Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Submitter: x Gotcha x

Microsoft geeft toe dat enkele Xbox-titels die vanaf december op de Xbox 360 zijn te downloaden, problemen kennen. De spellen vertonen de nodige grafische fouten of het geluid hikt. In sommige gevallen kan de console zelfs crashen.

Xbox OriginalsOp Xbox.com is inmiddels een lijst gepubliceerd van probleemtitels uit het Xbox Originals-aanbod. De game Crimson Skies vertoont grafische fouten, terwijl Halo en Fuzion Frenzy kampen met framerate-problemen. Het rpg-spel Fable kan volgens Microsoft textures niet altijd correct vertonen en heeft bovendien last van geluidsproblemen. De PAL-versie van de platformtitel Psychonauts tenslotte loopt vast als de 720p hd-resolutie wordt gekozen.

Behalve de bugs in de emulatiesoftware van de Xbox 360 ontberen alle beschikbare Xbox Originals-titels de nodige extra's, zoals trailers en demo's. Volgens Microsoft kan het spel vastlopen als deze opties toch in een spel worden gekozen. Verder is bekend geworden dat de beschikbare spellen geen achievements op Xbox Live zullen ondersteunen. Microsoft motiveert deze beslissing met de stelling dat de originele games deze feature in het verleden ook niet kenden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Ligt het aan mij of zijn alle consolebouwers de weg kwijt? Een van de grote voordelen van een console was in het verleden dat je een spel uit de verpakking kon halen in je console kon stoppen en kon gaan spelen. Het was een groot voordeel dat er geen bios-updates, driver-updates, hardware-upgrades of compatibility-issues waren; als de game voor jouw console werd uitgebracht dan werkte het.

Bij de consoles is het onderhand net als bij PC's geworden. Bios en firmware updates zijn nodig om de boel draaiende te houden en ondanks dat het spel voor die consoles wordt uitgebracht hoor je problemen over vastlopers, artifacts, framedrops, etc.

Het lijkt erop dat de consolebouwers het voordeel dat ze hadden ten opzichte van de PC uit handen aan het geven zijn....

[Reactie gewijzigd door Neo_revisited op 17 november 2007 01:46]

Probeer eens een Wii, dan. Niet dat deze niet geupdate wordt, maar dit gaat wel met een klik op ja, en dan is ie in een minuut klaar. Net gedaan met MP3 en een week of twee later met SMG.

En tot nu toe ik die Wii nog noot gecrasht.
1. breng je product te vroeg uit
2. blijf patchen tot het goed is (maar zelfs patch 12.0 doet dat nog steeds niet!)
3. Succes

Dat is hoe het gaat niet? Console titles beginnen steeds meer op pc titlels te lijken. Oh ja waarom wou ik ook al weer een console, tuurlijk..op een console werken de titel tenminste! Well so much for that!
Tjah, en waarom beginnen console titels op pc titels te lijken? Omdat de console tegenwoordig ook aan het internet hangt, en daarom patches kan downloaden.

Het is simpelweg goedkoper om de consument in te zetten als beta-tester, in plaats van hier mensen voor aan te nemen, simple as that. its all about the money.
Misschien grotendeels vanwege het XNA platform. Dat is een platofrm onafhnakelijk ontwikkelsysteem. Hier kunnen ontwikkelaars dus eenvoudig hun game voor schrijven en zo porten tussen de verschillende windows en xbox en XN compatible devices afspelen.
Platform onafhankelijk is niet helemaal waar. Het is (vooralsnog) afhankelijk van Microsoft platformen.
heb niets tegen patchen, als het gaat over dingen die toegevoegt worden dat is. Maar de game moet wel al gewoon werken zonder problemen voordat hij eigenlijk uit zou moeten komen.

Yup helaas!
Deze spellen werken al met BC, en deze spellen kan je gewoon kopen voor 10EUR (goedkoper als deze afzetterij) en dan heb je het officiele spel. Dit is gewoon pure geldklopperij en werkt kennelijk niet eens. Daarbij is het niet echt een logische service want de premium gebruikers (20GB HD) hebben feitelijk maar 13GB schijfruimte vanwege cashing. En al het moois op marketplace+demo's neemt al genoeg in.

