Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Square Enix heeft bekendgemaakt dat er een nieuwe game rond Lara Croft zal verschijnen. Het spel is simpelweg Tomb Raider gedoopt en verschijnt voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc. Crystal Dynamics treedt op als ontwikkelaar.

Zoals wel vaker heeft het Amerikaanse tijdschrijft Game Informer de primeur; Tomb Raider wordt in de januari-editie van het magazine voor het eerst voorgesteld. Gedurende de maand december wordt op een speciale pagina op de site geleidelijk nieuwe informatie rond het nieuwe spel geplaatst.

Lara CroftSquare Enix heeft er in de nieuwe Tomb Raider voor gekozen om hoofdpersonage Lara Croft een flinke metamorfose te geven. Ontwikkelstudio Crystal Dynamics kreeg de opdracht om van voor af aan te beginnen met het eens zo populaire gamepersonage. In de nieuwe Tomb Raider is Lara jonger en minder ervaren dan in eerdere games. Tomb Raider zal uitkomen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc. Een releasedatum is niet bekend.

Op het forum Neogaf is een topic geopend waarin extra informatie wordt opgesomd. Niet alleen wordt vermeld dat Lara jonger is, er wordt bovendien gesproken over geweld in de game. Zo zou er een scène zijn waarin Lara door een verwarde man in de borst wordt gestoken, waarna ze haar ogen sluit en sterft.

Noah Hughes, creative director bij ontwikkelstudio Crystal Dynamics, meldt dat de nadruk in Tomb Raider ligt op overleven en verzamelen. Gevonden voorwerpen kunnen worden gecombineerd tot nieuwe objecten, die kunnen worden gebruikt om Lara sterker te maken. Als wapens worden een kruisboog, een shotgun en een pistool genoemd. Tomb Raider zal een systeem kennen waarbij vrijuit kan worden gemikt en het niet vereist is om een lock op de vijand te hebben voordat kan worden geschoten. De nieuwe Tomb Raider zal veel minder lineair zijn dan eerdere titels in de franchise, aldus studiobaas Darrell Gallagher.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Op de site van Tomb Raider News Channel ( http://www.tombnews.com/games/tombraider9/ ) staan trouwens ook de eerste renders en logo artwork... very nice... :-)

Hopend dat deze kerst 2011 op de plank ligt.. kenne we lekker gamen.. ;-)
Die renders zien er meer als Lara uit zoals we die kennen, dan het plaatje hier op Tweakers.
Maar die zombie-achtige figuren word ik minder vrolijk van. laten we hopen dat ze wel een beetje in het genre blijven en dat we niet ineens een soort Doom krijgen...

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 7 december 2010 11:12]

Vind het bijzonder jammer dat het wr een reboot wordt. Vond Lara persoonlijk best tof neergezet in Legend, Anniversary en (in mindere mate) Underworld.

Nou goed, we zien wel. :)
Rebooting is een manier om je franchise waar je niet veel meer mee weet te doen toch nog te gebruiken. Het geeft je de vrijheid om de canon los te laten en er een compleet nieuwe richting mee in te slaan.

Tomb Raider was een paar jaar al aan het struggelen maar met de laatste 2 ging het weer wat beter (guardian of light heb ik niet gespeeld).

Volgens mij kan dit een goede game worden. De render van lara (game informer cover) ziet er in iedergeval goed uit.
guardian of light heb ik niet gespeeld
Dat was ook geen Tomb Raider. Wel een vette game trouwens, en totaal niet de gameplay die je van TR gewend bent.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 december 2010 11:23]

Dat plaatje op tweakers doet me denken aan de hoofdrol speelster in de Resident Evil films, dat is ook een tough chick, zou wel tof zijn.

Even in de gaten houden
Zou een goeie kandidaat zijn voor de volgende Lara Croft model. :)
Crystal Dynamics heeft ook de Guardian of Light gemaakt, naar mijn mening een goede nieuwe manier om het spel neer te zetten met de oude Tomb Raider essentie. Daarom hoop ik dat ze met eenzelfde frisse blik naar de nieuwe TR kijken, en de serie nog verder uit het slop trekken.

Als ze de game open world maken dan denk ik meer richting Prince of Persia (de cell shaded variant) dan een sandbox game als GTA. Ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door Dante01 op 7 december 2010 12:07]

GoL is inderdaad een zeer grote aanrader voor fans van de oude TR's die zijn afgehaakt omdat het steeds hetzelfde bleef.

