Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

De games die Microsoft van Xbox Live Arcade zal verwijderen, blijven te downloaden voor wie er ooit voor betaald heeft. Ook kunnen de kopers zulke games nog met vrienden delen, die de games op hun beurt weer kunnen aanschaffen.

DeleteVorige week maakte Microsoft bekend dat het aanbod van games op Xbox Live Arcade wordt geschoond. Games die slechte recensies krijgen en weinig verkocht worden, zullen niet langer worden aangeboden. In een interview met Major Nelson laat Microsofts Aaron Greenberg nu weten dat de verwijdering 'niet absoluut' is. Een verwijderde game blijft zichtbaar in het Download History-menu bij degenen die het spel ooit via Xbox Live Arcade hebben aangeschaft. Deze mensen kunnen de games verder weer delen met hun vrienden, die de game dan ook nog kunnen aanschaffen. De games verdwijnen dus niet van de servers van Xbox Live, maar alleen uit de lijst, die daarmee overzichtelijker moet worden, aldus Greenberg.

Microsoft zal games na zes maanden van Xbox Live Arcade schrappen als ze gemiddeld met 65% of lager beoordeeld worden en als minder dan 6% van de gedownloade demo's leidt tot aanschaf van de game. De opruimactie komt in plaats van de gebruikelijke Spring Update van Xbox Live. De functionaliteit van Xbox Live zal de komende tijd dus niet veranderen. Microsoft zal echter wel wijzigingen aanbrengen aan de infrastructuur van de dienst, die de service stabieler moet maken. Vooral rond de jaarwisseling waren er klachten over slechte bereikbaarheid van Xbox Live.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Het voordeel van downloadbare games zou juist moeten zijn dat ze makkelijk te verkrijgen blijven, ondanks dat ze niet veel gedownload worden. Bij oudere normale games is het namelijk zo dat ze vaak lastig te vinden zijn in de winkels.

Bij downloadbare games zouden ze gewoon moeten doen dat de meest gedownloade/hoog beoordeelde/nieuwe games bovenin de lijst komen te staan. En dat je zelf ook nog eens kan sorteren op één van die drie manieren. Dit soort acties leveren alleen maar meer frustraties op.
Er zou dus eingenlijk een soort archief deel moeten komen. Die je idd moet kunnen filteren.

[Reactie gewijzigd door Stollie op 27 mei 2008 14:41]

Microsoft kan net als Sony geen fatsoenlijke interface maken voor hun online service in de console. Hierdoor is er een ruimte tekort en onoverzichtelijkheid welke alleen op te lossen is door dit soort bizarre acties.

Leuk artikel hierover: http://blog.wired.com/games/2008/05/microsoft-dont.html
Ik denk dat dat ook de hoofdreden is.

In het begin had de 360 nog wel een goede marketplace interface, maar met de groei van de markteplace werdt het allemaal onoverzichtelijker, en zijn ze op allerlei manieren gaan zoeken om het effecienter te maken.

Dit heeft er toe geleid dat juist het omgekeerde bereikt is, en de boel erg ondoorzichtig is geworden. Ik zoek me vaak rot, door alle blades, tabs en menu's

Sony heeft getracht het op een andere manier op te lossen, maar is in een zelfde soort onoverzichtelijkheid gestrand.

Ik denk dat het daarom inderdaad slim is van MS om geen nieuwe Dashupdate uit te geven, maar eerst eens heel goed na te denken over de interface en hoe men het nu weer overzichtelijk kan krijgen zonder dat de gebruiker door 5 verschillende nivo's heen moet.
Sinds de laatste update zijn de menu's echt vreselijk geworden naar mijn mening. Bij XMB is het nog iets aangenamer omdat je duidelijk dieper in een menu gaat maar in het dashboard weet je na een tijd niet meer waar je zit.
Die kunnen ze dan weer via via downloaden, ze verdwijnen dus niet helemaal ze worden alleen wat zeldzamer. Dus als jij straks een xbox 360 hebt met daarop een paar van die spellen zul je een meerwaarde hebben over iemand met een lege xbox 360. Ze zullen pas uitsterven als niemand ze meer opnieuw download of niet deelt en opnieuw download na het delen.
Waarom zou je de moeite nemen om ze "onzichtbaar" te maken?
Op deze manier kost het ze eigenlijk meer geld.
Om te verhullen dat niet alleen slechte PC-games niet verkopen, maar ook slechte console-games genegeerd worden door de consument :)

(Ja ja, ik weet het, een redelijke troll-opmerking, maar kon het niet laten :))
De slechte console games waar men over spreek zijn dan ook meestal oer-oude PC games (die op hun beurt weer ports waren van Mame of andere arcade kasten)

Te denken aan Joust, Frogger etc etc.

