Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Het spel Bomberman Live van Hudson Entertainment is door Xbox Live Arcade-gebruikers verkozen tot beste arcadegame. Konami's Castlevania: Symphony of the Night wordt het hoogst gewaardeerd en Worms van Team17 Software wordt het meest gespeeld.

Bomberman Live Eind januari liet Microsoft gebruikers van Xbox Live Arcade de beste games op het online platform kiezen. Na een voorselectie door een jury konden gamers stemmen op hun favoriete games op Xbox Live Arcade. In een week tijd werden 26.000 stemmen uitgebracht. De uitslag is op de Game Developers Conference, die vorige week in San Fransisco gehouden werd, bekendgemaakt.

Worms Bomberman Live werd verkozen tot beste game en won ook de prijs voor beste multiplaygame. Castlevania: Symphony of the Night werd verkozen tot beste klassieke game en was bovendien de hoogst gewaardeerde game. Pac-Man: Championship Edition van Namco Bandai Games werd bestempeld als origineelste spel en beste familiespel. Dit spel was bovendien favoriet van de jury. De best verkochte game was Teenage Mutant Ninja Turtles van Ubisoft dat ook onderscheiden werd als beste co-op-game. De Xbox Live Arcade-versie van Worms won maar ťťn prijs, maar dat was wel de meest prestigieuze. Het spel werd het meest gespeeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

dus als ik dit goed lees, dan is het "Beste Spel"
- niet het meest gespeeld (want dat is Worms)
- niet het best gewaardeerd(??) (want dat is Castlevania: Symphony of the Night)
- niet het meest verkocht ( want dat is Teenage Mutant Ninja Turtles)

Nu snap ik de laatste nog wel - alleen omdat iets veel verkoopt hoeft het nog niet de beste game te zijn - maar hoe kom je aan 'beste game' als het niet het meeste gewaardeerd wordt danwel gespeeld wordt? Speel je dan worms tot je erbij neervalt en aan 't einde van de dag zeg je "flut game".. maar de volgende ga je toch gewoon weer verder?

Rare stemmers, die arcade spelers. Iemand meer inzicht hoe het stemmen heeft / de categorieŽn hebben gewerkt?
Het aantal spellen waar je uit kon kiezen in de enquÍte was ongelofelijk beperkt: Worms kwam niet eens voor in de keuzelijst, waardoor je niet op Worms kon stemmen (tenzij je voor "other" koos).
Bijgevolg komt worms niet naar voor als winnaar bij de categorieŽn waarbij gestemd moest worden, maar WEL bij de ene categorie (samen met "meest verkocht", maar die is voor de turtles) die op live statistieken is gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 25 februari 2008 10:58]

gotcha... dat verklaart een hoop - dank :)
Deze stemming heeft totaal geen meerwaarde, meer een wanhopige poging om nog eens in het nieuws te komen (wat hen dan ook weer gelukt is)

26.000 stemmen = een grote grap
In maart vorig jaar, waren er 6 miljoen xbla gebruikers (gamesindustry.biz), dan komt 26.000 +/- overeen 0,043% van alle xbla gebruikers. Bovendien was de keuze lijst uiterst beperkt, en had je ocharme 1 week om te stemmen.

Jammer dat hier geen aandacht aan besteed wordt, want zo kan iedereen met 'awards' en 'peilingen' komen. Nuja, zo weet je dat je met gebakken lucht nog steeds op veel plaatsen terecht kan ...

[Reactie gewijzigd door ebx op 25 februari 2008 14:55]

26.000 personen is best veel in mijn ogen. Wist je dat voor een representatief onderzoek slechts 1400 personen nodig zijn? De meeste peilingen en onderzoeken in Nederland zijn overigens gebaseerd op zulke aantallen respondenten.

