wat ik totaal niet begrijp is dat jij dan 4x tegen dezelfde steen aan stoot, een ezel stoot zich meestal maar 2 keer. Als ik binnen een half jaar problemen zou krijgen zou ik nooit en te never meer een gameconsole kopen van dezelfde fabrikant, tenzij je massa's geld achter de hand heb en bij wijze van spreken bij een kapot achterlichtje van een ferrari een nieuwe ferrari te kopen. ;)
Misschien om dat ie iedere keer een nieuwe KRIJGT? Je geld terug krijgen is niet altijd mogelijk als een vervangend produkt wordt aangeboden. Maar met 4 tot 5 keer heb je toch wel wel recht op restitutie. Hoewl je dan blijft zitten met de games :(

[Reactie gewijzigd door digifan op 16 september 2008 17:27]

Ik kan me iets herinneren dat wanneer je aan kan tonen dat, en waarom je geen vertrouwen meer in een product hebt, je je geld kan terugkrijgen van de fabrikant. Mag je apparaat niet ouder zijn dan een jaar btw.

Dat heeft een kennis van me namelijk geprobeerd, hij zei dat de winkel het hem wettelijk verplicht was...
Ik noem dat een hele ernstige misstand.
Ik noem dat eerder regel dan uitzondering... Of denk je dat ieder bedrijf altijd alle klanten netjes op de hoogte houdt van alle informatie omtrent een/het product?
Nee, maar zo hoort het wel. En als een bedrijf dit niet doet, maar wel had moeten doen, kun je ze (zeker in de VS) aanklagen. Gok erop dat dit ook wel de deur opent voor een reeks class-action lawsuits.

Kan me voorstellen dat dit ook in Europa gevolgen heeft, omdat in feite word bevestigd dat er gebreken zijn die bij aankoop door de fabrikant bekend zijn maar niet naar jou als klant worden gecommuniceerd. In feite koop je dus een ondeugdelijk apparaat.
regel of niet, in europa is zoiets min of meer bij wet 'verboden' om mensen (klanten) tegen dit soort malefide practijken te beschermen.
regel of niet, in europa is zoiets min of meer bij wet 'verboden' om mensen (klanten) tegen dit soort malAfide praKtijken te beschermen.
Kom maar op met de bron...
Is deze man niet een zogenaamde "klokkenluider"???

Hij constateert alleen fouten...
Ja, en zoals algemeen bekend is loopt het met klokkenluiders gewoonlijk slecht af.
En daarom is ook een paar jaar geleden in nederland tenminste de bescherming voor klokkenluiders sterk gestegen.
Op papier, in de praktijk loopt het anders, zie Ad Bos en Fred Spijkers.
In Amerika niet hoor. Daar heb je er zelfs speciale fondsen voor. Klokkenluiders zijn in Amerika zeer gewaardeerd, mede omdat daar het principe is om de rotte appels ertussen uit te halen. Hoe dan ook. Dat zie je nu ook bij de kredietcrisis. Daar zou Europa, en Nederland, nog een hoop van kunnen leren. Deze mensen moeten geŽerd worden in mijn ogen..
De kapotte Xboxen worden vervangen danwel gerepareerd. Wat is het probleem? Grootste slachtoffer van de Xbox 360 problemen is volgens mij toch MS, het heeft ze een fortuin gekost en ze hebben er een slechte naam van gekregen. Wel eigen schuld, dikke bult, maar naar de consument toe hebben ze het prima opgelost.
Dan heb jij echt de eerste tijd gemist, toen mocht je lekker zelf gaan betalen voor de reparatie, duurde het soms maanden, en werd je meestal helemaal niet geholpen.
En microsoft ontkende alles, terwijl ze allang wisten dat er iets serieus mis was, dan vindt ik het niet meer dan normaal dat MS miljarden verliest, dan moet je maar niet zo dom doen!
dan kan dit MS nog steeds veel geld gaan kosten, er zit immers garantie op dat ding en als ei kapot gaat MOET ie gemaakt als het in de garantie voorwaarden staat, en daarin staan standaard fabricage fouten.

