Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Om de concurrentie voor te blijven wil Microsoft de gebruikers van Xbox Live eigen content laten aanleveren. Of dit moet gebeuren middels XNA Studio, een game-ontwikkelomgeving, of middels een andere oplossing is nog niet duidelijk.

Xbox Live-logoDavid Edery, die over het wereldwijde Xbox Live-aanbod gaat, zegt dat Microsoft op dit moment een aantal opties onderzoekt om de concurrentie van Sony's PlayStation Network en Nintendo's Wii Ware voor te blijven, meldt de GamesIndustry. 'Het is niet zeker dat er binnen de komende twaalf maanden al wat te zien zal zijn', aldus Edery.

Op dit moment worden oude Xbox-games en kleine Arcade-spellen al aangeboden via Xbox Live. Microsoft wil ontwikkelaars van de Arcade-games bovendien aanmoedigen om spellen in meerdere episodes uit te brengen. Volgens Edery is het moeilijk om een goed model te vinden voor het aanbieden van episodic games, omdat er geen succesvolle voorbeelden zijn.

Sony’s Little Big Planet is een voorbeeld van een speelse wijze waarop gebruikers content aanleveren. Iedereen kan zelf spellevels creŽren, uploaden en eventueel gezamenlijk doorlopen. Ook Nintendo komt binnenkort met het Wii Ware-platform, waarop kleine ontwikkelaars hun spelletjes kunnen aanbieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Van mij hoeft het niet, al dat onzinnige spul. Het is toch een next-gen console of niet dan? Dan verwacht ik goede games, met mooie graphics. Als ik 'arcade' games wil spelen dan sluit ik m'n SNES wel weer aan.
Met arcade wordt hier meer een quick-fix bedoelt qua spelbeleving.

Dus als je even niet 2 uur 1 of ander multi-campaign wilt doen, maar gewoon even simpele platform of puzzeler voor 20 minuten.

En goede game!= mooi graphics, dat het er aan bijdraagt ben ik met je eens, maar als het geen ge-emuleerde game is op XBLA dan zijn het stuk voor stuk mooie games.
Vind je dat gek dan? Het is een commercieel bedrijf, dus is dat niet anders dan logisch. Of mensen er geld aan uit willen geven is 2.
Geen succesvolle voorbeelden van episodische games? Wat is Sam & Max dan? Half-Life 2?
Half Life 2 episodes is een heel slecht voorbeeld van episodic content. Een dik jaar wachten voor de volgende episode is niet echt "episodic".
Sam & Max en Bone zijn goede voorbeelden.
Akkoord, Valve gaat keer op keer op hun bek met de release dates. Was het 'maar' een jaar, zelfs. :P

Maar, HL2 episodes zijn:

-korter,
-goedkoper,
-delen van een groter verhaal.

Drie van de vier vind ik niet slecht.
like i thought.
Verder vind ik het jammer dat microsoft aan veel dingen weer een prijskaartje aan wil hangen, xbox live op zichzelf kost al geld, (ik gok) de arcadegames en xbox downloads ook, noem maar op.

Ik gok dat de plek waar kleine ontwikkelaars hun games kwijt kunnen microsoft ook weer een lekker graantje winst mee wil pakken.
Voor het hosten en distribueren van je spel? Ja, logisch wel vind ik. Het zou leuk zijn als ze dat gratis deden, maar het is geen liefdadigheidsinstelling.
half life 2 een episodische game?

nee dus. je koopt gewoon 2x een spel in de winkel voor een bedrag van +/- 50 euro.

wat ze bedoelen met episodische games zijn games die veel kleiner zijn als een normaal spel welke je dan voor een kleiner bedrag kan kopen. Deze episodes worden dan aanhet begin al bekend gemaakt dat deze elke maand uit zullen komen bijvoorbeeld
Ik weet niet waar jij 'm koopt, maar ik heb Episode 1 voor (dacht ik) $20 gekocht, en Episode 2 is er voor $29. Da's wel iets anders dan 50 euro.

De episodes zijn korter dan de normale spellen, ze kosten minder, en ze zijn ieder een deel van een groter verhaal. Dat is een episodische game. Er is nergens een wet die bepaalt dat ze van te voren aan moeten kondigen hoe vaak die spellen uitkomen, omdat het anders geen 'episodische game' mag heten.

[Reactie gewijzigd door Maria_von_Trapp op 14 december 2007 10:41]

Volgens Edery is het moeilijk om een goed model te vinden voor het aanbieden van episodic games, omdat er geen succesvolle voorbeelden zijn.
Het gaat niet over spellen met meerdere episode's, lees voortaan even voordat je denkt een snuggere opmerking te maken.

Edit: Was eigenlijk bedoeld @ Maria_von_Trapp

[Reactie gewijzigd door Witchhammer op 14 december 2007 10:51]

Nou nou, wat een boos mannetje ben jij.

