Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Bezitters van de Wii-versie van Tomb Raider: Underworld klagen over een fout in het spel, die ervoor zorgt dat ze het einde niet kunnen halen. Uitgever Eidos heeft een savegame beschikbaar gesteld waarmee het probleem kan worden omzeild.

Wie de Wii-versie van Tomb Raider: Underworld speelt en is aanbeland bij het Coastal Thailand-level, loopt de kans opgesloten te raken en niet meer verder te kunnen. De speler moet Lara Croft in dat level naar een hendel die uit de muur steekt laten springen. Die hendel opent een doorgang waardoor Croft verder kan. Alleen is in de Wii-versie van het spel die hendel niet altijd zichtbaar, waardoor de speler op geen enkele wijze verder kan en het einde van het spel niet kan halen. De fout lijkt zich niet bij iedereen voor te doen en hij is ook niet opgetreden in de andere versies van het spel.

Uitgever Eidos heeft inmiddels op zijn forum gereageerd op de klachten over de bug. Eidos raadt spelers aan om een savegame te laden van een eerder punt in hetzelfde level en de sectie daarna opnieuw te spelen. De hendel is dan soms wel zichtbaar. Voor de gevallen waarbij dat niet helpt, heeft Eidos een savegame beschikbaar gesteld die spelers kunnen downloaden en op een sd-kaart kunnen zetten. Als deze savegame wordt geladen is de hendel wel zichtbaar. De savegame van Eidos is echter voor de Amerikaanse Ntsc-versie van het spel bedoeld en het is onduidelijk of hij ook in de Europese PAL-versie werkt. Atoll Soft, de distributeur van Eidos in de Benelux, kon tegenover Tweakers.net niet aangeven of de savegame hier werkt en ook niet of er een aparte versie voor Europa komt. Verder is onduidelijk of Eidos met een betere oplossing voor het probleem komt. De uitgever heeft alleen aangegeven dat "ernaar wordt gekeken." De video onder dit nieuwsbericht toont de passage in het Coastal Thailand-level waar de problemen zich voordoen, hier met de betreffende hendel.

Update, 16:44: Eidos heeft inmiddels een nieuwe savegame vrijgegeven voor de Europese PAL-versie van het spel, met instructie hoe die geïnstalleerd kan worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Atoll Soft, de distributeur van Eidos in de Benelux, kon tegenover Tweakers.net niet aangeven of de savegame hier werkt en ook niet of er een aparte versie voor Europa komt. Verder is onduidelijk of Eidos met een betere oplossing voor het probleem komt. De uitgever heeft alleen aangegeven dat "ernaar wordt gekeken."
De communicatie afdeling bij Eidos moet na mijn idee nog een hoop leren. Het is als groot bedrijf toch van levensbelang dat je communicatie en je beeldvorming in de media goed is voor je klanten en toekomstige klanten. Woorden als 'onduidelijk' en 'er wordt naar gekeken' zijn niet echt positief te noemen.

Krijg het idee dat er allemaal klein units zijn die bezig zijn en dat er niet één overkoepelende afdeling is die hier kijk op heeft. Anders hadden ze wel savegame twee versie uitgebracht.
Zwijgen is soms negatiever?

Je moet ook verstaan dat die communicatie in veel bedrijven wel wat stroef loopt. De afdeling van Eidos-Benelux is volgens mij ook niet meer dan een distributeur, het zo me verbazen dat ze iets met development heeft te maken.

Dus dat ze niet een pasklaar antwoord hebben is een beetje verstaanbaar, net zoals een developer bij Eidos niets zal weten van de distributie status in de Benelux.
Zwijgen is in sommige gevallen beter, maar zal je niet ver moeien met die communicatietheorie.

