Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

De Xbox One zal bij zijn introductie nog geen ondersteuning hebben voor het inzetten van externe opslag. Microsoft heeft de al aangekondigde functionaliteit niet geschrapt, maar werkt eerst aan andere features die voor de launch af moeten zijn.

Volgens Xbox Community Manager Larry "Major Nelson" Hryb is het momenteel nog niet bekend wanneer de Xbox One dan wel ondersteuning zal krijgen voor het aansluiten van externe opslag, maar de feature zou nog steeds in de pijplijn zitten, meldt Ars Technica. Een aantal maanden terug maakte het bedrijf bekend dat het mogelijk zou worden om de interne opslag aan te vullen met bijvoorbeeld een externe harde schijf, via één van de usb 3.0-aansluitingen op de console. Daar zou voor gekozen zijn omdat gebruikers de interne schijf niet makkelijk kunnen vervangen.

De grote concurrent, Sony's Playstation 4, krijgt wel een eenvoudig te vervangen interne harde schijf; de meegeleverde 500GB-schijf maakt gebruik van de standaard 2,5" form-factor voor notebooks en kan voor andere modellen gewisseld worden. Ook is het mogelijk om een usb-schijf op Sony's nieuwste console aan te sluiten, al zullen gamers die niet kunnen gebruiken om spellen op te installeren, terwijl dat bij de Xbox One wel zal kunnen.

De twee nieuwe consoles zullen beide in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt gebracht worden. De 399 euro kostende Playstation 4 komt daarbij ook meteen in Nederland uit, terwijl de 499 euro kostende Xbox One pas begin 2014 hier te koop zal zijn.

Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

De grote concurrent, Sony's Playstation 4, krijgt wel een eenvoudig te vervangen interne harde schijf; de meegeleverde 500GB-schijf maakt gebruik van de standaard 2,5" form-factor voor notebooks en kan voor andere modellen gewisseld worden
Bij de PS4 kan je de HD dus vervangen voor een SSD? *nice*
[...]


Bij de PS4 kan je de HD dus vervangen voor een SSD? *nice*
Dat kon al met de PS3 en de snelheidswinst na installeren van een game was vaak erg laag. Hoogstens het initieel opstarten van een game of het laden van een texture-file ging iets sneller maar net als met een PC merk je weinig van het aantal IOPS van een SSD tijdens "idle gaming", de momenten waar er weinig data van disk wordt opgevraagd.

Doet wel meteen de vraag rijzen waarom men een SSD zou willen inbouwen; als je minstens evenveel opslag wil hebben als de standaard HDD, ben je volgens de Pricewatch minstens 300Euro verder.
Ik heb alleen een xbox360,dus sprek van uit die ervaring. Waarbij je games op je HDD kan zetten (gedeeltelijk). Dit zou de laad tijd bij spelen zoals SkyRim denk ik ten goede komen. Deur uit, weer 30sec wachten :)
Was nauwelijks zo. De Xbox 360 hard drive was zo traag dat het bijna geen verschil maakte om een game te installeren.
De HDD scheelt wel een hoop geluid ivm de dvd drive.
Als je tv wat harder zet heb je er geen last van ;)
Omdat games downloaden nu zo super snel en gemakkelijk gaat hoef je helemaal niet meer al je games op de HDD/SDD te zetten. Dus met een oud model SSD kan jij je PS4 een leuke upgrade geven. Installeer je 5 games en de rest download/verwijder je steeds.
De ps3 had geen snelheidswinst bij installeren op HDD?