Ik zou zeggen, kijk naar het distributiemodel voor zowel de HL2 episodes als de S&M episodes. Voila, succesvolle voorbeelden.
Dat "model" wijkt niet af van het distributiemodel van alle andere games. Microsoft zoekt een generieke oplossing op haar platform.
Waarom per se een ander model willen? Het gewone voldoet duidelijk prima. Voila, een succesvol model.
MS wil aan elk aspect van de Xbox en Xbox Live 360 geld verdienen. Eigenlijk is dat nu het wezenlijkste verschil tussen de 360 en PS3.

Daarom wil MS niet dat je bij Unreal Tournament III op de 360 straks gratis te downloaden user-maps kunt importeren. Het is veel interessanter om de beste maps als DLC te verkopen voor 1200 MS points. Ze waren er al op tegen dat Epic Games Gears of War-maps gratis zou weggeven en dat is bij UT3 natuurlijk nog veel sterker als iedere PC-gebruiker zelf maps zou kunnen maken. Weg inkomstenbron.

Je ziet die houding op alle niveaus, bij de kleinste dingen, bijv dat je op de 360 themes en user-icons moet kopen, terwijl Sony een gratis theme editor levert zodat je de XMB-interface zelf kunt skinnen. Idem dito met de recente actie dat niet betalende Xbox Live Silver-gebruikers nu de demo's pas een week later kunnen downloaden dan betalende klanten. Of dat ze Play n Charge-opladers voor hun controller verkopen terwijl je op de PS3 dat kan doen met een willekeurige USB-kabel. Of dat je verplicht ben om de Xbox Live Vision Camera te gebruiken voor video chats omdat standaard USB-webcams het niet doen, terwijl je op de PS3 wel elke webcam kunt aansluiten. Dat je op de 360 vast zit aan de de door MS geproduceerde (en dure) HDs terwijl je bij de concurrent de HD zelf kunt vervangen. Dat je op de PS3 met Linux gratis homebrew kunt maken, terwijl MS je dwingt om jaarlijks 100 euro neer te leggen voor toegang tot de XNA Creator's Club.

MS heeft in het verleden miljarden verloren op het Xbox-project (meest recent voorbeeld was natuurlijk de afschrijving van 1 miljard dollar ivm de RROD-problematiek) en daarom willen ze koste wat het kost op alle onderdelen indien mogelijk winst maken - met de consument als het spaarvarken wat MS op een neer schudt om de laatste centjes eruit te vissen.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 14 december 2007 11:24]

Helemaal mee eens. Ik heb een xbox, maar had mij vantevoren niet echt gerealiseerd hoeveel ik erbij moest leggen om allerlei zaken te kunnen. Grappig, dat wel. :)
MS heeft in het verleden miljarden verloren op het Xbox-project (meest recent voorbeeld was natuurlijk de afschrijving van 1 miljard dollar ivm de RROD-problematiek) en daarom willen ze koste wat het kost op alle onderdelen indien mogelijk winst maken - met de consument als het spaarvarken wat MS op een neer schudt om de laatste centjes eruit te vissen.
En dat spaarvarken heeft zelf de vrije wil en de keuze om geen geld los te laten.
wat betekend dat je - dus niet mee kunt spelen met online games (neem ik op uit de comentaren) en dus je investering van die paar honder euro (aankoop van eerste spelletjes en xbox) dus eigenlijk gewoon een kat in de zak maakt...

- ik zie 't dan ook als ransomware, - dus geen xbox hier in huis, nu niet en nooit nie...
Je theorie klopt niet echt moet ik concluderen. Als je namelijk Halo 3 kent, zul je waarschijnlijk weten wat 'The Forge' is.. een mapeditor dus waarmee je van alles kunt aanpassen en dit ook kunt delen met mensen. Een complete editor waarin je je eigen levels maak lijkt me op een console niet helemaal werken eerlijk gezegd. Je zou dan nog steeds op de computer levels moeten maken.

Overigens kun je ook je Xbox 360 guide aanpassen met achtergronden die je zelf wilt hoor, je hoeft dus niks te kopen als je dat niet wilt.

Voor de rest heb je gelijk dat je randapperatuur moet kopen en niet je eigen dingen kunt gebruiken. Eigenlijk redelijk logisch voor een console bouwer die moet verdienen aan dit soort dingen en niet aan de console zelf. Moet ik wel zeggen dat de apparatuur zelf allemaal zeer mooi is uitgevoerd. Die play and charge kit hoef je overigens niet te kopen, het is een keus, je kunt net zo goed batterijen gebruiken, of een charge station kopen.

En iedereen zit in deze business om geld te verdienen. Microsoft heeft simpelweg een dijk van een service bedacht om nieuwe verdiensten binnen te halen. En aangezien het populair is zijn mensen dus toch bereid om een extra centje te betalen voor wat extra maps. Veel developers hebben het trouwens niet zo ruim als Epic, en kunnen daarom dat extra geld wel gebruiken dat ze voor de maps krijgen. Overigens spoort het ze zo ook aan om meer nieuwe content te ontwikkelen.