Maar het is in mijn ogen duidelijk dat er vanuit (wellicht) Amerika geen goede interne communicatie is naar de afdeling Benelux. Anders had de beste man kunnen zeggen 'er wordt nu naar gekeken'. Anders gezegt, het zelfde zeggen maar op een positieve manier.
Zwijgen is soms negatiever?
En een toezegging die je niet waar kunt maken nòg negatiever. De zinsnede 'er wordt naar gekeken' komt van iemand die van deze bug gehoord heeft en weet dat hun dev-teams erop zitten. Het is een slag om de arm voor het geval het dev-team om wat voor reden dan ook geen patch voor het probleem uitbrengt.
Maar in die savegame zijn dan toch niet jouw stats opgeslagen maar die van een ander? Vind het een hele kromme oplossing, dit moet gewoon zo snel mogelijk op een goede manier gepatched worden, Dit is geen oplossing maar een work-around.
Idd suckt natuurlijk behoorlijk dat je dan met de pop van een ander door moet spelen. Ik heb het idee dat veel spellen effe snel naar de Wii worden geport en dat de QA dan een beetje achterblijft...
Als het mogelijk is zou ik het spel zo snel mogelijk terug naar de winkel brengen. Game defect geleverd bekend bij de uitgever en geen goed werkende oplossing voor.

Een auto zou er na 10000 kilometer opeens mee stoppen, moet je kijken hoe snel je die terug brengt.
Het lijkt mij toch dat als er getest word, minimaal de meest voorkomende goed paden getest worden.

Alles testen is en blijft een utopie. Zelfs bij redelijk eenvoudige applicaties kan bij het testen van alleen de goed en een enkel fout scenario, al snel aan meerdere miljoenen combinaties worden gedacht. Om ook randwaarden mee te maken mag dat dus weer met een factor 3 tot 6 worden verhoogd.
De fout lijkt zich niet bij iedereen voor te doen en hij is ook niet opgetreden in de andere versies van het spel.
Misschien deed het zich bij de tests niet voor.
An zich wel netjes dat EiDOS er snel op inspeelt en een savegame beschikbaar stelt. Het komt niet vaak voor dat er tegen de tijd dat de fout in het nieuws komt er al een oplossing is van de uitgever. Toch jammer dat het is gebeurd, maar in dit geval valt de bug wel mee en is het in iedergeval op te lossen door te herladen of de savegame van EiDOS.
Valt wel mee ?

Dit mag dus nooit gebeuren. Een bug kan gebeuren (onvermijdelijk zelfs), maar dit had opgevangen moeten worden tijdens QA.

En het is nog maar de vraag of deze 'fix' helpt.
Het is onmogelijk om alles te testen (Zo ook met Fable 2 bug). Sommige dingen kom je gewoon niet tegen tijdens het testen. Zolang er een (eenvoudige, in dit geval wel) oplossing komt is het prima, anders heb je als uitgever wel een groot probleem.
Het is echter natuurlijk wel zo dat game-brekende fouten als deze door en door getest zouden moeten worden op elk platform. Als de bug echt dusdanig veel voor komt dat het een probleem is die echt opgelost dient te worden, zoals nu, dan is er waarschijnlijk ietwat slordig getest op dat punt.

In ieder geval, als je als game-ontwikkelaar een situatie creeert waarin de speler slechts 1 oplossing heeft om verder te kunnen komen, dan moet je toch echt proberen zeker te zijn dat die oplossing ook daadwerkelijk functioneert zoals het hoort.

Los van dit alles, natuurlijk is er geen enkele game zonder bugs, maar dat hoeft ook niet.
Klopt, maar de mate waarin bugs tegenwoordig voorkomen (waaronder crashes), lijken een stuk frequenter voor te komen dan vroeger en zelfs als normaal te worden beschouwd (er worden niet eens punten voor afgetrokken). Vroeger kocht ik juist vaak een spel zonder mij veel zorgen te maken of het niet ergens zou crashen (Amiga tijdperk), zijn spelen zoveel complexer geworden en/of released men te snel?

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 26 november 2008 12:49]

Beide!

Ja, software (spellen dus ook) zijn een heel stuk complexer geworden. Ook de systemen waar de software op draait, of de software waar de software van afhankelijk is geworden is veel complexer geworden. Dit betekent dus ook dat het testen veel complexer is geworden en dat het dus ook een stuk moeilijker is om alle fouten te vinden. Een leuke vraag die voor iedere testtraject wordt gesteld is dan ook 'Hoeveel issues/bugs denk je te gaan vinden...'

Anderzijds zijn de testtechnieken ook stukken verbeterd dat dergelijke complexe software goed getest kan worden binnen afzienbare tijd. Dus ja, er wordt in veel gevallen ook te snel gereleased. Onder druk van tijd, geld, uitgevers, opdrachtgevers en aanverwanten wordt er dan een niet altijd goed getest.