Ik zie de logica niet.
Ik wel, de reden wordt dan groter om de 120 gb hd te kopen bijv. En hoe kan je dat makkelijker bewerkstelligen dan op deze manier. Bovendien verdien je nog eens flink ook, aangezien ze het alleen maar op een servertje hoeven te zetten. Ik had allang door dat de xbox wel een erg grote melkkoe was toen ik m'n wifi-antennetje had gekocht voor 80 Euro.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 16 november 2007 22:07]

Omdat ik het wel makkelijk vind dat ik niet steeds de CD hoef te verwisselen (ik maak op mijn computer ook overal ISO's van)
In elk geval probeert microsoft backward comp.
Persoonlijk vind ik het harstikke fijn dat ze het doen.
Beter proberen en falen/slagen dan niet proberen.
Witte reus waar je was fel-roze van wordt, vind je dat ook fijn dan?
"Ja maar op het pak staat dat je was er stralend wit van wordt... "

wat heb je er dan aan?

Ik bedoel , als je iets doet , doe het dan goed, en ga niet iets uitbrengen wat duidelijk niet (goed) getest is.
ik kan me iets herrineren van een game genaamd world of warcraft waar ze onderhand al op patch 2.3 zitten....

ok het is fijn om een volwaardige game zonder bugs te hebben... maar soms is t gewoon niet te doen zonder gebruikers als testers...
je dokt nu 60 eruo voor een game, dalijk moeten de bedrijven veel testers aannemen en dok je 70 euro per game... doe mij maar die 10 euro korting en dan leef ik wel met een paar bugjes die toch snel gefixed worden.
Die patches heten wel patches, maar bevatten naast kleine fixes toch meestal nieuwe content of class balancing.
Blizzard is constant bezig het spel uit te breiden en te verbeteren (functioneel), het grootste gedeelte van de patches is daarop gericht. En ja ook daar komen telkens weer nieuwe bugs uit te voorschijn.
Maar ook bij blizzard is het all about the money... speel al enkele jaren op Al Akir, en ze weigeren simpelweg om geld te investeren om die kl*** servers te fixen, elke week gaat 's avonds de instance server down, (daar sta jedan met je raid, kan je weer opnieuw gaan clearen) de realm is al crappy sinds de eerste dag dat ie bestaat. Het mooie is dat je voor World of Warcraft na die eerste 50 euro nog niet klaar bent, je betaalt 10-12 euro per maand.
ik speel zelf geen WoW maar weet toevallig wel dat die patches grotendeels anti-cheat zijn. en dat kun je de makers niet echt aanrekenen imo...
Echt striking dat deze opmerking op meerwaarde staat. Kom op zeg, de reden dat ik jaren geen spel meer heb gekocht voor de pc, was nadat ik een speltitel of 4 a 30-60 Euro het stuk vol met bugs had liggen in de kast. Nu heb ik een xbox gekocht en verwacht daar eerlijk gezegd een betere prestatie van, vanwege de hardware die overal gelijk is. Maar wanneer men weer dezelfde fouten gaat maken (breng het supersnel uit, dan maar met bugs, tijd=geld), koop ik echt nooit meer wat in die richting. Men moet eens begrijpen dat je klandizie pas vasthoudt wanneer je niet je producten met joekels van bugs uitbrengt, zoiets moet opvallen tijdens normale tests. Alleen krijg ik soms de indruk dat ik inmiddels tot een oudere generatie behoor, welke nog zoiets durft te eisen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 16 november 2007 22:04]

Emulatie per se is niet moeilijk, vooral niet voor het bedrijf dat de hardware heeft gemaakt (om een stuk hardware te emuleren heb je echt grondige kennis nodig van 1. de hardware die je wil emuleren en 2. het platform waarop je t wil emuleren).
Emulatie op speelbare snelheid is een andere zaak.

Daartegenover staat ook wel weer dat de X360 echt veel meer rekenkracht in huis heeft dan de ouwe xbox.
MS heeft de hardware niet gemaakt, ze hebben de hardware samengesteld.

