Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Sinds de kerstdagen heeft Microsoft te kampen met problemen met de online dienst van de Xbox 360. Door de vele gebruikers die inloggen op Xbox Live, is het netwerk traag of ligt het soms geheel plat.

Xbox Live kerstboomMajor Nelson, hoofdverantwoordelijke voor Xbox Live bevestigt de problemen op zijn weblog en zegt dat het Xbox Live-team de problemen op dit moment probeert op te lossen. Volgens Nelson worden de problemen elk uur minder en mag het team pas naar huis wanneer de problemen geheel zijn opgelost. Ook Zune Marketplace, Microsofts online muziekwinkel, lijkt te lijden onder de problemen.

Het is nog niet bekend of Microsoft de betalende gebruikers tegemoet zal komen door ze enkele gratis dagen gebruik te laten maken van de service. Ontwikkelaar Blizzard heeft in het verleden ook te maken gehad met het platliggen van het netwerk van het spel World of Warcraft en bood spelers hierbij een aantal gratis speeldagen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Wat mij opviel de afgelopen dagen was dat het 's-ochtend en overdag tot een uur of 20:00 prima te doen was. Daarna storte het gewoon in (Amerika komt online!). Disconnects, niet kunnen inloggen, traag laden van de online gedeeltes van het Dashboard noem maar op...

Dat het met het uur beter zou gaan had Major eergisteren al op zijn blog vermeld, echter gisteravond storte het weer net zo hard in.

Nu hoor je veel mensen gillen van "maar ik betaal 60 euro per jaar, ik wil compensatie" of wat dan ook, nou geloof me: als je al gecompenseerd zou worden zou het je nog geen euro opleveren. Ik denk eerder dat Xbox LIVE een groter probleem heeft met zijn/haar imago tegenover de vele nieuwkomers die voor het eerst online willen, maar dus niet kunnen. Slechte reclame...

Bovendien is het niet alleen rot voor de mensen die niet online kunnen: er zijn daar ook tijdens de feestdagen mensen aan het werk geweest om de boel hoe dan ook in de lucht proberen te houden...

Persoonlijk denk ik dat het de komende paar dagen ook nog wel wat hommeles zal zijn, maar dan hebben de meeste het toch te druk met nieuwjaars-rituelen (familie opzoeken e.d.) :)
Dat er tijdens de feestdagen mensen bezig zijn geweest wil dus zeggen dat het team geen goeie communicatie heeft gehad met de afdeling verkoop. Bij een x aantal in de verkoop moet je toch wel een beetje kunnen berekenen hoeveel capaciteit je moet aanvullen qua servers en bandbreedte. Als je dan niet daar in mee groeit is het vragen om prblemen ;)

Had toch wel verwacht dat MS hier snel in mee investeert maar blijkbaar onderschatten ze ook het overige gebruik op hun netwerk zoals MSN live en andere diensten.
. Bij een x aantal in de verkoop moet je toch wel een beetje kunnen berekenen hoeveel capaciteit je moet aanvullen qua servers en bandbreedte
Ehhh. Denk jij dat Microsoft dat kan? Microsoft verkoopt haar dozen namelijk niet aan de eindgebruiker, maar via groothandels en tussenhandelaren. Als zij op dit moment 100.000 stuks verkopen, dan betekent dat niet dat er vandaag 100.000 nieuwe units bij eindgebruikers staan. De winkel waar de eindgebruiker zijn Xbox koopt heeft ze vandaag niet ens in huis. En morgen ook niet en overmorgen ook niet. Volgende maand staat de doos die vandaag door Microsoft verkocht is misschien pas te wachten op een nieuw baasje!

Bovendien moet je nog aan iets anders denken: Als op dit moment iedere Xbox-gebruiker zijn unit aan zou zetten en in zou loggen op Xbox-live, dan heeft Microsoft een probleem. Daar hebben ze namelijk niet de capaciteit voor. Je gaat niet voor iedere gebruiker een apart slot reserveren, want dat zou een ontzettenbde geldvernietiging zijn. Ik werk veel met Citrix en ik kan datzelfde zeggen: je gaat er niet van uit dat iedere gebruiker er daadwerkelijk is. Je kijkt hoeveel je tijdens een piek nodig hebt en dat is de capaciteit die je moet hebben. Je doet daar nog een beetje bij voor extremen op te vangen en om hardwarefalen/softwarefalen te kunnen doorstaan, maar dat is het dan. Je moet natuurlijk wel goed monitoren of er geen tendens naar boven is en bij het overscheiden van bepaalde waarden, zul je het serverpark moeten uitbreiden.

Zo werkt ieder normaal bedrijf. Er zijn slechts enkele senario's, waarbij ik zou aanraden om inderdaad voor iedere gebruiker een gegarandeerd slot te hebben, maar dan praten we over zaken waar door regelgeving veel strengere eisen zijn (luchtverkeersleiding bjvoorbeeld).

Alleen kan het nu gebeuren dat een extreme situatie nog veel extremer is dan gedacht. Ik kan daar maar een ding op zeggen: shit happens.
Zal wel door de leveringsproblemen van een CPU fabrikant komen. De servers zijn wel besteld, maar werden niet (op tijd) geleverd.