Dit soort problemen zijn alleen lastig te testen. Bugs die niet altijd voorkomen zijn altijd lastig te reproduceren. In de wijde wereld komt het natuurlijk een stuk vaker voor want niet iedereen heeft dezelfde softwareversie in de Wii, de omstandigheden waarin het level gespeeld wordt zijn niet hetzelfde (wie weet is de bug wel gekoppeld aan iets ogenschijnlijks irrelevants als health?) en ga zo maar door.
Als een bug niet altijd voorkomt is er dus altijd een kans aanwezig dat hij niet optreedt tijdens het gehele test-traject en kan derhalve dus ook nooit opgevangen worden.
Hoevaak heeft een game op de XBOX360 of PS3 wel een update? Vaak zat, grote titels als Little Big Planet, Gears of War. En daar is niks mis mee, het zit meer in het punt dat Nintendo zijn platform zodanig heeft ontworpen dat de ontwikkelaar dit niet kan doen.
Gelul, het maakt enkel de uitgevers laks onder het mom van "uitbrengen die hap, problemen fixen we later wel". Wat nou voor de mensen die hun console op een plaats ZONDER internet hebben staan? Jongerenkamer bv?
Een huishouden zonder wifi netwerk? Zijn die er nog dan? (ook voor een 360 moet je dan wat extra geld neerleggen, bij de ps3 zit het ingebouwd en bij de wii weet ik niet of die wifi heeft).
Genoeg. Tis dat ik het hier zelf allemaal aanleg maar ik heb ouwelui die geen zak om computers en dergelijk spul geven. Die werken gewoon, hangen 's avonds voor de buis en leiden zo hun leventje. Ken nog genoeg gezinnen met dezelfde situatie hier waar ze ook kinderen hebben. Kopen van hun spaarcentjes een console en die weten niet eens dat het ding online kan...

Overigens heeft de wii ingebouwde wifi. Kan ook bedraad maar dan mag je daar weer geld neertellen voor een adapter :)

[Reactie gewijzigd door Andros op 26 november 2008 16:04]

Precies, want wij hebben liever een spel van 200 euro zonder fouten dan een spel van 40 euro waar misschien wel een bugje in kan zitten.
Hele dikke bullshit. Vroegah, toen internet voorbehouden was aan instituten en het leger speelden mensen en masse console games. Wie kent nou niet iemand die een NES of SNES heb staan? Tot de vorige generatie gebeurde dit soort zooi nooit, was het gewoon game in de console rammen en gaan. Tot en met het GC/DC/PS2/Xbox tijdperk is dit altijd gewoon goed gegaan, een enkele keer zal er een gamebatch omgeruild zijn omdat er een foutje in zit.

De huidige consoles hangen alledrie permanent aan het internet met alle gevolgen van dien. Waar je vroeger idd je PC nogal eens moest tweaken, settings aanpassen aan jou bak, patches van het internet downen etc is dit bij consoles nooit het geval geweest, gewoon game erin en gaan. Tegenwoordig steek ik een nieuwe game in me Xbox360, gaat ie eerst eea aan updates van live trekken, moet de xbox herstarten voor de game het eens doet. Het is zelfs zo gek dat ik nog wat extra live points zou mogen gaan spenderen om de game wat compleet te krijgen. Ik hoor zelfs van games waarbij je het einde erbij moet kopen en bij tweedehands verkoop mag de volgende eigenaar dat ook nog es doen. Kassa jongens.

PS3 heb het nog een tandje erger, daar steek je een game in en mag je een eind wachten tot die geinstalleerd is op de harde schijf, met geluk hoeft ie niet gepatcht te worden en als er uiteindelijk toch een belachelijke bug zoals bij deze TR game in zit patchen ze het ding maar wel weer op afstand. Games worden blijkbaar OOK voor consoles niet meer getest maar mag de consument het na aankoop weer gaan oplossen. Waar is het consolegemak gebleven? Waar is het idee van de Nintendo Seal of Qualitiy naartoe gegaan? En waarom blijven mensen dit normaal vinden? Stel nou dat je je nieuwe auto bij de dealer buiten rijdt en de fabrikant je twee weken later de remkabels toestuurt, of je die er ff bij wil monteren, waren ze vergeten. Zou leuke taferelen opleveren...
Je loopt te schoppen tegen de huidige consoles omdat die hun updates via internet binnenhalen en dat de oude consoles (en spellen daarvan) bugvrij waren.

