Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Sega kan de broncode van oude arcadegames die het heeft gemaakt voor kasten gebaseerd op System 16 en System 24 hardware moeilijk terugvinden, waardoor de games niet opnieuw uitgegeven kunnen worden.

Frogger arcadekast In een interview met website Kotaku geeft Simon Jeffery, directeur van Sega of America, aan dat de firma games die door de jaren heen op arcadekasten in speelhallen verschenen zijn via onlinediensten als het Playstation Network, Xbox Live en de Virtual Console uit zou willen geven, maar dat het moeilijk is de games terug te vinden. Jeffery: "Je gelooft het vast niet, maar het is erg moeilijk om de broncode en de rom's van dat oude spul terug te vinden. We moeten letterlijk allerlei oude kasten doorzoeken. Sega heeft een kantoor in Canada dat bestaat uit diverse oude gebouwen en dergelijk materiaal is gedurende de afgelopen twintig jaar herhaaldelijk verplaatst. Het ligt overal." Op de suggestie van de interviewers dat de rom's makkelijk van internet te plukken zijn, zegt Jeffery dat ze daar niet aan kunnen beginnen. Bovendien geeft de directeur aan dat Sega liever de originele broncode gebruikt en niet de rom van de games.

Jeffery liet bovendien los dat hij moeite heeft met de eis van Microsft dat oude games die via Xbox Live aangeboden worden, in grafisch opzicht verbeterd moeten worden. Volgens Jeffery willen spelers dat niet. Juist de originele, onopgepoetste versies van games als Frogger en Scramble Spirits zijn populair, volgens de directeur. Sony stelt deze eis niet en Sega kan games met het originele uiterlijk uitgeven via het Playstation Network.

Sega biedt nu vooral games via de online consolediensten aan die ooit verschenen zijn voor oude spelcomputers als de Genesis en Master System, en niet de games die verschenen zijn voor de arcadekasten die het bedrijf gemaakt heeft. De interviewer noemde kasten die gebaseerd zijn op Sega's System 16 en System 24 moederborden, maar Sega heeft sinds begin jaren '80 veel meer arcadehardware gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Ik snap best dat sega de games origineel wilt houden, maar bij sommige games had ik wel gehoopt een verbetering te maken in kwaliteit en dan noem ik bijv een zijstraat House of the dead 2 & 3die recent verschenen is.
ALs je retro games tot een succes wil maken, wat op zich erg leuk is, dan bied beide toch tegelijk aan, zowel de retro als een vernieuwde versie, onder het motto 2 voor de prijs van 1. Zo kun je beide spelen, word de koop aantrekkelijker en is iedereen een beetje blij :)

Iets zegt me dat Sega gewoon geen zin heeft om die retro games op te poetsen en het liefst geld binnenhaalt voor iets wat al 20 jaar oud is zonder enige investering. En het slordig omgaan met hun oude materiaal geeft al een beetje aan dat ze nooit hadden gedacht dat old school games nog eens gewild zouden raken.

Verder lijkt het me dat er nog genoeg kasten in omloop zijn bij verzamelaars, als Sega nu eens een leuke actie bedenkt dan denk ik dat ze zo vrijblijvend de kasten in mogen duiken om daar de info vandaan te halen, verzamelaars zijn vaak merk liefhebbers en ik ken maar weinig verzamelaars die geen medewerking verlenen :)
En jij denkt dat de oprichter,maker, ontdekker, (...) van die kasten er zelf geen meer heeft?
Gaat om broncode =)
Als archivarus doet me dit pijn.

Dat je op zo'n manier omgaat met de dingen die je gecreŽerd hebt is gewoon slecht.
Niet noodzakelijk, wij werken bvb nog maar sinds 3 jaar binnen ons bedrijf met een subversion server waardoor we alle code / builds terug kunnen opvragen, daarvoor was de opslag in zekere zin van 'goodwill'.
Ik kan me dus zeker voorstellen dat bedrijven die al heel lang bezig zijn dat vooral oude code niet deftig is opgeslagen of geindexeerd is geweest en dat alles een beetje verspreid ligt. Zeker omwille van het feit dat men toen nooit de gedachte heeft gehad van die prehistorische zaken ooit te hergebruiken ...
Valt dit niet meer uit te lezen, als ze zo'n oude kast openschroeven :?
Valt dit niet meer uit te lezen, als ze zo'n oude kast openschroeven :?
Ze zoeken naar de niet-gecompileerde stukken van deze games... Niet de games gecompileerd en al... :) Dan moet je namelijk eerst nog reverse engineeren en dat gaat niet altijd even geweldig... ;)

