Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Microsoft en Rareware zijn bezig om de oude Nintendo 64-topper Goldeneye 007 naar Xbox Live Arcade te brengen. Ook de oudjes Perfect Dark en Banjo Kazooie moeten dit jaar hun weg naar het online platform vinden.

Goldeneye 007Hoewel een officiële aankondiging van Microsoft of Rareware nog uitblijft, weet Xbox Evolved dat de uitgever en de ontwikkelaar een deal hebben gesloten met MGM Studio's en Activision over de release van de first person shooter op Xbox Live Arcade. De inmenging van Activision is nodig omdat daar momenteel de rechten op de James Bond-franchise liggen. Overigens heeft Activision zelf ook een nieuwe James Bond-game in ontwikkeling, die tegelijk met de nieuwe film uit moet komen. Dat spel krijgt, naar verluidt, de titel 'James Bond | 007' mee.

Goldeneye 007 moet volgens Xbox Evolved kort voor de release van de nieuwe Bond-game van Activision op Xbox Live Arcade verschijnen. De graphics worden opgepoetst en het spel krijgt online multiplayerfunctionaliteit. Dat laatste is niet verwonderlijk; Goldeneye 007 gold in het Nintendo 64-tijdperk als een van de beste games, voornamelijk dankzij de uitstekende split-screen multiplayer-mogelijkheden.

De release van het trio Rareware-games laat nog wel even op zich wachten. De games Peggle, Bust-a-move en Bliss Island zullen waarschijnlijk eerder op Xbox Live Arcade verschijnen, aangezien het Entertainment Software Rating Board die drie spellen van een leeftijdskeuring heeft voorzien. Om voor een beoordeling in aanmerking te komen moet een spel nagenoeg af zijn, dus zullen Peggle, Bust-a-move en Bliss Island zeer waarschijnlijk binnenkort op Xbox Live belanden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik vraag me af hoeMicrosoft dit geregeld heeft, want een deel van de rechten zal ongetwijfeld nog bij Nintendo liggen, daarnaast ligt de Bond licentie bij Activision, dus er kan geen enkel Bond spel uitgebracht worden zonder toestemming van hun.

Misschien een contract met Nintendo waarbij de titel zowel op Arcade als op Virtual Console uitgebracht wordt? Activision zal wel een financiële vergoeding krijgen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 januari 2008 12:35]

Ik vraag me af hoeMicrosoft dit geregeld heeft, want een deel van de rechten zal ongetwijfeld nog bij Nintendo liggen
Je zult vast wel eens dat schermpje 'licensed by Nintendo' gezien hebben bij een game. Dat betekend niet dat het spel van Nintendo is, maar dat Nintendo er een licentie op genomen heeft om het te mogen produceren en verkopen voor een bepaald platform.

De software zelf is gewoon eigendom van de ontwikkelaar. (uitzonderingen als mario titels, metroid, zelda en f-zero daargelaten - alhoewel f-zero voor de gamecube uit de stal van Sega kwam).

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 9 januari 2008 12:41]

Je zult vast wel eens dat schermpje 'licensed by Nintendo' gezien hebben bij een game. Dat betekend niet dat het spel van Nintendo is, maar dat Nintendo er een licentie op genomen heeft om het te mogen produceren en verkopen voor een bepaald platform.
Dat betekent het absoluut niet. Licensed by Nintendo betekent letterlijk vertaald dat er toestemming is verleend door Nintendo. Een uitgever van een spel stapt namelijk op Nintendo/Microsoft/Sony af en neemt dan een licentie om een spel op de betreffende console uit te brengen. Als Nintendo een licentie zou hebben genomen op het spel, dan zou er "Licensed to Nintendo" hebben gestaan, wat niet het geval is.

