Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Submitter: MetroidPrime

De eerder aangekondigde remake van de Nintendo 64-klassieker Goldeneye 007 komt mogelijk toch niet naar de Xbox Live Arcade. Microsoft en licentiehouder Nintendo kunnen het financieel niet met elkaar eens worden.

De verbeterde shooter was zo goed als af en zou binnen enkele maanden op de Xbox 360 zijn te spelen, maar volgens 1UP zal de remake niet op Live Arcade verschijnen. De bron, een anonieme medewerker van ontwikkelaar Rare, weet te melden dat financiële onenigheid de oorzaak van het annuleren van de Live Arcade-première is.

Twistpunt tussen Nintendo en Microsoft zou de manier van betaling zijn. Microsoft zou Nintendo voor de rechten op Goldeneye 007 uitsluitend een groot bedrag in een keer willen uitbetalen, maar Nintendo eist een percentage van elk op Xbox Live Arcade aangekocht exemplaar. Het bedrijf hoopte vooral geld binnen te halen met de introductie van de nieuwe online-component. Onduidelijk is nog of de partijen opnieuw een poging zullen wagen om uit de impasse te geraken.

Goldeneye 007-cartridge voor Nintendo 64
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

De code van GoldenEye ligt bij Nintendo OF, de rechten op een Bond game liggen bij Activision.
MS was kennelijk bezig met een port die op 2 maanden na af was.

Dat Nintendo deze versie dwarsboomt is nogal kort door de bocht, is het niet?
Ik weet wel dat een heleboel users op Kotaku.com Nintendo zien als boosdoener maar feitelijk is er gewoon niets over bekend.

Verder moet je je het volgende bedenken: toen GoldenEye in productie was heeft Nintendo(iirc) Rare voorzien van resources, en testing, etc. Rare, als zijnde second-party destijds, heeft de game ontwikkeld en NIntendo heeft hierbij ondersteund. De Bond licensie laat ik er nog even buiten. Nintendo heeft er destijds dus veel tijd en geld ingestoken. Later hebben ze Rare verkocht omdat de resultaten tegen begonnen te vallen en MS heeft Rare opgekocht. Vervolgens wordt er een GoldenEye port gemaakt en wil MS dus kost gezegd flink verdienen aan iets waar ze eigenlijk niets mee te maken hebben gehad? Best logisch dat Nintendo zegt "% of revenues plz". ALS ze dat hebben gezegd dan.

Ik vind de headline dan ook best misleidend, er is gewoon niets over bekend behalve dat Nintendo en Microsoft het niet eens kunnen worden.
Misschien heeft Nintendo destijds een hoop geld besteed aan Goldeneye, maar dat hebben ze ook terug gezien, daarnaast heeft Microsoft een hoop geld neer moeten leggen voor Rare (377 miljoen)
De aankoop van Rare door Microsoft staat los van deze kwestie. Microsoft dacht een goede aankoop te doen destijds en heeft Rare opgekocht.

De Goldeneye granchise is kennelijk in handen van Nintendo, anders was dit conflict nooit intstaan. Verder staat ook het aantal verdiende dollar los van het feit dat Nintendo resources heeft gespendeerd los van dit verhaal.

Eerlijk gezegd vind ik het al wonderbaarlijk dat ze zover zijn gekomen.
Volgens mij had Nintendo ook alles kunnen weigeren.
Omdat het een populair spel was, zullen mensen het nu waarschijnlijk weer gaan spelen. Als Nintendo per verkocht exemplaar geld krijgt zal dat waarschijnlijk meer zijn (in totaal) dan dat MS nu in een keer wilt betalen.

Dus ik kan Nintendo best begrijpen in dit geval. :)
Waarom draagt iedereen Nintendo altijd op handen, en is Microsoft per definitie de bad guy in een nieuwsartikel?
Och, Nintendo levert een aparte speelervaring voor een fatsoenlijke prijs. Veel van Nintendo's eigen titels zijn stuk voor stuk goeie games. Niemand gaat mij wijsmaken dat een willekeurige Mario sport game per definitie zo crap is dat je er beter een bieronderzetter van kunt maken. Ow ja, tel daarbij op dat Nintendo's consoles niet per tros tegelijk stuk gaan. Ik snap dat ergens wel (hoe goed Microsoft ook z'n best goed om die 360's te blijven fixen, tis gewoon lullig dat het gebeurd, zeker als mensen al aan hun 8e (!!) Xbox360 zitten)...

Ow ja, en veel mensen hebben nog wat problemen in het verleden gehad met Windows 9x, ME en IE. Wil er ook mee te maken hebben :)
Jottem! Er zaten fouten in oude Windows'en.

