Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

In het nieuwste deel in de Tomb Raider-serie gaat Lara Croft op zoek naar de mythische hamer van de Noorse god Thor. Ze krijgt daarvoor een duikuitrusting en een crossmotor tot haar beschikking.

Tomb Raider: Underworld zal 28 november verschijnen, op Xbox 360, PS3, PS2, Wii, DS en pc. In het nieuwe spel zal Lara regelmatig kopje onder gaan. De hamer van de Noorse god Thor blijkt te zijn verstopt in een oude tempel, die op de bodem van de Middellandse Zee ligt. Met de mythische hamer is het mogelijk om de wereld te vernietigen en het is aan Lara om te voorkomen dat het voorwerp in verkeerde handen valt. De zoektocht voert Lara niet alleen naar de Middellandse Zee, maar ook naar Thailand, de jungle van Mexico en een aantal winterse eilanden. Dankzij haar crossmotor kan Lara op ieder terrein uit de voeten.

Ontwikkelaar Crystal Dynamics heeft in het spel met name de besturing onder handen genomen. Het nieuwe dual-targetsysteem maakt het Lara in Underworld bijvoorbeeld mogelijk om verschillende tegenstanders tegelijk onder schot te houden. Ze kan ook met één hand schieten en met haar andere hand tegelijkertijd gebruik maken van de nieuwe grappling hook. Verder beschikt Lara in het nieuwe spel over een sonar-apparaat, dat haar in staat stelt om een 3d-kaart van de omgeving te maken.

Lara vecht met een Kraken in Tomb Raider: Underworld Lara vecht met een haai in Tomb Raider: Underworld
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Waar blijft de Mac versie?
Heb zelf ook een Mac en zou graag wat meer games zien. Naast mijn (natuurlijke) enthousiasme voor goede ontwikkelingen voor de Mac schoot me net echter wat te binnen: Je hoort steeds vaker de PC een beetje links gelaten wordt als het om game-ontwikkeling gaat vanwege de tig verschillende configuraties. Macs zouden vanwege de beperkte configuraties dus ideaal zijn om games voor te schrijven. Het komt bijna in de buurt van het ontwikkelen voor consoles.
nou, helaas is dat ook niet helemal waar hoor, al focussen we alleen maar op de nieuwere macs, dan hebben ze ook verschillende (intel) processors, geheugen varierend tussen 512 MB en minstens 4 GB, geintegreerde graphics, of goedkope videokaarten of iets betere videokaarten, laptops in verschillende configuraites etc.

ik denk dat de Mac niet eens zo heel veel minder werk is als een PC, en als je niet veel werk maakt van de PC (dus voor mijn part alleen maar Vista met ATI ondersteunen, dan heb je nog altijd een groter marktaandeel aan te spreken dan op de nieuwe Macs..
De argumenten zijn imo deels goed, deels fout. Je hebt gelijk dat je alsnog rekening met houden met bijv. MacBooks die ze niet zullen kunnen draaien en MBP's die het wel kunnen, echter staat dit gelijk aan het ontwikkelen van de PC markt. Als je echter een grens neemt van minimaal vlot draaien op een MBP (en dus ook op de Mac Pro en in veel gevallen ook de iMac) dan lijkt het wel weer veel op het ontwikkelen voor de console.

Conclusie van het verhaal: OpenGL implementeren ;) [<- dikke knipoog!]
Maar een veel kleinere installed user base en de userbase die er is is voornamelijk niet op gamen gericht
Het zou stom zijn de pc echt links te laten liggen. Het enige wat ik dan ook wel eens hoor is dat de pc versie later uitgebracht woord. Dit door de piraterij (Ze zeggen tenminste dat dat hun idee erachter is) Al kan dit dan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze ontwikkeling langer duurt dan op een console en aangezien ze het spel z.s.m uit willen geven niet toegeven.
Er zijn nog verdomt veel mensen met alleen een computer(s) (daar ben ik er een van) die dus niks hebben aan een game die alleen geschreven wordt voor een console.

Ik heb een tijdje zitten denken een PS3 te kopen ivm GTAIV. Gelukkig hebben de problemen die ze hebben me geholpen deze aankoop te besparen. Gewoon nog even wachten op de PC versie!