De Xbox en Xbox 360 hebben compleet andere platformen... De Xbox is een Intel x86 met nVidia gpu, de 360 is een PowerPC-architectuur met ATI gpu. Ook al heeft MS beide consoles gebouwd, dan nog valt het niet mee om een emulatie te schrijven van een platform in een compleet ander platform.
maar MS heeft de oorspronkelijke code voor deze games nog staan dus voor de CPU is een recompile voldoende, en zowel de Xbox 1 als 360 werken vzviw gewoon via directX dus ook op de GPU ligt de moeilijkheid niet. emuleren van oude dvdtjes (voor de x86 arc) is lastiger maar dit zou een koud kunstje moeten zijn...

en als ze weten dat het met 720p vastloopt - maak het kiezen daarvan dan niet mogelijk, en sloop de linkjes naar die demo's en extra's gewoon uit de games. dat zou het probleem dan wel zo'n beetje op moeten lossen hoor.
Ik weet dit niet zeker hoor, maar volgens mij zijn dit geen ports of re-makes maar gewoon de ge-emuleerde x86 versies. Even je spel recompilen van xbox 1 naar 360 gaat echt niet zomaar, en zeker als je toch al een emulator hebt zou dat veel te veel werk zijn. Als de spellen echt geport zouden zijn dan zouden ze ook geen framerate problemen hebben.

Daarbij denk ik niet dat het zo makkelijk te zeggen is dat MS zo even de beschikking heeft over alle source code en assets van al die spellen. Het zijn misschien wel allemaal Microsoft Game Studio games, maar de wijze waarop die spellen ontwikkeld en gelicenseerd zijn zal per spel verschillen.
Makkelijk is het niet nee maar wat Jeanpaul145 bedoelt is dat als er 1 partij is voor wie het iets minder moeilijk is dan de rest dan is het de maker van de console zelf. MS weet tot op de laatste bit exact hoe hun consoles werken en zouden dus een perfecte emulator moeten kunnen maken.

Dat het emuleren van een xbox 1 op een xbox 360 geen koud kunstje is dat is zeker waar, sterker nog, ik denk dat dit soort hardware emulators tot de meest complexe soort software horen die er bestaan. Maar het is niet onmogelijk. Ik heb heel lang met het idee rondgelopen om zelf een emulator te schrijven (in dit geval een NGC emulator voor in de eerste instantie PPC Macs), had er ook al een hoop goede ideeen voor en een heleboel reverse-engineered specs, code van andere emulators etc. voor verzameld. Maar op het moment dat je het iets concreter probeert te maken kom je er achter hoe idioot veel werk er in zoiets zit en hoe onzeker het is dat je het ooit voor elkaar krijgt met de beschikbare informatie. Zelfs een Nintendo gameboy 1 emulator ben je al wel een paar maanden zoet mee, en dan hoef je je nog niet eens druk te maken om performance of GPU emulatie.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 17 november 2007 11:31]

Dit is opzich wel raar, aangezien bijvoorbeeld een gewone disc van Halo wel normaal op de 360 werkt. Dan werkt de backwards compatability dus wel goed, maar nu via het downloaden niet.
Wat niet wegneemt dat ook een gewone disc van Halo regelmatig framedrops kent als je op de 360 speelt. Althans als je wat meer ervaren bent en multiplayer mode doet. Oftewel, heel snel speelt. Veel springt, hoogste look-sensitivity en kortom continu in beweging bent.

Framedrops heb ik bij de xbox eigenlijk nog nooit last van gehad, ook al speelde ik met 16 spelers multiplayer. Terwijl de snelheid van de xbox een fractie is van die van de 360. Dit betekend dus blijkbaar zoals iemand eerder al zei, dat software-emulatie lastiger is dan je zou verwachten.

Overigens is het wel belachelijk dat ze spellen aanbieden waarvan ze weten dat ze niet goed werken. Dan moeten ze alleen de games aanbieden die goed werken en ondertussen de bugs eruit halen zodat ook de andere games stuk voor stuk online gezet kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Dragonslaughter op 16 november 2007 20:27]

En Sony heeft ook veel problemen met zijn Backwards Compatability (de software backwards compatible versies van de console tenminste).

[Reactie gewijzigd door TweakerNummer op 16 november 2007 19:53]

Bij de PS3 is (of was) de BC een extraatje, en werkt voor de meeste titels ook prima. Microsoft biedt echter XBox spellen speciaal aan om op de XBox360 te downloaden en te spelen, dan mag je ook wel verwachten dat deze spellen fatsoenlijk werken.
Ow, bij de ps3 is het een leuk extra'tje, dus het geeft niet als niet alles werkt. Maar op de 360 is dat opeens slecht, is het niet gewoon een extra extra'tje dat je de xbox1 games ook gewoon kan downloaden, voor bijna niks.
Nee hij heft gelijk. Bij Sony heeft men van begin af aan al gezegd dat niet alle ps2 spellen zullen werken op de ps3. Zij verkopen ook geen ps2 spellen onder vermelding dat het op de ps3 gaat werken.

