Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Tomb Raider Underworld, de nog te verschijnen nieuwste telg in de Lara Croft-serie, krijgt een spelwereld die beter reageert op de ontwikkelingen in het spel en die deze wijzigingen ook onthoudt.

Diverse kleinere gebeurtenissen moeten realistischer overkomen. Voetstappen die Lara bijvoorbeeld in de modder achterlaat, worden door de regen ook weer weggespoeld. Als Lara in de modder knielt, zal bovendien haar knie smerig worden en nog enige tijd modderig blijven, schrijft magazine Play.

Ook puin en omgebrachte tegenstanders blijven in het spel aanwezig in plaats van in het niets op te gaan. Tevens heeft de ontwikkelaar speciale aandacht besteed aan het weersysteem. 'We hebben een model ontwikkeld dat hybride belichting combineert met speciaal ontwikkelde light maps om de wereld er verbluffend uit te laten zien', zegt Eric Lindstrom van Crystal Dynamics.

Voor Tomb Raider Underworld heeft ontwikkelaar Crystal Dynamics zogenoemde motion capture-technieken toegepast om Lara te laten bewegen. De motoriek van de hoofdrolspeelster van het nieuwe spel, dat in 2008 op de Xbox 360, PS3 en pc moet uitkomen, moet hierdoor realistischer lijken.

Tom Raider Underworld
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

De relatie tussen realisme en spelplezier wordt zwaar overdreven, dat heeft het succes van de wii nog eens onderstreept. Dit soort berichten bewijzen voor mij nog eens dat de mensen die nu met TR bezig zijn zich totaal hebben gedistantieerd van datgene wat mij en vele andere afgehaakte fans ooit aan TR heeft aangetrokken.
De verandering van de blokkendoos engine naar een engine met vrije beweging schijnt bijna iedereen als een logische verbetering te zien. Wat het uiteindelijk heeft gedaan is de gameplay 180 graden veranderd. Met een blokkendoos engine hoef je niet zo handig te zijn (want 'die sprong' lukt toch wel) maar moet je wel goed nadenken / puzzelen. Met de vrije bewegings engine ligt de nadruk van het spel ineens heel erg op handigheid. Dat wordt nog eens benadrukt door het gebruik van savepoints waardoor je een hele sequentie van kiddy arcade moves nog eens over mag doen als er voor het volgende save point ergens iets fout gaat. Yuk! Van dat soort spellen zijn er al ZAT. Tombraider was uniek en ik was een grote fan maar zoals het spel zich heeft ontwikkeld vind ik er niks meer aan.
Grappig altijd, hoe het succes van de Wii wordt aangehaald als argument dat gameplay belangrijker is dan graphics, terwijl het succes van de Wii alles te maken heeft met doelgroep (de casual gamer), en vrij weinig met gameplay. Let wel, ik zeg hier niet dat gameplay ondergeschikt is aan graphics, maar het Wii onzinargument mag nu weleens een keer ophouden.

De Wii is een hype, de gemiddelde Wii bezitter heeft 3 extra game thuis liggen, en ik hoor veel verhalen van mensen die het even leuk vonden maar daarna eigenlijk een beetje links lieten liggen (wat die ontzettend laag aantal games verklaart - ter vergelijking, de gemiddelde Xbox360 bezitter heeft 7 games). Daar komt nog eens bij dat Wii Play, een van de populairste games, veelal alleen aangeschaft wordt omdat daar een extra Wiimote bij zit.

\[P.S. dit zijn aantallen in de US]

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 december 2007 16:53]

>>maar het Wii onzinargument mag nu weleens een keer ophouden
zum befehl herr major, duh
Voorlopig zijn jouw ervaringen en aannames een stuk subjectiever dan het meetbare succes van de Wii. Bovendien is de Wii bijzaak in mijn reactie en gaat deze het hier over Tombraider.
Het was niet mijn aanname: http://www.tech.co.uk/hom...ls-most-games-per-console (en de google cache aangezien de website momenteel down is oid). Bovendien reageerde ik alleen even op dat stukje uit jouw reactie, die je continu terug ziet komen, en dus niet zozeer op jouw reactie in het bijzonder. Ja, gameplay is belangrijk. Nee, de Wii is niet het bewijs daarvan, that's all I'm saying.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 december 2007 19:17]

Is het niet het doel van bijna ieder 'next-gen' spel om een realistischere spelwereld te bieden?
Motion capturing wordt overigens al jaren toegepast om personages realistischer te laten bewegen.