En nu deze fouten openbaar zijn kunnen de mensen die bedrogen zijn door MS hun geld lekker terug vragen. Daar gaan weer een paar miljoenen bij MS.

Tja als ie kapot gaat buiten de garantie termijn heb je pech, bij consoles ga ik sowieso ervan uit dat ze niet langer als de garantie periode leven. (EU norm minimaal 2 jaar als ik het goed heb)
Tja als ie kapot gaat buiten de garantie termijn heb je pech, bij consoles ga ik sowieso ervan uit dat ze niet langer als de garantie periode leven. (EU norm minimaal 2 jaar als ik het goed heb)
Hoe kom je daar nu bij? Mijn Atari2600 doet het nog prima hoor. Ik vind dat consoles, waar je immers steeds weer nieuwe games voor kunt kopen, veel langer mee moeten kunnen. Ja, er zal wel eens een controller stuk gaan ofzo, maar mijn "levensverwachting" voor een console is toch minimaal 5 jaar, met uitloop naar 10. Zelfs als jij er na 2 jaar op uitgekeken bent, hoort het apparaat nog een restwaarde te hebben voor anderen, zoals kinderen.
Nu je het zegt ja, ik heb op zolder ook nog een werkende atari 2600 staan. Niet in een vitrinekast of op een sokkel, nee, gewoon tussen de dozen in het stof. Met een oude TV eraan, als mijn neefjes en nichtjes langskomen hebben ze er nog steeds de grootste lol in!

Als ik tegenwoordig hardware koop huiver ik al bij het idee dat er zo vaak DoA's over de vloer komen. Zelfs als je ze bij een winkel haalt. Alles word sneller maar zo veel kwetsbaarder...
Tja als ie kapot gaat buiten de garantie termijn heb je pech, bij consoles ga ik sowieso ervan uit dat ze niet langer als de garantie periode leven.
Jij hebt kennelijk nog nooit van conformiteits garantie gehoord. Als je een apparaat koopt dan mag je daar een bepaalde minimum levensduur van verwachten. Gat hij eerder stuk dan moet de fabrikant naar rato van de te korte levensduur aan de reparatie meebetalen.

Daarom moet je ook nooit van die 'verlengde garanties' kopen. Die dekken iets af dat de wet ook al afdekt.
Dan heb jij echt de eerste tijd gemist, toen mocht je lekker zelf gaan betalen voor de reparatie
Dat was alleen in de VS zo omdat ze daar maar standaard 3 maanden garantie hebben zover ik weet, maar in Nederland waar 1 jaar standaard is heb je dus *nooit* hoeven betalen voor reparatie.. De nieuwe garantie van 3 jaar op RROD ging namelijk al in voordat de Xbox 360 een jaar op de markt was..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 16 september 2008 18:14]

Zoals deze meneer duidelijk beschrijft (volg de links naar het oorspronkelijke artikel) repareert MS niet alle problemen. Je krijgt 3 jaar garantie op de RROD problemen maar hij wijst op andere problemen die even problematisch zijn en net zo goed aan ontwerpfouten liggen waar MS de verantwoordelijkheid afwijst.

Er worden mensen aangehaald die hun 12e xbox aan het verslijten zijn. Volgens Ars Technica zijn er ontelbare mensen die hun 4e of 5e console in gebruik hebben. Dat zijn geen kleine foutjes meer, dat is een ondeugdelijk product. MS zou netjes zijn in mijn ogen als ze ze gewoon allemaal terugriepen.
dan nog zijn er steeds instanties om dit soort mistoestanden aan te melden.

nu mag microsoft hem de grond in procederen en dan mag hij nog eens een job als tester gaan zoeken in deze industrie, dumbass
Het zou juist een ijzersterke zet van een concurerende console fabrikant zijn als ze deze man met veel bombarie binnen zouden halen als tester!