Waarom denk je dat de meeste games bij de PS3 een installatie op de HDD vereisen?? Dat is niet omdat de bluray lezer het wel redt maar heeft alles te maken met het feit dat de bluray drive zo ontzettend traag is.
Dat is ook de hele reden waarom zowel Microsoft als Sony in de nieuwe generatie min of meer vereisen dat de gamedisc op de harddisk wordt opgeslagen.
Hij heeft het over een SSD? Oftewel, het verschil tussen installeren op een HDD of SSD geeft weinig verschil na installeren (met andere woorden het installeren zelf gaat wel vlotter, maar tijdens het spelen merk je er niet veel van).
Vermoedelijk maakte het weinig verschil met een SSD erin omdat de meeste spellen op de PS3 ontworpen waren om ook vanaf de Blu-Ray drive te kunnen draaien, en die was ramtraag, en omdat de PS3 maar 512 MB RAM had en dus niet alle content in 1 keer kon inladen. De content werd dus meestal continu gestreamed vanaf de BD/HDD, met een constante trage snelheid, en dan heb je inderdaad weinig aan een SSD.

Bij de PS4 draait elk spel altijd vanaf de HDD en is meer dan 4 GB RAM beschikbaar voor games, dus kan er veel meer in 1 keer ingeladen worden. Ik denk dat je dus duidelijk verschil gaat zien met een SSD in een PS4.
Je spreekt jezelf natuurlijk behoorlijk tegen. Wanneer je 4GB tot je beschikking hebt als ram kan je erg veel in één keer inladen. Het on the fly laden zal geen spel doen. Waardoor hoogstens de laadtijden verbeteren. Maar de performance zal wel mee vallen omdat de game makers gebruik zullen makenv an het geheugen ipv de HD.

Eigenlijk het als bij een PC game.
Je spreekt jezelf natuurlijk behoorlijk tegen. Wanneer je 4GB tot je beschikking hebt als ram kan je erg veel in één keer inladen. Het on the fly laden zal geen spel doen
Ik snap even niet wat hier nou precies tegenstrijdig aan is?

- PS3: weinig geheugen, trage storage -> streamen enige oplossing = geen voordeel van een SSD, want: de data wordt op een continue trage snelheid binnengehaald tijdens het spelen

- PS4: veel geheugen, snelle storage -> zoveel mogelijk in 1 keer inladen = veel voordeel van een SSD, want: veel data in 1 keer laden vanaf een SSD = sneller dan veel data in 1 keer inladen van een HDD
Het on the fly laden zal geen spel doen. Waardoor hoogstens de laadtijden verbeteren
Dat is dan ook precies de reden om een SSD in je PS4 te stoppen, om de laadtijden te verbeteren :P. Ik weet niet wat jij aan andere performance verbetering had verwacht door een sneller storage medium te kiezen... :+
Maar de performance zal wel mee vallen omdat de game makers gebruik zullen makenv an het geheugen ipv de HD. Eigenlijk het als bij een PC game.
Inderdaad, daarom is het ook zo fijn om een SSD in je PC te hebben, dan hoef je niet zo lang te wachten op laadtijden ;-)
Als je niks anders doet dan gamen op je PC (en dus ook geen achtergrondtaken hebt die een HDD bezig houden) dan heb je juist geen ene hol aan een SSD. Ja, je schaaft misschien een paar seconden van de laadtijden af in sommige games, maar meestal merk je er bijzonder weinig van. Juist het inladen van een grote hoeveelheid data is een HDD wel goed in, van een SSD heb je pas veel profijt als er veel dingen tegelijk van verschillende plekken op de HDD gelezen moeten worden. Als dat bij een game echter zo is dan heeft de dev erg slecht werk afgeleverd (of je HDD is erg gefragmenteerd maar dat probleem is lang zo groot niet meer als vroeger).
Ik ben heel blij met mijn SSD in mijn PC, zelfs tijdens het gamen, maar dan alleen omdat achtergrond taken niet de HDD bezet houden waar ik de game vanaf draai. Windows en de meeste applicaties staan namelijk op de SSD, maar die games zijn veel te groot voor een veel te klein voordeel om op de SSD te zetten. Ik heb het wel een paar keer geprobeerd (met steammover) maar meestal merk ik er bar weinig van.
De ps3 had geen snelheidswinst bij installeren op HDD?
Hij bedoelt volgens mij dat er nauwelijks snelheidswinst was door het vervangen van een HDD door een SSD.
Dat kon de ps3 ook al :-)
De werkgeheugen van de PS3 en Xbox360 is erg krap bemeten, daarom is het voor deze systemen noodzakelijk om vaker in te laden. Met aanstaande PS4 en X-one het ik het vertrouwen in dat dit probleem veel minder zal voordoen. Dus de zin van een SSD is de nieuwe consoles zie ik niet.
was het niet zo dat de ps3 en de x360 prima media spelers zijn. deze functionaliteit zullen ze op de nieuwe generatie ook wel hebben en waarschijnlijk beter uitgewerkt.