[
edit:
]

Ook ongewenst. Was ook een grapje jongens, sorry, kzal het nooit meer doen. Pfff

[
]

[Reactie gewijzigd door It_was_me op 31 december 2007 13:04]

Hoezo servers? Je moet enkel inloggen op xbl en daarna krijg je een soort van gamespy dienst, het spelen zelf is peer to peer.
En er worden geen servers gebruik voor authenticatie, updates, on-line delen van werelden etc?
Ik vraag me af of MS wel weet hoeveel er verkocht wordt in deze periode aan de eind-klant. Er zitten immers behoorlijk wat kanalen tussen (groothandel etc)
Veel melden zich meteen aan voor hun free LIVE abo! ;)
inderdaad matchmaking werkte gewoon niet. werk er steeds uitgegooid.
ben na een poosje maar gestopt . was niet meer te spelen..
Als ik de berichtjes hierboven lees dan valt me op dat niemand een kritische noot plaatst. Zijn we dan nu al zo gewend aan falende servers en services? Is middelmatigheid tegenwoordig al goed genoeg voor een belachelijk winstgevend bedrijf?
1 storing is nou niet bepaald middelmatigheid. De Xbox live dienst is een van de sterke punten van de Xbox 360 en werkt eigenlijk altijd perfect (zeker in vergelijking met de concurrentie **kuch PS3 kuch**). Om Xbox live nu af te branden na 1 storing is wel wat extreem. Ik ben ook geen MS fan maar laten we wel reel blijven.
Het online gedeelte van de PS3 werkt ook uitstekend, en die heeft afgelopen kerstvakantie GEEN problemen gehad.. Oh en die is gratis... Als je voor een service als xboxlive moet betalen, mag je er op rekenen dat zeker in drukke periodes alles goed blijft werken, dat zou namelijk ook het verschil zijn tussen gratis en betaald. Maar dat kunnen ze dus niet waarmaken..
Het online gedeelte van de PS3 is dan ook niet 1 standaard service zoals Xbox Live, maar een mengelmoes van services waar elke game z'n eigen ding doet.. Als een bepaalde game op de PS3 online problemen heeft en jij speelt een andere game online dan merk je daar dus helemaal niks van..

Ben het wel met je eens dat online gaming via Xbox Live ook gewoon gratis zou moeten zijn.. Ze verdienen volgens mij al zat aan de games zelf en de marketplace.. Aan de andere kant als Xbox Live gratis zou zijn dan zou Sony weer een probleem hebben, want een in gebruik veel makkelijkere en betere unified service zoals Xbox Live biedt Sony dus niet..

Beiden hebben zo hun voor- en nadelen.. Persoonlijk vind ik Xbox Live veruit de beste oplossing, het is alleen jammer dat het geld kost om te gebruiken..
Ik mag wel verwachten voor een voor jou schijnbaar"altijd perfect" netwerk waar je 5 euro per maand voor betaald dat het ten alle tijde bereikbaar is. Microsoft weet heel goed hoeveel gebruikers er zijn die kunnen inloggen omdat ze toevallig vrij zijn met kerst. Als ze daar al niet eens op kunnen anticeperen dan vraag ik mij af waarom je 5 euro per maand moet betalen. De netwerken van de Wii (welke ook nog eens meer gebruikers dan Microsoft heeft) en PS3 zijn ook altijd bereikbaar, en bovendien nog eens gratis. Waarom kan Microsoft dit dan niet?
Netwerken hebben wel eens problemen, kijk maar naar DSL verbindingen of websites die wel eens plat liggen. Het feit dat je ervoor betaalt wil niet direct zeggen dat je nooit problemen zult krijgen. Ik heb jaren een DSL verbinding van X2s4all gehad en die had ook wel eens problemen, is Xs4All nu gelijk een slechte provider??

En wat de vergelijking met de PS3 online service betreft, volgens mij klagen de PS3 owners al vanaf dag 1 over problemen op hun netwerk.
Wii netwerk meer gebruikers dan Xbox LIVE ??? Met de 3 spelletjes waarmee je online kan denk ik niet dat ze aan de 7mlj geregistreerde mensen van Live (zo beweerd MS toch) kunnen tippen.
Daarenboven ben ik er zeker van da PS3 netwerk ook al enkele keren plat heeft gelegen, en dat te bedenken dat het wss nog geen 10e van het verkeer van live moet verwerken.

Dat je er voor betaald is toch geen garantie dat het nooit problemen gaat hebben! Vele MMO servers (waar je meestal rond de 12euro per maand voor betaald) liggen ook wel eens geregeld down. Ik praat niet goed dat je er voor moet betalen, maar je kan de vergelijking echt wel niet zo maar doortrekken naar PS3 en Wii die dan wel gratis zijn. De service is wel degelijk van een heel ander niveau
Er is wel een verschil tussen een half uurtje plat en al een week problemen. En tussendoor heeft Live er ook wel eens uitgelegen. O.a. voor onderhoud en natuurlijk moet dat soms kunnen. Maar als het al dagen aanhoudt dan is het niet meer dan logisch dat mensen ontevreden worden.
Om Xbox live nu af te branden na 1 storing is wel wat extreem

Misschien niet, maar de geleverde service wel..