Zie het als een open source product versus security through obscurity: waar heb jij als afnemer het meeste vertrouwen in?
Ik zie Sony al met veel vreugd deze man onder de vleugel nemen, en het nog even aan de hele wereld laten weten als het even kan. Zolang de man maar zweert nooit een negatief woordje over de PS3 te uiten :)
Zaphod69 heeft helemaal gelijk, producten op de markt zetten die laterna voor problemen zorgen kan niet door de beugel, vooral als je van te voren weet dat er bepaalde minpunten aan de console zitten.
Ik weet niet of je bekend bent met het fenomeen 'class action suits', waarbij grote groepen afnemers van produkten leveranciers kunnen aanklagen. Dan gaat het niet om kleine bedragen, maar bedragen die de aanschafprijs kunnnen overstijgen.

Ik denk dat hij n.a.v. dit artikel hij al is benaderd door diverse advocaten, of ze zelf benaderd heeft ....

Tel daarbij de imagoschade, en je hebt al een aardig 'centje pijn' voor Microsoft...
maar microsoft geeft dus ook toe dat hij de waarheid spreek.

hij had betere manieren kunnen verzinnen.

Ik ken persoonlijk iemand die ontevreden was over een tankstation van een maatschapij waarbij hij werkte. hij mailde/ belde de persoon die daar verrandwoordelijk voor is. en krijgt een grote bek terug dat hij maar met zijn eigen zaken bezig moet houden. Maar hij laat het niet bij zitten. hij schreef een brief onder een andere naam naar zijn bedrijf met de zelfde klacht. binnen een week was het weer netjes op dat tankstation.

Nou weet ik dat het net niet het zelfde is maar hij kan wel net zo goed annonieme de desbetreffende memo's op interenet kunnen zetten.

Dan gaat mijn voorkeur naar zijn keus uit. want je weet wat je aan hem heb en de 2e keus is dat je weet dat je achterbakse figuren voor jou werken.
In hoeverre verschil je als je achter je baas zijn rug gesloten informatie verspreid? Misschien dat MS niet netjes werkt echter omgekeerd hijzelf is net zo goed fout bezig. Sterker nog ik moet nog een tester vinden die niet een NDA getekend heeft. Ronduit dom en sterker nog ik zou hem als toekomstige baas ook niet aannemen. Zijn taak is om te testen en niet om de fouten te publiceren, hoe erg ze dan ook mogen zijn. Ga je je boekje te buiten sta je op straat, en zul je ergens anders ook niet meer aan het werk komen.
Verder snap ik de discussie ansich niet, ja MS heeft willes en wetes een product te snel gelanceerd echter wel met een 3 jaar garantie plan. Zo kun je het probleem toch ook opvangen? Ik ken producenten die producten lanceren die binnen de kortste tijd barsten vertonen of oververhitten en vervolgens weigeren er dan nog maar iets aan te doen omdat dit door onbehoorlijk consumenten gedrag veroorzaakt zou zijn...
---edit---
@hollandismad, Wederom moet ik dan nog een NDA tegenkomen waarin een uitzondering is aangegeven mbt illegale praktijken (dit moet nog maar blijken hier is nooit een uitspraak over gedaan) dat men alsnog zou mogen publiceren. En wederom zoals ik al aangaf is MS heus geen uitzondering dat ze een product lanceren die niet voldoet aan de eisen die de consument verwacht echter het is geen geheim dat men een afweging maakt tussen herstel/kosten.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 16 september 2008 13:57]

