Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Uitgever Eidos overweegt Lara Croft aan te passen en de digitale seksbom vrouwvriendelijker te maken. Hiermee hoopt Eidos dat nieuwe spellen in de serie voor betere resultaten zorgen dan Tomb Raider: Underworld.

Lara Croft - de 'echte'Hoewel het volgende spel in de Tomb Raider-franchise nog moet worden aangekondigd, is Eidos al volop bezig met het imago van hoofdrolspeelster Lara Croft. Het traditionele beeld van de welhaast perfecte vrouw in weinig verhullende pakjes lijkt daarbij te gaan sneuvelen. De uitgever wil een breder publiek aanspreken met de Tomb Raider-games en overweegt daarom om Lara Croft vrouwvriendelijker te maken. Volgens Eidos moeten superhelden zich blijven ontwikkelen om een groot publiek aan zich te blijven binden. Daarbij kijkt de uitgever als voorbeeld onder meer naar Batman, zo meldt The Times.

De aanleiding voor de op handen zijnde metamorfose is het feit dat de verkoopcijfers van Tomb Raider: Underworld lager uitvallen dan de uitgever vooraf had verwacht. Wereldwijd zijn er van het spel weliswaar meer dan anderhalf miljoen exemplaren verkocht, maar dat aantal ligt een half miljoen lager dan Eidos had voorzien. Volgens de uitgever heeft het spel in Europa wel de verwachte resultaten geboekt, maar blijft de verkoop in de Verenigde Staten achter. Een gevolg van de tegenvallende verkoop is dat Eidos' jaaromzet rond de 160 miljoen pond - ongeveer 180 miljoen euro - komt te liggen, in plaats van de vooraf voorspelde 180 tot 200 miljoen pond - omgerekend 200 tot 225 miljoen euro. Eidos heeft inmiddels maatregelen genomen. Zo zijn dertig medewerkers van Tomb Raider-ontwikkelaar Crystal Dynamics ontslagen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Helemaal mee eens; Lara Croft moet normaler worden.

En als we toch bezig zijn wil ik dat die Batman waar ze naar verwijzen ook zijn 6-pack borstplaat inruilt voor een bierfust buikplaat. En de kleding graag ook wat normaler; waarom zou batman geen spijkerbroek en slobbershirt kunnen dragen, met een kleppet met bat-oortjes ofzo. Misschien dat die Batman spelletjes dan ook wat meer bij het mannelijk publiek aanslaan ipv enkel bij de vrouwen.
En die Mario, heeft die niet een veel te groot hoofd?
Ik denk dat van iedere superheld een junk maken niet echt heel overtuigend gaat werken.
Goh, en wat verkoopt er ook alweer goed? Juist ja, Sex Sells.
Natuurlijk kun je niet zeggen dat een spel verkoopt als het heel slecht is en er mooie (virtuele) vrouwen in zitten, al deed DOA beachvolleyball het best goed dacht ik :)

Ik ken trouwens geen vrouwen die zich er echt aan storen, en alle vrouwen die ik ken vinden dit soort acties onzin....
Straks gaan ze pitspoezen nog vrouwvriendelijk maken, en porno...er is een grens.
Als ze het vrouwvriendelijk willen maken, geef dat gewoon de optie om in plaats van met Lara met Lars te spelen ofzo, en ontwikkel een vergelijkbaar mooi mannen lichaam....
Belachelijk. Ik denk niet dat Lara's uitelijk zo vrouwonvriendelijk is dat daarom minder vrouwelijke gamers er in ge´nteresseerd zijn.

Als ik naar m'n eigen vrouwtje kijk: die boeit het uiterlijk van een character niet. Sterker nog, ook in haar RPG's speelt ze steevast met characters die qua uiterlijk en kleding niet zo veel afwijken van Lara. Haar klacht tov de Tombraiders is het zeer zwakke verhaal, de zeer zwakke controls en de brakke camera. Wat dat betreft zijn haar redenen Tombraider prut te vinden exact dezelfde als die van mij.

