Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Philips heeft op de IFA twee portable speakers aangekondigd die compatibel zijn met Spotify Connect. Tevens ondersteunen de SW700M en SW750M multiroom-functionaliteit voor het gelijktijdig weergeven van muziek in meerdere ruimtes.

Volgens Philips kunnen zijn multiroom-speakers automatisch een reeds spelend nummer op bijvoorbeeld een smartphone 'overnemen' door op een knop op de apparaten te drukken. Vervolgens kan in een andere kamer met een tweede Philips-speaker een verbinding worden gemaakt met de eerste speaker, waardoor in meerdere vertrekken dezelfde Spotify-muziekstream klinkt. De verbinding kan ook worden gelegd vanuit de Spotify-app, terwijl Philips nog een eigen app levert om diverse instellingen van de audiosystemen te beheren.

Philips, die gebruikmaakt van netwerktechnologie van de firma Frontier Silicon, heeft twee versies aangekondigd van zijn op Spotify Connect toegesneden speakers. De SW700M heeft twee 2,5"-drivers en twee baspoorten. Philips noemt voor dit model een adviesprijs van 99 euro. De grotere SW750M bevat twee drivers van 3" en twee tweeters. Deze uitvoering moet 149 euro opbrengen. De systemen, die vanaf oktober in de winkels komen te liggen, zijn onderling compatibel.

SW750M

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Mooie ontwikkeling anzich dat Spotify Connect. Alleen jammer dat dat 9 vd 10 keer gepaard gaat met bagger kwaliteit! Wie denkt dat je uit 2,5", of zelfs 3" drivers full range muziek kan krijgen, leeft in fantasia. 8)7

En dan hebben we t nog niet eens over de enorme kwaliteitsverschillen in de klasse D versterkers, de DA converter en alle andere bijbehorende onderdelen van een streaming speaker.

Veel fabrikanten proberen dit dan weer op te lossen door allerlei slimme equalizers toe te passen. Kortom, de Bose manier: Goedkope Chinese meuk hip verpakken en het geluid softwarematig 'opleuken' en vervolgens flink marketten om het dan voor de hoofdprijs slijten. Zo ook Philips. Al is hun prijs nog acceptabel. Maar vergis je niet; van binnen zit er écht chinese meuk in!

Er zijn dan wel betere streaming docks te krijgen die minimaal tweeweg zijn met 4" drivers. Daarbij zou ik toch wel bij voorkeur kiezen voor een lossless streaming formaat (al maakt dat met Spotify dan weer niet uit), maar de Airplay variant kan helaas géén multiroom aan, althans niet vanaf een iOS device, en aptX Bluetooth wordt nog nauwelijks gebruikt.

Dan zit je weer met het feit dat Apple never nooit niet aptX gaat ondersteunen en Android weliswaar Airplay appjes heeft, maar die zijn verre van stabiel/gebruiksvriendelijk. Allebei gebruiken zal een fabrikant niet zo snel doen, omdat hij dan 2 chips en peperdure licenties moet aftikken.

Dus heb jij een Android en je partner een iOS of andersom, dan kan je op dit moment voor zover mij bekend NIET naar een en hetzelfde apparaat streamen! En dan is spotify connect een uitkomst, want die verbind niet naar de speaker vanaf je device maar vanaf de Spotify server en dus is er geen compatibiliteits issue meer.

Grootste nadeel is dan weer dat het alleen werkt met spotify. Wat nou als de muziekwereld binnen nu en een jaar of wat wordt over genomen door een andere app? Of je wil niet alleen maar naar Spotify luisteren?

[Reactie gewijzigd door Sir Dancelot op 5 september 2014 15:41]

Het werkt idd niet als de speler een domme Client is. Vandaar dat bijvoorbeeld sonos meer een server is die gewoon commando's krijgt (via tcp of Bluetooth) en een sessie opstart. Wel zo makkelijk en sonos ondersteund dus tal van we web- en streaming diensten (welke ook bijgevuld worden met updates)

Alleen geen Spotify connect helaas

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 5 september 2014 15:44]

Ik ben jaren lang Sonos fan geweest en heb er zelf hier in huis een connect en een connect: Amp staan en er meer van Sonos geïnstalleerd, maar de liefde is over.

Hun Multiroom en Mesh network is op dit moment nog steeds ongeëvenaard, maar ze staan feitelijk al jaren stil met ontwikkelen en écht vernieuwen. Hun app is eigenlijk alleen maar een software versie van de CR200 omdat dat hun grootste misbaksel ooit was (touch screen ging aan de lopende band stuk). En dat is wat het nog steeds is; een remote app. Ja er zit spotify in, maar met nog geen fractie van de functionaliteiten van de 'echte' spotify app. En dat geld voor meer aps, zoals Soundcloud, TuneIN etc.