Wist je trouwens dat de kijkcijfers in nederland ook berekend worden aan de hand van de gegevens ("het zapgedrag") van slechts 1600 huishoudens? Dus als je leest dat "Nederland - Duitsland" bekeken is door 7 miljoen mensen dan is dat gebaseerd op de cijfers van die 1600 huishoudens... Just for your information

[Reactie gewijzigd door Yves99 op 25 februari 2008 15:25]

Je kon ook je eigen antwoord invullen bij die poll, dus als je op wat anders wilde stemmen kon dat ook :)
Ga me nu niet vertellen dat iedereen op die superzware gameconsole alleen spelletjes uit het DOS-tijdperk zit te spelen? :+ Misschien wat 3D-aankleding, maar wel gewoon de oude games... Toont wel weer aan hoe sterk die concepten blijven! ;)

[Reactie gewijzigd door Savantas op 25 februari 2008 10:49]

Geeft ook maar weer aan dat de innovativiteit ver te zoeken is in de laatste generaties spellen. Ik zal wel als een ouwe lul klinken, maar vroeger (jaja) bleef je spellen langer spelen, en hadden spellen een restwaarde, ook wanneer ze uitgespeeld waren. Bomberman is hier een ideaal voorbeeld van. Maar ook de platformers, zoals Sonic en Mario werden gewoon doorgespeeld nadat ze een keer uitgespeeld waren.
Ik meen dat dit begonnen is sinds Sony haar intrede deed. Graphics waren belangrijker dat het spel zelf, het trok ook meer mensen. En de latere generaties kennen de 16-bits amper, dus die weten niet hoe het eigenlijk moet zijn.
Wat zijn nu de meer moderne spellen die wel een herspeelwaarde hebben? 3D-shooters, RTS', vechtspellen. Allemaal al eerder gedaan in op zijn laatst de 16-bit periode op de consoles of PC.
Exclusieve rechten, overdreven marketing. Twee zaken die het innoveren in termen van originaliteit de gameindustrie de das om hebben gedaan. Ik zat laatste nog met een paar oude vrienden een avondje SFII te spelen. Tijden die herleefden. Dit zul je met de huidige spellen echt niet zien over 15 jaar.
Nu is het niet zo dat er alleen maar crap uitkomt natuurlijk. Maar een bepaald gevoel, mis ik meestal. En 90% van de moderne games die dit nog wel hebben (Super Mario Galaxy, Prince of Persia) zijn vaak voor een flink deel te herleiden naar die goede ouwe tijd.
"Geeft ook maar weer aan dat de innovativiteit ver te zoeken is in de laatste generaties spellen"

Weer zo een... hoeveel gameplay was er op de atari 2600? Heb jij Q-bert gespeeld, pac-man, centipide , tennis of missile command? innovatief was het wel in die tijd, maar zo enorm goede gameplay/verhaallijn zat daar ook niet in hoor. Desondanks kunnen veel spellen van die tijd zich qua vermaak goed meten met spellen van nu.
Voor de commedore games geldt eigenlijk hetzelfde.

"Ik meen dat dit begonnen is sinds Sony haar intrede deed. Graphics waren belangrijker dat het spel zelf, het trok ook meer mensen."

Sony heeft met zijn ps3 heel wat gedaan voor verhaallijnen. In japan worden veel meer fantasy/adventures gespeeld. Een groot aantal bereikt echter de europese consument nooit omdat de europese/amerikaanse markt grootdeels gedomineerd wordt door shooters. Dit is niet de schuld van sony maar meer de afnemers. Als men meer gaat voor de verhaallijn en minder voor die shooters dan zullen spelhuizen zich hier ook aan gaan aanpassen.

"En de latere generaties kennen de 16-bits amper, dus die weten niet hoe het eigenlijk moet zijn"

Als ik me niet vergis kom je bij de 16 bitters uit bij de snes en megadrive. Machtig mooie consoles, maar de spelletjes uit die tijd waren toch echt in de regel niet beter/minder dan de 8-bit generatie of de spellen van de generatie van nu.

"Dit zul je met de huidige spellen echt niet zien over 15 jaar."
Ik durf anders te wedden dat spellen uit de final fantasy serie over 15 jaar nog steeds door fanatiekelingen gespeeld gaan worden. Tevens zal er over 15 jaar nog meer dan genoeg gepraat worden over de "goede oude tijd " van world of warcraft en misschien in mindere mate "eve online".

Tijden veranderen. Spellen veranderen. Wat niet veranderd is dat er in de jaren 80 een hoop shit uit kwam, naast een hoop goed spul. Hetzelfde geldt voor dit tijdperk. Misschien dat jij gewoon de troep vergeten bent uit jouw generatie...