Allereerst: ook oude spellen hebben bugs. Tegenwoordig lijken er inderdaad meer bugs te zijn, maar mijn inziens komt dit omdat het zich tegenwoordig meer op het gebied van graphics manifesteert (niet zichtbare hendel, letters niet te lezen op een CRT tv en ga zo maar door), dus ze zijn zichtbaar.

Het voordeel is alleen dat, bij gratie van de ontwikkelaars, het zaakje gepatched kan worden. Hell, de NES en SNES spellen zijn nog niet eens te patchen omdat ze keihard in een stuk ROM gebakken zitten.

Ik ben het wel eens met je wat betreft het kopen van delen van games. Je betaalt al (dik) voor een spel en dan moet je er ook nog eens zaken bij gaan kopen om t compleet te maken.
Er zijn zat games op de ps3 die niet geinstalleerd hoeven te worden. Verder die updates, liever een update dan een spel die niet uit te spelen valt. Over het geld melken van spellen heb je gelijk, als ik fifa09 koop voor 55 euro dan vind ik het raar dat ik ook nog eens 20 euro moet betalen voor statistieken uit de competities.
Alsof auto's nooit teruggeroepen worden naar de dealer voor een "bugfix"...
Er zaten toen ook wel degelijk bugs in games, misschien veel minder opvallend en/of moeilijker te triggeren, maar ik kwam ze wel tegen. Uit mijn hoofd ken ik nog een leuke die je Nintendo 64 liet crashen. Moet je Perfect Dark spelen en sims in je team hebben, als je dan alle sims het commando aanvallen geeft op 1 persoon dan bevriest de console. Op de gamecube, super smash bros melee, wie kent de black hole glitch niet?

Verder gaat je vergelijking natuurlijk niet echt op, je vergelijkt een veiligheidsaspect van iets simpels als een een auto met miljoenen regels ingewikkelde code van een game, waar mocht dat fout gaan geen dodelijke gevolgen aan verbonden zijn.
Lieve help....

Dit komt enkel en alleen doordat de uitgeverijen het softwarebedrijf onder druk zetten met "gisteren al af". Het is geld verdienen door zo snel mogelijk uitgeven wat de bal doet rollen. Het heeft haar consequenties, die mijn inziens netjes opgelost worden.
Spellen waren vroeger bijv. 512kb groot. Nu us dat gewoon minstens 5000% groter qua code. Dan maak je gewoon meer fouten icm. tijdsbestek.

Dat je voor het einde van een game moet betalen en daarover gehoord hebt... Nou moet je niet zomaar wat uit je duim gaan zuigen, alternatieve einden wil ik wel geloven. Maar elk speel heeft een gegeven begin en een gegevend eind.
Bij Super Mario World op de SNES en Super Mario Bros. 3 op de NES kon je in bepaalde kastelen ook vast komen te zitten, tenminste, in de Japanse en Amerikaanse versie.
Nooit gehoord van terugroepacties bij autofabrikanten?

Verder kan ik me nog herinneren dat collega's het hadden over de software met de Franse slag in de C5.

Volgens mij moet jij weer eens het zonlicht in en zien wat er in de echte wereld gebeurt.
Als je de Tomb Raider historie ook maar een beetje kent, weet je dat die ALTIJD bugs gehad hebben. Als het niet clipping- of drawing errors waren, waarbij lara in muren of de vloer verdween, dan waren het wel level-designs die absoluut niet klopten. Er is GEEN ENKELE Tomb Raider geweest die hier geen last van gehad heeft, zelfs deze versie heeft nog clippings-issues.

Leuk trouwens dat jij zo'n hekel hebt aan patches, just de Wii is dan ideaal voor jou: Games op die console ZIJN niet te patchen, want geen harde schijf!
Daarom is er voor Underground ook geen patch, maar een work-around door een savegame.

Geef mij dan maar een next-gen console waar ik een patch download, en daarna het spel gewoon WERKT!
en waarom zouden wii games niet te patchen zijn? Ligt er beetje aan wat je onder een patch verstaat.