Deze discussie is echter volkomen nutteloos. De regel "Licensed by Nintendo" komt namelijk nergens in het spel voor omdat GoldenEye is uitgegeven door Nintendo zelf en er dus geen licentie nodig is geweest. Als ik het mij goed herinner worden de copyrights op het spel op de verpakking en in de handleiding van het spel aan Nintendo toegeschreven en niet aan Rare. Volgens mij liggen een deel van de rechten echter wel bij Rare, net zoals het geval lijkt te zijn bij de Donkey Kong spellen die Rare heeft ontwikkeld voor Nintendo. Deze spellen zijn opnieuw uitgebracht op de GBA en DS, maar wel met volledige medewerking van Rare, ondanks dat Rare onderdeel was geworden van Microsoft.
Je zult vast wel eens dat schermpje 'licensed by Nintendo' gezien hebben bij een game. Dat betekend niet dat het spel van Nintendo is, maar dat Nintendo er een licentie op genomen heeft om het te mogen produceren en verkopen voor een bepaald platform.
Dat regeltje 'licensed by Nintendo' is vrij generiek en dat zie je volgens mij bij bijna elk 3rd party multiplatform spel op een Nintendo-console of handheld. Volgens mij zegt het niet zoveel over de eigendom van de software. In dit geval is het vermoedelijk interessanter om te weten wie de feitelijke programmacode in escrow heeft. Soms ligt dat bij de developer maar soms worden alle assets na oplevering van een spel overgedragen aan de uitgever. Het weinige dat ik over dit soort situaties heb kunnen vinden doet het er op lijken dat er niet echt een vaste regel voor is.
Ja of rare is de eigenlijke eigenaar van het product.
De game was gemaakt door Rare. Nintendo heeft Rare in de koop gezet, Microsoft heeft Rare gekocht.
Dat lijkt me ook de reden dat het op XBLA verschijnt en niet op de VC van de Wii.
Dit spel is een van de eerste echte FPS in die tijd.
Ik heb me er helemaal suf op gespeelt, heerlijk spel gewoon, nog steeds trouwens.
Als die joystickjes niet zo snel gaar werden...
één van de eerste echte FPS?

newsflash: dit spel werd 5 jaar na Wolf 3D uitgebracht!
Maar wel de beste eerste FPS voor de Nintendo64 waarbij je geen muis als controller gebruikte maar een pookje + dat het toch nog lekker speelde! Oh die controller is echt heilig :Y)

Proximity Mines here we come!

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 9 januari 2008 13:26]

Heb zelf ook meerdere gamepads doodgespeeld met dit spel!
4 spelers tegelijk en wij waren een hele nacht zoet samen met mario party en genoeg eten en snacks!
Kan niet wachten :D was toch een van de toppers van vroeger. Vooral de drang om elke missie op moeilijkste uit te spelen.
License to KILL 4-ever... was altijd lachen, hiervoor ga ik zelfs een xbox 360 kopen !!!!
Hoewel een officiële aankondiging van Microsoft of Rareware nog uitblijft, weet Xbox Evolved dat de uitgever en de ontwikkelaar een deal hebben gesloten met MGM Studio's en Activision over de release van de first person shooter op Xbox Live Arcade.
Ik neem aan dat er dan kennelijk ook overeenstemming is met Nintendo. Immers: Nintendo was de oorspronkelijke uitgever van het spel toen het op de N64 verscheen.
Uitgevers zijn soms gebonden aan een bepaald platform... Zo is EA de uitgever van Valve games (Orange Box etc) op de consoles, terwijl de PC versies door iemand anders worden gedaan (Valve zelf denk)... Ligt dus helemaal aan de contracten die destijds tussen Rare en Nintendo zijn afgesloten.
Dit zou dus betekenen dat Rare/Microsoft -of- een N64 Emulator voor de XBOX360 moeten gaan ontwikkelen (1. Mag dat? 2. Zo ja, zou Nintendo ze hier mee willen helpen?), of dat ze de engine e.d. gaan porten, wat wel eens af zou doen aan de feel van de originele game.

Ik ben benieuwd, in het emulator-geval geloof ik hier niets van... Over het hele verhaal: Eerst zien, dan geloven!
Lijkt me dat het een port is, eventueel met een emulatie laag speciaal geschreven voor Goldeneye (dus geen complete N64 emulator). Maar daar hoeft de feel van de originele game toch niet onder te leiden? Overigens denk ik dat mensen dit spel wel kopen uit nostalgie, maar heel snel naast zich neer zullen leggen... Toen was het een vette game, maar naar huidige maatstaven is het echt bagger (denk ik...).
Ik denk van niet (spreek uit ervaring) en ik denk vele tweakers met mij.

