Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 177 reacties

Microsoft zou al in november 2005 hebben geweten dat de Xbox 360 schijfjes bekrast, zo blijkt uit een aanvraag voor een class action-rechtszaak. De softwaregigant zegt dat de consoles van de concurrentie het probleem ook hebben.

In het openbaar gemaakte verzoek aan de rechtbank in Seattle om namens gedupeerde klanten een class-action-zaak tegen Microsoft te mogen beginnen, staan de getuigenissen van een aantal Microsoft-medewerkers. Zo vertelt Hiroo Umeno, die destijds lid was van het team dat verantwoordelijk was voor de optische drives in het Xbox 360-ontwerp, dat zij het probleem van bekraste schijfjes in september of oktober 2005 voor het eerst ontdekten, kort voor de lancering van de console in de VS. Als de console werd gedraaid of gekanteld terwijl een disk in de drive draaide, konden beschadigingen optreden. Toen de eerste meldingen over bekraste disks bij Microsoft binnenkwamen, wist Umeno dan ook al waar de schoen wrong.

Microsoft stelde daarop een team samen dat het probleem moest onderzoeken. Al snel bleek dat de op 7500rpm draaiende disks bij het bewegen van een Xbox 360 in aanraking konden komen met de leeskop, wat krassen en onbruikbare disks tot gevolg had. De softwaregigant had drie mogelijke oplossingen voor het probleem: aanpassingen aan het magnetische slot op het tray loading-mechanisme, het verlagen van de twaalfvoudige rotatiesnelheid naar 8x, of het aanbrengen van kleine stootkussentjes op de tray. Geen van de voorgestelde oplossingen werd echter uitgevoerd: de aanpassingen aan het laadmechanisme zouden problemen geven met het uitwerpen van schijfjes, het verlagen van de rotatiesnelheid zou te lange laadtijden als gevolg hebben en het aanbrengen van de stootkussentjes zou naar schatting tussen de 35 en 75 miljoen dollar kosten, oftewel ongeveer 50 dollarcent per console. Dat vond Microsoft te duur.

Microsoft koos uiteindelijk voor een inruilprogramma voor beschadigde disks. Deze regeling was echter alleen geldig voor Microsoft-titels en kostte de eindgebruiker in de VS 20 dollar per vervangen schijfje. Verder plaatste de softwaregigant waarschuwingsstickers op de drive en voorzag het de handleiding van het advies om de console niet te verplaatsen zonder eerst de disk te verwijderen.

Volgens het document van de klagers zijn er tot 30 april van dit jaar meer dan 55.000 klachten over beschadigde disks bij Microsoft binnengekomen. Het omruilprogramma voor kapotte schijfjes zou dankzij de hoge bijdrage zelfs winst opleveren. Verder is in de aanklacht te lezen dat de Xbox 360 een verouderd tray loading-systeem zou gebruiken, terwijl in concurrerende consoles als de Playstation 3 en de Wii een veiligere slot loading-drive is te vinden. Consumenten die buiten de garantieperiode klaagden, zouden pas na de nodige druk en na betaling van 100 dollar een gerepareerde Xbox 360 terugkrijgen. Volgens de aanklagers is dit zeker 7200 maal gebeurd, maar omdat het drive-ontwerp niet is veranderd, zou het krasprobleem nog steeds kunnen terugkeren.

Een Microsoft-woordvoerder laat in een reactie op de aanklacht weten dat de Xbox 360 zo is ontworpen, dat een draaiende disk niet zal beschadigen zolang de console niet wordt verplaatst of bewogen. Bovendien zouden ook consoles van andere fabrikanten schijfjes kunnen bekrassen. Daarnaast zou de softwaregigant de klant voldoende op het mogelijke gevaar attenderen, zowel met stickers op de drives van nieuwe consoles als met waarschuwingsteksten in de handleiding en op de Xbox-website. Tenslotte meldt Microsoft dat de 55.000 klagende Xbox 360-gebruikers minder dan een halve procent van de totale user base beslaan.

Bekraste Xbox 360-dvd's
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (177)

Hmm.. Sinds een jaar een Xbox 360 Elite met Benq-Philips VAD6038 drive. Volgens xbox-scene.com is deze drive wel standaard op 8x geflashed (spellen laden met deze drive namelijk langzamer volgens een Disc Load Time table) maar maakt standaard ook minder herrie. Desondanks had ik erg veel last van DRE's...

Toen er een zogenaamde iXtreme firmware uitkwam voor de VAD6038, heb ik mijn drive geflashed en hiermee en de firmwarebundle van 6x snelheid gekozen.. Sindsdien geen DRE's meer en een stille Xbox! (Uiteraard alleen met originele schijven)

Volgens mij was het probleem met de krassende disks toch alleen met Samsung DVD drives? Of zit ik er nu langs? Ik ben in ieder geval blij dat ik hem geflashed heb omdat PGR4 en BioShock erg veel last hadden van DRE's....
allereerst: van microsoft en hen ervaringen mag je toch kwaliteit verwachten. Als je de kassa items bekijkt blijkt dat er schijfjes beschadigd worden zonder verplaatsing, puur door gebruik te maken van de xbox.

Een van mijn xbox'n gaf ook dit probleem en ik heb contact gezocht met de servicedesk van ms nederland, deze waren hartstikke behulpzaam en ik heb inmiddels een nieuwe (stillere) console mogen ontvangen. Mijn xbox was al buiten de garantieperiode maar werd toch gratis gerepareerd, daarnaast ook nog 1maandje xbox live ontvangen.

