Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Nu vlaggenschip Tomb Raider is uitgesteld en de aandelenkoers is gekelderd, ziet de Engelse uitgever Sci zich genoodzaakt minstens 40 miljoen euro te lenen om het hoofd boven water te kunnen houden.

Sci moet 40 miljoen lenen om salarissen te kunen betalen Het geld is nodig om basale zaken als huisvesting en salarissen te kunnen betalen. De Engelse uitgever verkeert in zwaar weer, nadat het bedrijf op 10 januari bekend maakte dat onderhandelingen over een overname waren stopgezet. Sindsdien is de aandelenkoers van Sci gekelderd naar het niveau van achttien jaar geleden. De huidige financiŽle situatie is zo slecht dat nog voor de zomer alle financiŽle reserves zijn uitgeput, zo meldt The Times.

Sci moest eerder aankondigen dat een aantal games is uitgesteld. Daaronder bevond zich ook het belangrijkste spel uit de stal van de uitgever, Tomb Raider: Underworld, dat niet meer zal uitkomen in het huidige financiŽle jaar, dat sluit op 1 juli. In plaats daarvan is de release van Tomb Raider:Underworld verschoven naar december 2008. De uitgever zag zich genoodzaakt een winstwaarschuwing uit te geven als gevolg van het uitstel. De aandeelhouders van Sci hebben inmiddels het vertrek geŽist van de directie. De schuld wordt gelegd bij ceo Jane Cavanagh en haar man, commercieel directeur Bill Ennis. Het duo richtte het bedrijf twintig jaar geleden op.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Toch jammer, Sci was een uitgever die meestal heel aardige games had. Zou jammer zijn als die ten onder zou gaan door een berg schulden.
40 miljoen is niet niks, en vraag me af of je dat met 1 game aan winst op tijd binnen kunt trekken, op het moment dat die al weer is uitgesteld (waardoor de kosten hoger worden voor die game, omdat mensen ook betaald moeten worden).
@Terw_Dan: Kon ook niet missen dat jij de eerste rea plaatste als TR fan/modder!

Ik vraag me af of dit niet een voorbode is van nog meer problemen in de games wereld, veel studios worden opgekocht door bijv EA en gaan dan opeens bagger maken. Ook de voortdurende strijd tussen al dan niet exclusive voor een console ontwikkelen, met alle tegenvallende verkoopcijfers vandien ( Wii had gedacht dat de Wii zo'n groot succes met zo'n simpele games zou worden) zal voor menig ontwikkelaar een behoorlijke horde opwerpen.
Ze hebben zeker geen rekening gehouden met mijn salarisverhoging :+

Seriously though, hoewel het game in totaal duurder wordt, is het overgrote deel daarvan natuurlijk al wel betaald. Ik gok dat het hele TR:U budget zo'n 40 miljoen is (als het niet meer is), als ze niet verwachten minstens zoveel te verdienen gaan ze de game natuurlijk nooit ontwikkelen :). In het verleden heeft Tomb Raider (sinds het door Crystal wordt ontwikkeld iig) ook geen windeieren gelegd; TR:L en TR:AE waren beiden zeer succelvolle titels die met winst zijn afgesloten (nou ja, TR:AE was wat dat betreft een melkkoe omdat het vrij weinig gekost heeft).

40 miljoen is niet alleen wat ze nodig hebben om de huidige projecten af te ronden, maar ook om de tijd daarna door te brengen terwijl de games omzet aan het genereren zijn.

@Yor_13: Een voorbode? Het is al veel langer gaande. Next-gen is duur, concurrentie is moordend en developers en uitgevers kunnen maar nauwelijks het hoofd boven water houden. Het is vrij lastig een nieuw bedrijf op te zetten omdat de budgetten de pan uitreizen, hoewel daar weer tegenover staat dat gamedevelopment door investeerders tegenwoordig veel serieuzer wordt genomen dan vroeger. Het verlies van de ene titel moet met de winst van de andere worden gedekt, en daarom hebben grote uitgevers het vaak wat makkelijker dan de kleinere en zie je dat veel bedrijven opgeslokt worden door megacorporaties als EA.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 januari 2008 17:44]

Zou wel jmmr zijn idd... Geen slechte games maken ze...

[Reactie gewijzigd door shadowillusions op 14 januari 2008 17:26]

Het geld is nodig om basale zaken als huisvesting en salarissen te kunnen betalen.