Zoals hierboven ook vermeld wordt zou het verkopen van een product dat willens en wetens niet naar behoren werkt best eens een illegale praktijk van MS kunnen zijn. Als dit waar is heeft Rob Delaware alleen melding gemaakt van een illegale praktijk en dus zijn NDA niet overtreden. Overigens is het uitbrengen van een incompleet of gebrekkig product bij klanten een taboe. Het zal de reputatie van MS dat ook alles behalve goed doen dat dit naar buiten is gekomen. Dit kan weer gevolgen hebben bij de verkoop van hun volgende console, want klanten gaan zich dan toch afvragen of MS niet weer hetzelfde zal uithalen.
Het zal de reputatie van MS dat ook alles behalve goed doen dat dit naar buiten is gekomen. Dit kan weer gevolgen hebben bij de verkoop van hun volgende console, want klanten gaan zich dan toch afvragen of MS niet weer hetzelfde zal uithalen.
Misschien zal de reputatie van MS een deukje oplopen, en ik zou het ook compleet terecht vinden als de consumenten heel erg huiverig zijn bij de volgende generatie Xbox (en tengevolge de verkoopcijfers heel erg te wensen overlaten), maar ik durf niet redelijkerwijs te geloven dat de massa zo'n lang geheugen heeft. Kijk anders bijvoorbeeld maar naar laptops van o.a. Sony die spontaan vlam konden (kunnen?) vatten. Ook niet erg netjes, en ook dat werd toen ondervangen door reparaties / vervangingen, maar toch worden vaio's nog steeds redelijk goed verkocht.

Toegegeven, het gaat niet om hetzelfde soort product (laptop vs. gameconsole), en ik weet ook niet of Sony al dan niet op de hoogte was van de oververhittingsproblemen tijdens de lancering van de betreffende productlijnen, maar het is nog steeds een goed voorbeeld van consumenten die bedrijven iets te snel vergeven.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 16 september 2008 14:13]

Dit vergelijk gaat niet op omdat er geen 3de partij tussen zit dit geval en dit gaat over 1 tank station onder de vele, in dit geval gaat het om het enige productlijn van die divisie en niet toevallig 1tje.

Microsoft geeft helemaal niet toe dat ze fout zitten overigens, ze ontslaan hem gewoon omdat hij MS een slechte naam geeft en dingen naar buiten brengt die misschien niet mogen. Of wat hij zegt waar is of niet waar is is totaal niet relevant, het is gewoon correct dat hij ontslagen is, had je niet moeten tekenen voor die nda destijds.

[Reactie gewijzigd door Kura op 16 september 2008 10:51]

Hoe kan zo'n clausule nou ooit rechtsgeldig zijn als het de basale rechtsgang ondermijnt? Het gaat hier niet om concurrentiebedinging, maar om verkoop van malafide producten.
Ach, wat is malafide? Niemand kan ontkennen dat ze een slecht product hebben geleverd, maar er zijn er miljoenen verkocht, lang na de berichten dat er problemen mee zijn. Het feit dat Sony geen idee heeft wat ze doen en maar een beetje op hun brand loyalty in de markt blijven helpt natuurlijk wel maar toch.
Zo was het ontwikkelteam op de hoogte van de hitteproblemen met de grafische chip, design-technische problemen met de harde schijf en de voorkant van de console en problemen met de dvd-drive. Al deze problemen staken na de release van de spelcomputer de kop op.
Jammer Rob, je verdiende wel aan het rechte eind te trekken. Wie wilt er gebruik maken van incorrecte producten? Laat staan het willen verkopen van een product waar je het zelf niet mee eens bent.

[edit] Was geen directe reactie op Str1ngS, maar is hier ook niet misplaatst.

[Reactie gewijzigd door fl!pulI op 16 september 2008 10:17]