Bovenstaand verhaal is waarschijnlijk voor ons mogelijk, ons hollanders, door de publiciteit die de nederlandse media (o.a. kassa) aan de consumenten problemen van de xbox 360 hebben gegegeven. De gehele wereldwijde regeling met het omruilen van de door microsoft uitgegeven games voor 15 euro is overigens slecht, het probleem wordt bij de klant neergelegd en de klant wordt verplicht kosten te maken die inderdaad naar mijn mening winstgegevend zijn voor microsoft, dit is geen faire oplossing.
A. Nederlandse wetgeving niet van toepassing op Microsoft in Amerika die het produkt ontwikkeld heeft. Daarbovenop is het niet 50 dollarcent op 300 euro console, maar 50 eurocent op een console waar ze toch al verlies op maken. Daarbovenop komt nog het feit dat ze dan alle Xboxen terug hadden moeten halen, wat ze nog veel meer geld had gekost.
Inderdaad niet chique om het zo te doen maar wel economisch verantwoord lijkt me, ook al komt het de naam toch al niet ten goede.
De nederlandse wetgeving is wel degelijk van toepassing. Niet op deze nieuwspost omdat het een amerikaan betreft die een amerikaans bedrijf in amerika aanklaagt, maar Als microsoft wil leveren in Nederland, zal het zich hier aan de nederlandse wet moeten houden.
En het is natuurlijk onzin om te zeggen "het produkt is krakkemikkig, maar ik maar er al verlies op, dus het moet maar". Microsoft maakt op het concept als geheel wel degelijk winst, anders zouden ze het echt niet doen. Ze zijn geen filantropische instelling, maar gewoon uit op winst, dat is het enige dat telt.
Ik geloof dat ze nu inderdaad winst maken, maar ze hebben wel degelijk jarenlang verlies gemaakt. Ik geloof dat de eerste XBox ze een paar miljard heeft gekost. Maar Microsoft bekijkt zoiets op de lange termijn. Ze beschouwen dat als acquisitie kosten. Ze kopen zich in in de markt. Maar ik kan me ook voorstellen dat na miljarden verlies op de eerste generatie XBox MS toch happig is geweest op kostenbesparingen en hier wellicht de kwaliteit uit het oog is verloren.
Het zou economisch verantwoord zijn om de aanpassingen niet te doen als ze de gebruikers met schade schadeloos zouden stellen. Dat doen ze niet: ze bieden de gebruiker de mogelijkheid aan om de disc te laten vervangen voor 20 euro. Daar maken ze winst op en heeft niets met je verlies pakken te maken. Dat is gewoon langs twee kanten genaaid worden (geen machineaanpassing willen doen èn winst maken op het alternatief: de discs vervangen).
Het omruilprogramma voor kapotte schijfjes zou dankzij de hoge bijdrage zelfs winst opleveren.
Dit vind ik dan echt schandalig. Je veroorzaakt als fabrikant willens en wetens een probleem en laat vervolgens je klanten niet alleen betalen voor de geleden schade, je maakt er zelfs winst op!
en dan te bedenken dat de Playstation One bij mij met draaiend spel minimaal 3 keer is gevallen, en het werkt nog steeds, geen krassen helemaal niets.

dan zou ik bijna zeggen dat een "Toploading" of lade die er uit komt net als bij pc's meestal het geval is, een stuk veiliger en stabieler is. ik heb ook pc's werkend met cd zien vallen en die kwam er nog heel uit zelfs de hdd was nog heel.

Een nadeel is dan wel dat het allemaal wat groter moet zijn, maar dit had voor de XBOX360 ook positief kunnen zijn, hadden ze iets meer ruimte voor koeling en minder RROD's
Je geeft het zelf al aan: dit is inderdaad omdat je het schijfje kon vastklikken. De ps2 heeft het krasrisico dan weer wel.
Beetje dom van de users om hun xbox te verplaatsten tijdens het spelen in gebruik hebben van disks. Staat toch ergens op de doos/handleiding: do not move while operating.

Het is geen laptop ofzo he...
Uit onderzoek van bijvoorbeeld Kassa is gebleken dat die 'verplaatsing' wel heel minimaal is hoor. Een klein tikje of trilling kan al genoeg zijn. Ik ken de uitzending niet meer uit m'n hoofd, maar volgens mij hadden ze er uiteindelijk geen last meer van toen ze dat ding verankerde aan een betonnen fundering. Maar daarvoor moet je maar even op UitzendingGemist.nl kijken. Hoe dan ook, het is niet nodig om dat ding door de kamer te slingeren, simpelweg opstaan van een bed waar dat ding op ligt, of een deur in huis dichtgooien kan al genoeg zijn. Sterker nog, de aanleiding is vaak niet eens bekend.

[Reactie gewijzigd door Nijn op 16 december 2008 14:51]

Dat ding moet je zeker niet op een bed leggen terwijl ie aan staat. Dat is zelfs voor laptops niet gezond. Of je moet graag je huis in brand willen hebben staan.
Die Xbox360 van mij staat in een audio/video-dressoir en daar staat ie al sinds dat ik hem daar heb neergezet na de aankoop. Nog nooit een krasje gezien op een DVD.
Maar als ik het een keer zou moeten verplaatsen moet dat wel gewoon kunnen zonder m'n dure games te vernaggelen.

Neemt niet weg dat ik dit nogal lage praktijken vind van Microsoft. 50cent voor microsoft tegen 20 euro voor de klant waar microsoft het uiteindelijk toch van moet hebben.

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 16 december 2008 15:37]

Uit onderzoek van Kassa van aantal jaren geleden is gebleken dat flessen Exota frisdrank spontaan konden ontploffen. Dat Marcel van Dam met een luchtbuks buiten beeld stond telde niet mee.
1: 'enkele' is niet 38 jaar geleden. Ken je dat spreekwoord over oude koeien en sloten?

2: heb je een reden om zo overduidelijk te gaan liegen?
D'r zit nog altijd een verschil tussen iets beweren wat totaal niet waar is en bewust iets forceren om het in beeld te brengen. Die luchtbuks zou in dit geval heel goed in het rijtje 'special efffects' kunnen vallen. Maar gezien ik de show niet heb gezien doe ik er verder geen uitspraken over..
Sterker nog, de aanleiding is vaak niet eens bekend.
Of de aanleiding wordt niet toegegeven door de klant...

Wie gaat er eerlijk vertellen dat de kras op het schijfje kwam doordat ie de xbox van een tafel liet vallen?
Ik heb als early adapter meteen een xbox aangeschaft...en mijn xbox stond zo vast als een huis, maar toch kwamen er bekraste dics uit.