op die manier is de drang naar opslag op de console zelf ook niet zo van belang, media (films, muziek) haalt men wel van het netwerk zij het van een NAS of PC. opslag op de console is dan ook echt alleen nodig voor game gerelateerde zaken. het enige wat echt capaciteit zal nemen zijn volledige
games/add-ons en dat soort zaken.

wat microsoft hier doet lijkt me een goed plan. ze laten hiermee zien dat ze het platform xbox goed door ontwikkelen ook na de release. ik ben en blijf benieuwd hoe microsoft de 100 euro extra rechtvaardigd voor een console die op papier langzamer is en later uitkomt, maar de tijd zal het leren.
Krijg eigenlijk steeds meer het gevoel dat Microsoft nog niet (helemaal) klaar was voor een release maar zich door Sony enigszins "gedwongen" voelt om ook z.s.m. de nieuwe console te releasen.

Maakt voor mij niet zoveel uit overigens, kijk straks wel als ze beide op de markt zijn welke mij daadwerkelijk het meeste aanspreekt. :)
al zullen gamers die niet kunnen gebruiken om spellen op te installeren, terwijl dat bij de Xbox One wel zal kunnen.
Zal kunnen, zegt dus niet dat het ook werkelijk gaat gebeuren.. En wie zegt dat Sony ook niet nog na release komt dat je games ook op externe HDD kunt installeren.. Op het moment van release kan je dus bij de PS4 wel een externe HDD aansluiten en bij de xboxone niet.
Ik weet niet hoor, maar om de externe HDD nu direct als unique selling point aan te halen gaat wel een beetje ver, zeker in de tijd van wifi en thuisnetwerken.

Nog meer omdat de concurrent het ook gaat bieden en de PS4 uiteindelijk dus minder functioneel is met die externe schijf, begrijp ik ook helemaal niet hoe je dat als een voordeel kan bestempelen voor de PS4.
'Gaat bieden', maar zover is het nog niet, en ik ken genoeg mensen die films op hun HDD zetten en dan deze HDD aansluiten op de TV/Mediaserver..
Ik kan me er niet aan onttrekken dat Microsoft van het hele Xbox One gebeuren de nodige steken laat vallen. Eerst met het always on, DRM, de verplichting van de Kinect, abonnementen... Allemaal niet erg positief, wat ook resulteerde in de nodige kritiek. Hierop hebben ze netjes ingespeeld, alleen lijkt het er steeds meer op dat Microsoft nog niet eens alles af heeft en door alle wijzigingen achterloopt op schema. Ik bedoel, zoiets eenvoudigs als een externe schijf koppelen aan de console/computer, dat kan en moet niet eens veel werk zijn. Zeker niet wanneer het OS deels Windows 8 is. Ik vraag me dan ook zeer af in hoeverre de One in feite - op dit moment qua software - af is. Het zou me namelijk niet verbazen wanneer de One even traag is als de Wii U in het begin die pas na een paar fikse updates goed begint te werken.
Ik denk dat ze de lessen van de 360 wel geleerd hebben en wel een soepele console uitbrengen maar inderdaad pas de "Leip coole" features in de maanden erna uitbrengen.