Beter zou Eidos zich concentreren op een evolutie in de Tombraider gameplay. Ze zouden beter wat RPG elementen introduceren, een pakkend verhaal, fatsoenlijke controls en nu eindelijk eens die brakke camera aanpakken. Wat dat betreft staan ze al sinds de eerste tombraider stil, er zit geen gewoon geen vooruitgang in, als je er 1 hebt gespeeld heeft een nieuwe versie je imho zeer weinig te bieden.
Tomb Raider games have sold more than 33 million copies since the first title was released in 1996 – and the two films, starring Angelina Jolie, have grossed $275 million and $157 million.
Als je die cijfers bekijkt, en dat vergelijkt wat ze met de serie hebben aangevangen, dan moge het duidelijk zijn dat ze alleen maar een titel uitmelken.
laat lara croft met rust!!!

maak dan een of ander verhaal zodat je met de zus moet spelen, en maak die minder rondborstig.
Is het niet gewoon het hele spelconcept wat niemand meer kan boeien?
Neen de bugs, mijn vriendin speelt het graag en stoort haar zeker niet aan het feit dat het een sex symbool is. Ze stoort zoch eerder aan de hoge systeem eisen waardoor ze het spel op haar PC niet kan draaien. Zelfs mensen met een Nvidia serie 8 kaart hadden veel problemen.

Mijn vriendin is nu eenmaal niet echt een gamer en op enkele indi-games na is tombraider het enige spel dat ze echt speelt en het zou me niet verbazen moest er een groot deel van hun publiek onder de zelfde categorie vallen. Probleem is dat zo een mensen weinig of niets van PC's kennen en niet staan te springen om een nieuwe PC aan te schaffen voor ÚÚn game. Voor die zelfde reden is het ook nutteloos om een console aan te schaffen.

Je kan dat trouwens afleiden uit de post op het eidos forum, men zou dan ook beter eerst eens wat investeren in wat marktonderzoek. Ik heb het spel bij mijn PC (AMD 3200+, Nvidia 7800GT) door 1 setting in het register aan te passen.
De Nvidia 8 serie is wel breed, die start van 8400 GS and eindigt bij 8800Ultra.
Je kan moeilijk verwachten dat ze qua gfx niet vermooiend, dit vraagt natuurlijk wat meer resource. Als je de toerist wat uithangt in een game , dan is het wel leuk als het grafische aspect goed is.

De Nvidia 7 serie dateert van 2005-2006, bijna 4j in PC is 4j veel qua evolutie.

Voor mensen die niets van PC kennen maar toch willen gamen is console het alternatief, steekt disc in speel.
Ik zou argument van oude 3D kaarten in zeker mate wel kunnen begrijpen, ware het niet dat het enkel om een verbeterde engine is van de anniversary en die laatste kon je zelfs nog draaien op de Nvidia 6 serie zonder enig probleem. Men kon dus de engine gerust compatibel maken voor oudere PC's maar heeft dat niet gedaan en ik ben er van overtuigd dat dit een invloed heeft gehad op de verkoopcijfers.

Ook weerleg ik je argument van de consoles, het zou een beetje dom overkomen om voor 1 game in een console te investeren.
Anecdotisch bewijs, natuurlijk, maar je hebt helemaal gelijk: TR:Anniversary draaide perfect op mijn nvidia kaart uit de 5 (!) serie, en ik was ge´nteresseerd in Underworld, maar haakte af toen bleek dat ik dat spel niet kon draaien,

Aan de ene kant moet een spel ook op technisch vlak innoveren natuurlijk, maar aan de andere kunt is het niet verstandig om de systeemeisen nodeloos ver op te schroeven als je juist een breed publiek wil aanspreken. (Voor de die-hard gamers is TR natuurlijk nauwelijks interessant.)
Zeker niet, kijk naar Uncharted. Dat spel heeft wel wat weg van de eerste TR spellen (maar dan met een mannelijke hoofdrolspeler) en het is zeker niet geflopt!
De omzet in Europa is goed. De omzet in de VS valt tegen. Goh, heb ik dat de afgelopen maanden al niet eerder gehoord? Dat noemen we kredietcrisis.
Daar heb je het toch mis. Het afgelopen decembermaand 2008 was een ware jaaromzetknaller voor games, juist vooral in de VS. Was in alle nieuws te horen.
Absoluut onverwacht, maar uiteindelijk verklaarbaar. Men spendeert wat meer aan in-home entertainment, want "buiten" is het allemaal duurder en je kan de malaise wat vergeten door te gamen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 12 januari 2009 14:53]