En dus? Noem mij dan een ander OS op uit die tijd die zo gebruiksvriendelijk was als Windows? Het blijven pionieren. En kom nu niet aan met Linux/MacOS. Vooral toen was Linux _NIET_ gebruiksvriendelijk (en ik ben zelf een zeer tevreden Linux gebruiker, al ongeveer 8 jaar lang).

Maar alle dingen in het verleden daarbij gelaten. Wat jij zegt komt in feite op dit neer: Omdat Microsoft in het verleden misschien fouten heeft gemaakt, is alles wat ze doen slecht. En omdat Nintendo goede producten maakt, is alles wat ze doen goed?

De logica is zo krom als maar kan. Ik persoonlijk vind de Xbox een prima speelervaring leveren voor een idem prima prijs (ik vergelijk de Xbox met de PS3, niet met de Wii). Dat wil niet zeggen dat de PS3 slecht is...alle drie de consoles boren in mijn ogen een geheel andere markt aan.

Ik geloof echt niet dat Microsoft een heilig boontje is. Maar het constante Microsoft-gebash zonder echt inhoudelijk te kijken waar het over gaat, begint langzaamaan erg saai te worden.
Je leest me post verkeerd. Ik geef ff weer hoe de meeste mensen beide bedrijven ervaren, niet hoe ik dat zelf doe. Apple wordt hier ook continue volkomen onterecht de hemel in geprezen en het is gewoon een feit dat MS geen brandschoon verleden achter zich heb liggen. Mensen kijken daar nogal nauw op...
Tegelijkertijd is het tegenovergestelde hier ook niet op z'n plaats. Twee bedrijven worden het niet eens over een overeenkomst: dat kan gebeuren, en is niet de schuld van een van de twee.
Ik kan mij niet voorstellen dat Nintendo een deal zou sluiten om het spel op XBLA uit te brengen, zonder dat ze zelf ook de rechten zouden krijgen om het spel op de Wii Virtual Console uit te kunnen brengen. Nintendo weet vrij goed hoe hoog de vraag naar een Virtual Console versie is en Nintendo heeft gezegd er alles aan te doen om het spel op de Wii te kunnen uitbrengen. Deze deal zou waarschijnlijk ook betekend hebben dat er een VC versie van het spel zou komen. Dat de deal niet door gaat is dus jammer voor zowel Xbox 360 als voor Wii bezitters.

Hopelijk zal de media aandacht aan deze deal Nintendo en Microsoft een impuls geven om toch tot overeenstemming te komen. GoldenEye zou voor beide consoles een zeer mooie aanwinst zijn.

[Reactie gewijzigd door MetroidPrime op 13 januari 2008 17:46]

Hopelijk zal de media aandacht aan deze deal Nintendo en Microsoft een impuls geven om toch tot overeenstemming te komen. GoldenEye zou voor beide consoles een zeer mooie aanwinst zijn.
Je kan het ook omdraaien. De marketing machines van Nintendo en Microsoft hebben de handen ineen geslagen en zorgen nu voor media aandacht. Want media aandacht is reclame, ook al is het negatief. Men weet dat een conflict tussen Microsoft en Nintendo zeker aandacht krijgt in de media, dus reclame, gratis en voor niets. En uiteraard komen ze er uiteindelijk wel weer uit. Vlak voordat het spel echt helemaal klaar is. Dan dus weer een pers release, en dan vlak voor de echte releasedatum...
Geweldige titel "Nintendo dwarsboomt Xbox Live Arcade-versie GoldenEye" slaat IMO nergens op.

Nintendo dwarsboomt niets, Nintendo en Microsoft worden het niet eens over het licentie model. Het ligt net zo goed aan Microsoft dan Nintedo.
"Nintendo en Microsoft dwarsbomen elkaar" was misschien een betere titel geweest ja. Ze willen beiden GoldenEye uitbrengen en hebben beiden elkaars ja-woord daarvoor nodig gezien de benodigde rechten in beide kampen liggen. Nu schieten ze gewoon ieder in hun eigen voet. Beide bedrijven staan gekend om hun koppigheid.
De online community tekent inmiddels de online petitie!

http://www.petitiononline.com/rare007/petition.html
fijn voor ze.

maar ik denk dat Nintendo weinig boodschap heeft aan de klanten van haar concurent.

denk dat ze eerder het spel voor de virtual console zullen willen uitbrengen dan ;)
Microsoft heeft toch de rechten in handen omdat ze Rare gekocht hebben? Beetje laf van Nintendo aangezien zij nooit Rare wilde kopen.
Het IP lag bij Nintendo, niet bij Rare. MS heeft dus helemaal geen rechten.
Rare heeft recht op de code en het spel. Nintendo heeft de uitgave rechten. Dus de ene partij heeft dus de rechten om het spel uit tegeven (Nintendo) en de ander heeft de rechten op het spel zelf. Dit kan dus eindeloos doorgaan, ook omdat het bekend is dat Nintendo stijfkoppig is. Zijn ze namelijk altijd geweest.
ook omdat het bekend is dat Nintendo stijfkoppig is. Zijn ze namelijk altijd geweest.
en dat heeft ze duidelijk geen wind eieren gelegd ;)
Maar het is wel eerst ver gekomen, voordat ze er weer helemaal bovenop kwamen. De Gamecube was algemeen beschouwd toch duidelijk de minst succesvolle van de vorige generatie consoles. Koppig zijn kan ook leiden tot faillissementen.
De Gamecube was algemeen beschouwd toch duidelijk de minst succesvolle van de vorige generatie consoles.
Dat klopt, maar dat is meer te wijten aan de N64 dan aan de Gamecube.

