Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

De muziekstreamingdienst Spotify is een samenwerking aangegaan met verschillende audiofabrikanten voor Spotify Connect. Apparatuur die daar ondersteuning voor biedt, kan bediend worden met een smartphone en maakt rechtstreeks verbinding met de Spotify-servers.

Met Spotify Connect worden de muziekstreams niet vanaf een tablet of smartphone naar de speaker of versterker gestreamd, maar de apparatuur pakt de streams rechtstreeks op van Spotify's servers via internet. Met behulp van de Spotify-app op een mobieltje, computer of tablet kan het geheel aangestuurd worden en als bijvoorbeeld een telefoongesprek binnenkomt kan de muziek gewoon doorspelen. Omdat er geen gebruikgemaakt wordt van streaming via wifi of bluetooth wordt de accu van een smartphone ook niet extra belast.

Spotify heeft al deals gesloten met enkele fabrikanten van audio-apparatuur, waaronder Argon, Bang & Olufsen, Denon, Marantz, Philips, Pioneer, Revo, Teufel en Yamaha. Meer merken zullen snel volgen volgens het bedrijf. Spotify Connect zal ondersteund worden door zowel versterkers als losse speakers en andere audioapparatuur. Connect zal eerst uitgerold worden naar gebruikers van de iPhone en iPad, de desktop- en Android-versies volgen later. Voor het gebruik van Connect is een Spotify Premium-abonnement vereist.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

voor iedereen met een home cinema center/server naast de stereotoren is mopidy (http://www.mopidy.com/) een mooie (open-source) software oplossing. Het vervangt de Music Player Deamon (gebruikt hetzelfde protocol voor de aansturing) en kan muziek van je lokale schrijven, internetstreams en onder andere spotify spelen. Elke mpd-client kan de server aansturen. Uiteraard vereist dit ook een spotify premium abonnement.
Ik doe dat met een Squezebox en de third party Spotify app van Triode. Handige is dat ik nu een Spotify bibliotheek heb met Albums, Artiesten en Tracks. Logitech Media Server op de NAS en bediening via smartphone / tablet. En via Squeezebox kan ik alle muziek op de NAS ook afspelen natuurlijk (en onderweg streamen naar mijn smartphone).
Zonder Triode app zou ik niet eens Spotify nemen, want een muziek app zonder bibliotheek (alleen playlists) vind ik waardeloos.
Voor mij volstrekt onbegrijpelijk dat dat niet standaard in de Spotify app zit.
Maar je kunt met spotify niet tegelijk op je laptop luisteren en smartphone toch ?
Dus dan zal dit ook zeker onhandig worden voor families ?
het is al onhandig voor families. Ik heb vaak dat ik boven luister en dan doet mijn vrouw spotify beneden aan en stopt mijn stream. Voor mobiel gebruik kan je de playlisten wel offline opslaan, dat werkt nog wel ok, maar voor thuisgebruik loop ik wel tegen de beperkingen van 1 stream aan, wordt echt tijd voor een familie abonnement.

Helaas stopt spotify altijd haar geld in verkeerde zaken, nu bluetooth ondersteuning voor speakers terwijl dat al met alle ios en android apparaten native kan buiten de spotify app om. En zaken als in zowel landscape als portrait mode afspelen of een familie abonnement laten ze buiten wegen, ze reageren niet eens op de wensen van de community.

Spotify gaat het echt verliezen van een andere aanbieder als ze op deze manier blijven doorgaan. Ik stap in iedergeval over als een vergelijkbare aanbieder wel een familieabonnement aanbied met dezelfde functies als nu in spotify zit.

Het vreemde is alleen dat in het nieuwsbericht staat dat het geen wifi of bluetooth is. Dat lijkt me sterk, zelfs onmogelijk. Wellicht dat ze een miracast achtige oplossing pakken, maar dat is ook wifi. Dat lijkt me een stuk goedkoper in iedergeval dan in elke speaker een netwerkkaartje inbouwen. En dan krijgen we het zeker via wifi, afschuwelijk toch. Zeker in de meeste huizen in de randstad waar het hele wifi netwerk al vol zit.