De mac lijkt me desalniettemin wel een goed doelgroep. Ik denk dat als er meerdere games & software voor worden geschreven de Mac een steeds serieuzer alternatief wordt voor iedereen. Als er meer geďnteresseerd zijn gaan de verkopen omhoog. Kan de productie stijgen, en de aankoop bedragen omlaag gaan! Dan zullen er alleen maar meer geďnteresseerde zijn.
Dit heeft natuurlijk ook zijn min punt! Hoe meer software er geschreven wordt, hoe meer ad-aware/spy en virussen er ook voor mac zullen worden geschreven.
Dan is op dit moment in mijn ogen dan ook een van de redenen dat de mac os zo stabiel is. (OSX in vm ware draaien)

Dit natuurlijk geheel mijn mening...!
Inderdaad, was er niet een TR-versie beschikbaar voor Mac? Ik weet dat ik dat in de tijd nog zot heb zitten spelen op een mac.
Nu verlang ik er weer naar om te gamen, maar dan zou ik eerst een nieuwe moeten hebben :)
Tomb Raider is vanaf deel 1 tot Tomb Raider Chronicles op de Mac verschenen. http://en.wikipedia.org/wiki/Tomb_Raider_series
Dus wat dat betreft zijn dat toch nog redelijk wat delen.
Inderdaad. Steve ging er toch iets aan doen?
Gatver, vechten in het water. Daar had ik in de eerste delen zo'n hekel aan. Dat kwam door de houterige controls waardoor je een machteloos gevoel kreeg. Ik durfde vaak gewoon daardoor niet te springen.

Het gaat in ieder geval wel goed komen met het spel. Legend viel tegen vanwege zijn lage moeilijkheidsgraad en korte speelduur maar Anniversary heeft dat goed gemaakt naar mijn mening. Website van Underworld is ook vernieuwd: http://www.tombraider.com/
Ik vond Anniversary ook véél leuker dan Legend! Helaas had ik het idee dat TR:A als tussendoortje bedoeld was, en dat het vervolg dus waarschijnlijk op de toer van TR:L door zal gaan: veel rechtlijniger, meer schieten, minder adventuren.

Het blijft even afwachten wat ze er van bakken, maar ik verwacht er dus niet al te veel van.
TR:A is idd als tussendoortje bedoeld - ter ere van het 10 jarig bestaan van Lara, en dus een moderne remake van het eerste deel. Kwa verhaal zal het verder gaan waar Legend is opgehouden, maar dat betekent niet ze voortborduren op de exacte gameplay van Legend. Legend was Crystal's eerste TR titel, en ze hebben een hoop geleerd van het commentaar op Legend; Anniversary was daar het resultaat van. Denk je werkelijk dat ze dat allemaal weer overboord gaan gooien? :) Volgens jouw logica zou er ook geen grappling hook in TR:A moeten zitten. Die zat immers ook niet in het eerste deel, en had weinig met TR:L te maken. Toch hebben ze dat óók overgenomen uit Legend, dus ik zie niet in waarom ze geen elementen uit Anniversary overnemen in Underworld.

Ik verwacht iig veel en grote puzzels, exploration en geklauter. En uiteraard boss fights, maar niet dat je om de zoveel meter weer enemies neer moet knallen. Ik heb 'm zelf nog niet doorgespeeld overigens, dus het is niet dat ik nu allemaal dingen loop te verklappen ;).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juni 2008 23:16]

Hoezo "ze" en niet "we"? Of werk je niet meer aan TR?
Wij (Nixxes) definieren niet het game, dat doen zij (Crystal Dynamics). Wij doen alleen bepaalde delen van de programmacode (3D engine en andere platform-specific zaken, en bepaalde tools) :). Dingen als storyline, gameplay en leveldesign zijn dus volledig in handen van Crystal.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juni 2008 01:28]

Vechten in het water kan imho best leuk zijn, mits het een beetje op een goede manier is uitgewerkt. Het is nog maar even afwachten hoe dat uitpakt.

Er waren al wel wat prerenders te vinden op www.laracroft.tv, maar echt veel water was daar nog niet in te zien. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Probleem is dat de "platform" besturing onder water niet meer werkt. Platformbesturing betekent dat de "naar voren" knop betekent dat je van de camera af loopt, maar bij zwemmen zwem je nog steeds vooruit ook al kijkt de camera omhoog. Daar hield bij mij de onderwater-lol al snel op, omdat de besturing dus niet meer klopt met de besturing op het droge.
Met de muis besturen. Zodra je de rechtermuisknop in houdt, en de camera beweegt, zwemt Lara precies die richting op waar de camera naar gericht staat, en dan kan je Lara zeer dynamisch en effectief besturen.

Dan heb je dat probleem van jou niet meer. :)
Dat is al in talloze andere games toegepast, en als deze game zoveel gaat focussen op "Below the surface" dan zegt een diep logica stemmetje in mijn hoofd dat ze dit ook gaan toepassen. ;)

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 24 juni 2008 09:16]

Ik had het over de PC.
De PS3 heeft potentieel een muis, de Wii wordt een geval apart en met de 360 ben ik niet bekend qua mogelijkheden.
en de ps2... tsja, leeft ie zoieso nog? ;)

Anders zou het nog steeds een kwestie zijn van de linker thumbstick om vooruit/achteruit/zijwaarts te bewegen en de rechter thumbstick om camera mee te besturen, dat je die richting uitgaat.