Nintendo heeft bij Paper Mario gewoon nieuwe speldisken verstrekt (enige wat ik hoefde te doen was een kopietje maken van de voor en achterkant van de speldisk en die op te sturen)
Een spel van 40 euro zonder showstopper-bugs moet echt wel mogelijk zijn.

Dat er een paar kleintjes inzitten, okee. Kan soms zelfs fun zijn, zie maar naar de cornerbug in Tomb Raider 2 (één van de coolste gamebugs ooit imho). Maar dit is er toch wat over.
Volgens het artikel treedt de bug niet altijd op.
Het blijft natuurlijk een bug, maar blijkbaar hadden de testers er geen last van (aannemende dat het getest is).
Hmm irritante fout.

Hoe moet je dat testen he... wel bizar... dat een hendel gewoon weg is. Zit ie niet in de lucht zodat je hem toch kan activeren?

Maar op de Wii kun je toch niet games patchen? Of kon dat wel?
Dat neemt wel ruimte in op de wii, 100 patches later en het geheugen zit vol...

Of mis ik nu hier iets?
Ligt het aan mij, of zit die ring aan het plafond in de pc versie ergens anders? Namelijk op de muur rechts?
Ja,dat klopt dan ben je iets langer bezig dat via deze manier :P Heb m toch al uitgespeeld.. (PC) geweldig leuk spel.
Idd. Aan de zijmuur. Lukte me in eerste instantie niet, al had ik wel het goede idee. Leek erop dat de gameplay mechanics het niet toelieten om tijdens wallrun zijwaarts te springen, maar het is uiteindelijk wel gelukt :P.
Het probleem is niet dat de hendel er niet is, hij is niet te zien.

Op de PS3/360 versies is de hendel daarintegen wel te zien, al is het maar nauwelijks.
Dit komt door de hogere resolutie van het scherm.
Als hij er wel "is" maar alleen niet zichtbaar is kan deze dan niet alsnog worden aangeroepen door de gebruiker?
De interactie met het object zal toch niet afhankelijk zijn van de zichtbaarheid van het object?
Bij mij weten is de "look" gewoon een skin om het object heen, dus zal deze nog steeds benaderbaar moeten zijn.
Rondrennen en de "use" knop spammen tot dat je resultaat krijgt geen optie voor de Wii mensen?

Ik heb zelf geen Wii of TR dus weet überhaut niet of dit wel van toepassing is op TR tho ;o

[Reactie gewijzigd door Demoterror op 26 november 2008 13:50]

"De savegame van Eidos is echter voor de Amerikaanse Ntsc-versie van het spel bedoeld en het is onduidelijk of hij ook in de Europese PAL-versie werkt."

Ik snap nog steeds niet waarom er in hemelsnaam zoveel verschil moet zijn in versies tussen NTSC en PAL.....zeker niet in savegames.
NTSC of PAL moet mijnsinziens worden afgehandeld door de hardware en games zelf en met name safegames door software (en dus onafhankelijk van NTSC of PAL).
PAL heeft een hogere resolutie dan NTSC. Als de software niet aangepast is heb je 2 mogelijke hardware oplossingen daarvoor: of je doet a la SNES een paar zwarte balken in het beeld, of je gaat de NTSC resolutie upscalen. Het is beter als de software ook in een hogere resolutie rendert.
Ja, maar waarom beinvloedt dat perse de savegame? Het is toch vooral de renderer die z'n reso's aanpast.
Tomb Raider op een Wii, dat moet de grafics hebben van Tomb Raider 2.

Ik mag inderdaad hopen dat de save game niet afhankelijk is van NTSC of PAL is. Lijkt mij dat dit voor het software matige gedeelte opgelost wordt en de chipset hier geen rol in gaat spelen.
Ik heb steeds meer het idee dat op consoles gewoon verkapte beta's worden gereleased. Je wordt nu bijna wel gedwongen internet te hebben en dit op deze manier te weten moeten komen. Maar een willekeurige huismoeder die dit spel koopt voor haar kind (ok in dit geval niet helemaal juist, maar toch) zal nu gewoon opgescheept zitten met een "fout" spel en heeft dus gewoon keihard 50 euro verkwist.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True