Persoonlijk heb ik aan mijn versterkers (keuken en woonkamer) een nexus 7 tablet vastgemaakt in een standaard die via wifi spotify (en ds audio voor mijn synology nassen) kan afspelen. Voor ons een fijne oplossing omdat we niet de hele dag met de telefoon lopen. Voor jongeren is dit wellicht iets, maar het lijkt me vooral duur en op winstbejag bedacht en spotify zou de wensen van haar klanten voorop moeten zetten en niet dit soort zaken moeten ontwikkelen terwijl de huidige klanten veel wensen hebben die blijven liggen.

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 3 september 2013 09:19]

Klopt, de prioriteiten zijn soms ver te zoeken. Zo hebben klassieke tracks bijvoorbeeld nog steeds geen componist. Spottify sluit het request (met vele commentaren dat het echt nodig is) met een of ander argument dat de platenmaatschappij van Lady Gaga liever Lady Gaga toont dan de componist van het liedje. Hoe is dat in vredesnaam relevant voor klassieke muziek? Als ik nu op het scherm kijk dan zie ik soms alleen "Allegro" of iets dergelijks. |:(
Meerdere Spotify streams in huis kan al (deels) via Sonos. Sonos kan in verschillende kamers verschillende Spotify streams afspelen. Sonos werkt volgens mij via andere servers en "mag" blijkbaar meerdere streams tegelijk opvragen. Staat wel tegenover dat als ik tegelijkertijd een stream via mijn smartphone open, alle Spotify streams via Sonos eruit klappen.

Mogelijk dat Spotify in hun Connect concept ook zoiets gaan doen. Dat je bijvoorbeeld via één Connect device mag streamen en één op een van de reguliere manieren.

Ik mag hopen dat Spotify niet gaat proberen om Sonos uit de markt te drukken door hun service op Sonos te stoppen. Ik heb geen receiver en ben niet van plan er een te kopen, bovendien heeft Sonos nog andere voordelen (multiroom, gemengde playlists van streaming en lokale audio) en zijn er nog geen diensten (via Sonos) die hetzelfde kunnen bieden dat Sonos icm met Spotify biedt.
Heel handig, ben alleen wel benieuwd in hoeverre dit gelijk is aan Sonos wat al op een dergelijke manier werkt.
Je beantwoordt dus je eigen vraag ? "In hoeverre gelijk met iets wat op een gelijke (dergelijke) manier werkt"

Dus als ik het goed begrijp, stuur je met je telefoon/tablet/pc een verzoek naar de server van Spotify die op zijn beurt een verzoek stuurt naar de versterker/speaker/...
Niet echt iets nieuws (mijn Dune mediaplayer ondersteunt zoiets al een tijdje maar dan op interne netwerk) maar het lijkt me een grote stap vooruit voor het gebruiksgemak
Volgens mij is het ook idem aan de Sonos manier. Bij Sonos dien je toegang bij Spotify te geven waardoor er een directe connectie bestaat en via bv. de smartphone enkel de aansturing plaatsvindt.

Gezien het succes van Sonos kan ik me voorstellen dat Spotify dit separaat op de markt wil brengen onder de noemer 'Spotify Connect' om zo ook meer voet aan de grond te krijgen in huiskamers naast mobiel en desktop.
Ik heb zowel een Onkyo AV receiver met Spotify integratie alsook Logitech Squeezebox met Spotify.

Maakt dus niet uit hoe ik connected ben want ik kan altijd (via AB of smartphone app) bij mijn Spotify en kan de apparatuur ook zo bedienen. Of er nu ook 1 centrale Spotify app komt die alle bediening van deze apparaten integreert weet ik niet, maar dat zou wel een handige toevoeging zijn als het alle functionaliteit van de Onkyo/Queezebox kan aanspreken.
Ja mijn sonos werkt ook nog ongeveer zo. Wat helaas nog niet kan is het besturen van de sonos met de Spotify app. Is geen noodzaak, maar de Spotify app werkt toch iets lekkerder
Ach. Ik heb zelf geen Sonos maar een Squeezebox, en ook daar werkt dat prima, zeker in combinatie met de iPeng app. Die app is beter dan de Spottify app zelf vind ik.

Het aardige hiervan lijkt te zijn dat je heel eenvoudig over kan stappen van mobiel gebruik van je muziek naar het overzetten naar de woonkamer en terug. Dat lukt me met iPeng nog niet, want die kan alleen werken als squeezebox player zolang hij in het eigen netwerk zit.
Tja, waarom gebruiken ze niet gewoon standaarden voor dit soort dingen (?)