Mijn GoW en Project Dark Zero hadden beide diepe krassen waardoor ze onspeelbaar werden tijdens het spelen.
Je opmerking klopt niet volgens de kassa test.
De Kassa Krassen Test
Ondanks de duizend klachten, en de vele berichten hierover op internet, hield Microsoft vast aan haar verklaring: “indien stabiel geplaatst kan de Xbox geen krassen veroorzaken op discs”. En dus ging Kassa aan de slag: gedurende drie dagen testten we met negen gamers eerst in een laboratoriumsituatie*, en later in een huiskamersetting**, de krasbestendigheid van de Xbox. Met als resultaat dat zelfs wanneer de Xbox stabiel geplaatst is, deze wel degelijk (cirkelvormige) krassen veroorzaakt op meerdere spellen
Ik meen dat het met name ging om Xboxen die onder een (kleine) hoek (niet exact waterpas) waren geplaatst.

Met andere woorden: Prutswerk van de designer...
Nee, helemaal niet dom. Het voorzichtig verplaatsen van zo'n ding hoort gewoon te kunnen, dit probleem komt door een domme ontwerpfout van die drive, waarbij een soort bufferblokjes zijn weggelaten, waardoor de schijf heel makkelijk tegen de leeskop aan kan komen. Het kan zelfs gebeuren als de console gewoon stil staat.
Ik zou zowieso nooit iemand aanraden om electrische apparaten te verplaatsen terwijl ze aan staan tenzij het apparat er specifiek voor is ontworpen.
Het voorzichtig verplaatsen van zo'n ding hoort gewoon te kunnen
Als die uit staat wel ja.
Of sommige mensen willen gewoon robuuste elektronica. Ik kan me goed indenken dat sommige gezinnen veel kleine kinderen hebben die niet zo rustig met het spul omgaat. Dan is een XBox dus geen goede aankoop voor die gezinnen, want zo'n XBox gaat snel kapot.
Ik zou zowieso nooit iemand aanraden om electrische apparaten te verplaatsen terwijl ze aan staan tenzij het apparat er specifiek voor is ontworpen.
Waar leg je dan de grens? Een beetje robuust mag toch wel?

Microsoft nam een gok, 50 dollar cent meer of het risico lopen. Ze kozen voor het risico en dat bleek een slechte beslissing. Jammer dan, maar dat is het risico van beslissingen nemen, soms zit je ernaast en soms niet.
Wat denk je, als ik met een PS3 ga lopen schudden terwijl ik aan het spelen ben zal die het dan wel overleven? Of een DVD speler. Ze hebben allemaal hun grenzen. Misschien is de xbox 360 wat gevoeliger dan andere apparaten, maar het feit dat de XBOX 360 er niet tegen kan als je hem beweegt is uiteindelijk onvermijdelijk.

Mijn laptop zet de harde schijf kop vast als de laptop te veel beweegt. En dat komt vaker voor dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Probleem bij de XBOX 360 is klaarblijkelijk dat de schijven ook beschadigd raakte als de console niet bewogen werd. En dat is natuurlijk wel een probleem.

Dus inderdaad, Microsoft redeneerde dat het bij normaal gebruik geen probleem zou zijn en er dus geen miljoeneninvestering nodig was. Daar zat men achteraf naast maar op basis van de argumenten die indertijd bekend waren lijkt dat geen vreemde gang van zaken. (Achteraf is het altijd makkelijk praten)
Ik vind dat dat niet hoeft te kunnen. Een console is toch gemaakt om in een kastje te staan. Kijk als het nou een laptop zou zijn zoals Snake aangeeft of een draagbare cd speler. Maar daar is hier geen sprake van.

Nu komt het in dit geval niet alleen voor als de console verplaatst wordt, maar ook als dat niet gebeurt. Dat klopt niet en is inderdaad zoals jij zegt een domme ontwerpfout.

Wat ik het meest schandalig vind is dat er WINST wordt gemaakt op hun eigen fouten. Ze horen er gewoon verlies op te maken, het is immers hun fout.
Wat betreft winst is het beeld wel een beetje vertekend. Alleen de directe winst wordt meegenomen in de berekeningen. Nu is dat als nog niet goed, maar als de imagoschade en kosten van eventuele vertraging ook meegenomen zou worden (al was het van een verlate introductie om het probleem te verhelpen, of een kosteloze vervanging of...) dan zou de winst heel snel de min in gaan. Voordeel hebben ze er uiteindelijk zeker niet van.
"Een console is toch gemaakt om in een kastje te staan. "

En er staat zeker in de handleiding: "Plaats de console in een kastje" ?

Het is volledig duidelijk dat het om een ontwerpfout gaat.
Microsoft heeft zelfs een team opgezet om dit te onderzoeken. Blijkbaar wisten ze toen nog niet dat er krassen konden ontstaan bij het bewegen.
nee.. maar volgens mij staat er wel dat ie op een vlakke ondergrond moet staan.
Ik denk dat je bijna elk niet draagbaar apparaat dat schijfje vreed niet zomaar kan kantelen in vol gebruik zonder dat de boel beschadigd. Kan ik met mijn cdrom speler in mijn pc ook niet. Sterker nog.. op dat moment wil het laatje niet meer open omdat de cd vast zit..
Ik vergelijk een xbox toch echt eerder met een pc dan met een laptop en ik zou het nooit in mijn hoofd halen om die te gaan kantellen terwijl ik met de drive bezig ben :S
Ik weet dat er zelfs in de handleiding van de sega saturn al vor gewaarschuwd werd, niet verplaatsen met een disk erin, zelfs als hij uit stond. Helaas is 99,9% van de mensen te lui om de manual te lezen tegenwoordig, alles moet maar gewoon vanzelfsprekend zijn. RTFM!
Microsoft heeft zelfs een team opgezet om dit te onderzoeken. Blijkbaar wisten ze toen nog niet dat er krassen konden ontstaan bij het bewegen.
Op dat moment wisten ze helemaal niet dat de krassen bij beweging ontstonden.

Want iemand die zo dom is een xbox te verplaatsen (iedereen weet dat je dat niet hoort te doen bij cd spelers) en dan een krassend geluid uit de drive hoort komen met een kapottte disk als resultaat... die gaat dat natuurlijk niet eerlijk aan Microsoft vertellen.