Zo zie je dus dat zelfs een console niets goeds meer kan maken van een slechte PC game. :+
Om kwaliteit te waarborgen misschien? maybe :)
Maar voor de klant is het natuurlijk wel beter.
Om te zorgen dat nieuwe klanten alleen kwalitatieve games kopen en zo eerder meer games gaan aanschaffen.
Op zich wel te begrijpen, echter zijn die scores wel een gemiddelde en er zullen vast mensen zijn (zeker aangaande oudere arcade games), die ongeacht hoe slecht iets is (cult status), dit willen spelen. Die games zijn overigens toch klein, dus server-ruimte zal het niet al teveel opslokken?
degene die het perse willen spelen hebben het al aangeschaft waarschijnlijk, dus die raken het niet kwijt

de games verdwijnen ook niet van de servers, alleen wordt de referentie naar de games in de lijst van huidige te kopen spelen verwijderd.....
Ja, dus, lang niet iedereen heeft al Arcade geprobeerd en nieuwe kopers krijgen die optie dus ook niet meer.
Het is handiger om hier een categorie voor aan te maken, aka rating system.
Een :-) voor leuke games, een soort van :/ voor middelmatige games, en een :-( voor slechte games. Ik weet absoluut niet hoe het Xbox live gebeuren eruit ziet, maar het lijkt mij niet onmogelijk om daar 3 aanvinkbare hokjes te maken met de icoontjes erbij, zo kunnen ze als default setting gebruiken dat alleen de :-) games zichtbaar zijn.
Ehm... Geen enkele retailer gaat z'n koopwaar onder een categorie "crap" (of zelfs een sombere smiley) plaatsen... Je weet van te voren dat niemand dat gaat kopen, en je gooit alleen maar je eigen glazen in.
Merkwaardig hoor, waarom kunnen ze niet gewoon een 'recycle bin' maken waar al die games in vallen? Ze staan waarschijnlijk toch nog op de server, gezien het feit dat je ze via het vrienden verhaal toch nog kunt downloaden.
Ik had toch liever gezien dat ze deze games onder een appart knopje op XBL Marketplace zouden zetten inplaats van ze onzichtbaar te maken voor de mensen die deze games nog niet hebben gedownload

Er zijn vast nog mensen die die games willen hebben lijkt mij.
Alleen grote klanten (spelmakers) tellen mee in een wereld waar alleen aan geld verdienen word gedacht. Alles met een marktaandeel van boven de 6% (max. 16 spellen dus). Dit staat haaks op de ontwikkeling naar individualisering waarin veel vraag naar niche producten ontstaat. Het voorspelt niet veel goeds als individualisering niet meer inhoud dan het mogen kiezen van een achtergrond plaatje of een muziekje.
Je hebt he tniet helemaal goed gelezen, het gaat om 6% van de mensen die een specifieke demo hebben gedownload en daarna tot aankop van dat spel overgaan, niet 6% van het totale aantal verkopen van alle games.
[cursus begrijpend lezen]
als minder dan 6% van de gedownloade demo's leidt tot aanschaf van de game.
Die 6% gaat niet over het totale aanbod, maar over 1 enkele game.
Hier staat dus niets over marktaandeel, iedere leverancier krijg evenveel kans.

Maar als van de 1000 mensen die de trailversie (=demo) van een enkel spel downloaden er minder dan 60 hem aanschaffen wordt hij uit de etalage gehaald.

[/cursus begrijpend lezen]
Ik zie het probleem niet zo. Als ik een oud spel wat matig verkocht heeft in de winkel wil kopen, dan zie ik het zelfs in de budgetbakken niet meer terug.
Dat is net het probleem. Die budgetbakken vragen plaats, onderhoud, diefstalcontrole, etc. Dat bestandje op de server vraagt -250MB en voor de rest heb je er 0 onkosten aan.
Ik snap echt niet onder welke armen al dat geld van Xbox live gold kruipt want naar servers gaat het in ieder geval niet!
Ik snap echt niet onder welke armen al dat geld van Xbox live gold kruipt want naar servers gaat het in ieder geval niet!
Natuurlijk, zo'n infrastructuur draaiende houden kost immers geen cent.
Die infrastructuur draaiende houden kost geen extra cent als je een groter aanbod hebt. Nouja, je hebt wat meer storage nodig, en een betere GUI, maar dat is verwaarloosbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True