Nintendo kwam zo rap uit met de Cube omdat de N64 heel moeilijk voor te ontwikkelen was. (iets wat voormalig concurent Sega de nek omdraaide met de dreamcast en de saturn).

Alleen tegen de tijd dat de Cube uitkwam, wilden de meeste ontwikkelaars niet meer, dat heeft een hele tijd geduurd. ( bijvoorbeeld: is het niemand opgevallen dat zelfs Konami nooit een Castlevania uit heeft gebracht op de Cube, terwijl je op de gameboy (advance) en de DS er mee dood gegooid werd? )
nee, de rechten zijn dus blijkbaar in handen van nintendo omdat het spel voor hun console (exclusief) gemaakt is.

Anders zou Nintendo inderdaad niets mogen zeggen en zou het spel waarschijnlijk al in XBL staan.

Persoonlijk geef ik Nintendo wel gelijk trouwens, ook al zal ik het spel waarschijnlijk nooit in de VC aanschaffen, ik was een van die zeldzame mensen die alles van de N64 slecht vond.
Vind ik raar. De N64 was een pracht van een console, ook een revolutionaire controller en de lijst met topgames houdt niet op :)
tja, het is ook raar. de N64 is de enige console van Nintendo die ik geskipped heb, voor de rest heb ik ze allemaal. (en ja, de NES, SNES staan hier nog gewoon speelbaar aangesloten, de gamecube niet, want dat loopt toch uitstekend via de Wii).
GoldenEye was echt een dikke hit toen. Ik kan mij voorstellen dat Nintendo een percentage van de iedere verkochte titel wil. Dat lijkt mij trouwens ook een hele normale constructie. Dat gaat toch met bijna alles zo? (games en muziek enz.) Snap micro soft niet zo goed dat ze daar zo moeilijk over moeten doen
Dat gaat helemaal niet met bijna alles zo, zelfs niet in de games industrie :). Het gebeurt bijvoorbeeld vaak zat dat een developer gewoon een eenmalig bedrag krijgt van de publisher bij de ontwikkeling van een game. Of je ziet hybride schema's waarbij je een vast bedrag krijgt, en ook nog eens royalties zodra de verkopen over een bepaalde afgesproken limiet heen gaan.

Het hangt natuurlijk allemaal van een hoop dingen af, zoals het kaliber van de developer en hun geschiedenis, de relatie met de publisher en of ze een grote vinger in de pap hebben, en wie de rechthebbende van het IP wordt (vaak is dit overigens wel de publisher). En natuurlijk wat er van de game verwacht wordt. Ik snap dat Nintendo in dit geval voor royalties wil gaan, het is een populaire game die ongetwijfeld veel aangeschaft gaat worden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 januari 2008 18:09]

Microsoft doet bijna niet anders met de spellen voor de X-Box die niet van hunzelf zijn.
Daarom willen ze graag veel verkochte spellen opdat de winst groter wordt (het verlies op het kastje zelf teniet gedaan).
Nu wil een ander met hun net zo'n contract aanbgaan en dan geven ze opeens niet thuis?
DE waard en zijn gasten....?
Erg jammer, het was echt het beste spel op de N64 afaik. Heb hem vorig jaar nog gespeeld op de 64 voordat ik mijn Xbox had :)

* Dennahz hoopt dat ze er uitkomen en hij alsnog uitgegeven wordt.

Opzich is het vrij logisch dat Nintendo ook geld wil zien per verkoop... dat is toch met muziek etc ook zo? Betaal je ook per keer dat je het afspeelt (Radio etc).
Hopelijk komen ze er wel uit dit is toch wel een titel waar menig gamer op zit te wachten zeker als het spel 100% hetzelfde is (dus ook de besturing) en alleen graphics update heeft gehad.

Denk haast wel dat er een overeenstemming zal komen en dat MS of meer geld bied of toch een percentage zeker gezien er al zoveel positiefe feedback was op het bericht dat het spel er op uit kwam.

/FUNMODE
Alle X-Box gebruikers kregen toch een gratis game wegens de slechte servers tijdens de decembermaand geef nintendo 50% van de opbrengst en geef ons even goldeneye :)
/ FUNMODE off

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True