Als het zo erg was dan kocht niemand dat ding toch meer... of zit ik nou fout?
Misschien is de Wii daarom wel zo populair :+
waarschijnlijk dacht hij dat ze er niet zouden achterkomen wie die informatie had doorgespeeld en speelt hij het nu breed uit in de media om microsoft een slechte naam te geven (vorm van wraak?) dit brengt immers nog meer slechte PR "eerst verkopen ze iets waarvan ze weten dat het niet naar behoren werkt, en nu pakken ze nog eerlijke mensen hard aan"

volgens mij is het trouwens zo dat in sommige landen het verboden is om een product te verkopen waarvan men weet dat het niet werkt zoals voorzien
iedere pr is weer pr, of het nou goede of slechte is... waarschijnlijk zien ze het weer gewoon als reklame...
In de wet staat ook dat je geen producten op de markt mag brengen als je weet dat deze gebreken vertoont. Als deze zich wel voordoen moet jij volgens het CE-keurmerk kunnen aantonen alles te hebben gedaan om ervoor te zorgen dat dit neit kon gebeuren. Het is het recht van Microsoft om zich aan dit CE-keurmerk te houden, alsware het contract dat zij aangingen toen zij het op het product zetten.

Verder heb ik niet veel slechte woorden over microsoft hoor. Ik heb ook een xbox360, maar ben wel expliciet op zoek gegaan naar een 175W Elite, aangezien daar veel minder problemen mee zijn.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 16 september 2008 10:19]

het is niet hun recht, maar hun plicht.
De wet gaat voor op een bedrijfscontract.

Een werknemer dient zich eerst aan de wet te houden en daarna aan contracten.

Vraag is dus alleen: mag je dingen die niet aan de wet voldoen (ondeugdelijk produkt volgens consumentenwetten) openbaar maken of mag je dat alleen melden bij justitie.

Ondeugdelijkheden in een produkt/dienst kun je niet onder het motto bedrijfsgeheim verstoppen.
En hoe noem jij een bedrijf dat willens en wetens een ondeugdelijk product op de markt brengt? En dat bovendien ook nog eens keihard ontkent terwijl duizenden consumenten moord en brand schreeuwen?

Ik noem dat een hele ernstige misstand. De enige manier waarop zoiets aan de kaak te stellen is, is als er iemand uit de school klapt. En als ik deze meneer goed begrijp heeft hij er alles aan gedaan de problemen intern aan de kaak te stellen. Wat mij betreft is dit dan ook een klassiek voorbeeld van een klokkenluider en ik draag met plezier een paar dollar af t.b.v. zijn advocaatkosten.
MS moet maar eens met McDonalds praten. Die klaagde ook 2 medewerkers aan over uit de school klappen. Vertelden heel oncontractueel over uitbuiting en het kappen van oerwouden en dergelijke. Het werd een zeer pijnlijke rechtszaak.... voor McDonalds. Feit op feit bleek waar te zijn.
Ik denk dat MS eieren voor zijn geld kiest en niet zo dom zal zijn een rechtszaak met de onvermijdelijke publiciteit te kiezen.
Verder is het gewoon een lul door bedrijfs geheimen naar buiten brengen, terwijl in zijn contract staat dat dat niet mag.
Rechtvaardig en legaal zijn twee verschillende dingen.
Het is jammer dat Microsoft zo reageert en hem ontslaat.
Maar aan de andere kant, gezien het in zijn contract stond en hij deze ondertekend heeft, lijkt het mij niet meer dan normaal dat microsoft hem ontslagen heeft.
Het is natuurlijk zeer beklagenswaardig dat microsoft dit soort dingen voor de lancering wist.
Uiteindelijk zijn ze zelf de dupe.
De vele problemen in het begin met de Xbox 360 heeft mij er toch van weerhouden eentje te kopen. Met een uitstel van een maand of 2 had dit waarschijnlijk verholpen en voorkomen kunnen worden.
Jammer dat het zo gelopen is maar dat soort bedrijven denken aan maar 1 ding hun ( financiŽle ) belangen en verders niet.