Wat me opvalt is de commentaar bij het artikel uit 2005..
Tweaker Dxta slaat daar een luide noooooooooooooooooo kreet en wordt beloond met een score 1 (meerwaarde)... vroeger was het beter of waren we minder streng voor elkaar ;)
Humor wordt hier blijkbaar niet (meer) gewaardeerd....
Ik kan me ook niet van die indruk ontdoen.
het ultieme bewijs dat je in draaiboeken altijd een rollback-optie moet hebben :D
mooi zo, mag nog we een flinke cup vanaf. Dan koop ik het volgende deel weer gegarandeerd |(zou het niet leuk zijn als je het zelf kon instellen bij settings in een menuutje?)
In mijn ogen is het ook een beetje kortzichtig om te tegenvallende resultaten aan de naaktheid van Lara te wijten. Een spel verkoopt niet goed, omdat de gameplay onder doet aan de concurrenten, omdat graphics te kort schieten of simpelweg, omdat het spel niet genoeg onder de aandacht van de consument is gevallen.
Zelf heb ik weinig reviews van de game gezien en weinig reclame. Ik denk dat de fans pas echt weglopen als Lara straks niet eens meer het sekssymbool is, dat ze altijd is geweest.
Stel je je voor dat je straks met een vrouw speelt met een paar onderkinnen en een blubberbuik...
:( niet aan Lara komen.
Bedenk dan gewoon een ander figuur. Lara heeft nou eenmaal een figuur dat niet realistisch is (flinke borsten en benen die buitenproportioneel zijn), maar daar is 't een computergame voor toch.
Ik denk eerder dat ze wat aan de camera ingame mogen doen, die is namelijk een stuk vervelender dan een Lara die er wellicht niet geheel realistisch uitziet. Op zich is het een prima spel, maar 't speelt gewoonweg wat lastig.
Volgens mij ziet lara er in Underworld helemaal niet zo onmogelijk gebouwd en onrealistisch uit. Sterker nog, ik vond dat de makers een uitstekend resultaat hebben afgeleverd wat betreft haar bewegingen en animaties.

Wat bij vlagen echt slecht was, was het vast komen te zitten in omgeving, de camera die opeens van standpunt veranderd net als je een moeilijke sprong wilt doen (de richting van de sprong aangeven is camera-afhankelijk) en nog een aantal van dat soort zaken. Hetgeen ook blijkt uit de diverse reviews volgens mij.
Waar men dan ook het idee vandaan haalt om Lara een metamorfose te geven is mij een raadsel...
Maak je geen zorgen !

't alleen maar de marketing-afdeling die probeert alvast wat aandacht voor het spel te genereren.

Ik denk dat die hele metamorfose wel los zal lopen.
Ik denk dat je Lara meer customizable moet maken: wanner ze level up gaat, kun je bijvoorbeeld meer punten toekennen aan hoger springen, explosieven, meer zuurstof voor zwemmen, beter richten met pistolen, meer health, wurgen met haar dijen :P etcetera.

Bovendien is de gameplay op z'n minst gezegd extreem frustrerend: springen naar platform A, mislukt. Springen naar platform A, gelukt. Nu springen naar B, mislukt. Eerst weer naar A, mislukt. Overnieuw naar A, mislukt. Weer naar A, gelukt. Nu weer naar B. Gelukt! Op naar C, mislukt. Hup, weer naar A etcetera. Vreselijk irritant. Kortom, stop er RPG elementen in. De hoofdpersoon hoeft niet te evolueren, maar de game zelf dient dat te doen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True