:)

Zijn maar wat simpele voorbeelden.
Ik vraag me af of Oisyn (die als ik het goed heb hier aan mee ontwikkeld) niet een leuke special kan schrijven over de techniek achter Tomb Rainder Underworld :) leuke PR en leuke informatie. Ben wel benieuwd waar echte gamesontwikkelaars nu tegen aan lopen qua problemen bijvoorbeeld.
Heh. Zou ik best willen doen. Maar dat is niet aan mij om te beslissen :). Er is momenteel nog weinig bekend gemaakt over de game zelf, en dat willen ze bij marketing natuurlijk ook zelf in de hand houden. Ik kan hier in de thread ook wel allemaal vragen gaan zitten beantwoorden, maar da's niet zo goed voor mijn job security :P
Is dit nou degene die verder gaat waar Tomb Raider legend ophield? Ik vond het zo jammer dat dat spel zo'n ontzettend open eind had. Verder vond ik die echt de beste uit de serie.
Ik heb erg genoten van Tomb Raider Anniversary en Legend kon ik ook prima waarderen. Het enige nadeel vond ik dat ik het verhaal in beide gevallen wel erg vergezocht vond. Zo te lezen zal dit deel hier helaas ook niet mee breken..
Ben nu met Anniversary bezig (op de Wii) en vooralsnog kan het me erg bekoren. Na Legend is dit nu tweede TR game die goed is en ik hoop dat de lijn naar boven doorzet. Net als dat ik hoop dat TR: Underworld naar de Wii komt!
Als je het artikel beter gelezen had dan had je niet hoeven blijven hopen
Tomb Raider: Underworld zal 28 november verschijnen, op Xbox 360, PS3, PS2, Wii, DS en pc.
Ik kijk echt met smart uit naar de nieuwe TR. Legend en Anniversary waren zeer leuk om te spelen. Ik hoop wel dat ze het zwemmen flink verbeteren, want dat vind ik altijd het minste aan de TR-games (AoD enzo daargelaten, die waren gewoon ronduit slecht.)

Ben ook benieuwd wat ze dit keer met Croft Manor gaan doen. Die levels vind ik altijd heerlijk om te spelen: puzzelen met een relaxed achtergrondmuziekje, "oh-ja's" uit de vorige TR-delen, en de butler die je overal naartoe volgt! Heel relaxed :9
Is het niet eens tijd dat ze proberen een zijspan eraan te hangen; en een 2de figuur introduceren? Altijd dezelfde 'show' blijven uitmelken... Zo kan het geen jaren blijven verdergaan, de grafics gaan na een tijd het gebrek aan originaliteit niet meer compenseren.
juist en een extra character toevoegen is zo vernieuwend? ;) elke serie die opsterven na dood is doen ze een extra character bij in de hoop de levensduur uit te rekken
Nou ik heb dan ook geen gouden antwoord voor je klaar hoor :)
Maar mocht het er ooit toe komen, dan zou ik toch denken aan een jonger zusje(?) of een Duitse scheper toe te voegen. Of klimhandschoenen net zoals andere 'gear', die je intelligent moet kiezen op de juiste plaatsen, om obstakels te overkomen. En creatief als ze dan mogen zijn, zie je ze dan bij een kano in het struikgewas, de kano terugduwen, en kies je dan 'change outfit' om in een catsuit te kruipen. Zie je het vernieuwend/aantrekkelijk potentiëel daar al? ;)
In Tomb Raider Legend zijn er anders nog een heleboel karakters aan toegevoegd, die Lara ondersteunden. Dat was in voorgaande delen niet het geval, daar was Lara gewoon helemaal alleen.
Kurtis in TR:AoD vond ik eerlijk gezegd niet zo'n succes.
Maar het enige goede aan AoD was dan ook de muziek. Verder was dat spel echt slecht. Ik heb nog geen mensen gesproken die het een leuke game vonden om te spelen.
Dit is niet de eerste keer dat lara croft onderwater gaat. In het 2e deel, dat overigens minder was dan het eerste deel zwom ze ook regelmatig onder water. Volgens mij is deze formule nu wel aardig uitgemolken, deel 1 was toendertijd geweldig op mijn playstation 1. Maar het is daarna allemaal een beetje hetzelfde gebleven.
Vergeet niet dat een nieuwe generatie mensen TR1 helemaal niet kent. Voor veel mensen zal dit de eerste Tomb Raider zijn waarmee men in aanraking komt :)
Handelen in het water is bij Tomb Raider altijd ontzettend rot geweest. Of het nou aan de oppervlakte of onder water was, het was altijd een onhandige onderbreking van de actie.

Aan de andere kant is een onderzees rijk, afgesloten van de bekende wereld, wel ontzettend tof. Een beetje zoals die gezonken boot in Tomb Raider twee. De sfeer daarin was geweldig, dat was echt een ontdekkingsreis. Als die twee sidekicks zich niet teveel met het spel gaan bemoeien zie ik dit wel goed komen.
Ik hoop dat er ook het een en ander aan verwijzingen zal komen naar de Noorse mythologie.
Altijd al te gek gevonden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True