er zijn problemen , een aantal waren al bekend is genegeerd en toch op de markt
en dat probleem van die beschadigde cd's die niet vergoed worden is natuurlijk een schande en daar zouden ze stijf geprocedeerd om moeten worden ! :(

en deze vent zou eigenlijk onder een klokkenluiders regeling moeten vallen .
Vreemde zaak. Als ik het artikel goed begrijp is er een bedrijf (uitzendbureau?) VMC dat in opdracht van Microsoft games test. Rob werkt als uitzendkracht voor VMC. De enige actie die Microsoft kan ondernemen is dan toch het contract met VMC verbreken of er bij VMC op aandringen de persoon in kwestie te ontslaan? Er is toch geen directe relatie tussen Microsoft en de persoon in kwestie? Juridisch dan ook niet. Microsoft kan VMC aansprakelijk stellen voor het schenden van een contract en de geleden schade. VMC kan die op haar beurt dan verhalen op de persoon in kwestie.
en dat is ook precies wat er gebeurt.
Microsoft kan hem aanklagen voor laster. En misschien dat deze meneer tijdens zijn dienstverband een non-disclosure agreement heeft getekend voor Microsoft: je hoeft geen werknemer van ze te zijn om dat te kunnen/moeten. In dat geval kunnen ze hem natuurlijk ook persoonlijk aanklagen voor contractbreuk.
Ik vraag me af of hij als gedetacheerde wel als klokkenluider kan worden aangezien en vrees dat hij toch een behoorlijke straf tegemoet gaat. Persoonlijk kan ik het goed vinden met zijn actie. Jammer dat een bedrijf als MS er totaal niks van zal leren; het produkt verkoopt, ondanks de - voorheen - vele gebreken (m.a.w. publiek straft MS niet af).
Om eerlijk te zijn denk ik dat de EU moet handelen op dit probleem op zijn minst. In principe sluit MS contracten af met de (eind)kopers van het apparaat dat ze deugdelijke apparatuur leveren. Tuurlijk, gebreken moeten worden gerepareerd als die in het apparaat komen. Maar in deze situatie is al voor het contract bekend dat het apparaat niet voldoet aan het gestelde contract en dat is een vorm van oplichting.

Dat deze werknemer word aangeklaagt e.d. is natuurlijk erg maar ik denk dat een juridisch onderzoek in deze kwestie eigenlijk niet kan en zal uitblijven. Waarom de EU dit moet doen? Met name omdat de VS het niet zal doen en dit in principe toch een kwalijke zaak is. Darnaast heeft de EU reeds ervaring met MS (wel in kader van monoployposities)

Een andere mogelijkheid zou een gezamelijk rechtzaak zijn van een groep gedeputeerde gebruikers versus Microsoft. Bij die laatste is wel de kans dat MS de gebruikers sust met een grote geldsom terwijl eht toch malafide practijken zijn wat MS heeft gedaan.
Je sluit geen contract af met de fabrikant maar met de verkoper ;

Bij aanschaf van een product gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. Die is degene die u een deugdelijk product moet leveren; hij mag u bij een slecht (ondeugdelijk) product niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper moet zelf voor een oplossing zorgen.

Met de fabrikant hebt u geen overeenkomst gesloten. Gaat u met uw ondeugdelijk product toch direct naar de fabrikant, dan is deze vrij om aan de garantie allerlei beperkingen te verbinden. U moet dan bijvoorbeeld arbeidsloon betalen als een product moet worden gerepareerd.

Fabrieks- of verkopers garantie kunnen overigens nooit afbreuk doen aan uw rechten volgens de wet; die gelden altijd.
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
Als er nou geen Microsoft had gestaan, hadden jullie dan nog steeds zo belachelijk gereageerd? Iedere producent van electronica weet al van te voren dat hun nieuwe product fouten herbergt, zelfs Apple wist dat de iPhone 3G problemen had.