"Nee hoor, we hebben geen flauw idee hoe de kras onstaan is. We waren gewoon aan het gamen en toen zat ineens die kras er in..."
je hoeft de console er niet per se voor te bewegen.
Wat ik vaker zie is dat een cosole niet op een vlakke of redelijk sterke ondergrond staat.
Zo'n console levert vanuit zichzelf aardig wat beweging op(schijf) als de ondergrond niet volledige vlak is(kan zeer makkelijk! Denk aan kastje wat niet geheel waterpas staat ;) ) of een niet stabiele positie heeft gaat het snel fout, niet zomaar iemand uitmaken voor idioot ;)
Om in te bouwen in je 'tuned' wagen is zo'n XBOX dus niet geschikt :-)
en dus ook niet als je de disk in de drive laat zitten en de concole uit staat kan deze de disk beschadigen. In deze vorm heeft microsoft dat ook op de sticker gezet.

"dus vergeet niet je disk uit de drive te halen voordat je de console in beweging brengt."
dit probleem is ook niet eigen aan de xbox360 maar in portable dvd-drives in het algemeen, discmans, dvd-spelers, laptops allemaal hebben ze hier last van.

Dat dit dan met een toestel gebeurd dat is gemaakt voor statisch gebruik, weet je dat je zelf fout bezig bent
pardon? Ik heb met m'n discman en m'n laptops nog nooit last gehad van bekraste schijfjes. En zeker die discman wordt veelvuldig bewogen tijdens het afspelen....
Alle discmans die ik ooit gehad heb, en 90% van de notebookdrives, hebben net als de PC1 of de eerste generatie mitisumi-cd-rom drives zo'n balletjesring, waarin het ding klem zit en niet gaat stuiteren. De allerduurste discman die ik ooit gehad hebt was een riovolt 280 van 800 gulden, en die had ook zo'n bevestiging, net als een yamakawaki discman van een tientje, ik heb nog nooit een andere overbrenging in een discman gezien.

De PS/2 sloopte overigens ook DVD's onder exact dezelfde omstandigheden. En ik kan er uberhaupt niet bij dat er een reden zou zijn om met mijn spelcomputer door de kamer de gaan wandelen terwijl die aanstaat?
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat die tienduizenden van wie de klachten zijn erkend dat wel hebben gedaan. Het is gewoon een onzin thema om de aandacht af te leiden.
Het is de situatie waarin het probleem oorspronkelijk aan het licht kwam. Dat er mogelijk later ook andere situaties zijn gevonden met hetzelfde effect, verandert weinig aan de feiten van dat moment. Het verklaart wel de halstarrigheid van Microsoft. Men had al onderzoek gedaan naar het probleem, men (dacht dat men) wist wat de oorzaak was en dus was er geen aanleiding om mensen te vergoeden voor fouten in het gebruik van de XBOX360.
Maar je discman draait dan ook niet op 7.500 toeren
Het is hartstikke dom van MS die dus bewust een product verkoopt waarvan bekend is dat het mogelijk schade aanricht. Zeer kwalijke zaak lijkt mij toch! Lijkt mij ook niet meer dan terecht dat MS hier een behoorlijke boete voor krijgt.
Als je iemand met voorbedachte raden vermoord ga je ook langer de bak in dan als dat "per ongeluk" vermoord. Klinkt niet logisch maar bedenk een situatie dat je boos bent en iemand een klap geeft en precies op zijn/haar slaap waardoor het einde verhaal is. Dan gaat degene die met voorbedachte raden heeft gehandeld ook langer de bak in.
Maar hierdoor heeft MS ook nog een zeer grote kans op schade aan hun naam wat ik me ook zeer kan voorstellen. Komt tevens ook zeer arrogant over van MS.
Lekker genuanceerd weer...

Als er in de gebruiksaanwijzing staat dat je hem niet moet verplaatsen of op zijn kant zetten, dan moet je dat niet doen. Period.

Of jij of iemand anders denkt dat dat wel moet kunnen doet hier niets aan af.

Het is wel spijtig dat het soms ook schijnt te gebeuren als je hem op een houten vloer hebt staan en er dendert iemand langs. Is nog een beetje discutabel, maar dat zou niet mogen gebeuren natuurlijk.
Maar die aanpassing in de gebruiksaanwijzig is er pas gekomen toen ze het probleem zelf al ondekt hadden.

Ik woon op een drukke straat en telkens er een grote vrachtwagen passeert trilt gans ons huis. Dus indien ik een Xbox360 had en hij maakt krassen op mijn dvd's omdat er zo een vrachtwagen voorbij rijdt dan is het mijn probleem maar?

Money rules the world.

Ooit het verhaal gezien van een auto waarbij als je een botsing kreeg op je achter bumper en je rechter/linker richting aanwijzer aanstond dat je auto ontplofte. Maar de advocaten hadden uitgerekend dat de kost om rechtzaken uit te betalen minder zou zijn dan het elektronica defect op te lossen. Is hetzelfde hier.
Dan zou ik maar eens gaan klagen bij de gemeente. Ik heb in een huis uit 1906 gewoond aan een heeeeele drukke straat. (paar jaar terug heeft de gemeente alle huizen laten isoleren wegens te grote geluidsoverlast) En geloof me. Ondanks dat er tientallen vrachtwagens per dag langskwamen heb ik nog nooit het huis zien trillen.

Het verhaal van de auto is "iets" genuanceerder. De benzinetank was een beetje onhandig geplaatst. Maar inderdaad dat was een mooi staaltje kosten baten berekening. Iets wat heden ten dage niet meer geaccepteerd wordt aangezien er levens in het spel zijn Echter in dit geval gaat het puur om geld (schade aan DVDs) niet om mensen.
*schade aan eigendom

Niet puur geld.