Misschien rond de release van 8.2 komt de update uit voor de One? (Xbox 2)
Goed Kokswijk, ervan uitgaande dat ze wel een soepele console uitbrengen (al is de term "soepel" natuurlijk subjectief) zou dat een enorme verbetering zijn op de aangehaalde 360 en de ps3, met als nieuwste voorbeeld de Wii U. Toch zou ik graag zien dat men bij de release deze coole features out of the box ondersteund. Als voorbeeld neem ik dan het aansluiten van die externe drive (of dat een coole feature is even er buiten gelaten) wat gewoon hoort te werken in het begin.
Wanneer je met een update een systeem significant sneller maakt of extra software toevoegt vind ik het best, maar op hardware niveau en dan met name essentiële features (en ja een externe hard drive toevoegen is een ervan - in mijn ogen) moeten gewoon meteen werken. Het is niet alleen een console, maar ook een computer die media kan streamen. Dan is zo'n feature toch wel zeer gewenst.
Het is bekend dat Microsoft zwaar achter loopt op Sony wat betreft development en toolkits voor de Xbox One.

Dit nieuws is dus niet verrassend en je gevoel klopt.

Overigens - lessen van de Xbox 360? Die lessen hadden ze al na de Xbox (1) moeten hebben geleerd, maar er kwam gewoon een kwalitatief slechter gebouwde console als vervolg. Laten we de RRODjes niet vergeten jongens... ik ken een paar mensen die tot acht (!) keer hun console konden inleveren.

Microsoft lijkt toch steeds een beetje consolebouwer tegen wil en dank. Ze hebben ook het minste ervaring van de grote drie, eerlijk is eerlijk, maar ik blijf me verbazen over het gestuntel rond elke console release. Dat die later overstemd wordt door een sloot marketing is natuurlijk een tweede, en ze hebben ook met Xbox Live een boel goed kunnen maken, zeker tov het falende PSN.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 september 2013 15:01]

Ah, een kleine optie die er voor zorgt dat de xbox one wat beter in de markt komt te staan. Heb zelf de PS4 ge pre-ordered. Best handig opzich, voor films, hoef je niets te branden. Scheelt weer een boel dvd'tjes :)
Ik denk dat iedereen die films wil kijken door middel van downloaden, al een HTPC of een mediaplayer heeft staan. Wat dat betreft zal het niet niet echt een toegevoegde waarde zijn. Desalniettemin ga je een externe HDD erg hard nodig hebben voor de games zelf als opslag. Met mijn Xbox 360 heb ik een 250GB schijf, wat een aantal jaren geleden veel leek, maar uiteindelijk kan je er slechts een handvol games op installeren voor hij vol is.
Dit geldt waarschijnlijk alleen voor ons tweakers. Veel mensen gebruiken nog een externe hdd of een dvd om films af te spelen.
Of ze hebben al een PS3 staan.. En waarom meer apparaten onder je tv als je aan 1 genoeg hebt? Waarom een aparte mediaplayer/htpc kopen als je toch al een apparaat hebt dat de boel fatsoenlijk kan afspelen EN je kunt er de spellen op spelen die je graag wilt doen (in iedergeval voor consolegamers).. Deze consoles hebben ook gewoon DLNA dus je kunt gewoon streamen, geen grote HDD nodig in je console/mediaplayer/htpc..
Als de PS4 net zo compatible is met "gedownload materiaal" als de PS3, vrees ik met grote vreze dat er de komende jaren op elk willekeurig forum weer topics opduiken "waarom kan ik deze film niet afspelen?" of "die film heeft een nieuwe codec en nou zie ik geen beeld meer".

Beide consoles, van Microsoft en Sony, zijn gewoon geen volwaardige mediaspeler (zoals Royeboi ook al aangeeft); het transcoden/muxen van media om alsnog af te spelen op een console is leuk, grappig en makkelijk maar op het moment dat een release-group met een nieuwe codec komt, is het vaak einde verhaal voor 95% van de console-gebruikers om het zelf te troubleshooten.