Dit riekt weer een beetje naar lock-in.
Heb jij welles een Sonos in je auto ingebouwd?

Waarschijnlijk niet ... want daar ligt nu net het verschil :).
Euhm, hoe kom je nu bij "ingebouwd in je auto" ? het gaat toch niet over auto's ??

Ofwel ben je redelijk off topic bezig ofwel heb je (net als ik) eerst gelezen "autofabrikanten" ipv "audiofabrikanten"
Ik denk dat ik het artikel best nog eens ga lezen, dat het niet over auto's gaat, zal me aan de inhoud nu toch een heel andere wending geven :-)
Mijn auto heeft geen netwerk.
Offtopic uiteraard, maar toch: ha, het opperhoofd van het bedrijf waar ik werk heeft dat gedaan. Routertje, nas en een connect... kost wat... maar dan heb je ook wat.

[Reactie gewijzigd door therealmuffin op 3 september 2013 10:17]

Gelijk = beter! Niet langer afhankelijk zijn van producten als een sonos versterker of nog erger de logitech spullen maar gewoon via je smartphone de audio op je versterker aansturen. Dat is een grote stap vooruit.

Veel merken hebben al een app of spotify-streaming mogelijkheden maar deze waren bedroevend slecht te gebruiken in vergelijking met sonos.
De WD Live mediaspeler ondersteund ook Spotify, maar dan als App, en ik gebruik dit bijna dagelijks. Werkt prima. Wat ik begrijp uit bovenstaande tekst is dat er nu receivers gaan komen die Spotify direct kunnen benaderen maar ik begreep dat diverse Onkyo receivers dit ook al standaard doen? Dus ik begrijp niet helemaal (dat is dan misschien een beperking aan mijn kant ;) ) wat er nu nieuw is?
Als ik het goed heb begrepen verbind je straks je Spotify app op een mobiel apparaat of je desktop met een Spotify Connect apparaat om deze vervolgens met de app te besturen. Het Spotify Connect apparaat streamt de muziek dan.
Nu is het zo dat; A) Je mobiele apparaat streamt en je stuurt de stream via airplay/bluetooth naar een versterker (verminderd accuduur en geluidskwaliteit) of B) Je heb een apparaat dat Spotify native ondersteunt maar het grootste bezwaar hiervan is het versterker interface of de tv-afstandsbediening in plaats van het betere (touch-screen) grafische interface dat een mobiel apparaat of een desktop kan bieden.
Dat is toch precies wat de andere apparaten ook doen?
Voor Sonos, Onkyo en Denon heb je sowieso een app waarmee je hun apparaten kunt bedienen. En die apparaten gebruiken dan weer de servers van Spotify.
Of zie ik dat verkeerd? Het enige verschil zou dan zijn dat je een extra app moet downen anders. Zou ik minder erg vinden dan een nieuw apparaat kopen :-)
Het mooie van deze oplossing is het gebruik van de Spotify app die vaak toch wat beter is dan de andere.
En toch ben ik niet altijd even blij met Spotify's eigen app.
Heb toch weleens een vastloper. Daarbij vind ik dat de app op een Apple teveel verschild tegenoverstaande van de Android versie.
Vind dat ze dat gelijk moeten trekken.
Maar SB is open source en met een raspberry pi heb je een mooie low cost server en/of player (met digitale uitgang). 7x 25 Euro verder en je hebt dus in het HELE huis een mooie oplossing voor gesynchroniseerde audio in alle kamers. Geeft dus niets dat Logitech ermee gestop is. Alhoewel een SB radio op het nachtkastje wel ideaal is :)

[Reactie gewijzigd door stephanvdplas op 3 september 2013 08:55]

SB? Misschien dat ik het mis, maar waar staat het voor? Lijkt me best interessant namelijk!
nice, eindelijk een alternatief voor mijn squeezebox touch. De software van de squeezebox is vrij gebrekkig en hij maakt verbinding met de amerikaanse spotify, waardoor sommige van mijn tracks niet afspelen (omdat ze niet beschikbaar zouden zijn in mijn regio). Dit belooft een mooie standaard en daarmee een mooie diversiteit aan producten.
Dit belooft een mooie standaard
Helaas weer een 'standaard' van 1 partij, net als AirPlay en Sonos. In dit geval kun je wel kiezen uit veel hardware, maar ben je gebonden aan 1 muziekleverancier.