Feitelijk doet óók Sonos weer aan de in de industrie zo geliefde Vendor-lock en dat in een wereld waar consumenten meer en meer in Mesh Ups denken...

Ik heb hier ook een goede Airplay streamer staan en merk dat ik die vaker gebruik vanwege het gebruikersgemak. Even een door een vriend in elkaar gedraaide tracks van Soundcloud afspelen, of even horen welke track mn favoriete DJ aan zn Spotify playlist heeft toegevoegd, om vervolgens andere tracks van die artiest te bekijken of juist muziek die daar weer op lijkt, of dat door TuneIn aanbevolen station luisteren? Ons muziekgebruik veranderd snel, maar Sonos (nog steeds) niet.

Overigens kan Sonos helemaal niets met Bluetooth, dus die opmerking snap ik niet...

[Reactie gewijzigd door Sir Dancelot op 5 september 2014 17:01]

Ow ik dacht dat dat wel kon? Ik gebruik het inderdaad nooit want gebruik BT nooit en heb het dus altijd uit staan
Hé man, heb je wat tegen 'chinese kwaliteit'? Met name de serieuze audioapparatuur uit China is van perfecte kwaliteit, daar valt niets op af te dingen.
Natuurlijk is er ook goed Chinees spul te krijgen, maar de OEM markt (en daar hebben we t hier over) wordt beheerst door denken in bedragen vóór de comma. Immers, hoe meer men bezuinigd op de binnenkant, die de consument toch niet ziet, hoe meer winst!
Mooie ontwikkeling anzich dat Spotify Connect.
Mooie ontwikkeling? Dit is technologie van meer dan tien jaar geleden hoor. En bovendien: waarom is dit niet gewoon een standaard protocol? Waarom moet elke fabrikant weer het wiel opnieuw uitvinden? Lekker handig maar niet heus.
Heb je enig idee wat spotify Connect inhoud?!? Volgens mij niet...
Is dit nog wel van Philips? Of zit gewoon de merknaam er op geplakt. Philips heeft toch hun AV tak verkocht aan Gibson. Net als de Philips TV van TP Vision en de strijkijzer van ..... Tegenwoordig is het echt geen top merk meer (alleen in de medische wereld dan).
Volgens dit artikel op pocket lint (link) is worden deze uitgebracht door Woox Innovation "owner of the Philips audio brand".

Daarvandaan ook nog wat meer foto's.
Philips doet ook nog erg veel in de verlichtingswereld. Niet alleen consumentenspul zoals Ambilight en LED bolletjes, maar meer het serieuze werk voor theater en concerten onder de naam Vari-Lite.
De audio-tak van Philips is een jaar geleden is verzelfstandigd onder de naar wOOx om in de verkoop gezet te worden. Met de Japanse firma Funai werd bijna een akkoord bereikt, maar dit kaatste op het laatste moment af waar nog steeds een rechtzaak over loopt. Een paar maanden geleden is wOOx volledig opgekocht door het Amerikaanse Gibson. De merknaam Philips wordt onder licentie gebruikt.

Mijn ervaring is dat de kwaliteit van dit soort producten bij Philips erg goed is als het om de hardware gaat. Het is echter de software waar Philips regelmatig de mist in gaat. Laten we hopen dat dat bij dit product vanaf het begin wel in orde is.
Ben heel benieuwd. Nu er langzamerhand meerdere Sonos "clones" bij komen hoop ik op een review die deze speakers tegenover elkaar zet.
welke systemen zouden dat het beste kunnen zijn.
je hebt ze nu van philips, samsung, lg, sonos, bose.
nog meer?
In het meer high-end segment zijn er tegenwoordig ook systemen van Denon (HEOS) en NAD (Bluesound).
Ik zou dat meer tot het mid-end segment benoemen persoonlijk. In het echte high-end segment zie je eigenlijk geen bij het grote publiek bekende namen terug. Hooguit B&W maar dan moet je niet kijken naar speakers zoals hier met een berg zogenaamde intelligentie zoals een spotify client.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 5 september 2014 17:15]

Bij het zien van de foto moest ik spontaan aan mijn Sonos5 denken. Wel goed van de prijs, hopelijk zakt deze van Sonos dan ook een beetje.
Philips maakt toch geen consumenten electronica meer? Dit zijn toch allemaal thirdparty producenten (zoals funai) die de naam Philips mogen gebruiken?
Philips maakt nog steeds vol op consumenten-elektronica, alleen geen audio/video-producten meer. Die zijn aan TP Vision (TV's en monitoren) en Gibson (audio) verkocht.