Wat als je toevallig een dvd er in hebt zitten waar maar 1 exemplaar van is? (zelfgeschoten filmpjes bv.) Dan ben je toch wel hard genaaid, en het zou gewoon in geen geval moeten gebeuren, als laptops het kunnen, waarom een console dan niet... de kosten zullen niet zo hoog zijn (als ze het meteen goed hadden gedaan, repareren is duur)
Kom op zeg, de PSX en PS2 konden een flinke klap hebben zonder dat de disk ooit beschadigde. Geen enkel cd/dvd lezend apparaat wat ik heb, heeft ooit m'n cd's beschadigd met een hele dikke vette groef, zoals de xbox dat heeft gedaan.
Op het werk heb ik begin dit jaar een serienummer van een splinternieuwe externe liteon brander nagekeken (aan de onderkant) terwijl hij aan het lezen was... Het cdtje had enkele mooie ringetjes extra gekregen.

Toeval of niet maar in sommige 360's zitten ook liteon drives.

Mijn 360 staat in elk geval op een kast en als ik hem verplaats dan haal ik het schijfje er eerst uit, op die manier heb ik nog geen problemen gehad.
En waarom zou een xbox iets niet kunnen wat een laptop wel kan? Waarom stoppen ze dan geen laptop-drive in de xbox? Probleem toch ook opgelost? :+
Bij een laptop drive klik je de cd/dvd vast in de lade, bij de 360 staat/ligt de cd/dvd er los in. tenminste... de laptops die ik ken doe je dat bij.
Dit staat er nu wel op, maar stond dit er ook op voordat de klachten binnenkwamen?
Dat dacht ik dus ook. Dat ding is niet gemaakt om veel te verplaatsen.
Zelfs mijn laptop probeer ik zoveel mogelijk recht te houden als er draaiende cd's in zitten...
Ja dit slaat inderdaad nergens op. Ik heb de xbox 360 ookal vanaf het begin en het is noooit in me opgekomen ineens dat apparaat om te draaien met een disc erin. Als je hem ooit eens een keer wilt omdraaien doe je dat toch wanneer er geen disc in zit en hij uit staat. Of zijn er mensen die de xbox 5x per dag omdraaien?
Je moet het artikel eens beter lezen. Het apparaat wordt helemaal niet verplaatst en toch komen er krassen op de discs! Microsoft heeft heel erg lang ontkent dat de 360 krassen maakt op de discs, maar naar onderzoek van Kassa onder andere heeft Microsoft uiteindelijk bekent.
Jij moet het artikel lezen, want het gaat hier specifiek om consoles die tijdens het gamen worden verplaatst.
Misschien een onvolledigheid in het artikel, want DVD's raken ook beschadigd als je de Xbox verplaatst terwijl hij uit staat en er een dvd in de drive zit. ;)
Tevens kunnen ze ook krassen als hij niet verplaatst word. Als bij mij bijvoorbeeld voor de deur een vrachtwagen langs komt hoor de de DVD in de drive slaan. Gooit een dronken cafebezoeker de deur een verdieping lager hard dicht dan slaat/tikt de 360 dvd over, je hoor hem dan ook opspinnen om weer te zoeken daar de data. Dan heb ik het hier over hele kleine trillingen die door het pand gaan.
Ik heb al 2 games die ik niet meer kan verkopen aan de gameshop door ronde krasjes, en ik heb mijn xbox nog nooit verplaatst aan of met wat in de dvd.

Alle DVD's cd rom, disman laptop enz. die ik heb gehad heb ik nog nooit last van gehad en wel met een apparaat van ¤350,- :?
Een dvd 'zweeft' als het ware door de snelheid, als er niets is om hem tegen te houden zoals stootkussentjes is het logisch dat de dvd beschadigd raakt door het minste geringste.

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 16 december 2008 17:50]

Even ter aanvulling van jouw post: Microsoft geeft krassen Xbox-360 toe
Verklaring Microsoft
Aangezien we niet betrokken zijn geweest bij het experiment van Kassa en weinig inzicht hebben in de methoden die zijn toegepast, is het niet mogelijk in detail te reageren op de bevindingen. Als gevolg van regelmatig gebruik is het mogelijk dat er krassen op discs kunnen ontstaan. Echter, wij hebben geen indicatie dat de bevindingen uit de test van Kassa zich op grote schaal voordoen.
Niks verplaatsen, bij regelmatig normaal gebruik kan het dus ook gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Vincent7 op 16 december 2008 15:51]

Je verwoord het prima, het KAN gebeuren bij normaal gebruik. Wat ik hier proef in deze hele discussie is dat krassen die optreden bij verkeerd gebruik (dus verplaatsen terwijl de dvd speler draait) en krassen bij regelmatig gebruik op 1 hoop gegooid worden.
Misschien is de verhouding verkeerd gebruik/goed gebruik wel 99% tov 1% en dan valt het mijns inziens wel mee.

Dan zie ik hier heel veel mensen roepen dat het schandalig is dat er krassen op een DVD komen, maar welke idioot gaat nou een console verplaatsen terwijl er een DVD op 7500 toeren draaiend in zit? Natuurlijk beschadigd het dan.

Point is, we weten geen cijfers wat de verhoudingen zijn, dus al dat gedoe hier is volgens mij volkomen onzinnig.
Als de console werd gedraaid of gekanteld terwijl een disk in de drive draaide, konden beschadigingen optreden.
Ik denk toch dat je beter zelf het artikel eens opnieuw leest :)
Als je een houten vloer hebt, beweegt de console al teveel als je loopt.
of in oude gebouwen en er komt een vrachtwagen met een paar ton voorbij?
Deze regeling was echter alleen geldig voor Microsoft-titels en kostte de eindgebruiker in de VS 20 dollar per vervangen schijfje
20 dollar om een MS game te laten vervangen door MS die beschadigd is geraakt omdat MS het ontwerp van zijn console niet op orde had \o/ lang leve het kapitalisme!