[Reactie gewijzigd door H-J op 9 januari 2008 16:25]

Een emulator zou best kunnen. Nintendo ziet deze titels maar al te graag ook op Virtual Console verschijnen. Deel van het contract tussen Microsoft en Nintendo zou dus kunnen zijn dat deze titels ook op VC uitgebracht worden...
Ik denk niet dat er een emulator gebruikt gaat worden want daar zitten teveel technische maar ook juridische haken en ogen aan. Vermoedelijk zou Nintendo zoiets ook blokkeren, wat ze o.b.v. de copyrights en patenten op de n64 kunnen doen. Immers: als eenmaal zo'n emulator geschreven is dan word het wel heel makkelijk voor 3rd party developers om hun oude N64-spellen naar de 360 te brengen, en bij Nintendo zien ze vermoedelijk liever dat die spellen naar de VC komen.
ik denk eerder dat e.e.a. is gebaseerd op de Conkers Bad Fur Day-engine.
Hoeveel points zou het gaan kosten? Hopelijk max. 800 points.

Hele vette game op N64

[Reactie gewijzigd door hevling op 9 januari 2008 12:16]

waarom op de microsoft xbox ja, ik had dit echt veel liever gezien op de nintendo wii.

vreemde keuze van wie de keuze dan ook gemaakt heeft.
Rare is van Microsoft... Dus niet zo heel vreemd he...
Een vreemde keuze is het absoluut niet. Deze titels waren vroeger erg populair dus zullen tegenwoordig waarschijnlijk nog steeds wel relatief veel geld in het laatje opbrengen. Hartstikke rendabel voor Microsoft/Rare.

Dat ik het zelf ook liever op de Wii had gezien, staat daar overigens buiten ;).

[Reactie gewijzigd door fraQ op 9 januari 2008 12:21]

Kan dit betekenen dat het uitkomen van deze 3 titels op de Wii Virtual Console nu (bijna) uitgesloten is? Zou ik érg jammer vinden namelijk.
Ik weet niet hoe bereid Microsoft is om een licentie hiervoor aan Nintendo te verkopen.
Dit is vooralsnog een gerucht(de titel van het artikel staat tussen aanhalingstekens). Microsoft heeft niet al te lang geleden gezegd dat er geen enkele interesse was om GoldenEye op XBLA uit te brengen. Volgens EGM, een stuk betrouwbare bron dan een obscure site zoals Xbox Evolved, was Microsoft wel van plan het spel uit te brengen, maar is daar in een vrij laat stadium vanaf gezien.

Nintendo heeft een jaar geleden vrij duidelijk gezegd dat er alles aan gedaan zou worden om het probleem rond de rechten op te lossen en het spel op de Virtual Console uit te brengen. Het lijkt er op dat in ieder geval een deel van de rechten van GoldenEye bij Nintendo zelf liggen en niet bij Rare/Microsoft. Als er een XBLA versie komt, dan is het mogelijk dat Nintendo en Microsoft een deal hebben gesloten zodat het spel op zowel de XBLA en VC wordt uitgebracht. Als het spel uitkomt op één van beide of zelfs beide systemen, dan zullen wij dat waarschijnlijk pas weten rond de release van de nieuwe James Bond film. XBLA en VC releases worden meestal niet al te lang van tevoren aangekondigd.
<fanboy modus>
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE STELLETJE #%?$@#(!@#&@&!$-ERS
</fanboy modus>

Ik vind het erg gaaf om deze game opnieuw uit zien te komen, ik vind het alleen jammer om het NIET op de Wii te zien.
Het origineel heb ik nog voor de N64 en wat was en IS die game toch gaaf.
De graphics zien er nu, 11 jaar na dato niet meer uit maar dat maakte niets uit.

Gave missies, hit zones op vijanden, het feit dat je NIET alles hoefde neer te maaien in een game en natuurlijk de Bond gadgets maakte dat ik de game destijds helemaal kapot heb gespeeld. De multiplayer was helemaal geweldig, nog nooit zoveel fun gehad met een spitscreen game.

Erg gaaf om te zien dat deze game opnieuw beschikbaar wordt, jammer dat het niet op een Ninty console is.
MUST HAVE!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True