Je mag op z'n minst aannemen dat MS dondersgoed weet dat de dagen rond kerst en oud en nieuw topdrukte oplevert.
Hl veel mensen die een Xbox hebben willen die dagen gamen, gewoon omdat ze vrij zijn van het werk of van school. Bovendien zijn er sowieso veel mensen die met de kerst nieuwe games hebben gehad en die gewoon willen spelen.

Of ze hebben dat niet ingezien, wat een grove fout zou zijn. Of ze hebben het tijdelijk inhuren van extra capaciteit te duur gevonden, wat een nalatigheid op management niveau zou betekenen.

Hoe dan ook is het op geen enkele manier goed te praten. ;)
Begin december is live een aantal uur down geweest, omdat MS servers ging adden voor 'holiday season', ze houden er dus wel degelijk rekening mee.

Volgens mij was het 1 of 2 december.

En het klinkt allemaal erger dan het is, soms moet je 2x proberen in te loggen, maar dat is ook alles.
De capaciteitsberekening is wel iets ingewikkelder dan hier wordt voorgesteld... Natuurlijk weet Microsoft wel hoeveel Xbox Live abo's er zijn (zeg X), maar dat wil niet zeggen dat ze voor X users tegelijk een connectie moeten kunnen opzetten. Ze gaan uit van een factor van hoeveel % van die gebruikers *tegelijk* online zijn tijdens piekuren (zeg Y, tussen 0 en 1). De benodigde capaciteit is dus niet X maar X*Y.

Hetzelfde met telefonie: een bedrijf heeft een aantal ISDN-lijnen, maar dat is niet gelijk aan het aantal telefoons dat ze intern hebben staan, maar gebaseerd op een bepaalde hoeveelheid mensen die tegelijk bellen. En ook daar komt het wel eens voor dat je niet direct een buitenlijn krijgt als toevallig alle lijnen bezet zijn.

Warcraft heeft hetzelfde, je ziet op drukke servers ook vaker dat je ff in de rij moet wachten tot er plek is voor jouw connectie.
Ach ja, dan kan je nu je vrienden weer gewoon bij je thuis uitnodigen en met een oliebol en wat champagne gamen. Veel gezelliger toch.
Anders bannen ze toch gewoon weer even een zwik mensen, terecht of onterecht O-).

Toch wel jammer dat ze dus eigenlijk te weinig performance hebben voor xbox-live. Gratis gebruik van xbox-live voor die paar dagen levert de xbox-live gebruiker misschien 2 euro op aangezien je ongeveer 6 euro per maand betaald. Dan kunnen ze beter gratis een arcade game weggeven. Kostprijs ervan is waarschijnlijk erg weinig en ze laten dan wel een mooie vorm van billijkheid zien.
Ja, en dan krijg je 1 of ander gaar spel als pacman gratis. Van mij hoeven ze bij Microsoft echt geen compensatie te geven voor een paar uurtjes dat xbox live eruit ligt.

Als het structureel was, ok, maar nu hebben gewoon een hoop mensen een xbox erbij gekregen die even teveel vrije tijd hebben. Wacht maar tot ze in Amerika weer naar school mogen. Is het zo opgelost.

Wel kan MS eens kijken hoe ze dit volgend jaar op kunnen lossen.
Niet structureel? Dan zit je waarschijnlijk op een andere inlogcluster dan ik ofzoiets, want ik heb al een week problemen met live. Dat verschilt van niet inloggen tot 5 minuten wachten tot de blades in het dashboard inladen, tot niet kunnen multiplayeren in CoD4, etc etc. En ja dat duurt bij mij echt al een hele week.
Ik geef dan ook aan dat dat in deze dagen wel eens voorgekomen is. Daar tel ik een week voor ongeveer. Maar de andere 51 weken in het afgelopen jaar heb ik werkelijk geen een keer problemen gehad met xbox live.

[Reactie gewijzigd door TranceSetter op 31 december 2007 13:26]

Met hun "online" familie dus blijkbaar ;)
heh, niet echt. Vorige week heeft men al de kestdagen met de familie doorgebracht. Juist op deze dagen zitten veel kids zich te vervelen en gaan dan maar gamen :-)
met de vakanties en de familie dagen tussen / voor of achter zich heeft iedereen juist veel tijd om te gamen, niet zo vreem dit. wel vreemd dat dit niet goed opgevangen wordt. dit was toch wel te verwachten.
zeker met online toppers als COD4, Halo3 en de video marketplace.
Heel wat uurtjes COD4 online gespeeld, nergens last van gehad...
Ken het me eerlijk gezegt wel voorstellen :P, tegenwoordig slaat iedereen wel is een game aan. vooral nu ook ouders intresse hebben in consoles, dus het zijn niet enkel kids.
mag het team pas naar huis wanneer de problemen geheel zijn opgelost.
Leuke oud en nieuw zullen ze hebben :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True