Dat Silver gebruikers langer moeten wachten vind ik eerlijk gezegd een service ten opzichte van Gold gebruikers.Nu Silver er is is er voor de weinig online spelende Gold klant relatief weinig meerwaarde aan de Gold service. Door demo's etc eerder voor ons online te zetten geef je toch een voordeel.

Nogmaals, ze willen ALLEMAAL winst maken, de grootste winstmaker is nog steeds Nintendo, die kunnen de prijs van die Wii ook voor de helft laten zakken, doen ze dat omdat ze ons zo aardig vinden en ons niet willen uitbuiten? Nee ze houden de prijs netzolang op 250 euro totdat de vraag zakt. Zo werkt de economie nou eenmaal.Zolang mensen betalen voor content zal het begrijpelijkerwijs ook betaalde content worden. Microsoft heeft al veel verloren, kan het ze eigenlijk niet kwalijk nemen dat als ze dan een keer een echt topspel hebben, ze daar ook wat op willen verdienen.
Het is dan wel niet uniek, maar wel in mijn ogen een goed idee. Als je Xbox-live aantrekkelijk wilt houden.
Beetje rare redenering, om voor te blijven lopen op de concurrentie van Nintendo en Sony willen we gebruikers content laten aanleveren iets wat op de andere twee platforms al mogelijk is. XNA was er dan miss eerder maar op het gebied van gebruikers betrekken bij het leveren van content loopt MS achter op Nintendo en Sony..

In mijn boekje is voorlopen, meer of andere opties bieden dan je concurrentie niet de mogelijkheden van je concurrentie kopiŽren.
Ik neem aan dat ze dan ook met een oplossing komen die weer een stapje verder gaat.

Xbox Live Arcade is er al lang voordat de PS3 en Wii op de markt kwamen. Het was er zelfs al op de Xbox 1.

Wat de Xbox 360 en Internet/Live betreft gaat het "MS is weer aan het kopiŽren" echt niet op.
Mijn gedachte. Sony is met Singstar al best ver met user-generated content en ook de modsupport voor UT is mooi. Verschil is dat Sony aan het proberen is en op zoek is naar het juiste businessmodel (ook met Home) en dat MS eerst wacht op succesvolle voorbeelden om die te volgen.
Sony is helemaal niet op zoek naar een business model, Microsoft daarentegen wel. En dat is nou juist het probleem. Sony's netwerk is vrij toegankelijk, het is dus aan de developer van de games of ze iets gaan doen met user generated content.
De Xbox 360 premium is momenteel voor 319 euro verkrijgbaar.
Verder heeft die een grotere harddisk dan de betreffende PS3 versie en een headset en een controller MET rumble en is de Xbox 360 een erg goede mediaextender voor je netwerk.

En qua games is het natuurlijk geen vergelijk en ligt de Xbox 360 nog mijlen voor op de PS3 concurrentie.
Als je toch gaat vergelijken moet je het wel goed doen. De PS3 heeft een 40GB HD, de 360 een 20GB. De PS3-controller heeft (nog) geen rumble maar heeft wel een motion-sensor. De PS3 is DLNA-compatibel en kan daarmee ook muziek, videos en afbeeldingen van een DLNA-device (bijv Windows Media Player) afspelen.

Maar goed, dit wordt zo wel een heel erg fanboy-achtig welles-nietes-spelletje. Snel afkappen dus.
Tja technieken gaan nu eenmaal allemaal een bepaalde kant op.
Er loopt ook niemand te klagen dat sony (of welk merk dan ook) ook opeens plasma's en lcd's gaat produceren.

En mag er ook alstublieft geld verdiend worden.
De motion-sensor is een andere functie dan de rumble functie en niet bepaald nuttig. Rumble functie voor de ps3 moet nog verschijnen. Verder is het spelaanbod en de onlinefunctionaliteit nog lang niet op het niveau van de Xbox360. dit maakt de ps3 imo nog niet welkom in mijn huiskamer
Ik kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande reacties. Ik heb zelf een PS3 gekocht vanwege ook het blu-ray verhaal en 3th party applicaties, zoals linux en headsets ed, en dik tevreden mee, alhoewel ik moet zeggen dat Xbox live en het spelaanbod momenteel beter zijn dan de PS3 variant. Als je idd kijkt naar het prijskaartje dat aan zelfs de kleinste dingen hangt omdat je alleen orgineel MS spul kunt gebruiken, dan was de PS3 nog goedkoper ook.
Het prijsverschil van een PS3 tov de Xbox 360 Premium is maar 50 euro, en dat heb je er met de PS3 al uit omdat online gaming gratis. Dan zijn de extra's als WiFi en Blu-Ray gratis.

De Xbox 360 is een prima gamesconsole, maar hij biedt op dit moment niet de beste prijs-kwaliteit-featuresverhuding eerlijk gezegd. Voor 250 euro is het een mooie deal, maar voor 350 euro is die eigenlijk te duur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True