Mensen moeten aanvaarden dat je niet steeds hetzelfde kan blijven maken en niemand kan een opvolger maken voor het gevoel van die eerste TR's. Toen was het uniek en nu niet meer.
Meer Lara is nooit verkeerd.
Ik moet zeggen dat die renders er wel gaaf uitzien, als ik zo kijk naar http://i.tombnews.com/ima/common/7009/game_tr9_render01.jpg dan lijkt het erop dat Lara nu ook eens echt gewond raakt en smerig wordt. Dat was altijd wel een beetje nep, ook al werd ze aangevallen door van alles en nog wat, ze zag er nooit echt gehavend uit. En op zich is haar gezicht best realistisch gerenderd, hopelijk is dat ingame ook zo.

En dat ze blijkbaar ook wapens kan maken van losse voorwerpen is ook wel tof, hopelijk gaat dat echt de Macgyverkant op, dat je echt alles kan combineren (waarvan een groot deel faalt omdat het niet werkt natuurlijk, 't moet wel een beetje echt blijven).
Ben benieuwd. Ik ga hem zeker spelen. De naam is wel kut overigens, 2 spellen dezelfde naam geven werkt gewoon niet. Dit vooral omdat de bekendheid van het oude spel groter is dan die van het nieuwe en dingen over de game zoeken hierdoor een ramp word.
ik hoop dat deze het gevoel van de eerste Tomb raider terug brengt want de laatste paar versies vond ik redelijk tegenvallen
Dat gevoel van de eerste krijg je nooit terug. Daarvoor is het te lang geleden en ben jij meer gewend geraakt. Never meet your childhood heroes.

Voor kids van nu kan het natuurlijk nog wel leuk zijn, dit soort langlopende series, er zijn altijd weer generaties die er voor het eerst kennis mee maken.
Inderdaad. Ik heb laatst deel 1 nog eens bekeken. ls je ziet hoe pixelated dat allemaal is dan kun je je bijna niet voorstellen dat het destijds grafisch een van de mooiste games was die je kon vinden, maar ook het gevoel van de gameplay is uniek bij het eerste deel, dat gevoel krijg je inderdaad niet meer terug bij een nieuwer deel (hoewel het aardig in de buurt kwam, ik vond Anniversary heel dicht in de buurt komen eigenlijk).
Ligt er aan welk gevoel bedoeld wordt. Het gevoel van voor het eerst in een gerenderde 3d omgeving rondlopen (destijds kwam tr1 en de voodoo1 kaart bijna gelijktijdig) krijg je nooit meer terug.
Maar het gevoel verdwaald te zijn in een niet lineair en sfeervol level wat in feite een grote puzzle is waar je vooral door nadenken en niet door speciale huppeltjes, combo's of andere fysieke fratsen doorheen moet zien te komen zou ik nog wel eens ervaren. Dat is een kwestie van hoe een game in elkaar wordt gestoken.
Ik zie level design als een aparte kunstvorm. Het genieten ervan heeft erg weinig te maken met de grafische detaillering en geweld wat er wordt tentoon gespreid. TR levels hadden ooit een artistieke meerwaarde en dat is volgens mij, naast het Lara effect, waarom het een cult is geworden.
Ik vind juist de laatste 3 erg sterk en zit al vanaf de laatste scene in underworld te wachten op deze! ;)..
Als ze maar geen hoog engels accent krijgt, daar kan ik me levendig over ergeren.
Ze is Brits en komt van een rijke gerespecteerde familie. Dat Engelse accent past gewoon bij haar.
Dan kan je beter maar Dr. Jones games spelen :-) maar goed, angelina jolie ziet er dan ook beter uit als harrison ford
Nog iemand die heel erg moet denken aan Jessica Alba?
In een woord: Ja. Dat maakt het natuurlijk makkelijker om een toekomstige verfilming te maken.

On topic: Een reboot maken van een lang bestaande spelreeks en het spel simpelweg een naam geven alsof het de 1e is, komt wel vaker voor. Het betekent dat de ontwikkelaars met een schone lei willen beginnen. Ze hebben grootse plannen, met een minder lineair spelverloop en een veel volwassener thema (zie ook dit stukje artwork).

Laten we maar hopen dat ze zorgen voor een goed spel, met sfeervolle omgevingen en fatsoenlijke besturing voor zowel pc als console (dus gelieve geen quicktime events graag, die was ik in de vorige spellen echt beu). Lukt het ze, hebben ze goud in handen. Modderig en bloederig goud :P .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True