En wat een sublieme laatste paragraaf!
Een Microsoft-woordvoerder laat in een reactie op de aanklacht weten dat de Xbox 360 zo is ontworpen, dat een draaiende disk niet zal beschadigen zolang de console niet wordt verplaatst of bewogen.
Mijn dealer liet mij weten dat mijn auto geen schade op zou lopen als ik er niet mee ging rijden :)
Bovendien zouden ook consoles van andere fabrikanten schijfjes kunnen bekrassen.
Heeft verders geen drol te maken met het probleem, magoed, op de koop toe denk ik dan maar.
Daarnaast zou de softwaregigant de klant voldoende op het mogelijke gevaar attenderen, zowel met stickers op de drives van nieuwe consoles als met waarschuwingsteksten in de handleiding en op de Xbox-website.
Je kunt nog zo veel waarschuwen, maar als de rechter oordeelt dat er inderdaad een ondeugdelijk apparaat verkocht wordt, kun je je stickers mooi weer in de kast stoppen en je ontwerp gaan herzien. Is toch belachelijk dat ze de verantwoordelijkheid voor een probleem met een fcking stickertje van zich af proberen te duwen.
Tenslotte meldt Microsoft dat de 55.000 klagende Xbox 360-gebruikers minder dan een halve procent van de totale user base beslaan.
En dit vind ik ook een behoorlijke non-remark. So what dat dat maar een halve procent is? Moet die maar stikken? Hier krijg je als gedupeerde toch gewoon braakneigingen van?

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 16 december 2008 15:00]

Mijn dealer liet mij weten dat mijn auto geen schade op zou lopen als ik er niet mee ging rijden
Zo aan het einde van het jaar, toch nog de "Appels met Peren" Award binnen slepen, gefeliciteerd :+

Het gaat er niet om dat je niet kan gamen, je mag je console niet oppakken tijdens het gamen, en 90 graden draaien of verplaatsen.
Zo staat het in dit artikel, maar volgens vele onderzoeken heeft elke beweging het mogelijk effect dat CD beschadigd raken. Het is in NL misschien wat minder voor te stellen tegenwoordig maar er zijn veel woningen die van hout gemaakt zijn. Dus ook met houten vloeren. Moet jij eens kijken hoeveel beweging hier in zit. Dus als je iemand een keer enthouchast van de bank sprinkt terwijl jij een spel zit te spelen. Hup kras er op. Dat vind ik dus niet onbehoorlijk gebruik.
Ik heb thuis een betonnen vloer met een laminaat vloer er over. Als ik soms een keer hard loop dan slaat de CD speler over. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat een XBox een CD zou mollesteren! Dat is niet meer dan normaal gebruik. Ik zou het teminste niet in mijn hoofd halen om een XBOX van een speciaal geballanceerde fundament te voorzien om te voorkomen dat er krassen in komen.
heb je toevallig een link naar die "vele onderzoeken"? Het was toch echt wel enkel bij het draaien van je console hoor.
Lees mijn reactie op PWM eens iets naar boven, het cafe waar ik boven woon is een monumentaal pand opgetrokken van hout en binnenmuren van gepleisterd stro. Dronken cafebezoekers molesteren mijn xbox. :/
Het gaat hier niet om schudden met of oppakken van het apparaat. Het gaat al fout als je op een houten vloer langsloopt, of als je de powerknop gebruikt.

Maar goed, je wilde je even uiten en dat is gelukt.

[Reactie gewijzigd door .J|IA op 16 december 2008 15:49]

En vergeet het trekken aan kabels & laders ook niet.

M'n oude portable kan 60G hebben als hij uit staat en nog geen 1G als er een CD in zit. Er naar kijken op op werken is dan al bijna teveel. Een draaiende HD kan gelukkig veel meer hebben.

Is het trouwens niet een veel beter om de XBox 360 plat te leggen ipv rechtop?
!!! 50 cent per console !!! en dan zeggen ze dat nederlanders zuinig zijn...

vind het echt schandalig van MS dat ze hiermee omgaan. Alle fouten van de 360 waren gewoon al bekend voor het ding uitkwam, echt slecht hoor
!!! 50 cent per console !!! en dan zeggen ze dat nederlanders zuinig zijn...
Het gaat hier niet om een handjevol consoles, he. Tussen de 35 en 75 miljoen dollar in totaal.
Ja, maar euh, niet door MS te betalen, de koper van de console zou gewoon 1 euro meer betalen voor zijn toestel, wat niet echt veel is op de totale aankoopprijs. Of dacht je dat MS dat niet zou doorrekenen naar de klanten?
Een flauw excuus met andere woorden, aangezien het over gewone produktiekosten gaan die altijd in de prijs zitten. Het is alsof MS zou zeggen, we maken geen Xbox want dat kost ons 10 miljard dollar...
Ja, maar euh, niet door MS te betalen, de koper van de console zou gewoon 1 euro meer betalen voor zijn toestel, wat niet echt veel is op de totale aankoopprijs. Of dacht je dat MS dat niet zou doorrekenen naar de klanten?
Er is een reden dat producten altijd 399 euro of iets dergelijks kosten. Dat is een psychologische grens. Zomaar een euro erop gooien brengt je product in de 400+ euro categorie, en dat vinden mensen dan al gauw te veel. Psychologie, zeg maar. Dat is al heel lang zo. Een brood kost 99 cent. Kan je zeggen dat de bakker het lekkerder kan maken door er per brood een cent bovenop te gooien, maar dan kost het ineens een euro, en dat is 'duur'.

Daarnaast: het gaat er niet om wat ik denk. Het gaat erom dat "ze zijn zuinig want het kost maar 50 cent" niet echt opgaat bij een dergelijk grote oplage. Het kost miljoenen, niet 50 cent.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 16 december 2008 15:02]

Het kost miljoenen, niet 50 cent.
Maar het kost 50 cent per console. Dat is dus 1/8% van de kosten van dat ding. Dat is over alle consoles genomen wel miljoenen, maar die consoles hebben met zijn allen ook miljarden opgeleverd.

Het is een relatief erg kleine besparing met hele grote gevolgen voor de consument. En dat zie je de laatste tijd steeds vaker. Bijvoorbeeld bij Nvidia die een iets goedkoper koelmedium tussen de chip en de behuizing geplaatst had. Besparing: enkele centen per kaart , ook bij kaarten van boven de 200 euro. Gevolgen: kaarten die er vroegtijdig mee ophouden.

Kostenoptimalisatie blijkt ook een grens te hebben. En een prijs.
Hadden ze er 399,49 van kunnen maken....