Ik ben wel benieuwd of ze met dit spel weer succes kunnen boeken zoals aan het begin van de Tomb Raider reeks.
Ik vond TR:Legend toch meer dan behoorlijk!
Begin van de reeks? De afgelopen 2 delen waren ook al vrij succesvol. Een realistische spelwereld met mooie graphics is leuk, maar de gameplay is nog een stuk belangrijker. Die zat in de laatste 2 delen wel goed.

Ik ben benieuwd hoe dat in dit deel zal zijn (en hopelijk geen melk-koe gevoel teweeg brengt :)
Vergeet niet dat er nu een nieuwe developer is die het spel maakt (Crystal Dynamics) en zij zijn in ieder geval beter in staat het te maken dan hoe Core Design het deed op een gegeven moment. TR:AoD was gewoon slecht (en niet eens een echte TRgame te noemen) Hierna is het ook een hele tijd stil geweest tot dat Legend kwam.

Dus ik denk wel dat het weer een leuke game wordt, het spel speelt nu best lekker en als ze er een goed verhaal achter zetten dan zie ik het wel als een waardige opvolger :)
Vergeet ook niet dat het Nederlandse Nixxes (oa) de 3d engine verzorgt. Heeft niets met jouw verder correcte verhaaltje te maken maar ik wou het gewoon even pluggen ;)
imo is er nog geen enkele tombraider geweest die het eerst deel kon overtreffen.
het feit dat je niet zoals op pc's op elk moment kon wegsaven, gaf deze game een extra dimensie als je ergens moest springen of als het donker was..

tevens de muziek en de sfeer in de game was gewoon brilliant..
waarom denk je dat de producers elke keer lopen te pochen over het gevoel terug te krijgen van deel 1.

dat wegsaven op elke plek in het spel heeft de spanning en de gameplay vernaggeld...
Ik vind dat het kan. De laatste 2 spellen (waaronder die remake) waren echt zeer vermakelijk. Ben blij dat ze eindelijk van de uitgebouwde blokkendoos engine van Tomb Raider 1 af zijn gestapt. :)
Het is inderdaad geen slechte stap geweest om een fatsoenlijke engine te gebruiken, zeker nu de mogelijkheid er is. TR Legend en Anniversary brachten al heel wat leuke dingen mee met de gameplay en physics (Lara die niet kurkdroog uit het water komt bijv, maar langzaam opdroogt), maar dit kan natuurlijk altijd nog een stapje verder. Alleen denk ik dat we gewoon tegen de bperkingen van de engine en huidige hardware aanlopen.
Laatste Tombraider ook eventjes gespeeld.
Ik denk zo'n 10 minuten daarna weer verwijderd.

Ja het zag er absoluut super uit, het mooiste op dat moment dat er beschikbaar was i.m.o.... maar het concept TR heeft mij nooit zo aangetrokken.

Dus ja, of een met modder bedekte knie mij meer kan boeien.... ;)

Misschien als er een leuke mod voor uitkomt, "Lara's Mud-Wrestle Championship"
misschien moet je dan maar eens de nude-patch downloaden :P dat help wel dan raak je zo gewent aan de 3th person view :P

Ik hoop dat de makers inzien dat je er met mooie graphics alleen niet komt, het moet ook nog leuk zijn om te spelen én vooral te blijven spelen.
[quote]'We hebben een model ontwikkeld dat hybride belichting combineert met speciaal ontwikkelde light maps om de wereld er verbluffend uit te laten zien', [/qoute]
Is deze goede man mogelijk een manager ofzo? Hybride belichting kombineren met lightmaps... Klinkt haast als een geweliige pe(a)nnenset tellsel regeltje :P

Verder tja motion capture.... dat gebruikte ze al tijden in de industrie, niets nieuws toch? Of hebben ze die bolletjes nu ook aan d'r borsten vast geplakt voor ultra realistische borsten...
ALs je niks meer over de gameplay zelf te melden hebt, dan is die blijkbaar goed genoeg, en kun je tijd besteden aan het oppoetsen van de graphics. Daar krijg je mooie plaatjes van, maar heeft uiteraard maar heel weinig voordeel als het geen goed lopende levels zijn.