Ik snap dus wel waarom Sega liever de ťchte broncode heeft, want dat is het enkel een kwestie van compileren naar instructieset van de XBOX, WII of PS3 en klaar... :)
Hier en daar misschien nog een bugje oplossen... :) Goedkoper kan het haast niet...
Op de manier zoals jij het stelt zou het net zo makkelijk zijn om een Windows-game eventjes te hercompileren naar Linux. Die ROMs zullen waarschijnlijk direct tegen de hardware ouwehoeren, terwijl je tegenwoordig met API's praat die ook nog eens per platform verschillen. Porten is dus niet zo eenvoudig, er zijn zelfs complete studio's (o.a. Nixxes in NL) die zich daar in specialiseren zodat de hoofdontwikkelaar zijn hoofd daar niet over hoeft te breken.
Zal wel meevallen/tegenvallen, ik denk dat het gros toch in assembler geschreven zal zijn. Reverse engineering (mits goed geschreven) is dan al een stuk makkelijker dan met een hogere programmeertaal, maar cross-compileren kun je wel vergeten. Ik snap ook niet waar ze zich druk om maken. Gewoon Mame gebruiken en klaar is kees.
MAME mag niet voor commercieel gebruik worden toegepast. Wel is het een goed idee voor Sega om zelf een emulator te ontwikkelen, dat bespaart een hoop herprogrammeren.
Ze willen de oude broncode hebben. Broncode uit gecompileerde programma's (die in de ROMs van de oude kasten zit) halen is vrijwel onbegonnen werk.
Ik denk wel dat het gecompileerd zal zijn.... Kwestie van performance
@sega: zoek hier maar: http://www.mameworld.net/
broncode voor m.a.m.e. compileren voor xbox,... klaar.
Tja - dacht ik net ook aan. Kan toch niet zo moeilijk zijn als er al mensen zijn die emulators schrijven voor diverse platformen...

Ik kan me slecht voorstellen dat zo'n emulator wordt geschreven zonder achtergrondkennis van de broncode.

Wel goedkoop dat Sega/Microsoft/Sony/Nintendo e.d. deze games in een nieuw jasje wil steken en dan weer geld ervoor wil vragen... |:(

[Reactie gewijzigd door Flozem op 26 juli 2008 15:23]

Broncode van spellen is juist totaal onbelangrijk. Hardware emuleren en klaar. Mischien dat er hier en daar naar de assembly is gekeken om te kijken hoe de hardware precies werkt, maar daar zal het wel bij gebleven zijn.
volgens mij is dat juist geen broncode maar een rom die uit de cartridge "gevist" is. En mame emuleert de kast (Neo Geo , Sega etc.), niets met broncode te maken dus. Want anders hadden ze het net zo goed naar de pc kunnen porten.
@polytweaker:
Op de suggestie van de interviewers dat de rom's makkelijk van internet te plukken zijn, zegt Jeffery dat ze daar niet aan kunnen beginnen. Bovendien geeft de directeur aan dat Sega liever de originele broncode gebruikt en niet de rom van de games.
Wanneer Sega van geripte roms gebruik gaat maken, kunnen ze moeilijk zeggen dat roms rippen illegaal is.

[Reactie gewijzigd door _MaKo_ op 26 juli 2008 20:32]

Behalve als ze zelf de rechthebbenden zijn natuurlijk.
@sega: zoek hier maar: http://www.mameworld.net/
broncode voor m.a.m.e. compileren voor xbox,... .
Stomme opmerking, lees eerst iets goed door, eer je iets post:
Website MAMEworld:

Copyright © 1997-2007, Nicola Salmoria and the MAME team - All rights reserved.

Redistribution and use of this code or any derivative works are permitted provided that the following conditions are met:

Redistributions may not be sold, nor may they be used in a commercial product or activity.
Redistributions that are modified from the original source must include the complete source code, including the source code for all components used by a binary built from the modified sources. etc. etc.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 27 juli 2008 11:07]

Wat niet per definitie inhoudt dat Sega niet onder andere voorwaarden alsnog een licentie kan kopen...
Sega zou al bij al een nieuwe console op de markt moeten brengen die compatibel is met al zijn games ooit gemaakt en die toch krachtig genoeg is om terug mee te concurreren.

</dream>

Er gaan altijd wel geruchten rond dat Sega zich terug op de console markt wil gooien, maar helaas denk ik dat dit nooit meer zal gebeuren, maar ken het gezegde: zeg nooit nooit.

:9
Hier hebben ze eigenlijk gewoon het geld niet voor, mss met een sponsor erbij zou het wel lukken.
Weet wel dat Sega is overgenomen door Sammy.

http://www.segasammy.co.jp/english/index.jsp

http://www.segasammy.co.jp/english/pr/corp/list.html

;)

[Reactie gewijzigd door !nFerNo op 26 juli 2008 15:59]

Goud waard die orginele sega spellen. Gameplay in zijn algemeen was in die tijd op zijn toppunt. Iets wat je vandaag de dag niet altijd terugvind in een spel. Niks qua graphics en sound aan die games veranderen vanwege de memories dat zo'n spel met zich meebrengt en ook omdat het een kunstwerk op zich is. Wel features toevoegen aan de game zoals een online vs mode. Mortal Kombat 2 op de playstation 3 is een mooi voorbeeld hiervan.
huur eventjes 100 mensen in die het voor je zoeken en verhoog de prijs voor het spelen met een euro, probleem opgelost?
Hoe willen ze de oude broncode gebruiken om een Xbox 360 spel te maken. Ik denk dat die oude cobol code niet zomaar gaat draaien op een 360...
COBOL is niet bedoeld voor spellen, maar voor bedrijfstoepassingen. Ik denk dat ze bijvoorbeeld C of zoiets gebruiken. Met de goede compiler en libraries kan C-code op elk systeem draaien.
Code is een stuk beter leesbaar dan een gedecompileerde binary. Zeker waardevol dus.
ik wil wel naar canada toe om die kasten uit te zoeken hoor hoef niet betaald te worden na misschien een wii met credits of MS credits

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True