Iemand die werkzaam is bij een bedrijf en een geheimhoudingsverklaring tekent dient gewoon zijn mond te houden. En als hij dat niet doet kan hij juridische stappen verwachten. Hoop dat hem een paar jaar gevangenis straf boven het hoofd hangt.
Als dit soort mensen niet genadeloos hard word aangepakt schept het een precedent voor anderen die het ook niet zo nauw zullen nemen met bedrijfs geheimen.
De wet is niet bedoeld om ook dergelijke misstanden te beschermen. Het zou nogal frappant zijn dat Microsoft enerzijds de wet kan inroepen om zich te beschermen tegen misstanden, terwijl ze anderzijds met grote voeten de wet overtreedt door gammele producten in de markt te zetten waarvan ze weet dat ze niet goed werken. Zo werkt het dus niet.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 16 september 2008 10:34]

Maar het is wel geoorloofd om lukraak strategische bedrijfsinformatie op straat te mikken, met het mogelijke gevolg dat het bedrijf zoveel schade lijdt dat er zelfs mensen ontslagen moeten worden?
Anders klokkenluiden we de source-code van Windows ook even naar buiten, want wij consumenten hebben toch zeker het recht om zo de daar aanwezige mogelijke pre-launch bekende design fouten aan de kaak te stellen? Vergeten we even de keerzijde van de medaille, zoals het op straat liggen van intellectueel eigendom waar miljoenen in geinvesteerd zijn, veiligheidsrisicos, etc...
Met de huidige keiharde time-to-market deadlines is er nou eenmaal geen plaats om al te strict te moraalridderen. Ik denk niet dat Sony of Nintendo of ieder ander bedrijf in een dergelijke situatie waar zulke grote belangen gemoeid zijn zich strict aan de regels van de ethiek zullen houden...
Sorry maar dit is echt onzin.

1. Of je het er nu mee eens bent om dit naar buiten te brengen of niet., het is geen 'lukraak strategische informatie' waar het om gaat, maar misstanden. Totaal onvergelijkbaar met de broncode van windows.

2. Willens en wetens een kapot product op te markt brengen is een zeer dubieuze aangelegenheid en dit aan de kaak stellen noem ik niet moraalridderen. Moeilijk doen over een NDA-breuk uit altruistische motieven, dat is pas moraalridderen!
Nja, misstand...het is gewoon een strategische beslissing geweest zoals die bij legio bedrijven gemaakt worden. Het is vrij normaal om een product dat nog niet geheel uit-geengineerd is op de markt te brengen. De eerste series van een product kampen nou eenmaal wel vaker met kinderziektes. Omdat het nu Microsoft is staat iedereen meteen op de achterpoten dat het een groot complot zou moeten zijn.
"Moeilijk doen over een NDA-breuk", tsja, je tekent die dingen niet voor niks. Je gaat een contract aan om bedrijfsgevoelige informatie onder ogen te mogen komen op voorwaarde dat die kennis niet naar buiten gebracht zal worden. Als je dat dan vervolgens wel doet kun je hoog en laag springen, maar dan heb je toch echt iets strafbaars gedaan. Als die kerel een flinke straf krijgt lijkt me dat niet meer dan terecht. Ik hoorde links en rechts al vallen dat sommigen wat dollars zouden willen betalen voor de advocaatkosten van de 'arme onterecht aangepakte' man, schrijf mij maar in voor wat dollars voor de advocaat van microsoft...
ik leg geen bedrijfsgevoelige informatie bloot... 't is jammer dat microsoft dat wel vind... het is idd wel een gevoelig punt voor het bedrijf dat zijn 2 heeeeele grote verschillen... maar 't blijft illigaal om een niet werkend product op de markt te brengen...

't zou hetzelfde zijn als: Oh ik verkoop jou een Rolex, vertel jou over wat alle extra knopjes kunnen... maar als puntje bij paaltje komt werkt geen 1 van de knopjes zoals het zou moeten... of zijn de knopjes na 1x erop drukken kapot... Zo lang ik weet dat DAT het geval is ben ik hardstikke strafbaar... Zeker als ik daarna zeg dat het mijn probleem niet was want het is bekend dat alles kinderziektes heeft... of gewoon zeg dat je te hard op de knopjes hebt gedrukt... en jou voor alle extra kosten laat opdraaien...

[Reactie gewijzigd door mstreurman op 16 september 2008 14:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True