Basale zaken dus? 40 miljoen? Dan hebben die aandeelhouders misschien wel een puntje als ze zeggen dat er veel geld wordt verkwanseld.

Anderzijds zijn het natuurlijk vaak shareholders die pressie uitoefenen om games snel gereleased te krijgen, dat brengt immers geld in het laatje. Het is dus ergens wel mooi dat ze de game toch uitstellen, al weten ze dat ze ermee in zwaar weer terecht komen. Kwalitatief zal het een stuk beter zijn dan wanneer de game gerusht zou worden om zo al voor de zomer te kunnen cashen.

@ Terw_Dan
40 miljoen is niet niks, en vraag me af of je dat met 1 game aan winst op tijd binnen kunt trekken,

Als het een goeie game is dan haal je dat groot met gemak.
@ Terw_Dan
40 miljoen is niet niks, en vraag me af of je dat met 1 game aan winst op tijd binnen kunt trekken,

Als het een goeie game is dan haal je dat groot met gemak.
???
Je doet er wel erg lichtvaardig over. Goede games vormen immers geen enkele garantie op winst.

Goede games gebaseerd op bekende Intellectual Property (zoals Tomb Raider) en een flinke portie geluk zou de 40 miljoen wel moeten redden, maar echt een dikke winst zul je daarna niet meer overhouden. En winst was nu net waar die aandelenhouders op zitten te wachten natuurlijk.
Oh jeetje, budgettekort voor een game die baanbrekend (qua polygonen dan :P) moet worden. Teveel potentieel, te weinig geld. Als dat maar geen Angel Of Darkness 2 wordt :'(
Heeft Angel of Darkness dan ooit potentieel gehad? Enige goede aan die game was de muziek. De rest viel allemaal best tegen vond ik eerlijk gezegd.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat die fout nog een keer gemaakt wordt (zeker niet na TRL en TRA), mede omdat het nu een ander bedrijf is die Tomb Raider maakt.
De developer zegt niks over de kwaliteit van een game... puur het budget en de beschikbare tijd. Dat de ene developer kundiger is dan de ander, klopt absoluut. Maar iedere goeie developer, hoe goed ook, die je te weinig tijd/resources geeft, zal teleurstellende resultaten geven.
nadeel van de meeste tr games verdwijnen ze snel in de budget bak.
hopen voor Sci dat ze uit de problemen komen.
ze moeten nog close combat 6 maken :P my all time favorite pc game
De originele uitgever van Tomb Raider is overigens Eidos Interactive, die voor ze zich in de gameswereld stortte zich bezig hield met video-bewerkingstoepassingen (voor RISC OS).

Later is dit bedrijf gefuseerd (of overgenomen) door SCi - waarbij het merk Eidos Interactive overigens het uithangbord blijft naar de consument toe...
Ze hadden natuurlijk ook 'gewoon even' een remake van Carmageddon (de eerste natuurlijk!) kunnen maken. Alleen door de nostalgiekopers zouden ze al zo uit de schulden komen. :)

[edit]
Ik bedenk mij net... dit gaat toch over dezelfde 'SCi' als die Carmageddon had gemaakt/uitgegeven?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 januari 2008 19:20]

Was SCI niet van Carmageddon ? Ik wacht nog steeds op een nieuw deeltje..
SCI heeft idd ook Carmageddon gemaakt (iig de eerste versie). Ook een game waar je niets meer over hoort, wat op zich jammer is, ik vond het best vermakelijk om eens te spelen (al kun je natuurlijk niet echt iets heel vernieuwends neerzetten, mensen platrijden blijft mensen platrijden).
Legend en Anniversary zijn weer ouderwets goed, zat al uit te kijken naar Underworld. Hopelijk kunnen ze het hoofd boven water houden. Ik koop em iig dan!
Dat Tomb Raider concept is wel wat voor EA Games, die houden wel van melkkoeien als dit. Elk jaar een nieuwe versie uitbrengen, en om de paar weken een Stuff expansion met leuke kleertjes voor lara, en meer wapens.
Mmm dan moeten we wel de gameplay vernieuwt hebben he, wat nou als Lara in een Circus van platform naar platform moet swingen, krijg je natuurlijk applaus en punten voor, en daarmee kan ze plastic kroontjes vinden die ze in de princessen winkel in kan ruilen voor kleding.

Oh en voor het schiet gedeelte wel de bewegende doelen kraam!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True