Voor consumenten wordt door Philips zelf nog steeds klein-huishoudelijk apparatuur, elektrische tandenborstels, verlichting, espresso apparaten (Saeco is 100% Philips) gemaakt. Vergis je niet, dit zijn grote markten waarbinnen Philips bijna overal een zeer groot marktaandeel heeft.

Het is wel waar dat je over een grotere tijdlijn Philips steeds meer richting de professionele markten ziet verplaatsen met de gezondheidszorg en verlichting als speerpunten.
Correctie: over monitoren gaat MMD Meridian (sinds 2006 toen TPV de Taiwanese activiteiten van Philips overnam). De link tussen TP Vision en MMD Meridian is dat TPV bij beide bedrijven betrokken is (MMD Meridian is een cooperatie ua terwijl TP Vision een BV is met TPV als eigenaar).

Overigens heeft Philips het grootste deel van zijn professionele activiteiten juist in de loop van de afgelopen 20 jaar afgestoten (namen als ASML, NXP en VDL kent iedereen en waren ooit geheel of gedeeltelijk Philips en zo zijn er tientallen zo niet honderden bedrijven en bedrijfjes afgesplitst en deels daarna 1 of meer keer failliet gegaan en/of van eigenaar verwisseld). Met andere woorden: van een gigantische professionele organisatie zijn alleen nog gezondheid en verlichting over, dus of er sprake is van steeds meer die kant op verplaatsen?? De uitverkoop op professioneel gebied was m.i. minstens zo groot zoniet groter dan die van consumentenproducten. Op consumentengebied gaat het goed met kleinhuishoudelijk en redelijk tot goed met verlichting.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 september 2014 22:34]

Correctie, dat is niet een bedrijf in de uitverkoop gooien. Dat is de manier waarop Philips functioneert. Techniek ontwikkelen. Een bedrijf(onderdeel) opzetten om het op te starten. Daarna licentiëren en afstoten. Op deze manier blijft het voorop lopen in de techniek en heeft geen blokken beton aan oude techniek en oude initiatieven aan zijn been hangen. Philips is voor een groot deel een licentie fabriek welke verdient op ontwikkelde technieken. Niet op productie ervan.
En om die illusie te bereiken hebben ze eerst gedurende zeker 20 jaar structureel de tent verkocht. Jij schetst zonder meer een accuraat plaatje van hoe veel mensen de huidige toestand van het bedrijf zien, ik probeer het verleden en de toekomst in mijn schets mee te nemen (en ging bovendien vooral in op iemand die beweerde dat Philips zich meer richting de professionele sector had verplaatst, quod zeer duidelijk non, daar ben je het zo te lezen mee eens).

Je kunt dus niet van een correctie spreken, het is eerder een aanvulling aangezien jouw schets de mijne niet ontkracht en mijn schets de jouwe ook niet.
Klinkt interessant. Als het werkt, waarom niet? 1 van de redenen dat bv. een Sonos zo duur is is omdat ze de enige partij zijn die alles zo simpel te installeren heeft gemaakt, erg gebruiksvriendelijk. Als dit redelijk geluid geeft en de markt open gooit, hoezee! Ik ben benieuwd!

[Reactie gewijzigd door Brammos85 op 5 september 2014 15:11]

Het leuk dat het met Spottify werkt, maar dat bindt je dus vast aan Spottify. De vraag is of ook andere protocollen ondersteund worden? Ik denk dat ik liever voor een systeem zou kiezen dat AirPlay zou ondersteunen. Daarmee heb je Apple lock-in in plaats van Spottify lock in, maar in elk geval kan je geluid van meer dan alleen Spottify weergeven (en Spottify werkt prima met AirPlay).
Een luidspreker van Philips.... Daar heb ik echt geen vertrouwen in, altijd zo'n dof geluid
Ik heb juist vaak dat ik het hoog van Philips speakers wel prettig vind maar dat het in de bassen mis gaat. Sub's die erg snel aan hun grens zitten waardoor ze gaan 'ploppen' ipv een mooie bas geven.
Baal nog steeds dat me WooX midi-setje het ooit heeft begeven :(

[Reactie gewijzigd door NBK op 5 september 2014 20:59]