Het argument "ze zijn zuinig want het kost maar 50 cent" gaat m.i. wel degelijk op.
Nu leggen ze de kosten (die veel meer zijn dan die 50 cent) bij de consument, terwijl ze al op de hoogte zijn van het defect en dit voor relatief gezien weinig geld hadden kunnen voorkomen.
Daarnaast: het gaat er niet om wat ik denk. Het gaat erom dat "ze zijn zuinig want het kost maar 50 cent" niet echt opgaat bij een dergelijk grote oplage. Het kost miljoenen, niet 50 cent.
Het levert miljarden op geen ¤ 399,-. Kortom de kosten van stootkussentjes zijn minimaal tov de inkomsten.
Volgens het document van de klagers zijn er tot 30 april van dit jaar meer dan 55.000 klachten over beschadigde disks bij Microsoft binnengekomen. Het omruilprogramma voor kapotte schijfjes zou dankzij de hoge bijdrage zelfs winst opleveren.
Als dit waar is is het schandalig.

Ik heb zelf bij Philips gewerkt als service technicus, als door de schuld van Philips CD's beschadigd werden werden de disks vergoed ongeacht het fabricaat van de CD zonder extra kosten. Lijkt me niet meer dan redelijk.
Ten eerste, Microsoft maakt geen ¤399 winst op een console. Kost- en vraagprijs ontlopen elkaar niet eens zoveel. Belangrijker nog, het deert niet hoeveel MS op een exemplaar verdient: als een manager zijn bedrijf miljoenen dollars door de neus boort, is hij een betere verklaring verschuldigd dan 'maar onze marge's staan dat toch ruimschoots toe?'
Zoals je zegt is de kostprijs psychologisch. De prijs van een product bestaat doorgaans uit alle kosten van het maken en leveren ervan aan de eindgebruiker, +winstmarge(s). Bij het bepalen van de winstmarge wordt de bewuste truuk uitgehaald, en nergens anders. Dus als MS had besloten de stootrubbers te installeren, kostte de console nog steeds 399 euro. Er wordt alleen minder verdient aan de console.

Overigens gaat dit bij de 360 niet op; ik lees vaak dat de console tegen kostprijs, of er onder, wordt verkocht aan de consument en dat winst wordt behaald met de verkoop van de games. Enerzijds wel begrijpelijk dat MS niet nog eens $75 M. wil uitgeven aan iets wat al geen winst maakt, aan de anderzijds hadden ze dit gezeik er mee kunnen voorkomen. Maar ik geloof ook dat de consument zich niet laat afschrikken de console te kopen ondanks deze bekende issue...
In nieuwere toestellen zitten drives die dit probleem niet meer hebben. Ieder defect toestel dat naar MS opgestuurd wordt (herinner je het grote RROD probleem tot vorig jaar) krijgt automatisch een nieuwe drive ingebouwd wanneer deze nog niet aanwezig is.

Zeggen dat MS er niets aan doet vind ik dan ook kort door de bocht en deze rechtzaak zal volgens mij op niet veel uitdraaien.
Maar als je een nieuwe drive erin krijgt kunnen oude spellen dus al beschadigd zijn. Zijn het geen microsoft titels dan bestaat de mogelijkheid dus dat het spel niet meer werkt. Kost je toch al gauw 60 euro.

Een rechtzaak is dus helemaal niet zo vreemd. MS doet er misschien wel wat aan, maar niet genoeg om mensen schadeloos te stellen. Daar waar ze van te voren wisten dat mensen schade konden krijgen aan schijven.
Vergeet niet dat dergelijke spelcomputers over het algemeen met verlies op de markt worden gebracht... De winst moet uit de spelverkoop komen.
let wel op dat microsoft echt een heel groot bedrijf is. het geld hebben ze wel. het nadeel was alleen dat ze zo nog meer kosten hadden per apparaat, terwijl ze al geld toelegden.
Dus? Het plan was van tevoren al om het geld op de spellen te verdienen. Dat mag nooit een excuus zijn om een brak apparaat te leveren, zeker niet als je van te voren weet dat het brak is.
Alsof ze er 150 miljoen van gaan verkopen....
Het gaat hier niet om een handjevol consoles, he. Tussen de 35 en 75 miljoen dollar in totaal.
35 en 75miljoen op hoeveel miljard omzet in totaal?
Het blijft gewoon 50 cent per console wat dus een schijntje is tegenover de onkosten en ongemak wat ze de klanten aandoen.

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 16 december 2008 15:40]

Volgens mij snap jij het punt niet helemaal.
en dat punt is? Dat MS zijn klanten altijd belazerd met producten waarvan ze weten dat ze defecten vertonen? Deze zaak gaat dan nog enkel over de bekraste schijfjes. Wacht maar tot die zaak voorkomt waaruit blijkt dat MS op de hoogte was van het heel hoge uitval percentage van de 360 en toch defecte toestellen bleef verschepen om toch maar voldoende aantallen voor de launch te kunnen voorzien.
De zgn. "bean counters" hebben dan berekend dat het goedkoper is geen aanpassingen te maken aan de drive, en evt. gedupeerden (min of meer) schadeloos te stellen, dan wel 50 cent per console extra uit te geven.

Vrij standaard bij grotere bedrijven, het wordt zelfs gedaan bij onderdelen die mogelijk letsel/dood tot gevolg kunnen hebben, zijn div. voorbeelden in de -vnl. amerikaanse- autoindustrie van.
Dan besparen ze bijv. een paar cent op een bepaalde type band/moer/ophanging, en nemen ze schadeclaims van slachtoffers/nabestaanden op de koop toe, want dat is uiteindelijk goedkoper...

[Reactie gewijzigd door Iva_Bigone op 16 december 2008 14:52]

Hmm, dat is gewoon zakendoen hoor. Daar hoef je geen grijze mannetjes voor te zien.

Perfectie is benaderbaar, maar de kosten daarvan lopen exponentieel op namate het dichter word benaderd.