DLNA zou dit toch ook moeten kunnen verzorgen? Ik kan me voorstellen dat het niet in het belang van Spotify is om te kiezen voor een open standaard, maar wel in het belang van ons, de consument...
DLNA zou dit toch ook moeten kunnen verzorgen?
Alleen werkt DLNA echt niet makkelijk imho. Voorbeeld: ik heb een HTC Media Link HD liggen, da's een DLNA receiver. Windows Media Player hoort door middel van DLNA media door te kunnen sturen, en dat lukt ook. VLC hoort dit ook te kunnen, maar die kan m'n Media Link HD niet vinden.. :')
Ik kan me vergissen, maar werkt dit niet precies hetzelfde als het bij Sonos werkt?
Daarbij hebben diverse fabrikanten als Denon, Marantz en Onkyo allang spotify ondersteuning in hun recievers zitten.
Gaat Spotify Connect anders te werk dan de eerder genoemde fabrikanten doen?

De link die ze opgeven werkt trouwens ook niet!

[Reactie gewijzigd door Poulusma op 3 september 2013 08:45]

Inderdaad, beetje vreemd dat dit nieuws is want de door jou genoemde merken hebben al de mogelijkheid om via internet spotify te streamen. Meestal ook nog andere muziekdiensten.
Misschien zit het nieuws in het feit dat spotify nu officieel met deze merken samenwerkt.
Inderdaad, beetje vreemd dat dit nieuws is want de door jou genoemde merken hebben al de mogelijkheid om via internet spotify te streamen. Meestal ook nog andere muziekdiensten.
Misschien zit het nieuws in het feit dat spotify nu officieel met deze merken samenwerkt.
Als ze al niet officieel samen zouden werken, waarom zouden er dan wel stickers met het Spotify logo op de Recievers van Onkyo en Denon geplakt worden?
Daar zijn ook bepaalde rechten voor nodig, neem aan dat Spotify dit niet voor de sier meegeeft. Ik denk eerder dat Spotify de API nu volledig vrijgegeven heeft.
En dat Fabrikanten hier nu echt mee aan de slag kunnen :)
Dit vind ik een hele nuttige vraag, wat is het verschil tussen Spottify Connect en de ingebouwde ondesteuning die je nu ook al vaak ziet bij versterkers van de genoemde merken?
Ik zal het fijn vinden als ze met een app komen voor op de playstation, al zie ik dat niet zo 123 gebeuren aangezien Sony zelf een streaming dienst heeft :(
Ik zal het fijn vinden als ze met een app komen voor op de playstation, al zie ik dat niet zo 123 gebeuren aangezien Sony zelf een streaming dienst heeft :(
En natuurlijk een App voor op de Xbox 360 danwel One
Leuke feature alleen vereist natuurlijk dat al je apperatuur verbonden is met het internet en je al apperatuur hebt die dit ondersteund. Zal niet meteen overal te zien zijn in iedere huiskamer daarvoor bestaan er toch al langer andere oplossingen.
Ja, maar een Spotify Connect device is voor velen een stuk betaalbaarder dan een receiver van Denon, Marantz etc. Een zeer gemiste kans van Logitech dat ze de SqueezeBox formule niet uitgebuit hebben. Nu streaming gewoon begint te worden, is hun vooruitstrevende oplossing van toen, inmiddels vergane glorie. Ik maak er nog graag gebruik van, maar vrees dat ik uiteindelijk over moet op het veel duurdere Sonos.
Vreemd dat dit bericht nu pas de wereld in wordt geslingerd. Via Sonos is dit al een paar jaar mogelijk (naar mijn idee nog steeds het mooiste en meest flexibele product voor Spotify en streaming audio algemeen) en merken als Denon, Marantz en Onkyo voeren het ook al enige tijd op hun AV receivers. Het viel te verwachten dat bij succes dit uitgebreid zou worden naar meerdere merken en producten. Het lijkt er nu dus alleen op dat je niet meer afhankelijk zal zijn van de app die de betreffende fabrikant mee levert, maar je een eigen app van Spotify zelf kan gaan gebruiken. Of dat een verbetering is weet ik niet, want zo blijf je switchen tussen apps om je apparatuur te bedienen. Ik ben benieuwd naar deze ontwikkeling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True