Perceptie van dofheid komt met de ouderdom .... ha ha, helaas is dat zo. Denk dat ik geen nieuwe grote speakers meer ga aanschaffen, je hoort de verbetering mogelijk niet heel goed op een bepaalde leeftijd.
Ik zou dit wel aan schaffen, ik verwacht dat prijs kwalitiet verhouding realistisch is.
Niets mis met het oude Philips en geluid hoor »» FB-850 zuilluidspeakers
Inderdaad top speakers! (iso-phase) Maar de gehele FB reeks is top. Ik gebruik ze nog dagelijks, samen met de FA951 (als sinds midden jaren 90). In die tijd maakten ze nog top spul, althans de high end reeks van ze (Marantz componenten).
Ik heb hier ook nog een FA951 staan, die doet het op zich nog prima (alleen de 36V spoel van het relais op kanaal B heeft het begeven). Ik heb ook nog de bij horende CD speler en tuner van die FB serie niet meer in gebruik staan.

De zuilen zijn hier pas voor een prikkie nieuw leven in geblazen d.m.v re-afoamen.
Ik was nog niet toe aan een volledige audio investering.
Ik heb ze dus inmiddels wel in bi-amp aan een Marantz AV hangen die in verhouding tot de FA Amp veel minder rauw/vol laag uit deze zuilen perst(eerlijker?).
Maar ze worden in-fase bij gestaan door een Rel T1(gesloten sub), die minstens zo strak loopt als de FB850's, dus dat is zit wel goed.
Precies!
Ik heb al meer dan 30 jaar die Motion Feedback speakers van Phillps en ze blijven klinken als nieuw
er zijn voldoende mensen die makkelijk geluid willen hebben. Kwaliteit is van minder belang. Dan zijn dergelijke oplossingen erg handig.

Misschien wat te duur, maar ik vind het ook een makkelijke oplossing.
Echt makkelijk zou het pas zijn als elke speaker van een willekeurig bron muziek kan afspelen. Ik snap eigenlijk niet waarom een dergelijk systeem zich beperkt tot Spotify, nog een online-dienst ook. Wat doet de bron van de audio ertoe voor de speaker? Compatible met Spotify kan je volgens mij beter vertalen in "incompatible met alles behalve Spotify"
Och, dat denk ik ook over al die radio's met een Apple dock erin...
mijn ROCKI's doen dat, kosten ook nog eens geen deuk..
Een van de prettige uitzonderingen daarop is Teufel. Niet de goedkoopste in het segment, maar goeie geluidskwaliteit en voldoende streamingopties.
Doe maar is googlen op Philips Motional FeedBack maar ik zal je een beetje helpen:
Motional Feedback (MFB) is the name of an active high fidelity loudspeaker system which was developed by the Dutch Philips brand in the early 1970s
Das inderdaad al ruim voor jouw bouwjaar, geeft niks maar niet zomaar wat gaan roepen. Philips bestaat al wat langer dan de 33 jaartjes dat jij al rondloopt.
Het feit dat je een speaker van 40 jaar oud als voorbeeld moet aanhalen zegt al genoeg over de staat van Philips als audiomerk nu toch?
Inderdaad dat klopt nu is het meer een "Patenthandel warehouse" geworden. Maar vergeet dan ook niet je stelling te nuanceren door het woordje NU toe te voegen. Philips en audio gaan NU vandaag de dag niet meer samen. Overigens is de Fideleo E5 best innovatief en lees de hifi review sites (hifi.de, hear, techradar etc) maar eens door dan zul je zien dat deze luidsprekers verrassend goed klinken en ruim in de bovenste regionen scoort.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 6 september 2014 02:31]

Ik snap je niet helemaal meer. Vind je een design surround systeempje van Philips zoals de Fideleo E5 nou echt high end? Dan snap ik wel dat je Philips een redleijk ok merk vind.

Philips mocht vroeger dan meedoen met de grote jongen, maar het is nu echt niet meer dan een gemiddeld consumenten merk.
Mee eens maar jij stelde dat audio en Philips niet samen gaan. Nu beweer je dat het slechts een consumenten merk is en tuurlijk dat is ook logisch. De aandeelhouders zitten niet te wachten op een high-end audio divisie. Ook vind ik dat je de Fideleo tekort doet om het alleen met Design Systeempje af te schilderen. Het is ook best innovatief.

Tja en wat is nu High-End? Ik heb ook een zelfbouw Dynaudio set staan van speakerland en bij mijn computers gebruik ik Audio Pro. Ik heb de Fidelio set onlangs beluisterd in de Philips PW shop en ondanks dat dit een 5.1 set is overtrof het mijn verwachting zeker met de concurrerende 5.1 systemen. Ik denk dat High-End sowieso eigenlijk alleen op stereo van toepassing is. Er is geen echte markt meer voor "echte" high end denk ik. Iedere procent betere muziek prestatie gaat gepaard met 100-en euros investering vandaar is het een niche-markt geworden.