Wat niet weerhoud dat de imagoschade bij het naar boven komen van deze handelswijze ook wel mee had kunnen worden genomen, een paar miljoen is tensotte maar geld, imago lijd meer.
wrong/.. ik weet niet waar, maar ik kan mij zo'n documentaire ook herinneren, het is gewoon waar. volgens mij was het ford die het met een band, of een onderdeel aan de deur feflikt had.
dit soort zaken verwacht je niet, maar helaas zijn wij gewoon naif...
Het komt inderdaad voor in de film Fight Club waar het hoofdpersonage moet kijken of een mankement goedkoper is om enerzijds een terugroeping toe doen, of anderzijds een minnelijke schikking te betalen aan de gedupeerden die aanklagen.

Dit is misschien een te extreem geval maar ik denk wel dat dit soort dingen gebeuren in sommige industrieën. Ik denk maar aan AMD dat quadcores produceert op een manier waardoor er een hoop mankementen in zitten, AMD opteert om het productieproces te behouden en de kappotte quadcores aan te passen en te verkopen als triple cores. Ik weet niet of dit een accuraat voorbeeld is maar het kan du
ik ben totaal geen amd fan (heb zelf intel), maar net alsof die zulke trucjes niet uithalen?
Het begon al met de 386 (of 486) die een aparte rekenprocessor had, hetgeen wat ervoor zorgde dat de cpu de subtitel DX of SX kreeg. Was de aparte rekeneenheid kapot tijdens het proces, dan werd de cpu verkocht als SX.

Hetzelfde met de eerste celerons, was het cache kapot? dan werd de helft van het cache uitgeschakeld die het foute transistor bevatte, en verkocht als celeron, ipv pentium.
Ja, en?

Merk je daar iets van?

Ja, wel degelijk, lagere prijzen doordat het percentage uitval een stuk lager wordt. Hadden die CPU's zijn weggegooid, dan waren het puur kosten geweest. Door deze als een ander type, met lager specs te verkopen, hebben ze nog inkomsten erop.

Maar dat is totaal iets anders als waar het in het artikel over gaat. Dat gaat over defecten die gevolgen voor de koper (kunnen) hebben.
Klopt en dat is precies het zelfde met de triplecores van AMD.

Het zijn quad cores met een core uitgeschakeld waardoor een stabile processor krijgt voor een lagere prijs.

@Zamalan

Microsoft leverde willens en wetens een product met een mankement wat AMD niet doet.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 16 december 2008 19:25]

OK maar dan weet je als je hem koopt al waar je aan toe bent.
Heb het ook gezien in een documentaire. Heb even gegoogeld en o.a. dit gevonden:
Een voorbeeld: in 1979 bracht de Amerikaanse autofabrikant General Motors een nieuw model, de Chevrolet Malibu, op de markt, waarbij de brandstoftank ongebruikelijk ver naar achteren was geplaatst. In de protoypefase werd duidelijk dat daardoor het risico van brand bij een botsing aanmerkelijk groter werd. General Motors besefte zich dat – zoals later tijdens een rechtszaak bleek uit een intern memorandum van de autofabrikant. In het memo werd berekend dat het per auto 2,40 dollar zou kosten om de benzinetank veiliger te maken, maar dat het goedkoper zou zijn om eventuele schadevergoedingen aan slachtoffers te betalen. General Motors deed niets. De rechter in de rechtszaak waarbij in 1999 een miljarden schadevergoeding werd toegekend aan een vrouw die met haar kinderen ernstige brandwonden had opgelopen na een ongeluk met een Chevrolet Malibu, verwoordde het zo: de plaatsing van de benzinetank was bedoeld om ‘de winst te maximaliseren ten koste van de openbare veiligheid’. Ofwel: de beperkte aansprakelijkheid van General Motors had tot gevolg dat de onderneming kosten kon afwentelen op de samenleving. De heersende wetgeving liet een bedrijf – dat uiteindelijk een groep mensen is die gezamenlijk een activiteit ontplooien – tot een absurde, onmenselijke afweging komen die elk van de betrokkenen in haar of zijn privé leven nooit straffeloos kan maken.
Niks alufoliehoedjes dus...
Zet jij je tin foil hat maar even op, en kijk iets minder films.
Zet jij je oogkleppen dan maar even af, zijn zat voorbeelden/rechtzaken openbaar geworden.
Zoek eens op (o.a.) Ford Pinto (brandstoftank direct achter bumper, Ford vond het te duur ontwerp te wijzigen, maar kende de risico's), Ford Explorer (probleem met banden en wegligging) en nog wat auto's uit de jaren '60-'70 (bijv. Chevrolet Corvair dacht ik).

NB: de problemen met die auto's waren op voorhand bekend (dus niet zoals bij "legitieme" terugroepacties waar men later foutje ontdekt), maar men verkocht ze toch omdat het goedkoper was rechtszaken af te kopen dan die zaken te verhelpen/ontwerp aan te passen...

[Reactie gewijzigd door Iva_Bigone op 16 december 2008 15:13]

Dit is een hele poos geleden ook op TV geweest bij Kassa waarin ook aangetoond werd dat MS zich een hoop gedonder had kunnen besparen door gewoon die kussentjes op de lens te plaatsen. Ik bedoel, wat is nou 50 cent op een console van meer dan 300 dollar om te voorkomen dat je een hoop slecht nieuws krijgt? De 360 is in de loop der tijd al meerder malen geplaagd door problemen (RROD anyone?) en dan kun je dit soort zaken toch echt niet gebruiken. Iemand heb hier iig geblunderd...
Ik bedoel, wat is nou 50 cent op een console van meer dan 300 dollar om te voorkomen dat je een hoop slecht nieuws krijgt?
In het ergste geval? 75 miljoen dollar minder inkomsten.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar.

Als ze dit in het eerste stadium vóór het uitbrengen van de consoles gedaan hadden was de prijs van de console nog aan te passen natuurlijk. Komen dan nog wel wat andere kosten bij (loon etc etc want is een extra handeling) Als je 50 cent aan kosten erbij hebt en je verhoogt de prijs met een dollar.. Schrikt de koper echt niet af. Je winst marge die erop zit (bij Microsoft volgens mij geen maar goed) is misschien iets lager..
kostprijs 50 cent hoger gooien?
betaal liever eenmalig 50 cent bij, dan dat je binnen paar maanden met zon kapotte disk staat te kijken :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True