Als de voetstappen in het gras gaan afleiden van het level ontwerp (dat tegenwoordig heel tijdintensief is) dan is het geen goede stap.

Wie doer mee met een partijtje multiuser tetris?
material.dirty = true; // :)

Ik denk dat de level preprocessor al een heel stuk voor ze doet.
Noem het dan Tomb Raider: Dirt :). Lara Croft de rally-toer op.

Dat hiervoor nog géén motion capturing gebruikt werd, vind ik wel straf. Hopelijk maakt het het spel wat soepeler, want ik vond Tomb Raider Legend op pc wat stroef vergeleken met Prince of Persia (het platformgedeelte dan, en persoonlijk vind ik het zwaardvechten van PoP ook leuker dan het schietgedeelte van TR, maar echt stroef was het niet). Nu nog een goed verhaal, en niet zomaar een omhulseltje om exotische locaties af te kunnen haspelen, en ik ben tevreden.
Grappig dat je PoP noemt. Bij de orginele prince hebben ze ook een soort van motion capture gebruikt (ja, die Dos versie)

Ze hadden eerst iemand de bewegingen laten maken, en ze daarna overgetrokken.
Leuk, al die grafische enhancements. En wat hebben ze aan de gameplay gedaan om het spel nog leuk te laten blijven? O, gameplay, wat was dat ook alweer...?
Dan zou je de gameplay van TR:AoD eens moeten vergelijken met Legend en Anniversary. De gameplay van TR:AoD was niet veel soeps (net als de graphics, de controls, het verhaal, tja, eigenlijk was alleen de muziek erin echt goed). Die van TR Legend was weer compleet anders en hierdoor stukken beter speelbaar en het spel zat gewoon lekkerder in elkaar waardoor de gameplay echt stukken beter was.
Dus naast de grafische verbeteringen (die imho het spel geen kwaad doen) is de gameplay stukken verbeterd.

Wat jammer is is dat er mindere games tussen zaten (TRLR, TRC en TR:AoD zijn eigenlijk te snel na elkaar gekomen, waarbij ze bij TR:AoD echt compleet de mist in zijn gegaan). Maar ook al kijken we alleen naar de gameplay, dan zijn Legend en Anniversary prachtige games en hop dat Underworld dezelfde kant op gaat.
Probeer in de laatste twee de eindbazen maar es te verslaan. De eerste paar uur gameplay zweef je met twee vingers in je neus doorheen, en dan opeens maken ze het onmogelijk moeilijk. Ubisoft kan dat vaak ook. Alsof ze het eindfilmpje er niet gezet hebben, en je het spel dus niet mag uitspelen.

Nee, gameplay moet veel gelijkmatiger. Het mag gaandeweg moeilijker worden, maar niet OPEENS en zeker niet tot in het onmogelijke. Het moet wel leuk blijven.
Ok, dat ben ik inderdaad wel met je eens, op het einde wordt het idd wel flink wat moeilijker, maar het gaat er bij de gameplay natuurlijk ook om de lol die je hebt met het spelen van de game, en dat was bij Legend en Anniversary echt wel beter dan bij Angel of Darkness
In de eerste tomb raiders bleven de lijkken liggen is alleen in de loop der tijd verdwenen erg jammer als je mij vraagt.

De remake bevatte al meer realisme als je in het water sprong en er uit kwam was je nat en duurde een tijd voor je droog was heb in legends nog niet gezwommen kwam niet verder dan level 1 toen kwamen er andere titels met voorrang :)
Ik kan weer niet wachten op de nieuwe game. Ik hoop dat hij zo leuk gaat worden Anniversary . Gewoon onwijs gaaf om te spelen. Natuurlijk ook vanwege het feit dat ik VELE uren heb lopen zweten op deel 1 al die jaren geleden. Ik hoop trouwens wel dat de gameplay ook gewoon zo lang is als de laatste versie want in Legend was dat huilen met de pet op. Tegen de tijd dat ik opgewarmt was, was het spel helaas al klaar. Over het grafisch gedeelte ben ik ook wel benieuwd. Vond de laatste 2 delen al heel mooi. Dus als het nog mooier zou gaan worden is alleen maar meegenomen.

Hopenlijk komt die snel. Heb er al zin in :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True