En het verschil tussen consumenten HiFi en High-End is ook veel minder geworden de laatste jaren. Kijk alleen al naar de kwaliteit van versterkers en speakers c.q. filters ed. Op papier allemaal betere specs met betere onderdelen. Of het nu beter klinkt voor het menselijke oor is al helemaal een andere verhaal.
Voor 149 euro, kun je dan ook niet heel veel bijzonders verwachten. Zelf in het bezit van een Bose Soundlink II die in een totaal andere prijsrage zit. Kwa features wat zuinig, maar geluid als een beest.
Zelf in het bezit van een Bose Soundlink II die in een totaal andere prijsrage zit. Kwa features wat zuinig, maar geluid als een beest.
Op tweakers positief zijn over het geluid van Bose is gevaarlijk :)
Hij zegt toch ook 'geluid als een beest', niet dat het een goede geluidskwaliteit heeft ;)
Audioliefhebbers zijn niet erg ingenomen met het Bose-geweld. Liever iets verfijnders, Spotify geluid is daar goed genoeg voor.
Heb hier de Philips Fidelio S2 oordopjes en daar ben ik en vele anderen toch erg tevreden over. Daarvoor een Philips Cityscape Uptown headset gehad waar ik ook meer dan tevreden over was. Maar ben meer een "oordopjes" persoon vandaar dat ik ben geswitcht. Philips maakt ook prima audio producten.
Luidsprekers en oordingen is echt totaal wat anders.

Heb 2 goede sets speakers, uit jaren 1970 reference KEF speakers en jaren 80 zuilen (60 kg per stuk). Dat is geluid.. En toch zeer betaalbaar. De versterker reference klasse uit jaren 80 heeft zelfs digitaal in, optisch. Met een externe digitale uitgang (apart kastje) via de usb poort is dit prima te gebruiken om muziek uit de moderne geluidsbron, zoals Spotify weer te geven.

[Reactie gewijzigd door kritischelezer op 5 september 2014 15:52]

Het ziet er uit als een goede en goedkopere sonos concurrent. Ik mis Spotify connect wel bij mijn sonos play 5.. Het werkt wel goed, maar de (nieuwe) app vind ik niet fijn werken..
Tegenwoordig niet maar kijk maar is voor de grap op marktplaats naar oude hifi speakers... Vroeg was Philips daar erg sterk in!
Ben ik helemaal met je eens. Komen ze met zoiets prachtig vormgegeven als dit en het geluid wat er uit komt is HACHEE. Ze kunnen het niet gewoon niet meer, consumentenproducten maken.
Nou is de inhoud van dat kastje helaas ook niet meer ontwikkeld en gebouwd door Philips, zelfs niet door wat er nog van Philips over is op audiogebied. Gewoon Chinese inkoop. Ik meen dat de fabrikant deze firma is, die zijn lage-middenklasseproducten met veel ronkende taal over know-how aanprijst, maar het kan ook een soortgelijk bedrijf zijn uit die regio.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 september 2014 22:11]

Daar ben ik het mee eens. Heb diverse luidsprekers kunnen beluisteren van Philips maar was er nooit over te spreken. De laatste goede Philips speakers die ik heb kunnen beluisteren staan bij mijn opa in de woonkamer en zijn ook zeker een jaar of 30 - 40 oud. Toen was Philips nog Philips en wisten ze wat kwaliteit was.
30 a 40 jaar geleden konden ze ook prima goedkope prulletjes maken hoor, maar het gemiddelde van de hele consumentenmarkt is in de tussentijd wel flink omlaag gegaan, Philips niet uitgezonderd en in het middelhoge en hoge segment zijn ze in de.audio simpelweg niet meer actief. Elke waar naar zijn geld.
Naar mijn mening is deze oplossing juist wél de toekomst, maar dan niet die van Philips. Ik ben bij de IFA geweest, en heb een veel beter alternatief gevonden, de Playlink van Lenco. Mooi geluid, en werkt met de app AllPlay, onderdeel van AllJoint, veel uitgebreider dan de beperkte mogelijkheid van Philips, die alleen met Spotify werkt. Je kunt de speaker zelfs mee naar buiten nemen aangezien er een ingebouwde router in zit. Je kan verschillende speakers met je telefoon aansturen, verschillende muziek op verschillende speakers tegelijk afspelen, echt top. En meerdere mensen kunnen in verbinding staan met de speakers en op 'n feestje dus liedjes toevoegen aan de playlist. Ik vond 't leuk ;)

Groetjes Robin