Daarnaast, maar dat is Sony kennende, zullen ze nog strenger gaan controleren op Cinavia-beveiliging van/op gedownload materiaal en mijns inziens zal het ook niet al te lang gaan duren voordat (in Amerika???) er downloaders worden betrapt/aangeklaagd doordat Sony justitie een aanwijzing heeft gegeven op het serie-nummer van de PS4.
Een beetje mediaspeler weet wel met Cinavia om te gaan, hoor. Ik heb er met Universal Media Player in ieder geval geen last van.
maar UMP is een software player op een PC, er zijn maar weinig nieuwere hardwarematige mediaplayers die cinavia niet blokkeren.
Wat ik niet lees is of het een branded /licend hd versie van MS gaat worden iemand al een idee?
Het is wel iedere keer wat zeg met die Xbox One...heeft allerlei features (zegt men) maar bij de launch missen er al aardig wat dingen.... 8)7
Er komen schijnbaar elke dag weer nieuwtjes over deze console binnendruppelen. En dus zal er regelmatig een nieuwsberichtje over verschijnen op Tweakers. Waren ze maar zo voortvarend met bijvoorbeeld nieuwsberichten over camera's.

En flop? Enkel en alleen omdat mensen op fora als Tweakers wat veel geluid maken? Als ik me goed herinner is hier ook de flop van de iPad, iPhone, systeemcamera's, Wii, 3DS en weet ik het allemaal nog meer voorspeld. Het zegt mij vrij weinig allemaal.
En sowieso stellen wij Nederlanders compleet niets voor in de afzetmarkt van de Xbox One.
We hebben hooguit een grote mond en veel MVPers in Nederland.
"Flop" is gebaseerd op mijn eigen bevindingen en mening.
Net zoals er naar mijn mening bizar veel aandacht wordt geschonken aan producten van Microsoft.
Dat ik daar overheen lezen kan, hoeft niet als briljant idee geopperd te worden. Het opzich al zien van weer het logo is voor mij voldoende de mening te hebben dat dit product ontzettend veel onder de aandacht gebracht dient te worden.
Misschien een idee om je mening niet als feit te verkondigen in dat geval.
Dat kan ik gelukkig zelf nog wel bepalen :)
Er staat in de titel waar t over gaat. Zo moeilijk is t niet die te lezen en naar t volgende artikel te gaan. Tweakers staat niet voor je deur te toeteren als er een nieuw artikel is dus daar zie ik ook geen nadeel in.
Net als bij de Wii U (waar je ook spellen op een externe HD kan installeren) zal de console deze wel encrypten ;) Of gebruik maken van een speciaal bestandssysteem.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 3 september 2013 10:23]

Wat niet is, kan nog komen ;)
Ik kan wel begrijpen dat de ontwikkeling van dergelijk product immens veel kost, en dat ze niet om de 3 jaar een nieuwe console gaan maken. Maar ze konden toch echt wel wat vroeger aan de XBONE begonnen zijn in plaats van nu allerlei features uit te stellen of weg te laten.
Het creatieve proces zal misschien een lange tijd in beslag nemen, maar het uiteindelijk in elkaar draaien van een nieuwe console kan volgens mij binnen een half jaartje wel gelukt zijn. Fabrikanten doen dat niet omdat het commercieel zeer onaantrekkelijk is. Zowel voor consumenten als fabrikanten overigens.
Dat is niet waar, Sony werkt doorgaans met een veel langere aanlooptijd naar release toe en Nintendo ook. Bij de PS3 zelfs te lang naar de smaak van veel gebruikers.

Microsoft is gewoon kort geleden door een enorme cultuurverandering gegaan en is nu niet alleen bezig met een complete refresh van de line up en zelfs hun core business, het is ook bezig met nieuwe markten zoals tablet en mobile waarin ze zich nu eindelijk willen profileren. Ik heb er alle respect voor dat functies uitgesteld worden en uiteindelijk goed werken ipv afraffelen en maar snel releasen. Je ziet de enorme werkdruk ook terug in het uitgestelde Windows 8.1. Helaas lijkt de Xbox One niet helemaal aan afraffelen te ontkomen, want Microsoft zit nu klem tussen de druk van Sony en de PS4-release, financieel belang van Microsoft en de beeldvorming van de consument tov hun nieuwe console-telg.

Lastige positie, die overigens geheel aan het bedrijf zelf te danken is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 september 2013 15:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True