[Reactie gewijzigd door morten op 25 februari 2008 15:21]

Dat Sony heel wat doet inzake games met verhaallijnen, geloof ik best. Maar dit verhoogt niet de herspeelwaarde van de gemiddelde PS-game. Sowieso zegt een game met een goede verhaallijn niets over de herspeelwaarde. Heeft Bomberman zo'n indrukwekkende verhaallijn?:D
Als ik me niet vergis kom je bij de 16 bitters uit bij de snes en megadrive. Machtig mooie consoles, maar de spelletjes uit die tijd waren toch echt in de regel niet beter/minder dan de 8-bit generatie of de spellen van de generatie van nu.
Nou, ten eerste hebben de 16-bitters en 8-bitters jaren lang naast elkaar gestaan. Dat kon (voor de 8-bit) omdat het grafische aspect niet leidend was (minder dan nu iig).
Ik durf anders te wedden dat spellen uit de final fantasy serie over 15 jaar nog steeds door fanatiekelingen gespeeld gaan worden. Tevens zal er over 15 jaar nog meer dan genoeg gepraat worden over de "goede oude tijd " van world of warcraft en misschien in mindere mate "eve online".
Ben ik niet met je eens. Sowieso zijn games waar het het vooral om een goede verhaallijn draait minder herspeelbaar, tenzij er veel actie in zit. En kijk nu eens terug naar de PS of PS2/Xbox. Welke spellen speelt men nu nog steeds? En dit is maar een paar jaar later. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Ik ben zelf niet zo'n RPG-speler, dus over FF kan ik niet oordelen. Gran Turisimo tilde het geheel naar een ander niveau, maar heeft ook merdere opvolgers die precies hetzelfde bieden.
Dan even terug naar het vermaak. Inderdaad boden de 2600/C64 games gelijkwaardig vermaak. Maar met de modernere consoles kan meer gedaan worden. En tot en met de 16-bit periode, werd dat ook gedaan. Maar vanaf toen is het steeds minder geworden. Dat het langzamer gaat, ala, dat is logisch. Maar het is veelzeggend dat oude concepten gewoon erg gewaardeerd worden. Sterker nog: ze winnen het van de zgn/nieuwe concepten. Kwa initiele waardering, maar ook kwa herspeelbaarheid.
Tijden veranderen. Spellen veranderen. Wat niet veranderd is dat er in de jaren 80 een hoop shit uit kwam, naast een hoop goed spul. Hetzelfde geldt voor dit tijdperk. Misschien dat jij gewoon de troep vergeten bent uit jouw generatie...
Dit is zeker waar. Maar de betere spellen zijn wel herspeelbaar. Komen uit op retro-packs, etc. Dit is met de post-16-bitspellen niet zo.

En misschien is het het ultieme argument dat de Wii de powerzwaargewichten van Sony en MS keihard verslaat. Men heeft het voor een groot deel wel gezien met steeds hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 25 februari 2008 13:27]

Weer zo een als jij idd. Als jij je verdiept had in de videogame geschiedenis, zul je zien dat de games industrie bijna helemaal was ingestort in 1983. Dat was bijna helemaal de oorzaak door Atari, omdat ze veel games hadden heruitgebracht die een ander jasje hadden gekregen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Videogame_crash

Denk bijv maar aan Ms. Pac-man. Het is 100% Pac-man, maar Pac-man heeft nu een strikje. Wat dacht je aan de vele Centipede clones? (Megapede ed) En het spel dat bijna de kop heeft gekost voor de Games industrie was ET, een game die in een paar weken in elkaar is gezet, vele bugs had en nog eens onmogelijk was om uit te spelen. Kortom, totaal geen innovatie, maar snel cashen (iets waar EA nu goed mee bezig is. Alleen denken aan cashen, maar niet aan innovatie).

In 1984 kwam Nintendo met de Famicon (NES in de westerse wereld) en de rest is geschiedenis natuurlijk.

Wii haters (omdat Nintendo kiddy is natuurlijk, zooooo 1994) zouden Nintendo eigenlijk moeten bedanken voor hoe games weer een opleving maakte na 1984, dankzij Nintendo en later door SEGA en Sony. De Xbox hoort er volgens mij er niet bij, omdat MS gewoon met een console wou uitkomen, omdat het gewoon IN was om met een console te komen (al was de MSX vroeger een tof product). Sony innoveerde bijv met de PS1, iets wat de Xbox 1 niet deed. ;)

Ik denk ook dat we nu bijna op hetzelfde punt zijn belandt als in 1984. Crysis mag dan bijv wel mooi zijn, maar het is toch 99% dezelfde shooter als Far Cry, op het verhaal na en een paar effectjes meer. Bioshock is ook dezelfde game als System Shock 2 vroeger. Oblivion is ook Morrowind+. Quake 4 is ook Quake 2 met een mooier jasje. Doom 3 is ook....... get the point? Hebben we inmiddels alles al verzonnen? Is alles inmiddels al geprobeerd?