Microsoft verkoopt deze spellen voor de xbox360. Dus dan mag je inderdaad wel verwachten dat ze gewoon foutloos werken!
Bij Sony heeft men van begin af aan al gezegd dat niet alle ps2 spellen zullen werken op de ps3.
Dat is dus niet waar. Sony maakte MS bijna met de grond gelijk omdat de Xbox360 enkel softwarematige BC kende. Sony zei toen dat de PS3 wel fatsoenlijk BC zou hebben. Die kwam er inderdaad, een hardwarematige oplossing in de vorm van de Emotion Engine chip. Helaas was deze chip te duur voor de PAL-EUR versie en dus kreeg deze PS3 als enige een softwarematige oplossing.

Maar geen nood, want Sony heeft besloten dat ze maar BC uit alle versies gaan halen, dus allemaal weer gelijk.

Back ontopic. Het is niet zo heel handig om dit soort software zo te releasen. Je zou toch denken dat het niet zo heel moeilijk is om te testen of deze games goed spelen? Met alle Xbox360 versies en uit verschillende regio's, dan hoef je maar iets van 20 machines te testen. Toch wel raar.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de VC van de Wii. Sommige NES games werken (nog) niet over een component kabel. Als je dat wilt, dan moet je de Wii ook met RGB of composiet tulpjes verbinden aan je TV. Erg lastig. Af en toe komen er wat updates om wat te fixen. Ben benieuwd hoeland het duurt voordat dit probleem is opgelost.
Nou, bijna niks, 15 dollar geloof ik. En dat voor Halo 1, erg leuk, maar toch een beetje prijzig vind ik.

Verder is het van zowel de ps3, xbox als welke console dan ook not done wanneer er zich dit soort fouten voordoen in spelen. Ik hoop niet dat ik nu precies hetzelfde ga krijgen als ik jaren geleden steeds had na de aanschaf van een pc-spel, major bugs, de reden dat ik jaren niet meer heb gespeeld en nu voor de console ben gegaan.
Ja dit is een manier om er naar te kijken.

In 95% van de gevallen gaat het om zeer minor bugs die maar in bepaalde gevallen voorkomen.

Nice gebalanceerd artikel.
kom op zeg, dan lees je die "artiekelen (sic)" toch niet. Ik ben niet zo van de ms of linux crusade maar heb niet het gevoel dat er aan MS bashing wordt gedaan op tweakers.
Hooguit een hoog fanboy gehalte, zeker bij dit soort artikelen. Dit artikel over de 360 heeft als eerste reactie een Wii bash, een artikel over de PS3 gaat al snel over de betere 360 game line up en een artikel over de Wii verzand al snel in een discussie over graphics of hetzijnde een gimmick.

Why can't we all get along? :)

Wat ik tof vind aan tweakers is een discussie over de chips die er in de dingen zitten, of waarom emulatie kennelijk moeilijk is voor machines als de 360. Daar leer ik tenminste wat van.

maar ja, hevig off topic.
Ik vind het wel een leuk nieuwtje, alleen jammer dat er nu dus al problemen mee zijn.
Dan zou ik zeggen fix eerst de bugs of breng alleen eerst de games die geen problemen geven.
Ik denk dat ik er wel gebruik van ga maken (als het wat bugvrijer is)
Sommige spellen van de Commodore 64 liepen ook niet echt lekker op een Commodore 128. Amiga 1000/500/2000 games kunnen soms ook niet lekker op een Amiga 1200 draaien... Same old story, get over it!
Klopt, de prachtige Amiga tijd herinner ik mij nog goed. Echter, sinds wanneer leert men dan automatisch niet meer van het verleden? We zijn inmiddels weer dik 10 jaar verder, dan mag je toch meer verwachten. Bovendien wil ik zowiezo meer verwachten voor mijn zuurverdiende centen, ook toen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 17 november 2007 10:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True