Retro is tegenwoordig hot. Zie maar: Wii -> VC en komt zelfs met C64 games, X360 -> Live Arcade, PS3 heeft ook zo'n dienst, maar weet de naam er even niet van. En alle drie de diensten zijn een goudmijn voor Nintendo, MS en Sony.

Waarom de need for retro?

Games tegenwoordig kunnen het bijv alleen redden met zeer sterke verhaallijnen en goede online mogelijkheden en dan doel ik bijv op de Half Life serie, Counter Strike en Team Fortress 2.

De Wii bijv. weinig "hardcore" games, maar kudos voor degene die wel iets nieuws willen proberen. En het slaat aan! Zie maar eens Wii Sports, Mario Party 8, Wii Fit, Super Mario Galaxy, Endless Ocean, Metroid Prime 3. Nu is MP8 wel meer van hetzelfde na 7 delen, maar je beleeft er wel plezier aan.

De Wii heeft mijn oma van 75 en mijn ooms en tantes aan het gamen gekregen. Je kunt bijv van alles zeggen, maar Nintendo heeft het wel weer geflikt: de normale mens aan het gamen krijgen.

Ik zeg niet dat de X360 en PS3 slechte apparaten zijn, want alle drie hebben gewoon geweldig potentioneel, maar het is nu eens aan de gamedevs om de koppen bij elkaar te steken en eens een keer een goede game te releasen. (Spore?)

[Reactie gewijzigd door Keitosha op 25 februari 2008 13:45]

daar is virtual console toch ook voor? ik heb me persoonlijk 2 supernescontrollertjes op de wii aangesloten (via een linkstukje) en speel graag nog es de games van weleer :D
Het was inderdaad een wat vreemde verkiezing. Vooral de categorieŽn "Highest-Rated Game" en "Best Overall Arcade" lijken wel erg op elkaar. En als er dan ook nog "Best Classic Game" en "Best Original Game" zijn, wordt het helemaal verwarrend. Maar goed, er is flink op gestemd, dus kennelijk zagen die 26.000 stemmers er geen probleem in :-)
Ironisch dat het retail-spel Bomberman: Act Zero zo ongeveer het slechtste Xbox 360-spel ooit is...

Het concept van Bomberman blijft ernstig goed. Ik herinner me dat ik vroeger met m'n huisgenoot eindeloos Atomic Bomberman op een pc speelde. Zelfs na honderden potjes was er altijd wel weer iets nieuws wat er gebeurde, wat we nog niet eerder hadden meegemaakt...

Ingesloten tussen een bom en een disease... Wat doe je? Toch maar de disease pakken, terwijl m'n huisgenoot al z'n overwinningsdansje deed... Was het net de swap, de enige disease die me kon redden... Toen stond hij naast de bom, en kabwam! }>

Als er nou nog een bomberman zou komen met de samples van Charlie Adler (die ze ook in Atomic Bomberman deed, hij is ook de man die de stemmetjes van de Cow & Chicken cartoons deed), dan weet ik zeker dat ik helemaal nooit meer iets anders op de Xbox speel.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 25 februari 2008 11:25]

Bomberman is echt 1 van de leukste en meest verslavende spellen allertijde , waarmee je vooral met een paar vrienden uren spel plezier kan hebben.. echt genieten dus :D ik ben blij dat dit spel de waardering krijgt die het verdient :)
geniaal spel idd!
ik speel nog steeds vaak dynablaster (=bomberman) op mijn 8-bit nintendo (met z'n drieen tegelijk).
Lache, ik heb m ook online gekocht voor de Wii. Zo'n simpel spel, maar toch altijd zo leuk en met veel mensen tegelijkertijd te spelen.
Gaan ze nu Bomberman Live 400 ms punten maken :p Dan ga ik hem zeker kopen :)
Worms heb ik vooral singel player de missies gespeeld. Online niet zo veel, tis niet echt druk online.
Ik snap niks van deze awards... Het enige wat ik wel eens in multiplayer speel in de live arcade is Texas Hold'em of Uno. Undertow lijkt me toch wat origineler dan pacman... en het leukste arcade spel is voor mij nog altijd Cloning Clyde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True